Рішення
від 20.02.2025 по справі 520/35437/24
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

20 лютого 2025 року Справа № 520/35437/24

Суддя Харківського окружного адміністративного суду Сагайдак В.В., розглянувши матеріали позовної заяви Керівника Дергачівської прокуратури Харківської області (вул. Європейська, буд.63,м.Дергачі,Харківська область,62303) до Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області (вул. Соборна, буд. 26,с. Циркуни, Харківський район, Харківська область,62441, код ЄДРПОУ 04396685) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд:

- Визнати протиправною бездіяльність Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області щодо оформлення та державної реєстрації права власності на об`єкт нерухомого майна, а саме будівлі закладу освіти - Комунального закладу «Русько-Тишківський ліцей Циркунівської сільської ради Харківської області», що знаходиться по вул. Липецькій, 100-А в с. Руські Тишки Харківського району Харківської області та зобов`язати Циркунівську сільську раду Харківського району Харківської області (вул. Соборна, 26, с. Циркуни, Харківський район, Харківська область, 62341, код ЄДРПОУ: 04396685) вжити заходи щодо оформлення та державної реєстрації права власності на будівлі закладу освіти - Комунального закладу «Русько-Тишківський ліцей Циркунівської сільської ради Харківської області», що знаходиться по вул. Липецькій, 100-А в с. Руські Тишки Харківського району Харківської області.

Ухвалою суду відкрито спрощене провадження по справі.

Відповідач повідомлений про розгляд справи своєчасно та належним чином, правом подання відзиву не скористався.

Таким чином суд вважає за можливе розглянути справу за наявними в матеріалах справи доказами.

За результатами опрацювання інформації органів місцевого самоврядування району встановлено, що рішенням Харківської районної ради Харківської області від 07.12.2018 «Про передачу закладів освіти та майна за спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківського району у комунальну власність територіальної громади Циркунівської сільської ради» передано зі спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківського району у комунальну власність територіальної громади Циркунівської сільської ради Циркунівську загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів Харківської районної ради Харківської області (код ЄРДПОУ 25779450).

Як вбачається з інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань на теперішній час Циркунівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Харківської районної ради Харківської області (код ЄРДПОУ 25779450) змінила назву Комунальний заклад «Русько-Тишківський ліцей Циркунівської сільської ради Харківської області» (код ЄРДПОУ 25779450, юридична адреса: Харківська область, Харківський район, вул. Липецька, 100-а).

Разом з тим, з інформації з державного реєстру речових прав на нерухоме майно вбачається, що право власності на нерухоме майно, будівлю навчального закладу - Комунальний заклад «Русько-Тишківський ліцей Циркунівської сільської ради Харківської області» (код ЄРДПОУ 25779450, юридична адреса: Харківська область, Харківський район, вул. Липецька, 100-а) за її власником - Циркунівською сільською радою не зареєстровано.

Як вбачається з відповіді Циркунівської сільської військової адміністрації від 25.11.2024 №01-211759 засновником закладу освіти - Комунального закладу «Русько-Тишківський ліцей Циркунівської сільської ради Харківської області» є Циркунівська сільська рада, на підставі рішення Харківської районної ради Харківської області XXVII сесії VII скликання від 07 грудня 2018 року . Користувач - Комунальний заклад «Русько-Тишківський ліцей Циркунівської сільської ради Харківської області» (код ЄРДПОУ 25779450, юридична адреса: Харківська область, Харківський район, вул. Липецька, 100-а).

На 2024 рік у бюджеті Циркунівської сільської ради не було заплановані кошти на проведення реєстраційних дій, щодо набуття права власності на зазначений об`єкт нерухомого майна.

Крім того, за інформацією ради у період окупації громади (з 24.02.2022 по 05.05.2022 ) зазначені будівлі, документи та майно були знищені внаслідок ворожих обстрілів та спричинених ними пожеж. Отже, надання копій рішень є неможливим.

Таким чином прокуратурою встановлено, що використання Циркунівською сільською радою Харківського району Харківської області - нерухомого майна - будівлі навчального закладу - Комунальний заклад «Русько-Тишківський ліцей Циркунівської сільської ради Харківської області» здійснюється із порушенням вимог чинного законодавства шляхом користування будівлями, спорудами без державної реєстрації права власності та правовстановлюючих документів (свідоцтва про право власності).

Надаючи оцінку спірним відносинам, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 2 ст. 5 Закону України «Про освіту», державну політику у сфері освіти визначає Верховна Рада України, а реалізують Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки, інші центральні органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

Частинами 1, 5 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах, серед іншого, належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, заклади освіти, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності. Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності.

Згідно з ч. З ст. 66 Закону України «Про освіту», сільські, селищні ради: відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечення доступності дошкільної та початкової освіти; засновують заклади освіти, а також реорганізовують, перепрофільовують (змінюють тип) та ліквідовують їх з урахуванням спеціальних законів; оприлюднюють офіційну звітність про всі отримані та використані кошти, а також перелік і вартість товарів, робіт, послуг, спрямованих на потреби кожного із заснованих ними закладів освіти, та інші видатки у сфері освіти; здійснюють інші повноваження у сфері освіти, передбачені законом.

Частиною 2 ст. 24 Закону України «Про освіту» встановлено, що управління закладом освіти в межах повноважень, визначених законами та установчими документами цього закладу, здійснюють: засновник (засновники); керівник закладу освіти; колегіальний орган управління закладу освіти; колегіальний орган громадського самоврядування; інші органи, передбачені спеціальними законами та/або установчими документами закладу освіти.

Частинами 2, 6 ст. 25 Закону України «Про освіту» визначено, що засновник закладу освіти або уповноважена ним особа, зокрема: затверджує кошторис та приймає фінансовий звіт закладу освіти у випадках та порядку, визначених законодавством; здійснює контроль за фінансово-господарською діяльністю закладу освіти. Засновник закладу освіти зобов`язаний забезпечити утримання та розвиток матеріально-технічної бази заснованого ним закладу освіти на рівні, достатньому для виконання вимог стандартів освіти та ліцензійних умов.

Так, згідно з п.п. 1.1, 1.2 Статуту Комунального закладу «Русько- Тишківський ліцей Циркунівської сільської ради Харківської області» (далі Статут) засновником Русько - Тишківського ліцею є Циркунівська сільська рада (далі - Засновник). Уповноваженим органом управління Русько - Тишківського ліцею є відділ освіти Циркунівської сільської ради (далі - Орган управління).

Так, згідно з п. 5.1 Статуту матеріально-технічна база Русько - Тишківського ліцею включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, інші матеріальні цінності, вартість яких відображено у балансі закладу і передана в оперативне управління Органу управління.

За приписами п. 1.8 Статуту, головною метою діяльності Русько - Тишківського ліцею є забезпечення реалізації права громадян на здобуття повної загальної середньої освіти, всебічний розвиток, виховання і соціалізація особистості, яка здатна до життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до самовдосконалення і навчання впродовж життя, готова до свідомого життєвого вибору та самореалізації, відповідальності, трудової та громадської активності.

Частиною 1 ст. 80 Закону України «Про освіту» встановлено, що матеріально- технічна база закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інші цінності. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених чинним законодавством.

Так, ч. 2 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування» визначено, що підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.

Згідно ст. 316 Цивільного Кодексу України, правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.

Статтями 328, 331, ЦК України встановлено, що право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів.

Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.

Відповідно до ст. 182 ЦК України, право власності та інші речові права на нерухомі речі, до яких належать земельні ділянки, а також об`єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення (ч. 1 ст. 181 ЦК України), обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації.

Згідно ч. 4 ст. 334 Цивільного кодексу України права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з моменту такої реєстрації.

Статтями 2, 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» визначено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Державна реєстрація прав здійснюється на засадах обов`язковості державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав. Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Крім того, статтею 4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» передбачено, що речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, підлягають обов`язковій державній реєстрації.

У Державному реєстрі прав, відповідно до ст. 5 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.

Право власності на житловий будинок, будівлю, споруду, а також їх окремі частини може бути зареєстровано незалежно від того, чи зареєстровано право власності чи інше речове право на земельну ділянку, на якій вони розташовані.

Крім того, відповідно до ч. З ст. 182 ЦК України, ухилення від реєстрації права на нерухомість, окрім іншого, можуть бути оскаржені до суду.

Згідно пунктів 6, 7, 44 «Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127, державна реєстрація прав проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса.

Для державної реєстрації прав заявник подає оригінали документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачені Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», іншими законами України та цим Порядком.

Для державної реєстрації права власності на об`єкт нерухомого майна державної або комунальної власності, будівництво якого завершено та право власності на який не зареєстровано до 1 січня 2013 року, за відсутності документа, що посвідчує набуття права державної або комунальної власності на такий об`єкт, подаються: технічний паспорт на об`єкт нерухомого майна; витяг з Єдиного реєстру об`єктів державної власності щодо такого об`єкта (у разі державної реєстрації права державної власності); документ, що підтверджує факт перебування об`єкта нерухомого майна у комунальній власності, виданий відповідним органом місцевого самоврядування (у разі державної реєстрації права комунальної власності); документ, що підтверджує факт відсутності перебування об`єкта нерухомого майна у державній власності, виданий Фондом державного майна чи його регіональним відділенням (у разі державної реєстрації права комунальної власності).

Сільські, селищні, міські ради, згідно ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування», є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування, відповідно до п. п. З та 5 ст. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування», є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

Відповідно до ст. 29 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад.

Права суб`єкта комунальної власності від імені та в інтересах територіальних громад здійснюють відповідні ради.

Тобто, єдиним органом, уповноваженим управляти комунальним майном, яке знаходиться на території Циркунівської сільської громади є Циркунівська сільська рада Харківського району Харківської області.

Враховуючи викладене, Циркунівська сільська рада Харківського району Харківської області зобов`язана згідно з вимогами чинного законодавства вжити заходів для оформлення та державної реєстрації права власності на будівлі закладу освіти - Комунального закладу «Русько-Тишківський ліцей Циркунівської сільської ради Харківської області»,

Циркунівською сільською радою, як органом місцевого самоврядування, що здійснює від Імені та в інтересах територіальних громад, відповідні права комунальної власності, з моменту прийняття, згідно рішення Харківської районної ради від 07.12.2018, на баланс закладу освіти, не здійснено жодних юридично значимих обов`язкових дій щодо оформлення та державної реєстрації права власності на зазначені вище будівлі дошкільного закладу.

Вказане свідчить про бездіяльність відповідача, яка полягає у безпідставному зволіканні в оформленні правовстановлюючих документів на майно, що належить територіальній громаді.

Відповідно до ч. 2 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Керуючись ст.ст.2, 6-11, 14, 77, 139, 243-246, 250, 255, 257-262, 295, 297 КАС України-

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Керівника Дергачівської прокуратури Харківської області (вул.Європейська, буд.63,м.Дергачі,Харківська область,62303) до Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області (вул. Соборна, буд. 26,с. Циркуни, Харківський район, Харківська область,62441, код ЄДРПОУ 04396685) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,- задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Циркунівської сільської ради Харківського району Харківської області щодо оформлення та державної реєстрації права власності на об`єкт нерухомого майна, а саме будівлі закладу освіти - Комунального закладу «Русько-Тишківський ліцей Циркунівської сільської ради Харківської області», що знаходиться по вул. Липецькій, 100-А в с. Руські Тишки Харківського району Харківської області та зобов`язати Циркунівську сільську раду Харківського району Харківської області (вул. Соборна, 26, с. Циркуни, Харківський район, Харківська область, 62341, код ЄДРПОУ: 04396685) вжити заходи щодо оформлення та державної реєстрації права власності на будівлі закладу освіти - Комунального закладу «Русько-Тишківський ліцей Циркунівської сільської ради Харківської області», що знаходиться по вул. Липецькій, 100-А в с. Руські Тишки Харківського району Харківської області.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку, до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів, з дня його проголошення.

В разі, якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Сагайдак В.В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.02.2025
Оприлюднено24.02.2025
Номер документу125307232
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки)

Судовий реєстр по справі —520/35437/24

Рішення від 20.02.2025

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Сагайдак В.В.

Ухвала від 30.12.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Сагайдак В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні