Рішення
від 19.02.2025 по справі 260/8011/24
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

19 лютого 2025 рокум. Ужгород№ 260/8011/24

Закарпатський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Луцович М.М., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Державної міграційної служби України (вул. Володимирська, буд. 9, м. Київ, 01001, код ЄДРПОУ 37508470), Головного управління Державної міграційної служби України в Закарпатській області в особі Ужгородського відділу № 1 Головного управління Державної міграційної служби України в Закарпатській області (вул. Головна, 59, с. Оноківці, Ужгородський район, Закарпатська область, 89412, код ЄДРПОУ 37809328), Державного підприємства «Документ» в особі відокремленого підрозділу філії в Польщі (вул. Довнар-Запольського, буд.8, м. Київ, 04116, код ЄДРПОУ 32735236) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернувся до Закарпатського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Державної міграційної служби України, Головного управління Державної міграційної служби України в Закарпатській області в особі Ужгородського відділу № 1 Головного управління Державної міграційної служби України в Закарпатській області, Державного підприємства «Документ» в особі відокремленого підрозділу філії в Польщі, в якому просить:

1. Визнати протиправною бездіяльність Державної міграційної служби України (ЄДРПОУ 37508470, 01001, м. Київ, вул. Володимирська, 9), Головного управління Державної міграційної служби України в Закарпатській області (ЄДРПОУ 37809328, 88000, Закарпатська область, м. Ужгород, вул. Івана Коршинського, 12 «а») в особі Ужгородського відділу №1 Головного управління Державної міграційної служби України в Закарпатській області (ЄДРПОУ 37809328, 89412, Закарпатська область, Ужгородський район, с. Оноківці, вул. Головна, 59), Державного підприємства «Документ» (ЄДРПОУ 32735236, 04116, м. Київ, вул. Довнар-Запольського, 8) та його відокремленого підрозділу філії в Польщі (NIP: 1080025510, Республіка Польща, 01-105, Варшава, вул. Юзефа Совіньскєго, 25, оф. 166), щодо відмови та несвоєчасної передачі, доставки та видачі паспорта громадянина України для виїзду за кордон (серія НОМЕР_2 , дата видачі: 24.01.2024, дійсний до: 24.01.2034, орган, що видав: 2110), який оформлений на ім`я ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , р.н.о.к.п.п. НОМЕР_1 ).

2. Зобов`язати Державну міграційну службу України (ЄДРПОУ 37508470, 01001, м. Київ, вул. Володимирська, 9) вжити у межах своїх повноважень заходів із забезпечення доставки оформленого на ім`я ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , р.н.о.к.п.п. НОМЕР_1 ) паспорта громадянина України для виїзду за кордон (серія НОМЕР_2 , дата видачі: 24.01.2024, дійсний до: 24.01.2034, орган, що видав: 2110) від Державного підприємства «Поліграфічний комбінат «Україна» по виготовленню цінних паперів» (ЄДРПОУ 16286441, 04119, м. Київ, вул. Дегтярівська, 38-44) до Головного управління Державної міграційної служби України в Закарпатській області (ЄДРПОУ 37809328, 88000, Закарпатська область, м. Ужгород, вул. Івана Коршинського, 12 «а») в особі Ужгородського відділу №1 Головного управління Державної міграційної служби України в Закарпатській області (ЄДРПОУ 37809328, 89412, Закарпатська область, Ужгородський район, с. Оноківці, вул. Головна, 59).

3. Зобов`язати Головне управління Державної міграційної служби України в Закарпатській області (ЄДРПОУ 37809328, 88000, Закарпатська область, м. Ужгород, вул. Івана Коршинського, 12 «а») в особі Ужгородського відділу №1 Головного управління Державної міграційної служби України в Закарпатській області (ЄДРПОУ 37809328, 89412, Закарпатська область, Ужгородський район, с. Оноківці, вул. Головна, 59) передати оформлений на ім`я ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , р.н.о.к.п.п. НОМЕР_1 ) паспорт громадянина України для виїзду за кордон (серія НОМЕР_2 , дата видачі: 24.01.2024, дійсний до: 24.01.2034, орган, що видав: 2110), разом з копіями заяви, заяви-анкети та актом-приймання передачі (у 2 примірниках) до Державного підприємства «Документ»(ЄДРПОУ 32735236, 04116, м. Київ, вул. Довнар-Запольського, 8).

4. Зобов`язати Державне підприємство «Документ» (ЄДРПОУ 32735236, 04116, м. Київ, вул. Довнар-Запольського, 8) здійснити доставку оформленого на ім`я ОСОБА_2 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , р.н.о.к.п.п. НОМЕР_1 ) паспорта громадянина України для виїзду за кордон (серія НОМЕР_2 , дата видачі: 24.01.2024, дійсний до: 24.01.2034, орган, що видав: 2110), разом з копіями заяви, заяви-анкети та актом-приймання передачі (у 2 примірниках) до його відокремленого підрозділу філії в Польщі (NIP: 1080025510, Республіка Польща, 01-105, Варшава, вул. Юзефа Совіньскєго, 25, оф. 166).

5. Зобов`язати Державне підприємство «Документ» (ЄДРПОУ 32735236, 04116, м. Київ, вул. Довнар-Запольського, 8) в особі відокремленого підрозділу філії в Польщі (NIP: 1080025510, Республіка Польща, 01-105, Варшава, вул. Юзефа Совіньскєго, 25, оф. 166), яка розташована в м. Варшава, видати ОСОБА_3 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , р.н.о.к.п.п. НОМЕР_1 ) оформлений паспорт громадянина України для виїзду за кордон (серія НОМЕР_2 , дата видачі: 24.01.2024, дійсний до: 24.01.2034, орган, що видав: 2110), в порядку та на підставі законодавства України, яке було чинне на момент звернення з заявою про його оформлення - 19.01.2024, тобто без пред`явлення будь-яких військово-облікових документів.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 19 січня 2024 року позивач звернувся до відокремленого підрозділу ДП «Документ» - філія в Польщі, яка розташована в м. Варшава, з метою оформлення паспорту громадянина України для виїзду за кордон. Відповідно до інформації, що наявна в мобільному застосунку «Дія» 24 січня 2024 року на ім`я позивача виготовлено паспорт громадянина України для виїду за кордон (серія НОМЕР_2 , дата видачі: 24.01.2024, дійсний до: 24.01.2034, орган, що видав: 2110). Однак, позивач так і не отримав паспорт громадянина України для виїзду за кордон, хоча звертався до відповідачів щодо вжиття заходів із забезпечення доставки, передачі та видачі такого паспорта. Вважає, що протиправна бездіяльність відповідачів призвела до порушення гарантованого права на отримання оформленого паспорта громадянина України для виїзду за кордон.

Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду від 09 грудня 2024 року відкрито спрощене позовне провадження в даній адміністративній справі та надано відповідачу строк для подання відзиву на позов.

Відповідач 1 надав суду відзив на позовну заяву, відповідно до якого просить відмовити у задоволенні позову в зв`язку з тим, що ДМС виконано свої повноваження у відповідності до визначеної законодавством процедури.

Відповідач 2 надав суду відзив на позовну заяву, відповідно до якого просить відмовити у задоволенні позову в зв`язку з тим, що заяву-анкету позивача, яку було сформовано у відокремленому підрозділі ДП «Документ» в особі відокремленого підрозділу філії в Польщі передано для подальшого розгляду до Ужгородського відділу № 1 ГУ ДМС у Закарпатській області. Ужгородським відділом № 1 ГУ ДМС у Закарпатській області виконано свої повноваження, відповідно до визначеної законодавством процедури та оформлено на ім`я позивача паспорт громадянина України для виїзду за кордон та відправлено його до ДП «Документ» м. Київ для подальшого пересилання до ДП «Документ» в особі відокремленого підрозділу філії в Польщі.

Позивачем надано відповідь на відзиви відповідача 1 та 2, в яких зазначив, що порушуючи умови укладеного з позивачем договору про надання послуг та норм законодавства України, чинних на момент укладення договору, відмовляючи позивачу у видачі паспорту громадянина України для виїзду за кордон, існує ймовірність повернення представниками ДП «Документ» в особі відокремленого підрозділу філії в Польщі паспорту громадянина України для виїзду за кордон на ім`я позивача до відповідного територіального органу/територіального підрозділу ДМС для зберігання.

Відповідач 3 надав суду відзив на позовну заяву, відповідно до якого просить відмовити у задоволенні позову в зв`язку з тим, що позивачу не було відмовлено в реалізації права на оформлення та видачу паспорта громадянина України для виїзду за кордон, оскільки таке рішення про відмову не приймалось уповноваженим на це суб`єктом.

Позивач надав до суду відповідь на відзив відповідача 3, в якій зазначив, що звертався із запитами на електронні адреси відповідачів щодо отримання оформленого на його ім`я паспорту громадянина України для виїзду за кордон. Однак, не отримав жодної конкретної відповіді, коли він може отримати вищевказаний паспорт.

Ухвалою суду від 08 січня 2025 року відмовлено в задоволенні клопотання представника Державної міграційної служби України про передачу адміністративної справи № 260/8011/24 до іншого суду за територіальною підсудністю.

Ухвалою суду від 08 січня 2025 року відмовлено в задоволенні клопотання відповідача 3 про залишення без розгляду позовних вимог.

Ухвалою суду від 08 січня 2025 року відмовлено у задоволенні клопотання представника позивача про застосування заходів процесуального примусу.

Відповідно до положень ч.5 ст.262, ч.1 ст.263 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.

Суд зазначає, що судове рішення у справі, постановлене у письмовому провадженні, складено у повному обсязі відповідно до ч.4 ст.243 КАС України, з врахуванням положень ст.263 КАС України.

Згідно з ч.5 ст.250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Дослідивши подані документи та матеріали справи, розглянувши доводи сторін, наведені ними в позові та відзивах, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.

Судом встановлено та сторонами не заперечується, що 19 січня 2024 року позивач звернувся до відокремленого підрозділу (філії) ДП «Документ» у Польщі (м. Варшава) із заявою про оформлення паспорта громадянина України для виїзду за кордон.

Заяву-анкету, яку було сформовано у відокремленому підрозділі ДП «Документ» філія у Польщі передано для подальшого розгляду до Ужгородського відділу № 1 ГУ ДМС у Закарпатській області.

Відповідно до інформації, що наявна в мобільному застосунку «Дія», на ім`я позивача оформлено паспорт громадянина України для виїзду за кордон НОМЕР_2 , (дата видачі: 24.01.2024, дійсний до: 24.01.2034, орган, що видав: 2110).

З інформації, яка наявна на офіційному веб-сайті Державної міграційної служби України (https://dmsu.gov.ua/services/code.html), вбачається, що код підрозділу 2110 належить Ужгородському відділу № 1 ГУ ДМС України в Закарпатській області, який є органом, що оформив (видав) паспорт громадянина України для виїзду за кордон.

22.02.2024 складено акт №40 приймання-передачі персоналізованих бланків 9040, який затверджений заступником начальника Ужгородського відділу № 1 ГУ ДМС у Закарпатській області.

22.02.2024 супровідним листом за вих. № 2110-754/2110.2-24 паспорт громадянина України для виїзду за кордон, виготовлений на ім`я позивача відправлений до ДП «Документ» в м. Києві для подальшої пересилки до ДП «Документ» філія в Польщі.

28 листопада 2024 року позивач звернувся до Головного управління Державної міграційної служби України у Закарпатській області, Державної міграційної служби України, Державного підприємства «Документ» та Державного підприємства «Документ» в особі відокремленого підрозділу філії в Польщі із заявами, в яких просив передати, вжити заходів щодо доставки, та доставити оформлений на ім`я ОСОБА_1 паспорт громадянина України для виїзду за кордон (серія НОМЕР_2 , дата видачі: 24.01.2024, дійсний до: 24.01.2034, орган, що видав: 2110).

Вважаючи протиправною бездіяльність відповідачів щодо не своєчасної передачі, доставки та видачі паспорту громадянина України для виїзду за кордон та паспорту громадянина України, позивач звернувся до суду із даним позовом за захистом своїх порушених прав та інтересів.

Частиною 2 ст.19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 22 Закону України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус» від 20 листопада 2012 року № 5492- VI (далі Закон № 5492-VI) паспорт громадянина України для виїзду за кордон є документом, що посвідчує особу, підтверджує громадянство України особи, на яку він оформлений, і дає право цій особі на виїзд з України і в`їзд в Україну.

Кожен громадянин України має право на отримання паспорта громадянина України для виїзду за кордон у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (ч. 2 ст. 22 Закону № 5492-VI).

Відповідно до ч. 4 ст. 22 Закону № 5492-VI паспорт громадянина України для виїзду за кордон виготовляється у формі книжечки, правий форзац якої містить безконтактний електронний носій, та складається з м`якої обкладинки, 32 сторінок та сторінки даних.

Згідно з ч. 5 ст. 22 Закону № 5492-VI оформлення паспорта громадянина України для виїзду за кордон здійснюється в Україні розпорядником Реєстру, а за кордоном - ЗДУ. Прийняття заяв-анкет для внесення інформації до Реєстру, видача паспорта громадянина України для виїзду за кордон здійснюються розпорядником Реєстру та ЗДУ, а також уповноваженими суб`єктами, передбаченими пунктом 4 частини першої статті 2 цього Закону.

В той же час, уповноваженими суб`єктами, передбаченими пунктом 4 частини першої статті 2 цього Закону є центри надання адміністративних послуг, державне підприємство, що належить до сфери управління розпорядника Реєстру.

Відповідно до п. 10 Порядку оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсним та знищення паспорта громадянина України для виїзду за кордон, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 07 травня 2014 року за № 152 «Про затвердження зразка бланка, технічного опису та Порядку оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсним та знищення паспорта громадянина України для виїзду за кордон» (далі - Порядок № 152) оформлення (у тому числі замість втраченого або викраденого), обмін паспорта для виїзду за кордон територіальними органами / територіальними підрозділами ДМС здійснюються через Головний обчислювальний центр Єдиного державного демографічного реєстру (далі - Головний обчислювальний центр Реєстру) у взаємодії з Державним центром персоналізації документів державного підприємства «Поліграфічний комбінат «Україна» по виготовленню цінних паперів» (далі - Центр).

Відповідно до п. 19 Порядку № 152 документи для оформлення (у тому числі замість втраченого або викраденого), обміну паспорта для виїзду за кордон в Україні подаються до центрів надання адміністративних послуг, державного підприємства, що належить до сфери управління ДМС, і його відокремлених підрозділів (далі - уповноважені суб`єкти), територіальних органів та територіальних підрозділів ДМС.

Відповідно до п. 69 Порядку № 152, персоналізовані Державним центром персоналізації документів державного підприємства «Поліграфічний комбінат «Україна» по виготовленню цінних паперів» бланки паспортів для виїзду за кордон надсилаються територіальному органу/територіальному підрозділу ДМС або МЗС у порядку, встановленому законодавством.

Згідно з п. 75 Порядку № 152 видача заявникові паспорта для виїзду за кордон здійснюється тим територіальним органом / територіальним підрозділом ДМС, закордонною дипломатичною установою, уповноваженим суб`єктом, який прийняв документи для оформлення (у тому числі замість втраченого або викраденого), обміну паспорта для виїзду за кордон.

Процедура прийняття у громадян України, які перебувають за межами України, документів для оформлення паспорта громадянина України для виїзду за кордон, а також видачі їм оформлених документів розміщеним за межами України відокремленим підрозділом (філією, представництвом) державного підприємства, що належить до сфери управління ДМС, тобто ДП «Документ», та є адміністратором Єдиного державного демографічного реєстру врегульовується Порядком реалізації експериментального проекту щодо оформлення паспорта громадянина України та паспорта громадянина України для виїзду за кордон громадянам України, які перебувають за межами України, оформлення, обміну іноземцям та особам без громадянства, які постійно проживають в Україні, посвідки на постійне проживання під час їх перебування за межами України, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 10 червня 2022 року за № 678 (далі Порядок № 678).

Згідно п. 6 Порядку № 678, передача персоналізованих бланків паспортів громадянина України, паспортів громадянина України для виїзду за кордон, посвідок до відокремленого підрозділу, який здійснював приймання документів для їх оформлення, здійснюється державним підприємством, що належить до сфери управління ДМС, згідно з актами приймання-передачі.

Відповідно до п. 78-2 Порядку № 152, у разі необхідності організації видачі паспорта для виїзду за кордон у розміщеному за межами України відокремленому підрозділі (філії, представництві) державного підприємства, що належить до сфери управління ДМС, паспорт для виїзду за кордон разом з копіями заяви, заяви-анкети та актом- приймання передачі (у двох примірниках) передається територіальним органом/ територіальним підрозділом ДМС, який оформив паспорт для виїзду за кордон, до державного підприємства, що належить до сфери управління ДМС, який здійснює доставку таких паспортів до розміщеного за межами України відокремленого підрозділу (філії, представництва) державного підприємства, що належить до сфери управління ДМС. Паспорт для виїзду за кордон за письмовою заявою та за рахунок коштів заявника може бути надісланий державним підприємством, що належить до сфери управління ДМС, міжнародним поштовим відправленням до розміщеного за межами України відокремленого підрозділу (філії, представництва) державного підприємства, що належить до сфери управління ДМС. Після видачі паспорта для виїзду за кордон другий примірник акта приймання-передачі та копія заяви-анкети з датою видачі та підписом заявника про отримання паспорта для виїзду за кордон надсилається до територіального органу/територіального підрозділу ДМС, який оформив паспорт для виїзду за кордон.

Згідно п. 11 Порядку № 678, паспорт громадянина України, паспорт громадянина України для виїзду за кордон, посвідка оформлюються у строки, встановлені законодавством, та видаються у строк до трьох місяців з дня прийняття відповідного рішення для їх оформлення.

Відповідно до п. 1 Положення про Державну міграційну службу України (далі - Положення), що затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 № 360 (в редакції від 20.03.2024), Державна міграційна служба України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сферах міграції (імміграції та еміграції), у тому числі протидії нелегальній (незаконній) міграції, громадянства, реєстрації фізичних осіб, біженців та інших визначених законодавством категорій мігрантів.

Згідно п. 2 Положення, ДМС у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.

Відповідно пп. 10, 12, 34 п. 4 Положення, ДМС відповідно до покладених на неї завдань, зокрема:

- здійснює оформлення, обмін і видачу громадянам України документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України, пересилає, визнає недійсними, вилучає та знищує такі документи в передбачених законодавством випадках;

- виконує функції замовника з виготовлення та постачання бланків документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України, і документів, що посвідчують особу та підтверджують її спеціальний статус, а також товарів, робіт і послуг для забезпечення створення і функціонування Єдиного державного демографічного реєстру;

- вживає у межах своїх повноважень заходів із забезпечення доставки документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України, документів, що посвідчують особу та підтверджують її спеціальний статус, від державного підприємства, що належить до сфери управління Мінекономіки, до територіальних органів та територіальних підрозділів ДМС.

Згідно п. 7 Положення, ДМС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи та територіальні підрозділи, у тому числі міжрегіональні.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07.12.2016 року № 931-р, Державне підприємство «Документ» визначено адміністратором Єдиного державного демографічного реєстру.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 15 червня 2011 року № 538-р ДП «Документ» передано до сфери управління Державної міграційної служби України (ДМС).

Відповідно до п. 1.1. Статуту, ДП «Документ» засноване на державній власності і належить до сфери управління ДМС України.

Підприємство функціонально включене до системи органів міграційної служби України та оперативно підпорядковане Голові ДМС.

Згідно п. 2.2. Статуту, одним із основних завдань ДП «Документ» є зокрема забезпечення сучасних умов обслуговування громадян України, іноземців і осіб без громадянства, створення та розгортання мережі центрів обслуговування громадян з міграційно-паспортних питань.

Як вже встановлено судом, 19 січня 2024 року позивач звернувся до відокремленого підрозділу (філії) ДП «Документ» у Польщі із заявою про оформлення паспорта громадянина України для виїзду за кордон та таку заяву передано для подальшого розгляду до Ужгородського відділу № 1 ГУ ДМС в Закарпатській області. 23 січня 2024 року Ужгородським відділом № 1 ГУ ДМС в Закарпатській області прийнято рішення про оформлення паспорта громадянина України для виїзду за кордон.

В свою чергу, 25 січня 2024 року Державним центром персоналізації документів ДП «Поліграфічний комбінат «Україна» по виготовленню цінних паперів персоналізовано, паспорт громадянина України для виїзду за кордон позивача персоналізовано та надруковано.

22 лютого 2024 року Ужгородським відділом № 1 ГУ ДМС у Закарпатській області оформлений на ім`я позивача паспорт громадянина України для виїзду за кордон, відправлено до ДП «Документ» м. Київ для подальшого пересилання до ДП «Документ» філія у Польщі, що підтверджується актом приймання-передачі персоналізованих бланків.

З огляду на викладене, відповідачем 1 та 2, на виконання своїх повноважень, оформлено та направлено для подальшого пересилання та вручення позивачу паспорт громадянина України для виїзду за кордон серія НОМЕР_2 , відтак, позовні вимоги щодо бездіяльності відповідача 1 та 2 є необґрунтованими та не підтвердженими належними та допустимими доказами.

В той же час, як вже зазначалося судом, відповідно до пункту 75 Порядку №152 видача заявникові паспорта для виїзду за кордон здійснюється тим територіальним органом/територіальним підрозділом ДМС, закордонною дипломатичною установою, уповноваженим суб`єктом, який прийняв документи для оформлення (у тому числі замість втраченого або викраденого), обміну паспорта для виїзду за кордон.

Відповідно до п. 11 Порядку № 678 паспорт громадянина України, паспорт громадянина України для виїзду за кордон, посвідка оформлюються у строки, встановлені законодавством, та видаються у строк до трьох місяців з дня прийняття відповідного рішення для їх оформлення.

Таким чином, з урахуванням встановлених у справі обставин, видачу паспорта має здійснювати ДП «Документ», яке хоч і належить до сфери управління відповідача 1, але самостійно виконує управлінські функції щодо видачі паспортів.

З відзиву на позовну заяву ДП «Документ» вбачається, що таким не заперечується отримання паспорту громадянина України для виїзду за кордон, оформленого на ім`я позивача, від Ужгородського відділу № 1 Головного управління Державної міграційної служби України в Закарпатській області та знаходження такого паспорту в ДП «Документ» філія у Польщі.

В той же час відповідач вказує, що позивач особисто не звертався за отриманням, виготовленого на його ім`я паспорта громадянина України для виїзду за кордон, у «ДП «Документ» філія в Польщі», а тому не було можливості видати йому такий паспорт.

Однак вказані доводи відповідача 3 не відповідають дійсності, так як в матеріалах справи наявні докази особистого звернення позивача, в тому числі до ДП «Документ» та ДП «Документ» філія у Польщі, щодо видачі йому паспорта для виїзду за кордон, які були проігноровані відповідачем 3.

Разом з тим суд констатує, що відповідачем 3, всупереч вимогам статті 77 КАС України, щодо обов`язку суб`єкта владних повноважень доказування правомірності свого рішення, дій чи бездіяльності, не надано належних та допустимих доказів доставки та видачі паспорта громадянина України для виїзду за кордон ( НОМЕР_2 , дата видачі 24.01.2024, дійсний до 24.01.2034, орган, що видав 2110), який оформлений на ім`я ОСОБА_1 .

Суд враховує, що 23 квітня 2024 року Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 443 «Про внесення змін до пункту 11 Порядку реалізації експериментального проекту щодо оформлення паспорта громадянина України та паспорта громадянина України для виїзду за кордон громадянам України, які перебувають за межами України, оформлення, обміну іноземцям та особам без громадянства, які постійно проживають в Україні, посвідки на постійне проживання під час їх перебування за межами України», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10 червня 2022 р. № 678.

Згідно із внесеними змінами, отримання паспорта громадянина України, паспорта громадянина України для виїзду за кордон громадянином України чоловічої статі віком від 18 до 60 років здійснюється у територіальному органі/територіальному підрозділі ДМС. Пересилання таких паспортів до відокремленого підрозділу або закордонної дипломатичної установи України для організації їх видачі не здійснюється.

Вимоги абзацу четвертого цього пункту не застосовуються до громадян України чоловічої статі віком від 18 до 60 років, на яких поширюються положення пунктів 2-1-2-3, 2-7 Правил перетинання державного кордону громадянами України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 27 січня 1995 р. № 57 (ЗП України, 1995 р., № 4, ст. 92; Офіційний вісник України, 2010 р., № 65, ст. 2239).

Обставини, зазначені в абзаці п`ятому цього пункту, підтверджуються документами, оформленими в установленому законодавством порядку.

11 квітня 2024 року Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку», який набрав чинності 18 травня 2024 року.

Так, статтю 20 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» доповнено частиною шостою.

Відповідно до вимог частини шостої статті 20 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» (у редакції від 18 травня 2024 року), в умовах воєнного стану оформлення паспорта громадянина України та паспорта громадянина України для виїзду за кордон розміщеним за межами України відокремленим підрозділом (філією, представництвом) державного підприємства, що належить до сфери управління Державної міграційної служби України, громадянам України чоловічої статі віком від 18 до 60 років здійснюється за умови наявності у вказаних осіб військово-облікових документів.

Дійсність військово-облікових документів перевіряється працівником відокремленого підрозділу (філії, представництва) у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

В той же час, суд зазначає, що позивач звернувся до філії ДП «Документ» у Польщі 19 січня 2024 року, відтак, на переконання суду, розпочатий процес реалізації права, за загальним правилом, повинен бути завершений за чинним на момент початку такого процесу законом (крім випадків, якщо у самому законі не визначений інший порядок), шо узгоджується з принципом правої визначеності.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 13 лютого 2023 року в справі № 813/8042/14.

Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Отже, суд приходить висновку про протиправність бездіяльності відповідача 3 щодо не видачі позивачу паспорту громадянина України для виїзду за кордон та з метою належного захисту прав позивача, суд вважає за необхідне зобов`язати відповідача 3 видати позивачу оформлений паспорт громадянина України для виїзду за кордон НОМЕР_2 , дата видачі 24.01.2024 року, дійсний до 24.01.2034 року, орган, що видав 2110, в порядку та на підставі вимог законодавства України, яке було чинне на момент звернення позивача із заявою про його оформлення 19.01.2024 року.

Відтак, позовні вимоги необхідно задовольнити частково.

У відповідності до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 КАС України. Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Оцінюючи усі докази, які були досліджені судом у їх сукупності, з урахуванням встановлених в ході судового розгляду обставин, суд доходить висновку про наявність підстав для часткового задоволення позову.

Відповідно до ч. 3 ст. 139 КАС при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Позивачем при зверненні до суду сплачено судовий збір у розмірі 1211,20 грн. Враховуючи часткове задоволення позову, суд дійшов висновку про необхідність стягнення з відповідача 3 за рахунок його бюджетних асигнувань на користь позивача судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 403,73 грн.

Керуючись ст. ст. 5, 9, 19, 77, 139, 243, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

У Х В А Л И В :

Позовну заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Державної міграційної служби України (вул. Володимирська, буд. 9, м. Київ, 01001, код ЄДРПОУ 37508470), Головного управління Державної міграційної служби України в Закарпатській області в особі Ужгородського відділу № 1 Головного управління Державної міграційної служби України в Закарпатській області (вул. Головна, 59, с. Оноківці, Ужгородський район, Закарпатська область, 89412, код ЄДРПОУ 37809328), Державного підприємства «Документ» в особі відокремленого підрозділу філії в Польщі (вул. Довнар-Запольського, буд.8, м. Київ, 04116, код ЄДРПОУ 32735236) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Державного підприємства «Документ» в особі відокремленого підрозділу філії в Польщі щодо невидачі ОСОБА_1 паспорту громадянина України для виїзду за кордон НОМЕР_2 , дата видачі 24.01.2024, дійсний до 24.01.2034, орган, що видав 2110.

Зобов`язати Державне підприємства «Документ» в особі відокремленого підрозділу філії в Польщі видати ОСОБА_1 паспорт громадянина України для виїзду за кордон НОМЕР_2 , дата видачі 24.01.2024, дійсний до 24.01.2034, орган, що видав 2110, в порядку та на підставі вимог законодавства України, яке було чинне на момент звернення ОСОБА_1 із заявою про його оформлення 19.01.2024 року.

Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань Державного підприємства «Документ» (вул. Довнар-Запольського, буд.8, м. Київ, 04116, код ЄДРПОУ 32735236) витрати по сплаті судового збору у розмірі 403,73 грн (чотириста три гривні сімдесят три копійки).

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

СуддяМ.М. Луцович

СудЗакарпатський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.02.2025
Оприлюднено24.02.2025
Номер документу125304806
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —260/8011/24

Рішення від 19.02.2025

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Луцович М.М.

Ухвала від 08.01.2025

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Луцович М.М.

Ухвала від 08.01.2025

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Луцович М.М.

Ухвала від 08.01.2025

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Луцович М.М.

Ухвала від 09.12.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Луцович М.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні