Справа № 560/14829/24
РІШЕННЯ
іменем України
18 лютого 2025 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Козачок І.С. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Комунального закладу охорони здоров`я "Хмельницький обласний центр медико-соціальної експертизи" про зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Комунального закладу охорони здоров`я "Хмельницький обласний центр медико-соціальної експертизи" про визнання дій протиправними та зобов`язання направити його для проведення медико-соціального експертного обстеження до Науково-дослідного інституту реабілітації інвалідів (м. Вінниця).
В обґрунтування позову зазначає, що за результатами медичного огляду йому було відмовлено у встановленні групи інвалідності. Не погодившись з цим рішенням, позивач 30.07.2024 звернувся до Комунального закладу охорони здоров`я "Хмельницький обласний центр медико-соціальної експертизи" з заявою про повторний огляд. КЗОЗ "Хмельницький обласний центр медико-соціальної експертизи" без повного медичного обстеження (в розумінні вимог Інструкції про встановлення груп інвалідності, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров`я України від 05.09.2011 №56) підтвердила рішення Хмельницької міської МСЕК та видала довідку б/н про невизнання позивача особою з інвалідністю. Вказує на те, що станом на момент звернення до суду його заява від 30.07.2024 досі не розглянута.
У відзиві Комунальний заклад охорони здоров`я "Хмельницький обласний центр медико-соціальної експертизи" просить відмовити у задоволенні позову. Посилається на те, що законодавством чітко визначено, що направлення на обстеження здійснюється саме обласною медико-соціальною експертною комісією, та вибір конкретної клініки здійснюється фахівцями медико - соціальної експертної комісії, а не особою, що звертається для встановлення інвалідності. Зазначає, що ОСОБА_1 було запропоновано провести стаціонарне медико-соціальне експертне обстеження в умовах Державної установи "Український державний науково-дослідний інститут медико-соціальних проблем інвалідності МОЗ України" (м. Дніпро) відповідно до вимог наказу Міністерства охорони здоров`я України "Про покладення прав та обов`язків Центральної медико-соціальної експертної комісії МОЗ" від 26.10.2024 №1809. З огляду на це вважає свої дії правомірними.
Справа розглядається за правилами спрощеного позовного провадження.
Дослідивши обставини справи та перевіривши ї доказами, суд виходить з такого.
Спеціальним законом, який визначає основи соціальної захищеності інвалідів в Україні і гарантує їм рівні з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість інвалідам вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними здібностями і інтересами, є Закон України від 21.03.1991 №875-ХІІ «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» (далі - Закон №875-ХІІ).
Частиною першою статті 2 Закону №875-ХІІ передбачено, що особою з інвалідністю є особа зі стійким розладом функцій організму, що при взаємодії із зовнішнім середовищем може призводити до обмеження її життєдіяльності, внаслідок чого держава зобов`язана створити умови для реалізації нею прав нарівні з іншими громадянами та забезпечити її соціальний захист.
Частиною першою статті 3 Закону №875-ХІІ визначено, що інвалідність як міра втрати здоров`я визначається шляхом експертного обстеження в органах медико-соціальної експертизи центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я.
Громадянин має право в судовому порядку оскаржувати рішення органів медико-соціальної експертизи про визнання чи невизнання його особою з інвалідністю (частина друга статті 6 Закону №875-ХІІ).
Основні засади створення правових, соціально-економічних, організаційних умов для усунення або компенсації наслідків, спричинених стійким порушенням здоров`я організму, функціонування системи підтримання особами з інвалідністю фізичного, психічного, соціального благополуччя, сприяння їм у досягненні соціальної та матеріальної незалежності визначає Закон України від 06.10.2015 №2961-IV «Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні».
За визначенням, наведеним в абзаці четвертому частини першої статті 1 Закону №2961-IV, інвалідність - це міра втрати здоров`я у зв`язку із захворюванням, травмою (її наслідками) або вродженими вадами, що при взаємодії із зовнішнім середовищем може призводити до обмеження життєдіяльності особи, внаслідок чого держава зобов`язана створити умови для реалізації нею прав нарівні з іншими громадянами та забезпечити її соціальний захист.
Медико-соціальна експертиза - це встановлення ступеня стійкого обмеження життєдіяльності, групи інвалідності, причини і часу їх настання, а також доопрацювання та затвердження індивідуальної програми реабілітації особи з інвалідністю (дитини з інвалідністю) в рамках стратегії компенсації на основі індивідуального реабілітаційного плану та комплексного реабілітаційного обстеження особи з обмеженням життєдіяльності (абзац восьмий частини першої статті 1 Закону №2961-IV).
Залежно від ступеня стійкого розладу функцій організму, зумовленого захворюванням, травмою (її наслідками) або вродженими вадами, та можливого обмеження життєдіяльності при взаємодії із зовнішнім середовищем внаслідок втрати здоров`я особі, визнаній особою з інвалідністю, встановлюється перша, друга чи третя група інвалідності (частина третя статті 7 Закону № 2961-IV).
Положення про медико-соціальну експертизу затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2009 №1317 (далі - Положення №1317).
Згідно з пунктом 3 Положення №1317 медико-соціальна експертиза проводиться особам, що звертаються для встановлення інвалідності, за направленням лікувально-профілактичного закладу охорони здоров`я після проведення діагностичних, лікувальних і реабілітаційних заходів за наявності відомостей, що підтверджують стійке порушення функцій організму, обумовлених захворюваннями, наслідками травм чи вродженими вадами, які спричиняють обмеження життєдіяльності. Відповідно до пункту 17 Положення №1317 медико-соціальна експертиза проводиться після повного медичного обстеження, проведення необхідних досліджень, оцінювання соціальних потреб особи з інвалідністю, визначення клініко-функціонального діагнозу, професійного, трудового прогнозу, одержання результатів відповідного лікування, реабілітації за наявності даних, що підтверджують стійке порушення функцій організму, обумовлених захворюваннями, наслідками травм чи вродженими вадами, які спричиняють обмеження життєдіяльності. За змістом п. 10 Положення №1317 залежно від ступеня, виду захворювання та групи інвалідності утворюються такі комісії: загального профілю, спеціалізованого профілю. Комісія складається з представників МОЗ, Мінсоцполітики, Міноборони, закладів охорони здоров`я МВС, Пенсійного фонду України, а також військово-медичної служби СБУ та військово-медичного підрозділу Служби зовнішньої розвідки у разі розгляду медичних справ стосовно потерпілих на виробництві чи пенсіонерів з числа військовослужбовців СБУ або Служби зовнішньої розвідки. У проведенні медико-соціальної експертизи беруть участь також представники органів державної служби зайнятості та у разі потреби - працівники науково-педагогічної та соціальної сфери. До складу комісії входить не менше трьох лікарів за спеціальностями, перелік яких затверджується МОЗ з урахуванням профілю комісії, а також спеціаліст з реабілітації, лікар-психолог або психолог. Порядок участі представників органів державної служби зайнятості та інших працівників соціальної сфери затверджується МОЗ за погодженням з Мінсоцполітики. Згідно з пунктом 17 Положення №1317 медико-соціальна експертиза проводиться після повного медичного обстеження, проведення необхідних досліджень, оцінювання соціальних потреб особи з інвалідністю, визначення клініко-функціонального діагнозу, професійного, трудового прогнозу, одержання результатів відповідного лікування, реабілітації за наявності даних, що підтверджують стійке порушення функцій організму, обумовлених захворюваннями, наслідками травм чи вродженими вадами, які спричиняють обмеження життєдіяльності.
У пункті 19 Положення №1317 закріплено, що комісія проводить засідання у повному складі і колегіально приймає рішення. Відомості щодо результатів експертного огляду і прийнятих рішень вносяться до акта огляду та протоколу засідання комісії, що підписуються головою комісії та її членами і засвідчуються печаткою. Комісія під час встановлення інвалідності керується Інструкцією про встановлення груп інвалідності, затвердженою МОЗ за погодженням з Мінсоцполітики та Радою Федерації незалежних профспілок України (п. 20 Положення №1317).
Відповідно до Пункту 1.10 Інструкції про встановлення груп інвалідності, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров`я України від 05.09.2011 № 561, при огляді у МСЕК проводяться: вивчення документів, що підтверджують стійке порушення функцій організму, обумовлене захворюваннями, наслідками травм або вродженими вадами, які спричиняють обмеження нормальної життєдіяльності особи; опитування хворого; об`єктивне обстеження та оцінка стану всіх систем організму, необхідних лабораторних, функціональних та інших методів дослідження усіма членами комісії.
Системний аналіз наведених норм свідчить про те, що рішення МСЕК приймається після повного медичного обстеження особи і проведення досліджень лікувально-профілактичним закладом охорони здоров`я на підставі медичних документів та за результатами об`єктивного обстеження особи членами комісії.
У той же час, суд не може здійснювати власну оцінку підставності прийняття певного висновку МСЕК, оскільки суди не є спеціалізованими установами в медичній сфері і тому оцінка обґрунтованості висновку МСЕК з точки зору медичних критеріїв виходить за межі допустимого дослідження судом обставин справи. Суд вправі перевірити законність висновку МСЕК лише в межах дотримання процедури прийняття цього висновку на підставі приписів Інструкції про встановлення груп інвалідності, Положення про медико-соціальну експертизу та Положення про порядок, умови та критерії встановлення інвалідності.
Зазначена правова позиція підтверджується висновками Верховного Суду, викладеними у постановах від 17 березня 2020 у справі № 240/7133/19, від 25 вересня 2018 у справі № 804/800/16 та від 26 вересня 2018 у справі № 817/820/16 з аналогічних питань.
Пунктами 23, 24 Положення про порядок, умови та критерії встановлення інвалідності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2009 №1317 визначено, що у разі незгоди з рішенням районної, міжрайонної, міської комісії хворий, потерпілий від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання або особа з інвалідністю має право подати протягом місяця після одержання висновку комісії письмову заяву до Кримської республіканської, обласної, Київської та Севастопольської центральних міських комісій або до комісії, в якій він проходив огляд, чи до відповідного управління охорони здоров`я. Комісія, що проводила огляд, або управління охорони здоров`я надсилає у триденний строк після надходження відповідного запиту всі наявні документи на розгляд Кримської республіканської, обласної, центральної міської комісії, яка протягом місяця з дня подання зазначених документів проводить повторний огляд заявника і приймає відповідне рішення. Рішення Кримської республіканської, обласної, центральної міської комісії може бути оскаржене до Міністерства охорони здоров`я. Міністерство охорони здоров`я за наявності фактів порушення законодавства про медико-соціальну експертизу доручає Центральній медико-соціальній експертній комісії МОЗ або Кримській республіканській, Київській та Севастопольській міським або обласній комісії іншої області повторно розглянути з урахуванням усіх наявних обставин питання, з якого оскаржується рішення, а також вживає інших заходів впливу для забезпечення дотримання законодавства під час проведення медико-соціальної експертизи.
В особливо складних випадках Центральна медико-соціальна експертна комісія МОЗ, Кримська республіканська, обласна, центральна міська комісія та МОЗ можуть направляти осіб, що звертаються для встановлення інвалідності, для проведення медико-соціального експертного обстеження до клініки Українського державного науково-дослідного інституту медико-соціальних проблем інвалідності (м. Дніпропетровськ) та Науково-дослідного інституту реабілітації інвалідів (м. Вінниця). Після обстеження зазначені науково-дослідні установи складають консультативні висновки, які для комісії мають рекомендаційний характер.
Дослідивши обставини справи та перевіривши їх доказами, суд виходить з такого.
27.11.2023 на адресу Хмельницької міської медико-соціальної експертної комісії КЗО3 «Хмельницький обласний центр медико-соціальної експертизи» надійшли документи для проведення медико-соціальної експертизи ОСОБА_1 , а саме: направлення на МСЕК з планом медичної реабілітації від 15.11.2023; виписка №05556 із медичної карти амбулаторного (стаціонарного) хворого від 10.11.2023; дослідження Електроенцефалографії від 02.11.2023; висновок дуплексного сканування брахіоцефальних судин в екстра крапіальних відділах від 03.11.2023; копія п. 42 продовження форми №003/0; копія паспорта громадянина України НОМЕР_1 ; копія картки платника податків; копія військового квитка серії НОМЕР_2 від 14.08.2009; копія витягу з наказу Мінекономіки про бронювання військовозобов`язаного №2542 від 26.04.2023 та копія трудової книжки серії НОМЕР_3 від 18.11.2009.
27.02.2024 за результатами очного огляду ОСОБА_1 та вивчення наданої посильної документації Хмельницька міська медико-соціальна експертна комісія винесла експертне рішення - заявник особою з інвалідністю не визнаний, про що останньому видано довідку, що підтверджується актом №699 огляду медико-соціальною експертною комісією від 27.02.2024.
Не погоджуючись з цим рішенням ОСОБА_1 подав до Хмельницької міської медико-соціальної експертної комісії КЗО3 «Хмельницький обласний центр медико-соціальної експертизи» заяву від 20.03.2024 щодо проведення повторного огляду.
08.05.2024 за результатами очного огляду ОСОБА_1 . Хмельницькою МСЕК та вивчення наданої посильної документації Хмельницькою обласною медико-соціальною експертною комісією не виявлено підстав для зміни попереднього рішення Хмельницької міської медико-соціальної експертної комісії. ОСОБА_1 було запропоноване направлення для проведення стаціонарного медико-соціального експертного обстеження до ДУ «Український державний науково-дослідний інститут медико-соціальних проблем інвалідності МОЗ України» (м. Дніпро). Останній погодився та 10.05.2024 року отримав направлення в клініку Державної установи «Український державний науково-дослідний інститут медико-соціальних проблем інвалідності МОЗ України».
22.07.2024 позивач звернувся до ДУ «Український державний науково-дослідний інститут медико-соціальних проблем інвалідності МОЗ України» з запитом, у якому вказав, що КЗОЗ "Хмельницький обласний центр медико-соціальної експертизи" відповідно до направлення №180/2 від 10.05.2024 направив їм медико-експертну справу ОСОБА_1 з метою уточнення ступеню функціональних порушень та обмеження життєдіяльності, просив повідомити про результати розгляду направлених документів.
Державна установа «Український державний науково-дослідний інститут медико-соціальних проблем інвалідності МОЗ України» листом від 30.07.2024 за №489/01-19 повідомила, що МОЗ можуть направляти осіб, що звертаються для встановлення інвалідності, для проведення медико-соціального експертного обстеження до клініки Українського державного науково-дослідного інституту медико-соціальних проблем інвалідності (м. Дніпропетровськ) та Науково-дослідного інституту реабілітації інвалідів (м. Вінниця). Після обстеження зазначені науково-дослідні установи складають консультативні висновки, які для комісії мають рекомендаційний характер. Також зазначено, що оскільки позивач на обстеження не прибув, після місячного терміну очікування прибуття до інституту його медико-експертна справа 03.07.2024 була повернута поштою на адресу Хмельницького обласного центру медико-соціальної експертизи.
30.07.2024 ОСОБА_1 звернувся до відповідача з заявою, в якій просив направити його медико-експертну справу до Науково-дослідного інституту реабілітації інвалідів (м. Вінниця) для обстеження та надання відповідного висновку.
Не отримавши відповіді, позивач звернувся до суду.
Суд звертає увагу на те, що законодавством чітко визначено, що направлення на медико-соціальне експертне обстеження здійснюється обласною медико-соціальною експертною комісією, а вибір конкретної клініки здійснюється також фахівцями медико-соціальної експертної комісії, а не особою, яка звертається для встановлення інвалідності.
Медико-соціальною експертною комісією під час обрання тієї чи іншої клініки враховуються такі фактори, як спеціалізація клініки, відповідні якості матеріально-технічної бази і оснащеності, кваліфікації фахівців, специфіки наявності захворювань та патології кожної конкретної особи.
Судом встановлено, що як такої відмови Комунального закладу охорони здоров`я "Хмельницький обласний центр медико-соціальної експертизи" щодо направлення ОСОБА_1 для проведення медико-соціального експертного обстеження до клініки Науково-дослідного інституту реабілітації інвалідів (м. Вінниця) у матеріалах справи немає.
Докази того, що відповідне рішення з цього питання приймалось, у справі відсутні.
Відтак, відсутні прямі підстави для зобов`язання відповідача направити позивача саме до клініки Науково-дослідного інституту реабілітації інвалідів (м. Вінниця) позаяк вибір клініки здійснюється МСЕК або вищою комісією, яка розглядає скаргу.
Разом з тим, позивач самостійно звернувся до відповідача з заявою щодо скерування його на відповідне обстеження до відповідного закладу, яка була отримана Комунальним закладом охорони здоров`я "Хмельницький обласний центр медико-соціальної експертизи" 03.08.2024, що підтверджується трекінгом відстеження поштового повідомлення АТ "Укрпошта", однак відповіді на неї відповідач не надав.
З огляду на це, суд вважає необхідним вийти за межі позовних вимог, визнавши протиправною бездіяльність Комунального закладу охорони здоров`я "Хмельницький обласний центр медико-соціальної експертизи", яка полягає у нерозгляді заяви ОСОБА_1 від 30.07.2024, а також зобов`язати розглянути цю заяву відповідно до вимог закону.
Враховуючи вказане, позовні вимоги необхідно задоволити частково.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
адміністративний позов - задоволити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Комунального закладу охорони здоров`я "Хмельницький обласний центр медико-соціальної експертизи" в особі Хмельницької обласної медико-соціальної експертної комісії, яка полягає у нерозгляді заяви ОСОБА_1 від 30.07.2024.
Зобов`язати Комунальний заклад охорони здоров`я "Хмельницький обласний центр медико-соціальної експертизи" розглянути заяву ОСОБА_1 від 30.07.2024 та прийняти рішення по суті питання з урахуванням висновків суду.
У задоволенні решти вимог позову - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 18 лютого 2025 року
Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_4 ) Відповідач:Комунальний заклад охорони здоров`я "Хмельницький обласний центр медико-соціальної експертизи" (вул. Пілотська, 1,м. Хмельницький,Хмельницька обл., Хмельницький р-н,29010 , код ЄДРПОУ - 23562203)
Головуючий суддя І.С. Козачок
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.02.2025 |
Оприлюднено | 20.02.2025 |
Номер документу | 125242137 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Козачок І.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні