Рішення
від 18.02.2025 по справі 420/35522/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/35522/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 лютого 2025 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Хурси О.О., розглянувши в спрощеному позовному провадженні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Акціонерного товариства «ОДЕСЬКА ТЕЦ» до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про визнання протиправною та скасування постанови,

В С Т А Н О В И В:

Акціонерне товариство «ОДЕСЬКА ТЕЦ» звернулося до суду з позовом до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про визнання протиправною та скасування постанови від 18.10.2023 № 1924.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що оскаржувана постанова є протиправною, оскільки позивач не зобов`язаний виконувати приписи постанови НКРЕКП від 04.04.2023 № 615, яка оскаржувалась у судовому порядку та у подальшому скасована.

Відповідач надав відзив, в якому вказав, що під час здійснення заходу контролю Регулятор проводив перевірку виконання положень чинної постанови НКРЕКП від 04.04.2023 № 615. Посилається на положення абзацу 2 частини третьої статті 5 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», відповідно до яких рішення Регулятора можуть бути оскаржені в судовому порядку. Оскарження рішень Регулятора не зупиняє їх виконання. Таким чином, на думку відповідача, відсутність остаточного рішення суду, що набрало законної сили не є обставиною, яка звільняє Ліцензіата від обов`язку з виконання рішення НКРЕКП.

Позивач подав відповідь на відзив, в якій зазначив, що застосування санкцій до позивача за невиконання постанови НКРЕКП від 04.04.2023 № 615, яка є скасованою, є неправомірним.

Відповідач подав заперечення, в яких вказав, що позов є безпідставним та наголошував на необхідності відмови у його задоволенні.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

НКРЕКП в період з 20.09.2023 по 26.09.2023 проведено позапланову виїзну перевірку дотримання вимог законодавства та ліцензійних умов з виробництва електричної енергії.

За результатами проведеної позапланової перевірки складено акт про невиконання рішення про усунення порушень № 404 від 26.09.2023, відповідно до висновків якого зазначається про невиконання АТ «ОДЕСЬКА ТЕЦ» вимог постанови НКРЕКП № 615 від 04.04.2023 (а.с. 73-77).

На підставі акту про невиконання рішення про усунення порушень № 404 від 26.09.2023 НКРЕКП прийнято постанову від 18.10.2023 № 1924 «Про застереження АТ «ОДЕСЬКА ТЕЦ» щодо недопущення надалі невиконання рішень НКРЕКП та внесення змін до постанови НКРЕКП від 04.04.2023 року № 615» (а.с. 78).

Вказаною постановою:

1) застережено позивача щодо недопущення надалі невиконання рішень НКРЕКП;

2) внесено до пункту 3 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 04.04.2023 № 615 «Про накладення штрафу на АТ «ОДЕСЬКА ТЕЦ» за недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, порушень Ліцензійних умов з виробництва електричної енергії та здійснення заходу державного регулювання» зміни: у підпункті 1 слово та цифри «червня 2023» замінити словом та цифрами «квітня 2024»; у підпункті 2 слово та цифри «жовтня 2023» замінити словом та цифрами «липня 2024».

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини першої статті 1 Закону України від 22.09.2016 № 1540-VIII «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» (далі - Закон № 1540-VIII) Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг є постійно діючим центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, який утворюється Кабінетом Міністрів України.

Регулятор здійснює державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг, зокрема, у сфері діяльності з транспортування, розподілу, зберігання (закачування, відбору), надання послуг установки LNG, постачання природного газу (абзац четвертий пункту 1 частини першої статті 2 Закону № 1540-VIII)

Відповідно до частин першої, другої, п`ятої, сьомої статті 19 Закону № 1540-VIII, зокрема, регулятор здійснює державний контроль за дотриманням суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов шляхом проведення планових та позапланових виїзних, а також невиїзних перевірок відповідно до затверджених ним порядків контролю.

Перевірка проводиться на підставі рішення Регулятора.

За результатами перевірки складається акт у двох примірниках, який підписується членами комісії з перевірки.

Підставою для проведення позапланової виїзної перевірки є:

1) подання суб`єктом господарювання, що провадить діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, письмової заяви про здійснення заходу державного контролю;

2) обґрунтоване звернення фізичної або юридичної особи про порушення суб`єктом господарювання, що провадить діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, її законних прав;

3) обґрунтоване звернення суб`єктів господарювання та споживачів про порушення суб`єктом природної монополії законодавства з питань доступу до електричних/теплових/газових мереж та/або порушення ліцензійних умов;

4) перевірка виконання рішень Регулятора щодо усунення порушень вимог законодавства, прийнятих за результатами планових або позапланових перевірок;

5) перевірка достовірності наданих Регулятору даних у звітності або в інших документах.

Відповідно до частини четвертої статті 22 Закону № 1540-VIII, Регулятор застосовує штрафні санкції до суб`єктів, що належать до особливої групи споживачів, за невиконання або несвоєчасне виконання рішень Регулятора та правопорушення у сферах енергетики та комунальних послуг, визначені законами, що регулюють відносини у відповідних сферах, - у розмірі до п`яти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Відповідно до пункту 1 частини другої цієї статті За порушення законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг до суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у відповідній сфері, та суб`єктів, що належать до особливої групи споживачів, Регулятор може застосовувати санкції у вигляді застереження та/або попередження про необхідність усунення порушень.

Як встановлено судом, Регулятором винесено постанову від 18.10.2023 № 1924 «Про застереження АТ «ОДЕСЬКА ТЕЦ» щодо недопущення надалі невиконання рішень НКРЕКП та внесення змін до постанови НКРЕКП від 04.04.2023 року № 615». Вказаною постановою: 1) застережено позивача щодо недопущення надалі невиконання рішень НКРЕКП; 2) внесено до пункту 3 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 04.04.2023 № 615 «Про накладення штрафу на АТ «ОДЕСЬКА ТЕЦ» за недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, порушень Ліцензійних умов з виробництва електричної енергії та здійснення заходу державного регулювання» зміни: у підпункті 1 слово та цифри «червня 2023» замінити словом та цифрами «квітня 2024»; у підпункті 2 слово та цифри «жовтня 2023» замінити словом та цифрами «липня 2024».

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 19.04.2024 у справі № 420/18881/23, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 23.07.2024 визнано протиправними та скасовано пункт 2 та пункт 3 резолютивної частини постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 04.04.2023 № 615 «Про накладення штрафу на АТ «Одеська ТЕЦ» за недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, порушень Ліцензійних умов з виробництва електричної енергії та здійснення заходу державного регулювання», з урахуванням змін внесених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 125 від 16.01.2024.

Таким чином, рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій в межах справи № 420/18881/23 встановлено необґрунтованість та протиправність постанови НКПЕКП від 04.04.2023 № 615, а тому вимога відповідача до позивача щодо її виконання не може вважатись правомірною.

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що постанова НКРЕКП від 18.10.2023 № 1924 є протиправною та підлягає скасуванню.

Відповідно до частин першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд вважає необхідним стягнути з відповідача за рахунок його бюджетних асигнувань на користь позивача сплачений ним судовий збір.

Керуючись статтями 72-77, 139, 241-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

В И Р І Ш И В :

Позов Акціонерного товариства «ОДЕСЬКА ТЕЦ» (код ЄДРПОУ 05471158, вул. Церковна, 29, м. Одеса, 65003) до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (код ЄДРПОУ 39369133, вул. Сім`ї Бродських, 19, м. Київ, 03057) про визнання протиправною та скасування постанови задовольнити повністю.

Визнати протиправною та скасувати постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 18.10.2023 № 1924 «Про застереження АТ «ОДЕСЬКА ТЕЦ» щодо недопущення надалі невиконання рішень НКРЕКП та внесення змін до постанови НКРЕКП від 04.04.2023 № 615»

Стягнути з Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг за рахунок бюджетних асигнувань на користь Акціонерного товариства «ОДЕСЬКА ТЕЦ» судові витрати у розмірі 2684 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 18.02.2025.

Суддя Олександр ХУРСА

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.02.2025
Оприлюднено24.02.2025
Номер документу125306239
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них

Судовий реєстр по справі —420/35522/23

Рішення від 18.02.2025

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Хурса О. О.

Ухвала від 20.08.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Хурса О. О.

Ухвала від 01.01.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Хурса О. О.

Ухвала від 22.12.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Хурса О. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні