Постанова
від 20.02.2025 по справі 420/8365/24
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20 лютого 2025 р.м. ОдесаСправа № 420/8365/24

Перша інстанція: суддя Танцюра К.О.,

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

судді-доповідача Турецької І. О.,

суддів Градовського Ю. М., Яковлєва О. В.

розглянувши, в порядку письмового провадження, апеляційну скаргу Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 21 травня 2024 року у справі за позовом адвоката Ганущака Івана Григоровича, який діє в інтересах Товариства з обмеженою відповідальністю «РИСОІЛ УКРАЇНА», до Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії

В С Т А Н О В И В:

Короткий зміст позовних вимог.

У березні 2024 року адвокат Ганущак І. Г., який діє в інтересах Товариства з обмеженою відповідальністю «РИСОІЛ УКРАЇНА» (далі ТОВ «РИСОІЛ УКРАЇНА»), звернувся до суду першої інстанції з позовом до Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, Державної податкової служби України, в якому просить:

1) визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків від 21.09.2023 :

- №9563563/41041279 про відмову у реєстрації ПН №36 від 13.06.2023;

- №9563665/41041279 про відмову у реєстрації ПН №44 від 14.06.2023;

- №9563674/41041279 про відмову у реєстрації ПН №47 від 15.06.2023;

- №9563683/41041279 про відмову у реєстрації ПН №49 від 16.06.2023;

- №9563684/41041279 про відмову у реєстрації ПН №55 від 19.06.2023;

- №9563686/41041279 про відмову у реєстрації ПН №57 від 20.06.2023;

2) зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні: №36 від 13.06.2023, №44 від 14.06.2023, №47 від 15.06.2023, №49 від 16.06.2023, №55 від 19.06.2023, №57 від 20.06.2022, датою їх подання.

Обґрунтовуючи позовні вимоги адвокат зазначає, що рішення про відмову в реєстрації податкових накладних не відповідають вимогам щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акту індивідуальної дії.

Як указує представник ТОВ «РИСОІЛ УКРАЇНА», в квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних суб`єкт владних повноважень не навів конкретний перелік документів, які необхідно надати для реєстрації податкової накладної.

Аргументуючи свою позицію адвокат, покликаючись на Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН), затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 (далі Порядок №520), указує, що хоча перелік документів, необхідний для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН визначений наведеним нормативним актом, конкретний перелік таких документів може залежати, зокрема від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.

Тобто, на його переконання, зміст переліку документів, встановлений пунктом 5 Порядку № 520 свідчить про те, що він є загальним і повинен диференціюватися в залежності від того, яка господарська операція покладена в основу виникнення податкових зобов`язань, тобто узгоджуватися з вимогами, як пункту 185.1 статті 185, так і пункту статті 187 Податкового кодексу України (далі ПК України).

Резюмуючи викладене, адвокат вважає, що контролюючий орган повинен під час зупинення реєстрації податкової накладної не лише запропонувати надати документи, а навести їх конкретний перелік, оскільки в пункті 5 Порядку № 520 наведений приблизний та не вичерпний («може включати») перелік документів необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена в ЄРПН.

На переконання адвоката, оскаржувані рішення не відповідають критеріям чіткості та зрозумілості акту індивідуальної дії та породжує його неоднозначне трактування, що у свою чергу, впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.

Водночас, за твердженням адвоката, платником податків наданий достатній пакет документів для підтвердження здійснення господарських операцій та для необхідності реєстрації податкових накладних, а тому підстави для зупинення реєстрації податкових накладних та винесення оскаржуваних рішень, на переконання адвоката, відсутні.

Мотивуючи позовну вимогу про обов`язок ДПС України зареєструвати в ЄРПН спірні податкові накладні, адвокат Ганущак І.Г. посилається на статтю 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту), в якій наголошено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, були порушені, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження. При цьому, під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.

Отже, на її думку, задоволення наведеної вимоги, є дотриманням судом гарантій про те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений і вказане рішення неможливо визнати втручанням у дискреційні повноваження відповідачів, оскільки ними такі повноваження були самостійно реалізовані шляхом прийняття оскаржених рішень, які були предметом судового контролю у межах цієї справи.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 21 травня 2024 року, ухваленим за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін, позов ТОВ «РИСОІЛ УКРАЇНА» - задоволено.

Визнано протиправними та скасовані рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків від 21.09.2023 №9563563/41041279; №9563665/41041279; №9563674/41041279; №9563683/41041279; №9563684/41041279; №9563686/41041279.

Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні №36 від 13.06.2023, №44 від 14.06.2023, №47 від 15.06.2023, №49 від 16.06.2023, №55 від 19.06.2023, №57 від 20.06.2022, датою їх подання.

Суд стягнув за рахунок бюджетних асигнувань Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків на користь ТОВ «РИСОІЛ УКРАЇНА» суму сплаченого судового збору в розмірі 9084,00 грн.

Також за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України, на користь ТОВ «РИСОІЛ УКРАЇНА», суд стягнув судовий збір у розмірі 9084,00 грн.

Вирішуючи спір по суті, суд першої інстанції вказав, що у спірних рішеннях контролюючий орган не зазначив, які саме документи не надані платником податку, з того загального переліку документів, що містить форма цього рішення.

Суд першої інстанції звернув увагу, що в матеріалах справи наявні пояснення та перелік документів, надані ТОВ «РИСОІЛ УКРАЇНА» на виконання рішення суб`єкта владних повноважень про зупинення реєстрації податкових накладних, яких, на думку суду, було достатньо для підтвердження здійснення господарської діяльності.

Далі суд першої інстанції зробив акцент на тому, що загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Вживання контролюючим органом загального посилання на надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства без конкретизації, не може вважатись обґрунтованим.

Як указав суд, невиконання контролюючим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії, призводить до визнання його протиправним, у зв`язку з чим наявні підстави для скасування такого акта.

Щодо зобов`язальної частини позову суд першої інстанції вважав, що ТОВ «РИСОІЛ УКРАЇНА» надані усі необхідні документи для реєстрації податкової накладної, а тому задля того, щоб спір між сторонами був вирішений остаточно, слід зобов`язати ДПС України зареєструвати податкові накладні в ЄРПН.

Короткий зміст вимог апеляційної скарги.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, покликаючись на неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, представник Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків подав апеляційну скаргу, в якій просить його скасувати та ухвалити нове рішення про відмову в задоволенні позову.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначає, що рішення про відмову в реєстрації податкових накладних, прийняті виключно в межах діючого законодавства та з дотриманням усіх необхідних критеріїв.

Скаржник указує, що реєстрація податкових накладних була зупинена, оскільки обсяг постачання товарів дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/ послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та додаткові документи для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Мотивуючи свою позицію скаржник указує, що оскаржувані рішення Комісією з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН були прийняті у зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена в ЄРПН, при отримані повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, платником податку.

Як пояснює скаржник, за результатами розгляду поданих платником податку копій документів, Комісія встановила, що ТОВ «РИСОІЛ УКРАЇНА» не надало електронні товарно транспортні накладні (далі е-ТТН) або скановані їх копії, надання яких на адресу Покупця передбачено Договором №06/06 від 06.06.2023.

Також скаржник указує, що в реєстрі відвантаженого вантажу за період з 01.06.2023 по 30.06.2023 вказано перевізника, вид транспорту, номери транспортного засобу, але з цього реєстру неможливо з`ясувати, що відвантаження здійснено саме на адресу ТОВ «КРОНА ІМПУЛЬС».

Окрім того, як указує скаржник, аналізом поданих документів установлено відсутність копій зведених регістрів, а саме: обороти по рахункам 701 «Дохід від реалізації готової продукції» та 79 «Результат операційної діяльності» щодо покупця ТОВ «КРОНА ІМПУЛЬС», в яких відображається завершення господарської операції.

З огляду на викладене, скаржник вважає, що документи, надані разом із повідомленнями про надання пояснень та копій документів, є сумнівними та ймовірно складені з порушенням чинного законодавства.

При цьому, скаржник наголошує на тому, що обов`язок довести реальність господарської операції та підтвердити її належними документами покладається виключно на позивача. При цьому, первинні документи мають відповідати стандартам бухгалтерського обліку та вимогам Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність».

На переконання скаржника, на час винесення спірних рішень про відмову в реєстрації податкових накладних, платник податків не виконав вимоги ПК України та Порядку №520 щодо підтвердження правомірності формування та подання податкових накладних і саме з цих підстав контролюючий орган відмовив в реєстрації податкової накладної.

Окремо скаржник наполягає на відсутності правових підстав для зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні, оскільки така вимога відноситься виключно до дискреційних повноважень контролюючого органу.

Адвокат ТОВ «РИСОІЛ УКРАЇНА» у відзиві на апеляційну скаргу, посилаючись на доводи, які ідентичні доводам викладеним у позовній заяві та які узгоджуються із висновками суду першої інстанції, зазначає про безпідставність та необґрунтованість апеляційної скарги.

Рішення суду адвокат вважає законним та обґрунтованим, у зв`язку з чим просить в задоволенні скарги відмовити, а рішення суду залишити без змін.

Стаття 311 КАС України надає право суду апеляційної інстанції розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).

Фактичні обставини справи.

ТОВ «РИСОІЛ УКРАЇНА» 21.12.2016 зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, код ЄДРПОУ 41041279.

ТОВ «РИСОІЛ УКРАЇНА» перебуває на обліку в ГУ ДПС в Одеській області, юридична адреса: 65001, Одеська область, місто Чорноморськ, вулиця Транспортна, будинок 28.

Основний вид економічної діяльності ТОВ «РИСОІЛ УКРАЇНА» за КВЕД 46.21: Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин.

Інші види діяльності: 46.11 Діяльність посередників у торгівлі сільськогосподарською сировиною, живими тваринами, текстильною сировиною та напівфабрикатами; 46.33 Оптова торгівля молочними продуктами харчування, яйцями, харчовими оліями та жирами; 46.38 Оптова торгівля іншими продуктами харчування, у тому числі рибою, ракоподібними та молюсками; 46.75 Оптова торгівля хімічними продуктами; 52.10 Складське господарство; 52.24 Транспортне оброблення вантажів; 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту; 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля.

Для здійснення господарської діяльності ТОВ «РИСОІЛ УКРАЇНА» закуповує сільськогосподарську продукцію на території різних областей України (Одеської, Вінницької, Черкаської, Кіровоградської, Запорізької, Чернігівської, Київської), для зберігання якої має укладені договори з елеваторами (ТОВ «РОЗДІЛЬНЯНСЬКИЙ ЕЛЕВАТОР», TOB «ВВТ ГРЕЙН», ТОВ «РІВ.А.ХОЛДІНГ», а також договори про надання транспортно - експедиційних послуг з декількома суб`єктами господарювання.

Особливістю господарської діяльності ТОВ «РИСОІЛ УКРАЇНА» за кодом КВЕД 46.33 (Оптова торгівля молочними продуктами, яйцями, харчовими оліями та жирами) є те, що для виробництва олії соняшникової нерафінованої (код УКТ ЗЕД 15121119000), макухи соняшникової (код УКТ ЗЕД 2306300000), лушпиння соняшникового гранульованого (код УКТ ЗЕД 1404900000) був укладений договір на переробку давальницької сировини № 9 від 12.05.2022 з ТОВ «БІОІЛ УНІВЕРСАЛ УКРАЇНА», оскільки у ТОВ «РИСОІЛ УКРАЇНА» були відсутні власні виробничі потужності для виготовлення вказаної продукції.

Пунктом 1.2. Договору на переробку давальницької сировини №9 від 12.05.2022 визначено термін продукція, а саме партія Продукції, кінцева продукція та/або готова продукція - олія соняшникова пресована нерафінована, макуха соняшникова, лушпиння соняшникове гранульоване (а.с.91, т.1).

06.06.2023, з метою подальшої реалізації лушпиння соняшникового гранульованого, між ТОВ «РИСОІЛ УКРАЇНА» (Продавець) та ТОВ «КРОНА ІМПУЛЬС» (Покупець) укладений Договір поставки №06/06 (далі Договір) (а.с.70).

Згідно пункту 1.1. розділу 1 «Предмет договору» Продавець зобов`язується поставити і передати у власність Покупця, а Покупець зобов`язується прийняти і оплатити лушпиння соняшникове гранульоване, надалі Товар, (українського походження із насіння соняшника врожаю 2022 року) на умовах Франко перевізник (FCA) ТОВ «БІОІЛ УНІВЕРСАЛ УКРАЇНА», згідно з правилами Інкотермс 2010.

Пункт 2.1. розділу 2 «Кількість та якість товару» цього Договору передбачає, що кількість Товару, що постачається за Договором, складає 200,00 метричних тонн (допустиме відхилення кількості товару +/-10% від кількості Товару за вибором Продавця).

Згідно пунктів 4.1.-4.2. розділу 4 «Ціна товару» цього Договору, ціна Товару за одну метричну тонну складає 2916,40 грн без ПДВ, крім того ПДВ 583,34 грн, разом з ПДВ 3500,04 грн.

Орієнтована вартість товару складає 583 340 грн без ПДВ, крім того ПДВ 116 668 грн, разом з ПДВ 700 008 грн.

На виконання вказаного договору поставки, постачальником, ТОВ «РИСОІЛ УКРАЇНА», складені та підписані видаткові накладні щодо поставки Товару: «лушпиння соняшникове гранульоване»:

- № 191 від 13.06.2023 на суму 154 001,76 грн з ПДВ,

- № 195 від 14.06.2023 на суму 77.000,88 грн з ПДВ,

- № 209 від 15.06.2023 на суму 11 000,88 грн з ПДВ,

- № 210 від 16.06.2023 на суму 154 001,76 грн з ПДВ,

- № 212 від 19.06.2023 на суму 154 001,76 грн з ПДВ,

- № 218 від 20.06.2023 на суму 77 000,88 грн з ПДВ (а.с.75-80, т.1).

ТОВ «КРОНА ІМПУЛЬС» здійснило оплату за відвантажений товар за Договором поставки №06/06 наступними платіжними дорученнями:

- № 9074 від 13.06.2023 р. на суму 154 000,00 гри з ПДВ,

- № 115 від 14.06.2023 на суму 154 000,00 грн з ПДВ,

- № 9Ї47 від 15.06.2023 на суму 77 000,00 грн з ПДВ,

- № 9200 від 16.06.2023 на суму 154 000,00 грн з ПДВ,

- № 9253 від 19.06.2023 на суму 77 000,00 грн з ПДВ,

- № 9264 від 20.06.2023 на суму 77 000,00 грн з ПДВ,

Оплата підтверджується банківськими виписками по рахунку (а.с.82-90 т.1).

На виконання вимог пункту 201.1 статті 201 ПК України, за наслідком проведення господарських операцій ТОВ «РИСОІЛ УКРАЇНА» склало та направило до ДПС України на реєстрацію в ЄРПН податкові накладні:

- № 36 від 13.06.2023 на суму 154 001,76 грн з ПДВ;

- №44 від 14.06.2023 р. на суму 153 998,24 грн з ПДВ;

- № 47 від 15.06.2023 р, на суму 77 000,00 грн з ПДВ;

- № 49 від 16.06.2023 р. на суму 154 000,00 грн з ПДВ;

- № 55 від 19.06.2023 на суму 77007,04 грн. з ПДВ;

- № 57 від 20.06.2023 на суму 77 000,88 грн з ПДВ (а.с.19-34,т.1).

Згідно квитанцій про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку корегування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, документи доставлені до Автоматизованої системи «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України. Документи були прийняті, однак реєстрація зупинена.

Підставою зупинення реєстрації податкових накладних контролюючий орган вказав, що платник податку, який подав для реєстрації ПН/РК в ЄРПН, відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, тобто наявна податкова інформація, що обсяг постачання товару/послуги 1404, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного, як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання. Додатково повідомлено: показник «D»=8.1728%, «Р»=758280.

Запропоновано платнику податків надати пояснення та копії документів достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН (а.с.17-33, т.1).

01.09.2023, на пропозицію податкового органу, ТОВ «РИСОІЛ УКРАЇНА» направило повідомлення № 8 про надання пояснень щодо поданих податкових накладних та разом з повідомленням направило копії первинних документів, що підтверджують здійснення господарської операції, у загальній кількості 17 додатків.

У поясненнях платник податків зазначив основні види діяльності ТОВ «РИСОІЛ УКРАЇНА», вказав основних контрагентів, з якими укладені договори складського зберігання з елеваторами, договори про надання транспортно-експедиційних послуг та договори перевезення.

До контролюючого органу платник податку також надав копію договору поставки №06/06 від 06.06.2023, укладеного між ТОВ «РИСОІЛ УКРАЇНА» (Продавець) та ТОВ «КРОНА ІМПУЛЬС» (Покупець), копії видаткових накладних щодо поставки лушпиння соняшникового гранульованого.

Саме на підставі даного Договору були виписані податкові накладні, реєстрація в ЄРПН яких зупинена, указані у рішенні вище, а також: копії виписок по рахунку, оборотно-сальдові відомості по рахунку (а.с.37, т. 1).

11.09.2023 контролюючий орган направив платнику податків повідомлення про надання додаткових пояснень та документів, необхідних для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію поданих податкових накладних в ЄРПН.

В повідомленні указано, що необхідно надати копії документів на підтвердження зазначеної у податкові накладній, зокрема, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, первинних документів щодо постачання товарів.

15.09.2023, на пропозицію контролюючого органу засобами електронного зв`язку, «РИСОІЛ УКРАЇНА» направило повідомлення №6 щодо надання пояснень до поданих податкових накладних, разом з яким направило копії документів, що підтверджують здійснення господарської операції, у загальній кількості 11 додатків:

-договір на переробку давальницької сировини №9 від 12.05.2022,

- акт приймання передачі №23 від 30.05.2023;

- акт приймання-передачі №24 від 30.05.2023,

- виробничий звіт на травень 2023 року,

- акти надання послуг зберігання від 30.05.2023 №22 та №23,

- акт надання послуг з фасування готової продукції №25 від 30.06.2023,

- реєстр відвантаженого вантажу за період з 01.06.2023 по 30.06.2023,

- акт надання послуг зберігання готової продукції №28 від 30.06.2023, та рахунок №6 від 12.06.2023(а.с.53,т.1)

21.09.2023 Комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, на підставі пункту 200-1.3 статті 200-1 ПК України, прийняла рішення:

- №9563563/41041279 про відмову у реєстрації ПН №36 від 13.06.2023;

- №9563665/41041279 про відмову у реєстрації ПН №44 від 14.06.2023;

- №9563674/41041279 про відмову у реєстрації ПН №47 від 15.06.2023;

- №9563683/41041279 про відмову у реєстрації ПН №49 від 16.06.2023;

- №9563684/41041279 про відмову у реєстрації ПН №55 від 19.06.2023;

- №9563686/41041279 про відмову у реєстрації ПН №57 від 20.06.2023.

Підставами відмови у реєстрації поданих ТОВ «РИСОІЛ УКРАЇНА» податкових накладних, в оскаржуваному рішенні, Комісія зазначила: ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та\або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН.

У розділі додаткова інформація відсутні посилання на конкретні документи (а.с. 58-69, т.1).

ТОВ «РИСОІЛ УКРАЇНА» вважає, що надало усі необхідні документи для реєстрації податкових накладних, а тому відмову у такій реєстрації вважає протиправною.

Джерела правового регулювання (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) та оцінка суду апеляційної інстанції доводів апеляції і висновків суду першої інстанції.

Перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції фактичних обставин справи та правильність застосування норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що відсутні підстави для задоволення апеляції, з огляду на таке.

В апеляційній скарзі Південне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків зазначає, що висновок суду першої інстанції про обов`язок контролюючого органу у квитанції про зупинення податкової накладної вказати точний перелік документів, які слід надати на розгляд Комісії, суперечить вимогам чинного законодавства щодо встановленого переліку обов`язкової інформації, яка зазначається у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної.

Для вирішення питання щодо обґрунтованості даного доводу апеляції, слід звернутися до приписів Податкового кодексу України.

Так, пункт 201.16 статті 201 Податкового кодексу України встановлює, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України встановлений обов`язок платника податків на дату виникнення податкових зобов`язань скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Пункт 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 року (далі-Порядок № 1246) визначає, що податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України(далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з пунктом 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Відповідно до положень пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, постановою Кабінету Міністрів України від 11.2.2019 № 1165 затверджений Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165 у редакції від 11.01.2023, чинній на час ухвалення оскаржуваного рішення).

На час виникнення та розвитку спірних, у цій справі, правовідносин, діє постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» від 11.12.2019 №1165. Зокрема, цією постановою був затверджений Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок №1165), який визначає механізм зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації ПН/РК в Реєстрі, права та обов`язки їх членів.

Пункт 3 Порядку №1165 визначає, що податкові накладні/розрахунки накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, складеної на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості хоча б одного з товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку, за винятком розрахунку коригування, визначеного підпунктом 7 цього пункту), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування

Пункт 4 Порядку №1165 визначає, що у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Пункт 5 Порядку№1165 встановлює, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Відповідно до пунктів 7-8 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.

Згідно пункту 10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Пункт 11 Порядку №1165 визначає, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Згідно матеріалів справи, у квитанції про зупинення контролюючий орган запропонував надати платнику податку пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію ПН в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Водночас, колегія суддів зауважує, що контролюючий орган не конкретизував обсяг документів, які має подати товариство, а ТОВ «РИСОІЛ УКРАЇНА» діючи на власний розсуд, з метою подальшої реєстрації (після зупинення) податкової накладної 01.09.2023 направило до контролюючого органу пояснення та указані вище у рішенні документи.

Слід зазначити, що відсутність у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної інформації, які саме документи слід надати до контролюючого органу для реєстрації податкової накладної, фактично ставить платника податку у стан невизначеності у питанні документального спростування існуючих на думку контролюючого органу ризиків.

Позивач надає контролюючому органу копії документів на власний розсуд, оскільки відповідачем в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не зазначено, які саме конкретно документи необхідно подати.

Так, підпункт 3 пункту 11 Порядку № 1165 чітко встановлює, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Тобто, контролюючий орган також повинен не переписувати загальну фразу, а зазначати конкретні документи, які не вистачає платнику податку для реєстрації поданої ПН/РК.

Як мовилося вище, підставою для зупинення реєстрації податкових накладних надісланих ТОВ «РИСОІЛ УКРАЇНА», стало те, що платник податку, який подав для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

На час формування квитанції, якою зупинена реєстрація податкової накладної, Критерії ризиковості здійснення операцій визначені додатком 3 до Порядку №1165.

Пункт 1 встановлює такі Критерії: « Обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 року у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.».

У направлених платнику квитанціях підставою зупинення реєстрації податкової накладної вказано, що обсяг постачання товару/послуги дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання.

Також квитанція містить вимогу про надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, однак без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття відповідного рішення.

Слід зазначити, що посилання у квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних на пункт 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій не розкриває зміст та не конкретизує підстав зупинення реєстрації податкових накладних, а також не відображає переліку документів, необхідних податковому органу для реєстрації таких накладних.

Наказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019 затверджений «Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» (далі - Порядок №520).

Так, відповідно до пункту 4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі.

Пункт 5 Порядку №520 визначає перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, реєстрація яких зупинена, може включати:

-договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

-договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

-первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

-розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

-документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством

-інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена в Реєстрі.

Слід зазначити, що наведений перелік документів є загальним, а застосований законодавцем вираз «може включати» безумовно свідчить про необхідність індивідуального застосування відповідної норми, виходячи з конкретних господарських операцій та об`єму наданих документів.

Колегія суддів зауважує, що з 08.03.2023 пункт 9 Порядку № 520 викладений в новій редакції, на підставі наказу Міністерства фінансів № 19 від 12.01.2023, яким змінений порядок розгляду контролюючим органом, поданих платником податків письмових пояснень та копій документів до зупинених ПН/РК.

Відповідно до абзаців 2 - 5 цього пункту, за результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

-або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

-або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;

-або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Відповідно до абзацу 6 пункту 9 Порядку № 520 платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

Згідно абзацу 9 пункту 9 Порядку № 520 якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.

Пункт 10 Порядку № 520 визначає, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

-ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

-та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Відповідно до пункту 11 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

-ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена в Реєстрі;

-та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

-та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Системний аналіз вищенаведених законодавчих приписів свідчить про те, з 08.03.2023 контролюючий орган на етапі зупинення реєстрації ПН/РК має можливість реалізувати свої функції шляхом складення та направлення повідомлення про надання додаткових пояснень та та/або документів, а затверджена форма повідомлення зобов`язує податковий орган зазначати конкретні пояснення та документи, яких не вистачає платнику податку для реєстрації поданої ПН/РК. Також передбачена відповідальність платника податків у разі невиконання зазначених вимог комісії у формі відмови у реєстрації ПН/РК.

Згідно матеріалів справи, контролюючий орган, зупиняючи реєстрацію податкової накладної не вказав платнику податку, які саме документи необхідно йому надати задля того, щоб реєстрація податкової накладної в ЄРПН відбулася.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не визначений перелік документів, який є недостатнім для проведення реєстрації податкової накладної, не наведено обставини, які саме документи оформлено платником з порушенням законодавства.

ТОВ «РИСОІЛ УКРАЇНА», діючи на власний розсуд, з метою подальшої реєстрації (після зупинення) податкової накладної 01.09.2023 направив до контролюючого органу пояснення та указані вище у рішенні документи.

11.09.2023 контролюючий орган направив платнику податків повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів.

На вимогу контролюючого органу ТОВ «РИСОІЛ УКРАЇНА» 15.09.2023 також надало пояснення та копії документів, у кількості додатків, що наведена у рішенні вище.

Втім, контролюючий орган, не надаючи оцінки поданим поясненням, не заявляючи про дефектність змісту чи форми попередньо поданих документів, не зазначаючи у рішенні, яких саме документів не вистачає для прийняття позитивного рішення, прийняв оскаржуване рішення про відмову в реєстрації податкової накладної.

Як мовилося вище, підставами відмови у реєстрації податкової накладної в оскаржуваному рішенні Комісія зазначила: у зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отримані повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

В апеляційній скарзі контролюючий орган розкриває свою тезу, та зазначає, що ТОВ «РИСОІЛ УКРАЇНА» не надало е-ТТН або скановані копії транспортних накладних, надання яких на адресу Покупця передбачено Договором №06/06 від 06.06.2023.

Також скаржник указує, що в реєстрі відвантаженого вантажу за період з 01.06.2023 по 30.06.2023 вказано перевізника, вид транспорту, номери транспортного засобу, але з цього реєстру неможливо з`ясувати, що відвантаження здійснено саме на адресу ТОВ «КРОНА ІМПУЛЬС».

Окрім того, як указує скаржник, поданими документами встановлена відсутність копій зведених регістрів, а саме: обороти по рахункам 701 «Дохід від реалізації готової продукції» та 79 «Результат операційної діяльності» по покупцю ТОВ «КРОНА ІМПУЛЬС», що відображають завершення господарської операції.

З огляду на викладене, скаржник вважає, що документи, надані разом із повідомленнями про надання пояснень та копій документів, є сумнівними та ймовірно складені з порушенням чинного законодавства.

Водночас, такі твердження скаржника колегія суддів оцінює критично, оскільки вони спростовуються матеріалами справи та встановленими обставинами, зокрема, наданням копій первинних документів: договорів оренди та суборенди, актами надання послуг, платіжною інструкцією та випискою по банківському рахунку.

Колегія суддів наголошує, що фактично контролюючий орган шляхом зупинення реєстрації податкових накладних в ЄРПН намагається провести документальну перевірку платника податків щодо придбання ним сировини «соняшник», з яких було отримано лушпиння соняшнику, яке реалізовано ТОВ «КРОНА ІМПУЛЬС», однак, здійснення моніторингу податкових накладних не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок, як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Також колегія суддів зазначає, що відсутність певного документа чи ненадання його контролюючому органу не може бути підставою для відмови в реєстрації податкової накладної, за умови що інші документи підтверджують проведення господарської операції.

З цього приводу колегія суддів вважає доречним зазначити, що Верховний Суд у постанові від 07.12.2022 у справі №500/2237/20 сформував правовий висновок, що, приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності.

Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України.

Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкових накладних, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

Також колегія вважає доречним звернути увагу на позицію Верховного Суду, викладену у постанові від 02.04.2019 по справі №822/1878/18, яка полягає у тому, що загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Колегія суддів вважає, що надані ТОВ «РИСОІЛ УКРАЇНА» під час процедури реєстрації податкових накладних пояснення та документи, у своїй сукупності, надавали можливість контролюючому органу здійснити реєстрацію податкових накладних.

Водночас, невиконання контролюючим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії має наслідком визнання його протиправним.

В апеляційній скарзі податковий орган також указує на те, що відсутні правові підстави для зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні, оскільки така вимога відноситься виключно до дискреційних повноважень контролюючого органу.

Досліджуючи рішення суду першої інстанції, в частині обов`язку зареєструвати в ЄРПН податкові накладні подані ТОВ «РИСОІЛ УКРАЇНА», у розрізі доводів скаржника, колегія суддів установила таке.

Згідно з пунктами 2, 4, 10 частини 2 статті 245 КАС України, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

Відповідно до пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрація яких зупинена, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому, датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

У даному випадку, зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН подані податкові накладні є дотриманням судом гарантій про те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений та є належним способом захисту порушеного права, оскільки позивач в повній мірі виконав свій обов`язок щодо надіслання до податкового органу всіх необхідних первинних документів та пояснень на підтвердження факту господарської операції з контрагентом, який зазначений в податковій накладній.

Зважаючи на те, що судом першої та апеляційної інстанцій установлено протиправність рішення суб`єкта владних повноважень щодо відмови в реєстрації спірних податкових накладних, то, відповідно, вимога позивача про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну є також обґрунтованою.

Таким чином, враховуючи, що товариство надало документи для реєстрації податкових накладних, є цілком правомірним рішення суду про обов`язок контролюючого органу провести реєстрацію спірних податкових накладних.

З урахуванням вищевикладеного, колегія суддів дійшла висновку, що доводи апеляційної скарги правильність висновків суду першої інстанції не спростовують, будь-яких доводів, з боку скаржника, які б могли свідчити про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права або порушення норм процесуального права, апеляційна скарга не містить.

Відповідно до вимог статті 316 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги, якщо суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін.

На думку колегії суддів, суд першої інстанції порушень матеріального і процесуального права при вирішенні справи не допустив, наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують, а тому підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування судового рішення відсутні.

Розподіл судових витрат, відповідно до вимог статті 139 КАС України не передбачений.

Стаття 328 КАС України встановлює право учасників справи, а також осіб, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки на касаційне оскарження рішення суду першої інстанції після апеляційного перегляду справи, а також постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково у випадках, визначених цим Кодексом.

Водночас пункт 2 частини 5 вказаної статті встановлює, що не підлягають касаційному оскарженню, у тому числі судові рішення у справах незначної складності та інших справах, розглянутих за правилами спрощеного позовного провадження (крім справ, які відповідно до цього Кодексу розглядаються за правилами загального позовного провадження), крім випадків якщо:

а) касаційна скарга стосується питання права, яке має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовної практики;

б) особа, яка подає касаційну скаргу, відповідно до цього Кодексу позбавлена можливості спростувати обставини, встановлені оскарженим судовим рішенням, при розгляді іншої справи;

в) справа становить значний суспільний інтерес або має виняткове значення для учасника справи, який подає касаційну скаргу;

г) суд першої інстанції відніс справу до категорії справ незначної складності помилково.

Отже, враховуючи, що судом апеляційної інстанції постановлено рішення у справі розглянутої за правилами спрощеного позовного провадження, відсутні підстави для його оскарження в касаційному порядку.

Керуючись статтями 308, 311, 316, 322, 325, 328 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків залишити без задоволення.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 21 травня 2024 року у справі за позовом адвоката Ганущака Івана Григоровича, який діє в інтересах Товариства з обмеженою відповідальністю «РИСОІЛ УКРАЇНА», до Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню в касаційному порядку до Верховного Суду не підлягає, за винятком випадків, перелічених у пункті 2 частини 5 статті 328 КАС України.

Доповідач - суддя І. О. Турецька

суддя Ю. М. Градовський

суддя О. В. Яковлєв

Повне судове рішення складено 20.02.2025.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.02.2025
Оприлюднено25.02.2025
Номер документу125339575
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/8365/24

Постанова від 20.02.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Ухвала від 10.07.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Ухвала від 01.07.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Ухвала від 01.07.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Ухвала від 26.06.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Ухвала від 21.06.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Рішення від 21.05.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Танцюра К.О.

Ухвала від 09.04.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Танцюра К.О.

Ухвала від 18.03.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Танцюра К.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні