печерський районний суд міста києва
Справа № 757/13621/23-ц
пр. 2-7803/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 листопада 2023 року Печерський районний суд м. Києва
в складі головуючого судді Головко Ю. Г.,
за участю секретаря судових засідань Солонухи Д. Л.,
позивача ОСОБА_1 ,
представника відповідача Тараненка С. В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду у м. Києві цивільну справу за позовом ОСОБА_2 до Приватного акціонерного товариства «Акціонерна компанія «Київводоканал» про надання інформації та стягнення коштів,
В С Т А Н О В И В :
У квітні 2023 року ОСОБА_1 звернувся до Печерського районного суду міста Києва із позовною заявою до Приватного акціонерного товариства «Акціонерна компанія «Київводоканал» про надання інформації та повернення коштів.
В обґрунтування позовних вимог вказував, що позивач зареєстрований та проживає за адресою: АДРЕСА_1 , є споживачем послуг з централізованого постачання холодної води та водовідведення. Зазначає, що неодноразово звертався до відповідача стосовно: надання підтверджуваної інформації, яка подається відповідачем до Управління соціального захисту населення Голосіївського району міста Києва для перерахування коштів житлової субсидії за наявну заборгованість; надання довідки, для проведення звірки розрахунків з відповідачем з врахування житлової субсидії позивача. Проте дані звернення неодноразово проігноровані відповідачем.
Також позивач зазначає, що звертався стосовно розгляду попереднього акта звірки взаєморозрахунків позивача з відповідачем з 01.01.2019 по 29.07.2022. Натомість, відповідач підготував свій варіант акта звірки, який на думку позивача, зроблений без дотримання законної вартості послуг з централізованого постачання холодної води та водовідведення. Крім того, відповідно до його розрахунків відповідач заборгував йому 4750,00 грн.
Ухвалою Печерського районного суду м. Києва від 07.04.2023 відкрито провадження у цивільній справі за позовом ОСОБА_1 до Приватного акціонерного товариства «Акціонерна компанія «Київводоканал» про надання інформації та повернення коштів, та вирішено справу розглядати порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання за наявними у справі матеріалами.
Ухвалою Печерського районного суду м. Києва від 30.05.2023 за клопотанням представника відповідача Тараненка С. В. розгляд даної справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін у судове засідання та призначено судове засідання.
Згідно з Розпорядженням керівника апарату Печерського районного суду м. Києва Ліннік Н. В. № 207 від 03.07.2023 справу № 757/13621/23-ц призначено до проведення повторного автоматизованого розподілу справи: у зв`язку зі звільненням судді ОСОБА_4 .
Ухвалою Печерського районного суду м. Києва від 05.07.2023 суддею Головко Ю.Г. прийнято до провадження цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Приватного акціонерного товариства «Акціонерна компанія «Київводоканал» про надання інформації та повернення коштів, вирішено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін.
В судове засідання з`явився позивач, просив задовольнити позов з мотивів викладених у позовній заяві.
Представник відповідача в судовому засіданні заперечував проти задоволення позовних вимог, просив відмовити у задоволенні позову, посилаючись на підстави та обставини, викладені у відзиві на позовну заяву.
Суд, заслухавши пояснення учасників, дослідивши письмові докази, наявні у матеріалах справи, всебічно перевіривши обставини, на яких вони ґрунтуються у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин, встановив наступні обставини та дійшов наступних висновків.
Стаття 4 ЦПК України, передбачає, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.
Згідно із ч. 1 ст. 15, ч. 1 ст. 16 ЦК України, кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
З урахуванням цих норм правом на звернення до суду за захистом наділена особа в разі порушення, невизнання або оспорювання саме її прав, свобод чи інтересів, а також у разі звернення до суду органів і осіб, уповноважених захищати права, свободи та інтереси інших осіб або державні та суспільні інтереси. Суд повинен установити, чи були порушені, не визнані або оспорені права, свободи чи інтереси цих осіб, і залежно від установленого вирішити питання про задоволення позовних вимог або відмову в їх задоволенні.
Правовідносини із споживання житлово-комунальних послуг регулюються Законом України «Про житлово-комунальні послуги», відповідно до статті 4 цього законодавство України у сфері житлово-комунальних послуг базується на Конституції України і складається з нормативно-правових актів у галузі цивільного, житлового законодавства, цього Закону та інших нормативно-правових актів, що регулюють відносини у сфері житлово-комунальних послуг.
Порядок оплати за житлово-комунальні послуги визначений у статті 32 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», якою передбачено, що плата за житлово-комунальні послуги нараховується щомісячно відповідно до умов договору в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Розмір плати за комунальні послуги розраховується виходячи з розміру затверджених цін/тарифів та показань засобів обліку або за нормами, затвердженими в установленому порядку.
Згідно із пунктом 35 Правил користування приміщеннями житлових будинків і прибудинковими територіями, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 08.10.1992 № 572, обов`язок по сплаті за обслуговування і ремонт будинку, комунальні та інші послуги покладається на власника, наймача, орендаря житлового приміщення.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 7 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» споживач має право одержувати своєчасно та належної якості житлово-комунальні послуги згідно із законодавством і умовами укладених договорів.
Згідно із п. 5 ч. 2 ст. 7 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» індивідуальний споживач зобов`язаний оплачувати надані житлово-комунальні послуги за цінами/тарифами, встановленими відповідно до законодавства, у строки, встановлені відповідними договорами.
Як встановлено судом і вбачається з матеріалів справи, позивач зареєстрований та проживає за адресою: АДРЕСА_1 , та є споживачем послуг з централізованого постачання холодної води та водовідведення.
Між позивачем та відповідачем наявні договірні правовідносини, обумовлені Договором від 01.11.2015 № 0070315 про надання послуг з централізованого постачання холодної води та водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем) (далі - Договір-1).
Відповідно до п. 1.1 Договору-1 виконавець (відповідач) зобов`язується своєчасно надавати споживачеві (позивачу) відповідної якості послуги з централізованого постачання холодної води та послуг з водовідведення холодної та гарячої води (з використанням внутрішньобудинкових систем), а споживач зобов`язується своєчасно оплачувати надані послуги з встановленими тарифами у строки і на умовах, передбачених Договором.
Відповідно до п. 2.1 Договору-1 тарифи на послуги з централізованого постачання холодної води та водовідведення (холодної та гарячої води) за куб. метр води та стоків встановлюється уповноваженим органом - Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг.
У разі зміни тарифів у період дії цього договору нові тарифи застосовуються з моменту їх введення в дію без внесення додаткових змін до цього договору (аналогічна норма міститься в п. 6 Договору-2).
Згідно ст. 2 Закону України «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг» органом державного регулювання у сфері комунальних послуг є національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг.
При цьому, відповідно до ст. 4 Закону України «Про природні монополії» державне регулювання діяльності суб`єктів природних монополій здійснюється національними комісіями з регулювання природних монополій, які утворюються і функціонують відповідно до цього Закону.
Відповідно до п. 1 ст. 6 Закону України «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг» Комісія: бере участь у формуванні та реалізації державної політики у сфері теплопостачання; здійснює встановлення тарифів на комунальні послуги суб`єктам природних монополій та суб`єктам господарювання на суміжних ринках, ліцензування діяльності яких здійснюється національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг.
Таким чином органом уповноваженим на встановлення тарифу на послуги з водопостачання та водовідведення є Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг (далі - НКРЕКП).
Тарифи, які затверджуються НКРЕКП є публічними, тобто перебувають у відкритому доступі і будь-який споживач має змогу ознайомитись з розміром тарифу.
При цьому, розмір діючого тарифу щомісячно доводиться до Споживача, в даному випадку - Позивача, шляхом відображення відповідної інформації у рахунках- повідомленнях.
На численні запити відповідача, останньому надавалася вичерпна інформація в тому числі відносно діючих у відповідні розрахункові періоди тарифи, що встановлювались НКРЕКП.
Так, матеріали справи містять лист Відповідача від 19.07.2022 № 3395/8/8/02-22 до якого долучено інформацію про нарахування за послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення за період з 01.11.2015 по 15.07.2023 (без врахування нарахувань за липень 2022 року) в якому в тому числі відображені нараховані об`єми та застосовані розміри тарифів за кожну надану послугу.
Зазначений Позивачем розрахунок вартості 1 куб. м. спожитої води розрахований за помилковою формулою та не відповідає дійсності.
З 01.02.2019 відповідно до Постанови НКРЕКП від 25.01.2019 № 59 «Про внесення змін до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 26.11.2015 № 2868» (далі - Постанова № 59) для ПрАТ «АК «Київводоканал» встановлено тарифи на послуги з централізованого постачання холодної води та послуги з централізованого водовідведення для споживачів багатоквартирних будинків у м. Києві у розмірі 21.756 грн (у т .ч. ПДВ 3,626 грн) за 1 куб. м, з них:
11,544 грн (у т .ч. ПДВ 1,924 грн) за 1 куб. м водопостачання;
10,212 грн (у т .ч. ПДВ 1,702 грн) за 1 куб.м водовідведення.
З 01.07.2021 відповідно до Постанови НКРЕКП від 16.12.2020 № 2499 «Про внесення змін до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 16.06.2016 № 1141 (далі - Постанова № 2499) для ПрАТ «АК «Київводоканал» встановлено тарифи на послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення для споживачів багатоквартирних будинків у м. Києві у розмірі 25,38 грн (у т.ч. ПДВ 4,23 грн) за 1 куб. м, з них:
13,344 грн (у т. ч. ПДВ 2,224 грн) за 1 куб .м водопостачання;
12.036 грн (у т .ч. ПДВ 2,006 грн) за 1 куб. м водовідведення;
З 01.01.2022 відповідно до Постанови НКРЕКП від 22.12.2021 № 2842 «Про встановлення тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення ПрАТ «АК «Київводоканал» (далі - Постанова №2842) для ПрАТ «АК «Київводоканал» встановлено нові тарифи на послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення для споживачів багатоквартирних будинків у м. Києві у розмірі 30,384 грн з ПДВ за 1 куб. м, з них:
за послуги з централізованого водопостачання 16,164 грн з ПДВ за 1 куб. м;
за послуги з централізованого водовідведення 14,22 грн з ПДВ за 1 куб м.
Згідно облікових даних ПрАТ «АК «Київводоканал» позивач у березні 2021 року спожив 16,40 м. куб. Таким чином, застосовуючи тариф у розмірі 21,756 грн встановлений Постановою № 59 позивачу нараховано до сплати 356,80 грн (16,40*21,756).
В листопаді 2021 року згідно облікових даних ПрАТ «АК «Київводоканал» позивач спожив 20,50 м. куб. Застосовуючи тариф встановлений Постановою № 2499 у розмірі 25,38 грн за м. куб, позивачу нараховано до сплати 520,29 грн (20,50*25,38).
В квітні 2022 року згідно облікових даних ПрАТ «АК «Київводоканал» позивач спожив 11,50 м. куб. Застосовуючи тариф встановлений Постановою № 2842 у розмірі 30,384 грн за м. куб, позивачу нараховано до сплати 349,42 грн (11,50*30,384).
Таким чином, позивач дійшов хибного висновку про застосування інших тарифів ніж затверджених НКРЕКП.
Відповідно до умов Договорів та Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення та типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених Постановою КМУ від 21.07.2005 № 630 (далі - Постанова КМУ №630) показання вузлів розподільного обліку (у тому числі гарячої води) знімаються споживачем щомісячно та надаються виконавцеві у строк не пізніше останнього дня розрахункового періоду одним з таких способів, як телефоном, засобами електронного зв`язку або в інший спосіб, доведений до відома споживача, та зазначаються у рахунку на оплату послуг.
У разі ненадання у визначений договором строк споживачем виконавцеві показань вузлів розподільного обліку виконавцем протягом трьох місяців приймається середньодобове споживання послуги за попередні 12 місяців або за фактичний час споживання послуги (якщо попередніх місяців нараховується менш як 12).
Позивачу неодноразово доводилось до відома в тому числі листами (копії вказаних листів наявні в матеріалах справи) де зазначалося, що «для здійснення коректних нарахувань необхідно надати показання лічильників холодної та гарячої води з 10-го і до останнього числа будь-яким зручним способом: на сайті vodokanal.kiev.ua - надати показники; через «Особистий кабінет» на сайті Київводоканалу; за допомогою мобільних додатків та чат-ботів «Viber» і «Telegram», приєднавшись до паблік аккаунту «Київводоканал»; за телефонами центрів обслуговування споживачів Товариства (044) 202-02-02.
Крім того, аналогічна інформація була надана позивачу Департаментом житлово-комунальної інфраструктури листом від 14.03.2023 № 058/3/2-05811/В-158-376.
Позивач обов`язку з передачі показників приладів обліку в установленому порядку не виконував, що встановлено в засіданні та не заперечується ОСОБА_1 , внаслідок чого відповідач у відповідності до умов Договорів та Постанови КМУ № 630 здійснював нарахування, виходячи із середніх показників.
На підставі отриманих відомостей з листів позивача, останньому в липні 2022 року було проведено коригування відповідно до фактичного водоспоживання, виходячи із зафіксованих у Договорі-1 показань приладів обліку, що було відображено в повідомленні- рахунку та наявному в матеріалах справи Інформації про нарахування за послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, однак позивачем продовжувалося ігнорування обов`язку з передачі показників квартирних приладів обліку.
Крім того, після прийняття у жовтні 2022 року в квартирі № 151 замінених квартирних приладів обліку води, згідно акта № 1379119 від 21.10.2022, позивач продовжує ігнорувати передачу показників приладів обліку.
Після контрольного зняття показань приладів обліку, зафіксованого актом № 1410750 від 24.01.2023 фахівцем ПрАТ «АК «Київводоканал» було вкотре внесено відповідні зміни до фактичного водоспоживання.
Станом на 28.04.2023 заборгованість по о/р НОМЕР_1 становить 414,25 грн (без врахування нарахувань за квітень 2023 року).
Виникнення заборгованості у позивача пов`язано із більшим використанням води, ніж нарахованим відповідачем по середнім показникам та частковою оплатою наданих позивачу послуг.
Позивач стверджує, що в січні 2019 року спожив 20 м3.
20 м3*19,596 грн (тариф) = 391,92 грн;
2,4 м3 (соціальна норма для надання пільг та субсидій, встановлена Постановою КМУ №409) *2 (кількість осіб, що користуються пільгою)* 19,596 грн (тариф)*50% (пільга Ветерана військової служби) = 47.03 грн (розмір нарахованої позивачу пільги).
Таким чином, позивачу до сплати пред`явлено 344,89 грн (391,92 - 47,03). Водночас, позивачем у відповідному розрахунковому місяці сплачено лише 195,96 грн.
Аналогічна ситуація виникла в травні 2019 року.
Позивач стверджує, що спожив 17 м3.
17 м3*21,756 = 369,85 грн;
2 м3*2*21,756*50% = 43,51 грн:
369,85-43,51 =326,34 грн.
Тобто повна вартість за травень 2019 року становила 326,34 грн, а позивачем сплачено лише 184,93 грн.
Відповідно суд не знаходить підтвердження того, що відповідач заборгував позивачу 4750,00 грн.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 17.04.2019 за № 373 «Деякі питання надання житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого палива і скрапленого газу у грошовій формі» (далі- Постанова №373) з квітня 2019 року запроваджена монетизація пільг на оплату житлово-комунальних послуг грошовій формі - готівковій та безготівковій.
Згідно з Постановою № 373 структурні підрозділи з питань соціального захисту населення розраховують щомісяця суму пільги на оплату житлово-комунальних послуг, виходячи з розміру знижки, на яку пільговик має право згідно із законом, кількості членів сім`ї , які мають таке право відповідно до законодавчих актів, та з урахуванням встановлених цін/тарифів(внесків) і державних соціальних нормативів у сфері житлово-комунального обслуговування.
Так, Постановою Кабінету Міністрів України від 06.08.2014 № 409 «Про встановлення державних соціальних стандартів» (далі Постанова № 409) до 01.05.2019 було встановлено соціальні нормативи користування житлово-комунальними послугами холодного водоспоживання 2,4 м3 (для будинків з централізованим постачанням гарячої води) або 4 м3 (для квартир з газовими колонками).
З 01.05.2019 Постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2019 № 1176 «Деякі питання надання житлових субсидій населенню у грошовій формі» внесено зміни до Постанови № 409, а саме: змінено соціальні нормативи користування житлово- комунальними послугами, щодо оплати яких держава надає пільги та встановлює субсидії: для користування послугами з централізованого постачання холодної води - 2 куб. м на одну особу на місяць за наявності централізованого постачання гарячої води та 3,6 куб. м на одну особу на місяць за відсутності централізованого постачання гарячої води.
З огляду на те, що у квартирі зареєстровано 2 особи, з яких 2 особи користувалися пільгою «Ветерана військової служби» 50%, нарахований місячний обсяг води ділився на двох осіб і пільгова знижка надавалася на 2х осіб, але не більше соціальної норми споживання.
Суми відшкодованої пільги по особовому рахунку позивача відображені в повідомленнях-рахунках.
Крім того, на запит позивача, останньому, листом від 16.09.2022 № 5336/8/8/02-22 надано в табличному вигляді витяг з реєстру АТ «Ощадбанк», який надходив до відповідача та в якому відображено нараховані суми за надані послуги та відшкодовані суми нарахованої позивачу пільги.
Згідно інформації Управління соціального захисту населення Голосіївської районної в місті Києві державної адміністрації, яка щомісячно надходила до Товариства, зазначено, що з жовтня по грудень 2019 року та січень 2020 року пільга «Ветеран Військової служби» 50% надавалась ОСОБА_1 у грошовій безготівковій формі через АТ «Ощадбанк», але сума відшкодування за цей період дорівнювалась нулю.
Крім того, в інформації що надходила до Відповідача в зазначених електронних файлах, вказано, що з лютого по квітень 2020 надавалась пільга «Учасник бойових дій» 75% у грошовій готівковій формі.
Постановою Кабінету Міністрів України від 29.01.2003 року №117 запроваджено Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги (далі Реєстр) та затверджено Положення про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги (далі Положення №117).
Згідно пункту 1 Положення №117 Реєстр - автоматизований банк даних, створений для забезпечення єдиного державного обліку фізичних осіб, які мають право на пільги за соціальною ознакою згідно із законами України, отримують пільги, передбачені для педагогічних, медичних, фармацевтичних працівників, працівників бібліотек, музеїв, спеціалістів із захисту рослин та працівників культури в сільській місцевості і селищах міського типу (далі пільговики), отримують соціальні стипендії, державну допомогу постраждалим учасникам масових акцій громадського протесту та членам їх сімей.
Пунктом 2 Положення №117 до 13.09.2022 року встановлювалось, що до Реєстру вноситься інформація про пільговиків, зокрема, про склад сім`ї пільговика.
Згідно пункту 3 Положення №117 органи Пенсійного фонду України, зокрема, організовують збирання, систематизацію і зберігання зазначеної в пункті 2 цього Положення інформації та забезпечують її автоматизоване використання для розрахунку розміру пільг та їх виплати.
Відповідно до пункту 5 Положення №117 для включення до Реєстру інформації про пільговика такий пільговик подає заяву про внесення відомостей до Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги, за формою згідно з додатком 2, та копії необхідних документів.
Згідно пункту 8 Положення №117 у разі зміни будь-яких відомостей, зазначених у пункті 2 цього Положення, що потребує коригування включеної до Реєстру інформації про пільговика, він повідомляє про це протягом 30 днів уповноваженому органу (до 30.11.2022 включно - структурному підрозділу з питань соціального захисту населення, з 01.12.2022 - органу Пенсійного фонду України).
Пільговик має право знайомитися з даними, що містяться в Реєстрі, та у разі незгоди з ними звернутися письмово до уповноваженого органу про їх виправлення (пункт 9 Положення №117).
Таким чином, в даному випадку здійсненню автоматизованого перерахунку розміру пільг, передує внесення змін до інформації про пільговика, наявної в Реєстрі.
Відповідно, у разі незгоди з нарахованою пільгою позивач повинен був звертатись до Управління соціального захисту населення Голосіївської районної в місті Києві державної адміністрації.
За встановлених обставин суд приходить висновку про відмову у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Приватного акціонерного товариства «Акціонерна компанія «Київводоканал» про надання інформації та повернення коштів, повністю.
Керуючись ст.ст. 11, 15, 16, 23, 525, 526, 901, 1167 ЦК України, Законом України «Про житлово-комунальні послуги», ст.ст. 12, 13, 81, 89, 133, 141, 247, 259, 263, 264-265, 273 ЦПК України, суд,
В И Р І Ш И В :
Позов ОСОБА_1 до Приватного акціонерного товариства «Акціонерна компанія «Київводоканал» про надання інформації та стягнення коштів - залишити без задоволення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана безпосередньо до Київського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня проголошення судового рішення.
Якщо в судовому засіданні було проголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне судове рішення не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного судового рішення.
Суддя Ю. Г. Головко
Суд | Печерський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 28.11.2023 |
Оприлюднено | 24.02.2025 |
Номер документу | 125329396 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про спонукання виконати або припинити певні дії |
Цивільне
Печерський районний суд міста Києва
Головко Ю. Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні