Рішення
від 18.02.2025 по справі 751/11591/24
НОВОЗАВОДСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ЧЕРНІГОВА

Справа №751/11591/24

Провадження №2/751/586/25

ЗАОЧНЕ РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 лютого 2025 року місто Чернігів

Н о в о з а в о д с ь к и й р а й о н н и й с у д м і с т а Ч е р н і г о в а

в складі: головуючого - судді Овсієнко Ю. К.

за участю секретаря Шульга В.Л.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в порядку спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовом Виконувача обов`язків керівника Чернігівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі: Національної служби здоров`я України, Чернігівської обласної ради, Чернігівської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивачів: Комунальне некомерційне підприємство «Чернігівська обласна дитяча лікарня» Чернігівської обласної ради, Комунальне некомерційне підприємство «Чернігівська міська лікарня №2» Чернігівської міської ради до ОСОБА_1 , про відшкодування витрат на стаціонарне лікування потерпілих від злочину,-

встановив:

Чернігівська окружна прокуратура, яка діє в інтересах держави в особі Національної служби здоров`я України, Чернігівської обласної ради, Чернігівської міської ради, звернулася до суду з позовом про стягнення з ОСОБА_1 на користь держави в особі Національної служби здоров`я України 77793 грн 97 коп, витрачених на стаціонарне лікування потерпілих від злочину ОСОБА_2 та ОСОБА_3 ; про стягнення з ОСОБА_1 на користь держави в особі Чернігівської обласної ради 328 грн 07 коп, витрачених на стаціонарне лікування потерпілого від злочину ОСОБА_3 ; про стягнення з ОСОБА_1 на користь держави в особі Чернігівської міської ради 4779 грн 16 коп, витрачених на стаціонарне лікування потерпілого від злочину ОСОБА_2 , а також про стягнення з відповідача на користь Чернігівської обласної прокуратури судових витрат.

Заявлені вимоги обґрунтовує тим, що вироком Новозаводського районного суду м. Чернігова від 24.07.2024 у справі №751/5859/24 (кримінальне провадження №12023270340001377), який набрав законної сили 24.08.2024, ОСОБА_1 визнано винним у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст. 286 КК України. Неповнолітній потерпілий ОСОБА_2 в період з 24.04.2023 по 28.05.2023 перебував на стаціонарному лікуванні в КНП «Чернігівська міська лікарня №2» Чернігівської міської ради. За час лікування витрачено 66918,19 грн. Також, малолітній потерпілий ОСОБА_3 в період з 24.04.2023 по 04.05.2023 перебував на стаціонарному лікуванні в КНП «Чернігівська обласна дитяча лікарня» Чернігівської обласної ради. За час лікування витрачено 15983,01 грн. Вказані витрачені бюджетні кошти, витрачені на стаціонарне лікування потерпілих, підлягають стягненню з відповідача.

Новозаводський районний суд міста Чернігова ухвалою від 25.01.2025 відкрив провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін.

У встановлений строк відповідачем відзив на позовну заяву не подано.

Учасники справи у судове засідання не прибули, про день, час і місце розгляду справи повідомлялись у встановленому порядку.

Прокурор, представники позивачів Національної служби здоров`я України, Чернігівської обласної ради та Чернігівської міської ради в судове засідання не з`явились, надіслали до суду заяви про розгляд справи без їх участі. Додатково зазначили, що позов підтримують та просять його задовольнити.

Відповідач у судове засідання не з`явився. Про день та час розгляду справи повідомлявся у встановленому порядку. Жодних заяв чи клопотань до суду не надавав. У відповідності до ч. 1 ст. 280 ЦПК України, суд визнав можливим справу розглянути у відсутність відповідача за наявними доказами у справі. Суд ухвалює рішення при заочному розгляді справи, що відповідає положенням ст. 281 ЦПК України.

У відповідності до ч. 2 ст. 247 ЦПК України фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.

Дослідивши матеріали справи, суд приходить до наступного висновку.

Судом встановлено, що вироком Новозаводського районного суду м. Чернігова від 24.07.2024 року по справі №751/5859/24 ОСОБА_1 визнано винним у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст.286 КК України. Потерпілими від вказаного кримінального правопорушення є ОСОБА_2 та ОСОБА_3 . Вирок суду набрав законної сили 24.08.2024 року (а.с.48-50).

Згідно довідки КНП «Чернігівська обласна дитяча лікарня» Чернігівської обласної ради ОСОБА_3 в період з 24.04.2023 до 04.05.2023 перебував на стаціонарному лікуванні; вартість лікування становить 15983,01 грн. При цьому за рахунок коштів обласного бюджету 328,07 грн, за рахунок коштів НСЗУ 15654,94 грн (а.с.53, 54).

Згідно довідки КНП «Чернігівська міська лікарня №2» ОСОБА_2 в період з 24.04.2023 до 28.05.2023 перебував на стаціонарному лікуванні, вартість лікування становить 66918,19 грн. При цьому за рахунок коштів місцевого бюджету 4779,16 грн, за рахунок коштів НСЗУ 62139,03 грн. (а.с. 57, 58).

Відповідно до статті 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює: підтримання публічного обвинувачення в суді; організацію і процесуальне керівництво досудовим розслідуванням, вирішення відповідно до закону інших питань під час кримінального провадження, нагляд за негласними та іншими слідчими і розшуковими діями органів правопорядку; представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Частиною 4 ст. 56 ЦПК України визначено, що прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Згідно з рішенням Конституційного Суду України від 08 квітня 1999 року у справі № 1-1/99 державні інтереси закріплюються як нормами Конституції України, так і нормами інших правових актів. Інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону, гарантування державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання тощо.

З урахуванням того, що «інтереси держави» є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Прокурори та їх заступники подають до суду позови саме в інтересах держави, а не в інтересах підприємств, установ і організацій незалежно від їх підпорядкування і форм власності. Під поняттям «орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах» потрібно розуміти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади.

Відповідно до ч. ч. 1, 3 ст.1206 ЦК України особа, яка вчинила злочин, зобов`язана відшкодувати витрати закладові охорони здоров`я на лікування потерпілого від цього злочину. Якщо лікування проводилося закладом охорони здоров`я, що є у державній власності, у власності Автономної Республіки Крим або територіальної громади, кошти від відшкодування витрат на лікування зараховуються до відповідного бюджету.

Аналогічні положення викладені у пункті 4 Порядку обчислення розміру фактичних витрат закладу охорони здоров`я на стаціонарне лікування потерпілого від злочинного діяння та зарахування стягнених з винних осіб коштів до відповідного бюджету і їх використання, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 545 від 16 липня 1993 року.

Відповідно до п. 4 Порядку, стягнені в установленому порядку кошти залежно від джерела фінансування закладу охорони здоров`я, у якому перебував на стаціонарному лікуванні потерпілий, зараховуються до відповідного бюджету або на користь юридичної особи (відомства), якій належить заклад охорони здоров`я.

Оскільки фінансування закладів охорони здоров`я здійснюється за рахунок коштів медичної субвенції з державного бюджету, то витрачені кошти на лікування потерпілих від злочинів підлягають стягненню на користь закладів охорони здоров`я.

Крім того, слід зазначити, що згідно ст.5 Бюджетного кодексу України, бюджетна система України складається з державного бюджету та місцевих бюджетів.

Відповідно до пп. а) п. 3 ч. 1 ст. 89 Бюджетного кодексу України, до видатків, які здійснюються з районних бюджетів та бюджетів міст обласного значення та враховуються при визначенні обсягу міжбюджетних трансфертів, належать видатки на первинну медико-санітарну, амбулаторно-поліклінічну та стаціонарну допомогу (лікарні широкого профілю, пологові будинки, станції швидкої та невідкладної медичної допомоги, поліклініки і амбулаторії, загальні стоматологічні поліклініки).

У зв`язку з цим, неповернення витрачених бюджетних коштів на лікування потерпілих від злочинів порушує інтереси держави та суспільний інтерес відповідної територіальної громади у вигляді забезпечення належного та якісного медичного обслуговування громадян. У разі стягнення коштів з відповідача, вони будуть спрямовані на необхідні медичні послуги, забезпечення діяльності лікарні тощо.

Статтею 1166 ЦК України передбачено, що майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Постановою Пленуму Верховного Суду України № 11 від 07 липня 1995 року «Про відшкодування витрат на стаціонарне лікування особи, яка потерпіла від злочину, та судових витрат» зокрема п. 3 передбачено, що питання про відшкодування витрат на стаціонарне лікування потерпілого вирішується згідно з «Порядком обчислення розміру фактичних витрат закладу охорони здоров`я на стаціонарне лікування потерпілого від злочинного діяння та зарахування стягнення з винних осіб коштів до відповідного бюджету і їх використання», затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 545 від 16 липня 1993 року.

Пунктом 2 Порядку, передбачено, що сума коштів, яка підлягає відшкодуванню, визначається закладом охорони здоров`я, в якому перебував на лікуванні потерпілий, виходячи з кількості ліжко-днів, проведених ним в стаціонарі, та вартості витрат на його лікування в день. Кількість ліжко-днів визначається на підставі медичної картки стаціонарного хворого (форма 003/у) або інших документів, які підтверджують дату госпіталізації та виписки хворого із стаціонару лікувального закладу. Визначення суми витрат на лікування потерпілого за один ліжко-день провадиться виходячи з фактичної кількості ліжко-днів і загальної суми фактичних витрат за місяць (в якому проводилось лікування) на утримання лікувального закладу, за винятком витрат на капітальні вкладення, капітальний ремонт і придбання інвентарю та обладнання.

Згідно пункту 3 Порядку, визначена сума коштів на лікування потерпілого стягується судом з обвинуваченого або фізичної чи юридичної особи, яка за законом несе цивільну відповідальність за шкоду, завдану діяннями обвинуваченого або неосудної особи, яка вчинила суспільно небезпечне діяння, при ухваленні вироку за позовом закладу охорони здоров`я або прокурора.

У разі, коли при ухваленні вироку сума коштів, витрачених на стаціонарне лікування потерпілого, ще не була визначена і рішення про їх відшкодування не було прийнято, стягнення проводиться в порядку цивільного судочинства за позовом вказаних юридичних осіб. У такому ж порядку відшкодовуються витрати на стаціонарне лікування особи, яка постраждала від злочину, в разі закриття кримінального провадження за нереабілітуючими обставинами.

Звільнення від кримінальної відповідальності у зв`язку з примиренням винного у скоєнні злочину з потерпілим є нереабілітуючою підставою закриття кримінального провадження.

Аналогічні роз`яснення також містяться в постанові Пленуму Верховного Суду України від 07 липня 1995 року за №11 (і змінами і доповненнями) «Про відшкодування витрат на стаціонарне лікування особи, яка потерпіла від злочину, та судових витрат», в пункті 6 якої роз`яснено, що відшкодування витрат на стаціонарне лікування потерпілого від злочину можливе лише тоді, коли є причинний зв`язок між злочинними діями чи бездіяльністю винної особи та перебуванням потерпілого на такому лікуванні.

На підставі викладеного, суд вважає, що позовні вимоги обґрунтовані та підлягають задоволенню.

Відповідно ч.1 ст.141 ЦПК України, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Позивачем понесені та документально підтверджені витрати по сплаті судового збору в сумі 3028,00 грн (а.с.15), які підлягають стягненню з відповідача на користь позивача.

На підставі наведеного, керуючись ст. ст. 13, 76-89, 141, 235, 258, 259, 263-265, 268, 271-273, 274-279, 280-282, 284, 354-355 ЦПК України, ст. ст. 1166, 1206 ЦК України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь держави в особі Національної служби здоров`я України кошти витрачені на стаціонарне лікування потерпілих від кримінального правопорушення ОСОБА_2 та ОСОБА_3 у сумі 77793,97 грн. (сімдесят сім тисяч сімсот дев`яносто три гривні 97 копійок), які перерахувати у дохід Державного бюджету України за номером рахунку: UA978999980313080115000026011; ГУК у м. Києві/Шевченківський р-н/24060300, банк отримувача: Казначейство України (ел.адм.подат.), код ЄДРПОУ 37993783.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь держави в особі Чернігівської обласної ради кошти витрачені на стаціонарне лікування потерпілого від кримінального правопорушення ОСОБА_3 у сумі 328,07 грн. (триста двадцять вісім гривень 07 копійок), які перерахувати у дохід обласного бюджету Чернігівської області за номером рахунку: UA458999980314030544000025001; ГУК у Черніг.обл/Чернігів.обл/24060300, банк отримувача: Казначейство України (ел.адм.подат.), код ЄДРПОУ 37972475.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь держави в особі Чернігівської міської ради кошти витрачені на стаціонарне лікування потерпілого від кримінального правопорушення ОСОБА_2 у сумі 4779,16 грн. (чотири тисячі сімсот сімдесят дев`ять гривень 16 копійок), які перерахувати у дохід місцевого бюджету Чернігівської міської територіальної громади за номером рахунку: UA048999980314030544000025739; ГУК у Черніг.обл/тг м. Чернігів/24060300, банк отримувача: Казначейство України (ел.адм.подат.), код ЄДРПОУ 37972475.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь Чернігівської обласної прокуратури (UA24820172034314001000006008, МФО 820172, Державна казначейська служба України м. Київ, одержувач - Чернігівська обласна прокуратура, код ЄДРПОУ 02910114) 3028 (три тисячі двадцять вісім) грн 00 коп судового збору.

Заочне рішення може бути переглянуто судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача. Заяву про перегляд заочного рішення може бути подано протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду.

Позивач - Чернігівська окружна прокуратура (місцезнаходження: вул. Шевченка, буд.1 м. Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ 0291011426), в інтересах держави в особі Національної служби здоров`я України (місцезнаходження: просп. Степана Бандери, буд.19 м. Київ, 04073, код ЄДРПОУ 42032422), Чернігівської обласної ради (місцезнаходження: просп. Миру, 43 м. Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ 25618741), Чернігівської міської ради (місцезнаходження: вул. Магістратська, 7, м. Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ 34339125).

Відповідач ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , місце зареєстрованого проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ).

Третя особа Комунальне некомерційне підприємство «Чернігівська міська лікарня №2» Чернігівської міської ради (місцезнаходження: просп. М.Грушевського, буд.168Б м. Чернігів 14034, код ЄДРПОУ 14233274).

Третя особа Комунальне некомерційне підприємство «Чернігівська обласна лікарня» Чернігівської обласної ради (місцезнаходження: вул. Пирогова, буд. 16, м. Чернігів, 140005, код ЄДРПОУ 02006604) .

Головуючий - суддя Ю. К. Овсієнко

СудНовозаводський районний суд м.Чернігова
Дата ухвалення рішення18.02.2025
Оприлюднено21.02.2025
Номер документу125267483
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про відшкодування шкоди, з них

Судовий реєстр по справі —751/11591/24

Рішення від 18.02.2025

Цивільне

Новозаводський районний суд м.Чернігова

Овсієнко Ю. К.

Ухвала від 21.01.2025

Цивільне

Новозаводський районний суд м.Чернігова

Овсієнко Ю. К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні