ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 лютого 2025 рокуЛьвівСправа № 380/11427/24 пров. № А/857/29378/24
Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого-суддіКузьмича С. М.,
суддівГудима Л.Я., Качмара В.Я.,
розглянувши в порядку письмового провадження в м. Львові справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Львівській області на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 11 жовтня 2024 року (ухвалене головуючим суддею Коморний О.І. у м. Львові) у справі № 380/11427/24 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕКО-КОРМ» до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду із адміністративним позовом до відповідачів в якому просив:
визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління державної податкової служби у Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10673166/44624702 від 05.03.2024 про відмову в реєстрації ПН №1 від 02.01.2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну ТОВ «ЕКО-КОРМ» № 1 від 02.01.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного отримання;
визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління Державної податкової служби у Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10673167/44624702 від 05.03.2024 про відмову в реєстрації ПН № 2 від 10.01.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну ТОВ «ЕКО-КОРМ» № 2 від 10.01.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного отримання;
визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління Державної податкової служби у Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10673170/44624702 від 05.03.2024 про відмову в реєстрації ПН № 3 від 20.01.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну ТОВ «ЕКО-КОРМ» № 3 від 20.01.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного отримання;
визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління Державної податкової служби у Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 10673169/44624702 від 05.03.2024 про відмову в реєстрації ПН № 4 від 25.01.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну ТОВ «ЕКО-КОРМ» № 4 від 25.01.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного отримання;
визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління Державної податкової служби у Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10673168/44624702 від 05.03.2024 про відмову в реєстрації ПН № 5 від 29.01.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну ТОВ «ЕКО-КОРМ» № 5 від 29.01.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного отримання;
визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління Державної податкової служби у Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10709175/44624702 від 12.03.2024 про відмову в реєстрації ПН № 1 від 05.02.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну ТОВ «ЕКО-КОРМ» № 1 від 05.02.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного отримання;
визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління Державної податкової служби у Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 10709177/44624702 від 12.03.2024 про відмову в реєстрації ПН № 2 від 13.02.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну ТОВ «ЕКО-КОРМ» № 2 від 13.02.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного отримання;
визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління Державної податкової служби у Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10709176/44624702 від 12.03.2024 про відмову в реєстрації ПН № 4 від 23.02.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну ТОВ «ЕКО-КОРМ» № 4 від 23.02.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного отримання.
В обґрунтування позовних вимог вказував на те, що позивачем було надано у повному обсязі документи, які підтверджують реальне здійснення господарських операцій за податковими накладними. Вважає, рішення про відмову у реєстрації податкової накладної за своїм характером необґрунтованим як нормативно, так і документально
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 11.10.2024 адміністративний позов задоволено повністю. Визнано протиправними та скасовано рішення Головного управління ДПС у Львівській області про відмову в реєстрації податкових накладних №10673166/44624702 від 05.03.2024; №10673167/44624702 від 05.03.2024; №10673170/44624702 від 05.03.2024; № 10673169/44624702 від 05.03.2024; №10673168/44624702 від 05.03.2024; №10709175/44624702 від 12.03.2024; №10709177/44624702 від 12.03.2024; №10709176/44624702 від 12.03.2024. Зобов`язано ДПС України зареєструвати Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №1 від 02.01.2024; №2 від 10.01.2024; №3 від 20.01.2024; №4 від 25.01.2024; №5 від 29.01.2024; №1 від 05.02.2024; №2 від 13.02.2024; №4 від 23.02.2024 датами їх подання на реєстрацію.
Приймаючи оскаржене рішення суд першої інстанції виходив з того, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Зазначення податковим органом загального посилання на п.1 Критеріїв є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.
Вказане рішення в апеляційному порядку оскаржив відповідач, Головне управління ДПС у Львівській області, у апеляційній скарзі покликається на те, що оскаржуване рішення винесене з порушенням норм процесуального та матеріального права з неповним з`ясуванням обставин справи та є незаконним, просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позову.
Позивач скористався своїм правом та подав відзив на апеляційну скаргу в якому просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
Оскільки апеляційна скарга подана на рішення суду першої інстанції, яке ухвалено в порядку спрощеного позовного провадження, колегія суддів, керуючись п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України, вирішила розглядати справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, суд приходить до висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін, з наступних підстав.
З матеріалів справи слідує, що ТОВ «ЕКО-КОРМ» зареєстроване 23.10.2021 року, номер запису в Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань: 1003991020000002036є Основними напрямками є: 38.21 Оброблення та видалення безпечних відходів. 10.91 Виробництво готових кормів для тварин, що утримуються на фермах 38.32 Відновлення відсортованих відходів 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля 77.39 Надання в оренду інших машин, устатковання та товарів, н.в.і.у
01.07.2022 між ТОВ «EКO-KOPM» (далі -Постачальник) та ТОВ «УГРИНІВ ЕКО ФЕРМ» (далі - Покупець) укладено договір №02/07-22 відповідно до умов якого Постачальник зобов`язується поставити у власність Покупця барду післяспиртову суху (далі - Товар), асортимент та ціна якого визначені у рахунку-фактурі, а Покупець зобов`язується прийняти та оплатити замовлений товар.
На виконання умов договору ТОВ «EКO-KOPM» (Постачальник) реалізувало ТОВ «УГРИНІВ ЕКО ФЕРМ» (Покупець) продукцію, а саме барда післяспиртова суха за:
видатковою накладною №1 від 02.01.2024 на суму 165 016,50,00 грв., в т. ч. ПДВ 27 502,75 грн. у зв`язку з чим була складена податкова накладна №1 від 02.01.2024 на суму 165 016,50,00 грн. реєстраційний номер 9014277337;
видатковою накладною №2 від 10.01.2024 на суму 163 920,50 грн., в т. ч. ПДВ 27 320,08 грн., у зв`язку з чим була складена податкова накладна №2 від 10.01.2024 на суму 136 600,42 грн. реєстраційний номер 9014272807;
видатковою накладною №3 від 20.01.2024 на суму 171 455,50 грн., в т. в. ІІДВ 28 575,92 грн, у зв`язку з чим була складена податкова накладна №3 від 20.01.2024 на суму 142 879,58 грн. реєстраційний номер 9018479163;
видатковою накладною №4 від 25.01.2024 на суму 154 262,00грн., в т. в. ІІДВ 25 710,33 грн, у зв`язку з чим була складена податкова накладна №4 від 25.01.2024 на суму 128 551,67 грн. реєстраційний номер 9018476378;
видатковою накладною №5 від 29.01.2024 на суму 157 550,00 грн., в т. в. ІІДВ 26 258,33 грн, у зв`язку з чим була складена податкова накладна №5 від 29.01.2024 на суму 131291,67 грн. реєстраційний номер 9018498942 ;
Позивачем подано на реєстрацію податкові накладні №1 від 02.01.2024, №2 від 10.01.2024, №3 від 20.01.2024, №4 від 25.01.2024, №5 від 29.01.2024, які було зупинено при реєстрації.
Підставою відмови у реєстрації ПН №1 від 02.01.2024 року є: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 02.01.2024 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 2303 , перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник «D»=.7754%, «Рпоточ»=0 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.»
Підставою відмови у реєстрації ПН №2 від 10.01.2024 року є: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 10.01.2024 №2 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 2303 , перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник «D»=.7754%, «Рпоточ»=0 Пропонуємо надати пояснення та копії документів,достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.»
Підставою відмови у реєстрації ПН №3 від 20.01.2024 pоку є: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок), затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165(зі змінами), реєстрація податкової накладної від 20.01.2024 №3 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 2303 , перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник «D»=.8244%, «Рпоточ»=0 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.»
Підставою відмови у реєстрації ПН №4 від 25.01.2024 pоку є: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 25.01.2024 №4 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 2303 , перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник «D»=.8244%, «Рпоточ»=0 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.»
Підставою відмови у реєстрації ПН №5 від 29.01.2024 pоку є: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок), затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 29.01.2024 №5 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 2303 , перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник «D»=.8244%, «Рпоточ»=0 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.»
13.02.2024 ТОВ «ЕКО-КОРМ», з метою розблокування реєстрації вказаних податкових накладних подано Комісії Головного управління ДПС у Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Комісія ДПС, Відповідач 1) Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено:
По - ПН №1 від 02.01.2024; ПН №2 від 10.01.2024; ПН №3 від 20.01.2024 pоку; ПН №4 від 25.01.2024; ПН №5 від 29.01.2024 подано повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено здодатками, а саме, видаткова накладна № 1 від 02 січня 2024 р.; виписка з ЄДР; Статут; Форма 20- ОПП від 27.07.2022; договір оренди нерухомого майна № 01/04/2023 від 01.04.2023р.; Договір позички №1 від 03.04.2023р.; Форма 20-ОПП від 23.05.2023р.; видаткова накладна № 2 від 10 січня 2024 р.; видаткова накладна № 3 від 20 січня 2024 р.; видаткова накладна № 4 від 25 січня 2024 р.; платіжна інструкція кредитового переказу коштів № 9955 від 04.01.2024р.; платіжна інструкція кредитового переказу коштів № 10029 від 11.01. 2024 р.; Договір Еко-Корм ТОВ Угринів Еко Ферм №02/07-22 від 01.07.2022р.; платіжна інструкція кредитового переказу коштів № 180 від 11.01.2024р.; Договір позички №1 від 03.04.2023 р.; накладна на передачу готової продукції № 1 від 02 січня 2024 р.; накладна на передачу готової продукції № 2 від 10 січня 2024 р.; накладна на передачу готової продукції № 3 від 20 січня 2024 р.; видаткова накладна № 6 від 29 січня 2024 р.; ТТН № 08/10/23/1 від 08.10.2023р.; видаткова накладна № 191 від 12 жовтня 2023 р.; ТТН № 12/10/23/1 від 12.10.2023р.; видаткова накладна № 192 від 14 жовтня 2023 р.; ТТН № 14/10/23/1 від 14.10.2023р.; Документ сформований в системі «Електронний суд» 28.05.2024 8 видаткова накладна № 198 від 19 жовтня 2023 р.; договір поставки №01.07.ВКЗБ від 01.07.2023р.; ТТН № 19/10/23/1 від 19.10.2023р.; видаткова накладна № 199 від 21 жовтня 2023 р.; Договір купівлі-продажу товару ЕП16052022 від 16.05.2022р.; Наказ №03-ШР штатний розклад від 19.10.2023р.; Наказ про прийняття директора від 30.11.2021р.; цивільно-правовий договір №1 від 03.01.2023р.; цивільно-правовий договір №2 від 03.01.2023р.; НАКЛАДНА-ВИМОГА на відпуск (внутрішнє переміщення) від 31.01.2024р.; видаткова накладна № 200 від 25 жовтня 2023 р.; ТТН № 25/10/23/1 від 25.10.2023р.; Видаткова накладна № 201 від 28 жовтня 2023 р.; ТТН № 28/10/23/1 від 28.10.2023р.; видаткова накладна № 190 від 08 жовтня 2023 р.; ТТН № 21/10/23/1 від 21.10.2023р.; видаткова накладна № 202 від 30 жовтня 2023 р., ТТН № 30/10/23/1 від 30.10.2023р.; видаткова накладна № 203 від 02 листопада 2023 р.; ТТН № 02/11/23/1 від 02.11.2023р.; рахунок на оплату №2 від 02.01.2024р.; ТТН №2 від 08.01.2024р.; письмове пояснення на розблокування ПН №1 від 02.01.2024 року; ПН №2 від 10.01.2024 року; ПН №3 від 20.01.2024 pоку; ПН №4 від 25.01.2024 pоку; ПН №5 від 29.01.2024 pоку, реєстрація яких зупинена.
05.03.2024 ТОВ «ЕКО-КОРМ» отримало Рішення Комісії Головного управління ДПС у Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄДПН:
№ 10673166/44624702 від 05.03.2024 (по ПН № 1 від 02.01.2024);
№ 10673167/44624702 від 05.03.2024 (по ПН № 2 від 10.01.2024);
№ 10673170/44624702 від 05.03.2024 (по ПН № 3 від 20.01.2024);
№ 10673169/44624702 від 05.03.2024 (по ПН № 4 від 25.01.2024);
№ 10673168/44624702 від 05.03.2024 (по ПН № 5 від 29.01.2024);
з підстав :«ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
Не погоджуючись з вище зазначеними Рішеннями Комісії Головного управління ДПС у Львівській області, ТОВ »ЕКО-КОРМ» в подальшому було подано скарги до Державної податкової служби України з додаванням документів та пояснень (копії документів аналогічні тим, які подавалися Відповідачу 1 після зупинки в реєстрації ПН): Однак комісія ДПС України прийняла рішення від 19.03.2024 року: №16203/44624702/2; №16204/44624702/2; №16283/44624702/2; №16252/44624702/2; №16236/44624702/2, скарги ТОВ »ЕКО-КОРМ» було залишено без задоволення, а рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області, залишено без змін.
Протягом лютого 2024 року на виконання умов договору ТОВ «EКO-KOPM» (Постачальник) реалізувало ТОВ «УГРИНІВ ЕКО ФЕРМ» (Покупець) продукцію, а саме барда післяспиртова суха, згідно видаткових накладних було поставлено продукція, а саме барда післяспиртова суха, згідно:
видаткової накладної №7 від 05.02.2024 на суму 151 453,50 грн., в т. ч. ПДВ 25 242,25 грн. у зв`язку з чим складена податкова накладна №1 від 05.02.2024 на суму 151 453,50 грн., реєстраційний номер 9037123445;
видаткової накладної №8 від 13.02.2024 на суму 147 891,50 грн., в т. ч. ПДВ 24 648,58 грн., у зв`язку з чим була складена податкова накладна №2 від 13.02.2024 на суму 147 891,50 грн., реєстраційний номер 9037120075;
видаткової накладної №10 від 23.02.2024 на суму 138 575,50 грн., в т. в. ІІДВ 23 095,92грн, у зв`язку з чим складена податкова накладна №4 від 23.02.2024 на суму 138 575,50 грн. реєстраційний номер 9041558520.
Позивачем подано на реєстрацію податкові накладні №1 від 05.02.2024, №2 від 13.02.2024, № 4 від 23.02.2024, реєстрацію яких зупинено.
Підставою відмови у реєстрації ПН №1 від 05.02.2024 року є: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок), затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 05.02.2024 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 2303 , перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник «D»=.7242%, «Рпоточ»=0 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.»
Підставою відмови у реєстрації ПН №2 від 13.02.2024 є: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок), затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165(зі змінами), реєстрація податкової накладної від 13.02.2024 №2 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 2303 , перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник «D»=.7242%, «Рпоточ»=0 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.»
Підставою відмови у реєстрації ПН №4 від 23.02.2024 є: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165(зі змінами), реєстрація податкової накладної від 23.02.2024 №4 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 2303 , перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник «D»=.7242%, «Рпоточ»=149.11 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.»
На дату виникнення податкових зобов`язань (по факту настання першої подіїпостачання товарів у відповідності до п.201.1 ст. 201 Податкового кодексу України, ТОВ «ЕКО-КОРМ» складено та надіслано на реєстрацію наступні податкові накладні:
ПН №1 від 05.02.2024 року на загальну суму 151 453,50 грн. реєстраційний номер 9037123445;
ПН №2 від 13.02.2024 року на загальну суму 147 891,50 грн. реєстраційний номер 9037120075;
ПН №4 від 23.02.2024 року на загальну суму 138 575,50 грн. реєстраційний номер 9041558520;
За результатами обробки вказаних податкових накладних з Автоматизованої системи «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України отримано квитанції:
№ 9037123445 від 22.02.2024 (по ПН №1 від 05.02.2024);
№ 9037120075 від 22.02.2024 (по ПН №2 від 13.02.2024);
№ 9041558520 від 27.02.2024 (по ПН №4 від 23.02.2024)
05.03.2024 ТОВ «ЕКО-КОРМ» з метою розблокування реєстрації вказаних податкових накладних подано Комісії Головного управління ДПС у Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (даліКомісія ДПС, Відповідач 1) Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено: По ПН №1 від 05.02.2024; ПН №2 від 13.02.2024; ПН №4 від 23.02.2024, було подано повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено з додатками, а саме: повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено; видаткова накладна № 7 від 05 лютого 2024 р.; виписка з ЄДР; Статут; Форма 20-ОПП від 27.07.2022; договір оренди нерухомого майна № 01/04/2023 від 01.04.2023р.; Договір позички №1 від 03.04.2023р.; Форма 20-ОПП від 23.05.2023р.; видаткова накладна № 7 від 05 лютого 2024 р.; видаткова накладна № 8 від 13 лютого 2024 р.; видаткова накладна № 10 від 23 лютого 2024 р.; платіжна інструкція кредитового переказу коштів № 10378 від 07,02. 2024 р.; платіжна інструкція кредитового переказу коштів № 10480 від 15.02.2024р.; договір №02/07-22 від 01.07.2022р.; платіжна інструкція кредитового переказу коштів № 10606 від 23.02.2024; договір позички №1 від 03.04.2023; накладна на передачу готової продукції № 6 від 05 лютого 2024 р.; накладна на передачу готової продукції № 7 від 13 лютого 2024 р.; накладна на передачу готової продукції № 8 від 23 лютого 2024 р.; НАКЛАДНА-ВИМОГА на відпуск (внутрішнє переміщення) від 29.02.2024р.; ТТН № 08/10/23/1 від 08.10.2023р.; видаткова накладна № 191 від 12 жовтня 2023 р.; ТТН № 12/10/23/1 від 12.10.2023р.; видаткова накладна № 192 від 14 жовтня 2023 р.; ТТН № 14/10/23/1 від 14.10.2023р.; видаткова накладна № 198 від 19 жовтня 2023 р.; договір поставки №01/07ВКЗБ від 01.07.2023р.; договір купівлі-продажу товарів №ЕП16052022 від 16.05.2022р.; наказ №03ШР від 02.09.2022р.; наказ №01/11 від 30.11.2021р.; .; цивільно-правовий договір №1 від 03.01.2023р.; цивільно-правовий договір №2 від 03.01.2023р.; пояснення щодо податкових накладних №1 від 05.02.2024 року, №2 від 13.02.2024 року, № 4 від 23.02.2024 року реєстрацію яких зупинена; рахунок на оплату №2 від 08.01.2024р.; ТТН №2 від 08.01.2024р.; ВИДАТКОВА НАКЛАДНА № 61 від 22 грудня 2023 р.; повідомлення про реалізацію складських залишків.»
12.03.2024 ТОВ «ЕКО-КОРМ» отримало Рішення Комісії Головного управління ДПС у Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄДПН:
№ 10709175/44624702 від 12.03.2024 (по ПН № 1 від 05.02.2024);
№ 10709177/44624702 від 12.03.2024 (по ПН № 2 від 13.02.2024);
№ 10709176/44624702 від 12.03.2024 (по ПН № 4 від 23.02.2024)
з підстав :«ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
Не погоджуючись з вище зазначеними Рішеннями Комісії Головного управління ДПС у Львівській області, ТОВ »ЕКО-КОРМ» подано скарги до Державної податкової служби України з додаванням документів та пояснень (копії документів аналогічні тим, які подавалися Відповідачу 1 після зупинки в реєстрації ПН):
Однак, рішеннями Відповідача 2 від 29.03.2024 № 19464/44624702/2; 19478/44624702/2; 19440/44624702/2; скарги ТОВ »ЕКО-КОРМ» залишено без задоволення, а рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області залишено без змін.
Позивач вважаючи рішення про відмову у реєстрації податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних протиправним, звернувся до суду з відповідними позовними вимогами.
Перевіряючи законність та обґрунтованість оскаржуваного рішення суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції виходить з наступного.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України (далі ПК України) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з абзацами 1, 10 п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Пунктом 201.16 ст. 201 ПК України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11.12.2019 № 1165 (набрання чинності, відбулась 01.02.2020), якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок № 1165).
Згідно з приписами п. 4 Порядку № 1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку № 1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
Відповідно до вимог п. 6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (п. 7 Порядку №1165).
Відповідно до п. 10 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).
Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (п. 25 Порядку № 1165).
Як згадувалось вище, що за наслідками господарських операцій з постачання товару позивач сформовано податкові накладні, які направлено для реєстрації в ЄРПН.
Реєстрацію зазначених податкових накладних податковим органом було зупинено у зв`язку з тим, що податкові накладні відповідають вимогам пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
У квитанціях запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Водночас, на момент формування квитанцій, якими зупинено реєстрацію податкових накладних, Критерії ризиковості здійснення операцій визначені додатком 3 до Порядку № 1165.
Пункт 1 додатку 3 до Порядку № 1165 відносить до ознак ризиковості здійснення операцій наступне: відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Відтак, аналіз пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій свідчить про те, що для того, аби встановити наявність у господарської операції такої ознаки мають існувати визначені цим пунктом передумови, а також для підтвердження відповідності господарської операції вказаному критерію слід навести обґрунтований розрахунок за цим критерієм, якому відповідає платник податку, чого вимагає пункт 11 Порядку №1165.
Однак, відсутність у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної зазначення конкретного критерію ризиковості здійснення операцій, про які йдеться у пункті 1 додатку 3 до Порядку №1165, із розрахованим показником за відповідним критерієм, якому відповідає платник податку, свідчить про необґрунтованість віднесення господарської операції до відповідного критерію, що визначений пунктом 1 Критеріїв ризиковості господарських операцій. Зокрема, контролюючим органом не наведено обґрунтування того, що обсяг постачання товару/послуги, зазначених у податкових накладних/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС, що свідчить про необґрунтованість такої квитанції.
Крім цього, законодавцем не визначено чіткого переліку документів, які платник податку може подати до контролюючого органу в залежності від підстав зупинення реєстрації податкової накладної, а тому при зупиненні реєстрації податкової накладної з посиланням на ненадання платником податків достатніх документів, контролюючий орган має чітко зазначити конкретний вид критерію ризиковості платника податку та навести у розрізі визначеного критерію перелік документів, надання яких дасть можливість прийняти податкову накладну до реєстрації.
Можливість надання платником податків достатніх документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного переліку необхідних документів для прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної. Необґрунтоване обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд, призводить до правової невизначеності, що не відповідає критерію обґрунтованості та пропорційності акта індивідуальної дії, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Аналогічний правовий висновок викладений у постанові Верховного Суду від 22.07.2019 в справі № 815/2985/18 (адміністративне провадження № К/9901/14651/19).
Відтак, квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не відповідає вимогам, що встановлені до неї пунктом 11 Порядку № 1165 в частині необхідності зазначення критерію (їв) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (их) зупинено реєстрацію податкової накладної в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.
Крім цього, у квитанціях не зазначено, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, аби реєстрація податкової накладної стала можливою, що також свідчить про невідповідність сформованої квитанції вимогам до таких, що визначені пунктом 11 Порядку №1165.
Водночас, механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначено наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520).
Пунктом 2 Порядку № 520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку № 520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Разом із цим, пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг , Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами , затвердженого в установленому порядку (пункти 6, 7 Порядку №520).
Згідно з вимогами пунктів 9, 10 та 11 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Підставами для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є ненадання платником податків копій документів, а саме: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та або/банківських виписок з особових рахунків.
Як встановив суд першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, що позивачем надавалися для контролюючого органу відповідні пояснення та копії первинних документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено.
Разом з цим, як свідчить зміст рішень, яким відмовлено у реєстрації податкових накладних, підставою для відмови відповідачем зазначено:«ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.».
Відтак, вказані обставини є свідченням невідповідності рішення контролюючого органу про зупинення реєстрації податкової накладної вимогах правової визначеності, оскільки можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом переліку цих документів.
Натомість платником податків надано до податкового органу та до суду первинні документи на підтвердження реальності господарських операцій із здійснення яких було виписано відповідні податкові накладні, що були дослідження в суді першої та апеляційної інстанції.
Більше того, в межах даної спірної ситуації суд звертає особливу увагу на той факт, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України. У свою чергу, при реєстрації податкових накладних фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому і суд за результати розгляду цієї справи не робить висновків щодо реальності господарських операцій за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкової накладної.
Відповідно до правової позиції Верховного Суду, висловленій, зокрема, у постанові від 23.10.2018 у справі № 822/1817/18, прийнятий суб`єктом владних повноважень акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, повинен бути обґрунтованим та вмотивованим, що передбачає наведення в даному випадку податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
А тому, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 04.12.2018 у справі № 821/1173/17.
За умови не наведення комісією доказів того, що документи, подані позивачем є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності наданої інформації, вказує на протиправність рішення про відмову в реєстрації податкової накладної.
Відтак, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що наявні підстави для задоволення позовних вимог в частині визнання протиправними та скасування рішення Головного управління ДПС у Львівській області про відмову в реєстрації податкових накладних №10673166/44624702 від 05.03.2024; №10673167/44624702 від 05.03.2024; №10673170/44624702 від 05.03.2024; № 10673169/44624702 від 05.03.2024; №10673168/44624702 від 05.03.2024; №10709175/44624702 від 12.03.2024; №10709177/44624702 від 12.03.2024; №10709176/44624702 від 12.03.2024.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати подану податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних, то варто звернути увагу на таке.
Відповідно до п. 10 ч. 2 ст. 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.
Відповідно до вимог п. 201.1, 201.10 ст. 201 ПК України реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.
Разом з цим, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних є іншим.
Згідно з приписами пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Отже, реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням Державної податкової служби України.
Проте, обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.
Таким чином, оскільки суд дійшов висновку про протиправність оскаржуваного рішення про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних спірних податкових накладних, ознак щодо порушення позивачем вимог законодавства щодо складення податкових накладних немає, відтак є достатні підстави для прийняття рішення про реєстрацію таких.
З огляду на фактичні обставини справи апеляційний суд погоджується із висновком суду першої інстанції, що належним та ефективним способом захисту порушених прав позивача буде зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №1 від 02.01.2024; №2 від 10.01.2024; №3 від 20.01.2024; №4 від 25.01.2024; №5 від 29.01.2024; №1 від 05.02.2024; №2 від 13.02.2024; №4 від 23.02.2024 датами їх подання на реєстрацію.
Відтак, суд вважає, що доводи апеляційної скарги не знайшли свого підтвердження та спростовуються висновками суду першої інстанції, які зроблені на підставі повного, всебічного та об`єктивного аналізу відповідних правових норм та фактичних обставин справи.
Відповідно до ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Зважаючи на викладене вище, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції було правильно встановлено обставини справи та ухвалено судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, а тому апеляційну скаргу належить залишити без задоволення, а рішення суду без змін. Доводи апеляційної скарги не спростовують рішення суду першої інстанції.
Щодо розподілу судових витрат, то такий у відповідності до ст.139 КАС України не здійснюється.
Керуючись статтями 139, 229, 243, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Львівській області залишити без задоволення, а рішення Львівського окружного адміністративного суду від 11 жовтня 2024 року у справі № 380/11427/24 без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає. Крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України.
Головуючий суддя С. М. Кузьмич судді Л. Я. Гудим В. Я. Качмар
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.02.2025 |
Оприлюднено | 24.02.2025 |
Номер документу | 125311593 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Коморний Олександр Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Коморний Олександр Ігорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні