Ухвала
від 17.02.2025 по справі 991/1316/25
ВИЩИЙ АНТИКОРУПЦІЙНИЙ СУД

Справа № 991/1316/25

Провадження 1-кс/991/1318/25

ВИЩИЙ АНТИКОРУПЦІЙНИЙ СУД

У Х В А Л А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 лютого 2025 року м. Київ

Слідчий суддя Вищого антикорупційного суду ОСОБА_36, за участю секретаря судового засідання ОСОБА_37, розглянувши у відкритому судовому засіданні у залі суду у місті Києві скаргу ОСОБА_1 на бездіяльність уповноважених осіб уповноважених осіб Національного антикорупційного бюро України, яка полягає у невнесенні відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань після отримання заяви про кримінальне правопорушення,

В С Т А Н О В И В:

До Вищого антикорупційного суду надійшла скарга на бездіяльність уповноважених осіб Національного антикорупційного бюро України, яка полягає у невнесенні відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань (далі - ЄРДР) після отримання заяви голови Громадської організації «Нон-Стоп Україна» (далі - ГО «Нон-Стоп Україна») ОСОБА_1 від 03.02.2025 за вих. № 03/02/2025-4-3 про кримінальне правопорушення (далі - Скарга), в якій ОСОБА_1 просить зобов`язати уповноважених осіб Національного антикорупційного бюро України внести відомості до ЄРДР за вказаною заявою.

Скарга мотивована тим, що головою ГО «Нон-Стоп Україна» ОСОБА_1 на електронну пошту Національного антикорупційного бюро України направлено заяву від 03.02.2025 за вих. № 03/02/2025-4-3 про вчинення кримінального правопорушення, однак, відомості за вказаною заявою у порушення вимог ст. 214 КПК України до ЄРДР не внесено.

ОСОБА_1 був належним чином повідомлений про дату, час та місце розгляду Скарги, до суду не з`явився, у прохальній частині Скарги просив проводити її розгляд без участі скаржника.

Уповноважену особу Національного антикорупційного бюро України було належним чином повідомлено про дату, час та місце розгляду Скарги, до суду не з`явилась, направила письмові заперечення (Вх. № 6868/25-Вх від 17.02.2025), в яких просила розглянути Скаргу за відсутності детектива. У запереченнях зазначила, що у заяві ГО «Нон-Стоп Україна» відсутні достатні дані про конкретні обставини, які б свідчили про наявність ознак кримінальних правопорушень, підслідних Національному антикорупційному бюро України, згідно з вимогами ч. 5 ст. 216 КПК України. Твердження про вчинення посадовими особами кримінальних правопорушень має абстрактний характер та ґрунтується виключно на припущенні про існування певних фактів, тобто суб`єктивній оцінці певних подій, адже жодних конкретних відомостей з цього приводу, які могли б бути перевірені в ході досудового розслідування, заява ГО «Нон-Стоп Украіна» не містить. Тобто, ці твердження не можуть свідчити про те, що існує ймовірність вчинення злочинів і що описані в заяві факти потребують перевірки засобами кримінального процесу. ГО «Нон-Стоп Україна» повідомлено листом від 12.02.2025 за № 514-299/4317 про результати розгляду Заяви. На підставі викладеного, просила відмовити у задоволенні Скарги.

Відповідно до ч. 3 ст. 306 КПК України, розгляд скарг на рішення, дії чи бездіяльність під час досудового розслідування здійснюється за обов`язкової участі особи, яка подала скаргу, чи її захисника, представника та слідчого, дізнавача чи прокурора, рішення, дії чи бездіяльність яких оскаржується. Відсутність слідчого, дізнавача чи прокурора не є перешкодою для розгляду скарги.

Враховуючи положення статті 306 КПК України, та з метою дотримання розумних строків розгляду скарги, що є одним з пріоритетних завдань кримінального провадження, здійснення якого має забезпечити, зокрема слідчий суддя, з метою дотримання прав, свобод та інтересів учасників провадження та забезпечення швидкого, повного та неупередженого судового розгляду, слідчий суддя вважає можливим провести судове засідання за відсутності особи, яка звернулася зі Скаргою, та представника особи, бездіяльність якої оскаржується.

Згідно з ч. 4 ст. 107 КПК України, у зв`язку з неприбуттям в судове засідання всіх осіб, які беруть участь у судовому провадженні, фіксування судового засідання за допомогою технічних засобів не здійснюється.

Слідчий суддя, дослідивши матеріали Скарги, дійшов наступних висновків.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 303 КПК України, на досудовому провадженні можуть бути оскаржені рішення, дії чи бездіяльність слідчого, дізнавача або прокурора, яка полягає у невнесенні відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань після отримання заяви чи повідомлення про кримінальне правопорушення, у неповерненні тимчасово вилученого майна згідно з вимогами статті 169 цього Кодексу, а також у нездійсненні інших процесуальних дій, які він зобов`язаний вчинити у визначений цим Кодексом строк, - заявником, потерпілим, його представником чи законним представником, підозрюваним, його захисником чи законним представником, представником юридичної особи, щодо якої здійснюється провадження, володільцем тимчасово вилученого майна, іншою особою, права чи законні інтереси якої обмежуються під час досудового розслідування.

Відповідно до ст. 214 КПК України, слідчий, дізнавач, прокурор невідкладно, але не пізніше 24 годин після подання заяви, повідомлення про вчинене кримінальне правопорушення або після самостійного виявлення ним з будь-якого джерела обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення, зобов`язаний внести відповідні відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань та розпочати розслідування.

Відповідно до ч.1 ст.2 КК України, підставою кримінальної відповідальності є вчинення особою суспільно небезпечного діяння, яке містить склад кримінального правопорушення, передбаченого КК України.

Кримінальним правопорушенням є передбачене КК України суспільно небезпечне винне діяння (дія або бездіяльність), вчинене суб`єктом кримінального правопорушення. Не є кримінальним правопорушенням дія або бездіяльність, яка хоча формально і містить ознаки будь-якого діяння, передбаченого цим Кодексом, але через малозначність не становить суспільної небезпеки, тобто не заподіяла і не могла заподіяти істотної шкоди фізичній чи юридичній особі, суспільству або державі (ст. 11 КК України).

Положення ст. 214 КПК України перебувають у тісному взаємозв`язку з ч. 1 ст.2 та ст. 11 КК України, згідно з якими підставою для кримінальної відповідальності є вчинення особою не будь-яких дій, а суспільно небезпечного діяння, яке містить склад злочину, передбаченого КК України, і саме тому фактичні дані, які вказують на ознаки конкретного складу кримінального правопорушення, мають бути критерієм внесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань.

Відповідно до п. 2 Глави 3 Розділу ІІ Положення про Єдиний реєстр досудових розслідувань, порядок його формування та ведення, затвердженого наказом Генерального прокурора України від 30.06.2020 № 298 (далі - Положення), відомості про кримінальне правопорушення, викладені у заяві, повідомленні чи виявлені з іншого джерела, повинні відповідати вимогам пункту 4 частини п`ятої статті 214 КПК України, зокрема мати короткий виклад обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення.

Відповідно до вимог ч. 1 та п. 4 ч. 5 ст. 214 КПК України, підставою для внесення відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань є виявлення обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення.

Тобто, підставами вважати заяву чи повідомлення саме про кримінальне правопорушення є наявність у таких заявах або повідомленнях об`єктивних даних, які дійсно свідчать про ознаки кримінального правопорушення, що підтверджують реальність конкретної події кримінального правопорушення (час, місце, спосіб та інші обставини вчинення кримінального правопорушення). Такими даними є посилання у заяві (повідомленні) про кримінальне правопорушення на фактичні обставини, що свідчать про наявність складу відповідного кримінального правопорушення.

Системний аналіз вищезазначених положень закону дає підстави для висновку, що реєстрації в ЄРДР підлягають не будь-які заяви чи повідомлення, а лише ті, які містять достатні відомості про кримінальне правопорушення, об`єктивні дані, які свідчать про вчинення особою такого кримінального правопорушення. Якщо у заяві чи повідомленні таких даних немає, то вони не можуть вважатися такими, що повинні бути обов`язково внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань.

Враховуючи приписи ч.1 ст. 2, п. 10 ч. 1 ст. 3, ч. 1 та п. 4 ч. 5 ст. 214 КПК України можливо зробити висновок, що однією із обов`язкових умов для внесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань є повідомлення/виявлення діяння/бездіяльності, яке містить ознаки складу кримінального правопорушення, передбаченого особливою частиною КК України. Внесення до ЄРДР короткого викладу обставин, які вказують на наявні в діянні ознаки складу кримінального правопорушення, підтверджує обґрунтованість початку досудового розслідування.

Згідно висновків, викладених у постанові Великої Палати Верховного Суду від 24 квітня 2019 року в справі № 818/15/18, за правилами п. 1 ч. 1 ст. 303 КПК слідчий суддя з`ясовує обставини та мотиви, з яких слідчий або прокурор дійшов висновку про відсутність підстав для внесення відомостей про кримінальне правопорушення до ЄРДР, чим саме обґрунтоване невнесення відповідних відомостей до ЄРДР, та вирішує питання про наявність або відсутність правових підстав для зобов`язання слідчого або прокурора внести інформацію про кримінальне правопорушення до ЄРДР, а тому, у розрізі такої думки Великої Палати Верховного Суду, слідчий суддя повинен з`ясувати наведені обставини судом касаційної інстанції, як такі, що підлягають установленню, у обсязі наявних та поданих до суду доказів, на час розгляду скарги.

Об`єктивна сторона кримінального правопорушення - це сукупність ознак, які визначають зовнішню сторону кримінального правопорушення і характеризують суспільно-небезпечне діяння (дію або бездіяльність), його негативні наслідки та причинний зв`язок між діянням та наслідками, який обумовив настання останніх, а також місце, час, обстановку, спосіб, знаряддя та засоби вчинення кримінального правопорушення.

Таким чином, до Єдиного реєстру досудових розслідувань, крім іншого, вноситься інформація про сукупність ознак, які свідчили б про вчинення того чи іншого кримінального правопорушення, і дали змогу кваліфікувати дії або бездіяльність, про яку йдеться у повідомленні про кримінальне правопорушення, за відповідними статтями Кримінального кодексу України.

Під час судового розгляду Скарги встановлено, що головою ГО «Нон-Стоп Україна» ОСОБА_1 на електронну пошту Національного антикорупційного бюро України направлено заяву від 03.02.2025 за вих. № 03/02/2025-4-3 про вчинення кримінального правопорушення (далі - Заява).

Станом на день розгляду Скарги відомості, викладені у Заяві, до ЄРДР не внесені.

При дослідженні змісту Заяви слідчим суддею встановлено, що у Заяві ОСОБА_1 обґрунтовує наявність достатніх підстав вважати щодо можливого вчинення кримінального правопорушення наступним: Міністр фінансів України - ОСОБА_2 , Заступник Міністра фінансів України - ОСОБА_38, Голова Національного банку України - ОСОБА_39, Голова Комітету ВРУ з питань фінансів, податкової та митної політики - ОСОБА_3 , Голова КРАІЛ - ОСОБА_40, Член КРАІЛ - ОСОБА_41, спільно з такими фізичними особами як ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_24 , ОСОБА_25 , ОСОБА_26 , ОСОБА_27 , ОСОБА_28 , ОСОБА_29 , ОСОБА_30 , ОСОБА_31 , ОСОБА_32 , ОСОБА_33 , ОСОБА_34 , із залученням ряду підконтрольних юридичних осіб та офшорних компаній, зокрема ТОВ «ДАЙМОНД ПЕЙ» (код ЄДРПОУ 40169405), ТОВ «ІКС ПЕЙ ГРУП» (код ЄДРПОУ 41411325), ТОВ «ФІНАНСОВА КОМПАНІЯ «ФІНЕКСПРЕС» (код ЄДРПОУ 39706018), ТОВ «КІРАМІТ» (ЄДРПОУ 45319640), ТОВ «МІДЛСКАЙ» (ЄДРПОУ 451966) ЮК XОЛДКО ЛІМІТЕД (YK HOLDCO LIMITED), САГГАРКО ЛІМІТЕД (SAGGARKO LIMITED), перебуваючи у злочинні й змові з керівництвом та посадовими особами Державної податкової служби України, БЕБ України, в тому числі з головою БЕБ України - ОСОБА_35 , суддею Мар`їнського районного суду Донецької області - ОСОБА_42, із залученням ряду банків, зокрема АТ «СЕНС БАНК» (ЄДРПОУ 23494714) та ПАТ МТБ БАНК» (ЄДРПОУ 21650966), зловживаючи службовим становищем, створили організовану злочинну групу, діяльність якої спрямована на забезпечення шахрайської діяльності російських казино на території України, в тому числі таких FavBet (https://www.favbet.ua/uk/ «БУКМЕКЕРСЬКА КОМПАНІЯ «ФАВБЕТ» ЄДРПОУ 43457382), Betking (https:/betking.com.ua/ (ТОВ «СЛОТС Ю. ЕЙ.» ЄДРПОУ 43846231), SlotsCity (https://slotscity.ua/ru) (ТОВ «ГЕЙМДЕВ» ЄДРПОУ 43397203), 777 (https://777.ua/ (ТОВ «СЛОТС Ю. ЕЙ.» ЄДРПОУ 43846231), Vegas (https://vegas.ua) (ТОВ «СПАРКТЕК» ЄДРПОУ 45479832), Cosmolot (https://cosmolot.ua/ (ТОВ «СПЕЙСИКС» ЄДРПОУ 43635954), Vulkan (https://vulkan-casino.com.ua/) (TOB «КОНКУЕРОР» ЄДРПОУ 43406013), Gorilla (https://gorilla.ua/) (ТОВ «ГОРИЛЛАБЕТ» ЄДРПОУ 45300713), 1xBet (https://1xbet.com) (ТОВ «ТБК» ЄДРПОУ 44339797), StardaCasino (https://starda.casino), N1Bet (https://nlbet.com/ru), GGBet (https://ggbet.ua/uk-ua) (ТОВ «ГГБЕТ» ЄДРПОУ 44912194), VipHouse (https://viphouse46.com/uk/login), Casino.Ua (https://casino.ua/ (ТОВ «КАЗИНО. ЮА» ЄДРПОУ 45397781), First (https://first.ua/ru) (ТОВ «ФОРСТ ЕЛЕМЕНТ» ЄДРПОУ 44137382). Учасники організованої злочинної групи, зловживаючи наданими повноваженнями, забезпечують отримання незаконних ліцензій на діяльність російських казино на території України. Вони сприяють ухиленню зазначених суб?єктів від обов?язкових перевірок з боку контролюючих органів, налагоджують протиправні зв?язки банківськими установами та іншими фінансовими системами, через які здійснюється ухилення від сплати податків, відмивання коштів, отриманих злочинним шляхом, а також забезпечують подальший вивід цих коштів за кордон. З метою уникнення відповідальності члени групи систематично надають неправомірну вигоду представникам правоохоронних органів та іншим посадовим особам, впливають на розслідування та судові процеси, забезпечують блокування перевірок або прийняття рішень на користь організованої злочинної діяльності. Крім того, організовуються незаконні фінансові операції, спрямовані на легалізацію доходів, отриманих від злочинної діяльності, та формування корупційних схем для розширення злочинного виливу на різні галузі економіки України. У свою чергу, вказані онлайн-казино, пов?язані із ними особи, систематично порушують ліцензійні умови, ухиляючись від сплати податків, здійснюючи вивід грошових коштів, легалізуючи грошові кошти, в тому числі на території рф та так званих Л/ДНР, несанкціоновано втручаючись у роботу інформаційних (автоматизованих) електронних комунікаційних, інформаційно- комунікаційних систем, електронних комунікаційних мереж, здійснюють шахрайську діяльність в Україні. Кошти, отримані внаслідок незаконної діяльності вказаних онлайн-казино і букмекерських компаній виводяться за сприянням та через афілійовані платіжні системи, банки, крипто-обмінники, інші фінансові установи, спрямовуються, за допомогою дроп-сервісів, через підставні банківські картки, на гаманці вигодонабувачів, в тому числі на територію рф та так званих Л/ДНР. В діях зазначених суб?єктів вбачаються ознаки кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 111, ч. 4 ст. 111-1, ч. 1 ст. 111-2, ч. 5 ст. 190, ч. 2 ст. 203-2, ч. 3 ст. 209, ч. 3 ст. 212,ч. 1 ст. 255, ч. 2 ст. 258-5, ч. 4 ст. 358, ч. 2 ст. 361, ч. 2 ст. 364, ч. 1 ст. 365,ч. 1 ст. 365-3, ч. 1 ст. 366, ч. 3 ст. 368, ч. 3 ст. 369, ч. 1 ст. 376КК України.

Однак у Заяві відсутні будь-які конкретні об`єктивні дані, які б свідчили про наявність в діях вказаних осіб ознак наведених злочинів, що підтверджують реальність конкретної події кримінального правопорушення, не зазначено фактичних обставин, наявність яких може свідчити про достатні підстави вважати щодо вчинення кримінального правопорушення, з чим вищезазначені положення закону безпосередньо пов`язують внесення відомостей до ЄРДР.

Так, зміст та суть повідомлення про злочин фактично має загальний характер, жодних конкретних відомостей щодо існування зазначених у Заяві фактів Заява не містить. Зокрема, у Заяві відсутні відомості щодо конкретних обставин, з яких вбачається створення організованої злочинної групи (як зазначає заявник), забезпечення отримання незаконних ліцензій, ухилення від сплати податків, легалізація коштів, отриманих злочинним шляхом, надання неправомірної вигоди представникам правоохоронних органів та посадовим особам, та що вищевказані посадові особи причетні до таких протиправних дій, відсутні відомості щодо конкретних дій вищевказаних осіб, які б свідчили про вчинення кримінального правопорушення за наведеними у Заяві статтями КК України.

Викладені у Заяві обставини, з урахуванням вищенаведеного, не можна вважати відомостями про вчинення кримінального правопорушення, оскільки, вони мають абстрактний, а не конкретний характер.

За такого, підстав для ініціювання кримінального провадження та проведення досудового розслідування не вбачається.

Відповідно до ст. 307 КПК України ухвала слідчого судді за результатами розгляду скарги на бездіяльність слідчого, дізнавача або прокурора під час досудового розслідування може бути постановлена, зокрема про відмову у задоволенні скарги.

За вищенаведених обставин слідчий суддя дійшов до висновку, що невнесення уповноваженою особою Національного антикорупційного бюро України до ЄРДР відомостей, викладених у Заяві, відповідає положенням ч. 1 ст. 214 КПК України, ч. 1 ст.2 та ст. 11 КК України та п. 2 Розділу ІІ Положення, оскільки викладені у Заяві відомості мають загальний характер, не свідчать про вчинення кримінального правопорушення, а за такого підстави для задоволення Скарги відсутні.

На підставі викладеного, керуючись статтями 303, 306-307, 309, 369-372 КПК України, слідчий суддя

П О С Т А Н О В И В:

У задоволенні скарги відмовити.

Ухвала може бути оскаржена безпосередньо до Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду протягом п`яти днів з дня її оголошення.

СЛІДЧИЙ СУДДЯ ОСОБА_43

СудВищий антикорупційний суд
Дата ухвалення рішення17.02.2025
Оприлюднено24.02.2025
Номер документу125329929
СудочинствоКримінальне
КатегоріяПровадження за скаргами на дії та рішення правоохоронних органів, на дії чи бездіяльність слідчого, прокурора та інших осіб під час досудового розслідування бездіяльність слідчого, прокурора стосовно невнесення відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань

Судовий реєстр по справі —991/1316/25

Ухвала від 17.02.2025

Кримінальне

Вищий антикорупційний суд

Біцюк А. В.

Ухвала від 17.02.2025

Кримінальне

Вищий антикорупційний суд

Біцюк А. В.

Ухвала від 13.02.2025

Кримінальне

Вищий антикорупційний суд

Біцюк А. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні