Справа № 742/7157/24
Провадження № 2/747/50/25
РІШЕННЯ
іменем України
20.02.2025 року селище Талалаївка
Талалаївський районний суд Чернігівської області в складі:
головуючої судді Тіщенко Л.В.
секретаря Зірки В.П.
розглянув у відкритому судовому засіданні в залі суду в селищі Талалаївка в порядку спрощеного провадження цивільну справу за позовом управління соціального захисту населення Прилуцької міської ради Чернігівської області до ОСОБА_1 про стягнення коштів, -
ВСТАНОВИВ:
Представник позивача звернувся до суду з даним позовом до відповідача. В обґрунтування позову зазначається, що в березні 2022 року відповідачка за допомогою порталу «Дія» заповнила онлайн заяву на отримання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам на себе та свого сина ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 . Заява взяття на облік в електронній формі, сформована засобами мобільного додатку «Дія» та накладеним відділеним кваліфікованим електронним підписом «Дія. Підпис» особи. Зас ява передається засобами Порталу «Дія» до інформаційної системи Мінсоцполітики для включення до Єдиної інформаційної бази даних про внурішньо переміщених осіб та подальшої передачі до відповідного органу соціального захисту населення за місцем обліку ВПО. Після включення відомостей про особу до Єдиної інформаційної бази даних про ВПО така особа може сформувати засобами порталу «Дія» електронну довідку, яка підтверджує факт внутрішнього переміщення та взяття на облік такої особи, що дає право на отримання виплат допомоги. Розмір отриманої допомоги становить для осіб з інвалідністю та дітей- 3000 грн, для інших осіб 2000 грн щомісячно. Так, відповідачкою за березень та квітень 2022 року було отримано 10 000 грн допомоги на себе та сина. Після проведення верифікації, інформацію про яку управління отримало починаючи з травня 2022 року, було виявлено факт, що відповідачка не являється ВПО, перебуває на обліку в управлінні та отримує допомогу при народженні дитини за фактичним місцем проживання по АДРЕСА_1 , зареєстрована по АДРЕСА_2 . Місця реєстрації та фактичного проживання відповідачки не відносяться до окупованих територій або територій, де ведуться активні бойові дії. Дані обставини є підставою для припинення призначеної допомоги та проведення перерахунку допомоги. Після проведеного перерахунку допомоги було виявлено переплату за період з 01.03.2022 по 30.04.2022 в розмірі 10 000. Дана переплата виникла з вини відповідачки, так як вона свідомо заповнювала та підписувала за допомогою накладеного віддаленим кваліфікованим електронним підписом «Дія. Підпис» весь пакет документів для отримання допомоги знаючи, що не відноситься до категорії ВПО. Про факт переплати та обов`язок повернути безпідставно отримані кошти відповідачку повідомляли, але на нею кошти у розмірі 10 000 грн на рахунок управління не повернуті.
Тому представник позивача просить суд стягнути з відповідачки надміру виплачені кошти вигляді допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам у розмірі 10 000 грн та понесені судові витрати.
Ухвалою від 16 січня 2025 року відкрито спрощене провадження з повідомленням сторін та призначено судовий розгляд на 20 лютого 2025 року, про що учасники справи повідомлені належним чином.
Представник позивача в судове засідання не з`явився, від представника надійшла заява про розгляд справи без його участі, позовні вимоги підтримує в повному обсязі і просить задовольнити. Відповідач ОСОБА_1 в судове засідання не з`явилась, повідомлена належним чином, матеріали справи містять поштову розписку про вручення відповідачу судового виклику. Будь-яких заяв чи клопотань від відповідача з приводу справи до суду не надходило, відзив на позов відповідачем не подано. Оскільки всі учасники справи в судове засідання не з`явились, то відповідно до вимог ч.2 ст. 247 ЦПК України фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось.
Суд, дослідивши та проаналізувавши наявні по справі докази, приходить до наступного висновку. Так, судом встановлені наступні фактичні обставини справи та зміст спірних правовідносин.
В судовому засіданні встановлено, що у березні 2022 року ОСОБА_1 на порталі «Дія» заповнила онлайн заяву на отримання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам на себе та свого сина ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (а.с.4-5) Розпорядженням УПСЗН Прилуцької міської ради від 18.06.2022 ОСОБА_1 відмовлено у призначенні допомоги, так як проживала в м. Прилуки до 24.02.2022 та отримувала в УПСЗН Прилуцької міської ради допомогу при народженні по фактичному місцю проживання (а.с.6) 15.12.2020 року ОСОБА_1 зверталась до УПСЗН Прилуцької міської ради із заявою про призначення допомоги у зв`язку з вагітністю та пологами та допомоги при народженні дитини (а.с.7) 23.12.2020 року УПСЗН Прилуцької міської ради було прийнято рішення про призначення ОСОБА_1 допомоги по вагітності та пологах та при народженні дитини (а.с.8) 13.02.2023 року та 28.03.2023 року УПСЗН Прилуцької міської ради письмово зверталось до ОСОБА_1 з повідомленням про необхідність повернення безпідставно отриманих коштів як ВПО в сумі 10 000 грн (а.с.9)
При вирішенні зазначеної справи судом застосовуються наступні норми права, та мотиви їх застосування.
Відповідно до ч. 1 статті 2 ЦПК України, завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави. Згідно з ч.3 статті 3 ЦПК України, провадження в цивільних справах здійснюється відповідно до законів, чинних на час вчинення окремих процесуальних дій, розгляду і вирішення справи. Відповідно до ч.1 статті 4 ЦПК України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів. В ч.1 статті 5 ЦПК України, зазначено про те, що здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором. Згідно пунктів 1, 2, 3 частини першої статті 264 ЦПК України, під час ухвалення рішення суд вирішує, чи мали місце обставини (факти), якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються; чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи; які правовідносини сторін випливають із встановлених обставин.
Згідно пункту 2 Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 332 від 20.03.2022р. (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) допомога надається особам, які перемістилися з тимчасово окупованої російською федерацією території України, а також території адміністративно-територіальних одиниць, на території яких платникам єдиного внеску на загальнообов`язкове соціальне страхування, які перебувають на обліку на відповідній території, може надаватися допомога в рамках Програми «Підтримка», затвердженому Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 06.03.2022р. №204. Відповідно до п.3 Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №332 від 20.03.2022р. (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин), допомога призначається за повний місяць, у якому уповноважена особа звернулася за її наданням, незалежно від дати такого звернення та виплачується щомісяця одному з членів сім`ї (далі-уповноважена особа)у такому розмірі: для осіб з інвалідністю та дітей - 3000гривень; для інших осіб - 2000 гривень. Орган соціального захисту населення з моменту виявлення факту надміру перерахованої (виплаченої) допомоги визначає обсяг неправомірно або повторно отриманих коштів та протягом 30 робочих днів повідомляє про це уповноваженій особі або отримувачу шляхом надсилання повідомлення з використанням засобів поштового/ електронного зв`язку (із застосуванням засобів електронного сповіщення Єдиної системи (за технічної можливості)/засобами мобільного зв`язку, які забезпечують фіксацію повідомлення або виклику. Згідно п.29 Порядку №332 у разі неправомірної або повторної виплати отримувачу допомоги за певний період суми такої виплаченої допомоги повертаються отримувачем добровільно або за вимогою органу соціального захисту населення. Орган соціального захисту населення з моменту виявлення факту надміру перерахованої (виплаченої) допомоги визначає обсяг неправомірно або повторно отриманих коштів та протягом 30 робочих днів повідомляє про це уповноваженій особі або отримувачу шляхом надсилання повідомлення з використанням засобів поштового/електронного зв`язку (із застосуванням засобів електронного сповіщення Єдиної системи(за технічної можливості)/засобами мобільного зв`язку, які забезпечують фіксацію повідомлення або виклику. Орган соціального захисту населення має право здійснити перерахунок надміру виплачених коштів допомоги отримувачу за рахунок наступних виплат. У разі неповернення надміру виплачених коштів добровільно в установлені строки орган соціального захисту населення вирішує питання про їх стягнення в судовому порядку.
Згідно з частиною першою статті 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Тобто зобов`язання з повернення безпідставного набуття, збереження майна виникають за наявності трьох умов: а) набуття або збереження майна; б) набуття або збереження за рахунок іншої особи; в) відсутність правової підстави для набуття або збереження майна. Згідно ч. 1 ст. 1166 ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Відповідно до ч. 1 ст. 13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. За ч. 1 ст 76 ЦПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Предметом доказування є обставини, що підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення, що визначено частино 2 ст 77 ЦПК України. Частиною 1 ст 81 ЦПК України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
За таких обставин, суд приходить до висновку про те, що вимоги про стягнення з відповідачки надміру виплаченої державної допомоги у сумі 10 000,00 грн. є обґрунтованими та підлягають задоволенню. Доказів на спростування вказаного, відповідачем надано не було. Тому наявні підстави для задоволення позову в повному обсязі.
Крім того, ч.5 ст. 265 ЦПК України передбачено, що у резолютивній частині рішення зазначається про розподіл судових витрат. У відповідності до ч.1 ст.141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Оскільки в ході судового розгляду суд прийшов до висновку про задоволення позовних вимог, то з відповідача на користь позивача підлягає до стягненню сума судового збору 3028 грн, сплачена позивачем при подачі позову до суду та документально підтверджена платіжною інструкцією № 191 від 12.12.2024 року.
На підставі викладеного, керуючись ст. 1166, 1212 ЦК України, ст. 3, 11-13, 76-83, 89, 141, 211, 258, 259, 280-282 ЦПК України, суд, -
УХВАЛИВ:
Позов управління соціального захисту населення Прилуцької міської ради Чернігівської області до ОСОБА_1 про стягнення коштів - задовольнити.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь управління соціального захисту населення Прилуцької міської ради Чернігівської області 10 000 (десять тисяч) грн надміру виплачених коштів у вигляді допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь управління соціального захисту населення Прилуцької міської ради Чернігівської області 3028 (три тисячі двадцять вісім) грн в рахунок відшкодування сплаченого судового збору.
Рішення може бути оскаржене до Чернігівського апеляційного суду протягом 30 днів з дня отримання учасниками справи копії рішення.
Позивач Управління соціального захисту населення Прилуцької міської ради Чернігівської області, вул Котляревського, 62 м Прилуки Чернігівської обл, код ЄДРПОУ 03196222
Відповідач ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , місце реєстрації АДРЕСА_3 (РНОКПП НОМЕР_1 )
Суддя Л.В.Тіщенко
Суд | Талалаївський районний суд Чернігівської області |
Дата ухвалення рішення | 20.02.2025 |
Оприлюднено | 21.02.2025 |
Номер документу | 125295761 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів) |
Цивільне
Талалаївський районний суд Чернігівської області
Тіщенко Л. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні