ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 лютого 2025 рокуСправа №160/28559/24
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бондар М.В. розглянувши у спрощеному (письмовому) провадженні у місті Дніпрі адміністративну справу за позовом Приватного акціонерного товариства «ДОНЕЦЬККОКС» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-
ВСТАНОВИВ:
До Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Приватного акціонерного товариства «ДОНЕЦЬККОКС» (далі ПрАТ «ДОНЕЦЬККОКС», позивач) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (далі ГУ ДПС у Дніпропетровській області, відповідач), в якій позивач просить суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 16.01.2023 №0008670714.
В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що ГУ ДПС у Дніпропетровській області проведена документальна позапланова виїзна перевірка ПрАТ «ДОНЕЦЬККОКС» за період діяльності з 01.01.2018 по грудень 2022 з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства та за період з 01.01.2018 по грудень 2022 з питань дотримання законодавства щодо правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування. За результатами перевірки складено акт від 13.12.2022 №2709/04-36-07-14-04/00191112, яким встановлені порушення ПрАТ «ДОНЕЦЬККОКС»: підпункту 14.1.11 пункту 14.1. статті 14, пункту 192.1 статті 192, пункту 198.3 статті 198 Податкового кодексу України (далі - ПК України), в результаті чого ПрАТ «ДОНЕЦЬККОКС» занижено податок на додану вартість у загальній сумі 285 918 грн, у т.ч. за періоди: серпень 2018 на суму 219 177 грн, вересень 2018 на суму 258 грн, вересень 2019 на суму 850 грн, лютий 2020 на суму 65513 грн, січень 2021 на суму 20 грн, січень 2022 на суму 100 грн. На підставі зазначеного акту перевірки, ГУ ДПС у Дніпропетровській області винесено податкове повідомлення-рішення від 16.01.2023 №0008670714 про збільшення суми грошового зобов`язання з ПДВ на загальну суму 357 397,50 грн. Щодо протиправного призначення та проведення документальної позапланової виїзної перевірки ПрАТ «ДОНЕЦЬККОКС», позивач зазначає таке. Відповідно до положень пункту 69.28 підрозділу 10 розділу XX ПК України, до платників податків/податкових агентів, які провадили діяльність на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, і не можуть пред`явити первинні документи, на підставі яких здійснюється облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, як виняток із положень статті 44 цього Кодексу застосовуються спеціальні правила для підтвердження даних, визначених у податковій звітності. Платники податків/податкові агенти, які подали повідомлення про втрату первинних документів відповідно до цього підпункту, не підлягають перевірці контролюючим органом щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів, у тому числі після завершення дії воєнного стану. ПрАТ «ДОНЕЦЬКОКС» зазначає, що підприємство було зареєстровано на тимчасово окупованій території за адресою м. Донецьк, вул. Зарічна, 1. За цією адресою знаходились і виробничі потужності підприємства. У березні 2017 підприємство втратило доступ до своїх активів, про що були повідомлені всі правоохоронні структури та відкрито кримінальне провадження за фактом захоплення об`єктів та внесено в ЄРДР 28.03.2017 за №12017050150000801. ПрАТ «ДОНЕЦЬККОКС» до податкового органу за місцем обліку направлено повідомлення від 06.02.2018 №01/2-18 про неможливість вивезення первинних документів. 05.07.2022 ПрАТ «ДОНЕЦЬККОКС» змінено місцезнаходження з адреси: Україна, 87504, Донецька обл., місто Маріуполь, пр-т Нікопольський, будинок 54 на іншу адресу: Україна, 50000, Дніпропетровська обл., місто Кривий Ріг, вул. Свято-Миколаївська, будинок 93А, кабінет 112. 28.07.2022 ПрАТ «ДОНЕЦЬККОКС» направлено до податкового органу за місцем обліку повідомлення №01/28-07 про неможливість вивезення первинних документів. 11.04.2024 ПрАТ «ДОНЕЦЬККОКС» змінено місцезнаходження з адреси: Україна, 50000, Дніпропетровська обл., місто Кривий Ріг, вул. Свято-Миколаївська, будинок 93А, кабінет 112 на іншу адресу: Україна, 50079, Дніпропетровська обл., місто Кривий Ріг, вул. Черкасова Володимира, будинок 76, кабінет 205. Позивач зазначає, що ним двічі направлялось повідомлення до контролюючого органу щодо неможливості вивезення первинних документів та ПрАТ «ДОНЕЦЬККОКС» вважає, що на позивача поширюються норми положень пункту 69.28 підрозділу 10 розділу XX ПК України в частині запровадження мораторію на проведення документальних перевірок щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів. Враховуючи вищевикладене, на думку позивача, у ГУ ДПС у Дніпропетровській області відсутні правові підстави для здійснення документальної виїзної перевірки (податкового контролю) позивача. Щодо зменшення податкового кредиту від суми кредиторської заборгованості, яка набула статусу безнадійної, позивач зазначає таке. У зв`язку з втратою контролю над своїми активами та неможливістю проведення господарської діяльності, прийнято рішення про початок ліквідації ПрАТ «ДОНЕЦЬККОКС», яке затверджено протоколом загальних річних зборів акціонерів №8 від 29.03.2018. 27.12.2018 проведено позачергові збори акціонерів ПрАТ «ДОНЕЦЬККОКС», на яких затверджено проміжний ліквідаційний баланс, куди включена визначена сума кредиторських вимог. Враховуючи визнання кредиторських вимог та включення їх до складу балансу, у позивача відсутні підстави для списання вказаної кредиторської заборгованості, як безнадійної та відповідно зобов`язання з нарахування податку на додану вартість на суму списання кредиторської заборгованості. Так, позивач вказує, що оскільки норми ПК України не встановлюють обов`язку по коригуванню податкових зобов`язань і податкового кредиту з податку на додану вартість у разі проведення процедур з врегулювання сумнівної (безнадійної) заборгованості, то, як наслідок, не виникають зобов`язання з нарахування податку на додану вартість на таку суму кредиторської заборгованості. Вважаючи оскаржуване податкове повідомлення-рішення протиправним, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Ухвалою суду від 11.11.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження в порядку статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України.
05.12.2024 до суду надійшов відзив ГУ ДПС у Дніпропетровській області, у якому відповідач заперечує проти задоволення позовних вимог, посилаючись на те, що на підставі наказу від 24.11.2024 № 3624-п та направлень, виданих ГУ ДПС у Дніпропетровській області проведена позапланова документальна виїзна перевірка ПРАТ "ДОНЕЦЬККОКС" з метою перевірки дотримання вимог податкового, валютного законодавства та іншого законодавства та з метою перевірки дотримання законодавства щодо правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, відповідно до затвердженого плану (переліку питань) документальної перевірки. Перевіркою відображених у рядку 01 декларації(й) «Дохід від будь-якої діяльності (за вирахуванням непрямих податків), визначений за правилами бухгалтерського обліку» показників за період з 01.01.2018 по 31.12.2021 встановлено, що на формування цих показників в основному мало вплив здійснення операцій зі списання кредиторської заборгованості в 2019 у сумі 32 604 грн. Перевіркою повноти нарахування податку на додану вартість за період з 01.01.2018 по 31.10.2022 встановлено його заниження у сумі 285 918 грн: у тому числі за періоди: серпень 2018 - на суму 219 177 грн; вересень 2018 - на суму 258 грн; вересень 2019 - на суму 850 грн; лютий 2020 - на суму 65 513 грн; січень 2021 - на суму 20 грн; січень 2022 - на суму 100 грн; завищення від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду (рядок 21 декларації) у сумі 96 334 грн за період: жовтень 2022. Контролюючим органом встановлено порушення пункту 192.1 статті 192, пункту 198.3 статті 198 ПК України, що призвело до заниження податку на додану вартість, що підлягає сплаті до бюджету, на загальну суму 281 789 грн.
Також, від відповідача до суду надійшли додаткові пояснення, в яких представник ГУ ДПС у Дніпропетровській області підтримує аргументи, викладені у відзиві на позовну заяву.
До суду від представника відповідача надійшло клопотання про залишення позову без розгляду, оскільки позивачем пропущений строк звернення до суду з цим позовом.
Ухвалою суду від 21.02.2025 визнано поважною причину пропуску позивачем строку звернення до суду з цим позовом та поновлено ПрАТ «ДОНЕЦЬККОКС» строк звернення до суду з цим позовом; у задоволенні клопотання представника ГУ ДПС у Дніпропетровській області про залишення позовної заяви без розгляду - відмовлено.
Дослідивши матеріали, з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються вимоги позову, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.
На підставі наказу від 24.11.2024 №3624-п та направлень, виданих ГУ ДПС у Дніпропетровській області проведена позапланова документальна виїзна перевірка ПрАТ «ДОНЕЦЬККОКС» за період діяльності з 01.01.2021 по 13.12.2022 з метою перевірки дотримання вимог податкового, валютного законодавства та іншого законодавства та за період з 01.01.2018 по 13.12.2022 з метою перевірки дотримання законодавства щодо правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, відповідно до затвердженого плану (переліку питань) документальної перевірки.
За результатами документальної позапланової виїзної перевірки ПрАТ «ДОНЕЦЬККОКС», ГУ ДПС у Дніпропетровській області складено акт від 13.12.2022 №2709/04-36-07-14-04/00191112 «Про результати документальної позапланової виїзної перевірки ПрАТ «ДОНЕЦЬККОКС» (код ЄДРПОУ 00191112) за період діяльності з 01.01.2018 по теперішній час з питань дотримання податкового, валютного та іншого законодавства та за період з 01.01.2018 по теперішній час з питань дотримання законодавства щодо правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування».
У висновках вказаного акту перевірки контролюючим органом встановлено порушення, зокрема, підпункту 14.1.11 пункту 14.1. статті 14, пункту 192.1 статті 192, пункту 198.3 статті 198 ПК України, в результаті чого ПрАТ «ДОНЕЦЬККОКС» занижено податок на додану вартість у загальній сумі 285 918 грн.
16.01.2023 ГУ ДПС у Дніпропетровській області винесено податкове повідомлення-рішення №0008670714 форми «Р», яким встановлено порушення підпункту 14.1.11. пункту 14.1. статті 14, пункту 192.1. статті 192, пункту 198.3. статті 198 ПК України та збільшено суму грошового зобов`язання ПрАТ «ДОНЕЦЬККОКС» за платежем «податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг)» на загальну суму 357 397,50 грн (за податковими та/або іншими зобов`язаннями: +285 918,00 грн; за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами): 71 479,50 грн).
З розрахунку штрафних санкцій, який є додатком до податкового повідомлення-рішення від 16.01.2023 №0008670714, випливає, що вказаний розрахунок здійснено на підставі підпункту 54.3.2. пункту 54.3. статті 54, пункту 123.2. статті 123, пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України внаслідок порушення підпункту 14.1.11. пункту 14.1. статті 14, пункту 192.1. статті 192, пункту 198.3. статті 198 ПК України:
-дата та номер декларації: 20.09.2018 №9202611080; звітний період: серпень 2018; виявлене порушення податкового зобов`язання з ПДВ за звітний податковий період: 219 177 грн; загальна сума збільшення чи зменшення податкового зобов`язання: 219 177 грн; розмір штрафної санкції: 25%; сума штрафної санкції: 54 794,25 грн; всього до сплати: 273 971,25 грн;
-дата та номер декларації: 22.10.2018 №9229608399; звітний період: вересень 2018; виявлене порушення податкового зобов`язання з ПДВ за звітний податковий період: 258 грн; загальна сума збільшення чи зменшення податкового зобов`язання: 258 грн; розмір штрафної санкції: 25%; сума штрафної санкції: 64,50 грн; всього до сплати: 322,50 грн;
-дата та номер декларації: 18.10.2019 №9243492723; звітний період: вересень 2019; виявлене порушення податкового зобов`язання з ПДВ за звітний податковий період: 850 грн; загальна сума збільшення чи зменшення податкового зобов`язання: 850 грн; розмір штрафної санкції: 25%; сума штрафної санкції: 212,50 грн; всього до сплати: 1 062,50 грн;
-дата та номер декларації: 17.03.2020 №9055444362; звітний період: лютий 2020; виявлене порушення податкового зобов`язання з ПДВ за звітний податковий період: 65 513 грн; загальна сума збільшення чи зменшення податкового зобов`язання: 615 513 грн; розмір штрафної санкції: 25%; сума штрафної санкції: 16 378,25 грн; всього до сплати: 81 891,25 грн;
-дата та номер декларації: 22.02.2021 №9032004114; звітний період: січень 2021; виявлене порушення податкового зобов`язання з ПДВ за звітний податковий період: 20 грн; загальна сума збільшення чи зменшення податкового зобов`язання: 20 грн; розмір штрафної санкції: 25%; сума штрафної санкції: 5 грн; всього до сплати: 25 грн;
-дата та номер декларації: 21.02.2022 №9037115843; звітний період: січень 2022; виявлене порушення податкового зобов`язання з ПДВ за звітний податковий період: 100 грн; загальна сума збільшення чи зменшення податкового зобов`язання: 100 грн; розмір штрафної санкції: 25%; сума штрафної санкції: 25,00 грн; всього до сплати: 125,00 грн.
Загалом, донараховано грошове зобов`язання з податку на додану вартість в загальній сумі 357 397,50 грн, в тому числі: основний платіж - 285 918,00 грн; штрафна санкція - 71 479,50 грн.
Позивач, вважаючи протиправним спірне податкове повідомлення-рішення, звернувся до суду з цим позовом.
Вирішуючи заявлений спір по суті, суд зазначає наступне.
Спірні правовідносини, що склались між сторонами, регулюються ПК України, який регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
На підставі підпункту 54.3.2 пункту 54.3 статті 54 ПК України, контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, або зменшення суми податку на доходи фізичних осіб, задекларовану до повернення з бюджету у зв`язку із використанням платником податку права на податкову знижку, якщо дані перевірок результатів діяльності платника податків, крім електронної перевірки, свідчать про заниження або завищення суми його податкових зобов`язань та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, суми бюджетного відшкодування та/або від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, або завищення суми податку на доходи фізичних осіб, що підлягає поверненню з бюджету у зв`язку із використанням платником податку права на податкову знижку, заявлених у податкових (митних) деклараціях, уточнюючих розрахунках;
Згідно з пунктом 75.1. статті 75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Відповідно до підпункту 75.1.2. пункту 75.1. статті 75 ПК України документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.
Документальною виїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться за місцезнаходженням платника податків чи місцем розташування об`єкта права власності, стосовно якого проводиться така перевірка.
Згідно з пунктом 85.2 статті 85 ПК України, платник податків зобов`язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов`язані з предметом перевірки. Такий обов`язок виникає у платника податків після початку перевірки.
Відповідно до пункту 44.6 статті 44 ПК України, у разі якщо до закінчення перевірки або у терміни, визначені в пункті 86.7 статті 86 цього Кодексу платник податків не надає посадовим особам контролюючого органу, які проводять перевірку, документи (незалежно від причин такого ненадання, крім випадків виїмки документів або іншого вилучення правоохоронними органами), що підтверджують показники, відображені таким платником податків у податковій звітності, вважається, що такі документи були відсутні у такого платника податків на час складення такої звітності.
При цьому, згідно з підпунктом 69.28. підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України установлено, що до платників податків/податкових агентів, які провадили діяльність на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, і не можуть пред`явити первинні документи, на підставі яких здійснюється облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, як виняток із положень статті 44 цього Кодексу застосовуються спеціальні правила для підтвердження даних, визначених у податковій звітності.
Підставами неможливості пред`явлення первинних документів є втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів або знаходження їх на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, у разі якщо їх неможливо вивезти або їх вивезення пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я платника податків, фізичних осіб чи неможливе у зв`язку з адміністративними перешкодами, встановленими органами влади.
У разі втрати та/або неможливості вивезення первинних документів платник податків/податковий агент подає до контролюючого органу в довільній формі повідомлення про неможливість вивезення первинних документів, підписане керівником підприємства та головним бухгалтером, в якому зазначаються: обставини, що призвели до втрати та/або неможливості вивезення первинних документів, податкові (звітні) періоди, а також загальний перелік первинних документів (за можливості - із зазначенням реквізитів).
Дані та показники податкової звітності платника податків/податкового агента за податкові (звітні) періоди, зазначені у повідомленні, не можуть бути піддані сумніву лише на підставі відсутності первинних документів. Подане повідомлення є також підставою для збереження витрат (включаючи витрати у зв`язку з придбанням цінних паперів/корпоративних прав) та/або від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток (включаючи від`ємний фінансовий результат за операціями з цінними паперами/корпоративними правами), та/або податкового кредиту з податку на додану вартість, та/або суми від`ємного значення податку на додану вартість минулих податкових (звітних) періодів без наявності договірних, розрахункових, платіжних та інших первинних документів, обов`язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення бухгалтерського обліку та нарахування податку.
Після подання до контролюючого органу повідомлення про неможливість вивезення первинних документів у зв`язку з їх знаходженням на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, запроваджується мораторій на проведення документальних перевірок щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів.
Якщо після подання повідомлення про неможливість вивезення первинних документів платнику податків/податковому агенту стане відомо про втрату таких документів, такий платник податків/податковий агент зобов`язаний подати до контролюючого органу повідомлення про втрату первинних документів із зазначенням обставин такої втрати.
Платники податків/податкові агенти, які подали повідомлення про втрату первинних документів відповідно до цього підпункту, не підлягають перевірці контролюючим органом щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів, у тому числі після завершення дії воєнного стану.
Втрата документів, що не пов`язана з проведенням на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, бойових дій, не надає права платнику податків/податковому агенту застосовувати положення цього підпункту.
Обов`язок доведення відсутності підстав для застосування положень цього підпункту покладається на контролюючий орган. Платник податків/податковий агент, який безпідставно застосував положення цього підпункту, вважається таким, що ухиляється від сплати податків, та несе відповідальність, передбачену цим Кодексом та іншими законами України.
У разі відмови у застосуванні положень цього підпункту контролюючий орган не пізніше одного місяця з дати отримання відповідного повідомлення від платника податків/податкового агента видає вмотивоване рішення із зазначенням підстави та доказів такої відмови.
Рішення контролюючого органу може бути оскаржено в адміністративному чи судовому порядку. До винесення остаточного рішення по справі контролюючий орган не може піддавати сумніву показники податкової звітності, а також ініціювати проведення будь-якої перевірки платника податків/податкового агента щодо податкових (звітних) періодів, зазначених у відповідному повідомленні.
У податкових (звітних) періодах, зазначених у відповідному повідомленні, не може бути переглянуто у бік збільшення суми податкових зобов`язань з податків і зборів, задекларовані в податкових деклараціях за зазначені податкові (звітні) періоди, у бік збільшення суми від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток, задекларовані в податкових деклараціях/розрахунках за зазначені податкові (звітні) періоди, у бік збільшення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість, заявлені в податкових деклараціях за зазначені звітні періоди.
Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територій, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, визначається Кабінетом Міністрів України.
Судом встановлено, що ПрАТ «ДОНЕЦЬККОКС» було зареєстровано на тимчасово окупованій території у м. Донецьк.
Позивачем до податкового органу за місцем обліку направлено повідомлення від 06.02.2018 №01/2-18 про неможливість вивезення первинних документів.
05.07.2022 ПрАТ «ДОНЕЦЬККОКС» змінено місцезнаходження з адреси: пр-т Нікопольський, 54, м. Маріуполь, Донецька обл., 87504 на іншу адресу: вул. Свято- Миколаївська, буд. 93-А, оф. 112, м. Кривий Ріг, Дніпропетровська обл., 50000.
28.07.2022 ПрАТ «ДОНЕЦЬККОКС» направлено до податкового органу за місцем обліку повідомлення №01/28-07 про неможливість вивезення первинних документів.
Отже, матеріалами справи підтверджено, що ПрАТ «ДОНЕЦЬККОКС» двічі зверталось до контролюючого органу з повідомленням про неможливість вивезення первинних документів з посиланням на підпункт 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України.
У Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України 22.12.2022 №309, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23.12.2022 за №1668/39004 в розділі ІІ «Тимчасово окуповані Російською Федерацією території України» зазначено:
Донецька обл., Донецький р-н, код: UA14080000000098686; найменування: вся територія Донецького району; дата початку тимчасової окупації: 07.04.2014;
Донецька обл., Маріупольський р-н, код: UA14140000000070889; найменування: вся територія Маріупольського району за винятком с. Заїченко, с. Пікузи; дата початку тимчасової окупації: 05.03.2022.
Із вищевикладених норм матеріального права випливає, що до платників податків, які провадили діяльність на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, і не можуть пред`явити первинні документи, на підставі яких здійснюється облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, застосовуються спеціальні правила для підтвердження даних, визначених у податковій звітності.
В даному випадку, у разі втрати та/або неможливості вивезення первинних документів платник податків/податковий агент подає до контролюючого органу в довільній формі повідомлення про неможливість вивезення первинних документів, підписане керівником підприємства та головним бухгалтером, в якому зазначаються: обставини, що призвели до втрати та/або неможливості вивезення первинних документів, податкові (звітні) періоди, а також загальний перелік первинних документів (за можливості - із зазначенням реквізитів).
В свою чергу, як вбачається з матеріалів справи та не заперечується податковим органом, ПрАТ «ДОНЕЦЬККОКС» провадило свою господарську діяльність спочатку у м. Донецьк, а потім у м. Маріуполь.
Разом з цим, ПрАТ «ДОНЕЦЬККОКС» двічі зверталось до контролюючого органу з повідомленням про неможливість вивезення первинних документів з посиланням на підпункт 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України.
За змістом пункту 69.28. підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України контролюючий орган після отримання повідомлення про втрату первинних документів, зобов`язаний прийняти відповідне рішення.
Матеріали справи не містять надання відповіді контролюючим органом на вказані повідомлення.
За наслідком отримання зазначеного повідомлення, запроваджується мораторій на проведення документальних перевірок щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів, або, у разі відмови у застосуванні мораторію, контролюючий орган не пізніше одного місяця з дати отримання відповідного повідомлення від платника податків мав видати вмотивоване рішення із зазначенням підстави та доказів такої відмови.
Контролюючим органом не зазначено про наявність сумнівів у достовірності зазначеної ПрАТ «ДОНЕЦЬККОКС» інформації про неможливість надання документів, а також висновків про неналежне оформлення повідомлення ПрАТ «ДОНЕЦЬККОКС».
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що у межах спірних правовідносин податковим органом не доведено неможливості застосування мораторію на проведення перевірок позивача у спірному періоді.
З іншого боку, податкове повідомлення-рішення, яке прийнято податковим органом за результатами проведення перевірки із грубим порушенням процедури її проведення, не може вважатись правомірним, а як наслідок підлягає скасуванню.
У постанові від 21.02.2020 у справі №826/17123/18 Верховний Суд сформував правовий висновок про те, що оскаржуючи наслідки проведеної контролюючим органом перевірки у вигляді податкових повідомлень-рішень та інших рішень, платник податків не позбавлений можливості посилатись на порушення контролюючим органом вимог законодавства щодо проведення такої перевірки, якщо вважає, що вони зумовлюють протиправність таких податкових повідомлень-рішень. При цьому, таким підставам позову, за їх наявності, суди повинні надавати правову оцінку в першу чергу, а у разі, якщо вони не визнані судом такими, що тягнуть протиправність рішень, прийнятих за наслідками такої перевірки, - переходити до перевірки підстав позову щодо наявності порушень податкового та/або іншого законодавства.
Крім того, Велика Палата Верховного Суду у постанові від 08.09.2021 у справі №816/228/17 сформувала правовий висновок, згідно з яким неправомірність дій контролюючого органу при призначенні і проведенні перевірки не може бути предметом окремого позову, але може бути підставами позову про визнання протиправними рішень, прийнятих за наслідками такої перевірки. При цьому підставами для скасування таких рішень є не будь-які порушення, допущені під час призначення і проведення такої перевірки, а лише ті, що вплинули або об`єктивно могли вплинути на правильність висновків контролюючого органу за результатами такої перевірки та відповідно на обґрунтованість і законність прийнятого за результатами перевірки рішення.
Суд враховує, що відповідно до усталених висновків Верховного Суду оцінка правомірності призначення і проведення перевірки надається під час розгляду справи про скасування податкового повідомлення-рішення. При цьому, у випадку встановлення допущення контролюючим органом істотних порушень під час призначення і проведення перевірки, які тягнуть за собою протиправність прийнятого рішення контролюючого органу, такі висновки можуть бути самостійною підставою для задоволення позову і скасування такого рішення.
Враховуючи протиправність призначення ГУ ДПС у Дніпропетровській області документальної позапланової виїзної перевірки ПрАТ «ДОНЕЦЬККОКС», суд дійшов висновку, що оскаржуване у цій справі податкове повідомлення-рішення від 16.01.2023 №0008670714 є протиправним та таким, що підлягає скасуванню.
Згідно з частинами 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Доказів, які б спростували доводи позивача, відповідач суду не надав. З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими, та такими, що підлягають задоволенню.
Згідно з частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Судові витрати зі сплати судового збору, понесені позивачем при зверненні до суду з цією позовною заявою у розмірі 5 360,96 грн, які підтверджуються платіжною інструкцією №4500048650 від 24.10.2024, підлягають стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
На підставі викладеного, керуючись статтями 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов Приватного акціонерного товариства «ДОНЕЦЬККОКС» (адреса: вул. Черкасова Володимира, буд. 76, оф. 205, м. Кривий Ріг, Дніпропетровська обл., 50079; реєстраційний ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 00191112) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (адреса: вул. Сімферопольська, 17-А, м. Дніпро, 49000; реєстраційний ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 44118658) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 16.01.2023 №0008670714.
Стягнути на користь Приватного акціонерного товариства «ДОНЕЦЬККОКС» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області судові витрати на сплату судового збору у розмірі 5 360 (п`ять тисяч триста шістдесят) гривень 96 копійок.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено в порядку та строки, передбачені статтями 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя М.В. Бондар
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.02.2025 |
Оприлюднено | 24.02.2025 |
Номер документу | 125334740 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Бондар Марина Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Бондар Марина Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Бондар Марина Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Бондар Марина Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Бондар Марина Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Бондар Марина Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Бондар Марина Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Бондар Марина Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні