Рішення
від 18.02.2025 по справі 140/14362/24
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 лютого 2025 року ЛуцькСправа № 140/14362/24

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Андрусенко О. О.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціальної та ветеранської політики Камінь-Каширської районної державної адміністрації про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернулася з позовом до Управління соціальної та ветеранської політики Камінь-Каширської районної державної адміністрації про визнання протиправним та скасування рішення про відмову у призначенні державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї (повідомлення від 26.11.2024 №54); зобов`язання відповідача розглянути звернення про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї, з урахуванням висновків суду.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач звернулася до відповідача із заявою та необхідними документами про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї. Однак у відповідь позивач отримала повідомлення про те, що їй відмовлено у призначенні державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї, оскільки у заяві та декларації не були в повному обсязі відображені відомості про членів сім`ї, зокрема, відомості про реєстраційні номери облікових карток платників податків (далі РНОКПП) малолітніх дітей.

Позивач вказані дії відповідача вважає протиправними, адже сім`я через релігійні переконання відмовилася від отримання РНОКПП, при цьому її малолітні діти до отримання паспорта громадянина України не можуть відмовитися від отримання РНОКПП, а в інший документ відповідна відмітка не ставиться.

З наведених підстав позивач просила позов задовольнити.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 16.12.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

27.12.2024 на адресу суду надійшов лист Управління соціальної та ветеранської політики Камінь-Каширської районної державної адміністрації від 27.12.2024 №4821/01-14/2-24, який суд розцінює як відзив на позовну заяву та в якому відповідач просив відмовити у задоволенні позову, зазначивши, що відомості про відмову від РНОКПП внесені щодо позивача ОСОБА_1 , чоловіка ОСОБА_2 та доньку, а на двох синів 2016 та 2022 року народження не внесено ні відомостей про РНОКПП, ні відомостей про їх відсутність через відмову у прийнятті у зв`язку з релігійними переконаннями. Оскільки декларацію про доходи заповнено не повністю, чим не дотримано пункту 5 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 №250 (далі Порядок №250), то позивачу видано рішення про непризначення такої допомоги.

Інших заяв по суті справи н адресу суду не надходило.

Суд, перевіривши доводи сторін, викладені у заявах по суті справи, дослідивши письмові докази, встановив такі обставини.

08.10.2024 позивач ОСОБА_1 подала до Управління соціальної та ветеранської політики Камінь-Каширської районної державної адміністрації заяву про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям разом із декларацією про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги.

Як вбачається із рішення відповідача від 26.11.2024 №54, відповідно до пункту 5 Порядку №250 заява та декларація вважаються такими, що не подані, у зв`язку з внесенням не у повному обсязі відомостей про членів малозабезпеченої сім`ї, про що проінформовано ОСОБА_1 повідомленням від 26.11.2024 №54.

При вирішенні спору суд застосовує такі нормативно-правові акти.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до преамбули Закону України від 01.06.2020 №1768-ІІІ Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям цей Закон спрямований на реалізацію конституційних гарантій права громадян на соціальний захист - забезпечення рівня життя не нижчого від прожиткового мінімуму шляхом надання грошової допомоги найменш соціально захищеним сім`ям і сприяння їх економічній самостійності.

За приписами статті 1 Закону №1768-ІІІ державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям (далі - державна соціальна допомога) - щомісячна допомога, яка надається малозабезпеченим сім`ям у грошовій формі в розмірі, що залежить від величини середньомісячного сукупного доходу сім`ї; малозабезпечена сім`я - сім`я, яка з поважних або незалежних від неї причин має середньомісячний сукупний дохід нижчий, ніж прожитковий мінімум для сім`ї.

Відповідно до статті 3 Закону №1768-ІІІ право на державну соціальну допомогу мають малозабезпечені сім`ї, які постійно проживають на території України, а також інші малозабезпечені сім`ї у випадках, встановлених законом.

За приписами частин першої, другої статті 4 Закону №1768-ІІІ призначення і виплата державної соціальної допомоги здійснюються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - органи соціального захисту населення) за місцем проживання уповноваженого представника сім`ї. Порядок призначення, умови виплати та підстави для припинення виплати державної соціальної допомоги, перелік документів, необхідних для призначення допомоги згідно із цим Законом, встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Статтею 10 Закону №1768-ІІІ передбачено, що рішення, дії чи бездіяльність органу соціального захисту населення можуть бути оскаржені в адміністративному порядку відповідно доЗакону України"Про адміністративну процедуру" та/або до адміністративного суду.

Згідно із пунктом 1 Порядку №250 (тут і надалі в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) цей Порядок визначає умови призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям (далі - державна соціальна допомога), передбаченоїЗаконом УкраїниПро державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям, перелік документів та/або відомостей, необхідних для призначення такої допомоги, а також підстави для припинення її виплати.

Відповідно до пункту 2 Порядку №250 державна соціальна допомога призначається і виплачується малозабезпеченим сім`ям, які постійно проживають на території України, а також іншим малозабезпеченим сім`ям у випадках, установлених законом, які з поважних або незалежних від них причин мають середньомісячний сукупний дохід менший від прожиткового мінімуму для сім`ї.

За приписами пункту 3 Порядку №250 призначення і виплата державної соціальної допомоги здійснюються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій (військових адміністрацій), виконавчими органами міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - органи соціального захисту населення) за задекларованим (зареєстрованим) місцем проживання (перебування) уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї з використанням функціоналу Єдиної інформаційної системи соціальної сфери (крім виплат, які здійснюються відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 7 березня 2022 р.№ 215Про особливості нарахування та виплати грошових допомог, пільг та житлових субсидій на період дії воєнного стану (Офіційний вісник України, 2022 р., № 25, ст. 1302).

Пунктом 5 Порядку №250 передбачено, що для призначення державної соціальної допомоги уповноважений представник малозабезпеченої сім`ї, особа якого посвідчується паспортом громадянина України або іншим документом, що підтверджує право на постійне проживання в Україні (для іноземця та особи без громадянства), подає такі документи: заяву, складену за формою, встановленою Мінсоцполітики; декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, складену за формою, встановленою Мінсоцполітики (далі - декларація); довідку про доходи у разі зазначення в декларації доходів, інформація про які відсутня в ДПС, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування тощо та згідно із законодавством не може бути отримана за відповідним запитом органу соціального захисту населення. У разі неможливості підтвердження таких доходів довідкою до декларації додається письмове пояснення із зазначенням їх розміру; довідку про доходи за шість місяців перед місяцем звернення (за наявності), у разі коли для обчислення сукупного доходу враховуються шість місяців перед місяцем звернення; посвідчення учасника бойових дій встановленого зразка (за наявності). Інформація про склад малозабезпеченої сім`ї заявника зазначається в декларації. Якщо заявник вже отримує будь-який із видів державної допомоги, які призначаються органами соціального захисту населення, відомості про розмір допомоги враховуються цим органом без необхідності її декларування.

Заява та декларація вважаються такими, що не подані, у разі внесення не у повному обсязі відомостей про членів малозабезпеченої сім`ї (прізвище, власне ім`я та по батькові (за наявності), сімейний стан, число, місяць і рік народження, серія та номер свідоцтва про народження (для дитини віком до 14 років, а в разі відсутності паспорта громадянина України - до 16 років), серія (за наявності) та номер паспорта громадянина України чи іншого документа, що підтверджує право на постійне проживання в Україні (для іноземця та особи без громадянства), реєстраційний номер облікової картки платника податків (крім осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті) (абзац одинадцятий пункту 5 Порядку №250).

Відповідно до пункту 20 Порядку №250 державна соціальна допомога призначається з місяця звернення за нею, якщо протягом місяця подано всі необхідні документи та/або відомості. Якщо до заяви не додано всіх необхідних документів та/або відомостей, орган соціального захисту населення повідомляє уповноваженому представнику малозабезпеченої сім`ї про те, які документи та/або відомості у місячний строк потрібно подати додатково. Орган соціального захисту населення інформує уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї про прийняття документів та/або відомостей із зазначенням дати їх прийняття, а також документів та/або відомостей, які необхідно у місячний строк подати додатково (шляхом надання/надсилання йому повідомлення у паперовому або електронному вигляді (за наявності електронної пошти). Якщо протягом 30 календарних днів після отримання повідомлення про необхідність виправлення помилки уповноважений представник малозабезпеченої сім`ї не виправив її та/або не подав документи, передбаченіпунктом 5цього Порядку, орган соціального захисту населення приймає рішення про відмову у призначенні державної соціальної допомоги, про що інформує уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї в порядку, встановленомуабзацом другимпункту 21 цього Порядку.

Згідно із пунктом 21 Порядку №250 рішення про призначення державної соціальної допомоги або про відмову в її призначенні приймається органом соціального захисту населення протягом 10 календарних днів з дня подання заяви і надсилається наступного дня після його прийняття уповноваженому представнику малозабезпеченої сім`ї. У разі прийняття рішення про відмову в призначенні державної соціальної допомоги орган соціального захисту населення інформує про це уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї із зазначенням підстав для відмови та порядку оскарження рішення (з врученням відповідного повідомлення під особистий підпис). Рішення органу соціального захисту населення про призначення державної соціальної допомоги чи про відмову в її призначенні може бути оскаржено в адміністративному порядку відповідно доЗакону УкраїниПро адміністративну процедуру та/або до адміністративного суду.

З рішення від 26.11.2024 №54 та повідомлення від 26.11.2024 №54 вбачається, що позивачу не призначено державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям, оскільки відповідно до пункту 5 Порядку №250 заява та декларація вважаються такими, що не подані. Додатково у листі від 27.12.2024 №4821/01-14/2-24 відповідач зазначив, що в декларації про доходи не вказано РНОКПП дітей ОСОБА_3 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ) та ОСОБА_3 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 ) чи відомості про відмову від прийняття РНОКПП через релігійні переконання.

Судом встановлено, що дійсно у декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, у розділі І позивач як членів сім`ї зазначила малолітніх синів ОСОБА_3 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ) та ОСОБА_3 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 ), при цьому у графі щодо РНОКПП відомості не зазначені.

Разом з тим, суд звертає увагу, що в розумінні пункту 5 Порядку №250 заява та декларація вважаються такими, що не подані, у разі внесення не у повному обсязі відомостей про членів малозабезпеченої сім`ї, зокрема, щодо РНОКПП (крім осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від РНОКПП, повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті).

Тобто, за загальним правилом у декларації про доходи та майновий стан заявник повинен зазначити РНОКПП заявника та членів сім`ї, але крім тих осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття РНОКПП, повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті.

Суд враховує доводи позивача про те, що вона, її чоловік та донька ОСОБА_3 відмовилися від РНОКПП (зокрема, у паспорті ОСОБА_1 є відповідна відмітка). Малолітні сини (2016 та 2022 року народження) з огляду на їх вік не мають паспортів, аби у них проставити відмітку про відмову від РНОКПП з релігійних переконань.

Відповідно до абзацу сьомого пункту 70.1 статті 70 Податкового кодексу України облік фізичних осіб - платників податків, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган, ведеться в окремому реєстрі Державного реєстру за прізвищем, ім`ям, по батькові та серією і номером паспорта без використання реєстраційного номера облікової картки.

На думку суду, оскільки позивач вказала про те, що вона та її діти через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття РНОКПП, а у зазначених дітей віком до 16 років, зважаючи на їх вік, відсутній паспорт громадянина України у формі паспортної книжечки, виданий відповідно до Положення про паспорт громадянина України, затвердженого постановою Верховної Ради України від 26.06.1992 №2503-ХІІ, що унеможливлює проставляння відповідної відмітки в паспорті, тому у декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, позивач не зобов`язана була вказувати РНОКПП своїх малолітніх дітей.

Отже, суд дійшов висновку, що рішення від 26.11.2024 №54 про відмову у призначенні державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям прийнято з порушення пунктів 5, 20 Порядку №250 та без урахування положень нормативно-правових актів, які регулюють правовідносини щодо можливості фізичних осіб з релігійних переконань відмовитись від РНОКПП.

За встановлених обставин справи та відповідно до наведених норм чинного законодавства України позовні вимоги підлягають задоволенню у спосіб визнання протиправним та скасування рішення відповідача від 26.11.2024 №54 про відмову ОСОБА_1 в призначенні державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 08.10.2024 про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Згідно з частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Отже, на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судовий збір у розмірі 1211,20 грн, сплачений квитанцією від 09.12.2024.

Керуючись статтями 243 - 246, 262 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Управління соціальної та ветеранської політики Камінь-Каширської районної державної адміністрації від 26.11.2024 №54 про відмову ОСОБА_1 в призначенні державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям.

Зобов`язати Управління соціальної та ветеранської політики Камінь-Каширської районної державної адміністрації повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 08.10.2024 про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління соціальної та ветеранської політики Камінь-Каширської районної державної адміністрації на користь ОСОБА_1 судовий збір в розмірі 1211,20 грн (одна тисяча двісті одинадцять грн 20 коп.).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , паспорт серії НОМЕР_1 ).

Відповідач: Управління соціальної та ветеранської політики Камінь-Каширської районної державної адміністрації (44500, Волинська область, місто Камінь-Каширський, вулиця Воля, 2, код ЄДРПОУ 03192023).

Суддя О. О. Андрусенко

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.02.2025
Оприлюднено20.02.2025
Номер документу125237385
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них

Судовий реєстр по справі —140/14362/24

Рішення від 18.02.2025

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

Ухвала від 16.12.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні