Рішення
від 21.02.2025 по справі 317/6747/24
ЗАПОРІЗЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 317/6747/24

Провадження № 2/317/450/2025

З А О Ч Н Е Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

21 лютого 2025 року м. Запоріжжя

Запорізький районний суд Запорізької області у складі:

головуючого судді ТкаченкоМ.О.,

за участю секретаря судового засідання Мазуренко А.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в порядку спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовом Управління соціального захисту населення та ветеранської політики Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплачених коштів допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам,

В С Т А Н О В И В:

У грудні 2024 року до Запорізького районного суду Запорізької області надійшов позов Управління соціального захисту населення та ветеранської політики Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплачених коштів допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам.

Позовна заява вмотивована тим, що на обліку в Управлінні соціального захисту населення та ветеранської політики Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області перебуває ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка відповідно до Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» отримувала допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам.

09.04.2024 до Управління із заявою про надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам звернулась ОСОБА_1 , та просила надати допомогу собі та своєму сину ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 .

На підставі поданої заяви і доданих документів відповідно до порядку №332 Управлінням було винесено рішення від 24.05.2024 про призначення допомоги ОСОБА_1 та ОСОБА_2 в період з 01.03.2024 в розмірі 5000 грн щомісяця.

В рамках проведення перевірки Міністерством соціальної політики України стосовно правильності надання державної соціальної допомоги, Управлінням було здійснено верифікацію особових справ одержувачів зазначеної допомоги.

За даними Державної прикордонної служби України ОСОБА_2 виїхав з України через пункт пропуску Мостиська 26.02.2024, ОСОБА_1 виїхала з України 23.06.2024 через пункт пропуску Грушів. Відомості щодо повернення в Україну вказаних осіб відсутні.

Розпорядженням Управління було зупинено виплати допомоги ВПО ОСОБА_1 , та ОСОБА_2 з 01.09.2024.

Отже, за результатами верифікації ОСОБА_1 та її син ОСОБА_2 відповідно до законодавства з квітня 2024 не мали права на отримання допомоги.

Управлінням було зроблено перерахунок надміру виплачених коштів, відповідно до якого переплата державних коштів за період з 01.04.2024 по 30.09.2024 складає 30000,00 грн, про що було повідомлено відповідача листом №07-14/3444 від 14.11.2024, однак відповідачка не вжила заходів щодо сплати надміру виплачених коштів.

Ухвалою суду від 26.12.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження, призначено судове засідання.

Представник позивача у судове засідання не з`явився, про дату, час і місце слухання справи повідомлявся належним чином, надав заяву про розгляд справи без його участі, проти винесення заочного рішення не заперечує (а.с. 30).

Відповідач у судове засідання не з`явилася, про дату, час і місце слухання справи повідомлялася своєчасно та належним чином, про причини неявки не повідомила (а.с. 25, 31, 32). Жодних заяв та клопотань, відзиву на позовну заяву не надала.

Згідно із ч. 1 ст. 223 ЦПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

На підставі наведеного, суд вважає за можливе розглянути справу за відсутності осіб, що не з`явилися та повідомлялися завчасно і належним чином про дату, час та місце розгляду справи.

Відповідно до ч. 2 ст. 247 ЦПК України, у разі, якщо розгляд справи здійснюється судом за відсутністю осіб, які беруть участь у справі, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального засобу не здійснюється.

У зв`язку із наведеним, суд, на підставі ч. 5 ст. 223, ст. 280 ЦПК України, постановляє заочне рішення.

Дослідивши матеріали справи, суд установив наступне.

Відповідно до довідки №2311-7001675005 від 27.12.2022 ОСОБА_1 взята на облік внутрішньо-переміщеної особи за адресою: АДРЕСА_1 (а.с. 8).

09.04.2024 ОСОБА_1 звернулась до Управління соціального захисту населення та ветеранської політики Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області із заявою про призначення допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, до якої також було включено інформацію щодо неповнолітньої дитини ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 (а.с. 9-10, 13). Своїм підписом в заяві також підтвердила, що проінформована, що допомога не призначається у разі відповідності критеріям, встановленим пунктами 7 і 8 Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам.

З матеріалів справи вбачається, що рішенням Управління соціального захисту населення та ветеранської політики Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області №52311-18372183-2024-1 від 24.05.2024 відповідачу призначено допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам в розмірі 5000,00 грн (а.с. 11).

Відповідно до інформації Державної прикордонної служби України від 06.12.2024 вбачається, що ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 виїхав з України 26.02.2024, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 виїхала з України 23.06.2024 (а.с. 14).

Відповідно до розпорядження Управління соціального захисту населення та ветеранської політики Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області зупинено виплату допомоги ОСОБА_1 з 01.09.2024 (а.с. 12).

Згідно із розпорядженням №3234-18372183 від 15.10.2024 переплата допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам - ОСОБА_1 , за період з 01.04.2024 по 30.09.2024 складає 30000,00 грн (а.с. 12).

Відповідно до довідки №395 виданої 11.12.2024 Управління соціального захисту населення та ветеранської політики Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області ОСОБА_1 перебуває на обліку в УСЗН та ВП Запорізької РДА і отримувала допомогу ВПО за період з квітня 2024 по вересень 2024 у розмірі 30 000 грн. (а.с. 16).

Позивач надіслав на адресу відповідача лист-вимогу №07-14/3444 від 14.11.2024 року щодо повернення надміру виплачених коштів допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам за період з 01.04.2024 по 30.09.2024 у розмірі 30 000 грн (а.с. 15).

Докази повернення відповідачем отриманих у спірний період коштів, а саме допомоги на проживання ВПО в матеріалах справи відсутні.

Частиною 1статті 1Закону України«Про забезпеченняправ ісвобод внутрішньопереміщених осіб» визначено, що внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.

Механізм надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам визначає Порядок надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затверджений постановою КабінетуМіністрів Українивід 20.03.2022№ 332 (далі - Порядок № 332).

Облік внутрішньо переміщених осіб ведеться відповідно до Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 року № 509 (далі - Порядок № 509).

Відповідно до пункту 1 Порядку № 509 довідка є документом, який підтверджує факт внутрішнього переміщення і взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.

Відповідно доп.3Порядку №332з 1листопада 2023р.допомога призначаєтьсяна шістьмісяців насім`ю,яка впершезвернулася запризначенням допомоги,та виплачуєтьсящомісяця одномуз членівсім`ї (далі-уповноважена особа)у такомурозмірі: дляосіб зінвалідністю тадітей -3000гривень; для інших осіб - 2000 гривень.

Допомога призначається на кожного члена сім`ї (далі - отримувач), відомості про якого включено до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб.

Допомога призначається за повний місяць, у якому уповноважена особа звернулася за її наданням, незалежно від дати такого звернення.

Допомога призначається на один шестимісячний період особі, яка отримувала допомогу до 1 вересня 2023 р. та втратила право/відмовилася від неї, - у разі її переміщення з території, на якій оголошена обов`язкова евакуація після 1 серпня 2023 р., та за умови відповідності особи критеріям, зазначеним упунктах 7,7-1і8цього Порядку.

Відповідно до п. 6 Порядку № 332 якщо отримувач або уповноважена особа повернувся до покинутого місця проживання, виїхав на тимчасове чи постійне місце проживання за кордон або перебуває за кордоном більш як 30 календарних днів підряд чи більш як 60 календарних днів сукупно протягом шестимісячного періоду отримання допомоги, він зобов`язаний повідомити про такі обставини органу соціального захисту населення/уповноваженій особі виконавчого органу сільської, селищної, міської ради/центру надання адміністративних послуг за місцем перебування на обліку або надіслати заяву з використанням засобів поштового/електронного зв`язку (за технічної можливості з накладенням кваліфікованого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису).

Пунктом 9 вказаного Порядку передбачено, що уповноважена особа зобов`язана протягом 14 календарних днів після виникнення змін, які впливають на визначення права на отримання допомоги, поінформувати про це засобами поштового/електронного зв`язку (за технічної можливості з накладенням електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису) орган соціального захисту населення, уповноважену особу виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або центр надання адміністративних послуг.

Якщо отримувачів, яким призначено допомогу, відбулися зміни, які впливають на право на отримання допомоги, розмір допомоги перераховується з місяця, що настає за місяцем виникнення таких змін, за заявою уповноваженої особи або згідно з інформацією, наданою компетентним органом, та/або за результатами проведеної додаткової перевірки рекомендацій, наданих Мінфіном, відповідно доЗакону УкраїниПро верифікацію та моніторинг державних виплат. Таку заяву уповноважена особа має право надіслати з використанням поштового або електронного зв`язку органу соціального захисту населення, уповноваженій особі виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або центру надання адміністративних послуг.

Згідно із п. 22-24 Порядку №332 з метою встановлення права на призначення/продовження виплати допомоги уповноваженій особі/отримувачу Мінсоцполітики передає Мінфіну відповідну інформацію для здійснення верифікації відповідно доЗакону УкраїниПро верифікацію та моніторинг державних виплат.

Верифікація здійснюється шляхом перевірки інформації, наданої уповноваженою особою, з урахуванням даних, що обробляються стосовно них в інформаційно-аналітичній платформі електронної верифікації та моніторингу, на відповідність вимогам, визначеним у цьому Порядку.

За результатами верифікації Мінфіну інформації щодо осіб Мінфіном передаються рекомендації Мінсоцполітики для подальшого завантаження до електронних систем Мінсоцполітики.

Для підтвердження актуальності права уповноваженої особи та отримувачів на продовження отримання допомоги Мінсоцполітики щомісяця забезпечує передачу Мінфіну засобами електронної інформаційної взаємодії інформації отримувачів для проведення поточної верифікації відповідно доЗакону УкраїниПро верифікацію та моніторинг державних виплат.

За результатами проведеної верифікації отримувачів Мінфіном передаються рекомендації Мінсоцполітики для подальшого завантаження до електронних систем Мінсоцполітики із використанням функціоналу Єдиної системи.

У разі успішного проходження верифікації інформації отримувачів допомога продовжується автоматично із використанням функціоналу Єдиної системи.

У разі виявлення невідповідності вимогам цього Порядку за результатами верифікації та відомостей, відображених в Єдиній системі, в Єдиній системі формується відповідний статус із зазначенням критеріїв, наведених упунктах 7,7-1і8цього Порядку, які порушено. За наявності технічної можливості інформація про підстави відмови у призначенні/ продовженні виплати допомоги та порядок оскарження рішення повідомляється уповноваженій особі або отримувачам із застосуванням засобів електронного сповіщення Єдиної системи, засобами мобільного зв`язку або органу соціального захисту населення, який призначає допомогу на проживання, шляхом надсилання повідомлення з використанням засобів поштового/електронного зв`язку.

У разі надання Мінфіном за результатами верифікації рекомендацій щодо уточнення окремих даних для визначення права внутрішньо переміщеної особи на призначення/продовження виплати допомоги відповідні рекомендації засобами Єдиної системи передаються органу соціального захисту населення, який призначив допомогу. Орган соціального захисту населення опрацьовує рекомендації, надані за результатами верифікації засобами електронних систем Мінсоцполітики, та у разі виявлення відповідності отримувачів будь-якому з критеріїв, визначенихпунктами 7,7-1і8цього Порядку, припиняє виплату з місяця, що настає за місяцем виникнення обставин, що впливають на право отримання допомоги.

Повідомлення про прийняте рішення та порядок його оскарження надсилаються за технічної можливості із застосуванням засобів електронного сповіщення Єдиної системи засобами мобільного зв`язку або органом соціального захисту населення, який призначає допомогу на проживання, з використанням засобів поштового/електронного зв`язку.

Пунктом 29 Порядку № 332 передбачено, що у разі неправомірного або повторного отримання внутрішньо переміщеною особою допомоги на проживання за певний період суми виплаченої допомоги повертаються особою добровільно або за вимогою органу соціального захисту населення.

Відповідно дост. 1212 ЦК Україниособа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Положення цієї глави застосовуються також до вимог про: 1) повернення виконаного за недійсним правочином; 2) витребування майна власником із чужого незаконного володіння; 3) повернення виконаного однією із сторін у зобов`язанні; 4) відшкодування шкоди особою, яка незаконно набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи.

Таким чином, повернення надмірно виплаченої суми щомісячної допомоги передбачає стягнення зазначеної суми у випадку, якщо така надмірна сплата відбулась з вини набувача, а саме, через зловживання, зокрема у випадку надання недостовірної інформації або взагалі ненадання відповідної інформації.

Отже, відповідач знала про обставини, що можуть вплинути на отримання щомісячної допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам та не повідомила позивача про них, що є зловживанням з її боку, зокрема щодо інформації про виїзд та проживання закордоном ОСОБА_1 та її неповнолітнього сина.

Згідно ізст. 81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.

Враховуючи викладене, дослідивши матеріали справи суд дійшов висновку про стягнення з відповідача на користь позивача коштів в розмірі 30 000 грн за період з 01.04.2024 ппо 30.09.2024, як набуті без достатньої правової підстави.

Враховуючи, що відповідач у встановлений законодавством строк не повідомив уповноваженому органу про зміну обставин, які впливають на призначення грошової допомоги, будь-яких відомостей про повернення вказаних осіб в Україну матеріали справи не містять, суд вважає, що вимоги позивача є обґрунтованими, доведеними та такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до положень ст. 141 ЦПК України підлягає стягненню з відповідача на користь позивача судові витрати у вигляді судового збору у розмірі 3028 грн (а.с. 1).

Керуючись ст. 1212 ЦК України, ст. 10, 12, 13, 76, 81, 83, 89, 141, 211, 223, 247, 258, 259, 263-265, 268, 280-282, 354 ЦПК України, Законом України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб», Порядком надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 № 332, Порядком оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. № 509,суд

УХВАЛИВ:

Позов Управління соціального захисту населення та ветеранської політики Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплачених коштів допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь держави в особі Управління соціального захисту населення та ветеранської політики Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області надміру виплачені кошти державної допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам в розмірі 30000 грн 00 коп (тридцять тисяч гривень 00 копійок).

Стягнути з ОСОБА_1 на користь держави в особі Управління соціального захисту населення та ветеранської політики Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області сплачений судовий збір в розмірі 3028,00 грн (три тисячі двадцять вісім гривень 00 копійок).

Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача. Заяву про перегляд заочного рішення може бути подано протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд - якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду.

Рішення суду може бути оскаржене протягом тридцяти днів з дня його проголошення шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до Запорізького апеляційного суду.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повне ім`я (найменування) учасників справи:

Позивач: Управління соціального захисту населення та ветеранської політики Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області, адреса місцезнаходження: 70450, Запорізька область, Запорізький район, смт Кушугум, вул. Центральна, буд. 192, ЄДРПОУ 03193241.

Відповідач: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , адреса зареєстрованого місця проживання, як ВПО: АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 .

Суддя М.О.Ткаченко

СудЗапорізький районний суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення21.02.2025
Оприлюднено25.02.2025
Номер документу125346705
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них надання послуг

Судовий реєстр по справі —317/6747/24

Рішення від 21.02.2025

Цивільне

Запорізький районний суд Запорізької області

Ткаченко М. О.

Ухвала від 21.02.2025

Цивільне

Запорізький районний суд Запорізької області

Ткаченко М. О.

Ухвала від 25.12.2024

Цивільне

Запорізький районний суд Запорізької області

Ткаченко М. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні