ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"21" лютого 2025 р. справа № 300/1012/23
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Біньковської Н.В.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Косівського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Косівському районі Івано-Франківської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання до вчинення дій,-
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернулася до суду з адміністративним позовом до Косівського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Косівському районі Івано-Франківської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про визнання протиправною бездіяльність, що полягає у не проведенні реєстрації смерті ОСОБА_2 та невидачі свідоцтва про смерть ОСОБА_2 , зобов`язання провести реєстрацію смерті ОСОБА_2 та видати ОСОБА_1 свідоцтво про смерть ОСОБА_2 встановленого зразка.
На обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 зазначає, що відповідачем в порушення статті 17 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану», глави 5 розділу 3 Правил державної реєстрації актів цивільного стану в Україні від 18.10.2000 №52/5 не проведено державну реєстрацію смерті її батька ОСОБА_2 на підставі дубліката лікарського свідоцтва про смерть. Вважає, що відповідач належним чином не обґрунтовує з яких підстав позивач, як дочка померлого, не може вимагати проведення реєстрації смерті батька на підставі дубліката лікарського свідоцтва про смерть. Стверджує, що факт смерті ОСОБА_2 підтверджується дублікатом лікарського свідоцтва про смерть №242 від 16.08.2022. Попереднє №204 видане 30.06.2022 ОСОБА_3 , яка доводиться дружиною померлого. Позивач також вважає, що бездіяльністю відповідача порушено її права на звернення до Косівського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Косівському районі Івано-Франківської області із заявою про реєстрацію смерті батька та отримання свідоцтва про його смерть. Просить позов задовольнити.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.
Відповідач правом подання відзиву на позов не скористався.
Заяв про розгляд справи з викликом сторін суду не надходило. У відповідності до вимог статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглянув справу за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін за наявними в справі матеріалами.
Суд, розглянувши матеріали адміністративної справи, дослідивши в сукупності письмові докази, встановив наступне.
Згідно свідоцтва про народження серії НОМЕР_1 ОСОБА_4 народилася ІНФОРМАЦІЯ_1 . У графі «батько» зазначено ОСОБА_2 (а.с.10).
У свідоцтві про шлюб серії НОМЕР_2 від 21.03.2007 вказано, що ОСОБА_5 та ОСОБА_4 зареєстрували шлюб 10.08.1991. Прізвище дружини після реєстрації шлюбу - ОСОБА_6 (а.с.11).
Згідно дублікату №204 від 30.06.2022 лікарського свідоцтва про смерть №242 від 16.08.2022 ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 помер ІНФОРМАЦІЯ_3 (а.с.13).
30.08.2022 позивач звернулася до відповідача із заявою про проведення державної реєстрації смерті ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , та видачу свідоцтво про смерть (а.с.12).
КНП «Косівська центральна районна лікарня листом від 01.09.2022 №656/01-05/13 повідомила відповідача про те, що оригінал лікарського свідоцтва про смерть №204 від 30.06.2022 на ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_4 в м. Косові, отримала його дружина ОСОБА_3 (а.с.15).
Косівська міська рада листом від 08.09.2022 №1438 повідомила відповідача про те, що за інформацією наданою МКП «Косів», ОСОБА_3 була замовником організації та проведення поховання ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_4 (а.с.16).
Відповідач листом від 08.09.2022 №4/25.14.6.03-03 повідомив позивача про те, що зареєструвати смерть ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_4 , на підставі дубліката на лікарське свідоцтва про смерть №204 від 30.06.2022 за №242 від 16.08.2022 немає змоги, оскільки згідно п. 2 Інструкції щодо заповнення та видачі лікарського свідоцтва про смерть, затвердженої Наказом МОЗ України 08.08.2006 №545 у разі загубленння лікарського свідоцтва про смерть видається нове свідоцтво з поміткою «дублікат» на підставі письмової заяви особи, яка отримала оригінал, або іншої особи, яка зобов`язалася поховати померлого. Вказано, що зроблено запити до Косівської центральної районної лікарні та Косівської міської ради щодо отримання інформації про особу, якій видався оригінал лікарського свідоцтва про смерть №204 від 30.06.2022, та хто здійснював поховання ОСОБА_2 (а.с.14).
Косівський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Косівському районі Івано-Франківської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції листом від 13.01.2023 №1/25.14.6.03-03 повідомив позивача про те, що смерть ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_4 , не зареєстрована. По питанню реєстрації смерті ОСОБА_2 його дружина ОСОБА_3 не зверталася (а.с.18).
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склались між сторонами, суд зазначає наступне.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із положеннями статті 2 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» (в редакції, станом на час виникнення спірних правовідносин) актами цивільного стану є події та дії, які нерозривно пов`язані з фізичною особою і започатковують, змінюють, доповнюють або припиняють її можливість бути суб`єктом цивільних прав та обов`язків. Державній реєстрації відповідно до цього Закону підлягають народження фізичної особи та її походження, шлюб, розірвання шлюбу у випадках, передбачених законом, зміна імені, смерть.
Частинами 1 5 статті 17 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» передбачено, що державна реєстрація смерті проводиться органом державної реєстрації актів цивільного стану на підставі: 1) документа встановленої форми про смерть, виданого закладом охорони здоров`я або судово-медичною установою; 2) рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час або про оголошення її померлою.
Заява про державну реєстрацію смерті подається не пізніше трьох днів з дня настання смерті або виявлення трупа, а в разі якщо неможливо одержати документ закладу охорони здоров`я або судово-медичної установи, - не пізніше п`яти днів.
Державна реєстрація смерті за заявою, поданою у строки, визначені частиною другою цієї статті, та до закінчення одного року з дня настання смерті, проводиться за останнім місцем проживання померлого, за місцем настання смерті чи виявлення трупа або за місцем поховання.
Державна реєстрація смерті проводиться за місцем проживання заявника у разі:
1) якщо заява надійшла після закінчення одного року з дня настання смерті;
2) встановлення у судовому порядку факту смерті;
3) звернення для реєстрації смерті особи, оголошеної судом померлою.
У разі настання смерті в дорозі (у поїзді, на судні, в літаку тощо) державна реєстрація смерті може бути проведена в найближчому органі державної реєстрації актів цивільного стану.
Відповідно до частини 6 8 статті 17 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» державна реєстрація смерті проводиться за заявою родичів померлого, представників органу опіки та піклування, працівників житлово-експлуатаційних організацій, адміністрації закладу охорони здоров`я, де настала смерть, та інших осіб. Про державну реєстрацію смерті іноземця відділ державної реєстрації актів цивільного стану повідомляє Міністерство закордонних справ України. Особи, які мають право або зобов`язані подавати заяву про визнання спадщини відумерлою, мають право на безоплатне одержання інформації з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію смерті громадян.
За змістом частин 1, 2 статті 18 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» про факт державної реєстрації акта цивільного стану органами державної реєстрації актів цивільного стану видається відповідне свідоцтво. Бланки свідоцтв про державну реєстрацію актів цивільного стану виготовляються за затвердженими Кабінетом Міністрів Українизразками та їх описами. Забезпечення органів державної реєстрації актів цивільного стану бланками свідоцтв про державну реєстрацію актів цивільного стану здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації актів цивільного стану.
Згідно з положеннями ст. 21 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» у державній реєстрації актів цивільного стану може бути відмовлено, якщо: 1) державна реєстрація суперечить вимогам законодавства України; 2) державна реєстрація повинна проводитися в іншому органі державної реєстрації актів цивільного стану; 3) з проханням про державну реєстрацію звернулася недієздатна особа або особа, яка не має необхідних для цього повноважень. Орган державної реєстрації актів цивільного стану на прохання особи, якій відмовлено в державній реєстрації актів цивільного стану у зв`язку з наявністю однієї з підстав, зазначених у частині першій цієї статті, повинен викласти причину такої відмови в письмовій формі.
Як передбачено положеннями пунктів 1 3 глави 5 розділу ІІІ наказу Міністерства юстиції України від 18.10.2000 № 52/5 «Про затвердження Правил державної реєстрації актів цивільного стану в Україні» (надалі також Правила № 52/5, в редакції, станом на час спірних правовідносин) підставою для державної реєстрації смерті є: а) лікарське свідоцтво про смерть (форма № 106/о), форма якого затверджена наказом Міністерства охорони здоров`я України від 08.08.2006 № 545, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 25.10.2006 за № 1150/13024; б) фельдшерська довідка про смерть (форма № 106-1/о), форма якої затверджена наказом Міністерства охорони здоров`я України від 08.08.2006 № 545, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 25.10.2006 за № 1150/13024; в) лікарське свідоцтво про перинатальну смерть; г) рішення суду про оголошення особи померлою; ґ) рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час; д) повідомлення державного архіву або органів Служби безпеки України у разі реєстрації смерті осіб, репресованих за рішенням несудових та судових органів; е) повідомлення установи виконання покарань або слідчого ізолятора, надіслане разом з лікарським свідоцтвом про смерть. Ці документи додаються до другого примірника актового запису про смерть.
Заява про державну реєстрацію смерті (додаток 17-1) подається не пізніше трьох днів з дня настання смерті чи виявлення трупа, а в разі неможливості одержання лікарського свідоцтва про смерть, фельдшерської довідки про смерть - не пізніше п`яти днів. Державна реєстрація смерті за заявою, поданою у строки, визначені пунктом 2 цієї глави, та до закінчення одного року з дня настання смерті, проводиться в день звернення заявника за останнім місцем проживання померлого, за місцем настання смерті чи виявлення трупа або за місцем поховання.
Відповідно до пунктів 6 8 глави 5 розділу ІІІ Правил № 52/5 державна реєстрація смерті проводиться за місцем проживання заявника у разі: якщо заява надійшла після закінчення одного року з дня настання смерті; встановлення у судовому порядку факту смерті; звернення для реєстрації смерті особи, оголошеної судом померлою.
Державна реєстрація смерті проводиться за заявою родичів померлого, представників органу опіки та піклування, працівників житлово-експлуатаційних організацій, адміністрації закладу охорони здоров`я, де настала смерть, та інших осіб.
Особа, яка звернулася щодо державної реєстрації смерті, повинна пред`явити паспорт або паспортний документ. Відсутність зазначеного документа не є підставою для відмови в державній реєстрації смерті, але про це робиться відповідна відмітка в графі "Для відміток" актового запису про смерть.
Якщо заява про державну реєстрацію смерті надійшла після закінчення одного року з дня настання смерті, то державна реєстрація проводиться за наявності лікарського свідоцтва або фельдшерської довідки про смерть установленої форми на загальних підставах за заявою будь-якої особи, зазначеної у пункті 7 цієї глави, без складання висновку, але після перевірки наявності державної реєстрації смерті за місцем настання смерті, за місцем останнього проживання померлого, за місцем поховання чи виявлення трупа або за даними Державного реєстру актів цивільного стану громадян.
Складений актовий запис включається до книги поновлених актових записів цивільного стану за поточний рік.
За змістом пункту 16 глави 5 розділу ІІІ Правил № 52/5 після державної реєстрації смерті відділ державної реєстрації актів цивільного стану видає витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про смерть для отримання допомоги на поховання.
Про видачу витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про смерть для отримання допомоги на поховання та відповідної довідки в графі "Для відміток" обох примірників актового запису про смерть робиться відповідна відмітка і проставляється підпис заявника.
У разі якщо витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про смерть для отримання допомоги на поховання та відповідна довідка не видані, в графі "Для відміток" актового запису про смерть про це робиться відмітка, яка засвідчується підписом заявника.
Відповідно до пунктів 1.1., 2.1, 2.2. глави 1 Інструкції щодо заповнення та видачі лікарського свідоцтва про смерть (форма № 106/о) , затвердженої наказом МОЗ України від 08.08.2006 № 545 для забезпечення реєстрації смерті в органах реєстрації актів цивільного стану закладом охорони здоров`я або ФОП видається лікарське свідоцтво про смерть (форма № 106/о).
Перший примірник лікарського свідоцтва про смерть видається родичам померлого чи іншим особам, які зобов`язалися поховати померлого, другий примірник лікарського свідоцтва про смерть залишається в закладі охорони здоров`я або місці провадження медичної практики ФОП. Видача трупа без лікарського свідоцтва про смерть забороняється. У разі поховання померлого закладом охорони здоров`я або ФОП - останній обов`язково заповнює лікарське свідоцтво про смерть і передає його в органи реєстрації актів цивільного стану не пізніше трьох діб з дня смерті.
У разі загублення лікарського свідоцтва про смерть видається нове свідоцтво з поміткою "дублікат" на підставі письмової заяви особи, яка отримала оригінал, або іншої особи, яка зобов`язалася поховати померлого. Дублікат заповнюється у двох примірниках, номери яких повинні бути ідентичними. Перший примірник дубліката видається родичам померлого або особі, яка зобов`язалася поховати померлого, другий примірник разом із заявою про його отримання залишаються в закладі охорони здоров`я або місці провадження медичної практики ФОП.
Лікарське свідоцтво про смерть видається лікарем, що лікував померлого, на підставі спостережень за хворим і записів у медичній документації, які відображали стан хворого до його смерті, або патологоанатомом на підставі вивчення медичної документації і результату розтину.
Підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації смерті ОСОБА_2 , стало те, що позивач до заяви від 30.08.2022 долучила дублікат лікарського свідоцтва про смерть №204 від 30.06.2022 за №242 від 16.08.2022, однак у разі загублення лікарського свідоцтва про смерть, видається нове свідоцтво з поміткою «дублікат» на підставі письмової заяви особи, яка отримала оригінал, або іншої особи, яка зобов`язалася поховати померлого. Оригінал лікарського свідоцтва про смерть №204 від 30.06.2022 на ОСОБА_2 , отримала його дружина ОСОБА_3 . Замовником організації та проведення поховання ОСОБА_2 була ОСОБА_3 .
Як слідує із матеріалів справи, що дружина померлого ОСОБА_3 не зверталася із заявою про державну реєстрацію смерті ОСОБА_2 .
Більше того, станом на дату звернення позивача із заявами від 30.08.2022 та від 11.01.2023 державна реєстрація смерті ОСОБА_2 не здійснена.
На переконання суду, первинним у спірному випадку є факт смерті ОСОБА_2 29.06.2022, державна реєстрація якого не здійснена, а не те кому було видано оригінал лікарського свідоцтва про смерть та хто здійснював поховання ОСОБА_2 .
Позивач ОСОБА_1 є донькою померлого ОСОБА_2 30.08.2022 позивач звернулася до відповідача із заявою про проведення державної реєстрації смерті ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , та просила видати свідоцтво про смерть її батька. До вказаної заяви нею було додано копії паспорту ОСОБА_1 , свідоцтва про народження та свідоцтва про одруження ОСОБА_1 , а також дублікат лікарського свідоцтва про смерть №242 від 16.08.2022.
Тобто, враховуючи вказані вище приписи Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» та Правил № 52/5 позивач, будучи донькою померлого ОСОБА_2 , мала право звернутися до відповідача із заявою щодо державної реєстрації смерті батька, долучивши всі необхідні документи, в тому числі лікарське свідоцтво про смерть.
Також, в силу приписів вказаної вище Інструкції щодо заповнення та видачі лікарського свідоцтва про смерть як оригінал, так і дублікат такого свідоцтва видається родичам померлого (в спірному випадку дублікат видано донці ОСОБА_2 ).
Відповідачем під час розгляду справи не надано до суду відомостей або доказів, які б вказували на існування обґрунтованого сумніву або законодавчо визначених підстав, які згідно норм Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» та Правил № 52/5 є підставою для не проведення державної реєстрації смерті ОСОБА_2 .
Отже відмова відповідачем позивачу в реєстрації смерті ОСОБА_2 її батька є безпідставною.
З огляду на встановлення під час розгляду справи обставин порушення прав позивача та відмови у державній реєстрації смерті ОСОБА_2 за відсутності на те законодавчо визначених підстав, суд доходить висновку, що належним способом їх відновлення є зобов`язання Косівського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Косівському районі Івано-Франківської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції повторно розглянути заяву позивача від 30.08.2022 щодо державної реєстрації смерті ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , дата смерті ІНФОРМАЦІЯ_3 , з урахуванням висновків суду, наведених у цьому судовому рішенні.
За приписами частин 1 та 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 КАС України. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З урахуванням встановлених обставин, суд приходить до висновку про наявність підстав для часткового задоволення позовних вимог.
Згідно із частиною 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Позивачем сплачено судовий збір у розмірі 1073,60 грн., відтак підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача сплачений судовий збір в сумі 858,88 грн. (80% задоволених позовних вимог). Доказів понесення інших судових витрат суду не надано.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Визнати протиправною відмову Косівського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Косівському районі Івано-Франківської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції у державній реєстрації смерті ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , дата смерті ІНФОРМАЦІЯ_3 .
Зобов`язати Косівський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Косівському районі Івано-Франківської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (ідентифікаційний код юридичної особи 20556975) повторно розглянути заяву ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_3 ) від 30.08.2022 щодо державної реєстрації смерті ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , дата смерті ІНФОРМАЦІЯ_3 , з урахуванням висновків суду, наведених у цьому судовому рішенні.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Косівського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Косівському районі Івано-Франківської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (ідентифікаційний код юридичної особи 20556975) на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_3 ) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 858,88 грн. (вісімсот п`ятдесят вісім гривень 88 копійок).
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Суддя /підпис/ Біньковська Н.В.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.02.2025 |
Оприлюднено | 24.02.2025 |
Номер документу | 125335388 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо реєстрації актів цивільного стану, крім актів громадянства |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Біньковська Н.В.
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Біньковська Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні