Постанова
від 18.02.2025 по справі 340/1443/24
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

18 лютого 2025 року м. Дніпросправа № 340/1443/24Суддя І інстанції Брегей Р.І.

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Чепурнова Д.В. (доповідач),

суддів: Сафронової С.В., Іванова С.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження у місті Дніпрі апеляційну скаргу Фермерського господарства «Безпалий»

на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2024 року у справі за адміністративним позовом Фермерського господарства «Безпалий» до Головного управління ДПС у Кіровоградській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

ФГ «Безпалий» звернулося до суду з вищевказаним позовом, в якому просило:

- визнати протиправним та скасувати Рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Кіровоградській області № 10142312/23233391 від 12.12.2023р. про відмову у реєстрації податкової накладної № 11 від 07.11.2023р. на загальну суму 268655,77 грн., у т.ч. ПДВ 32992,81 грн.

- визнати протиправним та скасувати Рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Кіровоградській області № 10108216/23233391від 07.12.2023р. про відмову у реєстрації податкової накладної № 10 від 05.11.2023р. на загальну суму 255384,28 грн., у т.ч. ПДВ 31362,98 грн.

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 11 від 07.11.2023р. складену Фермерським господарством «Безпалий» в Єдиному реєстрі податкових накладних, днем її подання, а саме 08 листопада 2023 року

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 10 від 05.11.2023р. складену Фермерським господарством «Безпалий» в Єдиному реєстрі податкових накладних, днем її подання, а саме 07 листопада 2023 року

В обґрунтування позовних вимог вказує, що в рішеннях про відмову в реєстрації податкової накладної не зазначено підкреслень тих документів, які на думку контролюючого органу не надані, що робить ці рішення формальними, та такими, що не гуртуються на результатах аналізу пакету документів платника податків, які надавалися до перевірки і свідчать про реальний характер господарських операцій.

Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2024 року у задоволенні позову було відмовлено.

Не погодившись з прийнятим рішенням ФГ «Безпалий» подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просило рішення суду скасувати та прийняти нове рішення яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі. Вказує, що суд першої інстанції не повно встановив обставини справи, так належної мотивації віднесення позивача до ризикових відповідно до п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій не зазначено, позивачу було запропоновано надати додаткові документи та пояснення, однак переліку документів, які необхідно було надати квитанція не містила. Натомість позивачем на спростування обставин, зазначених у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, надано пояснення та відповідні первинні документи.

У письмовому відзиві на апеляційну скаргу Головне управління ДПС у Кіровоградській області просить відмовити у її задоволенні та залишити без змін рішення суду першої інстанції.

Дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування судом норм матеріального права, правову оцінку досліджених судом доказів у справі, суд апеляційної інстанції приходить до висновку що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

З матеріалів справи вбачається, що Фермерське господарство «БЕЗПАЛИЙ» (далі «Позивач») є юридичною особою, що створене 29.07.1997р., а з 07.08.1997р. є платником податку на додану вартість, перебуває на обліку платників податків в Олександрійській ДПС ГУ ДПС у Кіровоградській області, займається господарською діяльністю у сфері вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (01.11).

10 лютого 2023 року між Позивачем та ТОВАРИСТВОМ З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ВИРОБНИЧА КОМПАНІЯ «ЗОЛОТИЙ ДРАКОН», ЄДРПОУ - 41607663 (далі «Замовник»), було укладено договір поставки сільськогосподарської продукції власного виробництва № В/ЗД/1002/2023|-3, предметом цього договору є постачання сільськогосподарської продукції, а саме: насіння соняшнику врожаю 2023 р у кількістю 40 тон (+/- 10%) по ціні 12700,00 грн за 1 т, що зазначено у специфікації № 5 до даного Договору від 31.10.2023р..

На виконання даного договору позивачем поставлено на адресу Покупця товар (насіння соняшнику врожаю 2023р.) у кількості 41 263 тон (21,154т + 20,109т) на загальну суму у розмірі 524040,05 грн., у тому числі ГЩВ на суму 64355,79 грн., що підтверджується товарно-транспортними накладними (по вазі завантаження): № 11 від 05.11.2023р. (21,220т); № 10 від 02.11.2023р. 20,300т); видатковими накладними (по заліковій вазі): № 11 від 07.11.2023р. (21,154т); № 10 від 05.11.2023р. (20,109т); рахунком на оплату за № 11 від 07.11.2023р. на суму 459684,26 грн. (сума без ПДВ).

Відповідно до факту події поставки товару, Позивачем були складені податкові накладні, а саме:

№ 11 від 07.11.2023р. на загальну суму 268 655, 77 грн., у т.ч. вартість товару - 235662,96 грн. та 32992,81 грн. ПДВ (14%), 08.11.2023р. направлена в електронній формі засобами телекомунікаційного зв`язку на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних та

№ 10 від 05.11.2023р. на загальну суму 255384,28 грн., у т.ч. вартість товару - 224021,30 грн. та 31362,98 грн. ПДВ (14%), 07.11.2023р. направлена в електронній формі засобами телекомунікаційного зв`язку на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних.

Факт оплати поставленого товару (86%) підтверджується витягом АТ «КОМІНБАНК» банківських операцій станом на 08.11.2023р. в якому зафіксовано надходження оплати на рахунок Позивача від ТОВ «Виробнича компанія «Золотий дракон» 08.11.2023р. на суму 459684,26 грн. за Договором В/ЗД/1002/2023-3 від 10.02.2023р.

За результатами обробки цих податкових накладних автоматизованою системою «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України, ГУ ДПС у Кірвоградській області надіслано квитанцію № 9300643802 про зупинення реєстрації податкової накладної № 11 від 08.11.2023р. (32992,81 грн. ПДВ) на підставі п.201.16 ст.201 ПК України з тієї причини, що обсяг постачання товару/послуги 1206, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток №3 Порядку). Доактково повідомлено: показник «D»=4,8073%, «Р»=0. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/рахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Які саме документи необхідні, Відповідач 1 у своїй квитанції № 9300643802, не зазначив.

Аналогічну квитанцію (№ 929836846) Позивач отримав і внаслідок рестрації іншої податкової накладної за № 10 від 07.11.2023р. (31362,98 грн. ПДВ). Конкретики, щодо необхідних документів, також не вказано.

28 і 30 листопада 2023 року Управління направило повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів (а.с.62-63, 70-71).

Попросило надати: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів; первинних документів щодо транспортування продукції; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.

Водночас встановило: відсутність документального підтвердження оприбуткування продукції на склад, договір на реалізацію соняшника та його транспортування. Платіжні документи не містять обов`язкових реквізитів банку, який здійснив платежі (посада особи відповідальна за здійснення операції, особистий підпис, печатка або інші дані), що не є документальним підтвердженням проведення оплати за реалізований товар.

З метою спростування сумнівів контролюючого органу в реальності господарських операції, 14 та 16 грудня 2023р. ФГ «БЕЗПАЛИЙ» направило через електронну систему до контролюючого органу повідомлення про надання пояснень та самі пояснення: № 1 від 14.12.2023р. та № 2 від 16.12.2023р. з додатками на підтвердження реальності здійснення операції щодо реалізації товару, зазначеного у податкових накладних № 10 від 05.11.2023р. та № 11 від 07.11.2023р.

В перелік доданих до пояснення документів було додано копії наступних документів:

- Договір поставки власної продукції № В/ЗД/1002/2023-3 від 10.02.2023 року;

- Специфікація № 5 до договору поставки власної продукції № В/ЗД/1002/2023-3 від 31.10.2023 року;

- Рахунок № 11 від 07.11.2023р.;

- ТТН № 11 від 05.11.2023р. (21,220т);

- ТТН № 10 від 02.11.2023р. 20,300т);

- видаткова накладна № 11 від 07.11.2023р. (21,154т);

- видаткова накладна № 10 від 05.11.2023р. (20,109т);

- платіжне доручення № 286 від 07.11.2023р. за надані ФОП ОСОБА_1 послуги по перевезенню товару;

- виписка по рахунку АТ «КОМІНБАНК» станом на 08.11.2023р.;

- акт надання послуг № 39 від 30.11.2023р. за договором оренди н/приміщення № 1-О від 15.07.2023р.;

- платіжне доручення № 290 від 10.11.2023р. згідно договору оренди;

- видаткові накладні про придбання мінеральних добрив: № А/04-0000116 від 07.04.2023р., № А/04-0000119 від 07.04.2023р., № А/04-00001165від 07.04.2023р., № А/04- 0000118 від 07.04.2023р.,

- платіжні інструкції про оплату вартості мінеральних добрив: №181 від 29.03.2023р., № 157 від 0.02.2023р., № 158 від 08.02.2023р., № 156 від 08.02.2023р.;

- видаткова накладна № 2743 від 30.03.2023р. про придбання палива;

- платіжне доручення № 180 від 29.03.2023р. про оплату вартості палива;

- накладна № 3807097044 від 16.03.2023р. про придбання посівного матеріалу (у т.ч. соняшнику);

- платіжне доручення № 173 від 10.03.2023р. про оплату вартості посівного матеріалу;

- статистичний звіт форма 4-сг за 2023р. (підтвердження посівних площ);

- статистичний звіт форми 29-сг за 2023 рік (підтвердження вирощення своєї продукції;

- розширений витяг з ЄДР на дату подання пояснення.

У відповідь на надані Позивачем пояснення та документи ГУ ДПС у Кіровоградській області прийняв наступні рішення:

№ 10142312/23233391 від 12.12.2023р. про відмову у реєстрації податкової накладної № 11 від 07.11.2023р. на загальну суму 268655,77 грн., у т.ч. ПДВ 32992,81 грн.

№ 10108216/23233391від 07.12.2023р. про відмову у реєстрації податкової накладної № 10 від 05.11.2023р. на загальну суму 255384,28 грн., у т.ч. ПДВ 31362,98 грн.

Підставою для прийняття вказаних рішень стало ненадання/ часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підвтрдежння інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/ або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку.

Не погодившись із такими рішеннями Відповідача 1, Позивач 12.12.2023р.та 15.12.2023р. відповідно, звернувся до Відповідача 1 із скаргами щодо вказаних рішень про відмову в реєстрації податкових накладних (№.№. 11 та 10).

При цьому, з метою спростування сумнівів Відповідача щодо сумнівності господарської операції, Позивач додатково надав документи, що засвідчують факт вирощування та зберігання Позивачем власної сільськогосподарської продукції.

Відмовляючи у задоволенні позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що відповідач відмовив у реєстрації податкових накладних з підстави ненадання додаткових пояснень і копій документів, що встановлено і судом.

Колегія суддів не погоджується з такими висновками суду першої інстанції виходячи з наступного.

Згідно з пунктом 185.1 статті 185 ПК України, об`єктом оподаткування є операції платників податку, зокрема з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.

Відповідно до пункту 188.1 статті 188 ПК України, база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів. До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв`язку з компенсацією вартості товарів/послуг. До бази оподаткування включаються вартість товарів/послуг, які постачаються, та вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо отримувачем товарів/послуг, поставлених таким платником податку.

Згідно з пунктом 201.1 статті 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс). (пункт 201.7 статі 201 ПК України).

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.

Пунктом 201.16 статті 201 ПК України передбачено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Вичерпний перелік таких документів у розрізі критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 року затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (надалі - Порядок №1246).

За визначенням, наведеним у пункті 2 Порядку №1246, податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з пунктом 11 Порядку №1246 після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДФС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.

Відповідно до пунктів 12, 13, 14 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.

Згідно з пунктом 17 Порядку №1246, у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.

Як вже було зазначено вище, пунктом 201.16 статті 201 ПК України передбачено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України

На виконання вимог цієї статті, 11.12.2019 року постановою Кабінету Міністрів України № 1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок №1165).

Так, у пункті 3 Порядку, наведені ознаки безумовної реєстрації, у разі відповідності яким податкових накладних / розрахунків коригування, що подані на реєстрацію в Реєстрі, такі податкові накладні / розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку) згідно з пунктом 4 цього Порядку підлягають безумовній реєстрації в Реєстрі.

Натомість, відповідно до пункту 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

Згідно з пунктом 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до пунктів 8, 9 Порядку №1165 платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.

Пунктом 10 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Відповідно до пункту 11 Порядку №1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Аналіз вказаних норм свідчить, що контролюючий орган після надходження розрахунку коригування до ДПС для реєстрації в ЄРПН, в автоматизованому режимі здійснює його розшифрування та проводить відповідну перевірку, зокрема, щодо наявності підстав для зупинення реєстрації розрахунку коригування через відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або через відповідність відображених у ній операції критеріям ризиковості здійснення операцій. Автоматизований моніторинг відповідності платника податку, яким складено розрахунок коригування, критеріям оцінки ступеня ризиків здійснюється відповідно до ознак, наведених у пунктах 1-8 критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість (додаток 1 до Порядку №1156). Автоматизований моніторинг відповідності господарської операції, відображеної у податковій накладній, критеріям оцінки ступеня ризиків здійснюється відповідно до ознак, наведених у пунктах 1-6 критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 до Порядку №1156). У разі, якщо за результатами моніторингу визначено, що цей платник податку відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація податкової накладної зупиняється, про що платнику протягом операційного дня надсилалася відповідна квитанція. У разі, коли за результатами моніторингу господарська операція, відображена у податковій накладній, відповідає критеріям ризиковості здійснення операції (крім податкової накладної, складеної платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку) реєстрація такої податкової накладної також зупиняється. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган зобов`язаний, зокрема, вказати конкретний критерій ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій, на підставі якого зупинено реєстрацію податкової накладної, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, а також запропонувати платнику надати пояснення та копії документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.

При цьому, суд також підкреслює, що на відміну від зупинення реєстрації податкової накладної (розрахунку коригування), яке відбувається в автоматизованому режимі засобами програмного забезпечення ДПС України, прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної (розрахунку коригування) потребує проведення комісією регіонального рівня відповідного засідання, на якому членами комісії розглядаються та аналізуються надані платником податків документи та пояснення з метою прийняття обґрунтованого рішення зі спірного питання.

Механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України визначено Порядком прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520.

Приписами вказаного Порядку визначено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.

Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Відповідно до отриманих Позивачем квитанцій, реєстрація спірних накладних зупинена у зв`язку із відповідністю пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

У квитанціях контролюючим органом не визначено чіткого переліку документів, достатніх для реєстрації вказаних податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

На підтвердження наявності підстав для складання податкових накладних № 10 від 05.11.2023 та № 11 від 07.11.2023 року, та реальність господарських операцій за фактом вчинення яких на реєстрацію направлені податкові накладні, надано наступні документи:

- Договір поставки власної продукції № В/ЗД/1002/2023-3 від 10.02.2023 року;

- Специфікація № 5 до договору поставки власної продукції № В/ЗД/1002/2023-3 від 31.10.2023 року;

- Рахунок № 11 від 07.11.2023р.;

- ТТН № 11 від 05.11.2023р. (21,220т);

- ТТН № 10 від 02.11.2023р. 20,300т);

- видаткова накладна № 11 від 07.11.2023р. (21,154т);

- видаткова накладна № 10 від 05.11.2023р. (20,109т);

- платіжне доручення № 286 від 07.11.2023р. за надані ФОП ОСОБА_1 послуги по перевезенню товару;

- виписка по рахунку АТ «КОМІНБАНК» станом на 08.11.2023р.;

- акт надання послуг № 39 від 30.11.2023р. за договором оренди н/приміщення № 1-О від 15.07.2023р.;

- платіжне доручення № 290 від 10.11.2023р. згідно договору оренди;

- видаткові накладні про придбання мінеральних добрив: № А/04-0000116 від 07.04.2023р., № А/04-0000119 від 07.04.2023р., № А/04-00001165від 07.04.2023р., № А/04- 0000118 від 07.04.2023р.,

- платіжні інструкції про оплату вартості мінеральних добрив: №181 від 29.03.2023р., № 157 від 0.02.2023р., № 158 від 08.02.2023р., № 156 від 08.02.2023р.;

- видаткова накладна № 2743 від 30.03.2023р. про придбання палива;

- платіжне доручення № 180 від 29.03.2023р. про оплату вартості палива;

- накладна № 3807097044 від 16.03.2023р. про придбання посівного матеріалу (у т.ч. соняшнику);

- платіжне доручення № 173 від 10.03.2023р. про оплату вартості посівного матеріалу;

- статистичний звіт форма 4-сг за 2023р. (підтвердження посівних площ);

- статистичний звіт форми 29-сг за 2023 рік (підтвердження вирощення своєї продукції;

- розширений витяг з ЄДР на дату подання пояснення.

Вищенаведені документи, які містяться в матеріалах справи, підтверджують зазначені в спірних податкових накладних дані та є достатніми для прийняття рішень про реєстрацію таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

А саме лише зазначення про відсутність певних видів документів не є достатньою підставою для відмови в реєстрації податкових накладних, оскільки контролюючим органом повинно бути зазначено об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкової накладної з урахуванням відсутності такого документу, при цьому, обов`язково повинна бути надана оцінки тим документам, що фактично подано платником податку.

Відповідачами жодних недоліків щодо поданих Позивачем документів не встановлено та не вказано у відповідних рішеннях, а відмова у реєстрації спірних податкових накладних фактично обґрунтована відсутністю певних документів.

Разом з цим, з документів, які надавались контролюючому органу, було можливо достеменно встановити підстави для складання та направлення на реєстрацію спірних накладних.

Колегія суддів також зазначає, що Верховним Судом, зокрема у постановах від 12 листопада 2019 року у справі №816/2183/18, від 18 лютого 2020 року у справі №360/1776/19, від 27 квітня 2020 року у справі №360/1050/19, від 18 червня 2020 року у справі №824/245/19 сформована правова позиція відповідно до якої: здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту з операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства; здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу; приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операцій позивача на предмет їх реальності; змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатами здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначений нормами Податкового кодексу України; при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями.

Колегія суддів наголошує, що будь-яке рішення чи дії суб`єкта владних повноважень мають бути законними та обґрунтованими, прийнятими чи вчиненими в межах наданих повноважень, повинні містити конкретні об`єктивні факти, на підставі яких його ухвалено або вчинено.

Натомість, надіслані позивачу квитанції містять вимогу щодо надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі.

При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами.

А тому з огляду на відсутність конкретизації вимог контролюючого органу щодо надання документів (чіткий їх перелік), рішення про відмову в реєстрації податкових накладних не відповідає критерію обґрунтованості.

У рішеннях про відмову в реєстрації податкових накладних зазначено лише загальне твердження про ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.

При цьому в оскаржених рішеннях не зазначено, які документи, надані платником, враховані контролюючим органом, а які не надано, та не обґрунтовано, чому відсутність ненаданих документів унеможливлює реєстрацію податкових накладних.

Резюмуючи викладене колегія суддів приходить до висновку, що оскаржені рішення комісії ГУ ДПС у Кіровоградській області не відповідають вимогам та принципам управлінської діяльності, закріпленим у частині 2 статті 2 КАС України, позаяк прийнято необґрунтовано, тобто без урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, недобросовісно, всупереч повноваженням відповідача та вимогам чинного законодавства. При прийнятті рішення Комісія Головного управління ДПС у Дніпропетровській області виявила надмірний формалізм, відступивши від оцінки суті господарської операції, у зв`язку з чим, оскаржені рішення підлягають скасуванню.

Дійшовши висновку про протиправність оскаржених рішень відповідача, апеляційний суд виходить із того, що належним способом захисту порушеного права є не лише скасування таких рішень відповідача, а й зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні в ЄРПН, оскільки саме такий спосіб захисту порушеного права є свідченням того, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.

Аналізуючи наведені нормативно-правові акти, колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції відмовляючи у задоволенні позовних вимог, не надав їм належної оцінки та прийшов до передчасних висновків про відмову у задоволенні позовних вимог.

Таким чином, з огляду на викладене вище, колегія суддів приходить до висновку, що рішення суду першої інстанції прийнято з помилковим застосуванням норм матеріального права та підлягає скасуванню з ухваленням нового рішення про задоволення позовних вимог.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

На користь позивача підлягає стягненню документально підтверджені витрати по сплаті судового збору у розмірі 15140 грн.

Керуючись п.2 ч. 1 ст. 315, ст.ст. 317, 321, 322 Кодексу адміністративного судочинства України суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Фермерського господарства «Безпалий» - задовольнити.

Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2024 року скасувати та прийняти нову постанову.

Позовні вимоги Фермерського господарства «Безпалий» - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати Рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Кіровоградській області № 10142312/23233391 від 12.12.2023р. про відмову у реєстрації податкової накладної № 11 від 07.11.2023р. на загальну суму 268655,77 грн., у т.ч. ПДВ 32992,81 грн.

Визнати протиправним та скасувати Рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Кіровоградській області № 10108216/23233391від 07.12.2023р. про відмову у реєстрації податкової накладної № 10 від 05.11.2023р. на загальну суму 255384,28 грн., у т.ч. ПДВ 31362,98 грн.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 11 від 07.11.2023р. складену Фермерським господарством «Безпалий» в Єдиному реєстрі податкових накладних, днем її подання, а саме 08 листопада 2023 року

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 10 від 05.11.2023р. складену Фермерським господарством «Безпалий» в Єдиному реєстрі податкових накладних, днем її подання, а саме 07 листопада 2023 року

Стягнути солідарно з Головного управління ДПС у Кіровоградській області та Державної податкової служби України за рахунок їх бюджетних асигнувань на користь Фермерського господарства «Безпалий» сплачений судовий збір у розмірі 15140 грн. (п`ятнадцять тисяч сто сорок грн.).

Постанова набирає законної сили з дати ухвалення та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня набрання законної сили.

В повному обсязі постанова складена 18 лютого 2025 року.

Головуючий - суддяД.В. Чепурнов

суддяС.В. Сафронова

суддяС.М. Іванов

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.02.2025
Оприлюднено21.02.2025
Номер документу125276520
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —340/1443/24

Постанова від 18.02.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 16.12.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 16.12.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 05.11.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Рішення від 01.10.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.І. БРЕГЕЙ

Ухвала від 02.09.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.І. БРЕГЕЙ

Ухвала від 18.07.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.І. БРЕГЕЙ

Ухвала від 18.07.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.І. БРЕГЕЙ

Ухвала від 14.03.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.І. БРЕГЕЙ

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні