КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
19 лютого 2025 року м. Київ справа №320/3935/24
Київський окружний адміністративний суд у складі судді Жукової Є.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників адміністративну справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Фінансова компанія Октава Фінанс»
до Головного управління ДПС у м. Києві
про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Фінансова компанія Октава Фінанс» звернулось до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у м. Києві про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 19.07.2023 №0496850707.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 21.06.2023 працівниками Головного управлінням ДПС у м. Києві було проведено фактичну перевірку Волинського відділення №11 ТОВ «Фінансова компанія Октава Фінанс». Результати проведеної перевірки оформлено актом №10141/03-20-07-05/39628794 від 21.06.2023, яким встановлено порушення статті 44, статті 85 Податкового кодексу України. 19 липня 2023 року податковим органом прийнято податкове повідомлення-рішення №0496850707. Вважає вказане рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню, оскільки відділення № 11 Товариства, розташоване за адресою: м. Луцьк, вул. Яровиця, 17 (поверх 1), не є юридичною особою та не є платником податків або його законним представником, а тому не веде облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, і не зберігає касові книги (первинні касові документи/прибуткові, видаткові касові ордери). Отже запит про надання документів, якими є касові книги, інша первинна бухгалтерська документація мав бути спрямований саме до Товариства, оскільки касова книга, інша первинна бухгалтерська документація ведеться одна на підприємстві і знаходиться у головному офісі. Просить суд задовольнити позов.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 12.02.2024 відкрито провадження у справі №320/3935/24, суд ухвалив здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи, встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позов та витребуваних документів.
Відповідно до довідок про доставку електронного листа, документ в електронному вигляді «Ухвала про відкриття спрощеного провадження без проведення судового засідання» від 12.02.2024 у справі №320/3935/24 доставлено до електронного кабінету представника позивача адвоката Корчака Я.О., ГУ ДПС у м. Києві 13.02.2024.
28 червня 2024 року до відділу документального обігу, контролю та забезпечення розгляду звернень громадян (канцелярію) Київського окружного адміністративного суду від ГУ ДПС в м. Києві надійшов відзив на позовну заяву.
Відповідач із позовом не погоджується та вважає його необґрунтованим та таким, що не підлягає задоволенню. Так, відповідач зазначає, що в ході проведення фактичної перевірки пункту обміну валют відділення № 11 Товариства, розташованого за адресою: м. Луцьк, вул. Яровиця, 17 (поверх 1), де здійснює діяльність позивач, 20.06.2023 було надано запит про надання документів, що становить предмет перевірки, а саме: касові книги (первинні касові документи/прибуткові, видаткові касові книги). Враховуючи наведене просить суд відмовити у задоволенні позову.
Позивач правом надання відповіді на відзиви відповідно до статті 163 КАС України не скористався.
З метою додержання розумного строку розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження, суд визнав за можливе розгляд справи здійснювати за наявними матеріалами.
Розглянувши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та відзив, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд
ВСТАНОВИВ:
ТОВ «Фінансова компанія Октава Фінанс» зареєстроване в якості юридичної особи, перебуває на обліку в ГУ ДПС у м. Києві.
Наказом ГУ ДПС у Волинській області від 09 червня 2023 року №1147-п призначено проведення фактичної перевірки Волинського відділення №11 ТОВ «Фінансова компанія Октава Фінанс».
09 червня 2023 року ГУ ДПС у Волинській області виписано направлення на проведення фактичної перевірки Волинського відділення №11 ТОВ «Фінансова компанія Октава Фінанс».
12 червня 2023 року ГУ ДПС у Волинській області направлено запит про надання документів, зокрема касові книги (первинні касові документи/прибуткові, видаткові касові ордери).
Вказаний запит отримано касиром Волинського відділення №11 ТОВ «Фінансова компанія Октава Фінанс» Переведенець І.В.
12 червня 2023 року касиром Волинського відділення №11 ТОВ «Фінансова компанія Октава Фінанс» Переведенець І.В. надано відповідь на запит ГУ ДПС у Волинській області, в якому зазначено, що відділення не є відокремленим підрозділом у розумінні Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань». Відділення здійснює виключно операції з готівкою для надання послуг з торгівлі валютними цінностями (обміну валют). Відділення товариства не веде окремого від товариства бухгалтерського обліку. З вказаних причин у Товариства не виникає обов`язку ведення касової книги у відділенні.
20 червня 2023 року ГУ ДПС у Волинській області направлено запит про надання письмових пояснень та їх документального підтвердження щодо проведення вищевказаних операцій, а саме: відображення або причини не відображення їх в касовій книзі товариства (дані в яку вносяться на підставі первинних касових документів - прибуткових та видаткових касових ордерів) та порядок проведення інкасації коштів (самостійно, шляхом укладенням договорів з іншими фізичними/юридичними особами, тощо). Письмові пояснення та їх документальне підтвердження надати у термін до 11год 00хв 21 червня 2023 року.
Вказаний запит отримано касиром Волинського відділення №11 ТОВ «Фінансова компанія Октава Фінанс» Самойло І.Д. 20 червня 2023 року.
20 червня 2023 року начальником Волинського відділення №11 ТОВ «Фінансова компанія Октава Фінанс» надано пояснення щодо документів на запит, в якому зазначено, що відділення не є відокремленим підрозділом у розумінні Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань». Відділення здійснює виключно операції з готівкою для надання послуг з торгівлі валютними цінностями (обміну валют). Відділення товариства не веде окремого від товариства бухгалтерського обліку. З вказаних причин у товариства не виникає обов`язку ведення касової книги у відділенні.
21 червня 2023 року ГУ ДПС у Волинській області складено акт ненадання документів для фактичної перевірки ТОВ «Фінансова компанія Октава Фінанс» №2224/07-05/39628794.
21 червня 2023 року ГУ ДПС у Волинській області №10141/03-20-07-05/39628794 складено акт фактичної перевірки ТОВ «Фінансова компанія Октава Фінанс».
19 липня 2023 року ГУ ДПС у м. Києві на підставі акта перевірки №10141/03-20-07-05/39628794 за порушення вимог статей 44, 85 ПК України прийнято податкове повідомлення-рішення №0496850707, яким до ТОВ «Фінансова компанія Октава Фінанс» застосовано штрафні (фінансові) санкції у сумі 2 040 грн.
Не погодившись із податковим повідомленням-рішенням від 19.07.2023 №0496850707 позивач звернувся до суду із цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України.
Пунктом 44.1 статті 44 ПК України визначено, що для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, інформації, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Відповідно до підпункту 75.1.3 пункту 75.1 статті 75 ПК України фактичною вважається перевірка, що здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об`єктів права власності такого платника. Така перевірка здійснюється контролюючим органом щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).
Фактична перевірка здійснюється без попередження платника податків (особи) (пункт 80.1 статті 80 ПК України).
Згідно із пунктом 85.2 статті 85 ПК України платник податків зобов`язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов`язані з предметом перевірки. Такий обов`язок виникає у платника податків після початку перевірки.
При цьому великий платник податків на запит контролюючого органу зобов`язаний також надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису підзвітних осіб копії таких документів, що створюються ним в електронній формі з обліку доходів, витрат та інших показників, пов`язаних із визначенням об`єктів оподаткування (податкових зобов`язань), первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів, не пізніше двох робочих днів, наступних за днем отримання запиту.
Водночас, у разі відмови платника податків або його законних представників надати копії документів посадовій (службовій) особі контролюючого органу така особа складає акт у довільній формі, що засвідчує факт відмови, із зазначенням посади, прізвища, імені, по батькові платника податків (його законного представника) та переліку документів, які йому запропоновано подати. Зазначений акт підписується посадовою (службовою) особою контролюючого органу та платником податків або його законним представником. У разі відмови платника податків або його законного представника від підписання зазначеного акта в ньому впиняється відповідний запис (пункт 85.6 статті 85 ПК України).
Приписами пункту 85.7 статті 85 ПК України визначено, що отримання копій документів оформляється описом. Копія опису, складеного посадовими (службовими) особами контролюючого органу, вручається під підпис платнику податків або його законному представнику. Якщо платник податків або його законний представник відмовляється від засвідчення опису або від підпису про отримання копії опису, то посадові (службові) особи контролюючого органу, які отримують копії, роблять відмітку про відмову від підпису.
Тобто, платник податків зобов`язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов`язані з предметом перевірки після початку її проведення, отримання яких оформлюється описом, копія якого вручається платнику податків або його представнику.
У разі відмови платника податків або його законних представників надати копії документів посадовій (службовій) особі контролюючого органу така особа складає акт у довільній формі, що засвідчує факт відмови, із зазначенням посади, прізвища, імені, по батькові платника податків (його законного представника) та переліку документів, які йому запропоновано подати.
Податковим органом проведено перевірку з метою здійснення контролю щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платником податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, патентів, свідоцтв, у тому числі, про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та встановлено порушення позивачем пункту 7 статті 4 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» № 265/95-ВР від 06.07.95.
Згідно із пунктом 7 статті 4 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» N 265/95-ВР від 06.07.95 уповноважені банки, що здійснюють операції з купівлі - продажу іноземної валюти, а також суб`єкти господарювання, які здійснюють ці операції на підставі агентських угод з уповноваженими банками зобов`язані забезпечувати відповідність готівкових коштів та іноземної валюти на місці проведення операцій з купівлі - продажу іноземної валюти даним фіскального звіту.
Відповідно до статті 2 Закону №265/95-ВР фіскальний звіт це документ встановленої форми, надрукований реєстратором розрахункових операцій, що застосовується для реєстрації операцій з купівлі - продажу іноземної валюти, який містить дані про виконані операції з початку робочої зміни касира.
Книга обліку розрахункових операцій це прошнурована і належним чином зареєстрована в органах доходів і зборів книга, що містить щоденні звіти, які складаються на підставі відповідних розрахункових документів щодо руху готівкових коштів, товарів (послуг).
Згідно із пунктом 4 статті 18 Закону №265/95-ВР у разі порушення встановленого цим Законом порядку операцій з купівлі - продажу іноземної валюти, до уповноважених банків, що здійснюють операції з купівлі - продажу іноземної валюти, а також суб`єктів господарювання, що здійснюють свою діяльність на підставі агентських угод з уповноваженими банками, за рішенням відповідних органів доходів і зборів застосовуються фінансові санкції у п`ятикратному розмірі суми, на яку виявлено незбіг - у разі перевищення суми готівкових коштів або іноземної валюти на місці проведення операції над сумою коштів, яка зазначена у фіскальному звіті.
Тобто, документи пов`язані безпосередньо з операціями купівлі - продажу іноземної валюти мають зберігатись на місці проведення операцій, тому посилання позивача на необхідність направлення запиту безпосередньо до юридичної особи є необґрунтованими та не свідчать про протиправність спірного рішення.
Акт перевірки не містить зауважень від особи, що була присутня при її здійснені, що в свою чергу, свідчить про підтвердження посадовою особою фактів викладених в акті перевірки.
Пунктом 121.1 статті 121 ПК України встановлено, що незабезпечення платником податків зберігання первинних документів, облікових та інших регістрів, бухгалтерської та статистичної звітності, інших документів з питань обчислення і сплати податків та зборів протягом установлених статтею 44 цього Кодексу строків їх зберігання та/або ненадання платником податків контролюючим органам оригіналів документів (крім документів, отриманих з Єдиного реєстру податкових накладних) чи їх копій при здійсненні податкового контролю у випадках, передбачених цим Кодексом, тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 1020 гривень.
Ті самі дії, вчинені платником податків, до якого протягом року було застосовано штраф за таке саме порушення, - тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 2040 гривень.
На підстав вище зазначеного, суд приходить до висновку про правомірність податкового повідомлення-рішення від 19.07.2023 №0496850707, яким до позивача застосовано штрафні (фінансові) санкції у сумі 2 040 грн за ненадання платником податків контролюючим органам оригіналів документів чи їх копій при здійсненні податкового контролю у випадках, передбачених цим Кодексом.
Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд приходить до висновку, про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.
Згідно з пунктом 85.2. статті 85 ПК України платник податків зобов`язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов`язані з предметом перевірки. Такий обов`язок виникає у платника податків після початку перевірки.
Пунктом 85.4. статті 85 ПК України визначено, що при проведенні перевірок посадові (службові) особи контролюючого органу мають право отримувати у платників податків належним чином завірені копії первинних фінансово-господарських, бухгалтерських та інших документів, що свідчать про приховування (заниження) об`єктів оподаткування, несплату податків, зборів, платежів, порушення вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи. Такі копії повинні бути засвідчені підписом платника податків або його посадової особи та скріплені печаткою (за наявності).
Відповідний запит на отримання копій документів повинен бути поданий посадовою (службовою) особою контролюючого органу не пізніше ніж за п`ять робочих днів до дати закінчення перевірки.
12 та 20 червня 2023 року посадовим особам Волинського відділення №11 ТОВ «Фінансова компанія Октава Фінанс» під розписку вручено письмові запити про надання документів.
Перевірка була закінчена 21 червня 2023 року, однак станом на цей день, зазначені у письмовому запиті документи Волинським відділенням №11 ТОВ «Фінансова компанія Октава Фінанс» не надані у повному обсязі, про що перевіряючими складено відповідний акт.
Доказів на спростування зазначеного позивачем до суду надано не було.
З огляду на викладене, суд вважає, що податкове повідомлення - рішення Головного управління ДПС у Вінницькій області від 19.07.2023 №0496850707, скасуванню не підлягає.
Відповідно до частини другої статті 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Положеннями статті 72 КАС України закріплено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Статтею 90 КАС України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що адміністративний позов не підлягає задоволенню.
Відповідно до вимог статті 139 КАС України судові витрати розподілу не підлягають.
Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 139, 143, 242-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
1. У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю «Фінансова компанія Октава Фінанс» відмовити повністю.
2. Розподіл судових витрат не здійснювати.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Жукова Є.О.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.02.2025 |
Оприлюднено | 21.02.2025 |
Номер документу | 125273694 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо грошового обігу та розрахунків, з них за участю органів доходів і зборів |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Жукова Є.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні