Рішення
від 18.02.2025 по справі 340/6725/24
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 лютого 2025 року м.Кропивницький Справа № 340/6725/24

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Пасічника Ю.П., розглянув за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Трансгруз-центр" (вул.Звенигородська, 1, м.Кропивницький, Кіровоградська область, 25004, код ЄДРПОУ 41703440) до Відділу державного нагляду (контролю) у Кіровоградській області Державної служби України з безпеки на транспорті (Укрт,ансбезпеки) (вул. Героїв Маріуполя, 102, м.Кропивницький, Кіровоградська область, 25004, код ЄДРПОУ39816845) про скасування постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу,-

ВСТАНОВИВ:

До Кіровоградського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ТОВ "Трансгруз-Центр" (надалі - позивач) до Відділу державного нагляду (контролю) у Кіровоградській області Державної служби України з безпеки на транспорті (надалі - відповідач), у якій позивач просить визнати протиправною та скасувати постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №ПШ 053351 від 13.08.2024.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що прийняття оскаржуваної постанови обумовлено встановленням в ході рейдової перевірки відсутністю у водія автомобіля MAN д.н. НОМЕР_1 , що належить позивачеві, санітарної медичної книжки водія.

Позивач вказує, що чинним законодавством визначено проходження водієм позапланового медичного огляду та видачу за результатами такого огляду "Особистої медичної книжки" форми №1-ОМК, яка зберігається у роботодавця й видається працівникові тільки для проходження медичного огляду і у разі звільнення такого працівника. На час проведення рейдової перевірки та прийняття оскаржуваної постанови, на законодавчому рівні не існувало визначеної форми "Санітарна медична книжка водія" та порядку її ведення чи оформлення. Крім того, позивач вказує, що на час проведення рейдової перевірки у водія ОСОБА_1 була наявна медична книжка серії 1ААВ №639132, в якій відображено, що водій пройшов медичний огляд 17.05.2024 та вказана дата наступного медичного огляду 17.05.2025, що свідчить про наявність медичної книжки.

Ухвалою суду від 23.10.2024 року відкрито спрощене позовне провадження у справі без повідомлення (виклику) сторін.

05.11.2024 до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому представник відповідачів просить відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі, посилаючись на те, що за змістом акту проведення перевірки №АР039578 від 04.07.2024 посадовою особою Державної служби України з безпеки на транспорті виявлено порушення позивачем вимог законодавства про автомобільний транспорт, а саме, статті 48 Закону України «Про автомобільний транспорт». При здійсненні вантажних перевезень (продукти харчування), про що свідчить ТТН №48-0204731, перевізник не забезпечив водія необхідними документами, зокрема, у водія відсутня особиста медична книжка (строк дії наявної медичної книжки закінчився 17.05.2024), відповідальність за це порушення передбачена абзацом 3 частини 1 статті 60 Закону №2344-ІІІ перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтями 39 і 48 цього Закону, - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Вказує, що водій (експедитор), зайнятий перевезенням харчових продуктів, повинен мати санітарну книжку з результатами медичного огляду, що передбачено пунктом 12.4 Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 14.10.97 № 363. Вважає, що оскаржувана постанова №053351 від 13.08.2024 прийнята відповідно до чинного законодавства України.

Дослідивши письмові докази і письмові пояснення сторін, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини та спірні правовідносини.

04.07.2024 на а/д М-30 916 км+897 м, Стрий Умань-Дніпро-Ізварине посадовою особою Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Укртрансбезпеки проведено перевірку транспортного засобу марки MAN д.н. НОМЕР_1 , що належить позивачеві (а.с.13), за кермом якого перебував водій ОСОБА_1 , який пред`явив посвідчення водія, копія якого наявна у матеріалах справи (а.с.15).

У товарно-транспортній накладній №Р57116 від 03.07.2024 року, що була надана до перевірки та копія якої наявна у матеріалах справи (а.с.36), як автомобільний перевізник зазначений позивач, водій ОСОБА_1 .

На підставі вказаної накладної здійснювалось перевезення продуктів харчування морозиво.

За результатами перевірки складено акт №АР039578 від 04.07.2024 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом (а.с.35), у якому зафіксовано порушення статті 48 Закону України "Про автомобільний транспорт". При здійсненні вантажних перевезень (продукти харчування), про що свідчить №Р57116 від 03.07.2024 року, перевізник не забезпечив водія необхідними документами, а саме, у водія відсутня особиста медична книжка (строк дії наявної медичної книжки закінчився 17.05.2024), відповідальність за яке передбачена абз. 3 ч.1 ст. 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" - при здійсненні вантажних перевезень (продукти харчування) перевізник не забезпечив водія необхідними документами, а саме: відсутня особиста медична книжка передбачена ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт". З актом водій транспортного засобу ОСОБА_1 ознайомлений, від підпису відмовився.

18.07.2024 відповідачем направлено на адресу позивача рекомендованим листом повідомлення про те, що розгляд справи відбудеться у Відділі державного нагляду (контролю) у Кіровоградській області 13 серпня 2024 року з 09 до 12 години (а.с.39,40).

За результатами розгляду справи про порушення законодавства на автомобільному транспорті 13.08.2024 на підставі абзацу 3 частини 1 статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" прийнято постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №053351 у сумі 17000 грн., яка направлена позивачеві засобами електронного зв`язку (а.с.34,41,42).

Позивач не погодився з вищевказаною постановою та звернувся до суду з позовом у цій справі.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд дійшов таких висновків.

Частиною 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 6 Закону України "Про автомобільний транспорт", зокрема, встановлено, що державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі).

Рейдові перевірки (перевірки на дорозі) дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом здійснюються шляхом зупинки транспортного засобу або без такої зупинки посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та його територіальних органів, які мають право зупиняти транспортний засіб у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України.

У разі проведення позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі) автомобільний перевізник, що буде перевірятися, про час проведення перевірки не інформується.

Процедуру проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) щодо додержання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт визначає Порядок здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1567 від 08.11.2006 (далі по тексту - Порядок №1567, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Згідно з пунктом 2 Порядку №1567 рейдовим перевіркам (перевіркам на дорозі) підлягають усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних автомобільних перевізників (далі - транспортні засоби), що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України.

Відповідно до пунктів 12, 13, 14 Порядку №1567 Рейдова перевірка (перевірка на дорозі) здійснюється на підставі щотижневого графіка.

Графік проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) складається та затверджується керівником або заступником керівника Укртрансбезпеки або її територіального органу з урахуванням стану аварійності, періоду, що пройшов від попередньої перевірки, забезпечення належного рівня транспортного обслуговування в окремих регіонах, інформації про діяльність осіб, що незаконно надають послуги з перевезень, перевірки дотримання умов перевезень, визначених дозволом (договором) на перевезення, та інших обставин.

Рейдовою перевіркою (перевіркою на дорозі) є перевірка транспортних засобів автомобільних перевізників на всіх видах автомобільних доріг на маршруті руху в будь-який час з урахуванням інфраструктури (автовокзали, автостанції, автобусні зупинки, місця посадки та висадки пасажирів, стоянки таксі і транспортних засобів, місця навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, зони габаритно-вагового контролю, інші об`єкти, що використовуються автомобільними перевізниками для забезпечення діяльності автомобільного транспорту) щодо додержання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт.

Рейдова перевірка (перевірка на дорозі) проводиться у строк, зазначений у направленні на перевірку (пункт 19 Порядку №1567).

Як вже встановлено судом, 04.07.2024 на а/д М-30 916 км+897 м, Стрий Умань-Дніпро-Ізварине посадовою особою Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Укртрансбезпеки проведено перевірку транспортного засобу марки MAN д.н. НОМЕР_1 , що належить позивачеві (а.с.13), за кермом якого перебував водій ОСОБА_1 , який пред`явив посвідчення водія, копія якого наявна у матеріалах справи (а.с.15).

У товарно-транспортній накладній №Р57116 від 03.07.2024 року, що була надана до перевірки та копія якої наявна у матеріалах справи (а.с.36), як автомобільний перевізник зазначений позивач, водій ОСОБА_1 .

На підставі вказаної накладної здійснювалось перевезення продуктів харчування морозиво.

За результатами перевірки складено акт №АР039578 від 04.07.2024 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом (а.с.35), у якому зафіксовано порушення статті 48 Закону України "Про автомобільний транспорт". При здійсненні вантажних перевезень (продукти харчування), про що свідчить №Р57116 від 03.07.2024 року, перевізник не забезпечив водія необхідними документами, а саме, у водія відсутня особиста медична книжка (строк дії наявної медичної книжки закінчився 17.05.2024), відповідальність за яке передбачена абз. 3 ч.1 ст. 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" - при здійсненні вантажних перевезень (продукти харчування) перевізник не забезпечив водія необхідними документами, а саме: відсутня особиста медична книжка передбачена ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт".

За приписами статті 1 Закону України "Про автомобільний транспорт" від 05.04.2001 №2344-III (у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами; вантажні перевезення - перевезення вантажів вантажними автомобілями.

Таким чином, позивач є автомобільним перевізником у розумінні Закону України "Про автомобільний транспорт" від 05.04.2001 №2344-III.

Відповідно до пунктів 20, 21 Порядку №1567 виявлені під час рейдової перевірки (перевірки на дорозі) порушення вимог законодавства та норм і стандартів щодо організації перевезень автомобільним транспортом зазначаються в акті з посиланням на порушену норму.

У разі виявлення в ході рейдової перевірки (перевірки на дорозі) транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовою особою (особами), що провела перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3.

Відповідно статті 34 Закону України "Про автомобільний транспорт" автомобільний перевізник повинен, зокрема, виконувати вимоги цього Закону та інших законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері перевезення пасажирів та/чи вантажів.

Частиною 1 статті 39 Закону України "Про автомобільний транспорт" передбачено, що автомобільні перевізники, водії, пасажири повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконуються пасажирські перевезення.

Згідно з приписами частини 1 статті 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.

Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є: для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством; для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.

Форма первинної облікової документації № 1-ОМК «Особиста медична книжка» та Інструкція щодо її заповнення затверджена наказом Міністерства охорони здоров`я України від 21.02.2013 №150.

Пунктом 1 Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 14.10.97 № 363, визначено, що Правила перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні (надалі - Правила) визначають права, обов`язки і відповідальність власників автомобільного транспорту - Перевізників та вантажовідправників і вантажоодержувачів - Замовників.

Пунктом 12.4 розділу 12 "Правила транспортування вантажів" Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 14.10.97 № 363, встановлено, що водій (експедитор), зайнятий перевезенням харчових продуктів, повинен мати санітарну книжку з результатами медичного огляду.

Таким чином, вказаний нормативно-правовий акт є спеціальним нормативно правовим актом, що визначає права, обов`язки і відповідальність власників автомобільного транспорту - перевізників та відповідно є обов`язковим для виконання перевізниками.

Відповідно до статті 18 Закону України "Про автомобільний транспорт" з метою організації безпечної праці та ефективного контролю за роботою водіїв транспортних засобів автомобільні перевізники зобов`язані, зокрема, здійснювати організацію та контроль за своєчасним проходженням водіями медичного огляду, забезпечувати їх санітарно-побутовими приміщеннями й обладнанням.

Отже, в розумінні зазначеної норми контроль за роботою водіїв повинен здійснюватися роботодавцем незалежно від протяжності маршрутів, а також від виду перевезення внутрішнього чи міжнародного.

Аналогічний висновок щодо застосування норм права викладено у постанові Верховного Суду від 19.03.2020 у справі №823/1199/17.

Аналізуючи наведені вище норми, суд дійшов висновку, що водій зобов`язаний мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху передбачені законодавством документи, на підставі яких виконує вантажні перевезення, зокрема, водій, зайнятий перевезенням харчових продуктів, повинен мати санітарну книжку з результатами медичного огляду та відповідно пред`являти її особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху.

У порушення вимог статті 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" та пункту 12.4 розділу 12 "Правила транспортування вантажів" Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 14.10.97 № 363, водій транспортного засобу, що належить на праві власності позивачеві, зайнятий перевезенням харчових продуктів 04.07.2024, не мав санітарної книжки з результатами медичного огляду.

Суд критично оцінює доводи позивача про те, що на час проведення перевірки водій ОСОБА_1 мав особисту медичну книжку серії 1АМВ №639132 (а.с.17), в якій відображено, що водій пройшов медичний огляд 17.05.2024 та вказана дата наступного медичного огляду 17.05.2025, оскільки відсутні будь-які докази, що саме ця медична книжка пред`являлась посадовим особам відповідача, більше того, позивач не заперечує, що на час проведення перевірки у водія була наявна медична книжка серії 1ААМ №426885 (а.с.16), термін дії якої закінчився.

Суд відхиляє доводи позивача про те, що наявність у водія особистої медичної книжки при здійсненні перевезення суперечить правилам її ведення та зберігання, встановленим постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2001 р. №559, зважаючи на те, що в силу пункту 10 цієї постанови Кабінету Міністрів України від 23 травня 2001 р. №559 в окремих випадках, коли зберігання особистої медичної книжки у роботодавця є недоцільним або неможливим, допускається її зберігання у працівника, у свою чергу, спеціальним нормативно правовим актом, що визначає права, обов`язки і відповідальність власників автомобільного транспорту - перевізників та є обов`язковим для виконання перевізниками - Правилами перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 14.10.97 № 363, встановлено, що водій (експедитор), зайнятий перевезенням харчових продуктів, повинен мати санітарну книжку з результатами медичного огляду, обов`язок щодо пред`явлення якої особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, встановлений статтею 48 Закону України "Про автомобільний транспорт", яка, крім іншого, також має вищу юридичну силу в ієрархії нормативно-правових актів.

Підсумовуючи все викладене вище, зважаючи на встановлені обставини справи та наведені вище норми права, якими врегульовані спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що оскаржувана постанова відповідача, якою стягнуто з позивача адміністративно-господарський штраф у сумі 17000 грн., прийнята відповідачем на підставі, у межах повноважень, у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, та обґрунтовано. Підстави для визнання її протиправною та скасування відсутні.

Таким чином, адміністративний позов ТОВ "Трансгруз-Центр" необґрунтований та задоволенню не підлягає.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні у зв`язку з відмовою у задоволенні позову.

На підставі викладеного, керуючись статтями 2-10, 72-77, 139, 229, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову ТОВ "Трансгруз-Центр" до Відділу державного нагляду (контролю) у Кіровоградській області про визнання протиправною та скасування постанови - відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя Кіровоградського окружного

адміністративного суду Ю.П. ПАСІЧНИК

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.02.2025
Оприлюднено21.02.2025
Номер документу125273728
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них

Судовий реєстр по справі —340/6725/24

Рішення від 18.02.2025

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Ю.П. ПАСІЧНИК

Ухвала від 10.12.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Ю.П. ПАСІЧНИК

Ухвала від 23.10.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Ю.П. ПАСІЧНИК

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні