Постанова
від 17.02.2025 по справі 500/1297/24
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 лютого 2025 рокуЛьвівСправа № 500/1297/24 пров. № А/857/14676/24

Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

судді-доповідача:Гінди О.М.,

суддів:Матковської З.М., Ніколіна В.В.,

розглянувши в письмовому провадженні апеляційну скаргу Тернопільської митниці на рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 21 травня 2024 року (головуючий суддя: Мандзій О.П., місце ухвалення - м. Тернопіль) у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий Дім «ФИНТРЕЙД» до Тернопільської митниці про визнання протиправним та скасування рішення, -

встановив:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Торговий Дім «ФИНТРЕЙД», 06.03.2024 звернулось до суду з позовом до Тернопільської митниці, в якому просило визнати протиправним та скасувати рішення Тернопільської митниці про коригування митної вартості товарів від 06.09.2023 № UА403030/2023/000063/2, щодо збільшення митної вартості товарів, імпортованих товариством.

Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 21 травня 2024 року позов задоволено.

Не погоджуючись із рішенням суду, відповідач оскаржив його в апеляційному порядку. Вважає, що рішення ухвалене з порушенням норм матеріального та процесуального права та неповного з`ясування обставин справи і підлягає скасуванню з підстав, викладених в апеляційній скарзі. Просить скасувати оскаржуване судове рішення та ухвалити нове, яким в задоволенні позову відмовити.

Апеляційна скарга обґрунтована тим, що до митного оформлення надано рахунки про транспортні витрати від 29.08.2023 № № 437, 438. Згідно пункту 4.1.3 договору на транспортно-експедиторське обслуговування від 10.08.2022 № 1008/139 за надання послуг по перевезенню вантажу автомобільним транспортом оплата здійснюється Клієнтом (Товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий Дім «ФИНТРЕЙД») протягом трьох банківських днів з моменту виставлення Експедитором (ТОВ «Самміт Логістик») рахунку. Банківських документів, що підтверджують сплату транспортно-експедиційних послуг до митного оформлення надано не було. Відповідно п. 3 зовнішньоекономічного договору № 2 від 03.03.2023, укладеного між Товариство з обмеженою відповідальністю «Торговий Дім «ФИНТРЕЙД» та фірмою KAMURI VIETNAM JSM продавець зобов`язується поставити товар на умовах CIF Гданськ у редакції Incoterms 2010, у п. 6.3 вказаного вище договору положення Incoterms 2010 мають переважне значення при тлумаченні положень договору у разі наявності суперечностей. Одночасно, у наданому до митного оформлення інвойсі № KAM-FIT-23007 від 29.06.2023, та додатково наданим митним брокером контрактом продажу № PI-KAM-FIT-23007 від 29.06.2023 зазначено умови поставки CIF Гданськ Incoterms 2000. Таким чином, перелічені вище фактори вказують на наявність розбіжностей та невідповідностей у поданих до митного оформлення документах. На вимогу митниці уповноваженою особою декларанта окрім тих документів, які вже були надані до ЕМД, додаткових документів надано не було. Листом від 06.09.2023 декларант повідомив митницю про те, що всі документи подані в повному обсязі та просив прийняти рішення і оформити митну декларацію у термін, передбачений згідно статті 255 МКУ. Так, Тернопільською митницею було встановлено невідповідності у поданих документах та відсутність належних відомостей, які обґрунтовують заявлені числові значення митної вартості, визначеної за основним методом. У сукупності всі перелічені фактори вказують на наявність розбіжностей у поданих до митного оформлення документах та відсутність всіх відомостей щодо обставин купівлі-продажу товару.

Позивачем відзиву на апеляційну скаргу не подано, що не перешкоджає розгляду справи по суті.

Відповідно до п. 3 ч.1 статті 311 КАС України суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).

Відповідно до вимог ч. 1, 2 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Переглянувши справу за наявними у ній доказами, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що апеляційну скаргу слід задовольнити з наступних підстав.

Задовольняючи позов суд першої інстанції дійшов висновку, що митним органом аргументовано не доведено, що заявлені декларантом відомості про митну вартість товару є неповними та/або недостовірними, у тому числі, належним чином не обґрунтовано невірне визначення митної вартості товару, а доводи про наявність розбіжностей та невідповідностей у поданих до митного оформлення документах спростовуються поданими позивачем документами, що дає підстави для висновку про невідповідність оскаржуваного рішення про коригування митної вартості товарів від 06.09.2023 № UА403030/2023/000063/2 критеріям правомірності рішення суб`єкта владних повноважень в контексті ч. 2 ст. 2 КАС України.

Судом апеляційної інстанції встановлено, що Товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий Дім «ФИНТРЕЙД» зареєстроване як юридична особа, основним видом діяльності є неспеціалізована оптова торгівля.

Між Товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий Дім «ФИНТРЕЙД» (покупцем) та компанією «KAMURI VIETNAM JSM», В`єтнам (продавцем), 03.03.2023 укладено зовнішньоекономічний контракт № 2. За умовами контракту продавець зобов`язується поставити товар згідно з додатками до контракту у власність покупця, а покупець зобов`язується прийняти та сплатити товар на умовах, передбачених цим контрактом. Найменування товару, його кількість, ціна товару за одиницю та позиціями, а також вартість товару, постачання якою здійснюватиметься відповідно до цього контракту, зазначаються у додатках до контракту (пункти 1.1, 1.2 контракту).

Уповноваженою особою позивача 05.09.2023 було подано до митного оформлення митну декларацію № 23UA403030020975U6, у графі 31 якої заявлено до митного оформлення товар:

«Мішки для пакування, полотняного переплетення зі стрічкових поліпропіленових ниток, білого кольору, з ПЕ вкладкою, один раз прошитий подвійним рядком унизу, розміром не менше 56х97см, прямокутної форми, без кришки, без логотипу: Мішки поліпропіленові: FIT-56-97-112-MW-H-PE-CIF-182000 шт. Виробник: KAMURI VIETNAM TSM; Торгова марка: нема даних; Країна виробництва: В`єтнам/ VN».

Одночасно із митною декларацією надано ряд документів, зокрема для підтвердження митної вартості товару і обраний метод її визначення: сертифікат якості від 23.04.2023; пакувальний лист № KAM-FIT-23007 від 29.06.2023; рахунок-фактура (інвойс) № KAM-FIT-23007 від 29.06.2023; коносамент № 237300217092 від 04.07.2023; автотранспортна накладна № GI4328 від 29.08.2023; сертифікат про походження товару № 2301040454 від 05.07.2023; некласифікований комерційний документ - комерційна пропозиція № PI-KAM-FIT- 23004 від 29.06.2023; банківський платіжний документ, що стосується товару - swift платіж від 26.06.2023; рахунок-фактура про надання транспортно-експедиційних послуг від виконавця договору (контракту) про транспортно-експедиційні послуги № 437 від 29.08.2023; рахунок-фактура про надання транспортно-експедиційних послуг від виконавця договору (контракту) про транспортно-експедиційні послуги № 438 від 29.08.2023; документ, що підтверджує вартість перевезення товару № GI4328-1 від 29.08.2023; прейскурант (прайс-лист) виробника товару від 01.04.2023; страховий поліс № 0006204/GCN/003-KD9/HH.2.2/2023 від 30.06.2023; доповнення до зовнішньоекономічного договору (контракту) - додаток № 7 від 20.03.2023; доповнення до зовнішньоекономічного договору (контракту) - доповнення до додатку № 7 від 23.08.2023; зовнішньоекономічний договір (контракт) купівлі-продажу, стороною якого є виробник товарів, що декларуються, та подання якого для митного оформлення не супроводжується поданням пов`язаних з ним посередницьких (зовнішньоекономічних та/або внутрішніх) договорів № 2 від 03.03.2023; договір про надання послуг митного брокера № МП-02/20-05-22 від 20.05.2022; договір (контракт) про перевезення № 1008/139 від 10.08.2022; договір (контракт) про перевезення № 2508/265 від 25.08.2023; інші некласифіковані документи - специфікація № 1/007 від 29.08.2023; копія митної декларації країни відправлення № 305632744820 від 29.06.2023.

Під час здійснення митного контролю відповідачем направлено уповноваженій особі декларанта електронне повідомлення вимогу про надання додаткових документів: банківські платіжні документи, що стосуються оцінюваного товару; за наявності - інші платіжні та/або бухгалтерські документи, що підтверджують вартість товару та містять реквізити, необхідні для ідентифікації ввезеного товару. У разі відсутності вище зазначених документів, надати (за наявності) такі додаткові документи: рахунки про здійснення платежів третім особам на користь продавця, якщо такі платежі здійснюються за умовами, визначеними договором (угодою, контрактом); виписку з бухгалтерської документації; каталоги, специфікації, прейскуранти (прайс-листи) виробника товару; копію митної декларації країни відправлення; висновки про якісні та вартісні характеристики товарів, підготовлені спеціалізованими експертними організаціями, та/або інформація біржових організацій про вартість товару або сировини.

Уповноваженою особою декларанта, надано контракт продажу № PI-KAM-FIT-23007 від 29.06.2023, Swift платіж від 26.06.2023, прайс лист від 01.04.2023, декларацію країни експортера від 29.06.2023 № 305632744820 та повідомлено про те, що до митного оформлення подані усі документи, які підтверджують заявлену митну вартість, інших додаткових документів не існує та не будуть подані.

За результатами розгляду поданої митної декларації № 23UA403030020975U6 від 05.09.2023 та доданих до неї документів, Тернопільською митницею 06.09.2023 прийнято оскаржуване рішення про коригування митної вартості товарів №UА403030/2023/000063/2, яким визначено митну вартість імпортованого товару за резервним методом. Зазначено, що подані до митного оформлення документи згідно з переліком та відповідно до умов, зазначених у ч.2 та 3 ст. 53 МК України, не містять всіх відомостей щодо ціни, що була фактично сплачена за товар; надані декларантом на запит митного органу документи не містять всіх відомостей щодо ціни, що була фактично сплачена. Під час здійснення митного контролю було опрацьовано інформацію, що міститься у наданих до митного оформлення товаросупровідних документах. До митного оформлення надано рахунки про транспортні витрати від 29.08.2023 № 437, № 438. Згідно п.4.1.3 договору на транспортно-експедиторське обслуговування від 10.08.2022 № 1008/139 за надання послуг по перевезенню вантажу автомобільним транспортом оплата здійснюється клієнтом (Товариство з обмеженою відповідальністю «Торговий Дім «ФИНТРЕЙД») протягом трьох банківських днів з моменту виставлення експедитором (ТОВ «Самміт Логістик») рахунку. Банківських документів, що підтверджують сплату транспортно-експедиційних послуг до митного оформлення надано не було. Відповідно п. 3 зовнішньоекономічного договору № 2 від 03.03.2023, укладеного між Товариство з обмеженою відповідальністю «Торговий Дім «ФИНТРЕЙД» та фірмою KAMURI VIETNAM JSM продавець зобов`язується поставити товар на умовах CIF Гданськ у редакції Incoterms 2010, у п. 6.3 вказаного вище договору положення Incoterms 2010 мають переважне значення при тлумаченні положень договору у разі наявності суперечностей. Одночасно, у наданому до митного оформлення інвойсі № KAM-FIT-23007 від 29.06.2023, та додатково наданим митним брокером контрактом продажу № PI-KAM-FIT-23007 від 29.06.2023 зазначено умови поставки CIF Гданськ Incoterms 2000.

Тернопільською митницею були встановлені невідповідності у поданих документах та відсутність належних відомостей, які обґрунтовують заявлені числові значення митної вартості, визначеної за основним методом. У сукупності всі перелічені фактори вказують на наявність розбіжностей у поданих до митного оформлення документах та відсутність всіх відомостей щодо обставин купівлі-продажу товару.

У митного органу виникли сумніви щодо заявленої митної вартості цього товару оскільки вартість раніше оформлених в попередніх періодах митними органами таких товарів є значно вищою. Враховуючи цю інформацію заявлена до митного оформлення митна вартість не може бути визнана. Другорядні методи не були застосовані через відсутність достатньої інформації про ціну угоди щодо ідентичних та подібних товарів. Метод на основі віднімання вартості не може бути використаний оскільки відсутня інформація про ціни ідентичних чи подібних (аналогічних) товарів, що продаються на території України, а також про складові компоненти, що можуть бути виділені із ціни. Метод на основі додавання вартості не може бути використаний оскільки відсутня інформація про вартість всіх витрат, що зараховуються до ціни товару. За результатом проведеної консультації з декларантом, відповідно до положень ч .4 ст. 57 МК України, дійшли згоди про неможливість визначення митної вартості згідно з положеннями ст. 59-63 МК України. Митна вартість товарів визначена за резервним методом визначення митної вартості згідно ст. 64 МК України. За основу для обрахунку митної вартості товару взято інформацію щодо вартості обрахованого згідно митного оформлення, яке здійснено в попередніх періодах за митною декларацією від 13.06.2023 № UA100390/2023/0707469 на рівні 2,5 EUR/кг, що згідно курсу на 05.09.2023 становить 2,7 дол США/кг.

З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити наступне.

Засади державної митної справи, зокрема, процедури митного контролю та митного оформлення товарів, що переміщуються через митний кордон України, умови та порядок справляння митних платежів, визначаються Митним кодексом України та іншими законами України.

Митною вартістю товарів, які переміщуються через митний кордон України, відповідно до статті 49 МК України, є вартість товарів, що використовується для митних цілей, яка базується на ціні, що фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари.

Згідно із частиною першою статті 51 МК України митна вартість товарів, які переміщуються через митний кордон України, визначається декларантом відповідно до норм цього Кодексу.

Статтею 57 МК України встановлено, що визначення митної вартості товарів, які ввозяться в Україну відповідно до митного режиму імпорту, здійснюється за такими методами: 1) основний - за ціною договору (контракту) щодо товарів, які імпортуються (вартість операції); 2) другорядні: а) за ціною договору щодо ідентичних товарів; б) за ціною договору щодо подібних (аналогічних) товарів; в) на основі віднімання вартості; г) на основі додавання вартості (обчислена вартість); ґ) резервний.

Контроль правильності визначення митної вартості товарів здійснюється митним органом під час проведення митного контролю і митного оформлення шляхом перевірки числового значення заявленої митної вартості. Контроль правильності визначення митної вартості товарів за основним методом - за ціною договору (контракту) щодо товарів, які ввозяться на митну територію України відповідно до митного режиму імпорту (вартість операції), здійснюється митним органом шляхом перевірки розрахунку, здійсненого декларантом, за відсутності застережень щодо застосування цього методу, визначених у частині першій статті 58 цього Кодексу ( ч.1 - 2 ст. 54 МК України).

За результатами здійснення контролю правильності визначення митної вартості товарів митний орган визнає заявлену декларантом або уповноваженою ним особою митну вартість чи приймає письмове рішення про її коригування відповідно до положень статті 55 цього Кодексу (частина третя статті 54 МК України).

Відповідно до пункту 1 частини четвертої статті 54 МК України митний орган під час здійснення контролю правильності визначення митної вартості товарів зобов`язаний здійснювати контроль заявленої декларантом або уповноваженою ним особою митної вартості товарів шляхом перевірки числового значення заявленої митної вартості, наявності в поданих зазначеними особами документах усіх відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів, чи відомостей щодо ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари.

Митний орган може відмовити у митному оформленні товарів за заявленою декларантом або уповноваженою ним особою митною вартістю виключно за наявності обґрунтованих підстав вважати, що заявлено неповні та/або недостовірні відомості про митну вартість товарів, у тому числі невірно визначено митну вартість товарів, у разі: невірно проведеного декларантом або уповноваженою ним особою розрахунку митної вартості; неподання декларантом або уповноваженою ним особою документів згідно з переліком та відповідно до умов, зазначених у частинах другій - четвертій статті 53 цього Кодексу, або відсутності у цих документах всіх відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів, чи відомостей щодо ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари; невідповідності обраного декларантом або уповноваженою ним особою методу визначення митної вартості товару умовам, наведеним у главі 9 цього Кодексу; надходження до митного органу документально підтвердженої офіційної інформації митних органів інших країн щодо недостовірності заявленої митної вартості (частина шоста статті 54 МК України).

Одночасно з митною декларацією декларант подає митному органу документи, що підтверджують заявлену митну вартість товарів і обраний метод її визначення.

Документами, які підтверджують митну вартість товарів, є: 1) декларація митної вартості, що подається у випадках, визначених у частинах п`ятій і шостій статті 52 цього Кодексу, та документи, що підтверджують числові значення складових митної вартості, на підставі яких проводився розрахунок митної вартості; 2) зовнішньоекономічний договір (контракт) або документ, який його замінює, та додатки до нього у разі їх наявності; 3) рахунок-фактура (інвойс) або рахунок-проформа (якщо товар не є об`єктом купівлі-продажу); 4) якщо рахунок сплачено, - банківські платіжні документи, що стосуються оцінюваного товару; 5) за наявності - інші платіжні та/або бухгалтерські документи, що підтверджують вартість товару та містять реквізити, необхідні для ідентифікації ввезеного товару; 6) транспортні (перевізні) документи, якщо за умовами поставки витрати на транспортування не включені у вартість товару, а також документи, що містять відомості про вартість перевезення оцінюваних товарів; 7) ліцензія, якщо імпорт товару підлягає ліцензуванню; 8) якщо здійснювалося страхування, - страхові документи, а також документи, що містять відомості про вартість страхування (частина перша, друга статті 53 МК України).

Частиною третьою статті 53 МК України визначено, що у разі якщо документи, зазначені у частині другій цієї статті, містять розбіжності, наявні ознаки підробки або не містять всіх відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів, чи відомостей щодо ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари, декларант або уповноважена ним особа на письмову вимогу митного органу зобов`язані протягом 10 календарних днів надати (за наявності) такі додаткові документи: 1) договір (угоду, контракт) із третіми особами, пов`язаний з договором (угодою, контрактом) про поставку товарів, митна вартість яких визначається; 2) рахунки про здійснення платежів третім особам на користь продавця, якщо такі платежі здійснюються за умовами, визначеними договором (угодою, контрактом); 3) рахунки про сплату комісійних, посередницьких послуг, пов`язаних із виконанням умов договору (угоди, контракту); 4) виписку з бухгалтерської документації; 5) ліцензійний чи авторський договір покупця, що стосується оцінюваних товарів та є умовою продажу оцінюваних товарів; 6) каталоги, специфікації, прейскуранти (прайс-листи) виробника товару; 7) копію митної декларації країни відправлення; 8) висновки про якісні та вартісні характеристики товарів, підготовлені спеціалізованими експертними організаціями, та/або інформація біржових організацій про вартість товару або сировини.

Отже, митний орган має право відійти від наведених вище законодавчих обмежень, пов`язаних з перевіркою основного переліку документів, які підтверджують митну вартість товарів, та витребувати від декларанта додаткові документи за наявності хоча б однієї з таких підстав: 1) наявність розбіжностей у документах; 2) наявність ознак підробки документів; 3) відсутність у документах усіх відомостей, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів, чи відомостей щодо ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари.

Митний орган має право письмово запитувати від декларанта або уповноваженої ним особи встановлені статтею 53 цього Кодексу додаткові документи та відомості лише у випадках, встановлених цим Кодексом ( п.2 ч. 5 ст. 54 МК України).

Тобто, праву митного органу на витребування додаткових документів передує його обов`язок належним чином обґрунтувати наявність підстав вважати та належним чином обґрунтувати причини, з яких митна вартість не може бути перевірена на підставі документів, наданих декларантом разом із митною декларацією.

Окрім цього, системний аналіз наведених правових норм вказує на те, що митні органи мають право витребувати додаткові документи на підтвердження задекларованої митної вартості у випадку наявності обґрунтованих сумнівів у достовірності поданих декларантом відомостей, що є обов`язковою обставиною, з якою закон пов`язує можливість витребування додаткових документів у декларанта та надає митниці право вчиняти наступні дії, спрямовані на визначення дійсної митної вартості товарів. Разом з тим, витребувати необхідно ті документи, які дають можливість пересвідчитись у правильності чи помилковості задекларованої митної вартості, а не всі, які передбачені статтею 53 МК України. Ненадання повного переліку витребуваних документів може бути підставою для визначення митної вартості не за першим методом лише тоді, коли подані документи є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності не спростовують сумнів у достовірності наданої інформації.

Відповідно до частини другою, третьою статті 58 МК України метод визначення митної вартості товарів за ціною договору (контракту) щодо товарів, які імпортуються, не застосовується, якщо використані декларантом або уповноваженою ним особою відомості не підтверджені документально або не визначені кількісно і достовірні та/або відсутня хоча б одна із складових митної вартості, яка є обов`язковою при її обчисленні. У разі якщо митна вартість не може бути визначена за основним методом, застосовуються другорядні методи, зазначені у пункті 2 частини 1 статті 57 цього Кодексу.

Відповідно до частини п`ятої статті 58 МК України ціна, що була фактично сплачена або підлягає сплаті, - це загальна сума всіх платежів, які були здійснені або повинні бути здійснені покупцем оцінюваних товарів продавцю або на користь продавця через третіх осіб та/або на пов`язаних із продавцем осіб для виконання зобов`язань продавця. Перелік витрат, які додаються при визначенні митної вартості до ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за оцінювані товари (складові митної вартості), якщо вони не включалися до ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті, визначено у частині десятій статті 58 МК України.

Кожний наступний метод застосовується лише у разі, якщо митна вартість товарів не може бути визначена шляхом застосування попереднього методу відповідно до норм цього Кодексу (ч. 3 ст. 57 МКУ).

За правилами, встановленими частинами четвертою-восьмою статті 57 МК України застосуванню другорядних методів передує процедура консультацій між митним органом та декларантом з метою визначення основи вартості згідно з положеннями статей 59 і 60 цього Кодексу. Під час таких консультацій митний орган та декларант можуть здійснити обмін наявною у кожного з них інформацією за умови додержання вимог щодо її конфіденційності. У разі неможливості визначення митної вартості товарів згідно з положеннями статей 59 і 60 цього Кодексу за основу для її визначення може братися або ціна, за якою ідентичні або подібні (аналогічні) товари були продані в Україні не пов`язаному із продавцем покупцю відповідно до статті 62 цього Кодексу, або вартість товарів, обчислена відповідно до статті 63 цього Кодексу. Методи на основі віднімання та додавання вартості (обчислена вартість) можуть застосовуватися у будь-якій послідовності на прохання декларанта або уповноваженої ним особи. У разі якщо неможливо застосувати жоден із зазначених методів, митна вартість визначається за резервним методом відповідно до вимог, встановлених статтею 64 цього Кодексу.

Судом апеляційної інстанції встановлено та з матеріалів справи слідує, що митну вартість імпортованого товару, що вказана декларантом у митній декларації № 23UA403030020975U6 від 05.09.2023, визначено за основним методом.

Вартість придбаного ТОВ «Торговий дім «ФИНТРЕЙД» у компанії «KAMURI VIETNAM JSM» товару підтверджуються: контрактом № 2 від 03.03.2023 та додатком № 7 від 20.03.2023 з доповненням, контрактом продажу № PI-KAM-FIT-23007 від 29.06.2023, комерційною пропозицією № PI-KAM-FIT- 23004 від 29.06.2023, рахунком-фактурою (інвойс) № KAM-FIT-23007 від 29.06.2023, банківськими платіжними документами - Swift платіж від 26.06.2023, коносаментом № 237300217092 від 04.07.2023, автотранспортною накладною CMR № GI4328 від 29.08.2023, договорами (контрактами) про перевезення № 1008/139 від 10.08.2022 та № 2508/265 від 25.08.2023, рахунками-фактура про надання транспортно-експедиційних послуг від виконавця договору (контракту) про транспортно-експедиційні послуги від 29.08.2023№ 437 та № 438, довідкою про транспортні витрати № GI4328-1 від 29.08.2023, прайс-листом від 01.04.2023, специфікацією № 1/007 від 29.08.2023, декларацію країни експортера від 29.06.2023 № 305632744820, а також копією митної декларації країни відправлення № 305632744820 від 29.06.2023.

Відповідно до умов контракту № 2 від 03.03.2023, продавець зобов`язується поставити товар згідно з додатками до контракту у власність покупця, а покупець зобов`язується прийняти та сплатити товар на умовах, передбачених цим контрактом (п.1.1). Ціна на товар за цим контрактом встановлюється в доларах США на умовах постачання CІF Гданськ, що вказується у додатках до контракту. У загальну вартість товару включено вартість упаковки та маркування (п. 2.1). Покупець оплачує товар на умовах, вказаних у додатках до контракту (п. 2.5). Продавець зобов`язується доставити товар згідно з цим контрактом на умовах СIF Гданськ, що вказується в додатках до контракту, відповідно до Incoterms 2010 (п. 3.1).

З умов зовнішньоекономічного договору вбачається можливість додаткового регулювання строків розрахунків за товар між позивачем та продавцем, такі остаточно визначаються у додатках до контракту. При цьому в ціну включена вартість товару, затрати на транспортування СIF Гданськ.

Згідно додатку № 7 від 20.03.2023 з доповненням до контракту № 2 від 03.03.2023 сторони погодили ціну товару, за якою і визначено митну вартість товару у поданій позивачем митній декларації № 23UA403030020975U6 від 05.09.2023.

Однак, митний орган поставив під сумнів митну вартість товару у зв`язку з тим, що у наданому до митного оформленні інвойсі № KAM-FIT-23007 від 29.06.2023 та додатково наданій митним брокером комерційній пропозиції № PI-KAM-FIT-23004 від 29.06.2023 зазначено умови поставки CIF Гданськ Incoterms 2000, тоді як за умовами зовнішньоекономічного договору № 2 від 03.03.2023 продавець зобов`язується поставити товар на умовах CIF Гданськ у редакції Incoterms 2010. Як і те, що до митного оформлення надано рахунки про транспортні витрати від 29.08.2023 № № 437, 438. Згідно пункту 4.1.3 договору на транспортно-експедиторське обслуговування від 10.08.2022 № 1008/139 за надання послуг по перевезенню вантажу автомобільним транспортом оплата здійснюється Клієнтом (ТОВ «Торговий дім «ФИНТРЕЙД») протягом трьох банківських днів з моменту виставлення Експедитором (ТОВ «Самміт Логістик») рахунку. Банківських документів, що підтверджують сплату транспортно-експедиційних послуг до митного оформлення надано не було.

Отже, Тернопільською митницею були встановлені невідповідності у поданих документах та відсутність належних відомостей, які обґрунтовують заявлені числові значення митної вартості, визначеної за основним методом.

Суд першої інстанції дійшов висновку, що надані декларантом позивача докази витрат на транспортне перевезення імпортованого товару, серед яких договори (контракти) про перевезення № 1008/139 від 10.08.2022 та № 2508/265 від 25.08.2023, рахунки-фактура про надання транспортно-експедиційних послуг від виконавця договору (контракту) про транспортно-експедиційні послуги від 29.08.2023 № 437 та № 438, довідка про транспортні витрати № GI4328-1 від 29.08.2023, є допустимими і достатніми доказами на підтвердження відповідних витрат на перевезення товарів, які включені до митної вартості товару.

Суд апеляційної інстанції не погоджується з висновками суду першої інстанції з наступних підстав.

ТОВ «Торговий дім «ФИНТРЕЙД», відповідно до вимог статті 58 МК України до ціни товару було включено витрати на транспортування оцінюваних товарів до місця ввезення на митну територію України такі як транспортно-експедиційні послуги в порту, відкриття транспортної декларації в порту, автоперевезення, що узгоджується з умовами поставки СІF за правилами Інкотермс-2010.

Оскільки митним органом встановлено розбіжність та невідповідність у поданих до митного оформлення документах, то митним органом розпочато процедуру консультації з декларантом та надіслано електронні повідомлення про надання додаткових документів для підтвердження митної вартості товару.

Відповідно до статті 52 МК України заявлення митної вартості товарів здійснюється декларантом або уповноваженою ним особою під час декларування товарів у порядку, встановленому розділом VIII цього Кодексу та цією главою.

Декларант або уповноважена ним особа, які заявляють митну вартість товару, серед іншого зобов`язаний:

1) заявляти митну вартість, визначену ними самостійно, у тому числі за результатами консультацій з митним органом;

2) подавати митному органу достовірні відомості про визначення митної вартості, які повинні базуватися на об`єктивних, документально підтверджених даних, що піддаються обчисленню.

Відповідно до частини 10 ст. 58 МК України при визначенні митної вартості до ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за оцінювані товари, додаються такі витрати (складові митної вартості), якщо вони не включалися до ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті:

1) витрати, понесені покупцем:

а) комісійні та брокерська винагорода, за винятком комісійних за закупівлю, що є платою покупця своєму агентові за надання послуг, пов`язаних із представництвом його інтересів за кордоном для закупівлі оцінюваних товарів;

б) вартість ящиків тари (контейнерів), в яку упаковано товар, або іншої упаковки, що для митних цілей вважаються єдиним цілим з відповідними товарами;

в) вартість упаковки або вартість пакувальних матеріалів та робіт, пов`язаних із пакуванням;

2) належним чином розподілена вартість нижчезазначених товарів та послуг, якщо вони поставляються прямо чи опосередковано покупцем безоплатно або за зниженими цінами для використання у зв`язку з виробництвом та продажем на експорт в Україну оцінюваних товарів, якщо така вартість не включена до ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті:

а) сировини, матеріалів, деталей, напівфабрикатів, комплектувальних виробів тощо, які увійшли до складу оцінюваних товарів;

б) інструментів, штампів, шаблонів та аналогічних предметів, використаних у процесі виробництва оцінюваних товарів;

в) матеріалів, витрачених у процесі виробництва оцінюваних товарів (мастильні матеріали, паливо тощо);

г) інженерних та дослідно-конструкторських робіт, дизайну, художнього оформлення, ескізів та креслень, виконаних за межами України і безпосередньо необхідних для виробництва оцінюваних товарів;

3) роялті та інші ліцензійні платежі, що стосуються оцінюваних товарів та які покупець повинен сплачувати прямо чи опосередковано як умову продажу оцінюваних товарів, якщо такі платежі не включаються до ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті.

Зазначені платежі можуть включати платежі, які стосуються прав на літературні та художні твори, винаходи, корисні моделі, промислові зразки, торговельні марки та інші об`єкти права інтелектуальної власності.

Витрати на право відтворення (тиражування) оцінюваних товарів в Україні не повинні додаватися до ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за оцінювані товари.

Отже, до митної вартості товару включаються витрати в тому числі і пов`язані з транспортуванням товару, до яких належить і витрати по наданню транспортно-експедиційних послуг.

Приймаючи до уваги умови договору про транспортно-експедиційне обслуговування № 1008/139 від 10.08.2022, укладеного між ТОВ «Самміт Логістик» та ТОВ «Торговий дім «ФИНТРЕЙД» та рахунку-фактури про надання транспортних послуг № 437 від 29.08.2023 та № 438 від 29.08.2023, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що на момент подання названої митної декларації 06.09.2023, позивач зобов`язаний був володіти платіжними документами про понесення витрат з надання транспортно-експедиційних послуг з перевезення імпортованого товару і такі платіжні документи повинні бути подані митному органу для підтвердження складових митної вартості товару.

Натомість, позивач таких документів митному органу не надав.

Відповідно до частин 2-3 статті 53 Митного кодексу України декларанту направлена вимога стосовно надання додаткових документів для підтвердження митної вартості товарів: - якщо рахунок сплачено, - банківські платіжні документи, що стосуються оцінюваного товару; - за наявності - інші платіжні та/або бухгалтерські документи, що підтверджують вартість товару та містять реквізити, необхідні для ідентифікації ввезеного товару; У разі відсутності вище зазначених документів, відповідно до ч.3 ст. 53 МКУ прошу надати (за наявності) такі додаткові документи: - рахунки про здійснення платежів третім особам на користь продавця, якщо такі платежі здійснюються за умовами, визначеними договором (угодою, контрактом); - виписку з бухгалтерської документації; - каталоги, специфікації, прейскуранти (прайс-листи) виробника товару; - копію митної декларації країни відправлення; - висновки про якісні та вартісні характеристики товарів, підготовлені спеціалізованими експертними організаціями, та/або інформація біржових організацій про вартість товару або сировини.

Декларантом додатково надано до митного оформлення контракт продажу №PI-KAM-FIT-23007 від 29.06.2023, Swift платіж від 26.06.2023, прайс лист від 01.04.2023, який не містить терміну дії, декларацію країни експортера від 29.06.2023 №305632744820.

Декларантом надіслано лист від 06.09.2023 б/н та повідомлено митний орган про відсутність будь-яких додаткових документів.

Також, у митного органу виникли обґрунтовані сумніви щодо заявленої митної вартості даного товару, оскільки вартість раніше оформлених у попередніх періодах митними органами подібних (аналогічних) товарів є значно вищою.

Враховуючи цю інформацію, заявлена до митного оформлення митна вартість не може бути визнана. Другорядні методи не були застосовані через відсутність достатньої інформації про ціну угоди щодо ідентичних та подібних товарів. Метод на основі віднімання вартості не може бути використаний оскільки відсутня інформація про ціни ідентичних чи подібних (аналогічних) товарів, що продаються на території України, а також про складові компоненти, що можуть бути виділені із ціни. Метод на основі додавання вартості не може бути використаний, оскільки відсутня інформація про вартість всіх витрат, що зараховуються до ціни товару. За результатом проведеної консультації з декларантом, відповідно до положень частини 4 ст. 57 Митного кодексу України, дійшли згоди про неможливість визначення митної вартості згідно з положеннями статей 59-63 Митного кодексу України. Митна вартість товарів визначена за резервним методом визначення митної вартості згідно ст. 64 Митного кодексу України. За основу для обрахунку митної вартості товару взято інформацію щодо визнаної митної вартості товару згідно митного оформлення, яке вже здійснено за ЕМД від 13.06.2023 № UA100390/2023/0707469 на рівні 2,5 EUR/кг, що згідно курсу на 05.09.2023 становить 2,7 дол. США/кг.».

Суд апеляційної інстанції вважає, що відповідач дійшов правильного висновку про неможливість застосування методу визначення митної вартості товарів за ціною контракту відповідно до положень частин 2 та 21 статті 58 Митного кодексу України, позаяк відсутні належні відомості, які обґрунтовують заявлені числові значення митної вартості, визначеної за основним методом, а перелічені вище фактори вказують на наявність розбіжностей що впливають на митну вартість товару.

Відтак, суд апеляційної інстанції приймає доводи апеляційної скарги з приводу того, що відповідач не мав законних підстав для коригування митної вартості із застосуванням другорядного методу визначення митної вартості товарів.

Відповідно до ч.1 та 2 ст. 64 МК України у разі якщо митна вартість товарів не може бути визначена шляхом послідовного використання методів, зазначених у статтях 58-63 цього Кодексу, митна вартість оцінюваних товарів визначається з використанням способів, які не суперечать законам України і є сумісними з відповідними принципами і положеннями Генеральної угоди з тарифів і торгівлі (GAТТ). Митна вартість, визначена згідно з положеннями цієї статті, повинна ґрунтуватися на раніше визнаних (визначених) митними органами митних вартостях.

Таким чином, визначення відповідачем митної вартості проведено у порядку передбаченому ч. 1 та 2 ст. 64 МК України.

Зважаючи, що первинні документи, які підтверджують транспортні витрати, які включені в митну вартість товару містять розбіжності та вказують на різну вартість таких послуг і позивач не надав з цього приводу будь-яких спростувань, то суд першої інстанції не правильно висновував, що така складова митної вартості як транспорті витрати належним чином підтверджена.

Таким чином, з урахуванням наведених вище обставин справи та норм чинного законодавства, суд апеляційної інстанції вважає, що відповідач прийняв рішення про коригування митної вартості товару № UA403030/2023/000063/2 від 06.09.2023 з дотриманням вимог чинного законодавства, оскільки належно обґрунтував свої рішення про коригування митної вартості товару та вказав, чому документи, надані декларантом згідно з переліком, передбаченим статтею 53 МК України, унеможливлюють застосування першого (основного) методу визначення митної вартості товару. Натомість позивач не зміг надати обґрунтованих пояснень та доказів з приводу зазначених вище розбіжностей та відсутніх документів.

Щодо стягнення витрат на правничу допомогу та судового збору за рахунок бюджетних асигнувань, то суд апеляційної інстанції зазначає, що оскільки рішення про коригування митної вартості товарів № UA403030/2023/000063/2 від 06.09.2023 є законним та обґрунтованим, а тому підстави для стягнення судових витрат на користь позивача, відповідно до ст. 139 КАС України, відсутні.

З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що суд першої інстанції задовольняючи позов, допустив невідповідність своїх висновків обставинам справи та неправильно застосував норми матеріального права, що відповідно до приписів ст. 317 КАС України є підставою для скасування судового рішення та прийняття нової постанови про відмову у задоволенні позову.

Відповідно до ст. 139 КАС України, судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись ст. ст. 308, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд

постановив:

апеляційну скаргу Тернопільської митниці задовольнити.

Рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 21 травня 2024 року у справі № 500/1297/24 скасувати та прийняти нову постанову, якою у задоволенні позову відмовити.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України.

Головуючий суддя О. М. Гінда судді З. М. Матковська В. В. Ніколін

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.02.2025
Оприлюднено19.02.2025
Номер документу125210287
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо визначення митної вартості товару

Судовий реєстр по справі —500/1297/24

Постанова від 17.02.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гінда Оксана Миколаївна

Ухвала від 17.02.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гінда Оксана Миколаївна

Ухвала від 17.02.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гінда Оксана Миколаївна

Ухвала від 27.08.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гінда Оксана Миколаївна

Ухвала від 27.08.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гінда Оксана Миколаївна

Ухвала від 01.08.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гінда Оксана Миколаївна

Ухвала від 18.06.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гінда Оксана Миколаївна

Рішення від 21.05.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мандзій Олексій Петрович

Ухвала від 21.05.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мандзій Олексій Петрович

Ухвала від 25.03.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мандзій Олексій Петрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні