Постанова
від 05.02.2025 по справі 380/18326/22
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 лютого 2025 рокуЛьвівСправа № 380/18326/22 пров. № А/857/30448/24

Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі:

судді-доповідача Шинкар Т.І.,

суддів Іщук Л.П.,

Обрізка І.М.,

секретаря судового засідання Юник А.А.,

розглянувши у судовому засіданні в м. Львові апеляційні скарги Головного управління ДПС у м. Києві, Головного управління ДПС у Волинській області, Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕКСПЕРТ ОІЛ» на рішення Львівського окружного адміністративного суду (головуючий суддя Сподарик Н.І.), ухвалене у відкритому судовому засіданні 24 жовтня 2024 року о 12 год. 19 хв. в м. Львів, повний текст судового рішення складено 30 жовтня 2024 року у справі № 380/18326/22 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕКСПЕРТ ОІЛ» до Головного управління ДПС у м. Києві, третя особа, яка заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору Головне управління ДПС у Волинській області про визнання протиправним та скасування рішення,

В С Т А Н О В И В:

19.12.2022 Товариство з обмеженою відповідальністю «ЕКСПЕРТ ОІЛ» звернулось з позовом до Головного управління ДПС у м. Києві, третя особа, яка заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору, Головне управління ДПС у Волинській області, в якому просило: визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення № 00121330902 від 27.06.2022 року, податкове повідомлення-рішення № 00121230902 від 27.06.2022 року, податкове повідомлення-рішення №00121100902 від 27.06.2022 року

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 24 жовтня 2024 року позов задоволено частково: визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення рішення №00121230902 від 27.06.2022 прийняте Головним управлінням ДПС у м. Києві. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що суб`єкт господарювання має право здійснювати роздрібну торгівлю пальним за умови наявності ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним у відповідному місці роздрібної торгівлі пальним. Суд першої інстанції вказав, що встановлені фактичні обставини справи свідчать про правомірність та обґрунтованість висновків ГУ ДПС у м. Львові про порушення товариством передбачене ст. 15 Закону №481/95-ВР в частині встановлення факту роздрібної торгівлі пальним ТзОВ «ЕКСПЕРТ ОІЛ» без наявної ліцензії у період з 11.01.2022 по 12.01.2022, оскільки позивачем отримано розпорядження ГУ ДПС у Волинській області щодо анулювання ліцензії, у зв`язку із чим оскаржуване рішення від 27.06.2022 №00121330902 є законним та обґрунтованим. Крім того, вказаний факт не заперечується позивачем, розпорядження про анулювання ліцензій позивачем не оскаржувалось. Суд першої інстанції зазначив, що встановлений перевіркою факт використання ТзОВ «ЕКСПЕРТ ОІЛ» витратомірів-лічильників без позитивного результату повірки знайшов своє підтвердження під час розгляду справи, протилежне позивачем не спростовано, а тому податкове повідомлення-рішення №00121100902 від 27.06.2022 також є правомірним. Суд першої інстанції зазначив, що зважаючи на те, що рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 09.08.2023 у справі №140/1568/23, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 24.01.2024, встановлено відсутність підстав для анулювання відповідачем позивачу ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним та скасовано розпорядження Головного управління ДПС у Волинській області 30.11.2021 №1195/03-20-09-03-15 (яке є актом індивідуальної дії), то висновки відповідача щодо зберігання позивачем на належній йому АЗС пального, в період з 07.12.2021 по 15.02.2022 включно без наявної на те ліцензії, є помилковими.

Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції Головне управління ДПС у м. Києві, Головне управління ДПС у Волинській області та Товариство з обмеженою відповідальністю «ЕКСПЕРТ ОІЛ» подали апеляційні скарги. Головне управління ДПС у м. Києві, Головне управління ДПС у Волинській області просять рішення Львівського окружного адміністративного суду від 24 жовтня 2024 року в частині задоволених позовних вимог скасувати та в позові відмовити повністю. Товариство з обмеженою відповідальністю «ЕКСПЕРТ ОІЛ» просить вказане рішення суду першої інстанції в частині відмови скасувати та позов задовольнити повністю.

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у м. Києві мотивовано тим, що відповідно до наданої в ході перевірки картки рахунку 282, в бухгалтерському обліку ТОВ «ЕКСПРЕС ОІЛ» реалізація пального на АЗС, довідок про зведені за добу підсумкових облікових даних щодо обсягів обігу та залишків пального, а також наданих до перевірки періодичних Z звітів за період 11.01.2022 по 12.01.2022 (відповідно до Акту фактичної перевірки від 26.05.2022 №12232/Ж5/26-15-09- 02/42022634, сторінка 4) - підтверджується реалізація пального без наявності ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, чим порушено вимоги ч.21. ст.15 Закону №481/95-ВР. Скаржник наголошує, що діяв у межах повноважень та спосіб, визначені Конституцією та законами України.

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Волинській області мотивовано тим, що підставою для прийняття податкового повідомлення-рішення №00121230902 від 27.06.2022 є акт фактичної перевірки від 26.05.2022 №12232/Ж5/26-15-09- 02/42022634 у якому встановлено та зроблено висновок про те, що в період з 07.12.2021 по 15.02.2022 ТОВ «ЕКСПЕРТ ОІЛ» здійснювало зберігання пального за адресою: Волинська область, Іваничівський район, с. Осмиловичі, вул. Львівська, 25 без наявності ліцензії на право зберігання пального. Скаржник стверджує, що суд першої інстанції дійшов помилкового висновку, що позивач здійснював діяльність з реалізації оптових партій пального, зокрема і в спірний період, саме на підставі ліцензії на право оптової торгівлі пальним, за наявності місць оптової торгівлі, реєстраційний номер №03030314202100006, анулювання якої в судовому порядку визнано протиправним, а відтак подальші наслідки такого анулювання є незаконними. Скаржник зазначає, що судом першої інстанції не враховано ту обставину, що податкове повідомлення рішення № 00121230902 винесено 27.06.2022 задовго до прийняття рішення по справі №140/1568/23, яким скасовано рішення про анулювання ліцензії.

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕКСПЕРТ ОІЛ» мотивовано тим, що ліцензія анулюється та вважається недійсною з моменту одержання суб`єктом господарювання розпорядження про її анулювання в електронній формі засобами електронного зв`язку. Скаржник наголошує, що станом на дату реалізації позивачем пального в період 11.01.2022 по 12.01.2022, розпорядження про анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним №03190314202100005 в електронний кабінет ТОВ «Експерт-Оіл» не надходило, а тому реалізація пального у вказаний період здійснювалась правомірно, на підставі ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним. Скаржник вказує, що оскільки стаття 15 Закону №481 пов`язує факт анулювання ліцензії на роздрібну торгівлю пальним з моментом одержання суб`єктом господарювання розпорядженням в електронній формі засобами електронного зв`язку, то відсутність факту одержання Розпорядження про анулювання ліцензії на роздрібну торгівлю пальним № 03190314202100005 за адресою: Волинська область, м. Нововолинськ, вул. Луцька, буд. 3, виключає факт анулювання самої ліцензії. Скаржник наголошує, що помилковим є висновок суду першої інстанції про те, що факт отримання позивачем відповідного повідомлення в електронному кабінеті від контролюючого органу підтверджується витягом з розпорядження №1 від 04.01.2022 про анулювання ліцензії ТзОВ «ЕКСПЕРТ ОІЛ», який був долучений представником третьої особи, оскільки лише квитанція про скерування у текстовому форматі, що відправляється з електронного кабінету, автоматично свідчить про дату та час доставки документа платнику податків (ст. 42.1 ст. 42 Податкового кодексу України).

В судовому засіданні представник позивача апеляційну скаргу підтримав, щодо задоволення апеляційних скарг відповідача та третьої особи заперечив, представник відповідача та представник третьої особи подані ними апеляційні скарги підтримали, щодо апеляційної скарги позивача заперечили.

Згідно з ст.242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Суд апеляційної інстанції, переглядаючи справу за наявними у ній доказами та перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції, в межах доводів та вимог апеляційної скарги, дослідивши докази, що стосуються фактів, на які посилаються учасники справи, приходить до переконання, що рішення суду першої інстанції частині вимогам статті 242 КАС України частково відповідає.

З матеріалів справи судом першої інстанції встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «ЕКСПЕРТ ОІЛ» зареєстроване як юридична особа, за адресою: 79040, м. Львів, вул. Городоцька, 359, оф. 238; код ЄДРПОУ 42022634.

Основним видом діяльності ТзОВ «ЕКСПЕРТ ОІЛ» є: 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами.

29.03.2021 на підставі заяви щодо ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним ТОВ «ЕКСПЕРТ ОІЛ» видано ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним №03190314202100005 за адресою: Волинська область, м. Нововолинськ, вул. Луцька, 3, корпус Г.

Також, ТзОВ «ЕКСПЕРТ ОІЛ» видано ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним №03030314202100006 за адресою: Волинська область, Іваничівський район, с. Осмиловичі, вул. Львівська, буд. 25, автозаправочна станція (АЗС).

Розпорядженням Головного управління ДПС у Волинській області 10.01.2022 анульовано ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним ТОВ «ЕКСПЕРТ ОІЛ» №03030314202100005 за адресою: Волинська область, м. Нововолинськ, вул. Луцька, 3, корпус Г.

Розпорядженням Головного управління ДПС у Волинській області від 30.11.2021 №1195/03-20-09-03-15 про анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пального, за порушення вимог статті 15 Закону України від 19 грудня 1995 року №481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» 06.12.2021 анульовано ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним ТОВ «ЕКСПЕРТ ОІЛ» №03030314202100006 за адресою: Волинська область, Іваничівський район, с. Осмиловичі, вул. Львівська, буд. 25, автозаправочна станція.

На підставі наказу Головного управління ДПС у м. Києві від 12.01.2022 №164-п, направлень на перевірку №2859/26-15-09-02 та №2861/26-15-09-02 від 15.02.2022, п.п. 191.1.4.,, п.п. 191..1.16, п.п. 191.1.17 п. 191.1 ст. 191, керуючись п.п. 20.16, п.п. 20.1.8, п.п. 20.1.9, п.п.20.1.10, п.п.20.1.11, п.п.20.1.12, п.п. 20.1.13 п. 20.1 ст. 20, п.п. 75.1.3 п. 75.1 ст. 75, п.п.80.2.5 п.80.2 ст. 80 розділу ІІ п. 522 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VІ з метою здійснення функцій, визначених законодавством у сфері ліцензування, виробництва, придбання, зберігання, реалізації. Транспортування та обліку пального, відповідачем 15.02.2022 розпочато проведення фактичної перевірки ТзОВ «ЕКСПЕРТ ОІЛ».

В ході проведення фактичної перевірки ТзОВ «ЕКСПЕРТ ОІЛ», ГУ ДПС у м. Києві звернулось до позивача із запитом від 15.02.2022 з вимогою надати до перевірки пояснення та документальне підтвердження з питань дотримання вимог чинного законодавства у сфері ліцензування, виробництва, придбання, зберігання, реалізації, транспортування та обліку пального.

На письмову вимогу, ТзОВ «ЕКСПЕРТ ОІЛ» надано документи, а саме: договори з ТзОВ «ВІКТОРІЯ ТРАНС ЗАХІД», з ФОП ОСОБА_1 , з МПП «ІРЕНА», з ТзОВ «АТЛАНТ ОІЛ ТРЕЙДИНГ»; дозволи ГУ Держпраці у Київській області, формуляри на паливно-роздавальні колонки, свідоцтва про повірку; договори оренди; ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним; оборотно-сальдові відомості по рахунках 631, 361, 282 за період з червня 2020 року по грудень 2021 року; картка рахунку 282 за січень 2022 року.

З 24.02.2022 фактична перевірка ТзОВ «ЕКСПЕРТ ОІЛ» була зупинена у зв`язку з введенням воєнного стану згідно Указу Президента України від 24.02.2022 №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24.02.2022 №2102-ІХ.

Листом від 25.05.2022 за №27142/6/26-15-09-02-07 ГУ ДПС у м. Києві повідомило позивача, що на підставі п. 69.2 підрозділу 10 ХХ «Інші перехідні положення» Податкового кодексу України та наказу ГУ ДПС у м. Києві від 23.05.2022 №1594-п з 25.05.2022 поновлено проведення фактичної перевірки ТзОВ «ЕКСПЕРТ ОІЛ» на залишок невикористаних днів перевірки 1 календарний день.

25.05.2022 відповідачем складено акт про неможливість вручення копії наказу ГУ ДПС у м. Києві від 23.05.2022 №1594-п щодо поновлення проведення фактичної перевірки, у зв`язку з відсутністю посадових осіб позивача за податковою адресою.

За результатами проведеної перевірки, відповідачем складено акт фактичної перевірки №12232/Ж5/26-15-09-02/4202263.

Відповідно до вказаного акту фактичної перевірки, відповідачем встановлено, що ТзОВ «ЕКСПЕРТ ОІЛ» зареєстроване платником акцизного податку з реалізації пального у Системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового.

Відповідно до інформаційного ресурсу ДПС, ТзОВ «ЕКСПЕРТ ОІЛ» зареєстровано акцизні склади:

- уніфікований номер АС 1014862 автозаправочна станція (АЗС) 2; місцезнаходження: Львівська область, м. Червоноград, вул. Промислова, 2Є;

- уніфікований номер АС 1014863 автозаправочна станція (АЗС) 3; місцезнаходження: Львівська область, Золочівський район, с. Підгородне, вул. Тернопільська, 16;

- уніфікований номер АС 101487 автозаправочна станція (АЗС) 1; місцезнаходження: Львівська область, Сокальський район, с. Добрячин, вул. Червоноградська, 1б;

- уніфікований номер АС 1016279 автозаправочна станція (АЗС) 6; місцезнаходження: Волинська область, Іваничівський район, с. Осмиловичі, вул. Львівська, 25;

- уніфікований номер АС 1016278 автозаправочна станція (АЗС) 7; місцезнаходження: Волинська область, м. Нововолинськ, вул. Луцька, 3, корпус Г;

- уніфікований номер АС 1017546 автозаправочна станція (АЗС) 4; місцезнаходження: Львівська область, Сокальський район, м. Сокаль, вул. Тартаківська, 101.

В ході проведеної перевірки встановлено, що ТзОВ «ЕКСПЕРТ ОІЛ» сформовано довідку розпорядника акцизних складів пального з уніфікованими номерами 1014862, 1014863, 1014875, 1016279, 1016278, 1017546 та зареєстровано в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі обладнання, що використовується на автозаправних станціях.

На підтвердження позитивного результату повірки засобів вимірювальної техніки (рівнемірів-лічильників та витратомірів-лічильників), що використовуються ТзОВ «ЕКСПЕРТ ОІЛ» до перевірки надано свідоцтва про повірку відповідно до яких рівнеміри-лічильники мають позитивний результат повірки та відповідають вимогам чинного законодавства. Водночас, відповідно до наданих формулярів (паспортів) на витратоміри-лічильники (паливороздавальні колонки) з номерами 1548, 1549, 1550 у період з 13.03.2021 по 19.04.2021 не мали позитивного результату повірки або оцінки відповідності.

Таким чином, ТОВ «ЕКСПЕРТ ОІЛ» в період з 27.03.2021 по 19.04.2021 використовувало 3 (три) витратоміри-лічильники (паливороздавальні колонки), в яких відсутній позитивний результат повірки або оцінки відповідності, чим порушено вимоги абзацу 4 п.п. 230.1.2 п. 230.1 ст. 230 ПКУ.

Крім цього, відповідно до Єдиного державного реєстру суб?єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним ТзОВ «ЕКСПЕРТ ОІЛ» отримано ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним:

- №13130314202000089 за адресою: Львівська обл., м. Червоноград, вул. Промислова, буд. 2Є, термін дії з 10.06.2020 до 10.06.2025;

- № 13190314202000090 за адресою: Львівська обл., Золочівський р-н, с. Підгородне, вул. Тернопільська, буд. 1Б, термін дії з 10.06.2020 до 10.06.2025;

- № 13290314202000093 за адресою: Львівська обл., Сокальський р-н, с. Добрячин. сул. Червоноградська, буд. 1Б. термін дії з 26.06.2020 до 26.06.2025;

- №13290314202100074 за адресою: Львівська обл., Сокальський р-н, м. Сокаль, вул. Тартаківська, буд. 101, термін дії з 30.07.2021 до 30.07.2026;

- №03190314202100005 за адресою: Волинська обл., м. Нововолинськ, вул. Луцька, буд. 3, корпус Г, термін дії з 21.03.2021 до 21.03.2026 (анульовано);

- №03030314202100006 за адресою: Волинська обл., Іваничівський район, с. Осмиловичі, вул. Львівська, буд. 25, термін дії з 21.03.2021 до 21.03.2026 (анульовано).

Головним управлінням ДПС у Волинській області винесено розпорядження про анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним ТзОВ «ЕКСПЕРТ ОІЛ» №03190314202100005 за адресою: Волинська область, м. Нововолинськ, вул. Луцька, 3, корпус Г. Відповідно до інформаційних даних баз ДПС України, дата анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним №03190314202100005 10.01.2022.

Згідно бази даних Єдиний реєстр акцизних накладних у період з 11.01.2022 по 12.01.2022 з акцизного складу з уніфікованим номером 1016278 (адреса: Волинська область, м. Нововолинськ, вул. Луцька, 3, корпус Г) відображено наступним чином:

- Дебет 902 - Кредит 281 - 1411,91 л (відображено об`єм реалізованого покупцям Бензину автомобільного марки А-95);

- Дебет 902 - Кредит 281 2400,06 л (відображено об`єм реалізованого покупцям Дизельного пального).

Також, відповідно поданих ТзОВ «ЕКСПЕРТ ОІЛ» до контролюючого органу довідок про зведені за добу підсумкові облікові дані щодо обсягів обігу (отримання/відпуску) та залишків пального на акцизному складі з уніфікованим номером 1016278 відображено дані щодо добового обсягу реалізованого пального:

- за 11.02.2022: Дизельного пального в кількості 457,03 л бензину марки А-95 - 600,00л;

- за 12.02.2022: Дизельного пального в кількості 1943,03 л бензину марки А-95 790,23л.

Реалізації пального у період з 11.01.2022 по 12.01.2022 підтверджуються також наданими до перевірки періодичними Z-звітами за 11.01.2022 та 12.01.2022.

Таким чином, на підставі наданих документів та інформаційних баз ДПС встановлено факт реалізації ТзОВ «ЕКСПЕРТ ОІЛ» пального у період з 11.01.2022 по 12.01.2022 без наявності ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, чим порушено вимоги ч. 21 ст. 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв. тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального». Відповідальність передбачена абз. 10 ч. 2 ст. 17 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального».

Також, в ході перевірки встановлено, що Головним управлінням ДПС у Волинській області винесено розпорядження про анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним ТзОВ «ЕКСПЕРТ ОІЛ» №03030314202100006 за адресою: Волинська обл., Іваничівський р-н, с. Осмиловичі, вул. Львівська, буд. 25.

Згідно до інформаційних баз ДПС України, дата анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним №03030314202100006 - 06.12.2021.

Відповідно до наданої в ході перевірки оборотно-сальдової відомості по рахунку 282, встановлено, що станом на 31.12.2021 на АЗС за адресою: Волинська обл., Іваничівський р-н.,с. Осмиловичі, вул. Львівська, буд. 25 обліковуються залишки дизельного пального в кількості 5632,04 л.

Також, відповідно поданих ТзОВ «ЕКСПЕРТ ОІЛ» до контролюючого органу довідок про зведені за добу підсумкові облікові дані щодо обсягів обігу (отримання/відпуску) та залишків пального на акцизному складі з уніфікованим номером 1016279 (за адресою: Волинська обл., Іваничівський р-н., с. Осмиловичі, вул. Львівська, буд. 25) відображено наявність залишків пального у період з 07.12.2021 по 05.02.2022 в кількості 5782,82 л.

Відповідно до Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним ТзОВ «ЕКСПЕРТ ОП» жодних діючих ліцензії за адресою: Волинська обл., Іваничівський р-н, с. Осмиловичі, вул. Львівська, буд. 25. у період з 07.12.2021 по 15.02.2022 не мало. Таким чином, перевіркою встановлено зберігання ТзОВ «ЕКСПЕРТ ОІЛ» пального за адресою: Волинська обл., Іваничівський р-н, с. Осмиловичі, вул. Львівська, буд. 25 без наявності ліцензії на право зберігання пального, чим порушено вимоги ч. 1, 8 ст. 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального».

Так, за результатами проведеної фактичної перевірки, контролюючий орган прийшов до висновку порушення ТзОВ «ЕКСПЕРТ ОТЛ»:

- ч. 8 ст. 15 Закону України від 19 грудня 1995 року №481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального»;

- ч. 21 ст. 15 Закону України від 19 грудня 1995 року №481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв. тютюнових виробів, рідин. що використовуються в електронних сигаретах, та пального»:

- п.п. 230.1.2 л. 230.1 ст. 230 Податкового Кодексу України від 02.12.2010 № 2755-V1. (зі змінами та доповненнями).

На підставі акта фактичної перевірки Головним управлінням ДПС у м. Львові винесено податкові повідомлення рішення від 27.06.2022 №00121230902, від 27.06.2022 №00121330902 та від 27.06.2022 №00121100902.

Податковим повідомленням-рішенням від 27.06.2022 №00121230902 за порушення ч. 8 ст. 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» до позивача застосовано штрафні санкції у розмірі 500000,00 грн.

Податковим повідомленням-рішенням від 27.06.2022 №00121330902 за порушення ч. 21 ст. 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» до позивача застосовано штрафні санкції у розмірі 250000,00 грн.

Податковим повідомленням-рішенням від 27.06.2022 №00121100902 за порушення п.п. 230.1.2 л. 230.1 ст. 230 Податкового Кодексу України до позивача застосовано штрафні санкції у розмірі 60000,00 грн.

Не погоджуючись з податковими повідомленнями-рішенням від 27.06.2022 №00121230902, №00121330902, представником ТзОВ «ЕКСПЕРТ ОІЛ» було подано скаргу до Державної податкової служби України.

14.09.2022 Державною податковою службою України прийнято рішення №11021/6/99-00-06-03-01-06 про результати розгляду скарги, яким залишено оскаржені податкові повідомлення-рішення ГУ ДПС у м. Києві без змін, а скаргу без задоволення.

Позивач не погоджуючись з оскаржуваними податковими повідомленнями-рішеннями звернувся з вказаним позовом до суду.

Перевіряючи законність та обґрунтованість оскаржуваного рішення суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції враховує такі підстави.

Враховуючи вимоги частини 2 статті 19 Конституції України та частини 2 статті 2 КАС України, законодавцем визначено критерії для оцінювання рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, які одночасно є принципами адміністративної процедури, що вироблені у практиці європейських країн.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Податковий кодекс України (далі - ПК України) регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Відповідно до п.п.20.1.4,20.1.6 п.20.1 ст.20 ПК України контролюючі органи мають право, зокрема, проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення та запитувати і вивчати під час проведення перевірок первинні документи, що використовуються в бухгалтерському обліку, регістри, фінансову, статистичну та іншу звітність, пов`язану з обчисленням і сплатою податків, зборів, платежів, виконанням вимог законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи.

Згідно із п.75.1. ст.75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки. Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.

За змістом п.п.75.1.3 п.75.1 ст.75 ПК України фактичною вважається перевірка, що здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об`єктів права власності такого платника. Така перевірка здійснюється контролюючим органом щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).

Пунктом 80.2 статті 80 ПК України визначено, що фактична перевірка може проводитися на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, оформленого наказом, копія якого вручається платнику податків або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції під розписку до початку проведення такої перевірки.

Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та пальним, забезпечення їх високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального на території України визначає Закон України 481/95-BP від 19.12.1995 «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» (далі - Закон №481/95-BP) з наступними змінами та доповненнями у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до ч.21 ст.15 Закону №481/95-BP роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) або тютюновими виробами, або рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, або пальним може здійснюватися суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю. Суб`єкт господарювання (у тому числі іноземний суб`єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) має право зберігати пальне без отримання ліцензії на право зберігання пального в місцях виробництва пального або місцях оптової торгівлі пальним чи місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримані відповідні ліцензії

За приписами ст.1 Закону №481/95-BP ліцензія (спеціальний дозвіл) - документ державного зразка, який засвідчує право суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку.

Відповідно до абзацу 52 Закону №481/95-BP законодавцем визначено підстави анулювання ліцензії шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного розпорядження.

У відповідності до ч.1 ст.17 Закону №481/95-BP за порушення норм Закону щодо виробництва і торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, пальним та зберігання пального посадові особи і громадяни притягаються до відповідальності згідно з чинним законодавством.

Згідно із абз.10 ч.2 ст.17 Закону №481/95-BP до суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у разі роздрібної торгівлі пальним без наявності ліцензії- 250 000 гривень; оптової торгівлі пальним або зберігання пального без наявності ліцензії - 500000 гривень.

Відповідно до ч.4 ст.17 цього ж Закону рішення про стягнення штрафів, передбачених частиною другою цієї статті, приймаються податковими органами та/або органом, який видав ліцензію на право виробництва і торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями і тютюновими виробами та пальним, зберігання пального, та іншими органами виконавчої влади у межах їх компетенції визначеної законами України.

Пунктами 5, 6 Порядку застосування фінансових санкцій, передбачених статтею 17 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.06.2003 №790 (з наступними змінами та доповненнями) передбачено, що однією з підстав для прийняття рішення про застосування фінансових санкцій є акт перевірки додержання суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) встановлених законодавством вимог, обов`язкових для виконання під час здійснення оптової і роздрібної торгівлі алкогольними напоями та/або тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та пальним, складений органом, що видав ліцензію, у якому зазначається зміст порушення і конкретні порушені норми законодавства. Рішення про застосування фінансових санкцій, передбачених пунктом 2 цього Порядку, приймаються керівником, а у разі його відсутності - заступником керівника органу, який видав ліцензію на право виробництва і торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, спиртом-сирцем виноградним, спиртом-сирцем плодовим, алкогольними напоями і тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та пальним (ДПС та її територіальні органи), чи керівником (його заступником) органів МВС, МОЗ, Держстату, Держпродспоживслужби відповідно до їх компетенції, визначеної законодавством.

Як це правильно встановлено судом першої інстанції, Товариству з обмеженою відповідальністю «ЕКСПЕРТ ОІЛ» було видано ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним №03030314202100006 за адресою: Волинська область, Іваничівський район, с. Осмиловичі, вул. Львівська, буд. 25, автозаправна станція (АЗС).

Розпорядженням Головного управління ДПС у Волинській області від 30.11.2021 №1195/03-20-09-03-15 про анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пального, за порушення вимог статті 15 Закону України від 19 грудня 1995 року №481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» анульовано ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним ТОВ «ЕКСПЕРТ ОІЛ» №03030314202100006 за адресою: Волинська область, Іваничівський район, с. Осмиловичі, вул. Львівська, буд. 25, автозаправна станція.

Поряд тим, судом першої інстанції встановлено, що розпорядження Головного управління ДПС у Волинській області від 30.11.2021 №1195/03-20-09-03-15 було предметом розгляду у справі №140/1568/23, за результатами розгляду якої, Волинським окружним адміністративним судом прийнято рішення від 09.08.2023 у справі №140/1568/23, яким визнано протиправним та скасувати розпорядження про анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним №1195/03-20-09-03-15 від 30.11.2021 та зобов`язано Головне управління ДПС у Волинській області видалити запис про анулювання ліцензії товариства з обмеженою відповідальністю «ЕКСПЕРТ ОІЛ», реєстраційний номер 03030314202100006, за адресою: Волинська область, Іваничівський район, с. Осмиловичі, вул. Львівська, буд. 25, автозаправна станція (АЗС) 6 з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним та внести відомості до Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним про ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним.

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 24.01.2024 апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Волинській області залишено без задоволення, а рішення Волинського окружного адміністративного суду від 09 серпня 2023 року у справі № 140/1568/23 - без змін.

Отже, судовими рішеннями у справі №140/1568/23, встановлено відсутність підстав для анулювання Головним управлінням ДПС у Волинській області позивачу ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним №03030314202100006.

Разом з тим, оскільки рішенням суду у наведеній вище справі відновлено порушене право позивача шляхом визнання протиправним та скасування розпорядження про анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним №1195/03-20-09-03-15 від 30.11.2021 та зобов`язано Головне управління ДПС у Волинській області видалити запис про анулювання ліцензії товариства з обмеженою відповідальністю «ЕКСПЕРТ ОІЛ», реєстраційний номер 03030314202100006, за адресою: Волинська область, Іваничівський район, с. Осмиловичі, вул. Львівська, буд. 25, автозаправна станція (АЗС) 6 з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним та внести відомості до Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним про ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, яке слугувало підставою для прийняття податкового повідомлення-рішення №00121230902 від 27.06.2022 про застосування штрафних санкцій, то правові підстави для застосування до позивача штрафу за відсутність ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним відсутні.

Вказане вище узгоджується з правовою позицією Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у постанові від 31.08.2018 у справі №822/1815/16 (адміністративне провадження № К/9901/29162/18) згідно якої, у разі визнання незаконним (протиправним) індивідуальний акт є таким, що не діє з моменту його прийняття, а нормативно-правовий, якщо інше не встановлено законом або не зазначено судом, втрачає чинність після набрання законної сили судовим рішенням.

Отже, для індивідуального акту скасування є наслідком визнання незаконним (протиправним) і неможливість застосування його з моменту його прийняття.

З урахуванням зазначеного, суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що податкове повідомлення-рішення №00121230902 від 27.06.2022 є протиправним та підлягає скасуванню.

Щодо податкового повідомлення рішення №00121330902 від 27.06.2022, то таке на думку суду апеляційної інстанції підлягає скасуванню з огляду на таке.

Частиною 21 ст. 15 Закону №481/95-BP передбачено, що роздрібна пальним може здійснюватися суб`єктами господарювання (водночас іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності, також їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю. У випадку здійснення роздрібної торгівлі без наявності такої ліцензії сума штрафних (фінансових) санкцій становить 250 000 грн.

Як вбачається з апеляційної скарги позивача, останнім не заперечується факт реалізації пального в період з 11.02.2020 по 12.02.2022 року.

За приписами ст. 15 Закону №481/95-BP в редакції чинної з 01.01.2022, ліцензія анулюється та вважається недійсною з моменту одержання суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) розпорядження про її анулювання в електронній формі засобами електронного зв`язку.

Суд апеляційної інстанції зауважує, що відповідно до п. 42.1 ст. 42 ПК України, податкові повідомлення - рішення, податкові вимоги або інші документи з питань адміністрування податків, зборів, платежів, податкового контролю, у тому числі з питань проведення перевірок, звірок, адресовані контролюючим органом платнику податків, повинні бути складені у письмовій формі, відповідним чином підписані та у випадках, передбачених законодавством, завірені печаткою такого контролюючого органу і відображатися в електронному кабінеті.

Згідно приписів абзаце третього п. 42.4 ст. 42 ПК України, документ, надісланий контролюючим органом в електронний кабінет, вважається врученим платнику податків, якщо він сформований з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» та є доступним в електронному кабінеті.

Абзацом четвертим п. 42.1 ст. 42 ПК України, передбачено, що датою вручення платнику податків документа є дата, зазначена у квитанції про доставку у текстовому форматі, що відправляється з електронного кабінету автоматично та свідчить про дату та час доставки документа платнику податків. У разі якщо доставка документа відбулася після 18 години, датою вручення документа платнику податків вважається наступний робочий день. Якщо доставка відбулася у вихідний чи святковий день, датою вручення документа платнику податків вважається перший робочий день, що настає за вихідним або святковим днем.

Як вбачається з матеріалів справи, станом на дату реалізації позивачем пального в період 11.01.2022 по 12.01.2022 року, розпорядження про анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним №03190314202100005 в електронний кабінет ТОВ «ЕКСПЕРТ-ОІЛ» не надходило.

Зазначені обставини підтверджуються скріншотом з Електронного кабінету платника податків позивача (т.1 а.с.22-34) за період з 02.01.2022 по 19.01.2022, згідно якого наявна інформація по усіх «сповіщення», «листи» та «квитанції» які за цей період надходили в електронний кабінет Товариства як платника податків, отже на переконання суду апеляційної інстанції як відповідачем так і третьою особою не доведено отримання відповідного розпорядження контролюючого органу щодо анулювання спірної ліцензії та відповідно протиправну реалізацію Товариством пального в період з 11.01.202 по 12.01.2022.

Окрім того, досліджений в суді апеляційної інстанції скріншот з електронного кабінету державної податкової служби щодо надіслання Товариству спірного розпорядження 04.01.2022 о 16:12 вбачається, що за внутрішнім номером 95438 від 04.01.2022 на такому скріншоті мається витяг з розпорядження №1 про анулювання ліцензії в якому заступник начальника Богдан Шинкарук у відповідності до вимог Закону №481/95-BP зобов`язує ГУ ДПС у Волинській області Людмилу Малярчук анулювати ліцензію на роздрібну торгівлю пальним реєстраційний номер 03190314202100005 Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕКСПЕРТ ОІЛ», а враховуючи твердження відповідача, що така ліцензія анульована 10.01.2022, а відтак не можна дійти беззаперечного висновку, копію якого розпорядження, ким і коли було надіслано Товариству, а відтак помилковими є висновки суду першої інстанції про отримання позивачем в електронному кабінеті відповідного повідомлення від контролюючого органу з витягом з розпорядження №1 від 04.01.2022 про анулювання ліцензії ТзОВ «ЕКСПЕРТ-ОІЛ».

Суд апеляційної інстанції звертає увагу, що на вищезазначених скріншотах з електронного кабінету позивача відсутня позначка з опцією «видалення» вхідних документів, що свідчить про неможливість корегування позивачем обсягу вхідної документації.

Враховуючи вищевикладене суд апеляційної інстанції вважає, що відповідач не зміг належними доказами довести факт отримання позивачем в електронній формі засобами електронного зв`язку Розпорядження про анулювання ліцензії на роздрібну торгівлю пальним № 03190314202100005 за адресою: Волинська область, м. Нововолинськ, вул. Луцька, буд. 3, а з матеріалів справи таке не вбачається.

Оскільки, стаття 15 Закону №481/95-BP пов`язує факт анулювання ліцензії на роздрібну торгівлю пальним з моментом одержання суб`єктом господарювання розпорядженням в електронній формі засобами електронного зв`язку, то відсутність факту одержання Розпорядження про анулювання ліцензії на роздрібну торгівлю пальним № 03190314202100005 за адресою: Волинська область, м. Нововолинськ, вул. Луцька, буд. 3, виключає факт протиправної поведінки Товариства щодо роздрібної торгівлі пальним у період з 11.01.202 по 12.01.2022, а відтак протиправним податкове повідомлення-рішення №00121330902 від 27.06.2022, яке підлягає скасуванню.

Щодо винесення податкового повідомлення-рішення №00121100902 від 27.06.2022 суд апеляційної інстанції зазначає таке.

Підпунктом 230.1.2 пункту 230.1 статті 230 ПК України передбачено, що акцизні склади, на території яких здійснюється виробництво, оброблення (перероблення), змішування, розлив, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізація пального, повинні бути обладнані витратомірами-лічильниками на кожному місці відпуску пального наливом з акцизного складу, розташованому на акцизному складі, та рівнемірами-лічильниками рівня таких товарів (продукції) у резервуарі, а для скрапленого газу (пропану або суміші пропану з бутаном), інших газів, бутану, ізобутану за кодами згідно з УКТ ЗЕД 2711 12 11 00, 2711 12 19 00, 2711 12 91 00, 2711 12 93 00, 2711 12 94 00, 2711 12 97 00, 2711 13 10 00, 2711 13 30 00, 2711 13 91 00, 2711 13 97 00, 2711 14 00 00, 2711 19 00 00, 2901 10 00 10 - також можуть бути обладнані пристроями для вимірювання рівня або відсотка пального у резервуарі (далі - рівнемір-лічильник) на кожному введеному в експлуатацію стаціонарному резервуарі, розташованому на акцизному складі.

Витратоміри-лічильники та резервуари повинні відповідати вимогам законодавства та мати позитивний результат повірки або оцінку відповідності, проведені відповідно до законодавства, а рівнеміри-лічильники повинні відповідати вимогам законодавства та мати позитивний результат повірки або оцінку відповідності, або калібрування, проведені відповідно до законодавства. У разі відсутності позитивного результату повірки або оцінки відповідності, або калібрування витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників для цілей цього Кодексу акцизні склади, на яких вони розташовані, вважаються необладнаними витратомірами-лічильниками та рівнемірами-лічильниками.

Метрологічні характеристики рівнемірів і витратомірів під час визначення обсягу обігу та залишку пального повинні відповідати вимогам законодавства.

Паливороздавальні колонки та/або оливороздавальні колонки, встановлені на акцизних складах, на які є позитивні результати повірки або оцінка відповідності, проведені відповідно до законодавства, виконують функції витратомірів-лічильників.

Вимогами Закону України від 05 червня 2014 року №1314-VII «Про метрологію та метрологічну діяльність» щодо сфери законодавчо регульованої метрології визначені види діяльності, щодо яких з метою забезпечення єдності вимірювань та простежуваності здійснюється державне регулювання стосовно вимірювань, одиниць вимірювання та засобів вимірювальної техніки з обчислення сум податків і зборів, податковий та митний контроль.

Технічним регламентом законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13 січня 2016 року №94 (далі - ТР), встановлено вимоги, яким повинні відповідати засоби вимірювальної техніки, які призначені для застосування у сфері законодавчо регульованої метрології, коли вони надаються на ринку та/або вводяться в експлуатацію для виконання завдань, пов`язаних з вимірюваннями.

Засоби вимірювання витратоміри/рівнеміри проходять процедуру оцінки відповідності по своїм модулям (B та F) згідно з ТР.

Питання відповідності процедурам оцінки засобів вимірювання належить до компетенції ДП «Укрметртестстандарт».

В залежності від технічних та технологічних аспектів роботи акцизного складу, розпорядник акцизного складу самостійно приймає рішення щодо вибору марок, моделей витратомірів-лічильників і рівнемірів-лічильників, програмного забезпечення для повноцінного їх функціонування, якими повинні бути обладнані акцизні склади.

Отже, висновки суду першої інстанції щодо того, що витратоміри-лічильники повинні відповідати вимогам законодавства та мати позитивний результат повірки або оцінку відповідності, проведені відповідно до законодавства, а рівнеміри-лічильники повинні відповідати вимогам законодавства та мати позитивний результат повірки або оцінку відповідності, або калібрування, проведені відповідно до законодавства, є правильними.

Наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі від 08 лютого 2016 року №193 затверджено порядок проведення повірки законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації, та оформлення її результатів (далі - Порядок №193).

Результати вимірювання та інші дані, отримані під час проведення повірки, повинні бути задокументовані відповідно до методики повірки (п.1 Розділу IV Порядку №193).

З матеріалів справи судом першої інстанції встановлено, що в ході проведеної перевірки на підтвердження позитивного результату повірки засобів вимірювальної техніки (рівнемірів-лічильників та витратомірів-лічильників) що використовуються Товариством надано свідоцтва про повірку, відповідно до яких рівнеміри-лічильники мають позитивний результат повірки та відповідають вимогам чинного законодавства.

Водночас, відповідно до наданих формулярів (паспортів на витратоміри-лічильники (паливороздавальні колонки) з номерами 1548, 1549, 1550 у період з 13.03.2021 по 19.04.1991 не мали позитивного результату повірки або оцінки відповідності.

Таким чином, контролюючий орган прийшов до обґрунтованого висновку, що ТзОВ «ЕКСПЕРТ ОІЛ» в період з 27.03.2021 по 19.04.2021 використовувало три витратоміри-лічильники (паливороздавальні колонки), в яких відсутній позитивний результат повірки або оцінки відповідності, чим порушено вимоги абзацу 4 п.п. 230.1.2 п. 230.1 ст. 230 Податкового кодексу України. Зазначене позивачем в ході розгляду справи не спростовано.

Відтак висновок суду першої інстанції щодо правомірності податкового повідомлення-рішення ГУ ДПС у Волинській області №00121100902 від 27.06.2022 підтверджений дослідженими матеріалами справи та відповідає приписам закону.

Оскільки позивач доводів щодо протиправності винесеного податкового повідомлення-рішення №00121100902 від 27.06.2022 в апеляційній скарзі не навів, а відтак в силу приписів статті 308 КАС України вимоги апеляційної скарги щодо скасування рішення суду першої інстанції в цій частині не підлягають до задоволення.

Статтею 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до частини 1 статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Підсумовуючи вказане, надаючи правову оцінку аргументам сторін, в обсязі встановлених у цій справі фактичних обставин, враховуючи їхній зміст та юридичну природу, суд апеляційної інстанції вважає правильними висновки суду першої інстанції щодо визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення №00121230902 від 27.06.2022 та правомірним податкове повідомлення-рішення №00121100902 вір 27.06.2022, та водночас помилковими висновки суду першої інстанції щодо правомірності прийняття податкового повідомлення-рішення №00121330902 від 27.06.2022.

Частиною 2 статті 6 КАС України та статтею 17 Закону України «Про виконання рішень і застосування практики Європейського Суду з прав людини» передбачено застосування судами Конвенції та практики ЄСПЛ як джерела права.

У пункті 58 Рішення Європейського суду з прав людини у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року Суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення. Хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.

З огляду на викладене, враховуючи положення статті 317 КАС України, прецеденту практику ЄСПЛ, суд апеляційної інстанції приходить до переконання, що суд першої інстанції при винесені оскаржуваного рішення неповно з`ясував обставини, що мають значення для справи, висновки суду першої інстанції обставинам справи частково не відповідають, що має наслідком скасування рішення суду першої інстанції в частині відмови в позові та задоволення позову в цій частині частково.

Керуючись статтями 241, 243, 245, 308, 310, 317, 321, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційні скарги Головного управління ДПС у м. Києві, Головного управління ДПС у Волинській області залишити без задоволення.

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕКСПЕРТ ОІЛ» задовольнити частково, рішення Львівського окружного адміністративного суду від 24 жовтня 2024 року у справі №380/18326/22 в частині відмови в позові скасувати та позов в цій частині задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення № 00121330902 від 27.06.2022.

В решті рішення суду в оскаржуваній частині залишити без змін.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у м. Києві (ЄДРПОУ44116011) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕКСПЕРТ ОІЛ» (ЄДРПОУ 42022634) судовий збір за подання позовної заяви згідно платіжної інструкції №417 від 28.12.2022 в сумі 2500,00 (дві тисячі п`ятсот) грн, та за подання апеляційної скарги згідно платіжної інструкції №1535 від 02.12.2024 в сумі 3750,00 (три тисячі сімсот п`ятдесят) грн.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.

Головуючий суддя Т. І. Шинкар судді Л. П. Іщук І. М. Обрізко Повне судове рішення оформлене суддею-доповідачем 14.02.2025 згідно з ч.3 ст.321 КАС України.

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.02.2025
Оприлюднено21.02.2025
Номер документу125277568
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них акцизного податку, крім акцизного податку із ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції)

Судовий реєстр по справі —380/18326/22

Ухвала від 09.05.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 23.04.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 23.04.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 14.04.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 07.04.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 27.03.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 19.03.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 06.03.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Постанова від 05.02.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

Ухвала від 27.01.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні