номер провадження справи 14/74/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
УХВАЛА
17.02.2025 Справа № 908/2981/24
м.Запоріжжя Запорізької області
Господарський суд Запорізької області у складі судді Сушко Л.М. розглянувши заяву Головного управління ДПС у Запорізькій області, 69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 166 про витребування у керівника боржника оригіналів первинних фінансово-господарських та бухгалтерських документів у справі про банкрутство №908/2981/24
Боржник - Товариство з обмеженою відповідальністю Агсолко Україна, 69095, м. Запоріжжя, вул. Поштова, 159-Б, код ЄДРПОУ 39681109
Розпорядник майна - Литвиненко Сергій Сергійович (свідоцтво №2055 від 14.01.2022 року, адреса: 04053, м. Київ, а/с 74)
Без участі представників сторін.
УСТАНОВИВ:
Ухвалою господарського суду Запорізької області від 05.12.2024. відкрито провадження у справі №908/2981/24 про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю Агсолко Україна, 69095, м. Запоріжжя, вул. Поштова, 159-Б, код ЄДРПОУ 39681109. Визнані грошові вимоги кредитора - ДЕНІЕЛ ТРЕЙДІНГ СА (DANIEL TRADING SA) Реєстраційний номер: CНЕ-328.546.590, Авеню до Фронтене 32, п/с Fiduciaire de la Cite SA, 1207, Женева, Швейцарія до боржника на суму 30 280,00 грн. - 1 черга задоволення вимог кредиторів, на суму 80 243 049,05 грн. - 4 черга задоволення вимог кредиторів. Введений мораторій на задоволення вимог кредиторів. Введено процедуру розпорядження майном, розпорядником майна призначено арбітражного керуючого Литвиненко Сергія Сергійовича. Зобов`язано розпорядника майна у строк до 28.01.2025. надати господарському суду відомості про результати розгляду вимог кредиторів, письмовий звіт про надіслання всім кредиторам боржника повідомлення про результати розгляду грошових вимог та їх отримання кредиторами в порядку ч. 5 ст. 45 Кодексу України з процедур банкрутства, скласти реєстр вимог кредиторів та подати господарському суду реєстр вимог кредиторів до 28.01.2025. Попереднє засідання суду призначено на 06.02.2025. о/об 10-20.
09.12.2024. за №74804 у встановленому законодавством порядку оприлюднено повідомлення про відкриття справи про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю Агсолко Україна, 69095, м. Запоріжжя, вул. Поштова, 159-Б, код ЄДРПОУ 39681109.
22.01.2025. до господарського суду надійшла заява Головного управління ДПС у Запорізькій області про витребування у керівника боржника ТОВ «АГСОЛКО УКРАЇНА» (код ЄДРПОУ 39681109) Осадчого Романа Михайловича (РНОКПП НОМЕР_1 ) оригінали первинних фінансово-господарських та бухгалтерських документів.
Подана заява обґрунтована наступними обставинами:
Стаття 78 ПК України визначає порядок та підстави проведення документальних позапланових перевірок. Відповідно до підпункту 78.1.7 пункту 78.1 статті 78 ПК України документальна позапланова перевірка здійснюється за наявності хоча б однієї з таких підстав: розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення), припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця, закриття постійного представництва чи відокремленого підрозділу юридичної особи, в тому числі іноземної компанії, організації, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків.
Відповідно до пп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, пп.75.1.2 п. 75.1 ст. 75 та пп. 78.1.7 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI (зі змінами) ТОВ «АГСОЛКО УКРАЇНА» для проведення позапланової документальної перевірки за період діяльності з 01.07.2019 по 03.01.2025 з метою дотримання вимог податкового, валютного, іншого законодавства та з питань єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період діяльності 01.07.2019 по 03.01.2025 було направлено запити керівнику та розпоряднику майна ТОВ «АГСОЛКО УКРАЇНА» від 27.12.2024 №1798/12/08-01-07-05-07 та №1799/12/08-01-07-05-07 «Про надання документів фінансово-господарської діяльності». Відповіді не надходили.
Відповідно підпункту 78.1.7 пункту 78.1 статті 78, п. 522 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового Кодексу України, згідно наказу ГУ ДПС у Запорізькій області від 30.12.2024 №2366-п, з 30 грудня 2024 року необхідно було розпочати документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ «АГСОЛКО УКРАЇНА» (код ЄДРПОУ 39681109) за податковою адресою: 69095, Запорізька обл., м. Запоріжжя, вул. Поштова, буд. 159-Б.
За результатами виходу встановлено відсутність підприємства та його посадових осіб за місцезнаходженням платника податку.
У зв`язку з чим, було складено Акт про неможливість проведення перевірки у зв`язку з відсутністю підприємства (посадових осіб платника податків або його законних (уповноважених) представників за податковою адресою від 30.12.2024 №3330/08-01- 07-05/39681109.
Вищевикладене не дає можливості встановити повну схему фінансово-господарських відносин та повноту нарахування і сплати податкових зобов`язань на кожній ланці ланцюга проходження товарно-матеріальних цінностей (робіт тощо).
Вищевикладене свідчить про відсутність ТОВ «АГСОЛКО УКРАЇНА» (код ЄДРПОУ 39681109) адміністративно-господарських можливостей на виконання господарських зобов`язань та відсутність фактичних дій, спрямованих на виконання взятих на себе зобов`язань. Останнє, в свою чергу, свідчить про відсутність наміру створення правових наслідків. Тобто, такі угоди носять нереальність здійснення операцій.
За результатами здійснених контрольно-перевірочних заходів та виходу за юридичною адресою встановлено відсутність підприємства та його посадових осіб за місцезнаходженням платника податків.
Отже, ТОВ «АГСОЛКО УКРАЇНА» (код ЄДРПОУ 39681109) не надано документів та не забезпечено проведення контролюючим органом податкової перевірки, проведення якої передбачене ст. 78.1.7 Податкового кодексу України.
Враховуючи вищезазначене, керуючись п. 20.1.38 пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу України, Господарського процесуального кодексу України та Кодексом України з процедур банкрутства Головне управління ДПС у Запорізькій області просить суд: Витребувати у керівника боржника ТОВ «АГСОЛКО УКРАЇНА» (код ЄДРПОУ 39681109) Осадчого Романа Михайловича (РНОКПП НОМЕР_1 ) оригінали первинних фінансово-господарських та бухгалтерських документів, а саме: - накази про облікову політику підприємства; - господарські договори з додатковими угодами на придбання/реалізацію -ТМЦ/ послуг/робіт, договори оренди, договори страхування, кредитні договори, договори позик, тощо; - інформацію щодо форми розрахунків, платіжних документів: банківські виписки, платіжні доручення, прибуткові та видаткові касові ордери, касові книги, звіт касирів, реєстри касових ордерів, векселі, акти взаємозаліків, інше; - звіти про використання коштів наданих у підзвіт та на відрядження з додатками, тощо; - первинні документи (видаткові та прибуткові накладні, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг), подорожні листи, ТТН, довіреності на отримання товару, паспорти якості (відповідності) або іншу технічну документацію щодо реалізованих (придбаних) товарів, тощо); - регістри аналітичного та синтетичного обліку (оборотно-сальдові відомості, журнали-ордери, обороти рахунків, відомості, тощо), по субрахункам, ведення яких передбачено бухгалтерським обліком на підприємстві, відповідно до вимог наказу Міністерства фінансів України від 29.12.2000 року №356; - кадрові накази (на відпустки, на відрядження, прийняття/звільнення, преміювання, тощо). - відомості нарахування та виплати заробітної плати та податків та платежів із неї; - головні книги (обороти рахунків по всіх рахунках окремо) з розкриттям дебетових і кредитових оборотів в розрізі місяців і субрахунків. - обороти рахунків по рахунках бухгалтерського обліку 361, 362, 3771, 631, 632, 6851, 6855 в розрізі суб`єктів господарської діяльності (постачальники та покупці) окремо по кварталах та роках (з деталізованими записами (інформацією) в розрізі дебетового та кредитового оборотів); - обороти рахунків по рахункам бухгалтерського обліку 201, 202 203, 204, 205, 206, 207, 208, 209, 23, 26, 28 в розрізі номенклатури товарів (з деталізованими записами (інформацією) в розрізі дебетового та кредитового оборотів) в розрізі місяців і субрахунків за період з 01.01.2017 року по теперішній час. - обороти рахунків по рахункам бухгалтерського обліку 10 «Основні засоби», 11 «Інші необоротні матеріальні активи», 12 «Нематеріальні активи» в розрізі субрахунків та найменування основних засобів та нематеріальних активів станом на звітні (податкові) періоди та на поточну дату надання інформації). - ліцензії, дозволи, патенти у разі здійснення діяльності, що потребує ліцензування та патентування - статут (положення) підприємства, протоколи загальних зборів боржника за період що підлягає перевірці - інформацію про наявність власних чи орендованих офісних, складських, торгівельних та виробничих приміщень, виробничих потужностей (договори оренди землі, свідоцтва права власності на землю, державні акти на земельні ділянки, свідоцтва про право власності на нерухоме майно, договори купівлі-продажу нерухомого майна, технічні паспорти, договори оренди нерухомого майна, інвентарні картки, відомості нарахування амортизаційних відрахувань, акти вводу/виведення з експлуатації, акти на списання). - інформація щодо проведення інвентаризації (накази на склад комісії, накази на проведення інвентаризації, інвентаризаційні описи, акти інвентаризації, тощо). - іншу документацію про фінансово-господарську діяльність та інша інформація, пов`язана з обчисленням та сплатою податків, зборів, платежів. Видати Наказ. До отримання від керівника документів та проведення перевірки працівниками Головного управління ДПС у Запорізькій області, не затверджувати ліквідаційний баланс банкрута та не приймати рішення про припинення провадження у справі №908/2981/24 про банкрутство ТОВ «АГСОЛКО УКРАЇНА» (код ЄДРПОУ 39681109).
05.02.2025. від директора Товариства з обмеженою відповідальністю Агсолко Україна Осадчого Р.М. надійшли заперечення на заяву ГУ ДПС у Запорізькій області від 22.01.2025 про витребування оригіналів первинно-господарських документів, у яких він просить суд відмовити у її задоволенні.
Вивчивши подані матеріали, суд зазначає наступне:
З аналізу вказаної вище заяви вбачається, що відповідно до наказу ГУ ДПС у Запорізькій області від 30.12.2024 №2366-п було призначено позапланову документальну перевірку господарської діяльності ТОВ «Агсолко Україна».
За результатами виходу за податковою адресою товариства, встановлено відсутність підприємства за місцезнаходженням, у зв`язку з чим було складено Акт про неможливість проведення перевірки, у зв`язку з відсутністю підприємства (посадових осіб платника податків, або його законних представників) за податковою адресою від 30.12.2024 №3330/08-01-07-05/39681109.
ГУ ДПС у Запорізькій області зазначило, що на адресу керівника Боржника направлявся запит про надання документів фінансово-господарської діяльності, що не дало результатів; вручити керівнику відповідний наказ про проведення перевірки виявилось неможливим, оскільки за фактом виходу за місцем реєстрації податкової адреси Боржник та його посадові особи відсутні, що зафіксовано відповідним актом; звернення до арбітражного керуючого Литвиненко С.С. з проханням надати до Управління документи фінансово-господарської діяльності Боржника залишено арбітражним керуючим без реагування.
Як на підтвердження вжиття заходів до проведення податкової перевірки ГУ ДПС у Запорізькій області надало: - Лист «Про надання документів фінансово-господарської діяльності» від 27.12.2027 №1799/12-08-01-07-05-07 до Розпорядника майна Боржника, арбітражного керуючого Литвиненка С.С., у якому ГУ ДПС у Запорізькій області просило, у разі призначення арбітражного керуючого Литвиненка С.С. ліквідатором Боржника, надати документацію підприємства за переліком за перевіряємий період, з доказами надсилання 30.12.2024 цього листа за адресою: м. Запоріжжя, вул. Поштова 159Б; - Лист «Про надання документів фінансово-господарської діяльності» від 27.12.2027 №1798/12-08-01-07-05 до ТОВ «Агсолко Україна», надати документацію підприємства за переліком за перевіряємий період, з доказами надсиланя 30.12.2024 цього листа за адресою: м. Запоріжжя, вул. Поштова 159Б - наказ від 30.12.2024 № 2366-п про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ «Агсолко Україна» (код ЄДРПОУ 39681109) з 30.12.2024 тривалістю 5 робочих днів. (без доказів направлення та вручення); - акт про неможливість проведення перевірки у зв`язку з відсутністю підприємства (посадових осіб платника податків або його законних (уповноважених) представників за податковою адресою №3330/08-01-07-05/39681109 від 30.12.2024., згідно з яким в результаті виходу за податковою адресою ТОВ «Агсолко Україна» встановлено, що підприємство та посадові особи ТОВ «Агсолко Україна» за податковою адресою відсутні, у зв`язку з чим вручити копію наказу, ознайомити з направленням посадових осіб підприємства та розпочати перевірку неможливо.
Стаття 78 ПК України визначає порядок та підстави проведення документальних позапланових перевірок.
Відповідно до підпункту 78.1.7 пункту 78.1 статті 78 ПК України документальна позапланова перевірка здійснюється за наявності хоча б однієї з таких підстав: розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення), припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця, закриття постійного представництва чи відокремленого підрозділу юридичної особи, в тому числі іноземної компанії, організації, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків.
У п. 78.4. ст. 78 Податкового кодексу України визначено, що про проведення документальної позапланової перевірки керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення, яке оформлюється наказом.
Право на проведення документальної позапланової перевірки платника податків надається лише у випадку, коли йому до початку проведення зазначеної перевірки вручено у порядку, визначеному статтею 42 Податкового кодексу України, копію наказу про проведення документальної позапланової перевірки.
Відповідно до пункту 81.1. статті 81 Податкового кодексу України посадові особи контролюючого органу мають право приступити до проведення документальної виїзної перевірки, фактичної перевірки за наявності підстав для їх проведення, визначених цим Кодексом, та за умови пред`явлення або надіслання у випадках, визначених цим Кодексом, таких документів:
- направлення на проведення такої перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, реквізити наказу про проведення відповідної перевірки, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) або об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична), підстави, дата початку та тривалість перевірки, посада та прізвище посадової (службової) особи, яка проводитиме перевірку. Направлення на перевірку у такому випадку є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, що скріплений печаткою контролюючого органу;
- копії наказу про проведення перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) та у разі проведення перевірки в іншому місці - адреса об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична перевірка), підстави для проведення перевірки, визначені цим Кодексом, дата початку і тривалість перевірки, період діяльності, який буде перевірятися. Наказ про проведення перевірки є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу та скріплення печаткою контролюючого органу;
- службового посвідчення осіб, які зазначені в направленні на проведення перевірки.
Непред`явлення або не надіслання у випадках, визначених Податковим кодексом України, платнику податків (його посадовим (службовим) особам або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції) цих документів або пред`явлення зазначених документів, що оформлені з порушенням вимог, встановлених цим пунктом, є підставою для недопущення посадових (службових) осіб контролюючого органу до проведення документальної виїзної або фактичної перевірки.
Відповідно до пункту 42.2. статті 42 Податкового кодексу України документи вважаються належним чином врученими, якщо вони надіслані у порядку, визначеному пунктом 42.4 цієї статті, надіслані за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручені платнику податків (його представнику).
Суд зауважує, що висновок про неможливість проведення виїзної перевірки зроблений, у зв`язку із відсутністю посадових осіб Боржника за місцезнаходженням за результатом одного виходу представників податкової 30.12.2024. Акт не містить інформації про повторний вихід (у інший робочий час).
Судом, також встановлено, що до заяви ГУ ДПС у Запорізькій області не надано доказів надіслання або вручення керівнику ТОВ «АГСОЛКО УКРАЇНА» (код ЄДРПОУ 39681109) Осадчому Роману Михайловичу (РНОКПП НОМЕР_1 ) до початку проведення перевірки наказу №2366-п від 30.12.2024 рекомендованим листом з повідомленням про вручення.
Не виявлення боржника або його посадових осіб за його місцезнаходженням не звільняє контролюючий орган від обов`язку здійснення повідомлення платника податків про проведення перевірки шляхом надіслання поштою відповідного рекомендованого листа з повідомленням про вручення.
Будь-яких додаткових доказів, які б свідчили про вжиття податковим органом інших заходів з приводу організації податкової перевірки боржника суду не було надано.
Крім того, відповідно до п.82.4. ст.82 Податкового кодексу України проведення документальної планової та позапланової перевірки платника податків, крім платника податків - суб`єкта малого підприємництва, може бути зупинено за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, що оформляється наказом, копія якого не пізніше наступного робочого дня вручається платнику податків чи його уповноваженому представнику під розписку або надсилається платнику податків у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, з подальшим поновленням її проведення на невикористаний строк.
Всупереч наведеному, матеріали справи не містять документів, які б свідчили про вчинення контролюючим органом передбачених Кодексом дій для встановлення адреси боржника, належного та завчасного надіслання на його адресу наказу про проведення перевірки та проведення самої перевірки, зупинення чи продовження строку проведення перевірки.
Варто, також зазначити, що відповідно до підпункту 78.1.7 пункту 78.1 статті 78 ПК України документальна позапланова перевірка здійснюється за наявності хоча б однієї з таких підстав: розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення), припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця, закриття постійного представництва чи відокремленого підрозділу юридичної особи, в тому числі іноземної компанії, організації, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків.
У межах проведення такої перевірки у платника податку виникає обов`язок надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов`язані з предметом перевірки; такий обов`язок виникає у платника податків після початку перевірки (пункт 85.2 статті 85 ПК України).
При цьому, при проведенні перевірок посадові (службові) особи контролюючого органу мають право отримувати у платників податків належним чином завірені копії первинних фінансово-господарських, бухгалтерських та інших документів, що свідчать про приховування (заниження) об`єктів оподаткування, несплату податків, зборів, платежів, порушення вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи; такі копії повинні бути засвідчені підписом платника податків або його посадової особи та скріплені печаткою (за наявності); відповідний запит на отримання копій документів повинен бути поданий посадовою (службовою) особою контролюючого органу не пізніше ніж за п`ять робочих днів до дати закінчення перевірки (пункт 85.4 статті 85 ПК України).
Згідно пункт 85.8 статті 85 ПК України Посадова (службова) особа контролюючого органу, яка проводить перевірку, у випадках, передбачених цим Кодексом, має право отримувати від платника податків або його законних представників копії документів, що належать до предмета перевірки. Такі копії повинні бути засвідчені підписом платника податків або його посадової особи та скріплені печаткою (за наявності).
Слід зазначити, що у поданій заяві податкова просить суд витребувати оригінали документів, що не передбачено вищезазначеними нормами ПК України.
Водночас, у разі відмови платника податків або його законних представників надати копії документів посадовій (службовій) особі контролюючого органу така особа складає акт у довільній формі, що засвідчує факт відмови, із зазначенням посади, прізвища, імені, по батькові платника податків (його законного представника) та переліку документів, які йому запропоновано подати; зазначений акт підписується посадовою (службовою) особою контролюючого органу та платником податків або його законним представником; у разі відмови платника податків або його законного представника від підписання зазначеного акта в ньому вчиняється відповідний запис (пункт 85.6 статті 85 ПК України).
Складений згідно з положеннями пункту 85.6 статті 85 ПК України акт Управління ДПС відсутній.
Обґрунтованість такого висновку підкріплюється в постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 30.05.2023 у справі № 904/5635/19(904/9817/21), у п.7.3 якої зазначається, що «…за відсутності у матеріалах справи належним чином складеного та оформленого акту, що засвідчує факт відмови Відповідача або його законних представників надати копії документів посадовій (службовій) особі контролюючого органу, або що засвідчує факт відмови Відповідача від проведення документальної або від фактичної перевірки за наявності законних підстав для її проведення, або від допуску посадових осіб контролюючого органу, що був би складений із зазначенням переліку документів, які Відповідачу запропоновано подати, а у разі відмови платника податків або його законного представника від підписання зазначеного акта із вчиненням відповідного запису (пункт 85.6 статті 85 ПК України), Суд погоджується з правильним висновком апеляційного суду про відсутність порушеного права Позивача у спірних правовідносинах».
Також, суд звертає увагу Податкової на висновки зроблені Верховним Судом в постанові від 12.07.2023. у справі №380/13588/23:
За приписами пунктів 44.1, 44.2, 44.3, 44.6 статті 44 ПК України (для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.
Для обрахунку об`єкта оподаткування платник податку на прибуток використовує дані бухгалтерського обліку та фінансової звітності щодо доходів, витрат та фінансового результату до оподаткування.
Платники податків зобов`язані забезпечити зберігання документів, визначених пунктом 44.1 цієї статті, а також документів, пов`язаних із виконанням вимог законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, протягом визначених законодавством термінів, але не менш як 1095 днів (…) з дня подання податкової звітності, для складення якої використовуються зазначені документи, а в разі її неподання - з передбаченого цим Кодексом граничного терміну подання такої звітності, та документів, пов`язаних з виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, - не менш як 1095 днів з дня здійснення відповідної господарської операції (…).
У разі якщо до закінчення перевірки або у терміни, визначені в пункті 86.7 статті 86 цього Кодексу платник податків не надає посадовим особам контролюючого органу, які проводять перевірку, документи (незалежно від причин такого ненадання, крім випадків виїмки документів або іншого вилучення правоохоронними органами), що підтверджують показники, відображені таким платником податків у податковій звітності, вважається, що такі документи були відсутні у такого платника податків на час складення такої звітності.
Порядок надання платниками податків документів до податкової перевірки регламентовано статтею 85 ПК України.
Згідно із пунктами 85.2, 85.4, 85.6, 85.7 означеної статті платник податків зобов`язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов`язані з предметом перевірки. Такий обов`язок виникає у платника податків після початку перевірки.
При проведенні перевірок посадові (службові) особи контролюючого органу мають право отримувати у платників податків належним чином завірені копії первинних фінансово-господарських, бухгалтерських та інших документів, що свідчать про приховування (заниження) об`єктів оподаткування, несплату податків, зборів, платежів, порушення вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи. Такі копії повинні бути засвідчені підписом платника податків або його посадової особи та скріплені печаткою (за наявності). Відповідний запит на отримання копій документів повинен бути поданий посадовою (службовою) особою контролюючого органу не пізніше ніж за п`ять робочих днів до дати закінчення перевірки.
У разі відмови платника податків або його законних представників надати копії документів посадовій (службовій) особі контролюючого органу така особа складає акт у довільній формі, що засвідчує факт відмови, із зазначенням посади, прізвища, імені, по батькові платника податків (його законного представника) та переліку документів, які йому запропоновано подати. Зазначений акт підписується посадовою (службовою) особою контролюючого органу та платником податків або його законним представником. У разі відмови платника податків або його законного представника від підписання зазначеного акта в ньому вчиняється відповідний запис.
Отримання копій документів оформляється описом. Копія опису, складеного посадовими (службовими) особами контролюючого органу, вручається під підпис платнику податків або його законному представнику. Якщо платник податків або його законний представник відмовляється від засвідчення опису або від підпису про отримання копії опису, то посадові (службові) особи контролюючого органу, які отримують копії, роблять відмітку про відмову від підпису.
З аналізу наведених положень ПК України вбачається, що, дійсно, надання платником податків фінансово-господарських документів під час проведення перевірки є необхідною умовою підтвердження правомірності задекларованих платником показників податкового обліку. У разі ненадання платником податків документів для проведення перевірки, у контролюючого органу є законні підстави провести перевірку з використанням наявної у нього податкової інформації щодо задекларованих позивачем сум податкових зобов`язань та визнати ці суми непідтвердженими документально.
Обов`язок платника податків зберігати документи й надавати їх під час перевірки контролюючому органу кореспондує з компетенцією контролюючого органу здійснювати перевірку на підставі документів. Ненадання платником податків документів на підтвердження задекларованих показників податкового обліку прирівнюється нормами пункту 44.6 статті 44 ПК України до їх відсутності. Винятком є випадки виїмки документів або іншого їх вилучення правоохоронними органами та іншими компетентними органами.
Положення пункту 44.6 статті 44 ПК України вимагає наявності документів на час складення податкової звітності, встановлює правило щодо надання платником податків документів для перевірки, а також юридичний наслідок недотримання цього правила як виключення факту наявності документів на час складення податкової звітності. Вона є складовою механізму правового регулювання податкового обліку і не входить в будь-яку конкуренцію з процесуальними нормами, якими встановлені правила доказування в адміністративному судочинстві.
Також суд, звертає увагу, на норми підпункту 20.1.38 пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу України на які спирається ГУ ДПС у Запорізькій області, як на підставу для звернення з заявою про витребування у керівника боржника оригіналів первинних фінансово-господарських та бухгалтерських документів в межах справи про №908/2981/24 про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю Агсолко Україна.
Так, нормами підпункті 20.1.38 пункту 20.1 статті 20 ПК України передбачено, що податковий орган, має право звертатися до суду із заявою про вилучення оригіналів первинних фінансово-господарських та бухгалтерських документів у випадках, передбачених цим Податковим кодексом України.
Згідно пункту 85.5 статті 85 ПК України забороняється вилучення оригіналів первинних, фінансово-господарських, бухгалтерських та інших документів за винятком випадків, передбачених кримінальним процесуальним законодавством.
У постанові від 14 березня 2023 року у справі №640/5814/21 Верховний Суд зазначає наступне:
У Податковому кодексі України не має визначення поняття вилучення документів правоохоронними органами.
Поряд з цим питання вилучення (виїмки) документів врегульовано положеннями Кримінально - процесуального кодексу України.
Відповідно до положень статті 160 Кримінально - процесуального кодексу України тимчасовий доступ до речей і документів полягає у наданні стороні кримінального провадження особою, у володінні якої знаходяться такі речі і документи, можливості ознайомитися з ними, зробити їх копії та вилучити їх (здійснити їх виїмку); тимчасовий доступ до речей і документів здійснюється на підставі ухвали слідчого судді, суду.
Особа, яка пред`являє ухвалу про тимчасовий доступ до речей і оригіналів або копій документів, зобов`язана залишити володільцю речей і оригіналів або копій документів опис речей і оригіналів або копій документів, які були вилучені на виконання ухвали слідчого судді, суду. На вимогу володільця особою, яка пред`являє ухвалу про тимчасовий доступ до речей і документів, має бути залишено копію вилучених оригіналів документів (стаття 165 Кримінально - процесуального кодексу України).
Отже у разі вилучення (виїмки) оригіналів або копій документів володільцю таких надається опис вилучених документів чи їх копій, а також на вимогу володільця має бути залишено копії вилучених оригіналів документів.
Факт вилучення документів відображається у протоколі слідчої дії.
З аналізу вказаних норм вбачається, що вилучення (виїмка) документів може бути проведено виключно на підставі ухвали слідчого судді, суду і таке вилучення (виїмка) має бути підтверджено документально, описом, протоколом слідчої дії, тощо.
Також частиною другою статті 93 Кримінально - процесуального кодексу України передбачено, що сторона обвинувачення здійснює збирання доказів шляхом проведення слідчих (розшукових) дій та негласних слідчих (розшукових) дій, витребування та отримання від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, службових та фізичних осіб речей, документів, відомостей, висновків експертів, висновків ревізій та актів перевірок, проведення інших процесуальних дій, передбачених цим Кодексом.
Отже, у разі надходження запиту (вимоги) про витребування (надання) документів від правоохоронного органу (сторони обвинувачення) органи державної влади, місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, службові та фізичні особи надають запитувані документи, відомості, речі та інше.
При цьому Суд звертає увагу, що надання документів на запит (вимогу) про витребування документів не є тотожним вилученню (виїмці) документів, це різні процесуальні дії, мають різні процедури вчинення (призначення), регулюються різними правовими нормами та мають різні правові наслідки.
Отже, норми Податкового кодексу України не наділяють контролюючий орган повноваженнями щодо звернення до суду із клопотанням чи позовом про зобов`язання (витребування) платника податків надати необхідні для проведення перевірки документи.
Окремо, суд звертає увагу на те, що проведення процедури банкрутства суб`єкта підприємницької діяльності згідно з приписами законодавства про банкрутство не залежить від факту можливості або неможливості провести перевірку банкрута податковим органом. Взаємовідносини між податковим органом як органом державного контролю та платником податків урегульовані спеціальними нормами Податкового кодексу України, які не залежать від норм Кодексу України з процедур банкрутства, якщо інше прямо не зазначено у самому законі.
Враховуючи вищевикладене, суд відмовляє у задоволенні заяви Головного управління ДПС у Запорізькій області.
Керуючись ст. 2 Кодексу України з процедур банкрутства, ст. ст. 234, 235 Господарського процесуального кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
У задоволенні заяви Головного управління ДПС у Запорізькій області, 69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 166 про витребування у керівника боржника оригіналів первинних фінансово-господарських та бухгалтерських документів у справі про банкрутство №908/2981/24 - відмовити.
Примірник ухвали надіслати кредитору, боржнику, розпоряднику майна, ГУ ДПС у Запорізькій області, 69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 166.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та підлягає оскарженню в апеляційному порядку у строк, встановлений статтею 256 Господарського процесуального кодексу України.
Ухвала складена та підписана 17 лютого 2025 року.
Суддя Л.М. Сушко
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 17.02.2025 |
Оприлюднено | 20.02.2025 |
Номер документу | 125260199 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи про банкрутство, з них: інші вимоги до боржника |
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Сушко Л.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні