Рішення
від 19.02.2025 по справі 380/29170/23
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

19 лютого 2025 рокусправа № 380/29170/23

Львівський окружний адміністративний суд у складі судді Желік О.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Енергоресурс-монтаж» до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, а також рішення про застосування фінансових санкцій, -

в с т а н о в и в:

товариство з обмеженою відповідальністю «Енергоресурс-монтаж» (далі - ТОВ «Енергоресурс-монтаж», позивач) звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Львівській області (далі - ГУ ДПС у Львівській області, відповідач) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень №00239580902 від 30 жовтня 2023 року про застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) у розмірі 1 000 000,00 грн. та №00239550902 від 30 жовтня 2023 року про застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) у розмірі 3 519,10 грн., а також про рішення про застосування фінансових санкцій №00239570902 від 30 жовтня 2023 року у вигляді штрафу у розмірі 500 000,00 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивачем отримано рішення про застосування фінансових санкцій від №00239570902 від 30 жовтня 2023 року, яким відповідно до абз. 9 ч. 2 ст. 17 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» застосовано до Товариства фінансові санкції у вигляді штрафу у розмірі 500 000, 00 грн., а також позивачем отримано податкове повідомлення-рішення №00239580902 від 30 жовтня 2023 року яким на підставі п. п. 54.3.3 п.54.3 ст. 54 та п.128№.2 ст. 128№ Податкового кодексу України прийнято рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) у вигляді у сумі 1 000 000,00 грн. та податкове повідомлення-рішення №00239550902 від 30 жовтня 2023 року яким на підставі п. п. 54.3.3 п.54.3 ст. 54 та п.117.3 ст. 117 Податкового кодексу України прийнято рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) у вигляді у сумі 3 519,10 грн.

Вказано, що правовою підставою для прийняття вищезгаданих рішень став акт від 12.09.2023 за №22444/13-01-09-02/01415660 про результати фактичної перевірки з питань додержання суб`єктами господарювання вимог, встановлених законодавством України, які є обов`язковими до виконання при здійсненні оптової і роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах та пальним, за висновками якого Головним управлінням ДПС у Львівській області встановлено порушення позивачем вимог статті 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» - здійснення оптової торгівлі пальним з місця оптової торгівлі пальним без наявності відповідної ліцензії, а також п.п. 230.1.2(б) п. 230 ст. 230 Податкового кодексу України здійснення реалізації пального при тому що, акцизний склад, нібито на території якого здійснилася реалізація (зберігання) пального не був зареєстрований у системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового платником податку та п.п. 212.3.4 п. 212.3 ст. 212 Податкового кодексу України - здійснено реалізацію пального без реєстрації платника акцизного податку.

Позивач не погоджується з висновками контролюючого органу та винесеним рішенням про застосування фінансових санкцій та податковими повідомленнями-рішеннями оскільки позивач наголошує, що ці рішення були прийняті з порушеннями строків визначеними чинним законодавством, а також з позбавленнями його права на захист його прав, тобто подання своїх пояснень та заперечень.

Також, звертає увагу на те, що за результатами проведеної перевірки відповідач повинен був би прийняти податкове повідомлення-рішення, а не рішення про застосування фінансових санкцій, тим самим Головним управлінням ДПС у Львівській області не дотримано форми прийняття рішення за результатами проведеної перевірки, що є самостійною підставою для скасування одного з оскаржуваних рішень.

Враховуючи викладене, позивач просив позов задовольнити повністю.

Ухвалою судді від 18.12.2023 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у даній справі, ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та встановлено учасникам справи строк для подання заяв по суті справи.

На адресу суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, у якому проти позову відповідач заперечив. В обґрунтування своєї позиції вказав, що враховуючи реалізацію пального в кількості 130 л. вартістю 27 грн. 07 коп. за 1 літр на суму 3 519,10 грн. без реєстрації платника акцизного податку, ТзОВ «Енергоресурс Монтаж» порушено п.п. 212.3.4 п. 212.3 ст. 212 Податкового кодексу України, і відповідно 30.10.2023 ГУ ДПС у Львівській області прийнято рішення № 00239550902 про застосування фінансових санкції до позивача ТзОВ «Енергоресурс Монтаж» у сумі 3519,10 грн.

Також вказав, що враховуючи реалізацію пального в кількості 130 л. вартістю 27 грн. 07 коп. за 1 літр на суму 3 519,10 грн., при цьому станом на 30.03.2023 акцизний склад, за адресою м.Львів, вул. Зелена, 143Б, на території якого здійснилася реалізація (зберігання) пального не був зареєстрований у системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового платником податку, ТзОВ «Енергоресурс Монтаж» порушено п.п. 230.1.2(б) п. 230 ст. 230 Податкового кодексу України і відповідно 30.10.2023 ГУ ДПС у Львівській області було прийняті рішення:№ 00239580902 про застосування фінансових санкції до позивача ТзОВ «Енергоресурс Монтаж» у сумі 1 000 000,00 грн.

Щодо не надання копії акту перевірки, відповідач зазначив, що в акті (довідці) про результати фактичної перевірки від 12.09.2023 № 22444/13-01-09-02/14155660 міститься відмітка про відмову головного бухгалтера ТзОВ «Енергоресурс Монтаж» Осмоловської В.А. від підписання акту. Також посадовими особами, що здійснювали перевірку ревізорами Сеник А.В та Михайлів В.І. складено акт від 13.09.2023 № 1246/13-01-09-02/014156613065 про відмову від підписання та отримання акту перевірки від від 12.09.2023 № 22444/13-01- 09-02/14155660 відмову головного бухгалтера ТзОВ «Енергоресурс Монтаж» ОСОБА_1 . Як вбачається із трек-номера поштового відправлення 7902613392768 акт фактичної перевірки від 12.09.2023 № 22444/13-01-09-02/14155660 було скеровано за місцезнаходженням ТзОВ «Енергоресурс Монтаж» є адреса: Україна, 79035, Львівська обл., місто Львів, вул. Зелена, будинок 143 Б. рекомендованим листом з повідомленням про вручення 13.09.2023 та було повернуто 23.10.2023 через неможливість вручення.

В обґрунтування своєї позиції, щодо недотримання строків застосування фінансових санкцій відповідач зазначає, що враховуючи вручення позивачу 24.10.2023 акту фактичної перевірки від 12.09.2023 №22444/13-01-09-02/14155660 податкові повідомлення-рішення винесені ГУ ДПС у Львівській області 30.10.2023, щодо відсутності повноважень на винесення спірних рішень про застосування фінансових санкцій заявляє, що такі повноваження має, а щодо встановлення перевіркою порушень, що факти та аргументи викладені у акті перевірки були достатніми та обґрунтованими для прийняття контролюючим органом оскаржуваних рішень. Просив у задоволенні позову відмовити.

Суд дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для вирішення спору по суті дійшов висновку, що позов до задоволення не підлягає, виходячи з такого.

Згідно п. 86.5 ст. 86 Податкового кодексу України (далі ПК України) акт (довідка) про результати фактичних перевірок, визначених статтею 80 цього Кодексу, складається у двох примірниках, підписується посадовими особами контролюючих органів, які проводили перевірку, реєструється не пізніше наступного робочого дня після закінчення перевірки. Акт (довідка) про результати зазначених перевірок підписується особою, яка здійснювала розрахункові операції, платником податків та його законними представниками (у разі наявності).

Підписання акта (довідки) таких перевірок особою, яка здійснювала розрахункові операції, платником податків та/або його представниками та посадовими особами контролюючого органу, які проводили перевірку, здійснюється за місцем проведення перевірки або у приміщенні контролюючого органу.

У разі відмови платника податків, його законних представників або особи, яка здійснювала розрахункові операції, від підписання акта (довідки), посадовими особами контролюючого органу складається акт, що засвідчує факт такої відмови. Один примірник акта або довідки про результати перевірки не пізніше наступного робочого дня після його складення реєструється в журналі реєстрації актів контролюючого органу і не пізніше наступного дня після його реєстрації вручається або надсилається платнику податків, його законному представнику або особі, яка здійснювала розрахункові операції.

У разі відмови платника податків або його законних представників від отримання примірника акта (довідки) перевірки чи неможливості його вручення платнику податків або його законним представникам чи особі, яка здійснювала розрахункові операції з будь-яких причин, такий акт або довідка надсилається платнику податків у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу для надсилання (вручення) податкових повідомлень-рішень. У зазначених в цьому абзаці випадках контролюючим органом складається відповідний акт або робиться позначка в акті або довідці про результати перевірки.

Відповідно до п.58.3 ст.58 ПК України податкове повідомлення-рішення надсилається (вручається) платнику податків у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу. Відповідно до пункту 42.2 статті 42 Кодексу документи вважаються належним чином врученими, якщо вони надіслані за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручені платнику податків або його законному чи уповноваженому представникові.

У разі якщо пошта не може вручити платнику податків документ у зв`язку з відсутністю за місцезнаходженням посадових осіб платника податків, їхньою відмовою прийняти документ, незнаходження фактичного місця розташування (місцезнаходження) платника податків або з інших причин, документ вважається врученим платнику податків у день, зазначений поштовою службою в повідомленні про вручення із зазначенням причини невручення. При цьому, добросовісний платник податків зобов`язаний забезпечити отримання ним кореспонденції за адресою місцезнаходження, що зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. У разі невиконання цього обов`язку платник не вправі посилатись на неотримання ним документів як на обставину, що звільняє його від настання у зв`язку з цим негативних для такого платника наслідків.

Податковою адресою юридичної особи, згідно з пунктом 45.2 статті 45 Податкового кодексу України, є місцезнаходження такої юридичної особи, відомості про що містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.

Згідно матеріалів справи (виписки та витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань), місцезнаходженням ТзОВ «Енергоресурс Монтаж» є адреса: Україна, 79035, Львівська обл., місто Львів, вул. Зелена, будинок 143 Б.

В акті (довідці) про результати фактичної перевірки від 12.09.2023 № 22444/13-01-09-02/14155660 в ньому міститься відмітка про відмову головного бухгалтера ТзОВ «Енергоресурс Монтаж» Осмоловської В.А. від підписання акту перевірки (згідно наказу ТзОВ «Енергоресурс Монтаж» від 25.04.2016 № 6-к ОСОБА_1 прийнято на посаду головного бухгалтера).

Також судом встановлено, що посадовими особами, які здійснювали перевірку ревізорами Сеник А.В та Михайлів В.І. складено акт від 13.09.2023 № 1246/13-01-09-02/014156613065 про відмову від підписання та отримання акту перевірки від від 12.09.2023 № 22444/13-01-09-02/14155660 відмову головного бухгалтера ТзОВ «Енергоресурс Монтаж» ОСОБА_1 .

Згідно трек-номера поштового відправлення 7902613392768 акт фактичної перевірки від 12.09.2023 № 22444/13-01-09-02/14155660 було скеровано місцезнаходженням ТзОВ «Енергоресурс Монтаж» є адреса: Україна, 79035, Львівська обл., місто Львів, вул. Зелена, будинок 143 Б. рекомендованим листом з повідомленням про вручення 13.09.2023 та було повернуто 23.10.2023 через неможливість вручення.

Згідно з пунктом 86.5 статті 86 ПК України акт (довідка) про результати фактичних перевірок, визначених статтею 80 цього Кодексу, складається у двох примірниках, підписується посадовими особами контролюючих органів, які проводили перевірку, реєструється не пізніше наступного робочого дня після закінчення перевірки. Акт (довідка) про результати зазначених перевірок підписується особою, яка здійснювала розрахункові операції, платником податків та його законними представниками (у разі наявності).

Відповідно до пункту 86.8 статті 86 ПК України податкове повідомлення-рішення приймається керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу протягом п`ятнадцяти робочих днів з дня, наступного за днем вручення платнику податків, його представнику або особі, яка здійснювала розрахункові операції, акта перевірки у порядку, передбаченому статтею 58 цього Кодексу, для надсилання (вручення) податкових повідомлень-рішень, а за наявності заперечень посадових осіб платника податків до акта перевірки та/або додаткових документів, поданих у порядку, визначеному пунктом 44.7 статті 44 цього Кодексу, приймається з урахуванням висновку про результати розгляду заперечень до акта перевірки та/або додаткових документів - протягом трьох робочих днів, наступних за днем розгляду заперечень та/або додаткових документів і надання (надсилання) письмової відповіді платнику податків.

Враховуючи вручення 24.10.2023 акту фактичної перевірки від 12.09.2023 № 22444/13-01-09-02/14155660 податкові повідомлення-рішення винесені ГУ ДПС у Львівській області 30.10.2023.

Як вбачається із трек-номера поштового відправлення 7900073492110 податкові повідомлення-рішення від 30.10.2023 № 00239580902, № 00239550902, № 0023570902 було скеровано місцезнаходженням ТзОВ «Енергоресурс Монтаж» є адреса: Україна, 79035, Львівська обл., місто Львів, вул. Зелена, будинок 143 Б. рекомендованим листом з повідомленням про вручення 06.11.2023 та було вручено 30.11.2023 за довіреністю.

Вищенаведене спростовує твердження позивача про ненадання матеріалів перевірки позивачу (невручення чи не надіслання акту перевірки) та недотримання строків застосування фінансових санкцій).

Згідно з п.п.14.1.39 п.14.1 ст.14 ПК України грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов`язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності. З наведеного визначення випливає, що поняття грошового зобов`язання охоплює всі суми коштів, які підлягають сплаті як штрафні санкції за порушення вимог законодавства, дотримання якого контролюють контролюючі органи. Не є винятком і штрафні санкції за порушення законодавства, яке регулює обіг спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів.

Згідно із п.п.54.3.3 п.54.3 ст.54 ПК України контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, або зменшення суми податку на доходи фізичних осіб, задекларовану до повернення з бюджету у зв`язку із використанням платником податку права на податкову знижку, якщо: згідно з податковим та іншим законодавством особою, відповідальною за нарахування сум податкових зобов`язань з окремого податку або збору, та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, застосування штрафних (фінансових) санкцій та нарахування пені, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, є контролюючий орган.

Відповідно до п.58.1 ст.58 ПК України у разі, коли сума грошового зобов`язання платника податків, передбаченого податковим або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, розраховується контролюючим органом відповідно до статті 54 цього Кодексу (крім декларування товарів, передбаченого для громадян), або у разі, коли за результатами перевірки контролюючий орган встановлює факт невідповідності суми бюджетного відшкодування сумі, заявленій у податковій декларації, або зменшує розмір задекларованого від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість, розрахованого платником податків відповідно до розділу V цього Кодексу, такий контролюючий орган надсилає (вручає) платнику податків податкове повідомлення- рішення.

При цьому в п.58.1 ст.58 ПК України безпосередньо зазначено, що податкове повідомлення-рішення приймається в разі визначення суми грошового зобов`язання, у тому числі за порушення норм іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на відповідні органи.

На виконання Указу Президента України від 26.04.2003 № 372 «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 24.04.2003 «Про реалізацію заходів щодо врегулювання обігу спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів в Україні» постановою Кабінету Міністрів України від 02.06.2003 № 790 було затверджено Порядок застосування фінансових санкцій (далі Порядок), передбачених статтею 17 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів". В подальшому постановами Кабінету Міністрів України від 11.01.2006 № 10, від 23.05.2007 № 767, від 10.08.2011 № 850, від 16.12.2015 № 1050, від 31 березня 2021 № 285 внесені зміни до даної постанови.

Згідно пункту 5 Порядку, підставою для прийняття рішення про застосування фінансових санкцій є: акт перевірки додержання суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) встановлених законодавством вимог, обов`язкових для виконання під час здійснення оптової і роздрібної торгівлі алкогольними напоями та/або тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та пальним, складений органом, що видав ліцензію, у якому зазначається зміст порушення і конкретні порушені норми законодавства; результати проведення органом, який видав ліцензію, іншими органами виконавчої влади в межах їх компетенції перевірок суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво), пов`язаної з виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального; матеріали правоохоронних, податкових та інших органів виконавчої влади щодо недотримання суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) вимог законодавчих та інших нормативно-правових актів про виробництво та обіг спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального.

Відповідно до пункту 6 Порядку, рішення про застосування фінансових санкцій, передбачених пунктом 2 цього Порядку, приймаються керівником, а у разі його відсутності - заступником керівника органу, який видав ліцензію на право виробництва і торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, спиртом-сирцем виноградним, спиртом-сирцем плодовим, алкогольними напоями і тютюновими виробами (ДФС та її територіальні органи, Мінекономрозвитку), чи керівником (його заступником) органів МВС, МОЗ, Держстату, Держспоживінспекції відповідно до їх компетенції, визначеної законодавством.

Згідно пункту 7 Порядку, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування у разі виявлення порушень у сфері виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального зобов`язані повідомити про ці порушення орган, який видав ліцензію на провадження зазначеного виду діяльності.

Згідно з абз. 9 ч. 2 ст. 17 Закону № 481 до суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у разі: оптової торгівлі пальним або зберігання пального без наявності ліцензії - 500000 гривень. Рішення про стягнення штрафів, передбачених частиною другою цієї статті, приймаються податковими органами та/або органом, який видав ліцензію на право виробництва і торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями і тютюновими виробами та пальним, зберігання пального, та іншими органами виконавчої влади у межах їх компетенції визначеної законами України.

Відповідно до п.п. 14.1.212 п. 14.1 ст. 14 Кодексу - реалізація підакцизних товарів (продукції) - будь-які операції на митній території України, що передбачають відвантаження підакцизних товарів (продукції) згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими господарськими, цивільно-правовими договорами з передачею прав власності або без такої, за плату (компенсацію) або без такої, незалежно від строків її надання, а також безоплатного відвантаження товарів, у тому числі з давальницької сировини, реалізація суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів.

Реалізація пального - будь-які операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального або спирту етилового з переходом права власності на таке пальне або спирт етиловий чи без такого переходу, за плату (компенсацію) чи без такої плати на митній території України з акцизного складу / акцизного складу пересувного: до акцизного складу; до акцизного складу пересувного; для власного споживання чи промислової переробки; будь-яким іншим особам.

Не вважаються реалізацією пального операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального на митній території України: у споживчій тарі ємністю до 5 літрів (включно), крім операцій з реалізації такого пального його виробниками; при використанні пального, з якого сплачено акцизний податок, виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки суб`єктами господарювання, які не є розпорядниками акцизного складу (пп. 14.1.212 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).

Особи, які здійснюватимуть реалізацію пального або спирту етилового, підлягають обов`язковій реєстрації як платники податку контролюючими органами за місцезнаходженням юридичних осіб, постійних представництв, місцем проживання фізичних осіб - підприємців до початку здійснення реалізації пального або спирту етилового (п.п. 212.3.4 п. 212.3 ст. 212 Кодексу).

Згідно п. 117.3 ст. 117 ПК України здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку у порядку, передбаченому цим Кодексом, - тягне за собою накладення штрафу на юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців у розмірі 100 відсотків вартості реалізованого пального або спирту етилового.

Перевіркою встановлено, що ТзОВ «Енергоресурс Монтаж» (ЄДРПОУ 01415660) відповідно до даних Єдиного реєстру податкових накладних було виписано 20.03.2023 та зареєстровано 30.03.2023 податкову накладну №200301 на реалізацію пального Корпорації «Енергоресурс-Інвест» (ЄДРПОУ 30336890), а саме газ скраплений (УКТЗД 2711139700) в кількості 130 л. вартістю 27,07 грн. за літру на суму 3519,10 грн.

Під час проведення перевірки ТзОВ «Енергоресурс Монтаж» надано підтверджуючі документи, що свідчать про реалізацію пального: видаткову накладну від 20.03.2023 № 2003-01 на реалізацію ТМЦ на загальну суму 109535,72 грн. (в тому числі газ скраплений (УКТЗД 2711139700) в кількості 130 л. вартістю 27,07 грн. за літру на суму 3519,10 грн.); платіжну інструкцію від 23.03.2023 №1531 на перерахування коштів Корпорації «Енергоресурс-Інвест» у сумі 161000,00 грн.; витяг із бази даних бухгалтерського обліку про надходження на банківський рахунок ЕРОО-000054 від 23.03.2023 коштів Корпорації «Енергоресурс-Інвест» у сумі 161000,00 грн.; оборотно-сальдову відомість по рах. 2812 за січень-серпень 2023 про об лікування у бухгалтерському обліку газу склапленого; бухгалтерську довідку від 11.09.2023 №1109-06 та оборотно-сальдову відомість по рах. 203 за січень-серпень 2023 про облікування у бухгалтерському обліку паливно-мастильних матеріалів.

Враховуючи реалізацію пального в кількості 130 л. вартістю 27 грн. 07 коп. за 1 літр на суму 3 519,10 грн. без реєстрації платника акцизного податку, ТзОВ «Енергоресурс Монтаж» порушено п.п. 212.3.4 п. 212.3 ст. 212 Податкового кодексу України.

30.10.2023 ГУ ДПС у Львівській області прийнято рішення:№ 00239550902 про застосування фінансових санкції до позивача ТзОВ «Енергоресурс Монтаж» у сумі 3519,10 грн.

Законом України від 23.11.2018 N 2628-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів" передбачено низку змін до Кодексу, зокрема передбачено, що акцизні склади та акцизні склади пересувні утворюються з метою підвищення ефективності роботи із запобігання та боротьби з незаконним виробництвом і обігом спирту етилового, горілки та лікеро-горілчаних виробів, пального, посилення контролю за повнотою та своєчасністю надходження до бюджету акцизного податку (п. 230.1 ст. 230 Кодексу).

Відповідно до пп. 14.1.6 п. 14.1 ст. 14 Кодексу акцизний склад - це: а) спеціально обладнані приміщення на обмеженій території (далі - приміщення), розташовані на митній території України, де під контролем постійних представників контролюючого органу розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, пакування, фасування, зберігання, одержання чи видачі, а також реалізації спирту етилового, горілки та лікеро-горілчаних виробів; б) приміщення або територія на митній території України, де розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізації пального.

Не є акцизним складом: а) приміщення відокремлених підрозділів розпорядника акцизного складу, які використовуються ним виключно для пакування, фасування, зберігання, одержання чи видачі маркованих марками акцизного податку горілки та лікеро-горілчаних виробів, відвантажених з акцизного складу, а також для здійснення оптової та/або роздрібної торгівлі відповідно до отриманої розпорядником акцизного складу ліцензії; б) приміщення або територія, на кожній з яких загальна місткість розташованих ємностей для навантаження-розвантаження та зберігання пального не перевищує 200 кубічних метрів, а суб`єкт господарювання (крім платника єдиного податку четвертої групи) - власник або користувач такого приміщення або території отримує протягом календарного року пальне в обсягах, що не перевищують 1000 кубічних метрів (без урахування обсягу пального, отриманого через паливороздавальні колонки в місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримано відповідні ліцензії), та використовує пальне виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки і не здійснює операцій з реалізації та зберігання пального іншим особам; в) приміщення або територія незалежно від загальної місткості розташованих ємностей для навантаження-розвантаження та зберігання пального, власником або користувачем яких є суб`єкт господарювання - платник єдиного податку четвертої групи, який отримує протягом календарного року пальне в обсягах, що не перевищують 10000 кубічних метрів (без урахування обсягу пального, отриманого через паливороздавальні колонки в місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримано відповідні ліцензії), та використовує пальне виключно для потреб власного споживання і не здійснює операцій з реалізації та зберігання пального іншим особам; г) паливний бак як ємність для зберігання пального безпосередньо в транспортному засобі або технічному обладнанні, пристрої.

Тобто для визначення приміщення або території поняттю акцизного складу береться до уваги загальна місткість розташованих ємностей для навантаження-розвантаження та зберігання пального і загальний обсяг пального, який отримує власник або користувач такого приміщення або території протягом календарного року, а також здійснення операцій з реалізації та зберігання пального іншим особам.

Розпорядником акцизного складу є суб`єкт господарювання, який одержав ліцензію на право виробництва спирту етилового, алкогольних напоїв, зареєстрований платником акцизного податку, або суб`єкт господарювання - платник акцизного податку, який здійснює виробництво, оброблення (перероблення), змішування, розлив, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізацію пального на акцизному складі та має документи, що підтверджують право власності або користування приміщеннями та/або територією, що відносяться до акцизного складу (п.п. 14.1.224 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).

Відповідно до п. 22 підрозділу 5 розділу XX Кодексу платники податку зобов`язувалися з 01.05.2019 до 01.06.2019 зареєструвати в системі електронного адміністрування реалізації пального усі акцизні склади, розпорядниками яких такі платники податку були б станом на 01.07.2019. А також суб`єкти господарювання, які відповідали визначенню платників податку з 01.07.2019, зобов`язувалися до 01.07.2019 зареєструватися платниками податку та зареєструвати в системі електронного адміністрування реалізації пального усі акцизні склади, розпорядниками яких такі платники податку були б станом на 01.07.2019. Платники податку - розпорядники акцизних складів зобов`язані зареєструвати усі акцизні склади - в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового (п.п. 230.1.2 (б) п. 230.1 ст. 230 Кодексу).

Слід зазначити, що відповідно до п. 128-1.2 ст. 128-1 ПК України відсутність з вини платника податку реєстрації акцизних складів у системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового платником податку - розпорядником акцизного складу - тягне за собою накладення штрафу в розмірі 1 000 000 грн.

Враховуючи реалізацію пального в кількості 130 л. вартістю 27 грн. 07 коп. за 1 літр на суму 3 519,10 грн., при цьому станом на 30.03.2023 акцизний склад, за адресою м. Львів, вул. Зелена, 143Б, на території якого здійснилася реалізація (зберігання) пального не був зареєстрований у системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового платником податку, ТзОВ «Енергоресурс Монтаж» порушено п.п. 230.1.2(б) п. 230 ст. 230 Податкового кодексу України.

30.10.2023 ГУ ДПС у Львівській області прийняті рішення:№ 00239580902 про застосування фінансових санкції до позивача ТзОВ «Енергоресурс Монтаж» у сумі 1 000 000,00 грн.

Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та пальним, забезпечення їх високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального на території України визначено Законом України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19.12.1995 р. № 481/95-ВР (далі за текстом - Закон №481).

Згідно ст. 1 ст. 1 Закону № 481 оптова торгівля пальним діяльність із придбання та подальшої реалізації пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик субєктм господарювання (у тому числі іноземним суб`єктам господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) роздрібної та/або оптової торгівлі та/або іншим особам.

У розумінні абз. 25, 51, 55, 58 ст. 1 Закону № 481 ліцензія (спеціальний дозвіл) - документ державного зразка, який засвідчує право суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку; місце зберігання пального місце (територія), на якому розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для зберігання пального на праві власності або користування; зберігання пального - діяльність із зберігання пального (власного або отриманого від інших осіб) із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик; Єдиний державний реєстр суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним (далі - Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального) - перелік суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним у розрізі суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які здійснюють діяльність на таких місцях на підставі виданих ліцензій.

Частиною 7 ст. 15 Закону № 481 встановлено річну плату за ліцензії на право зберігання пального у розмірі 780 гривень. Згідно з ч.ч. 8, 10 ст. 15 Закону № 481 суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) отримують ліцензії на право оптової торгівлі пальним та зберігання пального на кожне місце оптової торгівлі пальним або кожне місце зберігання пального відповідно, а за відсутності місць оптової торгівлі пальним - одну ліцензію на право оптової торгівлі пальним за місцезнаходженням суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) або місцезнаходженням постійного представництва. Ліцензії на право зберігання пального видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем розташування місць зберігання пального терміном на п`ять років.

Частиною 16 ст. 15 Закону № 481 встановлено, що суб`єкт господарювання (у тому числі іноземний суб`єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) має право зберігати пальне без отримання ліцензії на право зберігання пального в місцях виробництва пального або місцях оптової торгівлі пальним чи місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримані відповідні ліцензії.

Згідно з абз. 9 ч. 2 ст. 17 Закону № 481 до суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у разі: оптової торгівлі пальним або зберігання пального без наявності ліцензії - 500000 гривень. Враховуючи реалізацію пального в кількості 130 л. вартістю 27 грн. 07 коп. за 1 літр на суму 3 519,10 грн. ТзОВ «Енергоресурс Монтаж» здійснено оптову торгівлю пальним без наявності ліцензії на право оптової торгівлі пальним, чим порушено ч.1 ст.15 Закону України від 19 грудня 1995 року №481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального».

30.10.2023 ГУ ДПС у Львівській області прийнято рішення № 0023570902 про застосування фінансових санкції до позивача ТзОВ «Енергоресурс Монтаж» у сумі 500000,00 грн.

Серед критеріїв оцінювання судом рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, які одночасно є принципами адміністративної процедури, є принцип законності, що закріплений у частини 2 статті 19 Конституції України, відповідно до якого органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Таким чином, усі рішення та дії суб`єкта владних повноважень мають підзаконний характер, тобто повинні бути прийняті (вчинені) на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що визначені законом.

Відповідно до пункту 1 частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.

Згідно з вимогами статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відтак, суд приходить до висновку, що оскаржувані податкові повідомлення-рішення №00239580902 від 30 жовтня 2023 року про застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) у розмірі 1 000 000,00 грн. та №00239550902 від 30 жовтня 2023 року про застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) у розмірі 3 519,10 грн., а також рішення про застосування фінансових санкцій №00239570902 від 30 жовтня 2023 року у вигляді штрафу у розмірі 500 000,00 грн. прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України та скасуванню не підлягають.

Відповідно до ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати у зв`язку із відмовою у задоволенні позову не підлягають відшкодуванню.

Керуючись ст.ст. 2, 6, 8-10, 13, 14, 72-77, 90, 139, 241-246, 250, 255, 262, 263, 293, 295 КАС України, суд, -

в и р і ш и в:

у задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю «Енергоресурс-монтаж» до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, а також рішення про застосування фінансових санкцій - відмовити.

Судові витрати розподілу не підлягають.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Желік О.М.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.02.2025
Оприлюднено21.02.2025
Номер документу125274078
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них акцизного податку, крім акцизного податку із ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції)

Судовий реєстр по справі —380/29170/23

Ухвала від 26.03.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Ухвала від 26.03.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Рішення від 19.02.2025

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Желік Олександра Мирославівна

Ухвала від 18.12.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Желік Олександра Мирославівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні