Ухвала
від 19.02.2025 по справі 602/1111/24
ШУМСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Справа № 602/1111/24

2/609/71/2025

19 лютого 2025 року Шумський районний суд Тернопільської області

в складі:головуючого судді: Ковтуновича О.В.

при секретарі судового засідання: Сандулович О.М.

розглянувши у підготовчому судовому засіданні в м. Шумськ цивільну справу № 602/1111/24 за позовом ОСОБА_1 до Шумського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Кременецькому районі Тернопільської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про встановлення неправильності в актовому записі та внесення змін, -

В С Т А Н О В И В :

Шумським районним судом Тернопільської області в порядку загального позовного провадження розглядається цивільна справа за позовом ОСОБА_1 до Шумського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Кременецькому районі Тернопільської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про встановлення неправильності в актовому записі та внесення змін.

Ухвалою суду від 27 грудня 2024 року прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, підготовче засідання по справі призначено на 23 січня 2025 року на 10 год. 30 хв.

Ухвалою суду від 23 січня 2025 року підготовче засідання по справі відкладено на 19 лютого 2025 року на 10 год. 00 хв.

18 лютого 2025 року через підсистему «Електронний суд» від представника позивача ОСОБА_1 адвоката, Радосюк Олени Ігорівни надійшла заява про уточнення позовних вимог, в якому зазначає, що враховуючи дію воєнного стану та принцип екстериторіальності, людина може звернутися до будь-якого відділу державної реєстрації актів цивільного стану, без територіальної прив`язки. Також, внутрішньо переміщені особи вправі звернутися з заявою до будь якого відділу ДРАЦС на їх вибір. Так, висновком про внесення змін до актового запису цивільного стану Шумського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Кременецькому районі Тернопільської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції від 07.08.2024 ОСОБА_1 було відмовлено у зв`язку із відсутністю документів що підтверджують даний факт. Вважає, що така відмова є незаконною, оскільки перешкоджає реалізації її особистих немайнових прав, немає перешкод для внесення відповідних змін, адже це не суперечить закону, а відповідач в особі керівника органу визначив довірительці порядок подання заяви, яким вона скористалася. Зазначає, що на сьогоднішній день стало відомо із заяви Шумського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Кременецькому районі Тернопільської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції від 18.01.2025 року, що актовий запис № 7320 про смерть ОСОБА_2 , зберігається в Першому відділі державної реєстрації актів цивільного стану у місті Харкові Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції. У зв`язку із зазначеним, прошу суд залучити до участі у справі № 602/1111/24 в якості співвідповідача Перший відділ державної реєстрації актів цивільного стану у місті Харкові Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції ( 61058, м. Харків вул. Сумська, буд. 61, Код ЄДРПОУ 23320813, тел. 0(95) 633-12-51 Електронна адреса:vcs@khm.kh.drsu.gov.ua). Враховуючи наведене, просить Визнати протиправним Висновок Шумського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Кременецькому районі Тернопільської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції від 07.08.2024 року. Визнати неправильність запису в актовому записі про смерть № 7320, складеного 15.05.2019 року Харківським міським відділом державної реєстрації актів цивільного стану юстиції Головного територіального управління в Харківській області, встановивши неправильність прізвища батька " ОСОБА_3 " замість " ОСОБА_4 " та встановити неправильність інформації про дату народження «1931 року» замість « ІНФОРМАЦІЯ_1 ». Зобов`язати Перший відділ державної реєстрації актів цивільного стану у місті Харкові Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції внести зміни до актового запису про смерть № 7320, складеного 15.05.2019 року Харківським міським відділом державної реєстрації актів цивільного стану юстиції Головного територіального управління в Харківській області, в графі прізвище вказати " ОСОБА_4 " замість невірного " ОСОБА_3 " та в графі дата народження вказати « ІНФОРМАЦІЯ_1 » замість невірного «1931 року».

18 лютого 2025 року через підсистему «Електронний суд» від представника позивача ОСОБА_1 адвоката, Радосюк Олени Ігорівни надійшло клопотання про витребування доказів в якому з метою повного, всебічного та об`єктивного з`ясування всіх обставин справи, просить суд витребувати з Шумського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Кременецькому районі Тернопільської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції повний витяг з ДРАЦСГ № 00045685666 від 25 червня 2024 року; повний витяг з ДРАЦСГ № 00045686112 від 25 червня 2024 року; повний витяг з ДРАЦСГ № 00045817095 від 03 липня 2024 року; повний витяг з ДРАЦСГ № 00046320180 від 02 серпня 2024 року; повний витяг з ДРАЦСГ № 00045751349 від 28 червня 2024 року.

У підготовче судове засідання представник позивача не з`явилася, однак через підсистему «Електронний суд» подала клопотання про розгляд підготовчого судового засідання проводити без участі представника, подану заяву про залучення співвідповідача та уточнення позовних вимог підтримує та просить задоволити.

Представник відповідача у підготовче судове засідання не з`явилася, проте в матеріалах справи наявна заява про розгляд справи за відсутності представника.

Дослідивши матеріали справи, суд прийшов до наступного висновку.

Відповідно до ч.1 ст.2 ЦПК України, завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.

В силу вимог ч. 3 ст. 13 Цивільного процесуального кодексу України учасник справи розпоряджається своїми правами щодо предмета спору на власний розсуд.

Що стосується заяви про про уточнення позовних вимог суд зазначає наступне.

Згідно ч. 2 ст.49 ЦПК Українипозивач має право збільшити або зменшити розмір позовних вимог до закінчення підготовчого засідання.

Відповідно до п. 3 ч. 2ст. 197 ЦПК України, суд у підготовчому судовому засіданні заслуховує уточнення позовних вимог та заперечень проти них та розглядає відповідні заяви.

Суд приходить до висновку про те, що позивачем подано заяву про уточнення позовних вимог у встановлені законодавством строки.

З огляду на вищевикладене, суд вважає за можливе прийняття заяву про уточнення позовних вимог.

В подальшому розглядати справу з урахуванням уточненої позовної заяви.

Так, ч.2ст.19 Конституції Українивстановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

Актами цивільного стану є події та дії, які нерозривно пов`язані з фізичною особою і започатковують, змінюють, доповнюють або припиняють її можливість бути суб`єктом цивільних прав та обов`язків (ч.1 ст.49ЦК України). Актом цивільного стану є, зокрема, смерть фізичної особи (ч. 2ст.49 ЦК України).

Відносини, пов`язані з проведенням державної реєстрації актів цивільного стану, внесенням до актових записів цивільного стану змін, їх поновленням і анулюванням, визначає засади діяльності органів державної реєстрації актів цивільного стану регулюєЗакон України "Про державну реєстрацію актів цивільного стану" від 01.07.2010 №2398-VI.

Відповідно до ч.1ст.6 Закону №2398-VIвідділи державної реєстрації актів цивільного стану проводять державну реєстрацію народження фізичної особи та її походження, шлюбу, розірвання шлюбу, зміни імені, смерті, вносять зміни до актових записів цивільного стану, поновлюють та анулюють їх; формують Державний реєстр актів цивільного стану громадян, ведуть його, зберігають архівний фонд; здійснюють відповідно до законодавства інші повноваження.

Ч.1ст.22 Закону №2398-VIвизначено, що внесення змін до актового запису цивільного стану проводиться відповідним органом державної реєстрації актів цивільного стану за наявності достатніх підстав. За наслідками перевірки зібраних документів орган державної реєстрації актів цивільного стану складає обґрунтований висновок про внесення змін до актового запису цивільного стану або про відмову в цьому. У разі відмови у внесенні змін до актового запису цивільного стану у висновку вказуються причини відмови та зазначається про можливість її оскарження в судовому порядку.

Відповідно до ч.5ст.9 Закону №2398-VIправила проведення державної реєстрації актів цивільного стану, внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання затверджуються Міністерством юстиції України.Наказом Міністерства юстиції України від 12.01.2011 №96/5затверджені Правила внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання (далі по тексту - Правила №96/5).

Пунктом 1.15 Правил відмова органів державної реєстрації актів цивільного стану у внесенні змін до актових записів цивільного стану, їх поновленні або анулюванні може бути оскаржена в судовому порядку.

Згідно з пунктом 2.12 розділу II Правил №96/5 на підставі зібраних документів та за наслідками перевірки відділ державної реєстрації актів цивільного стану, дипломатичне представництво чи консульська установа України складає обґрунтований висновок про внесення змін до актового запису (або декількох актових записів) цивільного стану або про відмову в цьому за формою, наведеною в додатку 2.

У разі відмови у внесенні змін до актового запису цивільного стану у висновку мають бути чітко вказані причини відмови та зазначено про можливість її оскарження в судовому порядку.

Відповідно дост. 2 КАС Українизавданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Пункт 2 ч.1ст. 4 КАС Українипередбачає, що публічно-правовим є, зокрема, спір, в якому хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій.

Статтею 19 КАС Українивизначено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.

Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), прийнятих або вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій, крім спорів, для яких законом установлений інший порядок судового вирішення.

Велика Палата Верховного Суду України неодноразово у своїх постановах наводила критерії розмежування судової юрисдикції. Такими критеріями є передбачені законом умови, за яких певна справа підлягає розгляду за правилами того чи іншого виду судочинства, як-то: суб`єктний склад правовідносин, предмет спору та характер спірних матеріальних правовідносин. Крім того, таким критерієм може бути пряма вказівка у законі на вид судочинства, в якому розглядається визначена категорія справ. При визначенні предметної та/або суб`єктної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.

Публічно-правовий спір має особливий суб`єктний склад. Участь суб`єкта владних повноважень є обов`язковою ознакою для того, щоб класифікувати спір як публічно-правовий. Проте сама по собі участь у спорі суб`єкта владних повноважень не дає підстав ототожнювати спір з публічно-правовим та відносити його до справ адміністративної юрисдикції.

Під час визначення предметної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.

Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.

Разом з тим приватноправові відносини вирізняються наявністю майнового чи немайнового інтересу учасника. Спір має приватноправовий характер якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення приватного права чи інтересу, як правило майнового, конкретного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть якщо до порушення приватного права чи інтересу призвели управлінські дії суб`єктів владних повноважень (Постанова ВП ВС від 07 квітня 2020 року по справі №473/1433/18, Постанова ВП ВС від 30 січня 2020 року по справі №695/743/17).

Як вбачається з матеріалів справ представник позивача просить:

- визнати протиправним Висновок Шумського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Кременецькому районі Тернопільської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції від 07.08.2024 року;

- визнати неправильність запису в актовому записі про смерть № 7320, складеного 15.05.2019 року Харківським міським відділом державної реєстрації актів цивільного стану юстиції Головного територіального управління в Харківській області, встановивши неправильність прізвища батька " ОСОБА_3 " замість " ОСОБА_4 " та встановити неправильність інформації про дату народження «1931 року» замість « ІНФОРМАЦІЯ_1 »;

- зобов`язати Перший відділ державної реєстрації актів цивільного стану у місті Харкові Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції внести зміни до актового запису про смерть № 7320, складеного 15.05.2019 року Харківським міським відділом державної реєстрації актів цивільного стану юстиції Головного територіального управління в Харківській області, в графі прізвище вказати " ОСОБА_4 " замість невірного " ОСОБА_3 " та в графі дата народження вказати « ІНФОРМАЦІЯ_1 » замість невірного «1931 року».

Зі змісту заявлених представником позивача позовних вимог та підстав, зазначених на їх обґрунтування, вбачається, що у даній справі спірні правовідносини виникли між учасниками справи - позивачем та відповідачем - суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень, дій чи бездіяльності, а отже, існує публічно-правовий спір, що унеможливлює розгляд цієї справи за правилами цивільного судочинства. Такий спір має вирішуватися за правиламиКАС України.

Вимоги позивача визнати неправильність такого запису та зобов`язати внести зміни до актового запису є похідними від вимоги щодо визнання протиправним висновку про відмову у внесенні змін до актового запису.

Подібні за змістом висновки викладено в постанові Верховного Суду від16 лютого 2023 року у справі № 420/11422/21 (адміністративне провадження № К/9901/38704/21).

За результатами підготовчого засідання суд постановляє ухвалу про закриття провадження у справі (п. 2 ч. 2ст. 200 ЦПК України).

Відповідно до п.1 ч.1ст. 255 ЦПК Українисуд своєю ухвалою закриває провадження у справі, якщо справа не підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства.

Згідно ч.1ст. 256 ЦПК Україниякщо провадження у справі закривається з підстав, визначених пунктом 1 частини першоїстатті 255 цього Кодексу, суд повинен повідомити заявникові, до юрисдикції якого суду віднесено розгляд таких справ.

Враховуючи наведене, беручи до уваги характер спірних правовідносин, суд приходить до висновку, що провадження у справі слід закрити, оскільки захист прав свобод та інтересів фізичних осіб в сфері публічно-правових відносин не підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства, а здійснюється в порядку адміністративного судочинства.

Керуючись ст.ст. 13, 200, 258-261, 353-355 Цивільного процесуального кодексу України, суддя,-

П О С Т А Н О В И В :

Прийнятидо розглядууточнену позовну заявупредставника позивача ОСОБА_1 адвоката, Радосюк Олени Ігорівни у цивільній справі № 602/1111/24 за позовом ОСОБА_1 до Шумського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Кременецькому районі Тернопільської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про встановлення неправильності в актовому записі та внесення змін.

Провадження в цивільній справі № 602/1111/24 за позовом ОСОБА_1 до Шумського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Кременецькому районі Тернопільської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про встановлення неправильності в актовому записі та внесення змін - закрити.

Роз`яснити, що розгляд даної справи віднесено до юрисдикції адміністративного суду.

Ухвала суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційної скарги не було подано.

У разі подання апеляційної скарги ухвала суду, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на ухвалу суду подається до Тернопільського апеляційного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення.

Ухвала суду складена та підписана 19 лютого 2025 року.

Суддя: Олег КОВТУНОВИЧ

СудШумський районний суд Тернопільської області
Дата ухвалення рішення19.02.2025
Оприлюднено24.02.2025
Номер документу125302737
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Інші справи позовного провадження

Судовий реєстр по справі —602/1111/24

Ухвала від 19.02.2025

Цивільне

Шумський районний суд Тернопільської області

Ковтунович О. В.

Ухвала від 19.02.2025

Цивільне

Шумський районний суд Тернопільської області

Ковтунович О. В.

Ухвала від 23.01.2025

Цивільне

Шумський районний суд Тернопільської області

Ковтунович О. В.

Ухвала від 27.12.2024

Цивільне

Шумський районний суд Тернопільської області

Ковтунович О. В.

Ухвала від 25.11.2024

Цивільне

Лановецький районний суд Тернопільської області

Наумчук В. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні