КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
про заміну відповідача на правонаступника
18 лютого 2025 року Київ справа № 640/3584/19
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Басая О.В.,
за участю секретаря судового засідання Диренко А.В.,
за участю:
представника позивача - Нагая І.М.,
представника відповідача - Звіра Р. П.,
розглянувши в підготовчому засіданні за правилами загального позовного провадження клопотання представника Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, як відокремленого підрозділу Державної податкової служби України про виключення з числа відповідачів Офісу великих платників податків ДФС у адміністративній справі за позовом Публічного акціонерного товариства "Подільський цемент" до Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, Офісу великих платників податків ДФС про визнання протиправним і скасування податкового повідомлення-рішення,
в с т а н о в и в:
До Окружного адміністративного суду м. Києва звернулося Публічне акціонерне товариство "Подільський цемент" із позовом до Офісу великих платників податків ДФС в якому просило визнати протиправним і скасувати податкове повідомлення-рішення від 07.12.2018 № 0009754813.
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києві від 01.03.2021, яке залишено без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 08.09.2021, позов задоволено - визнано протиправним і скасовано податкове повідомлення-рішення Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби від 07.12.2018 № 0009754813.
Постановою Верховного Суду від 13.09.2024 частково задоволено касаційну скаргу Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 01.03.2021 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 08.09.2021 скасовано, а справу направлено на новий розгляд до Київського окружного адміністративного суду.
Адміністративна справа № 640/3584/19 надійшла до Київського окружного адміністративного суду. Автоматизованою системою документообігу суду визначено Басая О.В. головуючим суддею, який буде розглядати цю адміністративну справу.
Ухвалою суду від 19.12.2024 справу прийнято суддею до провадження, вирішено розгляд справи здійснювати в порядку загального позовного провадження, призначено підготовче судове засідання.
До суду від представника Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, як відокремленого підрозділу Державної податкової служби України надійшло клопотання про виключення з числа відповідачів Офісу великих платників податків ДФС.
У підготовчому судовому засіданні представник відповідача підтримав клопотання, просив суд його задовольнити.
Представник позивача просив суд здійснити заміну відповідача правонаступником або залишити обох відповідачів і Західне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків і Офіс великих платників податків ДФС.
Розглянувши подане клопотання, суд дійшов таких висновків.
Відповідно до частин 1, 2, 3 статті 173 Кодексу адміністративного судочинства України підготовку справи до судового розгляду здійснює суддя адміністративного суду, який відкрив провадження в адміністративній справі.
Завданням підготовчого провадження є:
1) остаточне визначення предмета спору та характеру спірних правовідносин, позовних вимог та складу учасників судового процесу;
2) з`ясування заперечень проти позовних вимог;
3) визначення обставин справи, які підлягають встановленню, та зібрання відповідних доказів;
4) вирішення відводів;
5) визначення порядку розгляду справи;
6) вчинення інших дій з метою забезпечення правильного, своєчасного і безперешкодного розгляду справи по суті.
Суд встановив, що у 2019 році до Окружного адміністративного суду м. Києва звернулося Публічне акціонерне товариство "Подільський цемент" із позовом до Офісу великих платників податків ДФС в якому просило визнати протиправним і скасувати податкове повідомлення-рішення від 07.12.2018 № 0009754813.
Ухвалою Окружного адміністративного суду від 20.11.2019 у даній справі судом було залучено в якості співвідповідача - Офіс великих платників податків ДПС.
Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 08 вересня 2021 року задоволено подане клопотання відповідача та здійснено заміну відповідача у порядку процесуального правонаступництва з Офісу великих платників податків ДПС на Західного міжрегіонального управління ДПС.
Офіс великих платників податків ДФС на сьогоднішній день є стороною по справи.
Постановою Кабінету Міністрів України від 18.12.2018 № 1200 "Про утворення Державної податкової служби України та Державної митної служби України", було утворено Державну податкову службу України та Державну митну службу України, реорганізувавши Державну фіскальну службу шляхом поділу. Новостворена Державна податкова служба України відповідно до вказаної постанови Уряду від 18.12.2018 № 1200 є правонаступником прав та обов`язків Державної фіскальної служби України у відповідних сферах.
Відповідно до змісту розпорядження Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 № 682-р "Питання Державної податкової служби", Уряд погодився з пропозицією Міністерства фінансів України щодо можливості забезпечення здійснення ДПС України покладених на неї постановою Кабінету Міністрів України від 06.03.2019 № 227 "Про затвердження Положення про Державну податкову службу України та Державну митну службу України" функцій і повноважень ДФС України.
У подальшому Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 19.06.2019 № 537 "Про утворення територіальних органів Державної податкової служби", якою вирішено утворити Офіс великих платників податків ДПС, як юридичну особу публічного права та територіальний орган Державної податкової служби України. Водночас Урядом вирішено реорганізувати деякі територіальні органи Державної фіскальної служби України, шляхом їх приєднання до відповідних органів ДПС.
Зокрема відповідно до пункту 4 Постанови Уряду від 19.06.2019 № 537, територіальні органи Державної податкової служби визначені правонаступниками майна, прав та обов`язків територіальних органів Державної фіскальної служби, що реорганізуються згідно з пунктом 2 цієї постанови, у відповідних сферах діяльності.
Згідно з додатками 1, 2 Постанови № 537 утворено Офіс великих платників податків ДПС. Офіс великих платників податків Державної фіскальної служби реорганізується шляхом приєднання до Офісу великих платників податків ДПС.
Відтак за змістом зазначеної Постанови Уряду новостворені органи ДПС визначені правонаступниками відповідних територіальних органів ДФС.
За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 30.07.2019 відбулася державна реєстрація юридичної особи - Офісу великих платників податків ДПС (ідентифікаційний код 43141471), а 05.08.2019 - державна реєстрація рішення засновників (учасників) Офісу великих платників ДФС щодо припинення такого як юридичної особи.
Відповідно до наказу Державної податкової служби України від 28 серпня 2019 року № 36 "Про початок діяльності Державної податкової служби України", наказу Офісу великих платників податків ДПС від 29 серпня 2019 року № 9, розпочато виконання Офісом великих платників податків ДПС функцій і повноважень Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби, що припиняється.
Отже, права та обов`язки Офісу великих платників податків ДФС у зв`язку з його ліквідацією, відповідно до постанови КМУ від 19.06.2019 № 537 "Про утворення територіальних органів Державної податкової служби", перейшли до Офісу великих платників податків ДПС як правонаступника усіх прав та обов`язків Офісу великих платників податків ДФС.
З 29 серпня 2019 року Офіс великих платників податків Державної фіскальної служби втратив повноваження державного органу, який згідно із законом виконує функції, зокрема у сфері реалізації державної податкової політики, тому відповідно, не може здійснювати права та виконувати обов`язки сторони у справі, а відтак, і відповідати за зобов`язання, які на нього покладені, в тому числі й судовими рішеннями, оскільки таке повноваження передано для виконання завдань і функцій новоствореному контролюючому органу у зазначеній сфері, яким є Офіс великих платників податків ДПС.
Отже, з цього моменту відбулося фактичне (компетенційне) адміністративне правонаступництво, оскільки саме норми адміністративного права врегулювали умови та порядок передання адміністративної компетенції від повноважень Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби до Офісу великих платників податків ДПС, а тому факт припинення (ліквідації) юридичної особи не є вирішальним.
Так, аналогічна позиція вже була висловлена Верховним Судом у постановах від 10 вересня 2020 року справі № 420/5772/18, від 10 жовтня 2020 року № 804/958/17, від 03 грудня 2020 року у справі № 805/2173/16-а.
Проте в подальшому Постановою Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 № 893 "Деякі питання територіальних органів Державної податкової служби" постановлено ліквідувати Офіс великих платників податків ДПС, який був правонаступником Офісу великих платників податків ДФС.
Відповідно до абзацу 3 пункту 2 Постановою Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 № 893 "Деякі питання територіальних органів Державної податкової служби" права та обов`язки територіальних органів Державної податкової служби, що ліквідуються, переходять до Державної податкової служби та її територіальним органам у межах, визначених положенням про ДПС та її територіальні органи.
Наказом Державної податкової служби України від 30.09.2020 № 529 "Про утворення територіальних органів Державної податкової служби" було утворено як відокремлені підрозділи Державної податкової служби територіальні органи за переліком згідно з додатком.
Кожен територіальний орган ДПС, утворений як відокремлений підрозділ, є правонаступником майна, прав та обов`язків відповідного територіального органу ДПС, що ліквідується (наказ від 12.11.2020 № 643 "Про затвердження положень про територіальні органи ДПС"),
Відповідно до Положення про Західне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків, затвердженого наказом ДПС України від 12.11.2020 № 643, Західне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків є правонаступником майна, прав та обов`язків Офісу великих платників податків ДПС (код ЄДРПОУ 43141471) у відповідних сферах діяльності.
Наказом ДПС України від 24.12.2020 № 755 "Про початок забезпечення здійснення територіальними органами ДПС повноважень та функцій" розпочато з 01.01.2021 здійснення територіальними органами ДПС, утвореними як її відокремлені підрозділи згідно з наказом ДПС від 30.09.2020 № 529 "Про утворення територіальних органів Державної податкової служби", повноважень та функцій територіальних органів ДПС, що ліквідуються відповідно до пункту 1 постанови № 893.
Тому Офіс великих платників податків ДПС як юридична особа публічного права втратив адміністративну процесуальну правоздатність органу, який згідно із законом виконує функції, зокрема у сфері реалізації державної податкової політики.
Таким чином, Західне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків є правонаступником усіх прав та обов`язків Офісу великих платників податків ДПС у відповідних сферах діяльності.
Відтак Офіс великих платників податків ДФС як юридична особа публічного права втратив адміністративну процесуальну правоздатність органу, який згідно із законом виконує функції, зокрема у сфері реалізації державної податкової політики і Західне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків є правонаступником усіх прав та обов`язків як Офісу великих платників податків ДФС так і Офісу великих платників податків ДПС у відповідних сферах діяльності.
Відповідно до статті 52 Кодексу адміністративного судочинства України у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.
Таким чином, у межах спірних правовідносин Західне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків є правонаступником усіх прав та обов`язків як Офісу великих платників податків ДФС так і Офісу великих платників податків ДПС у відповідних сферах діяльності.
Отже, саме Західне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків, як правонаступник Офісу великих платників податків ДФС так і Офісу великих платників податків ДПС є належним відповідачем у даній справі.
З врахуванням викладеного, суд вважає за можливе замінити відповідача Офіс великих платників податків ДФС по адміністративній справі № 640/3584/19 його правонаступником - Західним міжрегіональними управління ДПС по роботі з великими платниками податків.
Керуючись статтями 52, 173, 243, 248, 256, 294, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
у х в а л и в:
Клопотання представника Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, як відокремленого підрозділу Державної податкової служби України про виключення з числа відповідачів Офісу великих платників податків ДФС у адміністративній справі за позовом Публічного акціонерного товариства "Подільський цемент" до Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, Офісу великих платників податків ДФС про визнання протиправним і скасування податкового повідомлення-рішення задовольнити частково.
Замінити відповідача по адміністративній справі № 640/3584/19 Офіс великих платників податків ДФС на його правонаступника - Західне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків.
У задоволенні іншої частини клопотання відмовити.
Копію ухвали суду надіслати (надати) учасникам справи (їх представникам).
Ухвала набирає законної сили негайно після її проголошення. Ухвала, постановлена судом поза межами судового засідання або у судовому засіданні у разі неявки учасників справи, під час розгляду справи в письмовому провадженні, набирає законної сили з моменту її підписання.
Апеляційна скарга на ухвалу суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення. Якщо у судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини ухвали суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом п`ятнадцяти днів з дня складення повного тексту ухвали.
СуддяБасай О.В.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.02.2025 |
Оприлюднено | 20.02.2025 |
Номер документу | 125239754 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо збору та обліку єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та інших зборів |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Басай О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні