Постанова
від 20.02.2025 по справі 240/14532/24
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 240/14532/24

Головуючий у 1-й інстанції: Семенюка М.М.

Суддя-доповідач: Граб Л.С.

20 лютого 2025 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Граб Л.С.

суддів: Матохнюка Д.Б. Сторчака В. Ю.

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Житомирській області на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 14 жовтня 2024 року у справі за адміністративним позовом Приватного підприємства "Агротехазот" до Головного управління ДПС у Житомирській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

В С Т А Н О В И В :

Приватне підприємство "Агротехазот" звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС у Житомирській області, в якому просило:

-визнати протиправним і скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Житомирській області №000106160407 від 30.04.2024 в частині застосування штрафних санкцій в сумі 1274187,36 грн.

Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 14 жовтня 2024 року позов задоволено:

-визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Житомирській області № 000106160407 від 30.04.2024 в частині застосування штрафних санкцій в розмірі 1274187,36 грн.

Не погодившись з судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі.

В обґрунтування доводів апеляційної скарги апелянт посилається на неповне з`ясування судом першої інстанції обставин, що мають значення для розгляду справи, невідповідність висновків обставинам справи та порушення норм матеріального та процесуального права, які призвели до неправильного вирішення правового спору.

За правилами п.п.1,2 ч.1 ст.311 КАС України, розгляд справи колегією суддів здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, виходячи із наступного.

Судом першої інстанції встановлено, що на підставі акта камеральної перевірки від 05.04.2024 №7576/06-30-04-07/36968390, відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення №000106160407 від 30.04.2024, яким до позивача у зв`язку із порушенням граничних строків, визначених ст. 201 ПКУ та згідно п. 120-1.1 ст. 120-1 ПКУ, пунктом 89 та відповідно п. 90 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ за затримку реєстрації 38 розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг в період з січня 2020 року по грудень 2023 року застосовано штраф в сумі 1276988,03 грн.

Не погоджуючись з вказаним податковим повідомленням-рішенням, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Приймаючи рішення, суд першої інстанції дійшов висновку про обгрунтованість позовних вимог та наявність правових підстав для їх задоволення.

Переглядаючи оскаржуване судове рішення, перевіряючи дотримання судом першої інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ним норм матеріального права, колегія суддів виходить із наступного.

Згідно з п.п.14.1.60 п.14.1 ст.14 ПК України єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

На дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін (п.201.1 ст.201 ПК України).

Пунктом 192.1 статті 192 ПК України визначено, що якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов`язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Розрахунок коригування до податкової накладної не може бути зареєстрований в Єдиному реєстрі податкових накладних пізніше 1095 календарних днів з дати складання податкової накладної, до якої складений такий розрахунок коригування.

Розрахунок коригування, складений постачальником товарів/послуг до податкової накладної, яка складена на отримувача - платника податку, підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних:

постачальником (продавцем) товарів/послуг, якщо передбачається збільшення суми компенсації їх вартості на користь такого постачальника або якщо коригування кількісних та вартісних показників у підсумку не змінює суму компенсації;

отримувачем (покупцем) товарів/послуг, якщо передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, для чого постачальник надсилає складений розрахунок коригування отримувачу.

Відповідно до абз.14 п.201.10 ст.201 ПК України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця,-до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця,-до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;

для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача-платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику,-протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Відповідальність у вигляді штрафу в залежності від терміну порушення передбачена п.120 1.1 ст. 120.1 ПК України, згідно якого порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

-10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/ розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

-20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/ розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

-30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/ розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

-40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/ розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

-50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/ розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Законом України від 12.01.2023 №2876-ІХ «Про внесення змін до розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування», який набув чинності 08.02.2023, підрозділ 2 розділу ХХ ПК України доповнено п.89 та п.90, якими змінено строки реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування та розмір штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування.

Приписами п.89 підрозділу 2 Розділу ХХ ПК України встановлено, що тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року N 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

Положеннями п.90 підрозділу 2 Розділу ХХ ПК України тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі:

2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/ розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/ розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/ розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/ розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/ розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів

Відтак, встановлені п.89 підрозділом 2 Розділу ХХ ПК України строки реєстрації в ЄРПН застосовуються до податкових накладних/розрахунків коригування, граничний термін реєстрації в ЄРПН яких припадає на період з дати набрання чинності Закону №2876-ІХ 08.02.2023, тобто з датою складання, починаючи з 16.01.2023, так як граничний строк для їх реєстрації - до 18.02.2023 (для податкових накладних з датою складання до 15.01.2023, граничний строк для реєстрації - до 05.02.2023).

Так само штрафи в розмірах, встановлених п.90 підрозділу 2 Розділу ХХ ПК України, застосовуються за порушення строків, передбачених саме п.89 цього підрозділу, тобто строків, встановлених для податкових накладних з датою складання, починаючи з 16.01.2023.

Водночас, порушення платником податку граничних строків реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, які припадають на період до дати набрання чинності Закону України від 12.01.2023 №2876-ІХ, тобто з датою складання до 15.01.2023 включно, тягне за собою нарахування штрафних санкцій у розмірах, встановлених п.120-1.1 ст. 120-1 ПК України.

Законодавцем не вказано окремо конкретної календарної дати, з якої пункти 89, 90 підрозділу 2 Розділу ХХ ПК України у редакції Закону №2876-ІХ підлягають застосуванню та вказаний Закон не містить прямої вказівки про надання зворотної дії в часі.

Відтак, за загальним правилом положення пункту 89, 90 підрозділу 2 Розділу ХХ ПК України у редакції Закону №2876-ІХ підлягають застосуванню до тих правовідносин, котрі виникають у часі після набрання законної сили нормами Закону №2876-ІХ (тобто після 08.02.2023).

Отже, до 08.02.2023 граничні строки реєстрації податкової накладної (та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної) в ЄРПН визначались пунктом 201.10 статті 201 ПК України, а з 08.02.2023 граничні строки реєстрації податкової накладної (та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної) в ЄРПН визначаються пунктом 89 підрозділу 2 Розділу ХХ ПК України у редакції Закону №2876-ІХ.

Згідно з пунктом 11 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій (з урахуванням норм пункту 7 цього підрозділу).

Відтак, за порушення граничних строків реєстрації податкової накладної (та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної) в ЄРПН, визначених пунктом 201.10 статті 201 ПК України, підлягає застосуванню штраф у порядку пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України, а за порушення граничних строків реєстрації податкової накладної (та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної) в ЄРПН, визначених пунктом 89 підрозділу 2 Розділу ХХ ПК України у редакції Закону №2876-ІХ, підлягає застосуванню штраф у порядку пункту 90 підрозділу 2 Розділу ХХ ПК України у редакції Закону №2876-ІХ.

Таким чином, визначальним для застосування штрафних санкцій є встановлення дотримання чи не дотримання отримувачем (покупцем) строків реєстрації розрахунків коригування до податкових накладних, які були складені його постачальниками (продавцями) та які стосувалися зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг.

При цьому, за змістом абзацу 14 пункту 201.10 статті 201 ПК України та пункту 89 підрозділу 2 Розділу XX «Перехідні положення» ПК України, відлік указаних строків починається з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем/покупцем.

Тобто, позивач до 08.02.2023 зобов`язаний був виконати свій обов`язок щодо реєстрації в ЄРПН розрахунків коригування до податкових накладних протягом 15 календарних днів, а з 08.02.2023 протягом 18 календарних днів, з дня отримання від постачальника цих розрахунків коригування до податкових накладних.

Тому, необхідно встановити дати отримання позивачем від постачальників розрахунків коригування до податкових накладних, які були предметом камеральної перевірки відповідачем.

Водночас, як слідує зі змісту акта камеральної перевірки, відповідачем не встановлювалася дата отримання позивачем від постачальників розрахунків коригування до податкових накладних. Натомість податковий орган, визначаючи граничні строки реєстрації та кількість днів затримки, виходив з дати виписки розрахунків коригування до податкових накладних.

Однак такий підхід відповідача суперечить вказаним приписам абзацу 14 пункту 201.10 статті 201 ПК України та пункту 89 підрозділу 2 Розділу XX «Перехідні положення» ПК України.

Разом з цим, із відомостей наявних у справі з`ясовано, що:

-датою отримання позивачем розрахунку коригування № 2049 є 10.03.2023. Датою реєстрації позивачем вказаного розрахунку коригування-20.03.2023 року;

-датою отримання позивачем розрахунку коригування №334 є 20.01.2023. Датою реєстрації позивачем вказаного розрахунку коригування-20.01.2023 року;

-датою отримання позивачем розрахунку коригування №209 є 28.02.2023. Датою реєстрації позивачем вказаного розрахунку коригування-03.03.2023 року;

-датою отримання позивачем розрахунку коригування № 115 є 27.10.2022. Датою реєстрації позивачем вказаного розрахунку коригування-01.11.2022 року;

-датою отримання позивачем розрахунку коригування № 63 є 27.10.2022. Датою реєстрації позивачем вказаного розрахунку коригування-09.11.2022 року;

-датою отримання позивачем розрахунку коригування № 29 є 19.09.2022. Датою реєстрації позивачем вказаного розрахунку коригування-19.09.2022 року;

-датою отримання позивачем розрахунку коригування № 17 є 30.08.2023. Датою реєстрації позивачем вказаного розрахунку коригування-19.09.2023 року;

-датою отримання позивачем розрахунку коригування № 3 є 25.08.2023. Датою реєстрації позивачем вказаного розрахунку коригування-28.08.2023 року;

-датою отримання позивачем розрахунку коригування № 4 є 14.12.2020. Датою реєстрації позивачем вказаного розрахунку коригування-09.01.2020 року;

-датою отримання позивачем розрахунку коригування №342 є 27.10.2022. Датою реєстрації позивачем вказаного розрахунку коригування-01.11.2022 року;

-датою отримання позивачем розрахунку коригування №340 є 15.08.2022. Датою реєстрації позивачем вказаного розрахунку коригування-26.08.2022 року;

-датою отримання позивачем розрахунку коригування №315 є 04.01.2023. Датою реєстрації позивачем вказаного розрахунку коригування-15.03.2023 року;

-датою отримання позивачем розрахунку коригування № 269 є 04.01.2023. Датою реєстрації позивачем вказаного розрахунку коригування-14.03.2023 року;

-датою отримання позивачем розрахунку коригування № 199 є 28.12.2022. Датою реєстрації позивачем вказаного розрахунку коригування-28.12.2022 року;

-датою отримання позивачем розрахунку коригування № 195 є 02.12.2022. Датою реєстрації позивачем вказаного розрахунку коригування-02.12.2022 року;

-датою отримання позивачем розрахунку коригування №60 є 27.10.2022. Датою реєстрації позивачем вказаного розрахунку коригування-01.11.2022 року;

-датою отримання позивачем розрахунку коригування №16 є 30.08.2023. Датою реєстрації позивачем вказаного розрахунку коригування-15.09.2023 року;

-датою отримання позивачем розрахунку коригування №5 є 30.08.2023. Датою реєстрації позивачем вказаного розрахунку коригування-30.08.2023 року;

-датою отримання позивачем розрахунку коригування №2 є 08.01.2024. Датою реєстрації позивачем вказаного розрахунку коригування-08.01.2024 року;

-датою отримання позивачем розрахунку коригування № 57 є 07.02.2023. Датою реєстрації позивачем вказаного розрахунку коригування-07.02.2023 року;

-датою отримання позивачем розрахунку коригування № 335 є 27.10.2022. Датою реєстрації позивачем вказаного розрахунку коригування-09.11.2022 року;

-датою отримання позивачем розрахунку коригування №36 є 02.12.2022. Датою реєстрації позивачем вказаного розрахунку коригування-02.12.2022 року;

-датою отримання позивачем розрахунку коригування №40 є 14.12.2022. Датою реєстрації позивачем вказаного розрахунку коригування-15.12.2022 року;

-датою отримання позивачем розрахунку коригування №115 є 27.10.2022. Датою реєстрації позивачем вказаного розрахунку коригування-01.11.2022 року;

-датою отримання позивачем розрахунку коригування №363 є 05.04.2023. Датою реєстрації позивачем вказаного розрахунку коригування-27.04.2023 року;

-датою отримання позивачем розрахунку коригування №269 є 14.12.2022. Датою реєстрації позивачем вказаного розрахунку коригування-14.12.2022 року;

-датою отримання позивачем розрахунку коригування №15 є 30.08.2023. Датою реєстрації позивачем вказаного розрахунку коригування-14.09.2023 року;

-датою отримання позивачем розрахунку коригування №2050 є 10.03.2023. Датою реєстрації позивачем вказаного розрахунку коригування-20.03.2023 року;

-датою отримання позивачем розрахунку коригування № 337 є 27.10.2022. Датою реєстрації позивачем вказаного розрахунку коригування-30.11.2022 року;

-датою отримання позивачем розрахунку коригування № 266 є 14.12.2022. Датою реєстрації позивачем вказаного розрахунку коригування-14.12.2022 року;

-датою отримання позивачем розрахунку коригування № 264 є 27.10.2022. Датою реєстрації позивачем вказаного розрахунку коригування-30.11.2022 року;

-датою отримання позивачем розрахунку коригування №69 є 27.10.2022. Датою реєстрації позивачем вказаного розрахунку коригування-30.11.2022 року;

-датою отримання позивачем розрахунку коригування №185 є 08.12.2022. Датою реєстрації позивачем вказаного розрахунку коригування-08.12.2022 року;

Отже, зазначені розрахунки коригування, крім №17 (отримано 30.08.2023, а зареєстровано 19.09.2023) та №264 (отримано 27.10.2022, а зареєстровано 30.11.2022), направленні позивачем для реєстрації в ЄРПН з дотриманням граничних строків, передбачених пунктом 201.10 статті 201 ПК України та пунктом 89 підрозділу 2 розділу ХХ Перехідні положення ПК України.

При цьому колегія суддів зазначає, що роздруківки скріншотів файлів спеціалізованого програмного забезпечення - комп`ютерної програми «M.E.Doc» є належними підтвердженням отримання від продавця розрахунків коригування, що узгоджується з висновками Верховного Суду, висловленим у постановах від 28 квітня 2020 року по справі № 810/198/16, від 20 жовтня 2020 року у справі № 620/817/19, від 21.11.2021 №200/12604/19-а.

Зважаючи на те, що розрахунки коригування №№ 3, 4, 57, 335, 269, 266, 199, 337, 195, 36, 40, 115, 60, 334, 29, 363, 3, 5, 209, 269, 315, 185, 342, 340, 63, 69, 16, 15, 2049, 2050, 3, 4, 2 направлені позивачем для реєстрації з дотриманням граничних строків реєстрації в ЄРПН розрахунків коригування, колегія суддів вважає, що у відповідача не було законних підстав для накладення на ПП "Агротехазот" штрафних санкцій, передбачених п. 120-1.1 ст.120-1 ПК України, в частині що стосується вищезазначених розрахунків коригування.

Стосовно розрахунків коригування №17 та №264, то позивачем не доведено, що останні зареєстровані в межах граничних строків, визначених пунктом 201.10 статті 201 ПК України.

В той же час, виходячи із дати отримання позивачем, вказаних розрахунків коригування, за порушення граничних строків реєстрації розрахунку коригування №264, мають застосовуватися штрафні санкції у розмірі, встановленому п.120-1.1 ст. 120-1 ПК України, а порушення граничних строків реєстрації розрахунку коригування-встановлені п.90 підрозділу 2 Розділу ХХ ПК України.

Вказане свідчить, що розрахунок штрафних санкцій здійснено податковим органом неправомірно.

Разом з тим, суд не наділений компетенцією самостійно здійснювати розрахунок штрафних санкцій замість контролюючого органу, перебираючи таким чином його повноваження, оскільки суд не може підміняти державний орган, рішення якого оскаржується, змінюючи замість нього кваліфікацію правопорушення та змінюючи норму, на підставі якої позивача має бути притягнуто до відповідальності.

Таким чином, навіть за можливості обчислити суму штрафу відповідно до зменшених розмірів, суд позбавлений можливості за власної ініціативи змінити кваліфікацію правопорушення та застосувати до позивача інше нормативне регулювання ніж те, яке було застосовано спірним рішенням.

Аналогічна позиція викладена Верховним Судом у постановах від 06.02.2018 (справа 826/15139/16 (К/9901/1450/17) та від 17.04.2018 (справа 2а-10031/12/2670).

З огляду на викладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що контролюючим органом не доведено правомірності оскаржуваного податкового повідомлення-рішення, однак частково невірно вказав мотиви задоволення позову.

Відповідно до ст.242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

При цьому, у пункті 29 Рішення Європейського Суду з прав людини у справі Ruiz Torija v. Spain від 9 грудня 1994 р. зазначено, що статтю 6 п. 1 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи.

Відповідно до пункту 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

Пунктом 2 частини першої статті 315 КАС України передбачено, що суд апеляційної інстанції за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.

Підставами для зміни рішення є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права (частина перша статті 317 КАС України). Зміна судового рішення може полягати, зокрема, у доповненні або зміні його мотивувальної частини (частина четверта статті 317 КАС України).

Враховуючи викладене, колегія суддів вважає, що рішення суду першої інстанції слід частково змінити в частині мотивів задоволення позову.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В:

апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Житомирській області задовольнити частково.

Рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 14 жовтня 2024 року у справі за адміністративним позовом Приватного підприємства "Агротехазот" до Головного управління ДПС у Житомирській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення частково змінити в частині мотивів задоволення позову, з підстав, зазначених у мотивувальній частині цієї постанови.

В решті рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.

Головуючий Граб Л.С. Судді Матохнюк Д.Б. Сторчак В. Ю.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.02.2025
Оприлюднено24.02.2025
Номер документу125310954
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —240/14532/24

Ухвала від 03.04.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Ухвала від 19.02.2025

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Постанова від 20.02.2025

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Ухвала від 28.01.2025

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Ухвала від 06.01.2025

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Ухвала від 14.11.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Рішення від 14.10.2024

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Семенюк Микола Миколайович

Рішення від 14.10.2024

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Семенюк Микола Миколайович

Ухвала від 06.08.2024

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Семенюк Микола Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні