ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Давидюка Тараса, 26А, м. Рівне, 33013, тел. (0362) 62 03 12, код ЄДРПОУ: 03500111,
e-mail: inbox@rv.arbitr.gov.ua, вебсайт: https://rv.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"18" лютого 2025 р. м. РівнеСправа № 918/1044/24
Господарський суд Рівненської області у складі судді Горплюка А.М., розглянувши матеріали справи
за позовом Приватного підприємства "Радивилів - Віктал"
до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Газорозподільні мережі України" в особі Рівненської філії Товариства з обмеженою відповідальністю "Газорозподільні мережі України"
про визнання протиправним та скасування рішення
Секретар судового засідання Оліфер С.М.
Представники сторін в судове засідання не з`явилися.
УСТАНОВИВ:
Приватне підприємство "Радивилів - Віктал" (надалі-позивач) звернулося до Господарського суду Рівненської області з позовною заявою до Рівненської філії Товариства з обмеженою відповідальністю "Газорозподільні мережі України" (надалі-відповідач) про визнання протиправним та скасування рішення комісії з розгляду актів про порушення оформлене протоколом №1068 від 10.04.2024 та скасування донарахувань об`єму та обсягу природного газу на загальну суму 229 296,78 грн.
Ухвалою суду від 18.11.2024 позовну заяву залишено без руху. Встановлено Приватному підприємству "Радивилів - Віктал" строк на усунення недоліків шляхом подання до суду: - доказів доплати судового збору у розмірі 1 816, 80 грн; - письмового та документального обґрунтування наявності підстав для визначення відповідачем Рівненську філію Товариства з обмеженою відповідальністю "Газорозподільні мережі України" або надати належним чином оформлену позовну заяву із зазначенням особи, що може виступати стороною відповідачем у господарському суді (юридичної особи від імені якої (в особі якої) виступає відокремлений підрозділ) та необхідних відомостей, передбачених п. 2 ч. 3 ст. 162 ГПК України; - докази надіслання позовної заяви з додатками відповідачу.
Ухвалою суду від 03.12.2024 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 16.01.2025.
17.12.2024 через підсистему "Електронний суд" від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву. У поданому відзиві відповідач заперечує позовні вимоги в повному обсязі, зазначивши про порушення позивачем граничних строків повірки засобів вимірювальної техніки з вини останнього та як наслідок правомірність дій відповідача щодо перерахунку об`єму розподіленого (спожитого) природного газу.
Ухвалою суду від 16.01.2025 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 28.01.2025.
Ухвалою суду від 28.01.2025 відкладено розгляд справи по суті на 11.02.2025.
Представник позивача в судове засідання 11.02.2025 не з`явився, однак 11.02.2025 через підсистему "Електронний суд" від адвоката Павлюка М.Г. надійшло клопотання про відкладення розгляду справи, у зв`язку із зайнятістю представника в рамках кримінального провадження по іншій справі.
Представник відповідача в судове засідання 11.02.2025 також не з`явився, однак 11.02.2025 через підсистему "Електронний суд" надійшла заява щодо проведення судового засідання без їхньої участі та зазначено, що підтримує заперечення щодо безпідставності пред`явленого позову, які викладені у відзиві на позовну заяву.
Розглянувши клопотання представника позивача про відкладення розгляду справи, суд вирішив наступне.
Згідно ч. 1 ст. 2 Господарського процесуального кодексу України (надалі - ГПК України), завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави.
За приписами статті 216 ГПК України суд відкладає розгляд справи у випадках, встановлених частиною другою статті 202 цього Кодексу.
Обставин, що передбачені ч. 2 ст. 202 ГПК України, судом не встановлено.
При цьому, відповідно до приписів ст. 202 ГПК України відкладення розгляду справи є правом та прерогативою суду, основною передумовою для якого є не відсутність у судовому засіданні представників сторін учасників справи, а неможливість вирішення спору у відповідному судовому засіданні.
Господарський суд зазначає, що за приписами статті 129 Конституції України, статті 2 ГПК України одним із завдань судочинства є своєчасний розгляд справи, що відповідає положенням статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція), згідно з якою кожен має право на справедливий розгляд його справи у продовж розумного строку незалежним і безстороннім судом.
Судом зазначається, що у даній справі судом не визнавалася необхідність обов`язкової участі учасників справи.
Враховуючи викладене, суд вважає неповажними причини неявки представника позивача в судове засідання, у зв`язку з чим відмовляє у відкладенні розгляду справи.
За приписами ч. 4 ст. 240 ГПК України, у разі неявки всіх учасників справи у судове засідання, яким завершується розгляд справи, або у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи суд підписує рішення (повне або скорочене) без його проголошення.
Датою ухвалення рішення є дата його проголошення (незалежно від того, яке рішення проголошено - повне чи скорочене). Датою ухвалення рішення, ухваленого за відсутності учасників справи, є дата складення повного судового рішення (ч. 5 ст. 240 ГПК України).
Відтак, враховуючи неявку учасників справи, суд зазначає, що датою ухвалення рішення є дата складання повного рішення.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд встановив наступне.
Між ПП "Радивилів - Віктал" (Споживач) та Рівненською філією ТОВ "Газорозподільні мережі України" (попереднє найменування АТ "Оператор газорозподільної системи "Рівнегаз") (надалі - Рівненська філія ТОВ "ГРМУ") укладений договір розподілу природного газу №РН1284 від 01.01.2024, шляхом підписання заяви про приєднання до умов типового договору.
Відповідно до 1.3. Договору, цей Договір є договором приєднання, що укладається з урахуванням вимог статей 633, 634, 641 та 642 Цивільного Кодексу України на невизначений строк.
Фактом приєднання Споживача до умов цього Договору (акцептування договору) є вчинення Споживачем будь-яких дій, які засвідчують його бажання укласти Договір, зокрема надання підписаної Споживачем заяви-приєднання за формою, наведеною у додатку 1 (для побутових споживачів) або у додатку 2 (для споживачів, що не є побутовими) до цього Договору, яку в установленому порядку Оператор ГРМ направляє Споживачу Інформаційним листом за формою, наведеною у додатку 3 до цього Договору, та/або сплата рахунка Оператора ГРМ, та/або документально підтверджене споживання природного газу.
За цим Договором (п.2.1 розділу ІІ) Оператор ГРМ зобов`язується надати Споживачу послугу з розподілу природного газу, а Споживач зобов`язується прийняти зазначену послугу та сплатити її вартість у розмірі, строки та порядку, визначені цим Договором.
Договір містить, крім інших, додатки № 4 "Розрахунок втрат і витрат природного газу. Перелік точок комерційного обліку споживача". У таблиці 1 "Перелік точок комерційного обліку об`єкта споживача. Перелік комерційних вузлів обліку" зазначених додатках до заяви-приєднання № РН-1284 від 01.01.2024 зазначено про наявність у позивача лічильника марки Курс-01А № 10799 типорозміру G 25 та коректора OE-VPT № 29802, Р max 0,7 МПа типорозміру d 20,мм (лінія 1).
У таблиці 2 "Встановлення газоспоживаючого обладнання (ГСО) в точках комерційного обліку суб`єкту" зазначених додатків вказане газоспоживаюче обладнання Котел Viessmann, номінальні витрати природного газу 2,75 куб. м за годину, режим роботи 24 години на добу; пальник Giersch RS-20 номінальні витрати природного газу 9,08 куб. м за годину. Також у додатках № 4 зазначено, що розрахунок втрат та витрат природного газу здійснюється сторонами згідно з Методикою визначення розмірів нормативних та виробничо-технологічних втрат/ витрат природного газу при здійсненні розподілу природного газу, затвердженого Постановою НКРЕКП 06.11.2020 № 2033.
Згідно з підпунктом 7 пункту 7.4. Типового договору розподілу природного газу споживач зобов`язується, зокрема, дотримуватись інших вимог цього договору та Кодексу розподільних систем.
Згідно із пп. 4 п. 7.2. Договору Рівненська філія ТОВ "Газорозподільні мережі України" має право перевіряти роботу комерційного вузла обліку (лічильника газу), у тому числі встановленого на об`єкті Споживача, у порядку, визначеному Кодексом газорозподільних систем.
18.03.2024 ПП "Радивилів Віктал" звернулось з листом в.о. директора Рівненської філії ТОВ "ГРМУ" із заявою про направлення представника управління метрології для демонтажу лічильника промислового Курс - 01G25А1 №10799 та коректора ОЕ VRT №29802 та встановлення повірених приладів за адресою м. Радивилів вул. Пушкіна, 32.
10.04.2024 представниками відповідача складено Акт перевірки вузла обліку природного газу, а саме лічильника Курс - 01G25А1 №10799, яким зафіксовано, показання лічильника 31011,68 куб.м., Пломби не пошкоджені, ВОГ та ГСО відповідають погодженій проектній документації та умовам договору.
Представниками відповідача також 10.04.2024 проведено розпломбування та зняття ЗВТ лічильника Курс - 01G25А1 №10799 та коректора об`єму газу, а також проведено встановлення та пломбування іншого лічильника, а саме Курс - 01G25А1 №9544 та коректора об`єму газу.
Також 10.04.2024 складено акт про порушення №0168 про те, що на об`єкті відповідача за адресою: м. Радивилів вул. Пушкіна, 32 виявлено порушення вимог Кодексу газорозподільних систем: глава ХІ розділ 2 пункт 2 підпункт 4 пропущення строку періодичної повірки ЗВТ з вини споживача, що не є побутовим.
Рішенням комісії з розгляду актів про порушення вимог Кодексу ГРС, оформленого протоколом засідання комісії Рівненської філії ТОВ "ГРМУ" №0168 від 25.04.2024, вирішено задовольнити акт про порушення №0168 від 10.04.2024 та скласти акт розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості.
Відповідно до п.п. 1, 2, 5. 8 Глави 5, Порядок оформлення акта про порушення Розділу XI Кодексу ГРМ, порядок перерахунку (донарахування) або зміни режиму нарахування об`ємів природного газу у разі виявлення порушень Кодексу газорозподільних систем у разі виявлення у споживача або несанкціонованого споживача порушень, визначених у главі 2 цього розділу, на місці їх виявлення представником Оператора ГРМ складається акт про порушення за формою, наведеною в додатку 20 до цього Кодексу.
Відповідно до абз. 1 пп.2 п.11 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРМ, розрахований відповідно до вимог цього розділу необлікований (донарахований) об`єм природного газу, що припадає на період після 01-го числа місяця, у якому прийнято рішення комісії щодо задоволення акта про порушення, не включається в баланс поточного календарного місяця за загальними правилами та має бути компенсована споживачем Оператору ГРМ за виключенням обсягів споживання, інформація про величину яких була передана Оператором ГРМ на інформаційну платформу Оператора ГТС. Таким чином, донарахований об`єм газу становив 15 448,65 куб. м.
На виконання цього рішення складено акт-розрахунок №0168 від 25 квітня 2024 року та здійснено розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єм та обсягу природного газу і його вартості за період з 07:00 год 16.03.2024 по 12:00 год 10.04.2024, відповідно до якого відповідачем нараховано вартість необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу в розмірі 229 296,78 грн.
Про оплату вказаної суми відповідачем позивачу виставлений рахунок на оплату №2070 від 30.04.2024.
Пунктом 4 даної глави передбачено, що у разі відмови споживача (несанкціонованого споживача) від підписання акта про порушення він вважається дійсним, якщо його підписали: або більше одного представника Оператора ГРМ, а відмова споживача (несанкціонованого споживача) від підпису акта про порушення підтверджується відеозйомкою.
Відповідачем акт про порушення підписаний без будь-яких зауважень.
Позивач зазначає, що з приводу здійснених нарахувань ПП "Радивилів - Віктал" звернулося до відповідача з листом, в якому заперечило щодо здійснених нарахувань та вказало, що період прострочення проведення періодичної повірки лічильника сталося не з вини споживача, та просило здійснити розрахунок обсягу спожитого газу за вказаний період з урахуванням фактичних даних ЗВТ по якому пропущений термін повірки та зменшити пропущений термін повірки з вини споживача до двох днів (з 16.03.2024 по 18.03.2024).
У відповіді від 13.06.2024 відповідач вказав, що оскільки звернення про зняття ЗВТ має бути направлено не пізніше 10 робочих днів до запланованої дати, в діях позивача наявний склад порушення, яке передбачено підпунктом 4 пункту 2 глави 2 розділу XІ кодексу ГРС.
Таким чином відповідач стверджує, що рішення комісії з розгляду актів про порушення споживачами Кодексу ГРМ складено з дотриманням вимог норм чинного законодавства, в тому числі і Кодексу ГРМ.
Норми права, що підлягають до застосування, та мотиви їх застосування, оцінка аргументів, наведених сторонами.
Правові засади функціонування ринку природного газу України визначені Законом України "Про ринок природного газу".
Відповідно до Закону України "Про ринок природного газу" був розроблений Кодекс газорозподільних систем, затверджений постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг №2494 від 30.09.2015, (надалі - Кодекс газорозподільних систем). Цей Кодекс визначає взаємовідносини оператора газорозподільних систем із суб`єктами ринку природного газу, а також визначає правові, технічні, організаційні та економічні засади функціонування газорозподільних систем, зокрема умови забезпечення комерційного, у тому числі приладового обліку природного газу в газорозподільній системі та визначення його об`ємів і обсягів передачі до/з газорозподільної системи, у тому числі в розрізі суб`єктів ринку природного газу. Дія цього Кодексу поширюється на операторів газорозподільних систем, замовників доступу та приєднання до газорозподільної системи, споживачів (у тому числі побутових споживачів), об`єкти яких підключені до газорозподільних систем, та на їх постачальників. (пункти 1, 2, 3 глави 1 розділу І "Загальні положення" Кодексу).
Відповідно до частин 1, 2, 3 статті 18 Закону України "Про ринок природного газу" приладовий облік природного газу здійснюється з метою отримання та реєстрації достовірної інформації про обсяги і якість природного газу під час його транспортування, розподілу, постачання, зберігання та споживання.
Приладовий облік природного газу здійснюється з метою визначення за допомогою вузла обліку природного газу обсягів його споживання та/або реалізації, на підставі яких проводяться взаєморозрахунки суб`єктів ринку природного газу.
Постачання природного газу споживачам здійснюється за умови наявності вузла обліку природного газу.
Відповідно до положення глави 6 розділу X Кодексу газорозподільних систем власник комерційного ВОГ або суб`єкт господарювання, що здійснює його експлуатацію на підставі відповідного договору з власником, забезпечує належний технічний стан комерційного ВОГ та його складових (зокрема ЗВТ), а також проведення періодичної повірки ЗВТ (крім населення) в порядку, визначеному главою 7 цього розділу, та відповідає за дотримання правил експлуатації комерційного вузла обліку та його складових (ЗВТ). Технічне обслуговування елементів комерційного ВОГ, зокрема повірки та ремонту ЗВТ, проводить власник цього комерційного ВОГ або суб`єкти господарювання, що здійснюють його експлуатацію на підставі відповідного договору з власником, згідно з експлуатаційними документами в спеціалізованих сервісних центрах. Засоби вимірювальної техніки, які є складовими комерційного ВОГ, підлягають періодичній повірці відповідно до вимог чинного законодавства та з урахуванням вимог глав 7 та 8 цього розділу.
У главі 7 розділу X Кодексу газорозподільних систем встановлений порядок періодичної повірки ЗВТ по об`єктах споживачів, що не є побутовими, відповідно до якого власники ЗВТ, що є елементами комерційних ВОГ (вузол обліку природного газу), зобов`язані забезпечити належний контроль за строками спливу міжповірочних інтервалів ЗВТ та організацією проведення їх періодичної повірки. Здійснення періодичної повірки ЗВТ забезпечується власником ЗВТ за власний рахунок.
Для належної організації періодичної повірки власних ЗВТ, що входять до складу комерційного ВОГ, споживач повинен: завчасно (до дати прострочення періодичної повірки) направити оператору ГРМ письмове повідомлення про дату та час демонтажу ЗВТ на повірку (або його повірку на місці установки) та необхідність забезпечення представником оператора ГРМ розпломбування ЗВТ. Звернення має бути направлене не пізніше десяти робочих днів до запланованої дати; забезпечити на дату демонтажу ЗВТ на повірку (або його повірку на місці встановлення) доступ представникам оператора ГРМ до ЗВТ для його розпломбування та складання відповідного акта розпломбування; у разі якщо повірка ЗВТ буде здійснюватися не на місці його встановлення, забезпечити за власний рахунок демонтаж/монтаж ЗВТ, його транспортування та державну повірку. Про дату і час встановлення повіреного ЗВТ споживач завчасно має письмово повідомити оператора ГРМ та забезпечити присутність представника оператора ГРМ під час монтажу повіреного ЗВТ.
У разі пропущення терміну періодичної повірки ЗВТ з вини споживача (незабезпечення належної організації повірки власних ЗВТ або не допуск до ЗВТ представників оператора ГРМ) обсяг спожитого природного газу через комерційний ВОГ, елементом якого є ЗВТ з пропущеним терміном повірки, розраховується відповідно до вимог розділу ХІ Кодексу.
Пунктом 41 Переліку категорій законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, що підлягають періодичній повірці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 374 від 04.06.2015, лічильники газу та пристрої перетворення об`єму (використовуються для проведення розрахунків за поставлений та/або спожитий природний газ), віднесено до категорії законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, що підлягають обов`язковій повірці та на які поширюється сфера дії Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність".
Відповідно до частин 1 та 3 статті 17 Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність" законодавчо регульовані засоби вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації, підлягають періодичній повірці та повірці після ремонту. Суб`єкти господарювання зобов`язані своєчасно з дотриманням встановлених міжповірочних інтервалів подавати законодавчо регульовані засоби вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації, на періодичну повірку.
Згідно з пунктом 5.9. Правил обліку природного газу під час його транспортування газорозподільними мережами, постачання та споживання, затверджених наказом Міністерства палива та енергетики України №618 від 27.12.2005, власник комерційного вузла обліку газу відповідає за технічний стан комерційного вузла обліку та порушення правил його експлуатації, а також за використання засобів вимірювальної техніки (ЗВТ) з вичерпаним терміном повірки.
Відповідно до пункту 7.4. Типового договору, до умов якого позивача приєднався згідно із заявою-приєднанням, споживач зобов`язується дотримуватись інших вимог цього Договору та Кодексу газорозподільних систем.
Отже, відповідно до наведених норм чинного законодавства та умов договору розподілу природного газу позивач, як споживач, що не є побутовим, зобов`язаний здійснювати належний контроль за строками спливу міжповірочних інтервалів ЗВТ та своєчасно здійснювати організацію проведення їх періодичної повірки.
Пунктом 2 глави 9 розділу Х Кодексу газорозподільних систем (далі Кодекс ГРМ) перевірка комерційного ВОГ, а також контрольний огляд вузла обліку здійснюються у будь-який час доби та у присутності споживача (суміжного суб`єкта природного газу) або його представника, крім випадків, передбачених цим розділом.
Позивач в позовній заяві зазначає, що споживач завчасно до дати прострочення періодичної повірки має направити Оператору ГРМ письмове повідомлення не пізніше 10 робочих днів до запланованої дати та зазначає, що таке повідомлення ним було направлене лише 18.03.2024 при плановій повірці лічильника не пізніше - 15.03.2024 та коректора 17.03.2024.
Відповідно до статті 1 розділу 1 Кодексу, вузол обліку природного газу / вузол обліку / ВОГ - сукупність засобів вимірювальної техніки, зокрема лічильник газу або звужуючий пристрій, та допоміжних засобів, призначених для вимірювання, реєстрації результатів вимірювання та розрахунків об`єму природного газу, зведених до стандартних умов, визначених законодавством.
Комерційним вузлом обліку/комерційним ВОГ є вузол обліку природного газу, організований відповідно до вимог цього Кодексу для комерційного обліку природного газу при визначенні об`єму (обсягу) передачі та розподілу (споживання/ постачання) природного газу в точці комерційного обліку.
Лічильник газу - засіб вимірювальної техніки, який використовується для вимірювання, запам`ятовування та відображення об`єму (обсягу) природного газу, що проходить через нього, та є складовою комерційного (дублюючого) вузла обліку.
Повіркою лічильника газу є встановлення придатності до застосування лічильника газу на підставі результатів контролю його метрологічних характеристик, що здійснюється в установленому законодавством порядку.
Відповідно до положень статті 1 Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність", періодична повірка засобів вимірювальної техніки - повірка, що проводиться протягом періоду експлуатації засобів вимірювальної техніки через встановлений проміжок часу (міжповірочний інтервал).
Пунктом 13 Розділу 2 цього Порядку передбачено, що заявники зобов`язані подавати ЗВТ на періодичну повірку з дотриманням міжповірочних інтервалів, установлених Мінекономрозвитку.
Відповідно до Наказу Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 13.10.2016 № 1747, який набув чинності 29.11.2016 (далі - наказ № 1747), для лічильників газу та пристроїв перетворення об`єму (використовуються для проведення розрахунків за поставлений та/або спожитий природний газ) класу 1,0 установлено міжповірочний інтервал 2 роки; класу 1,5 - 8 років.
Відтак, періодична повірка лічильників газу проводиться один раз на 2 чи 8 років, залежно від типу лічильника і виробника. У кожного приладу є паспорт, де вказано термін повірки і міжповірочний інтервал. Якщо в паспорті лічильника вказано міжповірочний інтервал 8 років, то це означає, що лічильник підлягає періодичній повірці кожні 2 чи 8 років з дати його первинної повірки на заводі виробника. Встановлений лічильник G25 -курс-01А № 10799, що підлягає періодичній повірці через два роки, що підтверджується самим споживачем.
Таким чином, Кодексом встановлено, що у разі пропущення терміну періодичної повірки ЗВТ з вини споживача (незабезпечення належної організації повірки власних ЗВТ або недопуск до ЗВТ представників Оператора ГРМ) обсяг спожитого природного газу через комерційний ВОГ, елементом якого є ЗВТ з пропущеним терміном повірки, розраховується відповідно до вимог розділу XI цього Кодексу.
Згідно розділу XI глави 2, п.п.2.4 Кодексу, до порушень, внаслідок яких Оператор ГРМ змінює встановлений режим нарахування об`ємів (обсягів) розподіленого природного газу споживачу, належить пропущення строку періодичної повірки ЗВТ з вини споживача, що не є побутовим.
Наявні в матеріалах справи докази свідчать про те, що споживач не дотримався належного контролю за строками спливу міжповірочних інтервалів ЗВТ та своєчасно не здійснив організацію проведення їх періодичної повірки.
Пропущення строку періодичної повірки ЗВТ з вини споживача, що не є побутовим відповідно до пункту 2.4. глави 2 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем належить до правопорушень, внаслідок яких оператор ГРМ змінює встановлений режим нарахування об`ємів розподіленого природного газу споживачу.
Пунктом 8 глави 7 розділу Х Кодексу ГРМ передбачено, що у разі пропущення терміну періодичної повірки ЗВТ з вини споживача (незабезпечення належної організації повірки власних ЗВТ або недопуск до ЗВТ представників Оператора ГРМ) обсяг спожитого природного газу через комерційний ВОГ, елементом якого є ЗВТ з пропущеним терміном повірки, розраховується відповідно до вимог розділу XI цього Кодексу.
В акті про порушення вказано про пропущення строку періодичної повірки як лічильника газу так і коректора, а відтак, звіти та повідомлення про його роботу не можуть бути використані, оскільки останній не мав документального підтвердження придатності до застосування у сфері метрології.
Порушення строку повірки лічильника з вини споживача, що не є побутовим, є самостійним правопорушенням та підставою для здійснення перерахунку об`єму спожитого газу. Чинним законодавством не встановлено взаємозв`язку між пропуском строку періодичної повірки ЗВТ та непридатності їх до застосування як підстави для перерахунку об`єму розподіленого природного газу, що підтверджується судовою практикою, зокрема постановою Центрального апеляційного господарського суду від 17.07.2024 справі № 912/2326/23 (залишена без змін постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 08.10.2024) встановлено, що "передбачене підпунктом 4 пункту 2 глави 2 розділу ХІ Кодексу ГРС порушення строку повірки лічильника з вини споживача, що не є побутовим, є самостійним правопорушенням та підставою для здійснення перерахунку об`єму спожитого газу, позаяк чинним законодавством не встановлено взаємозв`язку між пропуском строку періодичної повірки ЗВТ та непридатності їх до застосування як підстави для перерахунку об`єму розподіленого природного газу. За наведених обставин, суд першої інстанції дійшов обгрунтованого висновку, що проведення перевірки та складення за її результатами акту про порушення 09.08.2023 є правомірним та таким, що відповідає приписам чинного законодавства. У відповідності до п. 2 Глави 2 Розділу ХІ Кодексу пропущення строку періодичної повірки ЗВТ з вини споживача, що не є побутовим, належить до порушень, внаслідок яких Оператор ГРМ змінює встановлений режим нарахування об`ємів (обсягів) розподіленого природного газу споживачу.
Підпунктом 1 пункту 4 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРС передбачено, що у разі виявлення Оператором ГРМ пропущення строку періодичної повірки лічильника газу або звужуючого пристрою з вини споживача, несправності лічильника газу або звужуючого пристрою (перетворювача різниці тиску), що сталася внаслідок його пошкодження або позаштатного режиму роботи, за умови відсутності несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ перерахунок об`єму розподіленого (спожитого) природного газу проводиться з урахуванням такого: при визначенні лічильника газу або звужуючого пристрою (перетворювача різниці тиску) непридатними до застосування за результатами позачергової або експертної повірки, а також при пропущенні строку періодичної повірки лічильника газу або звужуючого пристрою з вини споживача об`єм переданого (прийнятого) газу розраховується за номінальною потужністю неопломбованого газоспоживаючого обладнання - перерахунок проводиться за період з дати виходу з ладу ЗВТ (з дати початку прострочення періодичної повірки) до моменту встановлення та опломбування справного та повіреного ЗВТ. У разі якщо дату виходу з ладу ЗВТ неможливо достовірно визначити, перерахунок проводять з початку розрахункового періоду до дати встановлення та опломбування справного та повіреного ЗВТ.
Отже, матеріалами справи підтверджується факт вчинення позивачем правопорушення у вигляді пропущення строку періодичної повірки ЗВТ з вини споживача, що не є побутовим, є доведеним, наявні в матеріалах справи докази свідчать про те, що споживач не дотримався належного контролю за строками спливу міжповірочних інтервалів ЗВТ та своєчасно не здійснив організацію проведення їх періодичної повірки.
Також варто зазначити, що позивач в позовній заяві посилається на судову практику Верховного Суду у справі №906/962/18 (робота комерційного ВОГ чи його складових в позаштатному режимі, внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним ВОГ не обліковується або обліковується некоректно), та №914/993/21 (робота комерційного ВОГ чи його складових в позаштатному режимі, внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним ВОГ не обліковується або обліковується некоректно), однак правові позиції Верховного Суду, викладені у названих постановах, не є релевантними до обставин справи №918/1044/24 та відповідні судові рішення приймалися за іншої фактично-доказової бази.
Згідно з ч. 2-3 ст. 13 ГПК України учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Частиною 4 статті 13 ГПК України визначено, що кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Відповідно до ч. 1 ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
За приписами ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Статтею 76 ГПК України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Згідно з ч. 1 ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Отже, проаналізувавши матеріали справи, повно і всебічно з`ясувавши обставини, на які сторони посилались як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, надавши оцінку всім аргументам учасників справи, суд дійшов висновку, що позивачем не надано доказів на підтвердження обставин для задоволення позову.
Відповідно до ч. 1 ст.123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи, які передбачені ч. 3 ст. 123 ГПК України.
Відповідно до ст. 129 ГПК України, судові витрати у вигляді судового збору в сумі 4 844,80 грн покладаються на позивача.
Керуючись ст. 123, 129, 232, 233, 236-240 Господарського процесуального кодексу України, суд -
УХВАЛИВ:
У задоволенні позову відмовити.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено до Північно-західного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня його проголошення безпосередньо до апеляційного суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складене та підписане 18 лютого 2025 року.
Суддя А.М. Горплюк
Суд | Господарський суд Рівненської області |
Дата ухвалення рішення | 18.02.2025 |
Оприлюднено | 19.02.2025 |
Номер документу | 125224090 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Інші справи |
Господарське
Господарський суд Рівненської області
Горплюк А.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні