ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 лютого 2025 року Справа № 160/28893/24 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого суддіВрони О. В. за участі секретаря судового засіданняХижняк В.В. представника позивача Малиновської В.Д. представника відповідача Шморохової К.А розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю Компанія Транс-Інвест до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Компанія Транс-Інвест» звернулося до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, в якому просить визнати протиправним та скасувати винесене Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області податкове повідомлення-рішення № 0476230412 від 25.07.2024 р.
Позовні вимоги обґрунтовані посиланням на те, що відповідачем протиправно прийнято податкове повідомлення-рішення про застосування штрафних санкцій до ТОВ «Компанія Транс-Інвест» за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних в ЄРПН, оскільки застосування штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних, складених в умовах правової невизначеності у період з 01.03.2020 по 27.05.2022 є незаконним та покладає на позивача додатковий надмірний тягар. Відповідачем протиправно не застосовано штрафних санкцій, за нормами законодавства, яке діяло на час прийняття спірного податкового повідомлення-рішення.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04.11.2024 року відкрито провадження у справі №160/28893/24, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні.
Ухвалою суду від 11.11.2024 перейдено до розгляду справи за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 10.12.2024 об 11:45.
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області не погоджується з доводами позовної заяви.
Факт порушення терміну реєстрації податкових накладних підтверджено даними ЄРПН.
Законом України від 12.05.2022 №2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного надзвичайного стану, який набрав чинності 27.05.2022, внесено зміни до підпункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України» «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №2102-ІХ, установлено особливості для справляння податків і зборів.
Вказаним Законом поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з Кодексом , законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підп. 112.8.9. п. 112.8 ст.112 Кодексу, що звільняються від фінансової відповідальності.
Звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних передбачено лише для платників податків щодо реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 до 27.05.2022 (тобто до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану) за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15.07.2022.
Позивачем зареєстровано податкові накладні в ЄРПН після 15.07.2022 року.
Граничні терміни реєстрації жодної із зазначених у акті перевірки податкових накладних не підпадають під період звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію, що передбачений підп. 69.2 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення у редакції Закону №2260-ІХ.
ТОВ «Компанія Транс-Інвест» надано відповідь на відзив.
Позивач зазначає, що зі змісту п. 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України вбачається, що законодавець фактично звільнив платників податків від відповідальності за порушення, вчинені з 01.03.2020 по останній день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.
Згідно Постанови КМУ від 27.06.2023 №651 карантин було скасовано 30.06.2023.
Позивач, як платник податків мав законні очікування, що у часовий проміжок , визначений у п. 52-1 1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, до нього не будуть застосовані штрафні санкції.
Разом з цим, Законом №2260-ІХ від 12.05.2022 внесено зміни до п. 69 ПК України, зупинивши дію карантинного мораторію .
Отже, ПК України одночасно містив дві колізійні норми. п.52-1 і підп. 69.1 п. 69.
Презумпція правомірності рішень платника податків застосовна у будь-якій ситуації невизначеності в процесі правозастосування, а тому в таких випадках рішення повинно прийматися на користь платника податків.
Законом №2876 від 12.01.2023 , яким доповнено підрозділ 2 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України пунктами 89 і 90 пом`якшено відповідальність платників податків, оскільки було зменшено розмір штрафів.
На момент винесення спірного ППР (25.07.2024) відповідач під час проведення перевірки і складання ППР повинен був керуватися саме пунктами 89 і 90 підрозділ 2 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, які є пріоритетними у застосуванні у період воєнного стану порівняно із загальними нормами ст. 201 і 201-1 ПК України.
Крім того, відповідачем не взято до уваги відсутність вини позивача, яку останній обґрунтовує наступним: введення воєнного стану; не приймання сервером ДПС ПН і РК з 24.02.2022 до 27.05.2022; структурою бухгалтерської служби позивача, технічною та фізичною неможливістю для товариства здійснити своєчасну реєстрацію накопичених та нових ПН протягом робочого дня; постійними повітряними тривогами, іноді відсутністю електроенергії і інтернету; знаходженням м. Кривий Ріг фактично в 30 км від лінії проведення бойових дій.
10.12.2024 продовжено підготовче провадження до 09.01.2025 на 13:00 год.
09.01.2025 закрито підготовче провадження і призначено судовий розгляд по суті на 04.02.2025 об 14:00 год.
04.02.2025 в судовому засіданні оголошено вступну і резолютивну частини рішення.
В період з 10.02.2025 по 14.02.2025 суддя знаходилась на навчанні.
Повний текст рішення складено в перший робочий день після відрядження.
Дослідивши письмові докази, наявні в матеріалах справи в їх сукупності, проаналізувавши норми чинного законодавства України, вислухавши представників сторін, суд встановив наступні обставини.
Криворізьким відділом податків і зборів з юридичних осіб управлінням оподаткування юридичних осіб Головного управління у Дніпропетровській області проведено камеральну перевірку дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ «Компанія Транс-Інвест» за жовтень та грудень 2021 року, липень 2022 і лютий-травень 2024 року, зареєстровані за період лютий-червень 2024 року.
За результатами перевірки складено акт №43618/04-36-04-12/38465370 від 17.06.2024.
Камеральною перевіркою встановлено порушення вимог п.201.10 ст. 201 та п. 89 підрозділу 2розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України(зі змінами та доповненнями) в частині порушення граничних термінів реєстрації по 38 податковим накладним в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Затримка реєстрації в ЄРПН податкових накладних склала від 1 до 717 днів.
На підставі акту перевірки Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області прийнято податкове повідомлення-рішення форма «Н» № 0476230412 від 25.07.2024 р. про нарахування штрафних санкцій у загальній сумі 1947726,06 грн.
Вказане податкове повідомлення-рішення було оскаржено до Державної податкової служби України.
Рішенням Державної податкової служби України №28808/5/99-00-06-03-01-06 від 24.09.2024 скаргу ТОВ «Компанія Транс-Інвест» залишено без розгляду.
Позивач, не погодившись з прийнятим податковим повідомленням-рішенням звернувся з відповідним позовом до суду.
При вирішенні спору суд виходить з наступного.
Частиною 2ст. 19 Конституції Українипередбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.
Відповідно до підп. 20.1.4 п.20.1 ст. 20 Податкового кодексу Україниконтролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41цього Кодексу, мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.
У розумінні підп. 41.1.1 п.41.1 ст. 41 ПК Україниконтролюючими органами є податкові органи (центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, його територіальні органи) - щодо дотримання законодавства з питань оподаткування (крім випадків, визначених підпунктом 41.1.2 цього пункту), законодавства з питань сплати єдиного внеску, а також щодо дотримання іншого законодавства, контроль за виконанням якого покладено на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, чи його територіальні органи.
Пунктом75.1 ст. 75 ПК Українипередбачено, що контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Відповідно до підп. 75.1.1 п.75.1 ст. 75 ПК Україникамеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, даних СОД РРО.
Предметом камеральної перевірки може, зокрема, бути: 2) своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних, виправлення помилок у податкових накладних;
Відповідно до пп.16.1.3 п. 16.1 ст. 16 ПК Україниплатник податків зобов`язаний, зокрема, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
Пунктом201.1 ст. 201 ПК Українина платника податку покладено обов`язок на дату виникнення податкових зобов`язань скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом201.10 ст. 201 ПК Українивстановлено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом199.1 статті 199цьогоКодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;
для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Отже,ПК Українивизначено обов`язок платника податку зареєструвати в ЄРПН податкові накладні/розрахунки коригування, та у разі порушення визначених законодавством граничних строків для такої реєстрації застосовуються штрафні санкції.
При цьому, згідно з п.52-1 підрозділу 10 розділу ХХПодаткового кодексу Україниза порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати (в редакціїЗакону України № 591-IX від 13.05.2020).
Тобто перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у період з 01 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.
Отже, штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних у період з 01 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину не застосовуються.
Правове значення у контексті застосування пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХПодаткового кодексу Українимає саме факт вчинення відповідного порушення, складом, якого, в даному випадку, є порушення строку реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.
Обставини щодо періоду вчинення правопорушення мають значення для визначення розміру нарахованих штрафних санкцій, а не у цілях встановлення застосовності вказаної нормизаконуу правовій кваліфікації такого правопорушення, як триваючого.
Пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХПодаткового кодексу Українимістить чітку вказівку на темпоральний критерій застосування з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.
Тобто, на період з 01.03.2020, щодо якого п.52-1 підрозділу 10 розділу ХХПодаткового кодексу Українивстановлено мораторій на застосування штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних.
В акті перевірки встановлено порушення позивачем строку реєстрації податкових накладних, дата складання яких припадає на жовтень, грудень 2021 року, липень 2022 року.
Таким чином, у відповідача були відсутні підстави для застосування до позивача штрафних санкцій за порушення строку реєстрації податкових накладних починаючи з 01 березня 2020 року.
Вказане узгоджується з правовою позицією Верховного Суду від 10.12.2021 у справі №420/10367/20.
У подальшомуЗаконом України від 12.05.2022 року № 2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», який набрав чинності 27.05.2022 р., внесено зміни до підпункту 69 підрозділу 10 розділу ХХПерехідні положення ПК України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеногоУказом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, установлено особливості для справляння податків і зборів.
Так, відповідно до підп. 69.1 п. 69 підрозділу 10розділу XX «Перехідні положення» ПК Україниу разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом46.2 статті 46цьогоКодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків,які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом46.2 статті 46цьогоКодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинностіЗаконом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану"за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
За з підп. 69.1-1 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення»ПК Україниплатники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підпунктом 69.2 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення»ПК Українипередбачено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Зі змісту п. 52-1 і п. 69.2 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення»ПК Українивбачається, що зміни, внесеніЗаконом № 2260-IXдоп. 69.2 ПК України, не звільняють від фінансової відповідальності на період воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, але в той же час ні цимЗаконом, ні іншими нормативно-правовими актами не скасовано чи/або не зупинено дію положень п. 52-1ПК України, яким встановлені обмеження щодо тих же фінансових санкцій.
Закон № 2260-IXне визначив жодних нових окремих правил щодо реєстрації тих податкових накладних, граничний термін реєстрації яких настав до запровадження воєнного стану.
Зі спірного податкового повідомлення-рішення вбачається, що податковим органом застосовані до ТОВ «Компанія Транс-Інвест» штрафні санкції за порушення строків реєстрації податкових накладних, складених з жовтня 2021 року.
На час складення позивачем цих податкових накладних і граничного строку реєстрації таких були чинними положення законодавства, які передбачали, що з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, не будуть застосовуватися санкції за не реєстрацію (несвоєчасну реєстрацію) податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних.
З 27 травня 2022 року усі платники, які не зареєстрували податкові накладні, граничний строк реєстрації яких припав до 23 лютого 2022 року, автоматично підлягали відповідальності.
Верховним Судом у постанові від 22.05.2024 у справі № №420/8815/23 звернуто увагу на те, що Закон № 2260-ІХбув опублікований 26 травня 2022 року в умовах воєнного стану, обмеженого часу роботи електронних сервісів податкових органів та за відсутності завчасного попереднього роз`яснення змісту та наслідків прийняття цього законодавчого акта для платників податків, які були впевнені, що захищені карантинними та воєнними мораторіями на застосування штрафних санкцій.
Внаслідок набрання чинності з 27 травня 2022 року нових норм єдиним можливим способом уникнення застосування штрафних санкцій внаслідок несвоєчасної реєстрації податкових накладних, складених у період карантину, але до початку воєнного стану (по 31 січня 2022 року) - була їх реєстрація у строк до 26 травня 2022 року. Тобто, платники податків, які не зареєстрували податкові накладні, складені до 31 січня 2022 року, ознайомившись зі змістом опублікованого 26 травня 2022року Закону №2260-ІХ, повинні були зрозуміти суть норм цьогозаконуі невідкладно, в той же день, зареєструвати відповідні податкові накладні.
Наведене вказує, що законодавець не створив умов, за яких позивач міг у розумні строки зареєструвати податкові накладні, про які йдеться в цій справі, за попередньо передбаченого підходу безумовного звільнення від відповідальності до завершення дії карантину.
Разом з тим, положеннями п.56.21 ст. 56 ПК Українивизначено, що у разі коли норма цьогоКодексучи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі цьогоКодексу, або коли норми різних законів чи різних нормативно-правових актів, або коли норми одного і того ж нормативно-правового акта суперечать між собою та припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, рішення приймається на користь платника податків.
Аналіз нормЗакону № 2260-ІХу контексті принципу правової визначеності, принципу належного урядування та наявності легітимної мети втручання держави у майнові права платника податків було здійснено Верховним Судом у постанові від 07.02.2024 року у справі № 380/7070/23, в якій зроблені висновки, що фактично з 27 травня 2022 року платники податків, які не зареєстрували в ЄРПН податкові накладні, складені з 1 лютого 2022 року до травня 2022 року, отримали додатковий час для їх реєстрації в ЄРПН без застосування штрафних санкцій до 15 липня 2022 року, тобто близько 1,5 місяці.
Натомість, ті платники податків, які склали податкові накладні по 31 січня 2022 року й не зареєстрували їх до 26 травня 2022 року, хоч і були попередньо безумовно звільнені від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію таких на підставі пункту 52-1 та пункту 69Перехідних положень ПК України, тобто були захищенні нормами, що запроваджували як карантинний, так і воєнний мораторій на застосування штрафних санкцій, фактично не отримали додаткового часу для реєстрації податкових накладних без застосування таких.
Відтак, необхідний перехідний період для податкових накладних, складених по 31 січня 2022 року не був уведений в дію, не надав таким положенням законодавець й ретроспективної дії. Наведене також є проявом порушення принципу рівності податкового законодавства.
Оскільки існує неоднозначність у тлумаченні прав та/чи обов`язків платника податків, суд з урахуванням правового висновку Великої Палати Верховного Суду у постанові від 19.02.2020 у справі №520/15025/16-а, вважає необхідним надати перевагу найбільш сприятливому тлумаченню національного законодавства та прийняти рішення на користь платника податків.
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 19.02.2020 у справі №520/15025/16-а вказала, що у разі існування неоднозначного або множинного тлумачення прав та обов`язків особи в національному законодавстві органи державної влади зобов`язані застосувати підхід, який був би найбільш сприятливим для особи.
Крім того, суд зазначає, що при прийнятті оскаржуваного рішення відповідачем було порушено в тому числі й принцип захисту законних очікувань позивача на звільнення від відповідальності, тому щоЗаконом №2260було скасовано право, яким товариство користувалося до того часу та не було надано часу для вчинення дій щодо своєчасної реєстрації податкових накладних за період карантину без застосування фінансових санкцій.
Постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2023 року №651з 24-00 години 30 червня 2023 року відмінено на всій території України карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2. Таким чином, така правова невизначеність існувала до скасування карантину, який було введено у 2019 році.
Податковим органом встановлено порушення строків реєстрації податкових накладних , зокрема, складених у жовтні, грудні 2021, липні 2022, тобто за період дії на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19 без врахування приписів пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України.
За визначенням у п.109.1 ст. 109 ПК Україниподатковим правопорушенням є протиправне, винне (у випадках, прямо передбачених цим Кодексом) діяння (дія чи бездіяльність) платника податку (в тому числі осіб, прирівняних до нього), контролюючих органів та/або їх посадових (службових) осіб, інших суб`єктів у випадках, прямо передбачених цим Кодексом.
Відсутність вини платника податків, як необхідної складової податкового правопорушення, обумовила протиправність застосування штрафних (фінансових) санкцій спірним податковим повідомленням-рішенням.
Суд також зазначає, що 08.02.2023 набрав чинності Закон України №2876-ІХ від 12.01.2023, яким внесенно зміни до ПК України, відповідно до яких протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано:
збільшено строки для реєстрації податкових накладних (п. 89 підрозділу 2 розділу ХХ ПК України);
зменшено розміри штрафів за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних з прив`язкою до встановлених цим же Законом збільшених строків реєстрації податкових накладних (п. 90 підрозділу 2 розділу ХХ ПК України).
Приписами п. 11 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України встановлено, що штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються в розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій.
Оскільки на час прийняття спірного податкового повідомлення-рішення вже набрав чинності Закон України №2876-ІХ, яким були змінені розміри штрафів за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних, відповідач протиправно застосував штраф у розмірі 50% за порушення строків реєстрації більш ніж на 366 днів.
Відповідно до змін за вказане правопорушення застосуванню підлягає штраф у розмірі 25%.
Тобто, податковим органом по окремим податковим накладним сума штрафу безпідставно розрахована відповідно до положень п. 120-1.1 ст. 120 ПК України.
Відповідно до ч. 1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу.
За ч. 2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У зв`язку з вищевикладеним суд дійшов висновку, що податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 0476230412 від 25.07.2024 підлягає визнанню протиправним та скасуванню.
Відповідно до ч. 1ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цьогоКодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивачем при зверненні до суду із даним позовом було сплачено судовий збір у сумі 23372,72 грн , що підтверджується платіжною інструкцією №1056 від 21.10.2024 .
Суд, керуючись положеннями ст. 139 КАС України, враховуючизадоволення позову вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного упраління ДПС у Дніпропетровській області на користь позивача судовий збір у сумі 23372,72 грн .
Керуючись ст. ст.139,243-246,250,255,295,297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія Транс-Інвест" (вул. Нікопольське шосе, буд. 165, м. Кривий Ріг, Дніпропетровська область, 50055, код ЄДРПОК 38465370) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (вул. Сімферопольська, буд. 17-А, м. Дніпро, 49005, код ЄДРПОУ 44118658) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати винесене Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області податкове повідомлення-рішення № 0476230412 від 25.07.2024 р.
Стягнути з Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (вул. Сімферопольська, буд. 17-А, м. Дніпро, 49005, код ЄДРПОУ 44118658) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія Транс-Інвест" (вул. Нікопольське шосе, буд. 165, м. Кривий Ріг, Дніпропетровська область, 50055, код ЄДРПОК 38465370) витрати по сплаті судового збору 23372 (двадцять три тисячі триста сімдесят дві) грн. 72 коп.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимогстатті 255 Кодексу адміністративного судочинства Українита може бути оскаржене встроки, передбачені статтею295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текстрішення суду складений 17.02.2025.
Суддя О.В. Врона
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.02.2025 |
Оприлюднено | 21.02.2025 |
Номер документу | 125272224 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Врона Олена Віталіївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Врона Олена Віталіївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Врона Олена Віталіївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Врона Олена Віталіївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Врона Олена Віталіївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Врона Олена Віталіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні