ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
18 лютого 2025 рокусправа № 380/20665/24
Львівський окружний адміністративний суд, у складі головуючої судді Морської Галини Михайлівни, розглянувши у письмовому провадженні в м. Львові в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Покрівельна компанія "Експерт покрівлі" до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України про скасування рішення, -
в с т а н о в и в :
Товариство з обмеженою відповідальністю "Покрівельна компанія "Експерт покрівлі" (далі - позивач) звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Львівській області (далі - відповідач 1), Державної податкової служби України (далі - відповідач 2), в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН від 27.06.2024 №11321349/45180231;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладу від 29.09.2023 №19, складену ТОВ "Покрівельна Компанія "Експерт Покрівлі";
- визнати протиправним та скасувати рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН від 27.06.2024 №11321350/45180231;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладу від 29.09.2023 №20, складену ТОВ "Покрівельна Компанія "Експерт Покрівлі";
- визнати протиправним та скасувати рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН від 27.06.2024 №11321348/45180231;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладу від 29.12.2023 №47, складену ТОВ "Покрівельна Компанія "Експерт Покрівлі".
Ухвалою від 11.10.2024 відкрите спрощене провадження у справі без виклику сторін.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Між ТОВ «Покрівельна компанія «Експерт Покрівлі» (Субпідрядник) та ТОВ «М7 Девелопмент Констракшн Груп» (Генпідрядник) було укладено Договір субпідряду №08/08 від 08.08.2023. Відповідно до п.2.1 Договору, Відповідно до умов даного Договору Субпідрядник зобов`язується виконати роботи з монтажу гідроізоляції покрівлі (далі по тексту Роботи) на об`єкті: «Нове будівництво комплексу багатоквартирних житлових будинків з вбудованими приміщеннями громадського призначення та трансформаторною підстанцією зі знесенням існуючих будівель та споруд на вул.Незалежності України,19 в смт.Брюховичі Львівської області» секції 1, 2, 3 та здати Генпідряднику в установлені даним Договором строки Роботи, а Генпідрядник зобов`язується прийняти виконані Роботи та оплатити їх відповідно до умов даного Договору. На виконання умов Договору, Генпідрядником було перераховано позивачеві платежі, що підтверджуються платіжними інструкціями №4330 від 11.08.2023, №4746 від 29.09.2023, №4783 від 04.10.2023, №4895 від 13.10.2023. В подальшому по факту виконання робіт позивачем, було підписано з Генпідрядником Акти приймання виконаних будівельних робіт за вересень 2023р. №1 від 29.09.2023, №2 від 29.09.2023, №3 від 29.09.2023.
По факту отриманого від Замовника платежу згідно платіжної інструкції №4746 від 29.09.2023 позивачем було складено та подано на реєстрацію податкову накладну №19 від 29.09.2023. Податкова накладна №20 від 29.09.2023 було складена по факту виконаних робіт на неоплачену частину згідно довідки КБ-3 від 29.09.2023.
Також між ТОВ «Покрівельна компанія «Експерт Покрівлі» (Субпідрядник) та ТОВ «М7 Девелопмент Констракшн Груп» (Генпідрядник) було укладено Договір субпідряду №25/09 від 25.09.2023. Відповідно до п.2.1 Договору Субпідрядник зобов`язується виконати роботи з монтажу гідроізоляції покрівлі (далі по тексту Роботи) на об`єкті: «Будівництво третьої черги комплексу багатоквартирних житлових будинків (секції 10-12) з вбудованими приміщеннями на вул.Львівська,92 в смт.Брюховичі Львівської області» та здати Генпідряднику в установлені даним Договором строки Роботи, а Генпідрядник зобов`язується прийняти виконані Роботи та оплатити їх відповідно до умов даного Договору. На виконання умов Договору, Генпідрядником було перераховано позивачеві платежі, що підтверджуються платіжними інструкціями №5362 від 29.11.2023, №4799 від 05.10.2023, №5495 від 13.12.2023. В подальшому по факту виконання робіт позивачем, було підписано з Генпідрядником Акти приймання виконаних будівельних робіт за листопад 2023 року №1 від 30.11.2023.
По факту отриманого від Замовника платежу згідно платіжної інструкції №5362 від 29.11.2023 позивачем було складено та подано на реєстрацію податкову накладну №47 від 29.11.2023.
Реєстрацію даних податкових накладних було зупинено з підстав: «Обсяг постачання товару/послуги 43.91 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій». Позивачем було подано Повідомлення про подання пояснень та копії документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено. Однак, в реєстрації даних накладних було відмовлено рішеннями №11321349/45180231 від 27.06.2024, №11321350/45180231 від 27.06.2024, №11321348/45180231 від 27.06.2024. Причина відмови в оскаржуваних рішеннях вказано: «ненадання/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку».
Стверджує, що підстав для зупинення та відмови в реєстрації ПН не було та, відповідно, зупинення реєстрації ПН та відмова в реєстрації були необґрунтованими, безпідставними та протиправними.
Із вказаних підстав просить суд задовольнити позов.
Відповідач 1 надіслав суду відзив на позовну заяву, у якому заперечив проти задоволення позову, мотивуючи тим, що Зміст господарської операції, у зв`язку з виконанням якої відбувається реєстрація ПН, податковому органу невідомий. Тобто сам платник податку має визначити які первинні документи необхідно надати податковому органу на підтвердження реальності господарської операції. У квитанціях чітко визначено критерій, передбачений п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, за яким здійснено моніторинг податкових накладних та зупинено їх реєстрацію. Позивач як активний учасник господарської діяльності на певному сегменті ринку, обізнаний з тонкощами роботи на цьому ринку, а відтак має розуміння сутності та тонкощів певних операцій, має усвідомлення не тільки щодо базових документів, які супроводжують певні операції, а й щодо інших документів, які зазвичай супроводжують такого роду операції. Відтак, саме позивач має можливість визначити конкретний перелік документів, який наявний у нього та супроводжує певні операції з тим, щоб подати ці документи для реєстрації ПН. Щодо конкретного переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, слід зазначити, що зупинення реєстрації податкової накладної відбувається в автоматичному режимі за наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування. При цьому контролюючий орган не може повідомити платнику вичерпний перелік документів, оскільки саме платник є обізнаним зі змістом господарської операції, що відбулась за його участю, та особливостями її документального оформлення.
ГУ ДПС у Львівській області було скеровано повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Однак Позивач не скористався можливістю надання додаткових пояснень оскільки не було надано необхідних підтверджуючих документів. В такому випадку Позивач не довів реальність здійснення господарської операції належним чином. Так, відповідно до рішень комісії про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27.06.2024 №11321349/45180231, від 27.06.2024 №11321350/45180231, від 27.06.2024 №11321348/45180231, з підстав ненаданням/частковим ненаданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів , необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
Позивач надіслав відповідь на відзив, у якій зазначив, що доводи відповідача зводяться лише до цитування положень податкового законодавства, які ніким під сумнів не ставляться і з необхідністю застосування яких усі погоджуються. Сторона позивача вказує на те, що нею було дотримано усіх вимог податкового законодавства при складенні податкової накладної та подачі її на реєстрацію. Позивачем було надано повний перелік належним чином складених первинних документів, які в повній мірі розкривають суть господарських операції позивача за результатами яких і були складені податкові накладні. Перелік поданих позивачем документів зазначається самою стороною відповідача у відзиві і під сумнів не ставиться. Разом з тим, відповідачем не наводиться жодна конкретика щодо поданих первинних документів. Відповідач не зазначає, які недоліки містять подані первинні документи, які сумніви виникли у останнього у зв`язку з їх поданням, які саме документи слід додати позивачу для спростування таких сумнівів. Чому поданих документів було недостатньо відповідачем також жодним чином не пояснюється. Повторно зазначаємо, що обсяг наданих до повідомлень документів був достатнім для підтвердження правомірності реєстрації ПН, оскільки такі повністю розкривали суть і зміст господарських операцій та спростовували сумніви контролюючого органу.
Розглянувши надані сторонами документи, з`ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду спору по суті, проаналізувавши норми законодавства які регулюють спірні відносини та їх застосування сторонами, суд зазначає наступне.
ТОВ «Покрівельна компанія «Експерт Покрівлі» (ЄДРПОУ 45180231) є юридичною особою приватного права за законодавством України, створене для ведення підприємницької діяльності з метою отримання прибутку та діє відповідно до Господарського та Цивільного кодексів України. Основним видом діяльності ТОВ «Покрівельна компанія «Експерт Покрівлі» (ЄДРПОУ 45180231) є: 43.91 Покрівельні роботи, який включає монтаж даху, укладання покрівлі, гідроізоляційні роботи при укладанні покрівлі.
Між ТОВ «Покрівельна компанія «Експерт Покрівлі» (Субпідрядник) та ТОВ «М7 Девелопмент Констракшн Груп» (Генпідрядник) укладений Договір субпідряду №08/08 від 08.08.2023.
Відповідно до п.2.1 Договору, Відповідно до умов даного Договору Субпідрядник зобов`язується виконати роботи з монтажу гідроізоляції покрівлі (далі по тексту Роботи) на об`єкті: «Нове будівництво комплексу багатоквартирних житлових будинків з вбудованими приміщеннями громадського призначення та трансформаторною підстанцією зі знесенням існуючих будівель та споруд на вул.Незалежності України,19 в смт.Брюховичі Львівської області» секції 1, 2, 3 та здати Генпідряднику в установлені даним Договором строки Роботи, а Генпідрядник зобов`язується прийняти виконані Роботи та оплатити їх відповідно до умов даного Договору.
Відповідно до п.4.1 Договору, Загальна вартість робіт за цим Договором визначається на підставі договірної ціни (Додаток №1 до договору) і становить 1006706,42 грн. у тому числі ПДВ 20% - 167784,40 грн.
Відповідно до п.4.6 Договору, Сторони домовились, що в ході виконання цього Договору допускаються авансові платежі, Субпідрядник, виходячи з необхідності фінансування того, чи іншого етапу виконання робіт, виставляє Генпідряднику відповідний рахунок на здійснення авансового платежу. Генпідрядник зобов`язується здійснити авансовий платіж/ежі протягом 10 робочих днів, з моменту отримання відповідного рахунку.
На виконання умов Договору, Генпідрядником було перераховано позивачеві платежі, що підтверджуються платіжними інструкціями №4330 від 11.08.2023, №4746 від 29.09.2023, №4783 від 04.10.2023, №4895 від 13.10.2023.
У подальшому по факту виконання робіт позивачем, було підписано з Генпідрядником Акти приймання виконаних будівельних робіт за вересень 2023 року №1 від 29.09.2023, №2 від 29.09.2023, №3 від 29.09.2023.
Додатково позивачем було надано Довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрат за вересень 2023 року. Роботи позивачем виконуються власними силами з матеріалів переданих Генпідрядником, що підтверджується актами приймання-передачі матеріалів від 28.08.2023 до Договору субпідряду №08/08 від 08.08.2023.
По факту отриманого від Замовника платежу згідно платіжної інструкції №4746 від 29.09.2023 позивачем було складено та подано на реєстрацію податкову накладну №19 від 29.09.2023 Податкова накладна №20 від 29.09.2023 було складена по факту виконаних робіт на неоплачену частину згідно довідки КБ-3 від 29.09.2023.
Реєстрацію даних податкових накладних було зупинено з підстав: «Обсяг постачання товару/послуги 43.91 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій».
Позивачем було подано Повідомлення про подання пояснень та копії документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено.
Так до Повідомлення про подання пояснень та копій документів №2 від 14.06.2024 щодо ПН №19 від 29.09.2023 та ПН №20 від 29.09.2023 (було додано 20 додатків):
1. Пояснення до Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 14.06.2024 №14/06/2.
2. Договір субпідряду №08/08 від 08.08.2023.
3. Акт №1 приймання виконаних будівельних робіт за вересень 2023 року від 29.09.2023.
4. Акт №2 приймання виконаних будівельних робіт за вересень 2023 року від 29.09.2023.
5. Акт №3 приймання виконаних будівельних робіт за вересень 2023 року від 29.09.2023.
6. Довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за вересень 2023 року.
7. Акти приймання-передачі матеріалів від 28.09.2023 до Договору субпідряду №08/08 від 08.08.2023 в кількості 3шт.
8. Платіжна інструкція №4746 від 29.09.2023.
9. Платіжна інструкція №4330 від 11.08.2023.
10. Платіжна інструкція №4783 від 04.10.2023.
11. Платіжна інструкція №4895 від 13.10.2023.
12. Наказ №2-Ш від 29.03.2024.
13. Штатний розпис від 29.03.2024.
14. Наказ №1-К від 29.03.2024.
15. Наказ №2-К від 23.03.2024.
16. Наказ №3-К від 29.03.2024.
17. Наказ №4-К від 29.03.2024.
18. Наказ №5-К від 29.03.2024.
19. Наказ №6-К від 29.03.2024.
20. Наказ №7-К від 29.03.2024.
ГУ ДПС у Львівській області позивачу скеровані повідомлення від 20.06.2024 №11274677/45180231, 11274678/45180231 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме: первинних документів щодо придбання послуг, транспортування продукції, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків
Повідомленням про подання додаткових пояснень та/або документів №2 від 25.06.2024р. щодо ПН №19 від 29.09.2023 та ПН №20 від 29.09.2023 (було додано 4 додатки):
1. Видаткова накладна №Л-ПД-002354/01 від 27.07.2023 та ТТН №Л-ПД-00302 від 27.07.2023.
2. Видаткова накладна №Л-ПД-002353/01 від 28.07.2023 та ТТН №Л-ПД-00304 від 28.07.2023.
3. Видаткова накладна №Л-ПД-002353/02 від 31.07.2023 та ТТН №Л-ПД-00313 від 31.07.2023.
4. Видаткова накладна №Л-ПД-002540/01 від 31.07.2023 та ТТН №Л-ПД-00305 від 31.07.2023.
Однак, в реєстрації даних накладних було відмовлено рішеннями №11321349/45180231 від 27.06.2024, №11321350/45180231 від 27.06.2024. Причина відмови в оскаржуваних рішеннях вказано: «ненадання/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку».
Також між ТОВ «Покрівельна компанія «Експерт Покрівлі» (Субпідрядник) та ТОВ «М7 Девелопмент Констракшн Груп» (Генпідрядник) укладений Договір субпідряду №25/09 від 25.09.2023.
Відповідно до п.2.1 Договору, Відповідно до умов даного Договору Субпідрядник зобов`язується виконати роботи з монтажу гідроізоляції покрівлі (далі по тексту Роботи) на об`єкті: «Будівництво третьої черги комплексу багатоквартирних житлових будинків (секції 10-12) з вбудованими приміщеннями на вул.Львівська,92 в смт.Брюховичі Львівської області» та здати Генпідряднику в установлені даним Договором строки Роботи, а Генпідрядник зобов`язується прийняти виконані Роботи та оплатити їх відповідно до умов даного Договору.
Відповідно до п.4.1 Договору, Загальна вартість робіт за цим Договором визначається на підставі договірної ціни (Додаток №1 до договору) і становить 477545,82 грн. у тому числі ПДВ 20% - 79590,97грн.
Відповідно до п.4.5 Договору, Сторони домовились, що в ході виконання цього Договору допускаються авансові платежі, Субпідрядник, виходячи з необхідності фінансування того, чи іншого етапу виконання робіт, виставляє Генпідряднику відповідний рахунок на здійснення авансового платежу.
Генпідрядник зобов`язується здійснити авансовий платіж/ежі протягом 10 робочих днів, з моменту отримання відповідного рахунку. На виконання умов Договору, Генпідрядником було перераховано позивачеві платежі, що підтверджуються платіжними інструкціями №5362 від 29.11.2023, №4799 від 05.10.2023, №5495 від 13.12.2023.
У подальшому по факту виконання робіт позивачем, було підписано з Генпідрядником Акти приймання виконаних будівельних робіт за листопад 2023 року №1 від 30.11.2023. Додатково позивачем була надана Довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрат за листопад 2023 року.
Роботи позивачем виконуються власними силами з матеріалів переданих Генпідрядником, що підтверджується актами приймання-передачі матеріалів від 03.11.2023 та від 08.11.2023 до Договору субпідряду №25/09 від 25.09.2023. Додатково позивачем було надано контролюючому органу накази про затвердження штатного розпису та про підвищення окладу працівників.
По факту отриманого від Замовника платежу згідно платіжної інструкції №5362 від 29.11.2023 позивачем було складено та подано на реєстрацію податкову накладну №47 від 29.11.2023.
Реєстрація ПН зупинена з підстав: «Обсяг постачання товару/послуги 43.91 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій».
Позивачем подане Повідомлення про подання пояснень та копії документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено.
Повідомлення про подання пояснень та копій документів №1 від 14.06.2024 щодо ПН №47 від 29.11.2023 (було додано 17 додатків):
1. Пояснення до Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 14.06.2024 №14/06.
2. Договір субпідряду №25/09 від 25.09.2023.
3. Додаткова угода №1 від 20.11.2023 до Договору субпідряду №25/09 від 25.09.2023.
4. Довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за листопад 2023 року від 30.11.2023 та Акт №1 приймання виконаних будівельних робіт за листопад 2023 року від 30.11.2023.
5. «Акти приймання-передачі матеріалів від 03.11.2023 та від 08.11.2023 до Договору субпідряду №25/09 від 25.09.2023 в кількості 2шт.
6. Платіжна інструкція №5362 від 29.11.2023.
7. Платіжна інструкція №4799 від 05.10.2023.
8. Платіжна інструкція №5495 від 13.12.2023.
9. Наказ №2-Ш від 29.03.2024.
10. Штатний розпис від 29.03.2024.
11. Наказ №1-К від 29.03.2024.
12. Наказ №2-К від 23.03.2024.
13. Наказ №3-К від 29.03.2024.
14. Наказ №4-К від 29.03.2024.
15. Наказ №5-К від 29.03.2024.
16. Наказ №6-К від 29.03.2024.
17. Наказ №7-К від 29.03.2024.
ГУ ДПС у Львівській області позивачу скеровано повідомлення від 20.06.2024 11274676/45180231 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме: первинних документів щодо придбання послуг, транспортування продукції, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків Однак Позивач не скористався можливістю надання додаткових пояснень оскільки не було надано необхідних підтверджуючих документів.
Повідомленням про подання додаткових пояснень та/або документів №1 від 25.06.2024 щодо ПН №47 від 29.11.2023 (було додано 3 додатки):
1. Видаткова накладна №Л-ПД-002354/01 від 27.07.2023 та ТТН №Л-ПД-00302 від 27.07.2023.
2. Видаткова накладна №Л-ПД-002353/01 від 28.07.2023 та ТТН №Л-ПД-00304 від 28.07.2023.
3. Видаткова накладна №Л-ПД-002540/01 від 31.07.2023 та ТТН №Л-ПД-00305 від 31.07.2023.
Однак, в реєстрації ПН відмовлено рішенням №11321348/45180231 від 27.06.2024. Причина відмови в оскаржуваних рішеннях вказано: «ненадання/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку».
Не погодившись із цими рішеннями, позивач звернувся до суду.
Надаючи оцінку позиціям сторін у справі, суд застосовує наступні правові норми.
Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади, їх посадові особи повинні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Податковий кодекс України (далі - ПК України) є спеціальним законом з питань оподаткування та установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу.
Згідно із п.п. "а", "б" п. 185.1 ст. 185 ПК України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів та послуг місце постачання яких розташоване на митній території України.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з приписами пункту 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів) (п. 188.1 ст.188 ПК України).
Пунктом 201.7 ст. 201 ПК України визначено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Згідно з п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних в електронному вигляді.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
На виконання цієї норми 11.12.2019 Кабінетом Міністрів України прийняв постанову № 1165, якою затвердив Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165).
Правові норми застосовуються у редакції станом на час виникнення спірних правовідносин.
За змістом п. 4 Порядку № 1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку № 1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
Відповідно до п. 6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (п. 7 Порядку № 1165).
Відповідно до п. 10 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку № 1165).
Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (п. 25 Порядку № 1165).
Як встановлено судом, реєстрація ПН зупинена з тієї підстави, що «…Обсяг постачання товару/послуги 43.91 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій…».
Суд зауважує, що у квитанціях про зупинення ПН не зазначено, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, аби реєстрація податкових накладних стала можливою, що також свідчить про невідповідність сформованих квитанцій вимогам до таких, що визначені пунктом 11 Порядку № 1165.
Водночас механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, встановлено наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12.12.2019, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520).
Пунктом 2 Порядку № 520 визначено, що рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, приймають комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначеніпунктом 9цього Порядку, та надсилає його платнику податку на додану вартість (далі - платник податку) засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимогКодексута Законів України«Про електронні документи та електронний документообіг»і«Про електронні довірчі послуги». У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Разом з цим, пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
При цьому письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимогКодексута Законів України«Про електронні документи та електронний документообіг»та«Про електронні довірчі послуги». (пункти 6, 7 Порядку № 520).
Згідно з п. 9, п. 10 та п. 11 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Підставами для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення комісії повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.
При цьому, як слідує зі змісту оскаржуваного рішення, підставою для відмови податковим органом позивачу в реєстрації податкової накладної слугувало «…ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів ..стосовно …підтвердження … інформації, …зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку…».
Разом із тим суд наголошує, що оскаржені рішення не містять переліку документів, які не надані позивачем. Так поля спірних рішень «Додаткова інформація (зазначити конкретні документи)» не заповнена податковим органом
Також суд звертає увагу, що контролюючим органом не сформовано конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної, не зазначено яких саме документів не надано та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію ПН від 29.09.2023 №19, від 29.09.2023 №20, від 29.11.2023 №47.
При цьому, суд наголошує, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, а також зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів, чого зроблено не було.
Із досліджених матеріалів справи суд встановив, що позивач надав відповідачу-1 всі документи на підтвердження здійснення господарської операції для реєстрації ПН від 29.09.2023 №19, від 29.09.2023 №20, від 29.11.2023 №47, перелік яких наведений вище.
Суд також зазначає, що факт зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних не спростовує факту здійснення платником податків господарської операції, що підтверджується первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна/розрахунок коригування.
Одночасно в межах спірних правовідносин суд звертає особливу увагу на те, що, приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. У свою чергу, при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому і суд за результати розгляду цієї справи не робить висновків щодо реальності господарської операції за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкових накладних.
Отже, зважаючи на надання позивачем достатньо первинних документів для спростування тверджень відповідача-1 щодо ризиковості здійснення операції, та враховуючи, що наданих контролюючому органу документів та письмових пояснень було достатньо для прийняття рішення про реєстрацію ПН від 29.09.2023 №19, від 29.09.2023 №20, від 29.11.2023 №47, суд дійшов висновку про протиправність рішень відповідача-1 №11321349/45180231 від 27.06.2024, №11321350/45180231 від 27.06.2024, №11321348/45180231 від 27.06.2024.
Отже, відповідність обсягу реалізованих позивачем товарів/послуг підтверджується належними та допустимими письмовими доказами, які за допомогою сервісу Електронний кабінет платника були надіслані позивачем Державній податковій службі України для врахування під час вирішення питання про реєстрацію податкової накладної.
При цьому, відповідач-1 в оскаржуваному рішенні не навів доводів щодо порушень законодавства при складенні поданих документів.
За таких обставин, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог про визнання протиправними та скасування рішень Комісії Головного управління ДПС у Львівській області про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН №11321349/45180231 від 27.06.2024, №11321350/45180231 від 27.06.2024, №11321348/45180231 від 27.06.2024 про відмову в реєстрації ПН від 29.09.2023 №19, від 29.09.2023 №20, від 29.11.2023 №47 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Щодо вимоги про зобов`язання відповідача-2 зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних ПН від 29.09.2023 №19, від 29.09.2023 №20, від 29.11.2023 №47 датою їх подання на реєстрацію, суд зазначає таке.
Відповідно до вимог пп. 201.1, 201.10 ст. 201 ПК України реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.
У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, оскільки у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних є іншим.
Згідно з нормами п.п. 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок № 1246), податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Отже, реєстрація в ЄРПН податкових накладних/розрахунку коригування, реєстрацію яких попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України.
Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, надані позивачем документи складені з дотриманням вимог законодавства та були достатніми для реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.
Відтак, беручи до уваги вимоги КАС України щодо ефективності способу захисту порушеного права, суд вважає, що порушене право позивача підлягає захисту шляхом зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, подані позивачем ПН від 29.09.2023 №19, від 29.09.2023 №20, від 29.11.2023 №47, датою їх первинного подання на реєстрацію.
Висновки суду у цій справі узгоджуються із висновками Верховного Суду, викладеними у постановах від 02.04.2019 у справі № 822/1878/18 та від 18.07.2019 у справі №1740/2004/18 та від 03.11.2021 у справі № 360/2460/20, від 20.01.2022 у справі №140/4162/21, від 27.01.2022 у справі №380/2365/21.
Відтак, покладання на Державну податкову службу України обов`язку зареєструвати податкову накладну не вважатиметься втручанням у його дискреційні повноваження.
З огляду на викладене вище, суд задовольняє позовні вимоги повністю.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, усі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись ст.ст.2, 6, 8-10, 13, 14, 72-77, 139, 241-246, 250, підп.15.5 п.15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
в и р і ш и в :
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 27.06.2024 №11321349/45180231, від 27.06.2024 №11321350/45180231, від 27.06.2024 №11321348/45180231.
Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, м. Київ, пл. Львівська, буд. 8; ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 29.09.2023 №19, від 29.09.2023 №20, від 29.11.2023 №47, складені Товариством з обмеженою відповідальністю "Покрівельна компанія "Експерт покрівлі" (ЄДРПОУ 45180231, адреса: вул. Під Дубом 7А, буд. 3 кв. 1,м. Львів, Львівський р-н, Львівська обл.,79000), датою їх подання на реєстрацію.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС України у Львівській області (79026, м. Львів, вул. Стрийська, буд. 35; ЄДРПОУ ВП 43968090) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Покрівельна компанія "Експерт покрівлі" (ЄДРПОУ 45180231, адреса: вул. Під Дубом 7А, буд. 3 кв. 1,м. Львів, Львівський р-н, Львівська обл.,79000) судовий збір у сумі 3633 (три тисячі шістсот тридцять три) грн. 60 коп.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (04053, м. Київ, пл. Львівська, буд. 8; ЄДРПОУ 43005393) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Покрівельна компанія "Експерт покрівлі" (ЄДРПОУ 45180231, адреса: вул. Під Дубом 7А, буд. 3 кв. 1,м. Львів, Львівський р-н, Львівська обл.,79000) судовий збір у сумі 3633 (три тисячі шістсот тридцять три) грн. 60 коп.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
СуддяМорська Галина Михайлівна
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.02.2025 |
Оприлюднено | 20.02.2025 |
Номер документу | 125240004 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Морська Галина Михайлівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Морська Галина Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні