Волинський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 лютого 2025 року ЛуцькСправа № 140/13583/24
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді Сороки Ю.Ю.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Приватного підприємства ВОЛИНЬЕКОРЕСУРС до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Приватне підприємства ВОЛИНЬЕКОРЕСУРС звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 20.09.2024 №11799581/38692078.
Зобов`язання Державної податкової службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану Приватним підприємством ВОЛИНЬЕКОРЕСУРС податкову накладну від 14.08.2024 №1.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивачем відповідно до вимог статті 201 Податкового кодексу України (надалі ПК України) за фактом господарських операцій з ПП ВОЛИНЬТЕХРЕСУРС було складено та відправлено в електронній формі на реєстрацію до ЄРПН податкову накладну від 14.08.2024 №1 на суму 5 646 725,00 грн, в тому числі ПДВ 941 120, 83 грн. Згідно із квитанцією від 04.09.2024 реєстрацію податкової накладної від 14.08.2024 №1 в ЄРПН була зупинена на підставі пункту 201.16 статті 201 ПК України у зв`язку із тим, що обсяг постачання товару/послуги 8433, перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
З метою реєстрації зупиненої податкової накладної від 14.08.2024 №1 позивачем надіслано письмові пояснення (повідомлення) від 05.09.2024 №2024-1 та копії документів на підтвердження реальності здійснення господарської операції. Однак, за результатами розгляду вказаних документів Комісією ГУ ДПС у Волинській області прийнято рішення від 20.09.2024 №11799581/38692078 про відмову в реєстрації податкової накладної від 14.08.2024 №1 в ЄРПН у зв`язку із ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН, платником податку. В графі додаткова інформація зазначено: податкові накладні, рахунок на оплату.
Позивач вважає, що надав усі наявні документи на підтвердження здійснення господарських операцій, щодо яких складено податкову накладну від 14.08.2024 №1; ці документи оформлені з дотриманням вимог законодавства і були достатніми для реєстрації податкової накладної в ЄРПН. Незважаючи на надання документів, що стосуються господарських операцій, контролюючий орган безпідставно відмовив у реєстрації податкових накладних.
З наведених підстав позивач просив позов задовольнити.
Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 25.11.2024 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за вказаним позовом та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.
У відзиві на позовну заяву представник відповідачів позовних вимог не визнала. З приводу цього зазначає, що на підтвердження фактичного здійснення господарських операцій, позивачем не надано платіжні інструкції, які б підтверджували здійснені операції з придбання та продажу молочної продукції, а також у позовній заяві не надано пояснень щодо платіжних інструкцій. Вважає, що контролюючий орган чітко передбачив у повідомленні перелік необхідних документів для підтвердження операції, однак платником таке повідомлення було проігноровано.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну від 14.08.2024 №1 в ЄРПН зазначає, що повноваження ДПС України щодо реєстрації ПН в ЄРПН є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією уповноваженого органу. З урахуванням наведеного просить у задоволенні позову відмовити повністю, а розгляд справи здійснювати за участі представника відповідачів.
Крім того, представник відповідачів у відзиві на позовну заяву просив розгляд справи проводити за участі сторін.
Суд наголошує, що за змістом статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у відзиві на позовну заяву відповідач викладає виключно заперечення проти позову, відзив не може містити будь-яких заяв чи клопотань, позаяк заяви та клопотання учасники справи подають окремо у письмовій формі із зазначенням підстав та з дотриманням інших вимог статті 167 КАС України.
Отже, заявлене у відзиві представником ГУ ДПС у Волинській області клопотання про розгляд справи за участі сторін не підлягало судом вирішенню по суті.
У відповіді на відзив представник позивача позовні вимоги підтримав з підстав, викладених у позовній заяві та просив їх задовольнити повністю.
В додаткових поясненнях представник позивача звернув увагу суду на те, що в межах розгляду справи №140/13342/24 судом підтверджено походження товару, який позивач придбав у ТОВ «ВІКТОРІЯ ЛІДЕР ГРУП» і у подальшому продав ПП «ВОЛИНЬТЕХРЕСУРС» внаслідок чого була складена та подана на реєстрацію податкова накладна від 14.08.2024 №1 відносно якої прийнято оскаржуване рішення, а тому правові підстави для залишення чинним рішення податкового органу відсутні. Просив позовні вимоги задовольнити повністю.
Дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд приходить до висновку, що у задоволенні позовних вимог слід відмовити повністю, враховуючи наступне.
Судом встановлено, що між ПП «ВОЛИНЬЕКОРЕСУРС» (продавцем) та ПП «ВОЛИНЬТЕХРЕСУРС» (покупцем) укладено договір купівлі - продажу машини від 14.08.2024 №14/08 та додаткову угоду до нього від 14.08.2024 №1.
Згідно п.1.1 договору, предметом якого є зобов`язання продавця передати у власність покупця автотранспортний засіб (машину) - комбайн бурякозбиральний, марка - «ROPA EURO-BUNKERMAUS 3, № 810764B» та зобов`язання покупця прийняти та оплатити його (.
Відповідно до п.2.1 договору №14/08 загальна вартість договору становить 5 943 921 грн з ПДВ.
Згідно пп.2.1.1, з врахуванням додаткової угоди до договору, передбачено, що загальна вартість договору погоджена сторонами складається з:
повної (100 %) вартості машини визначеної у п.1.2 договору у розмірі 5 646 725 грн;
вартості послуг продавця з приводу організаційних, консультативних послуг, послуг пов`язаних з підготовкою та проведення реєстраційних дій по машині у розмірі 297 196 грн, що будуть підтверджуватись окремим актом приймання-передачі наданих послуг.
Додатковою угодою до договору було змінено п.2.3 договору:
100 % повної вартості машини, що становить 5 646 725 грн сплачується покупцем протягом 10 календарних днів з дати укладення договору;
іншу 297 196 грн, від загальної вартості договору сплачується покупцем після наданих послуг та підписання сторонами акту приймання-передачі та реєстрації податкової накладної в ЄРПН.
Крім того, додатковою угодою було доповнено договір пунктом 2.4: загальна сума договору включає в себе вартість машини (з ПДВ) та вартість наданих організаційно- консультативних послуг пов`язаних з підготовкою та проведенням реєстраційних дій по машині (з ПДВ), з врахуванням п. 2.1.1 договору.
Продавцем було сформовано рахунок на оплату від 14.08.2024 №1, а покупцем здійснено часткову оплату за договором №14/08 в розмірі 5 646 725 грн, згідно платіжного доручення від 14.08.2024 №518. Оплата також підтверджується карткою рахунку 361.
ПП «ВОЛИНЬЕКОРЕСУРС» складено та подано на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну від 14.08.2024 №1.
Згідно з квитанцією від 04.09.2024 реєстрація податкової накладної від 14.08.2024 №1 була зупинена на підставі пункту 201.16 статті 201 ПК України, оскільки обсяг постачання товару/послуги 8433 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначених у податкових накладних для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН.
05.09.2024 на вимогу контролюючого органу на розгляд Комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Волинській області до податкової накладної від 14.08.2024 №1 позивачем надано повідомлення №2024-1 з поясненнями та копіями документів щодо проведених господарських операцій, зокрема: наказ від 16.04.2014 №1 про призначення директора; договір оренди приміщення від 25.01.2023 №1, акт приймання-передачі; договір від 14.08.2024 № 14/08 між ПП «ВОЛИНЬЕКОРЕСУРС» та ПП «ВОЛИНЬТЕХРЕСУРС»; платіжну інструкцію від 14.08.2024 № 518 та рахунок; карта рахунку за період 14.08.2024 - 05.09.2024 по 361 рах. розрахунки між ПП «ВОЛИНЬЕКОРЕСУРС» та ПП «ВОЛИНЬТЕХРЕСУРС»; договір купівлі - продажу від 13.08.2024 №ДГ-0000536 між ПП «ВОЛИНЬЕКОРЕСУРС» та ТОВ «ВІКТОРІЯ ЛІДЕР ГРУП» та рахунок на оплату; вихідний платіж від 14.08.2024 № 55 та рахунок № 84; карту рахунку за період 14.08.2024 - 05.09.2024 розрахунки між ПП «ВОЛИНЬЕКОРЕСУРС» та ТОВ «ВІКТОРІЯ ЛІДЕР ГРУП»; податкова накладна (податковий кредит) від 14.08.2024 №21.
Від контролюючого органу 12.09.2024 за №11762366/38692078 надійшло повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів. У графі додаткова інформація вказувалося «надати товаросупровідні документи, видаткову накладну по операції з реалізації товар в адресу покупця ПП «Волиньтехресурс» ... «Надати товаросупровідні документи, видаткову накладну по операції з придбання товару. Надати підтверджуючі документи по операціях з перевезення товару. Надати свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу. Надати документи про зберігання товару».
ПП «ВОЛИНЬЕКОРЕСУРС» 13.09.2024 до податкового органу подано додаткові пояснення до яких додавалися: акт звірки взаємних розрахунків за період 14.08.2024 по 13.09.2024р. між ПП «ВОЛИНЬЕКОРЕСУРС» та ТОВ «ВІКТОРІЯ ЛІДЕР ГРУП», а також акт звірки взаємних розрахунків за період 14.08.2024 по 13.09.2024 між ПП «ВОЛИНЬЕКОРЕСУРС» та ПП «ВОЛИНЬТЕХРЕСУРС», довідка-повідомлення ТОВ «ВІКТОРІЯ ЛІДЕР ГРУП» від 13.09.2024 № 13/09 про реєстраційні процеси, виписка з банку за період 14.08.2024, договір на придбання товару від 13.08.2024 № ДГ-0000536 укладений між ПП «ВОЛИНЬЕКОРЕСУРС» та ТОВ «ВІКТОРІЯ ЛІДЕР ГРУП», договір №14/08 між ПП «ВОЛИНЬЕКОРЕСУРС» та ПП «ВОЛИНЬТЕХРЕСУРС».
Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, розглянуто надані матеріали та прийнято рішення від 20.09.2024 №11799581/38692078 про відмову в реєстрації податкової накладної від 14.08.2024 №1. Вказане рішення прийнято у зв`язку із ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації зазначеної у податковій накладній/роз рахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідо млення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, не обхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН платником податку.
В графі Додаткова інформація зазначено: податкові накладні, рахунок на оплату.
Позивач, не погоджуючись із рішенням комісії ГУ ДПС у Волинській області, звернувся із даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає ПК України.
За правилами абзаців першого, п`ятого пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин. Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку (абзаци десятий, дванадцятий пункту 201.10. статті 201 ПК України).
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11 грудня 2019 року №1165, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165). Порядок №1165 визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів.
Як передбачено пунктами 4, 5 Порядку №1165, у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі. Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Пунктом 6 Порядку №1165 визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну /розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Також відповідно до пункту 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
За приписами пунктів 10, 11 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Як зазначалося вище, у квитанції від 04.09.2024 реєстрація податкової накладної №1 від 14.08.2024 в ЄРПН була зупинена на підставі пункту 201.16 статті 201 ПК України у зв`язку із тим, що обсяг постачання товару/послуг 8433, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, шо відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Додатком 1 до Порядку №1165 визначені критерії ризиковості платника ПДВ, у пункті 8 яких вказано: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
За змістом пункту 2 Порядку №1165 ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту а або б пункту 185.1 статті 185, підпункту а або б пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 ПК України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній /розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.
З рішення Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 20.09.2024 №11799581/38692078 про відмову в реєстрації складеної ТОВ ВОЛИНЬЕКОРЕСУРС податкової накладної №1 від 14.08.2024 слідує, що підставою їх прийняття слугувало ненадання платником податку копій документів, зокрема: ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації зазначеної у податковій накладній/роз рахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідо млення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, не обхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН платником податку.
При цьому, у квитанції від 04.09.2024 про зупинення реєстрації податкової накладної в ЄРПН позивачу запропоновано надати документи для підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
Сформована у такий спосіб Комісією регіонального рівня пропозиція щодо надання документів є загальною та формальною, вона за своїм змістом дублює припис підпункту 3 пункту 11 Порядку №1165. Така пропозиція щодо надання документів не є конкретизованою, що може свідчити про наявність у платника податків вільного розсуду щодо переліку документів, які слід надати.
У постанові Верховного Суду від 22 липня 2019 року у справі №815/2985/18 сформовано висновок, згідно з яким у випадку не конкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 року за №1245/34216, далі - Порядок №520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
За правилами пункту 4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5, 6 Порядку №520 встановлено, що перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством. Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Суд зазначає, що пункт 5 Порядку №520 визначає перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, який не є вичерпним та не передбачає необхідності надання платником податку усіх документів згідно з таким переліком. Тобто, наданню підлягають лише ті документи, які безпосередньо стосуються предмета господарської операції, за якою оформлено податкову накладну, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.
Відповідно до пункту 2 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (пункт 3 Порядку №520).
Відповідно до пунктів 9, 10 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства (пункт 11 Порядку №520).
Як зазначено у спірному рішенні підставою їх прийняття слугувало ненадання платником податку копій документів, зокрема, у зв`язку із ненадання/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність наданні додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
З матеріалів справи вбачається, що позивачем 05.09.2024 надіслано повідомлення №2024-1 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, зокрема: наказ від 16.04.2014 №1 про призначення директора; договір оренди приміщення від 25.01.2023 №1, акт приймання-передачі; договір від 14.08.2024 № 14/08 між ПП «ВОЛИНЬЕКОРЕСУРС» та ПП «ВОЛИНЬТЕХРЕСУРС»; платіжну інструкцію від 14.08.2024 № 518 та рахунок; карта рахунку за період 14.08.2024 - 05.09.2024 по 361 рах. розрахунки між ПП «ВОЛИНЬЕКОРЕСУРС» та ПП «ВОЛИНЬТЕХРЕСУРС»; договір купівлі - продажу від 13.08.2024 №ДГ-0000536 між ПП «ВОЛИНЬЕКОРЕСУРС» та ТОВ «ВІКТОРІЯ ЛІДЕР ГРУП» та рахунок на оплату; вихідний платіж від 14.08.2024 № 55 та рахунок № 84; карту рахунку за період 14.08.2024 - 05.09.2024 розрахунки між ПП «ВОЛИНЬЕКОРЕСУРС» та ТОВ «ВІКТОРІЯ ЛІДЕР ГРУП»; податкова накладна (податковий кредит) від 14.08.2024 №21.
Крім того, ПП «ВОЛИНЬЕКОРЕСУРС» 13.09.2024 до податкового органу подано додаткові пояснення до яких додавалися: акт звірки взаємних розрахунків за період 14.08.2024 по 13.09.2024р. між ПП «ВОЛИНЬЕКОРЕСУРС» та ТОВ «ВІКТОРІЯ ЛІДЕР ГРУП», а також акт звірки взаємних розрахунків за період 14.08.2024 по 13.09.2024 між ПП «ВОЛИНЬЕКОРЕСУРС» та ПП «ВОЛИНЬТЕХРЕСУРС», довідка-повідомлення ТОВ «ВІКТОРІЯ ЛІДЕР ГРУП» від 13.09.2024 № 13/09 про реєстраційні процеси, виписка з банку за період 14.08.2024, договір на придбання товару від 13.08.2024 № ДГ-0000536 укладений між ПП «ВОЛИНЬЕКОРЕСУРС» та ТОВ «ВІКТОРІЯ ЛІДЕР ГРУП», договір №14/08 між ПП «ВОЛИНЬЕКОРЕСУРС» та ПП «ВОЛИНЬТЕХРЕСУРС».
Вищевказані документи вказують на виконання позивачем перед ПП «ВОЛИНЬТЕХРЕСУРС» купівлі-продажу машини, ці первинні документи відповідають встановленим вимогам щодо форми та змісту, а відтак у суду відсутні підстави ставити під сумнів достовірність відображених у цих документах даних про господарську операцію з ПП «ВОЛИНЬТЕХРЕСУРС».
На думку суду, позивачем надані усі належні документи, які стосуються господарської операції з ПП «ВОЛИНЬТЕХРЕСУРС», які достатні для прийняття комісією регіонального рівня рішень про реєстрацію в ЄРПН податкової накладної.
Відтак, суд дійшов висновку, що подані позивачем документи для реєстрації податкової накладної від 14.08.2024 №1 підтверджують факт виконання позивачем перед ПП «ВОЛИНЬТЕХРЕСУРС» договору купівлі-продажу, а відтак позивачем правомірно виписано податкову накладну та надіслано її для реєстрації в ЄРПН.
Крім того, суд звертає увагу на те, що рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 04.02.2025 у справі №140/13342/24 повністю задоволено позов ТОВ «ВІКТОРІЯ ЛІДЕР ГРУП»; визнано протиправним та скасовано рішення Комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 30.10.2024 №11980599/44549924 про відмову в реєстрації податкової накладної; зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати, подану ТОВ «ВІКТОРІЯ ЛІДЕР ГРУП» податкову накладну №21 від 14.08.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання.
Таким чином, у межах розгляду справи №140/13342/24 судом підтверджено походження товару, який позивач придбав у ТОВ «ВІКТОРІЯ ЛІДЕР ГРУП» та в подальшому продав ПП «ВОЛИНЬТЕХРЕСУРС» внаслідок чого була складена та подана на реєстрацію податкова накладна від 14.08.2024 №1 відносно якої прийнято оскаржуване рішення.
Суд, також вважає за необхідне зазначити, що відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Оскільки для виникнення податкового зобов`язання з ПДВ достатньо настання однієї з подій, то обов`язок продавця виписати і зареєструвати в ЄРПН податкову накладну на відповідну суму ПДВ кореспондує з правом контролюючого органу вимагати у платника податку ту документацію, яка підтверджує настання саме такої події, а не обох подій одночасно. Якщо мова йде про отримання платником податку товарів, то документами, достатніми для підтвердження такої операції будуть документи, що засвідчують факт передачі товару від продавця до покупця і такі документи можуть вважатися необхідною передумовою для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.
Суд звертає увагу, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Така правова позиція вже неодноразово викладалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 28 листопада 2019 року у справі №1640/2650/18, від 23 жовтня 2018 року у справі №822/1817/18, від 21 травня 2019 року у справі №0940/1240/18.
З огляду на встановлені судом обставини підстави для прийняття комісією ГУ ДПС у Волинській області рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в ЄРПН відсутні.
Відповідно до вимог частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
У даному випадку відповідачі, як суб`єкти владних повноважень не надали суду доказів, які спростовували б твердження позивача, та не навели обґрунтованих мотивів законності прийняття спірного рішення, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної від 14.08.2024 №1 в ЄРПН.
На підставі аналізу норм законодавства, що врегульовує спірні правовідносини, та встановлених обставин у справі, суд дійшов висновку, про наявність підстав для визнання протиправним та скасування рішення комісії ГУ ДПС у Волинській області від 20.09.2024 №11799581/38692078 про відмову в реєстрації податкової накладної від 14.08.2024 №1, а отже про задоволення позову в цій частині.
Таким чином, оскільки суд дійшов висновку про протиправність спірного рішення, а подані позивачем пояснення та документи, на думку суду, підтверджують здійснення господарської операції, за якою складена спірна податкова накладна, ознак порушення вимог законодавства щодо її складення вони не містять та є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію вказаної податкової накладної, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, вимогу позивача про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну від 14.08.2024 №1 в ЄРПН також належить задовольнити.
Отже, суд задовольняє позов повністю.
Відповідно до статті 244 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.
Частиною першою статті 139 КАС України обумовлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи вищевикладене, за рахунок бюджетних асигнувань відповідача - ГУ ДПС у Волинській області (яким винесено протиправне рішення) необхідно стягнути на користь позивача судові витрати по сплаті судового збору в розмірі 2422,40 грн, який сплачений відповідно до платіжної інструкції №59 від 13.11.2024.
Керуючись статтями 139, 243-246 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Податкового кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 20.09.2024 №11799581/38692078 про відмову в реєстрації податкової накладної.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати, подану Приватним підприємством ВОЛИНЬЕКОРЕСУРС податкову накладну №1 від 14.08.2024 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання.
Стягнути на користь Приватного підприємства ВОЛИНЬЕКОРЕСУРС за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області судовий збір у розмірі 2422 (дві тисячі чотириста двадцять дві) гривні 40 копійок.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач: Приватне підприємство ВОЛИНЬЕКОРЕСУРС (43017, м. Луцьк, вул. Кравчука, 15А/4, код ЄДРПОУ 38692078).
Відповідачі: Головне управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська область, місто Луцьк, Київський майдан, 4, код ЄДРПОУ 44106679).
Державна податкова служба України (04053, місто Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 43005393).
Суддя Ю.Ю. Сорока
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.02.2025 |
Оприлюднено | 24.02.2025 |
Номер документу | 125334195 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Сорока Юрій Юрійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні