СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
20 лютого 2025 року м. Суми Справа № 480/8421/24
Сумський окружний адміністративний суд у складі судді Сидорука А.І., розглянув у порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1
до - Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Сумській області,
про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії.
1. Суть спору, позиція сторін.
1.1. Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просить суд:
- визнати протиправними дії Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Сумській області щодо відмови у виготовленні та наданні до Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області нової довідки про розмір грошового забезпечення позивача, розрахованого відповідно до вимог ст. 43 і 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» із зазначенням відомостей про розміри посадового окладу та окладу за військове (спеціальне) звання, які розраховані шляхом множення прожиткового мінімуму для працездатних осіб (2481 грн), встановленого законом на 01.01.2022, шляхом множення прожиткового мінімуму для працездатних осіб (2684 грн), встановленого законом на 01.01.2023 на відповідний тарифний коефіцієнт згідно додатків 1, 14 до Постанови №704, надбавки за вислугу років та щомісячних додаткових видів грошового забезпеч (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах у відсотках, встановлених для відповідної категорії військовослужбовців за відповідною посадою та обчислених з урахуванням розмірів встановлених окладів станом на 2022 та 2023 роки, для здійснення перерахунку пенсії з 01 лютого 2022 та з 01 лютого 2023 року;
- зобов`язати Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Сумській області підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області нову довідку про розміри грошового забезпечення позивача, станом на 01.01.2022 та 01.01.2023 відповідно до вимог ст. 43 і 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» із зазначенням відомостей про розміри посадового окладу та окладу за військове (спеціальне) звання, які розраховані шляхом множення прожиткового мінімуму для працездатних осіб (2481 грн), встановленого законом на 01.01.2022, шляхом множення прожиткового мінімуму для працездатних осіб (2684 грн), встановленого законом на 2023 р. на відповідний тарифний коефіцієнт згідно додатків 1, 14 до Постанови №704, надбавки за вислугу років, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, в розмірах у відсотках, встановлених для відповідної категорії військовослужбовців за відповідною посадою та обчислених з урахуванням розмірів встановлених окладів станом на 2022 та 2023 роки, для здійснення перерахунку пенсії з 01 лютого 2022 та з 01 лютого 2023 року.
1.2. Позовні вимоги обгрунтовані тим, що рішенням суду визнано протиправним та нечинним зміни до постанови КМУ, яким було встановлено розрахунок розмірів посадових окладів та окладів за військовим званням, шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2018, на відповідний коефіцієнт. Після втрати чинності даного положення законодавства розрахунок розмірів посадових окладів та окладів за військовим званням у 2022-2023 роках повинен проводитися шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого відповідним Законом України ''Про Державний бюджет України на 2022 рік'', ''Про Державний бюджет України на 2023 рік'' на відповідний коефіцієнт. Позивач через свого представника звернувся до відповідача з проханням виготовити та направити довідки про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2022 та 01.01.2023 для перерахунку пенсії з 01.02.2022 та з 01.02.2023. Відповідач відмовив позивачу.
1.3. Відповідач про розгляд справи повідомлений належним чином, правом подання відзиву не скористався. Тому суд на підставі норми ч. 6 ст. 162 КАС України вирішує справу за наявними матеріалами.
2. Процесуальні дії, які вчинялись судом.
2.1. Судом 16.12.2024 постановлено ухвалу про прийняття справи до провадження.
3. Встановлені судом фактичні обставини.
3.1. Позивач є пенсіонером МНС (ДСНС) України, що не спростовується сторонами.
3.2. Позивач через свого представника звернувся до відповідача із заявою про виготовлення та направлення до ГУ ПФУ в Сумській області оновлених довідок про розмір його грошового забезпечення станом на 01.01.2022 та 01.01.2023 для проведення перерахунку пенсії, виходячи з розмірів прожиткових мінімумів для працездатних осіб, встановленого станом на 01.01.2022 та 01.01.2023.
3.3. Відповідач, листом від 23.07.2024, відмовив позивачу у видачі оновлених довідок про розмір грошового забезпечення.
3.4. Вважаючи такі дії відповідача протиправними, позивач звернувся до суду з даним позовом.
4. Висновки суду та їх мотиви.
4.1. Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення позивача визначаються Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" № 2262-ХІІ.
4.2. Частиною 4 ст. 63 вказаного закону передбачено, що усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.
4.3. КМУ 30.08.2017 прийняв постанову № 704, якою затверджено схеми складових грошового забезпечення військовослужбовців та осіб начальницького і рядового складу.
4.4. Постановою КМУ від 13.02.2008 № 45 затверджено Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону № 2262-ХІІ.
4.5. Додаток 2 до Порядку № 45 містить форму довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій.
4.6. Відповідно до ч. 4 ст. 63 Закону № 2262-XII КМУ прийняв постанову № 103. Пунктом 6 вказаної постанови внесені зміни до пункту 4 постанови КМУ № 704, згідно яких це й пункт викладено у наступній редакції: установити, що розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2018, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13 і 14.
4.7. Вказаними змінами запроваджено, що розміри посадових окладів та окладів за військовим званням розраховуються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2018 на відповідний коефіцієнт.
4.8. Окружний адміністративний суд м. Києва, рішенням від 16.10.2019 в адміністративній справі № 826/6453/18, яке 29.01.2020 залишене без змін постановою суду апеляційної інстанції, визнав протиправним та нечинним п. 6 Постанови № 103.
4.9. Отже, з дня набрання законної сили судовим рішенням у справі № 826/6453/18, тобто з 29.01.2020, пункт 6 Постанови № 103 втратив чинність, а інші нормативно-правові акти акти, які б надалі встановлювали порядок розрахунку посадових окладів та окладів за військове (спеціальне) звання шляхом множення прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого на 01.01.2018, на відповідний коефіцієнт, відсутні.
4.10. У зв`язку з цим, позивач через свого представника звернувся до відповідача з заявою підготувати та направити оновлені довідки про розмір його грошового забезпечення станом на 01.01.2022 та 01.01.2023 для проведення перерахунку пенсії, з розрахунку посадового окладу та окладу за спеціальне звання, виходячи з розмірів прожиткових мінімумів, встановлених Законами України ''Про Державний бюджет України на 2022 рік'' та ''Про Державний бюджет України на 2023 рік''.
4.11. Базовим державним соціальним стандартом є прожитковий мінімум, встановлений законом, на основі якого визначаються державні соціальні гарантії та стандарти у сферах доходів населення, житлово-комунального, побутового, соціально-культурного обслуговування, охорони здоров`я та освіти (стаття 6 Закону України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії" № 2017-III).
4.12. Прожитковий мінімум щороку затверджується Верховною Радою України в законі про Державний бюджет України на відповідний рік.
4.13. Так, законодавець делегував КМУ повноваження на встановлення умов, порядку та розміру перерахунку пенсій особам, звільненим з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб. Величина грошового забезпечення як виплати, що є визначальною при перерахунку пенсії, встановлюється КМУ в межах повноважень щодо визначення розміру перерахунку пенсій.
4.14. Зазначення у пункті 4 постанови КМУ № 704 в формулі обрахунку розміру посадового окладу та окладу за військовим (спеціальним) званням прожиткового мінімуму для працездатних осіб, не суперечить делегованим Уряду повноваженням щодо визначення розміру грошового забезпечення для перерахунку пенсій, призначених згідно із Законом № 2262-XII.
4.15. Закони України ''Про Державний бюджет України на 2022 рік'' та ''Про Державний бюджет України на 2023 рік'' застережень щодо застосування як розрахункової величини для визначення, зокрема грошового забезпечення, прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого на 01.01.2018 на 2022-2023 роки не містять.
4.16. Частина 3 ст. 1-1 Закону № 2262-XII містить безумовне застереження про те, що зміна умов і норм пенсійного забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, здійснюється виключно шляхом внесення змін до цього Закону та Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" № 1058-IV.
4.17. Враховуючи той факт, що з 29.01.2020 до 19.05.2023 положення пункту 4 постанови КМУ № 704, в частині визначення розрахунковою величиною для визначення посадових окладів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2018, не відповідає правовим актам вищої юридичної сили, позивач має право на виготовлення довідок для перерахунку пенсії з 01.02.2022 та з 01.02.2023. Тому до спірних правовідносин, у відповідності до норми ч. 3 ст. 7 КАС України, підлягає застосуванню пункт 4 постанови КМУ № 704 в частині, що не суперечать нормативно-правововим актам, які мають вищу юридичну силу Законам України ''Про Державний бюджет України на 2022 рік'' та ''Про Державний бюджет України на 2023 рік''. Тобто, із використанням для визначення розміру посадового окладу, окладу за спеціальним званням розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановлених законами на 01.01.2022 та 01.01.2023 (через його збільшення у 2022 та 2023 роках).
4.18. Суд зазначає, що у справі вимога позивача була обумовлено підвищенням розміру грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців через зростання прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року згідно із Законами України ''Про Державний бюджет України на 2022 рік'' та ''Про Державний бюджет України на 2023 рік''.
4.19. Отже, через зростання прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, виникли підстави для перерахунку пенсій, призначених згідно із Законом № 2262-XII, виходячи з розміру складових, визначених шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, на відповідний тарифний коефіцієнт.
4.20. Встановлене положеннями пункту 3 розділу II Прикінцевих та перехідних положень Закону № 1774-VIII обмеження щодо застосування мінімальної заробітної плати як розрахункової величини для визначення посадових окладів, розрахованих згідно з постановою КМУ № 704, жодним чином не впливає на спірні правовідносини, оскільки такою розрахунковою величною є прожитковий мінімум для працездатних осіб, встановлений законом на 1 січня календарного року.
4.21. Факт не надходження до відповідача списків від органу пенсійного фонду не може бути підставою для відмови позивачу у виготовленні оновлених довідок за його зверненням, оскільки ризики щодо дотримання органами державної влади певної процедури не можуть покладатися на фізичну особу (позивача), яка має право на перерахунок пенсії з 01.02.2022 та 01.02.2023 на підставі довідок, які повинні видаватися станом на 01.01.2022 та 01.01.2023, у зв`язку зі збільшенням грошового забезпечення, через зростання розміру прожиткового мінімуму у 2022-2023 роках.
4.22. Таким чином, відповідач, відмовляючи у наданні позивачу довідок про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, діяв не на підставі та не у спосіб, що передбачений діючим законодавством, оскільки вказані дії відповідача не відповідають критеріям правомірності, визначених нормою ч. 2 ст. 2 КАС України.
4.23. Враховуючи зазначене, суд задовольняє позовні вимоги, шляхом визнання протиправними дій відповідача щодо відмови позивачу у підготовці та надані до ГУ ПФУ в Сумській області оновлених довідок та зобов`язує відповідача підготувати та надати до вказаного управління такі довідки станом на 01.01.2022 та 01.01.2023, для перерахунку із 01.02.2022 та 01.02.2023 основного розміру пенсії позивача.
4.24. Вимога зобов`язати відповідача зазначити у довідках відсотки, встановлені для відповідної категорії військовослужбовців за відповідною посадою задовленню не підлягає, оскільки є передчасними. На даний час відповідачем не виготоволено оновлені довідки про розмір грошового забезпечення позивача станом на 01.01.2022 та 01.01.2023, а саме для перерахунку пенсії з 01.02.2022 та з 01.02.2023. Тому у суду відсутні підстави вважати, що на виконання вказаного рішення відповідачем у довідках будуть встановлені інші відсотки складових грошового забезпечення, а ніж ті, які позивач отримував при звільненні та отримують особи за прирівняною посадою станом на 01.01.2022 та 01.01.2023. Отже, позовні вимоги задовольняються судом частково.
5. Судові витрати.
5.1. Враховуючи те, що позивач звільнений від сплати судового збору на підставі норми п. 8 ч. 1 ст. 5 ЗУ ''Про судовий збір'', його розподіл судом не здійснюється.
Керуючись нормами ст.ст. 90, 143, 241-246, 250, 255, 295, 297 КАС України, суд
В И Р І Ш И В:
1. Позов ОСОБА_1 до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Сумській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії - задовольнити частково.
2. Визнати протиправними дії Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Сумській області щодо відмови ОСОБА_1 у підготовці та наданні до Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області оновленої довідок про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії станом на 01.01.2022 та 01.01.2023.
3. Зобов`язати Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Сумській області (вул. Сергія Табали (Сєвєра), 70, м. Суми, 40016, код ЄДРПОУ 38602403) підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області оновлені довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) станом на 01.01.2022 та 01.01.2023, виходячи із розрахункової величини - прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2022 та 01.01.2023, відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону України № 2262-ХІІ від 09.04.1992 ''Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб'', з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 704 ''Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб'', із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, для перерахунку із 01.02.2022 та 01.02.2023 основного розміру пенсії.
4. В задоволенні іншої частини позовних вимог ОСОБА_1 до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Сумській області - відмовити.
5. Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.
6. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
7. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду складено та підписано суддею 20.02.2025.
Суддя А.І. Сидорук
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.02.2025 |
Оприлюднено | 24.02.2025 |
Номер документу | 125306751 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
А.І. Сидорук
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні