Рішення
від 19.02.2025 по справі 420/11040/24
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/11040/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 лютого 2025 року м. Одеса

Суддя Одеського окружного адміністративного суду Токмілова Л.М., розглянувши в письмовому провадженні за правилами загального позовного провадження справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ВЕЙСТ МЕНЕДЖМЕНТ ГРУП» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення,-

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «ВЕЙСТ МЕНЕДЖМЕНТ ГРУП» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України, в якій позивач просить суд:

- визнати протиправним та скасувати Рішення комісії Головного управління Державної податкової служби в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, № 9688288/43307303 від 10.10.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 31.08.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 1 від 31.08.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену товариством з обмеженою відповідальністю «ВЕЙСТ МЕНЕДЖМЕНТ ГРУП», датою її отримання, а саме: 15.09.2023.

Ухвалою суду від 15.04.024 року залишено позовну заяву без руху та надано позивачу строк для усунення недоліків.

Ухвалою суду від 20.05.2024 року відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Ухвалою суду 28.08.2024 року здійснено перехід до розгляду справи за правилами загального позовного провадження зі стадії проведення підготовчого судового засідання.

Підготовче судове засідання, призначене на 24.09.2024 року, було відкладено на 07.10.2024 року у зв`язку з неявкою представника позивача.

У підготовче судове засідання 07.10.2024 року представник позивача не з`явився, про дату, час та місце судового розгляду повідомлявся належним чином та своєчасно, клопотань та заяв з повідомленням причин неявки до суду не надходило. Друга неявка представника позивача в судове засідання визнана судом неповажною, наступна явка обов`язковою. Підготовче судове засідання відкладено на 23.10.2024 року.

23.10.2024 року до суду надійшло клопотання представника відповідачів про залишення позову без розгляду, від позивача надійшло клопотання про відкладення підготовчого судового засідання.

У підготовчому судовому засіданні 23.10.2024 судом вирішено продовжити строк підготовчого провадження на 30 днів та відкласти розгляд справи на 25.11.2024 року.

Ухвалою суду від 12.11.2024 року задоволено клопотання представника позивача про призначення судового засідання в режимі відеоконференції.

Підготовче судове засідання, призначене на 25.11.2024 року перенесено на 10.12.2024 року у зв`язку з оголошенням повітряної тривоги в м. Одеса.

Підготовче судове засідання, призначене на 10.12.2024 року, не фіксувалось за допомогою звукозаписувальної технічної програми у зв`язку з відсутністю інтернет зв`язку в будівлі суду. Судом вирішено закрити підготовче провадження та призначити справу до розгляду по суті на 08.01.2025 року.

08.01.2025 року у судове засідання сторони не з`явились, судом вирішено відкласти розгляд справи на 21.01.2025 року.

Протокольною ухвалою суду від 21.01.2025 року, за відсутності заперечень з боку сторін, судом вирішено продовжити подальший розгляд справи в письмовому провадженні.

Справу розглянуто з урахуванням перебування судді Токмілової Л.М. у відпустці.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що 25.08.2023 між ТОВ «ВЕЙСТ МЕНЕДЖМЕНТ ГРУП» та ТОВ «КЛІАР ЕНЕРДЖІ» було укладено договір поставки № 01-08/2023. 31.08.2023 року, у зв`язку із здійсненням факту постачання товарів, позивачем виписано та надіслано на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну № 1 на загальну суму 142 000,00 грн, ПДВ 23 666,67 грн. Реєстрацію зазначеної податкової накладної зупинено у зв`язку тим, що вона складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. В обґрунтування реальності господарської операції, позивачем надано податковому органу письмові пояснення щодо змісту господарських операцій, а також відповідні підтверджуючі документи. Проте, щодо Товариства прийнято оскаржуване рішення про відмову в реєстрації податкової накладної №9688288/43307303 від 10.10.2023, у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Позивач вважає таке рішення відповідача незаконними та необґрунтованими, оскільки воно прийняте контролюючим органом без належної перевірки та аналізу наданих позивачем документів, не містить обґрунтувань щодо того, які саме документи складені із порушенням законодавства, а тому підлягає скасуванню. Крім того, на думку позивача, наданих пояснень та документів було цілком достатньо для того, щоб контролюючий орган прийняв рішення про реєстрацію податкових накладних. Також позивачем зазначено, що прийняття рішення від 19.10.2020 № 138148 про відповідність ТОВ «ВЕЙСТ МЕНЕДЖМЕНТ ГРУП» критеріям ризиковості платника податку жодним чином не спростовує факту реальності здійснення господарської операції, за результатами якої виписано 31.08.2023 податкову накладну № 1.

12.06.2024 року до Одеського окружного адміністративного суду надійшов відзив, в якому відповідачі не погоджуються з викладеними у позовній заяві підставами, вважають їх необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню, з огляду на наступне. За отриманою квитанцією № 1 з Єдиного вікна приймання звітності Державної податкової служби України позивачу повідомлено, що реєстрація податкової накладної від 31.08.2023 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена, оскільки ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Серед наданих на розгляд комісії регіонального рівня документів разом з повідомленням від № 1 від 06.10.2023 не надано документи щодо придбання (походження) товару; не надано документів підтверджуючих наявність виконання господарської діяльності трудовими ресурсами (штатний розпис); платіжні доручення: № 36 від 13.05.2021, №37 від 13.05.2021, №38 від 13.05.2021, №39 від 13.05.2021, №46 від 17.05.2021 завірені неналежним чином; надані позивачем товаро-транспортні накладні №3 від 20.04.2021, №1 від 16.04.2021 не заповнені належним чином в частині вантажно-розвантажувальної операції, відсутні відомості в даній частині накладної, що визиває підозру до операції з поставки. З огляду на результат проведеного моніторингу реєстрації ПН/РК, Комісією з питань зупинення податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН Головного управління ДПС в Одеській області було прийнято оскаржуване рішення № 9688288/43307303 від 10.10.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 31.08.2023.

03.02.2025 року до суду надійшли додаткові пояснення від позивача, в яких зазначено, що його видами діяльності є: 38.11 збирання безпечних відходів (основний), 41.20 будівництво житлових і нежитлових будівель, 39.00 інша діяльність щодо поводження з відходами, 38.32 відновлення відсортованих відходів, 38.22 оброблення та видалення небезпечних відходів, 38.21 оброблення та видалення безпечних відходів, 38.12 збирання небезпечних відходів, 42.99 будівництво інших споруд, н.в.і.у. Окрім того, відповідно до положень Статуту підприємства, ТОВ «ВЕЙСТ МЕНЕДЖМЕНТ ГРУП» також має право здійснювати такі види діяльності, як оптова, роздрібна та комісійна торгівля, включаючи торгівлю автомобілями різних марок, іншими транспортними засобами, паливо-мастильними матеріалами, хімічними виробами, металопрокатом та іншими товарами виробничого та невиробничого призначення. Таким чином, господарська діяльність Позивача передбачає можливість здійснення поставки товарно-матеріальних цінностей, що відповідає положенням Статуту. Також, хоча основний вид діяльності позивача 38.11 (збирання безпечних відходів), інші зареєстровані КВЕДи також підтверджують можливість здійснення поставки ТМЦ, зокрема, 41.20 "Будівництво житлових і нежитлових будівель" та 42.99 "Будівництво інших споруд" передбачають постачання будівельних матеріалів різного роду, що підтверджує відповідність постачання ТМЦ ТОВ «ВЕЙСТ МЕНЕДЖМЕНТ ГРУП» зареєстрованим видам діяльності товариства. Поставка ТМЦ є невід`ємною частиною господарської діяльності позивача, договори ТОВ «ВЕЙСТ МЕНЕДЖМЕНТ ГРУП» з ТОВ «КЛІАР ЕНЕРДЖІ» відповідають бізнес-стратегії позивача, будь-які законодавчі обмеження на здійснення поставки товарів товариством, зареєстрованим за відповідними КВЕДами, - відсутні.

Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд зазначає наступне.

Судом встановлено, що 25.08.2023 року між ТОВ «ВЕЙСТ МЕНЕДЖМЕНТ ГРУП» (Постачальник) та ТОВ «КЛІАР ЕНЕРДЖІ» (Покупець) укладено договір поставки № 01-08/2023, відповідно до якого Постачальник зобов`язується поставити та передати у власність Покупцеві товар, що визначений у видатковій накладній або рахунку, а Покупець зобов`язується прийняти та своєчасно оплатити товар.

На виконання умов договору 31.08.2023 року ТОВ «ВЕЙСТ МЕНЕДЖМЕНТ ГРУП» поставило ТОВ «КЛІАР ЕНЕРДЖІ» товар згідно видаткової накладної від 31.08.2023 року № 1 на загальну суму 142 000,00 грн., у тому числі ПДВ 23 666,67 грн.

31.08.2023 року ТОВ «ВЕЙСТ МЕНЕДЖМЕНТ ГРУП» виставлено ТОВ «КЛІАР ЕНЕРДЖІ» рахунок на оплату № 1 на загальну суму 142 000,00 грн., у тому числі ПДВ 23 666,67 грн.

Згідно платіжної інструкції №1109 від 14.09.2023 року ТОВ «КЛІАР ЕНЕРДЖІ» здійснено повну оплату товару на рахунок ТОВ «ВЕЙСТ МЕНЕДЖМЕНТ ГРУП» у розмірі 142 000,00 грн.

За фактом поставки товару позивачем складено податкову накладну від 31.08.2023 року № 1, яку направлено контролюючому органу для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

За отриманою квитанцією від 15.09.2023 з Єдиного вікна приймання звітності Державної податкової служби України позивачу було повідомлено, що реєстрація податкової накладної зупинена: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 31.08.2023 № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку (додаток 1 Порядку). Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».

На виконання пп. 201.16.2 п. 201.16 ст. 201 ПК України, 06.10.2023 року позивачем направлено повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, до якого долучено 18 додатків, а саме:

1. Пояснення № 1 від 06.10.2023 р.

2. Наказ на призначення директора.

3. Договір оренди нежитлових приміщень № 1 від 02.09.2020р.

4. Акт приймання-здачі (надання послуг) від 30.09.2023р.

5. Договір поставки товару № 01-08/2023 від 25.08.2023.

6. Рахунок на оплату покупцю № 1 від 31.08.2023р.

7. Видаткова накладна № 1 від 31.08.2023р.

8. Податкова накладна № 1 від 31.08.2023р.

9. Квитанція від 15.09.2023 р/ реєстраційний номер 9240165294.

10. Платіжне доручення отримане № 1109 від 14.09.2023 р.

11. Акт звірки взаємних розрахунків між ТОВ «КЛІАР ЕНЕРДЖІ».

12. ОСВ 281 рахунку за 08.2023р.

13. Договір поставки № 0104/21 від 14.04.2021р. від ТОВ «БУДСТАР ПРАЙМ».

14. Прибуткова накладна № 22004 від 20.04.2021 р.

15. Прибуткова накладна № 31604 від 16.04.2021 р.

16. Платіжні доручення постачальнику № 36 від 13.05.2021 р., 37 від 13.05.2021 р., 38 13.05.2021 р., 39 від 13.05.2021 р., 46 від 17.05.2021 р.

17. Платіжні доручення постачальнику № 165 від 14.09.2023 р.

18. Виписка АТ КБ «ПРИВАТБАНК» за 14.09.2023 р.

Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області № 9688288/43307303 від 10.10.2023 року відмовлено у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства. Додаткова інформація: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні.

Вважаючи оскаржуване рішення відповідача протиправними, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Вирішуючи даний публічно-правовий спір, суд виходить з наступного.

Частиною 2 ст. 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулюються Податковим кодексом України.

Згідно пп."а", "б" п.185.1 ст.185 ПК України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми п.187.1 ст.187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (п.188.1 ст.188 ПК України).

Відповідно до п.201.1 ст.201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно п.201.7 ст.201 ПК України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Пунктом 201.10 ст.201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Відповідно до пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 р. № 1246 (далі - Порядок № 1246) після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 20.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронні довірчі послуги", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Пунктом 13 Порядку № 1246 передбачено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Аналогічні приписи наведені у п.201.16 ст.201 ПК України, згідно з яким реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 р. № 1165 (далі - Порядок № 1165).

Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку № 1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Згідно пунктів 7, 10, 11 Порядку № 1165 у разі, коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520.

Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 р. № 520, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 р. за № 1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пунктів 2-4 Порядку № 520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (комісії регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку на додану вартість (далі - платник податку) засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" і "Про електронні довірчі послуги".

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку № 520 визначено, що платник податку, який склав податкову накладну/розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації таких податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може подати такі документи:

договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

У разі, коли у квитанції до податкової накладної/розрахунку коригування зазначено код товару/послуги згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності/умовним кодом товару/Державним класифікатором продукції та послуг, операція за яким стала підставою для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів виключно до такої операції.

Пунктами 6, 7 Порядку № 520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги".

За приписами пункту 9 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги".

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Відповідно до пункту 10 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Пунктом 12 Порядку № 520 визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Як встановлено судом, реєстрацію податкової накладної позивача від 31.08.2023 р. № 1 зупинено з тих підстав, що платник податку відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Суд зазначає, що у додатку 1 до Порядку № 1165, визначено критерії ризиковості платника податку. Зокрема, відповідно до п.8 у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Суд звертає увагу на те, що зміст п. 8 «Критеріїв ризиковості платника податку» стосується конкретної господарської операції, зазначеної в поданій на реєстрацію податковій накладній, яка на підставі податкової інформації є ризиковою та з цих підстав платник податків включається до переліку ризикових.

Однак з оскаржуваного рішення не вбачається, яка ризикова операція та по якій податковій накладній досліджувалася податкова інформація по платнику податків.

Крім того, відповідач не надав будь-яких доказів, які б свідчили про наявність у нього наведеної інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, не зазначено суть та характер інформації, що стала підставою для прийняття таких рішень, не ідентифіковано конкретні ризикові операції.

Надіслана позивачу квитанція містять вимогу щодо надання пояснень та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

Однак, податкова накладна №1 від 31.08.2023 року виписана ТОВ «ВЕЙСТ МЕНЕДЖМЕНТ ГРУП» у зв`язку з поставкою товару ТОВ «КЛІАР ЕНЕРДЖІ» на виконання умов договору поставки № 01-08/2023 від 25.08.2023 року згідно видаткової накладної №1 від 31.08.2023 року на загальну суму 142 000,00 грн., у тому числі ПДВ 23 666,67 грн.

Тобто, документами, які підтверджують факт поставки товару є договір поставки від 25.08.2023 р. № 01-08/2023, видаткова накладна №1 від 31.08.2023 року, рахунок на оплату №1 від 31.08.2023 року та платіжна інструкція №1109 від 14.09.2023 року, яка підтверджує факт оплати товару.

У вказаних документах зазначено вид, зміст та обсяг наданих послуг.

Надані позивачем первинні документи відповідають вимогам ст.ст.187, 198, 201 ПК України, ч.2 ст.9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність" та мають відповідну юридичну силу.

Суд погоджується, що Комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області, приймаючи рішення про відмову в реєстрації податкової накладної від 31.08.2022 р. № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з наданням копій документів, складених із порушенням законодавства, не зазначила в рішенні, які саме документи, складені із порушенням законодавства.

При цьому, суд зауважує, що саме лише зазначення про складання документів із порушенням та/або відсутність документів не є достатньою та законною підставою для відмови в реєстрації податкових накладних, оскільки контролюючий орган має зазначити об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкових накладних з урахуванням відсутності таких документів, при цьому має бути надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку.

Не отримуючи запиту про надання конкретних документів, платник податків діє на власний розсуд і направляє до Комісії ті документи, які вважає за потрібне, а тому стверджувати після цього, що він надав не всі документи чи документи, складені із порушенням законодавства є необґрунтованим та протиправним.

Суд зауважує, що на момент прийняття оскаржуваного рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН, позивач підтвердив реальність здійснення господарської операції з контрагентом ТОВ «КЛІАР ЕНЕРДЖІ».

Разом з тим, суд погоджується з доводами відповідачів, що позивачем, у свою чергу, не підтверджено правомірність формування податкової накладної, а надані ним документи та пояснення є недостатніми для її реєстрації, з огляду на наступне.

Як вбачається з витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, видами економічної діяльності позивача за КВЕД є: 38.11 збирання безпечних відходів (основний), 41.20 будівництво житлових і нежитлових будівель, 39.00 інша діяльність щодо поводження з відходами, 38.32 відновлення відсортованих відходів, 38.22 оброблення та видалення небезпечних відходів, 38.21 оброблення та видалення безпечних відходів, 38.12 збирання небезпечних відходів, 42.99 будівництво інших споруд, н.в.і.у.

У ході судового розгляду позивач наголосив, що відповідно до Статуту підприємства товариство має право здійснювати такі види діяльності, як оптова, роздрібна та комісійна торгівля, включаючи торгівлю автомобілями різних марок, іншими транспортними засобами, паливо-мастильними матеріалами, хімічними виробами, металопрокатом та іншими товарами виробничого та невиробничого призначення, тому ніби господарська діяльність позивача передбачає можливість здійснення поставки товарно-матеріальних цінностей.

Також позивач зазначає, що такі види економічної діяльності за КВЕД як 41.20 будівництво житлових і нежитлових будівель та 42.99 будівництво інших споруд, н.в.і.у. передбачають постачання будівельних матеріалів різного роду.

Суд не погоджується з такими доводами позивача, оскільки клас 41.20 будівництво житлових і нежитлових будівель включає в себе: будівництво всіх типів житлових будівель: одноквартирних будівель, багатоквартирних будівель, у т.ч. багатоповерхових; будівництво всіх типів нежитлових будівель: будівель для промислового використання, наприклад, фабрик, заводів, майстерень, складальних цехів тощо, лікарень, шкіл, офісних будівель, готелів, магазинів, торговельних пасажів, ресторанів, будівель аеропортів, критих спортивних комплексів, гаражів, у т.ч. підземних, складів, будівель релігійного призначення, монтаж та установлення збірних конструкцій на будівельних майданчиках (не залежно від того, чи є ці конструкції власного виготовлення); реконструкцію, реставрацію та ремонт житлових будівель.

Клас 42.99 будівництво інших споруд, н.в.і.у. включає в себе: будівництво промислових споруд, крім будівель: нафтопереробних заводів, хімічних заводів; будівельні роботи, крім будівництва будівель, наприклад відкритих спортивних комплексів, будівництво споруд добувної промисловості та пов`язаних із ними споруд, таких як станції навантаження і розвантаження, головні шахтні стволи й шахтні копери, тунелі й горизонтальні виробки; поділ земель із подальшим їх благоустроєм (наприклад, будівництво додаткових доріг, комунальної інфраструктури тощо).

Водночас, як в межах класів 41.20 та 42.99, так і в межах інших видів діяльності позивача не передбачається можливості здійснення поставки товару в якості постачальника на платній основі.

Враховуючи зазначене, податкова накладна №1 від 31.08.2023 року, виписана позивачем, не відповідає його видам діяльності.

У постановах від 12.11.2019 р. у справі № 816/2183/18, від 21.05.2019 р. у справі № 0940/1240/18, від 18.02.2020 р. у справі № 360/1776/19, від 27.04.2020 р. у справі № 360/1050/19, від 18.06.2020 р. у справі № 824/245/19-а Верховний Суд наголошував на тому, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Посилання представника відповідачів у відзиві на те, що позивачем на розгляд комісії не надано документи щодо придбання (походження) товару, документи, що підтверджують наявність виконання господарської діяльності трудовими ресурсами (штатний розпис) є безпідставними, так як, по-перше, комісія регіонального рівня такі документи у позивача не витребовувала; по-друге, підставою для відмови в реєстрації податкової накладної від 31.08.2023 р. № 1 згідно оскаржуваного рішення було "надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства", а не надання або часткове надання позивачем додаткових письмових пояснень та копій документів, про що свідчать відповідні відмітки у рішенні № 9688288/43307303 від 10.10.2023.

Щодо платіжних доручень № 36 від 13.05.2021, № 37 від 13.05.2021, № 38 від 13.05.2021; №39 від 13.05.2021, №46 від 17.05.2021 суд зазначає, що подаючи будь-які документи чи копії документів до контролюючого органу платник податків накладає на нього кваліфікований електронний підпис та електронну печатку (за наявності), чим засвідчує такі документи. Тому, платіжні доручення, отримані у вигляді електронного документа із відповідними електронними цифровими підписами посадових осіб банку та його печатки (за наявності) має ту ж юридичну силу, що і складена в паперовому вигляді.

Невідповідність товаро-транспортних накладних №3 від 20.04.2021 року та № 1 від 16.04.2021 року також спростовується наданими до суду їх копіями.

Таким чином, наведені відповідачами у відзиві підстави для відмови в реєстрації податкової накладної є необґрунтованими.

У той же час контролюючим органом не здійснено порівняння видів діяльності позивача зі змістом виписаної податкової накладної, що виключає у суду можливість задоволення позовних вимог у частині зобов`язання ДПС України зареєструвати спірну податкову накладну.

Водночас, суд вбачає підстави для скасування рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Одеській області № 9688288/43307303 від 10.10.2023 року із зобов`язанням Головного управління ДПС в Одеській області повторно розглянути питання щодо реєстрації податкової накладної №1 від 31.08.2023 року ТОВ «ВЕЙСТ МЕНЕДЖМЕНТ ГРУП» в ЄРПН з урахуванням висновків суду.

Враховуючи викладене, суд вважає, що адміністративний позов позивача підлягає частковому задоволенню.

Згідно ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

За правилами ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Статтею 242 КАС України визначено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

У зв`язку з частковим задоволенням позову, відповідно до приписів ч.3 ст.139 КАС України, понесені позивачем судові витрати підлягають стягненню з відповідача пропорційно до задоволених позовних вимог, у розмірі 2422,40 грн (4844,80 грн / 2 = 2422,40 грн).

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 9, 12, 139, 242-246, 255, 262, 295, 297 КАС України, суд,-

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ВЕЙСТ МЕНЕДЖМЕНТ ГРУП» (65062, м. Одеса, вул. Літературна, буд. 1А, код ЄДРПОУ 43307303) до Головного управління ДПС в Одеській області (65044, м. Одеса, вул. Семінарська, буд.5, код ЄДРПОУ ВП 44069166), Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, буд.8, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення задовольнити частково.

Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС y Одеській області № 9688288/43307303 від 10.10.2023 року.

Зобов`язати Головне управління ДПС в Одеській області повторно розглянути питання щодо реєстрації поданої Товариством з обмеженою відповідальністю «ВЕЙСТ МЕНЕДЖМЕНТ ГРУП» податкової накладної № 1 від 31.08.2023 року в Єдиному реєстрі податкових накладних у порядку, визначеному пунктом 9 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області (65044, м.Одеса, вул.Семінарська, буд.5, код ЄДРПОУ ВП 44069166) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ВЕЙСТ МЕНЕДЖМЕНТ ГРУП» (65062, м. Одеса, вул. Літературна, буд. 1А, код ЄДРПОУ 43307303) судовий збір у розмірі 2422,40 грн.

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст. 255 КАС України.

Рішення може бути оскаржено в порядку та строки встановлені ст. ст. 293, 295 КАС України.

Суддя Токмілова Л.М.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.02.2025
Оприлюднено24.02.2025
Номер документу125336757
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/11040/24

Рішення від 19.02.2025

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л.М.

Ухвала від 12.11.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л.М.

Ухвала від 28.08.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л.М.

Ухвала від 20.05.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л.М.

Ухвала від 15.04.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Токмілова Л.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні