Справа № 560/17525/24
РІШЕННЯ
іменем України
18 лютого 2025 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Драновського Я.В. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до комунального закладу охорони здоров`я "Хмельницький обласний центр медико-соціальної експертизи" про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом до комунального закладу охорони здоров`я "Хмельницький обласний центр медико-соціальної експертизи", в якому просить:
- визнати протиправним та скасування рішення №1714 комунального закладу охорони здоров`я "Хмельницький обласний центр медико - соціальної експертизи" від 23.01.2024 щодо невизнання ОСОБА_1 інвалідом;
- зобов`язати комунальний заклад охорони здоров`я «Хмельницький обласний центр медико - соціальної експертизи» провести повторний огляд та обстеження ОСОБА_1 з направленням для обстеження та консультації до науково - дослідного інституту реабілітації інвалідів (м. Вінниця) і на підставі медичних документів та за результатами об`єктивного обстеження прийняти рішення про призначення мені відповідної групи інвалідності з січня 2024 року.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає про те, що він не погоджується із консультативним висновком ДУ "Український державний науково-дослідний інститут медико-соціальних проблем інвалідності МОЗ України" №6705 від 01.12.2023 та з рішенням КЗОЗ "Хмельницький обласний центр медико-соціальної експертизи" №1714 від 23.01.2024 про невизнання його інвалідом ІІІ групи.
Ухвалою суду відкрито спрощене провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.
Відповідач подав відзив на позовну заяву, в якому просить відмовити у задоволенні позову. Зазначає, що спірне рішення Шепетівської міжрайонної медико-соціальної експертної комісії прийнято в межах повноважень, в порядку та спосіб визначений законодавством.
Дослідивши обставини справи та перевіривши їх доказами, суд встановив таке.
З 2018 року ОСОБА_1 неодноразово оглядався медико - соціальними експертними комісіями. За результатами оглядів визнавався особою з інвалідністю III групи.
18.04.2023 на адресу КЗОЗ "Хмельницький обласний центр медико-соціальної експертизи" надійшла документація для проведення медико-соціальної експертизи ОСОБА_1 .
08.11.2023 позивача було оглянуто Шепетівською міжрайонною медико-соціальною експертною комісією та Хмельницькою обласною медико-соціальною експертною комісією.
За результатами огляду Шепетівською міжрайонною медико-соціальною експертною комісією будь - якого рішення прийнято не було, однак позивача направлено до Хмельницької обласної медико-соціальної експертної комісії для проведення стаціонарного медико-соціального експертного обстеження до ДУ "Український державний науково-дослідний інститут медико-соціальних проблем інвалідності МОЗ України" (м. Дніпро).
Згідно з консультативним висновком №6705 від 01.12.2023 ДУ "Український державний науково-дослідний інститут медико-соціальних проблем інвалідності МОЗ України", позивач перебував на стаціонарному обстеженні у стаціонарі неврологічного експертно-реабілітаційного відділення клініки інституту з 22.11.2023 до 01.12.2023.
ОСОБА_1 пройшов обстеження в клініці інституту, в результаті якого уточнені ступені вираженості функціональних порушень та ступені обмеження життєдіяльності пацієнта: клінічні прояви множинних вад розвитку ЦНС обмежують життєдіяльність пацієнта в нерізко вираженому ступені.
Після повернення медико-експертної справи на адресу КЗОЗ "Хмельницький обласний центр медико-соціальної експертизи", 23.01.2024 Шепетівська міжрайонна медико-соціальна експертна комісія та Хмельницька обласна медико-соціальна експертна комісія повторно розглянули медико-експертну документацію позивача і винесла остаточне експертне рішення - встановлено III групу інвалідності (інвалід з дитинства) на строк до 01.02.2024.
Вважаючи свої права порушеними, позивач звернувся до суду із цим позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд звертає увагу на таке.
Відповідно до ст. 2 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" №875-XII (далі - Закон № 875-ХІІ) особою з інвалідністю є особа зі стійким розладом функцій організму, що при взаємодії із зовнішнім середовищем може призводити до обмеження її життєдіяльності, внаслідок чого держава зобов`язана створити умови для реалізації нею прав нарівні з іншими громадянами та забезпечити її соціальний захист.
Інвалідність як міра втрати здоров`я визначається шляхом експертного обстеження в органах медико-соціальної експертизи центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я (ст. 3 Закону № 875-ХІІ).
Згідно з статтею 1 Закону України "Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні" №2961-IV (далі - Закон № 2961-IV) медико-соціальна експертиза - встановлення ступеня стійкого обмеження життєдіяльності, групи інвалідності, причини і часу їх настання, а також доопрацювання та затвердження індивідуальної програми реабілітації особи з інвалідністю (дитини з інвалідністю) в рамках стратегії компенсації на основі індивідуального реабілітаційного плану та комплексного реабілітаційного обстеження особи з обмеженням життєдіяльності.
Відповідно до статті 3 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" та статті 7 Закону України "Про реабілітацію інвалідів в Україні" Кабінет Міністрів України постановою від 03.12.2009 №1317 затвердив Положення про медико-соціальну експертизу та Положення про порядок, умови та критерії встановлення інвалідності (далі - Положення № 1317).
Згідно з п. 3 Положення про медико-соціальну експертизу №1317 медико-соціальна експертиза проводиться особам, що звертаються для встановлення інвалідності, за направленням лікувально-профілактичного закладу охорони здоров`я після проведення діагностичних, лікувальних і реабілітаційних заходів за наявності відомостей, що підтверджують стійке порушення функцій організму, обумовлених захворюваннями, наслідками травм чи вродженими вадами, які спричиняють обмеження життєдіяльності.
Медико-соціальну експертизу проводять медико-соціальні експертні комісії (далі - комісії), з яких утворюються в установленому порядку центри (бюро), що належать до закладів охорони здоров`я при Міністерстві охорони здоров`я Автономної Республіки Крим, управліннях охорони здоров`я обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій (п. 4 Положення №1317).
За правилами п. 11 Положення №1317 міські, міжрайонні, районні комісії визначають, зокрема, ступінь обмеження життєдіяльності осіб, що звертаються для встановлення інвалідності, потребу в сторонньому нагляді, догляді або допомозі, реабілітації, реабілітаційний потенціал, групу інвалідності, причину і час її настання, професію, з якою пов`язане ушкодження здоров`я, а також ступінь втрати професійної працездатності (у відсотках) працівників, які одержали ушкодження здоров`я, пов`язане з виконанням ними трудових обов`язків.
Кримська республіканська, обласні, центральні міські комісії, зокрема, повторно оглядають осіб, що звертаються для встановлення інвалідності і оскаржили рішення районних, міжрайонних, міських комісій (п. 12 Положення № 1317).
Відповідно до п.15 Положення № 1317, комісії проводять своєчасно огляд (повторний огляд) осіб, що звертаються для встановлення інвалідності, за місцем їх проживання або лікування, у тому числі за місцем їх проживання або місцем перебування у закладах соціального захисту для бездомних осіб та центрах соціальної адаптації осіб, звільнених з місць позбавлення волі, за направленням відповідного лікувально-профілактичного закладу охорони здоров`я після пред`явлення паспорта чи іншого документа, що засвідчує особу.
Згідно з п.17 та 19 Положення № 1317 медико-соціальна експертиза проводиться після повного медичного обстеження, проведення необхідних досліджень, оцінювання соціальних потреб особи з інвалідністю, визначення клініко-функціонального діагнозу, професійного, трудового прогнозу, одержання результатів відповідного лікування, реабілітації за наявності даних, що підтверджують стійке порушення функцій організму, обумовлених захворюваннями, наслідками травм чи вродженими вадами, які спричиняють обмеження життєдіяльності.
Комісія проводить засідання у повному складі і колегіально приймає рішення. Відомості щодо результатів експертного огляду і прийнятих рішень вносяться до акта огляду та протоколу засідання комісії, що підписуються головою комісії та її членами і засвідчуються печаткою.
Умови та критерії встановлення інвалідності медико-соціальними експертними комісіями встановлені Положенням про порядок, умови та критерії встановлення інвалідності.
За змістом п. 27 Положення про порядок, умови та критерії встановлення інвалідності підставою для встановлення III групи інвалідності є стійкі, помірної важкості функціональні порушення в організмі, зумовлені захворюванням, наслідками травм або вродженими вадами, що призвели до помірно вираженого обмеження життєдіяльності особи, в тому числі її працездатності, але потребують соціальної допомоги і соціального захисту.
Критеріями для встановлення III групи інвалідності є ступінь втрати здоров`я, що спричиняє обмеження однієї чи декількох категорій життєдіяльності у помірно вираженому I ступені: обмеження самообслуговування I ступеня - здатність до самообслуговування з використанням допоміжних засобів; обмеження здатності самостійно пересуватися I ступеня - здатність до самостійного пересування з більшим витрачанням часу, часткового пересування та скорочення відстані; обмеження здатності до навчання I ступеня - здатність до навчання в навчальних закладах загального типу за умови дотримання спеціального режиму навчального процесу і/або з використанням допоміжних засобів, за допомогою інших осіб (крім персоналу, що навчає); обмеження здатності до трудової діяльності I ступеня - часткова втрата можливостей до повноцінної трудової діяльності (втрата професії, значне обмеження кваліфікації або зменшення обсягу професійної трудової діяльності більше ніж на 25 відсотків, значне утруднення в набутті професії чи працевлаштуванні осіб, що раніше ніколи не працювали та не мають професії); обмеження здатності до орієнтації I ступеня - здатність до орієнтації в часі, просторі за умови використання допоміжних засобів; обмеження здатності до спілкування I ступеня - здатність до спілкування, що характеризується зниженням швидкості, зменшенням обсягу засвоєння, отримання та передавання інформації; обмеження здатності контролювати свою поведінку I ступеня - здатність частково контролювати свою поведінку за особливих умов.
Особи з інвалідністю III групи з помірним обмеженням життєдіяльності можуть навчатися та провадити різні види трудової діяльності за умови забезпечення у разі потреби засобами компенсації фізичних дефектів чи порушених функцій організму, здійснення реабілітаційних заходів.
Позивач вважає протиправним та оскаржує рішення медико-соціальної експертної комісії щодо невизнання його інвалідом ІІІ групи.
Суд враховує, що згідно з вимогами законодавства рішення МСЕК приймається після повного медичного обстеження особи і проведення досліджень лікувально-профілактичним закладом охорони здоров`я, на підставі медичних документів та за результатами об`єктивного обстеження особи членами комісії.
Критеріями встановлення групи інвалідності є не діагноз, а його наслідки, які призвели до порушення функції органів і систем організму, які, в свою чергу, призвели до обмеження життєдіяльності. Саме ступінь порушення функцій організму та обмеження життєдіяльності є критеріями встановлення тієї чи іншої групи інвалідності.
Проте суд звертає увагу на те, що вирішення питань щодо визначення міри втрати здоров`я та ступеня обмеження життєдіяльності особи є дискреційним повноваженням відповідних МСЕК, яке суд не може перебирати на себе, оскільки це, з поміж іншого, вимагає наявності медичної освіти та спеціальної підготовки. Така правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 30 квітня 2021 року по справі № 160/12235/19.
Верховний Суд у постанові від 12 жовтня 2021 року по справі № 280/4820/19 зазначив, що Верховний Суд неодноразово звертав увагу, що при розгляді по суті спору у справах, у яких оспорюються рішення МСЕК, суд не може здійснювати власну оцінку підставності прийняття певного висновку, оскільки суди не є спеціалізованими установами в медичній сфері і тому оцінка підставності висновку МСЕК виходить за межі необхідного дослідження в контексті застосування норм матеріального права.
Визначення конкретного ступеню розладу функцій органів і систем організму та обмеження життєдіяльності людини як критеріїв встановлення інвалідності є дискреційними повноваженнями МСЕК, а отже, суд не вправі втручатися у такі повноваження відповідача.
Також слід зазначити, щозгідно з консультативним висновком №6705 від 01.12.2023 року ДУ "Український державний науково-дослідний інститут медико-соціальних проблем інвалідності МОЗ України", позивач перебував на стаціонарному обстеженні у стаціонарі неврологічного експертно-реабілітаційного відділення клініки інституту з 22.11.2023 до 01.12.2023.
Позивач пройшов обстеження в клініці інституту, в результаті якого уточнені ступені вираженості функціональних порушень та ступені обмеження життєдіяльності пацієнта: клінічні прояви множинних вад розвитку ЦНС обмежують життєдіяльність пацієнта в нерізко вираженому ступені.
Ступені обмеження життєдіяльності наступні: до трудової діяльності - 0 ст.; до самообслуговування - 0 ст.; до самостійного пересування - 0 ст.; до спілкування - 0 ст.; до орієнтації - 0 ст.; до контролю за своєю поведінкою - 0 ст.
Після повернення медико-експертної справи на адресу КЗОЗ "Хмельницький обласний центр медико-соціальної експертизи", Шепетівська міжрайонна медико-соціальна експертна комісія та Хмельницька обласна медико-соціальна експертна комісія повторно розглянули медико-експертну документацію позивача і з урахуванням консультативного висновку №6705 від 01.12.20234 ДУ "Український державний науково-дослідний інститут медико- соціальних проблем інвалідності МОЗ України", Шепетівська міжрайонна медико-соціальна експертна комісія винесла остаточне експертне рішення.
На думку фахівців Шепетівської міжрайонної медико-соціальної експертної комісії та Хмельницької обласної медико-соціальної експертної комісії, на момент огляду захворювання позивача, не призвели до такого ступеню порушення функцій організму та обмеження життєдіяльності, що виключає підстави для встановлення будь-якої з груп інвалідності.
Проте, при прийнятті експертного рішення було враховано те, що п. 3 постанови Кабінету Міністрів України "Деякі питання порядку проведення медико-соціальної експертизи на період дії воєнного стану на території України" від 08.03.2022 №225 визначено, що повторний огляд, строк якого припав на період дії воєнного стану на території України, за умови неможливості направлення осіб з інвалідністю, переноситься на строк після припинення або скасування воєнного стану.
При цьому інвалідність продовжується до останнього числа шостого місяця після припинення або скасування періоду дії воєнного стану, якщо раніше не буде проведено повторний огляд.
Отже, за результатами проведення медико-соціальної експертизи 23.01.2024 членами Шепетівської міжрайонної медико-соціальної експертної комісії прийнято експертне рішення - встановлено III групу інвалідності (інвалід з дитинства) на строк до 01.02.2024.
Крім того, пунктами 23, 24 Положення про порядок, умови та критерії встановлення інвалідності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2009 №1317 (чинного на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що у разі незгоди з рішенням районної, міжрайонної, міської комісії хворий, потерпілий від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання або особа з інвалідністю має право подати протягом місяця після одержання висновку комісії письмову заяву до Кримської республіканської, обласної, Київської та Севастопольської центральних міських комісій або до комісії, в якій він проходив огляд, чи до відповідного управління охорони здоров`я. Комісія, що проводила огляд, або управління охорони здоров`я надсилає у триденний строк після надходження відповідного запиту всі наявні документи на розгляд Кримської республіканської, обласної, центральної міської комісії, яка протягом місяця з дня подання зазначених документів проводить повторний огляд заявника і приймає відповідне рішення.
Рішення Кримської республіканської, обласної, центральної міської комісії може бути оскаржене до МОЗ. МОЗ за наявності фактів порушення законодавства про медико - соціальну експертизу доручає Центральній медико-соціальній експертній комісії МОЗ або Кримській республіканській, Київській та Севастопольській міським або обласній комісії іншої області повторно розглянути з урахуванням усіх наявних обставин питання, з якого оскаржується рішення, а також вживає інших заходів впливу для забезпечення дотримання законодавства під час проведення медико-соціальної експертизи.
Проте, правом досудового оскарження, у визначений чинним законодавством строк, рішення Шепетівської міжрайонної медико-соціальної експертної комісії позивач не скористався.
Таким чином, розглядаючи питання про встановлення групи інвалідності позивачу, відповідачем не порушено порядку розгляду його розгляду, а тому позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Враховуючи вказане, суд дійшов висновку про відмову в задоволенні позовних вимог.
Підстави для вирішення питання щодо судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
в задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до комунального закладу охорони здоров`я "Хмельницький обласний центр медико-соціальної експертизи" про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ) Відповідач:Комунальний заклад охорони здоров`я "Хмельницький обласний центр медико-соціальної експертизи" (вул. Пілотська, 1, корп. 2, м. Хмельницький, Хмельницька обл., Хмельницький р-н, 29010 , код ЄДРПОУ - 23562203)
Головуючий суддя Я.В. Драновський
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.02.2025 |
Оприлюднено | 20.02.2025 |
Номер документу | 125242144 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо охорони здоров’я, з них медико-соціальної експертизи |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Драновський Я.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні