ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
адреса юридична: вул. Капітана Володимира Кісельова, 1, м. Полтава, 36000, адреса для листування: вул. Капітана Володимира Кісельова, 1, м. Полтава, 36607, тел. (0532) 61 04 21, E-mail inbox@pl.arbitr.gov.ua, https://pl.arbitr.gov.ua/sud5018/
Код ЄДРПОУ 03500004
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05.02.2025 Справа № 917/1953/24
Господарський суд Полтавської області у складі судді Дмитра Сіроша, за участю секретаря судового засідання Людмили Бойченко, розглянув у порядку загального позовного провадження справу за позовом
Товариства з обмеженою відповідальністю "Батьківщина", Полтавська обл., Полтавський р-н, село Климівка, код ЄДРПОУ 31786887
до Ланнівської сільської ради Полтавського району Полтавської області, вул. Миру, буд. 9, селище Ланна, Карлівський район, Полтавська область, 39541, код ЄДРПОУ 21046584
про визнання додаткової угоди укладеною
Представники сторін не з`явились.
Обставини справи: Товариство з обмеженою відповідальністю "Батьківщина" звернулося з позовом до Ланнівської сільської рада Полтавського району Полтавської області про визнання укладеною додаткової угоди до Договору оренди землі від 20.11.2012, укладеної Ланнівською сільською радою (код ЄДРПОУ 21046584) попередній Орендодавець - Карлівська районна державна адміністрація)) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Батьківщина» (код ЄДРПОУ 31786887) у редакції, викладеній у прохальній частині позову.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначає, що ним, як Орендарем, дотримано порядок, передбачений статтею 33 Закону України "Про оренду землі" для укладення договору оренди на новий строк. Ланнівська сільська рада протягом одного місяця після закінчення строку договору оренди не направила позивачу лист-повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди землі, а позивач продовжує користуватися орендованою земельною ділянкою та виконувати інші умови договору, тому договір оренди землі вважається поновленим.
21.11.2024 від відповідача надійшов відзив на позов (вх. № 15732), в якому проти позову заперечує, з огляду на наступне:
по перше, позивачу надано згоду на реалізацію переважного права на укладення (поновлення) договору оренди землі терміном до 01.01.2025;
по друге, відповідно до нової редакції статті 33 Закону України «Про оренду землі», позивач до листа- повідомлення про укладення договору оренди землі на новий строк мав додати проєкт договору, а не проєкт додаткової угоди.
Крім того, відповідач зазначає, що сторони не досягли домовленості щодо строку дії нового договору та розміру орендної плати, позивач вважає, що таким строком має бути сім років, а відповідач вважає, що таким строком має бути 5 місяців; щодо розміру орендної плати, то позивач ігнорує вимогу відповідача про збільшення розміру орендної плати з 7 % до 8 % від нормативно грошової оцінки земельної ділянки. За таких обставин переважне право на укладення договору оренди землі припинилося.
Також, вказує, що у своєму позові позивач не врахував, що земельна ділянка площею 3,2254 га з кадастровим номером 5321681600:00:003:0298 належить до категорії земель сільськогосподарського призначення колективно власності, а саме невитребувана частка (пай). Відповідно до статті 13 Закону України 899-ІV «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» орган місцевого самоврядування є розпорядником даної земельної ділянки, тільки до дня державної реєстрації права власності такої земельної ділянки, а отже в позові невірно визначена категорія спірної земельної ділянки. Виходячи з цього відповідно до частини 4 вказаної статті у разі, якщо до 01.01.2025 власник чи спадкоємець не оформить права власності на земельну ділянку, він вважається таким, що відмовився від земельної ділянки і тільки після цього на підставі рішення суду вона визнається безхазяйним майном та переходить у комунальну власність, що є підставою для скасування будь - яких договорів оренди та інших укладених угод.
Враховуючи вказану норму закону, яка була чинною на момент винесення рішення на тридцять четвертій сесії восьмого скликання Ланнівська сільська рада у своєму рішенні № 127 від 15.06.2023 «Про поновлення договору оренди землі площею 3,2254 га з ТОВ «Батьківщина» встановлено саме такий термін дії оренди, який передбачено нормами чинного законодавства (на момент винесення рішення), а саме 01.01.2025.
Отже, не існує жодної підстави для визнання запропонованої позивачем додаткової угоди до договору оренди укладеною.
Позивач у відповіді на відзив (вх. № 15771 від 22.11.2024) заперечує проти доводів відповідача, викладених у відзиві на позов, вважає їх необґрунтованими, безпідставними, не підтвердженими належними і достовірними доказами та такими, що не відповідають дійсним обставинам справи. Так, ТОВ «Батьківщина» - Орендар, який добросовісно виконує свої обов`язки за договором оренди землі, має переважне право перед іншими особами на продовження орендних правовідносин. Орендар завчасно, в травні 2024 року, звернувся до орендодавця з пропозицією щодо продовження строку договору. Протягом строку дії договору оренди землі Орендар добросовісно виконував свої обов`язки, своєчасно сплачував орендну плату, і на даний час використовує земельну ділянку за призначенням. Орендодавець у місячний термін після закінчення строку договору не надіслав повідомлення про заперечення у продовженні договору оренди землі, не повернув сплачену орендну плату як безпідставну.
Рішення № 127 від 15.06.2023, яким ТОВ «Батьківщина» поновлено термін дії Договору оренди на строк до 01.01.2025 та встановлено, що після закінчення даного строку ТОВ «Батьківщина» не має права поновлення договору на новий строк, позивач вважає протиправним та незаконним, оскільки не відповідає вимогам Закону «Про оренду землі» (на момент укладення договору) та суперечить діючому Договору.
Позивач наголошує, що статус земельної ділянки площею 3,2254 га з кадастровим номером 5321681600:00:003:0298, яка належить до категорії землі сільськогосподарського призначення колективної власності, а саме «невитребувана частка (пай)», ніяким чином не передбачає припинення дії Договору оренди землі від 20.11.2012 з підстав, наведених у відзиві на позов від 21.11.2024.
Доказів того, що земельна ділянка площею 3,2254 га з кадастровим номером 5321681600:00:003:0298 оформлена спадкоємцем, відповідачем не надано. Тобто, з моменту державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку договір оренди припиняється, а державна реєстрація припинення права оренди проводиться одночасно з державною реєстрацією права власності.
21.01.2025 від відповідача надійшло клопотання про долучення до матеріалів справи додаткових пояснень та документів на їх обґрунтування (вх. № 723).
Згідно зі статтею161 Господарського процесуального кодексу України при розгляді справи судом в порядку позовного провадження учасники справи викладають письмово свої вимоги, заперечення, аргументи, пояснення та міркування щодо предмета спору виключно у заявах по суті справи, визначених цим Кодексом (частина 1).
Заявами по суті справи є: позовна заява; відзив на позовну заяву (відзив); відповідь на відзив; заперечення; пояснення третьої особи щодо позову або відзиву (частина 2).
Підстави, час та черговість подання заяв по суті справи визначаються цим Кодексом або судом у передбачених цим Кодексом випадках (частина 3).
Подання заяв по суті справи є правом учасників справи (частина 4).
Суд може дозволити учаснику справи подати додаткові пояснення щодо окремого питання, яке виникло при розгляді справи, якщо визнає це необхідним (частина 5).
Суд не надавав дозволу відповідачу на подання додаткових пояснень.
Відповідач не був позбавлений права та можливості викласти свої доводи та заперечення у відзиві на позов, який ним був поданий до суду 21.11.2024.
Пунктами 7, 8 частини 1 статті 183 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що у підготовчому засіданні суд, зокрема, з`ясовує, чи надали сторони докази, на які вони посилаються у позові і відзиві, а також докази, витребувані судом чи причини їх неподання; вирішує питання про проведення огляду письмових, речових і електронних доказів у місці їх знаходження; вирішує питання про витребування додаткових доказів та визначає строки їх подання, вирішує питання про забезпечення доказів, якщо ці питання не були вирішені раніше; вирішує питання про призначення експертизи, виклик у судове засідання експертів, свідків, залучення перекладача, спеціаліста.
Отже, при розгляді справи в порядку загального позовного провадження докази, заяви та клопотання подаються сторонами та вирішуються судом на стадії підготовчого провадження, у встановлені законом або судом строки.
Проте ухвалою Господарського суду Полтавської області від 11.12.2024 закрито підготовче провадження у справі № 917/1953/24 та призначено справу до судового розгляду по суті на 10:00 22.01.2025.
Відповідно до статті 118 Господарського процесуального кодексу України право на вчинення процесуальних дій втрачається із закінченням встановленого законом або призначеного судом строку.
Заяви, скарги, документи, подані після закінчення процесуальних строків, залишаються без розгляду, крім випадків, передбачених цим Кодексом.
З огляду на викладене суд залишає без розгляду пояснення відповідача з доданими доказами та не бере їх до уваги під час вирішення спору.
Ухвалою Господарського суду від 14.11.2024 суд прийняв позовну заяву до розгляду й відкрив провадження у справі № 918/1953/24, постановив справу розглядати у порядку загального позовного провадження та призначив підготовче засідання у справі на 09:30 11.12.2024.
Ухвалою Господарського суду від 11.12.2024 суд закрив підготовче провадження у справі № 917/1953/24 та призначив справу до судового розгляду по суті в засіданні суду на 10:00 22.01.2025.
Судове засідання з розгляду справи по суті, призначене на 10 год 00 хв 22.01.2025 не відбулося з технічних причин.
Ухвалою Господарського суду від 22.01.2025 суд призначив справу до судового розгляду по суті в засіданні суду на 14:30 05.02.2025.
20.01.2025 від позивача надійшла заява (вх. № 651) про проведення засідання за відсутності учасника справи.
03.02.2025 від позивача надійшла заява (вх. № 1375) про проведення засідання за відсутності учасника справи.
Відповідно до статті 219 Господарського процесуального кодексу України, рішення у даній справі прийнято у нарадчій кімнаті за результатами оцінки доказів.
У судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення та повідомлено про термін виготовлення повного рішення.
Розглянувши матеріали справи, суд
УСТАНОВИВ:
20.11.2012 Карлівська районна державна адміністрація (Орендодавець) та Товариство з обмеженою відповідальністю «Батьківщина» (Орендар) уклали Договір оренди землі, зареєстрований у відділі Держземагенстві Карлівського району Полтавської області, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 17.12.2012 за № 532160004002736.
Згідно з пунктом 2 Договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 3,2254 га, в тому числі: 3,2254 га ріллі (невитребувана земельна частка (пай)), кадастровий номер: 5321681600:00:003:0298.
Термін дії договору - 5 років.
17.12.2012 відповідно до Акту приймання-передачі земельна ділянка передана в оренду позивачу.
Розпорядженням Карлівської районної державної адміністрації № 78 від 03.04.2017 поновлено дію Договору оренди строком на 7 років.
14.07.2017 додатковою угодою до Договору оренди від 20.11.2012 внесені зміни до пунктів 2, 5, 8, 9, 15 (уточнено предмет договору, НГО, строк дії Договору, розмір оренди, цільове призначення земельної ділянки). Зокрема встановлено, що договір діє до 14.07.2024; після закінчення строку Договору орендар має переважне право на поновлення його на новий строк.
Отже, відповідно до пункту 8 чинного Договору, Договір діє до 14.07.2024, після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.
Реєстрація права оренди земельної ділянки, загальною площею 3,2254 га, розташованої у Полтавській області, Карлівський район, с/рада Климівська, кадастровий номер 5321681600:00:003:0298 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно здійснена 31.10.2017, про що свідчить інформація із Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 03.11.2017 № 102494975 (номер запису 23165323 (спеціальний розділ) від 31.10.2017)), дата закінчення дії договору 14.07.2024.
Згідно з пунктом 21 Перехідних положень Земельного кодексу України, статей 19, 22, 23, 50 Закону України «Про землеустрій», пп. а пункту 13 частини 1 Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні», пункту 34 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» земельна ділянка з кадастровим номером 5321681600:00:003:0298 загальною площею 3,2254 га перейшла у розпорядження Ланнівської сільської ради.
Ланнівська територіальна громада утворена 27.04.2017 шляхом об`єднання Ланнівської та Нижньоланнівської сільських рад Карлівського району відповідно до Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад".
07.08.2019 внаслідок добровільного приєднання до громади приєдналася Верхньоланнівська сільська рада.
19.07.2020, в результаті адміністративно - територіальної реформи та ліквідації Карлівського району, громада увійшла до складу новоутвореного Полтавського району Полтавської області.
Рішенням сесії Ланнівської сільської ради № 19 від 20.11.2020 Климівська сільська рада (код ЄДРПОУ 21046609) приєдналася до Ланнівської сільської ради.
27.05.2024 у визначеному законом, договором порядку та строки, товариство з обмеженою відповідальністю «Батьківщина» звернулося до Ланнівської сільської ради з листом-повідомленням (вих. № 47) про поновлення договору оренди землі.
Зазначений лист-повідомлення (вих. № 47 від 27.05.2024), отриманий Ланнівською сільською радою 31.05.2024, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення відправлення (штрих кодовий ідентифікатор 3950100119403).
ТОВ «Батьківщина» засобами поштового зв`язку від Ланнівської сільської ради отримано повідомлення вих. № 02-29/595 від 03.06.2024 про прийняття 15.06.2023 рішення про поновлення Договору оренди землі площею 3,2254 га з ТОВ «Батьківщина».
Відповідно до рішення № 127 від 15.06.2023 ТОВ «Батьківщина» поновлено термін дії Договору оренди на строк до 01.01.2025 та встановлено, що після закінчення цього строку ТОВ «Батьківщина» не має права поновлення Договору на новий строк.
Позивач вважає, зазначене рішення протиправним та незаконним.
Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам, з урахуванням правових підстав позову, суд виходив з наступного.
Згідно зі статтею 11 Цивільного кодексу України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.
У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування (частина 3 статті11 Цивільного кодексу України).
Згідно з частиною 1 статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Відповідно до частини 2 статті 4 Закону України «Про оренду землі» орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є сільські, селищні, міські ради в межах повноважень, визначених законом.
Згідно із частиною п`ятою статті 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.
Відповідно до пункту 34 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до виключної компетенції місцевих рад (в т. ч. міських) належить вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Згідно зі статтею 1 Закону України «Про оренду землі» оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Відповідно до вимоги частини 1 статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Відповідно до статті 626 Цивільного кодексу України, договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків. Договір є двостороннім, якщо правами та обов`язками наділені обидві сторони договору.
Статтею 627 Цивільного кодексу України передбачено, що сторони є вільними в укладанні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
В частині 1 статті 638 Цивільного кодексу України зазначено, що договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягай згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
За змістом частини 2 статті 792 Цивільного кодексу України відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.
Відповідно до частини 1 статті 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Законом України "Про оренду землі" врегульовано відносини, що виникають між власником земельної ділянки та іншими особами у зв`язку із передачею її у користування та володіння, в тому числі конкретизовано та деталізовано особливості та порядок укладення договору оренди землі, його істотні умови, основні права та обов`язки його сторін, порядок зміни, припинення та поновлення такого договору.
За змістом статті 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Частиною 2 статті 4 Закону України "Про оренду землі" визначено, що орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є сільські, селищні, міські ради в межах повноважень, визначених законом.
Статтею 6 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.
Частиною 1 статті 631 Цивільного кодексу України визначено, що строком договору є час, протягом якого сторони можуть здійснити свої права і виконати свої обов`язки відповідно до договору.
Відповідно до частини 2 статті 631 Цивільного кодексу України договір набирає чинності з моменту його укладення.
Згідно з частиною 2 статті 640 Цивільного України якщо відповідно до акта цивільного законодавства для укладення договору необхідні також передання майна або вчинення іншої дії, договір є укладеним з моменту передання відповідного майна або вчинення певної дії.
Земельна ділянка відповідно до акту приймання - передачі передана в оренду відповідачу 17.12.2012 - в день підписання акту приймання - передачі.
Умови щодо строку дії договору оренди землі передбачені у статті 19 Закону України "Про оренду землі".
Так, строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін, але не може перевищувати 50 років.
Дата закінчення дії договору оренди обчислюється від дати його укладення. Право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації такого права.
Відповідно до пункту 34 договору дія договору припиняється у разі, зокрема, закінчення строку, на який його було укладено.
05.12.2019 прийнято Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству" № 340-ІХ, яким запроваджено нову процедуру поновлення договорів оренди землі.
Відповідно до Перехідних положень Закону України "Про оренду землі" з урахуванням змін, внесених Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству" № 340-ІХ, правила, визначені статтею 126-1 Земельного кодексу України щодо поновлення договорів оренди землі, поширюються на договори оренди землі, укладені або змінені після набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству", а поновлення договорів оренди землі, укладених до набрання чинності зазначеним Законом, здійснюється на умовах, визначених такими договорами, за правилами, чинними на момент їх укладення.
Отже, порядок поновлення даного договору з урахуванням приписів Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству" № 340-ІХ від 05.12.2019, регулюється приписами самого договору, а також Законом України "Про оренду землі" в редакції, чинній на момент укладення спірного договору, тобто, станом на 20.11.2012.
Згідно з частиною 1 статті 777 Цивільного кодексу України наймач, який належно виконує свої обов`язки за договором найму, після спливу строку договору має переважне право перед іншими особами на укладення договору найму на новий строк. Наймач, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору найму на новий строк, зобов`язаний повідомити про це наймодавця до спливу строку договору найму у строк, встановлений договором, а якщо він не встановлений договором, - в розумний строк. Умови договору найму на новий строк встановлюються за домовленістю сторін. У разі недосягнення домовленості щодо плати та інших умов договору переважне право наймача на укладення договору припиняється.
Відповідно до частини 1 статті 764 Цивільного кодексу України якщо наймач продовжує користуватися майном після закінчення строку договору найму, то, за відсутності заперечень наймодавця протягом одного місяця, договір вважається поновленим на строк, який був раніше встановлений договором.
Згідно зі статтею 33 Закону України "Про оренду землі" в редакції, чинній на момент укладення договору оренди, по закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов`язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк.
Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов`язаний повідомити про це орендодавця до закінчення строку дії договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніш як за один місяць до закінчення строку дії договору оренди землі.
Користуючись свободою договору, сторони мають право врегулювати строк повідомлення на власний розсуд, і у такому разі він має перевагу стосовно строку, зазначеного у статті 33 Закону № 161-ХІУ (Постанова Верховного Суду від 03.02.2021 у справі № 915/1003/20).
Орендодавець у місячний строк розглядає надісланий орендарем лист-повідомлення з проектом додаткової угоди, перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і в разі відсутності заперечень приймає рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності), укладає з орендарем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі. За наявності заперечень орендодавця щодо поновлення договору оренди землі орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення або повідомлення орендаря про наявність обґрунтованих заперечень щодо поновлення договору оренди землі шляхом надсилання листа-повідомлення про прийняте рішення (частини перша - п`ята статті 33 Закону України "Про оренду землі").
У разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди і за відсутності протягом одного місяця після закінчення строку договору листа - повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди землі такий договір вважається поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором.
Позивачем, як орендарем, дотримано порядок, передбачений статтею 33 Закону України "Про оренду землі" (чинній на момент укладення договору), для укладення договору оренди на новий строк, у той час, як відповідач, не висунувши заперечень проти цього, ухиляється від прийняття рішення стосовно поновлення договору оренди земельної ділянки на новий строк.
Факт порушення орендодавцем місячного терміну для направлення орендареві листа - повідомлення про прийняте ним рішення у відповідь на вчасно надісланий орендарем лист - повідомлення з проєктом додаткової угоди дає орендареві підстави розраховувати на можливість поновлення договору оренди землі з огляду на закон, а саме частину 6 статті 33 Закону України "Про оренду землі") і саме у такому випадку відсутність листа-повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди землі можна кваліфікувати як "мовчазну згоду" орендодавця на поновлення договору на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором.
Наведений правовий висновок викладено у постановах Великої Палати Верховного Суду від 22.09.2020 у справах № 313/350/16-ц та № 159/5756/18.
Відмова, а також наявне зволікання в укладенні додаткової угоди до договору оренди землі може бути оскаржено в суді.
Крім того, Велика Палата Верховного Суду у постанові від 31.08.2021 у справі № 903/1030/19 зазначила, що орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов`язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі.
Важливість дотримання як строку звернення орендаря до орендодавця, так і відповіді орендодавця на таке звернення неодноразово підкреслювалось Верховним Судом, при цьому дотримання строку входить до п`яти обов`язкових юридичних фактів, наявність яких необхідна для поновлення договору оренди з підстав, передбачених частиною 6 статті 33 Закону «Про оренду землі»: (1) орендар належно виконує його обов`язки за цим договором; (2) він повідомив орендодавця в установлені законом строки про намір поновити договірні відносини на новий строк; (3) до листа-повідомлення додав проєкт додаткової угоди про поновлення договору оренди землі; (4) продовжує користуватись виділеною земельною ділянкою; (5) орендодавець упродовж місяця після закінчення строку договору оренди землі письмово не повідомив орендаря про заперечення у поновленні цього договору (постанова Верховного Суду від 10.04.2018 у справі № 594/376/17-ц, від 22.09.2020 у справах № 313/350/16-ц, № 159/5756/18).
Так, ТОВ «Батьківщина» - Орендар, який добросовісно виконує свої обов`язки за договором оренди землі, має переважне право перед іншими особами на продовження орендних правовідносин.
Орендар завчасно, в травні 2024 року, звернувся до орендодавця з пропозицією щодо продовження строку договору.
Протягом строку дії договору оренди землі Орендар добросовісно виконував свої обов`язки, своєчасно сплачував орендну плату (копії платіжних інструкцій в матеріалах справи, а. с. 41 66) і станом на час звернення з цим позовом та розгляду справи, використовує земельну ділянку за призначенням.
Орендодавець у місячний термін після закінчення строку договору не надіслав повідомлення про заперечення у продовженні договору оренди землі.
Отже, поновлення договорів оренди землі в судовому порядку, у передбачений статтею 33 Закону України "Про оренду землі" спосіб, вимагає укладення додаткової угоди між сторонами як єдиної підстави продовження орендних правовідносин.
Належним і ефективним у цьому випадку способом захисту порушеного права є позов про визнання укладеною додаткової угоди із викладенням її змісту, оскільки сама по собі вимога про визнання договору оренди землі поновленим за своєю суттю є встановленням факту, який має юридичне значення, і не може забезпечити захисту порушеного права позивача в силу імперативного припису про обов`язковість оформлення поновлення договору оренди саме шляхом укладення додаткової угоди, що, власне, і може бути предметом розгляду в суді.
Аналогічний правовий висновок викладено у постановах Великої Палати Верховного Суду від 26.05.2020 у справі № 908/299/18 (провадження № 12-136гс19) та Верховного Суду від 25.04.2019 у справі № 908/913/18, від 19.03.2019 у справі № 908/2484/17, від 12.01.2021 у справі № 920/352/19, від 09.06.2020 у справі № 912/1860/19.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що позов про визнання укладеною додаткової угоди про поновлення Договору оренди землі на тих самих умовах, які були передбачені Договором оренди землі від 20.11.2012, є обґрунтованим та таким, що підлягає до задоволення.
Суд відхиляє доводи відповідача, викладені у відзиві на позов, з огляду на наступне.
Відповідно до Перехідних положень Закону України "Про оренду землі" з урахуванням змін, внесених Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству" № 340-ІХ, правила, визначені статтею 126-1 Земельного кодексу України щодо поновлення договорів оренди землі, поширюються на договори оренди землі, укладені або змінені після набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству", а поновлення договорів оренди землі, укладених до набрання чинності зазначеним Законом, здійснюється на умовах, визначених такими договорами, за правилами, чинними на момент їх укладення.
Отже, порядок поновлення даного договору з урахуванням приписів Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству" № 340-ІХ від 05.12.2019, регулюється приписами самого договору, а також Законом України "Про оренду землі" в редакції, чинній на момент укладення спірного договору, тобто, станом на 20.11.2012.
Позивачем, як орендарем, дотримано порядок, передбачений статтею 33 Закону України "Про оренду землі" (чинній на момент укладення договору - 20.11.2012), для укладення договору оренди на новий строк, у той час, як відповідач, не висунувши заперечень проти цього, ухиляється від прийняття рішення стосовно поновлення договору оренди земельної ділянки на новий строк.
Щодо рішення сільської ради № 127 від 15.06.2023, яким поновлено ТОВ «Батьківщина» термін дії договору оренди на строк до 01.01.2025 та встановлено, що після закінчення цього строку ТОВ «Батьківщина» не має права поновлення договору на новий строк, слід зазначити наступне.
Відповідно до статті 19 Конституції України, правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, згідно з якими ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади і органи самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти тільки на підставі, в обсязі і у спосіб, передбачені Конституцією України та законами України.
Згідно зі статтею 33 Закону України "Про оренду землі" в редакції, чинній на момент укладення договору оренди, по закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов`язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк.
Отже, пункт 2 рішення сільської ради № 127 від 15.06.2023 про те, що відповідач не має права поновлення договору на новий строк суперечить вимогам статті 33 Закону України "Про оренду землі".
Частиною третьою статті 19 Закону України "Про оренду землі", передбачено, що при передачі в оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства, особистого селянського господарства строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін, але не може бути меншим як 7 років. Тобто, поновлення договору на менший строк суперечить вимогам Закону.
Також у відзиві на позов відповідач не посилається на неналежне виконання позивачем умов договору в частині сплати орендної плати, як на підставу для відмови в поновленні договору оренди землі.
Крім того, матеріали справи не містять доказів звернення відповідача до позивача з приводу неналежного виконання умов договору оренди землі упродовж його дії.
Також слід зазначити, що статус земельної ділянки площею 3,2254 га з кадастровим номером 5321681600:00:003:0298, яка належить до категорії землі сільськогосподарського призначення колективної власності, а саме невитребувана частка (пай), ніяким чином не передбачає припинення дії договору оренди землі від 20.11.2012 з підстав наведених у відзиві на позовну заяву від 21.11.2024.
Крім того, термін оформлення власниками невитребуваних земельних часток (паїв) продовжено з 2025 до 2028 року. Зокрема, внесено зміни до частини четвертої статті 13 Закону «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) та визначено, що у разі, якщо до 1 січня 2028 року власник невитребуваної земельної частки (паю) або його спадкоємець не оформив право власності на земельну ділянку, він вважається таким, що відмовився від одержання ділянки.
Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача.
Керуючись статтями 129, 232 - 233, 237 - 238 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Визнати укладеною додаткову угоду до договору оренди землі від 20.11.2012, укладену Ланнівською сільською радою (код ЄДРПОУ 21046584) попередній Орендодавець - Карлівська районна державна адміністрація) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Батьківщина» (код ЄДРПОУ 31786887) у наступній редакції:
ДОДАТКОВА УГОДА
про внесення змін і доповнень до Договору оренди землі площею 3,2254 га,
кадастровий номер 5321681600:00:003:0298 від 20.11.2012.
Орендодавець: Ланнівська сільська рада, від імені якої діє сільський голова Удовиченко Костянтин Олександрович, що діє на підставі Закону України «Про місцеве самоврядування в Україна», з однієї сторони, та Орендар: Товариство з обмеженою відповідальністю «Батьківщина», в особі директора Василенко Наталії Миколаївни, що діє на підставі Статуту з другої сторони, уклали дану Додаткову угоду про внесення змін і доповнень до Договору оренди землі від 20.11.2012, кадастровий номер 5321681600:00:003:0298, площею 3,2254 га про наступне:
1. За взаємною згодою Сторони прийшли до згоди внести зміни до Договору оренди земельної ділянки та:
Поновити термін дії Договору оренди землі № б/н від 20.11.2012 терміном до 31.12.2031. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за тридцять днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.
2. Інші умови Договору оренди землі залишаються незмінними, і Сторони підтверджують щодо них свої зобов`язання.
3. Ця Додаткова угода:
- набирає чинності з моменту її підписання Сторонами і є невід`ємною складовою частиною Договору оренди землі:
- укладена в 2 (двох) оригінальних автентичних примірниках, які мають однакову юридичну силу, по одному примірнику для кожної із Сторін.
Реквізити сторін:
Орендодавець: Ланнівська сільська рада
Місцезнаходження: вул. Миру, 9, селище Ланна
Полтавського району, Полтавської області, 39541
Ідентифікаційний код юридичної особи: 21046584
Орендар: Товариство з обмеженою відповідальністю «Батьківщина»
Місцезнаходження: село Климівка, Полтавський район, Полтавська область
Ідентифікаційний код юридичної особи: 31786887
Стягнути з Ланнівської сільської рада Полтавського району Полтавської області (вул. Миру, буд. 9, селище Ланна, Карлівський район, Полтавська область, 39541, код ЄДРПОУ 21046584) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Батьківщина" (Полтавська обл., Полтавський р-н, село Климівка, код ЄДРПОУ 31786887) 3 028,00 грн судового збору.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення до Східного апеляційного господарського суду.
Видати накази після набрання рішенням законної сили.
Повне рішення складено 17.02.2025.
Суддя Дмитро СІРОШ
Суд | Господарський суд Полтавської області |
Дата ухвалення рішення | 05.02.2025 |
Оприлюднено | 19.02.2025 |
Номер документу | 125223996 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них |
Господарське
Господарський суд Полтавської області
Сірош Д.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні