Миколаївський районний суд львівської області
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
20 лютого 2025 рокусправа № 380/11323/24
Львівський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Кузана Р.І., розглянувши у письмовому провадженні в м.Львові в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до голови Мостиської міської ради Львівської області Пельц Мирослави Степанівни про визнання протиправною бездіяльність, зобов`язання вчинити дії, -
в с т а н о в и в :
ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) звернулася до суду з позовом до голови Мостиської міської ради Львівської області Пельц Мирослави Степанівни (місцезнаходження: 81300, Львівська область, м. Мостиська, вул. Грушевського, 6, код ЄДРПОУ 26307500), в якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність Голови Мостиської міської ради Львівської області Пельц Мирослави Степанівни, яка полягає у не винесені протягом місяця (від дати реєстрації заяви) на засідання сесії Мостиської міської ради питання стосовно надання ОСОБА_1 дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі на (місцевості), як власнику земельного сертифікату на земельну частку (пай);
- зобов`язати Голову Мостиської міської ради Львівської області Пельц Мирославу Степанівну винести на засідання сесії Мостиської міської ради заяву ОСОБА_1 про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі на (місцевості), як власнику земельного сертифікату на земельну частку (пай).
Обґрунтовуючи позовні вимоги посилається на те, що відповідно до сертифікату про право на земельну частку (пай) РН №595281 ОСОБА_1 є власником земельної частки (паю) площею 2,18 в умовних кадастрових гектарах без визначення меж цієї частки в натурі (на місцевості) на території Мостиської міської ради. Позивачка 03.04.2024 звернулася з заявою до Голови Мостиської міської ради Пельц Мирослави Степанівни про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі на (місцевості), як власнику земельного сертифікату на земельну частку (пай). 09.05.2024 отримала лист за підписом голови Мостиської міської ради Львівської області № 1205/02-33 від 02.05.2024, яким повідомлено, що відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану» безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється. Тому, заява позивачки розглядатися постійною депутатською комісією Мостиської міської ради з питань земельних відносин, комунального майна, екології, будівництва, архітектури та просторового планування не буде. Вважаючи у зв`язку з цим свої права порушеними, позивачка звернулася до суду з даним позовом.
Ухвалою від 03.06.2024 суддя залишив позовну заяву без руху.
Ухвалою від 24.06.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Сторони належним чином повідомлялися про розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження, підтвердженням чого є довідки про доставку електронного листа.
Відповідач станом на дату розгляду справи відзиву на позовну заяву не подав.
Частиною шостою статті 162 КАС України передбачено, що у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Дослідивши подані позивачкою документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.
Постановою Львівського апеляційного суду від 21.11.2022 по справі 448/1099/20 визнано за ОСОБА_1 право на середню земельну частку (пай) площею 2,18 в умовних кадастрових гектарах без визначення меж цієї частки в натурі (на місцевості) на території Мостиської міської ради. Позивачці видано сертифікат на право на земельну частку (пай) без визначення меж цієї частки в натурі (на місцевості) РН №595281 від 09.02.2023.
ОСОБА_1 03.04.2024 звернулась до голови Мостиської міської ради Львівської області Пельц Мирослави Степанівни з заявою, в якій просила передати у власність земельну ділянку та дозвіл на розробку документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).
Листом від 02.05.2024 відповідач повідомила, що у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України 24.02.2022 Указом Президента України №64/2022 введено воєнний стан в Україні і відповідно Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для убезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану» від 24.03.2022 р, № 2145-ІХ безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі розроблення такої документації забороняється. Також відповідач вказала, що 19.11.2022 набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відновлення системи оформлення прав оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення та удосконалення законодавства щодо охорони земель» яким, зокрема, внесли зміни до пп.5, п. 27 розділу Х Земельного кодексу України щодо безоплатної передачі земель державної, комунальної власності у приватну власність. Цією нормою закону визначили, що забороняється безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, падання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі та розроблення такої документації. Таким чином заява позивачки постійною депутатською комісією Мостиської міської ради з питань земельних відносин, комунального майна, екології, будівництва, архітектури та просторового планування розглядатись не буде.
Вважаючи протиправною бездіяльність міського голови щодо не внесення на розгляд сесії Мостиської міської ради питання стосовно надання їй дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі на (місцевості), як власнику земельного сертифікату на земельну частку (пай), позивачка звернулася до суду із даним позовом.
Аналізуючи доводи позивачки в межах заявлених позовних вимог суд враховує, що для вирішення цього спору необхідно надати оцінку поведінці відповідача щодо одноособового розгляду звернення позивачки про виділення їй земельної ділянки в натурі, як власнику земельної частки (паю), та не внесення цього питання на розгляд сесії Мостиської міської ради.
При вирішенні спору суд виходив з таких мотивів.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Відповідно до пункту 34 частини першої статті 26 вказаного закону виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської Ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.
Організаційні та правові засади виділення власникам земельних часток (паїв) земельних ділянок у натурі (на місцевості) із земель, що належали колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам на праві колективної власності, а також порядок обміну цими земельними ділянками, особливості розпорядження землями та використання земель, що залишилися у колективній власності після розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв) визначено Законом України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" від 05.06.2003 №899-IV (далі - Закон №899-IV).
Відповідно до ст.1 Закону № 899-IV право на земельну частку (пай) мають, в тому числі, громадяни та юридичні особи України, які відповідно до законодавства України набули право на земельну частку (пай).
Згідно з ст.2 цього Закону основним документом, що посвідчує право на земельну частку (пай), є сертифікат на право на земельну частку (пай), виданий районною (міською) державною адміністрацією. Документами, що посвідчують право на земельну частку (пай), також є: свідоцтво про право на спадщину; посвідчені у встановленому законом порядку договори купівлі-продажу, дарування, міни, до яких додається сертифікат на право на земельну частку (пай); рішення суду про визнання права на земельну частку (пай).
Статтею 3 вказаного Закону визначені підстави для виділення земельних ділянок у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв).
Підставами для виділення земельних ділянок у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) є рішення відповідної сільської, селищної, міської ради.
Особи, власники сертифікатів на право на земельну частку (пай), які виявили бажання одержати належну їм земельну частку (пай) в натурі (на місцевості), подають до відповідної сільської, селищної, міської ради заяву про виділення їм земельної частки (паю) в натурі (на місцевості).
Земельна частка (пай) виділяється її власнику в натурі (на місцевості), як правило, однією земельною ділянкою. За бажанням власника земельної частки (паю) йому можуть бути виділені в натурі (на місцевості) дві земельні ділянки з різним складом сільськогосподарських угідь (рілля, багаторічні насадження, сінокоси або пасовища).
У разі подання заяв про виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості) більшістю власників земельних часток (паїв) у межах одного сільськогосподарського підприємства відповідна сільська, селищна, міська рада приймає рішення про розробку проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).
Стаття 5 Закону № 899-IV встановлює повноваження сільських, селищних, міських рад щодо виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв), а саме:
- розглядають заяви власників земельних часток (паїв) щодо виділення їм в натурі (на місцевості) земельних ділянок;
- приймають рішення щодо виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості);
- уточняють списки осіб, які мають право на земельну частку (пай);
- уточняють місце розташування, межі і площі сільськогосподарських угідь, які підлягають розподілу між власниками земельних часток (паїв);
- укладають із землевпорядними організаціями договори на виконання робіт із землеустрою щодо виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості) та виготовлення відповідної документації із землеустрою, якщо такі роботи виконуються за рахунок місцевого бюджету;
- сприяють в укладанні договорів на виконання землевпорядними організаціями робіт із землеустрою щодо виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості), якщо такі роботи виконуються за рахунок осіб, які мають право на земельну частку (пай), або за рахунок коштів підприємств, установ та організацій, що орендують земельні частки (паї), проектів технічної допомоги тощо;
- надають землевпорядним організаціям уточнені списки осіб, які мають право на земельну частку (пай);
- розглядають та погоджують проекти землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв);
- організовують проведення розподілу земельних ділянок між особами, які мають право на виділення їм земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості), та земель, що залишилися у колективній власності, в порядку, визначеному цим Законом;
- оформляють матеріали обміну земельними частками (паями), проведеного за бажанням їх власників до моменту державної реєстрації права власності на земельну ділянку.
За правилами ст.11 Закону №899-IV встановлення меж земельних ділянок у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) здійснюється на підставі проектів землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв), технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель або технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).
Аналіз вказаних норм законодавства дає підстави дійти висновку, що питання виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) врегульовано нормами Закону №899-IV та належить до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад.
Згідно з частиною першою статті 46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.
Частиною першою статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Відповідно до частини другої статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
Згідно з ч. 15 ст. 46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» порядок проведення першої сесії ради, порядок обрання голови та заступника (заступників) голови районної у місті, районної, обласної ради, секретаря сільської, селищної, міської ради, скликання чергової та позачергової сесії ради, призначення пленарних засідань ради, підготовки і розгляду питань на пленарних засіданнях, прийняття рішень ради про затвердження порядку денного сесії та з інших процедурних питань, а також порядок роботи сесії визначаються регламентом ради з урахуванням вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності". До прийняття регламенту ради чергового скликання застосовується регламент ради, що діяв у попередньому скликанні.
Таким чином, підготовка та розгляд питань, вирішення яких належить до повноважень ради, виносяться на пленарні засідання ради і регулюється, окрім Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ще й Регламентом ради.
Відповідно до ст. 1 Регламенту Мостиської міської ради (далі - Регламент) Мостиська міська рада (надалі Рада) представницький орган місцевого самоврядування, який наділений правом представляти інтереси територіальної громади і приймати від її імені рішення та здійснює в її інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, Законами України Про місцеве самоврядування в Україні, Про статус депутатів місцевих рад, Європейською хартією місцевого самоврядування, іншими нормативно-правовими актами та цим Регламентом.
Згідно із ст. 3 Регламенту безперервність і ефективність діяльності міської ради забезпечується через роботу сесій, голови та секретаря міської ради, постійних комісій ради, депутатів, виконкому міської ради.
Статтею 5 Регламенту передбачено, що міська рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень, здійснює контроль за їх виконання.
Відповідно до ст. ст. 11, 12 Регламенту сесія ради є основною організаційно-правовою формою діяльності ради. Вона складається з пленарних засідань ради, засідань постійних комісій, а також засідань інших комісій, створених радою. Сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу в квартал. Тривалість сесії визначається радою. Можуть скликатися позачергові сесії.
Згідно з ст. 24 Регламенту право ініціювати розгляд питання на сесії ради мають голова міської ради, постійні комісії.
Відповідно до ч.4 ст.42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільський, селищний, міський голова, зокрема: забезпечує здійснення у межах наданих законом повноважень органів виконавчої влади на відповідній території, додержання Конституції та законів України, виконання актів Президента України та відповідних органів виконавчої влади; організує в межах, визначених цим Законом, роботу відповідної ради та її виконавчого комітету; скликає сесії ради, вносить пропозиції та формує порядок денний сесій ради і головує на пленарних засіданнях ради; тощо.
Отже, наведеними вище нормами Регламенту та Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» чітко визначено порядок розгляду заяв громадян, зокрема щодо надання дозволу на розробку технічної документації та виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв).
Суд встановив, що позивачка зверталась до відповідача з заявою від 03.04.2024 про виділення в натурі (на місцевості) земельної ділянки, яка належить їй на підставі сертифікату на право на земельну частку (пай).
Втім, у матеріалах справи відсутні докази того, що така заява позивачки виносилась міським головою на розгляд сесії Мостиської міської ради.
При цьому, відсутність рішення Мостиської міської ради за результатами розгляду заяви ОСОБА_1 від 03.04.2024 свідчить про те, що така заява позивачки взагалі не розглядалась.
Отже, відповідач допустив протиправну бездіяльність щодо не винесення на розгляд сесії Мостиської міської ради звернення ОСОБА_1 , викладеного в заяві від 03.04.2024.
З наведених мотивів суд визнає підставними і такими, що підлягають задоволенню позовні вимоги про визнання протиправною бездіяльність відповідача щодо не винесення на засідання сесії Мостиської міської ради питання стосовно надання ОСОБА_1 дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі на (місцевості), як власнику земельного сертифікату на земельну частку (пай).
Для належного відновлення порушеного права позивачки суд вважає необхідним зобов`язати голову Мостиської міської ради Львівської області ОСОБА_2 винести на розгляд сесії Мостиської міської ради заяву ОСОБА_1 від 03.04.2024 про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі на (місцевості), як власнику земельного сертифікату на земельну частку (пай).
Закріплений у ч. 1 ст. 9 КАС України принцип змагальності сторін передбачає, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ч. 2 ст. 73 КАС України, предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Згідно зі ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
У розумінні ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Матеріали справи свідчать, що відповідні критерії відповідачем не дотримані, що зумовило звернення позивача за захистом порушених прав та інтересів до суду.
Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих позивачем доказів за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд приходить висновку про наявність підстав для задоволення позову.
Відповідно до ст. 139 КАС України на користь позивача з Мостиської міської ради Львівської області, посадовою особою якої є відповідач, за рахунок бюджетних асигнувань необхідно стягнути судовий збір у розмірі 1211,20 грн.
Керуючись ст.ст.2, 6, 8-10,13, 14, 72-77, 139, 241-246, 250, 255, 293, 295 КАС України, суд, -
в и р і ш и в:
позов задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність голови Мостиської міської ради Львівської області Пельц Мирослави Степанівни щодо не винесення на розгляд сесії Мостиської міської ради питання стосовно надання ОСОБА_1 дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі на (місцевості), як власнику земельного сертифікату на земельну частку (пай).
Зобов`язати голову Мостиської міської ради Львівської області Пельц Мирославу Степанівну винести на розгляд сесії Мостиської міської ради заяву ОСОБА_1 від 03.04.2024 про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі на (місцевості), як власнику земельного сертифікату на земельну частку (пай).
Стягнути з Мостиської міської ради Львівської області (місцезнаходження: 81300, Львівська область, м. Мостиська, вул. Грушевського, 6, код ЄДРПОУ 26307500) за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) судовий збір в сумі 1211 (одна тисяча двісті одинадцять) грн. 20 коп.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
СуддяР.І. Кузан
Суд | Миколаївський районний суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 20.02.2025 |
Оприлюднено | 24.02.2025 |
Номер документу | 125336029 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні