ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17.02.2025м. ДніпроСправа № 904/4072/24
Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Загинайко Т.В. розглянув за правилами спрощеного позовного провадження справу
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Смарт Маркет КР" (50005, м. Кривий Ріг Дніпропетровської обл., вул. Криворіжсталі, буд. 3, оф. 1; ідентифікаційний код 45196061)
про стягнення 47 432 грн. 34 коп.
Без повідомлення (виклику) представників сторін.
ПРОЦЕДУРА:
Позивач - Відділ освіти виконкому Саксаганської районної у місті ради звернувся до Господарського суду Дніпропетровської області з позовною заявою (вх.№3885/24 від 17.09.2024) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Смарт Маркет КР" про стягнення 47 432 грн. 34 коп. - штрафних санкцій за неналежне виконання договорів про закупівлю товару від 31.05.2024 №38ВТ, від 31.05.2024 №39ВТ та від 31.05.2024 №40 ВТ, що складає 27 912 грн. 56 коп. - штрафних санкцій за неналежне виконання Договору про закупівлю товару від 31.05.2024 №38ВТ, 7 074 грн. 20 коп. - штрафних санкцій за неналежне виконання Договору про закупівлю товару від 31.05.2024 №39ВТ та 12 445 грн. 58 коп. - штрафних санкцій за неналежне виконання Договору про закупівлю товару від 31.05.2024 №40 ВТ.
Також просить судовий збір та інші судові витрати покласти на відповідача.
Позовну заяву було подано без додержання вимог, встановлених статтею 162 Господарського процесуального кодексу України, у зв`язку з чим ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 23.09.2024 про залишення позовної заяви без руху позовну заяву залишено без руху, встановлено позивачу строк для усунення недоліків - 7 днів з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху.
У подальшому, позивачем подано уточнену позовну заяву (вх.№46133/24 від 02.10.2024), відповідно до якої позивачем було виправлено недоліки позовної заяви та виконано вимоги суду, зазначені в ухвалі суду від 23.09.2024.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 07.10.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, постановлено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами.
З приводу дотримання прав відповідача під час розгляду даної справи судом, слід зазначити таке.
Відповідно до частини 3 статті 120 Господарського процесуального кодексу України виклики і повідомлення здійснюються шляхом вручення ухвали в порядку, передбаченому цим Кодексом для вручення судових рішень.
Згідно з частиною 6 статті 242 цього Кодексу днем вручення судового рішення є, окрім іншого, день отримання судом повідомлення про доставлення копії судового рішення до електронного кабінету особи.
З долученої судом до матеріалів справи довідки про доставку електронного листа вбачається, що ухвала суду від 07.10.2024 була доставлена до електронного кабінету відповідача 08.10.2024 о 08:49 год. (т. 1, а.с. 105).
Права відповідача, як учасника справи, не можуть забезпечуватись судом за рахунок порушення прав позивача на своєчасне вирішення спору судом, що є безпосереднім завданням господарського судочинства, та яке відповідно до норм частини 2 статті 2 Господарського процесуального кодексу України превалює над будь-якими іншими міркуваннями в судовому процесі.
Так, ухвалою суду від 07.10.2024, з урахуванням вимог частини 8 статті 165 Господарського процесуального кодексу України, судом було запропоновано відповідачу подати відзив на позовну заяву протягом 15-ти днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі.
Судом також враховані Нормативи і нормативні строки пересилання поштових відправлень, затверджені наказом Міністерства інфраструктури України №958 від 28.11.2013, на випадок направлення відповідачем відзиву на позовну заяву або клопотання до суду поштовим зв`язком.
Однак, станом на 17.02.2025 строк на подання відзиву на позовну заяву, з урахуванням додаткового строку на поштовий перебіг, закінчився.
Будь-яких клопотань про продовження вказаного процесуального строку у порядку, передбаченому частиною 2 статті 119 Господарського процесуального кодексу України, до суду від відповідача не надходило; поважних причин пропуску вказаного строку суду також не повідомлено.
Згідно із частиною 1 статті 118 Господарського процесуального кодексу України право на вчинення процесуальних дій втрачається із закінченням встановленого законом або призначеного судом строку.
Слід також зауважити, що кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій (частина 4 статті 13 Господарського процесуального кодексу України).
Суд вважає, що відповідач не скористався своїм правом на надання відзиву на позовну заяву та вважає можливим розглянути справу за наявними у ній матеріалами.
Отже, з урахуванням предмет та підстави позову у даній справи, суд дійшов висновку, що матеріали справи містять достатньо документів, необхідних для вирішення спору по суті та прийняття обґрунтованого рішення, оскільки у відповідача було достатньо часу для подання як відзиву на позову заяву так і доказів сплати штрафних санкцій, нарахованих позивачем, у разі їх наявності, чого відповідачем зроблено не було, будь-яких заперечень чи відомостей щодо викладених у позовній заяві обставин відповідачем суду також не повідомлено.
Враховуючи достатність часу, наданого учасникам справи для подання доказів, приймаючи до уваги принципи змагальності та диспозитивної господарського процесу, закріплені у статті 129 Конституції України та статтях 13, 14, 74 Господарського процесуального кодексу України, суд вважає, що господарським судом, в межах наданих йому повноважень, створені належні умови учасникам судового процесу в реалізації ними прав, передбачених Господарським процесуальним кодексом України, висловлення своєї правової позиції у спорі та надання відповідних доказів.
Справа розглядається відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод протягом розумного строку з урахуванням введення в Україні воєнного стану.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ТА ДОКАЗИ, ЩО ЇХ ПІДТВЕРДЖУЮТЬ
Як вбачається, у березні 2024 позивачем - Відділом освіти виконкому Саксаганської районної у місті ради, як замовником, було проведено відкриті торги, за результатами яких укладено відповідні договори, а саме:
Закупівля №1
- ідентифікатор закупівлі: UA-2024-03-13-012954-а;
- предмет закупівлі: помідори свіжі, огірки свіжі, баклажани, кабачки свіжі, капуста цвітна, капуста молода, морква молода, буряк молодий, цибуля рання, цибуля зелена, перець солодкий салатний, редис;
- код за Єдиним закупівельним словником: ДК 021:2015:03220000-9: Овочі, фрукти та горіхи;
- очікувана вартість закупівлі: 3 443 018 грн. 52 коп. (т. 1, а.с. 33-34).
Відповідно до протоколу від 22.05.2024 №167 щодо прийняття рішення уповноваженою особою переможцем відкритих торгів визначено відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю "Смарт Маркет КР" (т. 1, а.с. 35).
За результатами проведення відкритих торгів між позивачем - Відділом освіти виконкому Саксаганської районної у місті ради, як замовником, та відповідачем - Товариством з обмеженою відповідальністю "Смарт Маркет КР", як постачальником, укладено договір від 31.05.2024 №38ВТ про закупівлю товару (надалі - Договір №38ВТ, т. 1, а.с. 36-57, 61-64).
Відповідно до пункту 1.1 Договору №38ВТ, враховуючи наявну потребу замовника в закупівлі відповідно до Наказу Президента України від 24.02.2022 №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", листа Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 №2024/02.0-7.1, постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 "Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування" та на умовах цього договору постачальник зобов`язується поставити замовнику товар на підставі замовлення останнього та у відповідності до специфікації, які є невід`ємною частиною договору (Додаток №1), а замовник зобов`язується прийняти поставлений постачальником товар та оплатити його вартість у порядку і на умовах, що погоджені сторонами у цьому договорі.
Відповідно до пункту 1.2 Договору №38ВТ найменування предмету закупівлі: "Помідори свіжі, огірки свіжі, баклажани, кабачки свіжі, капуста цвітна, капуста молода, морква молода, буряк молодий, цибуля рання, цибуля зелена, перець солодкий салатний, редис", код ДК 021:2015:03220000-9: Овочі, фрукти та горіхи.
Пунктом 1.4 Договору №38ВТ визначено, що кількість, асортимент та строки постачання товару визначаються представником замовника заявкою відповідно до Специфікації.
Заявка подається представником замовника у будь-якому зручному для сторін форматі, у тому числі електронною поштою на електронну адресу постачальника - smartmarketkr@gmail.com (пункт 1.5 Договору №38ВТ).
Відповідно до пункту 1.6 Договору №38ВТ строки поставки: до 31.12.2024, відповідно до замовлень, обов`язково з 7:00 год. - 11:00 год.
Обсяги закупівлі товару можуть бути зменшені залежно від реального фінансування видатків замовника (пункт 1.7 Договору №38ВТ).
Пунктом 1.8 Договору №38ВТ визначено, що зобов`язання постачальника щодо поставки вважається виконаним, після того, як він передав належної якості товар, у кількості визначеній у заявці на конкретну дату, представнику замовника в місці поставки. Момент передачі товару визначається днем підписання накладної в місці поставки відповідно до умов цього договору.
Перехід права власності на товар від постачальника до замовника здійснюється після підписання накладної (пункт 1.9 Договору №38ВТ).
Згідно з пунктом 1.10 Договору №38ВТ додаткова поставка товару, у випадку невиконання заявки у повному обсязі, не звільняє постачальника від сплати штрафних санкцій, передбачених цим договором.
Відповідно до пункту 3.1 Договору №38ВТ (в редакції додаткової угоди від 31.05.2024 №1) загальна ціна цього договору становить 825 750 грн. 00 коп. без ПДВ, що включає в себе сплату усіх податків і зборів, обов`язкових платежів, що сплачуються або мають бути сплачені згідно з чинним законодавством України, а також витрати на транспортування, страхування, навантаження, розвантаження, сплату митних тарифів та інші витрати, пов`язані з постачанням товару (т. 1, а.с. 61).
Пунктом 5.1 Договору №38ВТ визначено, що товар постачається до комори закладів освіти, зазначених у заявці згідно з Дислокацією, яка є невід`ємною частиною договору (Додаток № 2), згідно з положеннями договору, встановленими нормами відвантаження у тарі та упаковці, яка забезпечує збереження товару під час транспортування, вантажно-розвантажувальних робіт і зберігання в межах термінів, установлених діючими стандартами, тощо.
Постачальник здійснює постачання товару відповідно до специфікації на підставі заявки, яка передається постачальнику засобами електронної пошти, факсимільним зв`язком, телефонограмою або іншими засобами зв`язку (пункт 5.2 Договору №38ВТ).
Відповідно до пункту 5.3 Договору №38ВТ поставка товару здійснюється за замовленням замовника, представника замовника, в обумовлений час, а саме: обов`язково з 7:00 год. - 11:00 год. щодня (з понеділка по п`ятницю), за власні кошти постачальника, у відповідній кількості, якості, асортименті, визначеній заявці.
Згідно з пунктом 5.8 Договору №38ВТ місце поставки товару визначає представник замовника в заявці. Поставка товару здійснюється до комори кожного із закладів освіти, зазначених у Дислокації.
Приймання товару відповідно до Специфікації за кількістю та якістю здійснюється представником замовника відповідно до чинного законодавства у присутності уповноваженого представника постачальника (пункт 6.1 Договору №38ВТ).
Розрахунки за фактично поставлений товар проводяться замовником після надання постачальником до централізованої бухгалтерії замовника зведеної накладної та рахунку на оплату товару з реєстром накладних в розрізі закладів освіти, зазначених у Дислокації (пункт 7.1 Договору №38ВТ).
Зазначені у пункті 7.1 договору документи надаються до централізованої бухгалтерії замовника не пізніше 2 (двох) робочих днів з дати прийняття товару. Без вищезазначених документів або відсутності в них встановленої інформації, оплата за поставлений товар не здійснюється (пункт 7.2 Договору №38ВТ).
Відповідно до пункту 7.3 Договору №38ВТ розрахунки за поставлений товар здійснюються відповідно до Бюджетного кодексу України після отримання товару на умовах відстрочки платежу до 30-ти банківських днів. У разі затримки бюджетного фінансування розрахунок за поставлений товар здійснюється протягом 5-ти банківських днів з дня отримання бюджетного призначення на фінансування закупівлі на свій реєстраційний рахунок.
Усі розрахунки проводяться у безготівковому вигляді. Оплата здійснюється в національній
валюті України за цінами, визначеними у цьому договорі (пункт 7.4 Договору №38ВТ).
Пунктом 7.7 Договору визначено, що загальна ціна договору складається із сум поставленого постачальником та прийнятого замовником товару на умовах цього договору (за винятком повернутого), зазначених у накладних, які підписані уповноваженими представниками сторін.
Остаточна оплата вартості товарів, визначених в договорі, здійснюється на підставі актів звіряння взаємних розрахунків, підписаних сторонами договору (пункт 7.8 Договору №38ВТ).
Відповідно до пункту 7.10 Договору №38ВТ розрахунки за отриманий товар здійснюються з урахуванням положень Постанови КМУ від 09.06.2021 № 590 "Про затвердження Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану".
Затримка платежів при умові відсутності коштів на рахунку замовника, згідно з бюджетною класифікацією, у разі затримки фінансування з Державного бюджету України чи місцевого бюджету не може розцінюватись як несплата і не може бути підставою для нарахування штрафних санкцій, інфляційних витрат та притягнення замовника до відповідальності відповідно до чинного законодавства (пункт 7.11 Договору №38ВТ).
Підпунктом 8.2.8 Договору №38ВТ визначено, що замовник має право достроково, в односторонньому порядку розірвати договір у разі невиконання зобов`язань постачальником, повідомивши його про це за 10 (десять) календарних днів до дати розірвання договору, а саме:
- поставка товару неналежної якості; - ненадання документального підтвердження якості та безпеки товару; - порушення терміну та/або графіків поставки товару; - виконання замовлень не у повному обсязі; - будь-яка відмова від проведення досліджень на поставлену продукцію та ненадання протоколу дослідження; - відмова від підписання додаткові угоди до договору щодо зменшення ціни на товар, якщо ціна за одиницю товару, зазначена в специфікації, є вищою, ніж середня ціна на товар за даними органу державної статистики у Дніпропетровській області. При цьому юридичні зобов`язання знімаються без оформлення додаткової угоди з письмовим повідомленням Головного Управління Державної казначейської служби України у Дніпропетровській області та постачальника.
Відповідно до підпункту 8.3.1 Договору №38ВТ постачальник зобов`язаний забезпечити постачання товару згідно зі специфікацією із неухильним дотриманням заявок у строки, встановлені договором.
Підпунктом 9.3.3 Договору №38ВТ визначено, що при порушенні умов цього договору щодо кількості та несвоєчасної поставки товару згідно з заявкою, в тому числі якщо прострочення поставки товару стало наслідком відмови замовника прийняти поставку товару в порядку, що передбачений цим договором постачальник сплачує замовнику штраф у розмірі 20 % вартості недопоставленого або несвоєчасно поставленого товару. За прострочення терміну поставки понад 15 днів з постачальника додатково стягується штраф у розмірі 3 % вартості договору.
Згідно з пунктом 11.6 Договору №38ВТ договір може бути розірваний в односторонньому порядку замовником. При цьому, замовник зобов`язаний направити відповідне письмове повідомлення виконавцю. Договір вважається розірваним на 5 день з дня отримання виконавцем відповідного повідомлення від замовника.
Дений договір набирає чинності з моменту його підписання сторонами і діє до 31.12.2024, але в будь-якому випадку до повного виконання сторонами своїх зобов`язань за даним договором (пункт 15.1 Договору №38ВТ).
Також сторонами було підписано специфікацію (Додаток №1 до Договору №38ВТ) та Дислокацію закладів (Додаток №2 до Договору №38ВТ) (т. 1, а.с. 51-57).
Як вбачається, на виконання умов Договору №38ВТ позивачем у період з 31.05.2024 по 13.06.2024 включно було сформовано замовлення на постачання продуктів харчування в асортименті, що підтверджується наданими позивачем копіями відповідних замовлень, а саме:
- від 31.05.2024 (на постачання 03.06.2024) (т. 1, а.с. 137);
- від 06.06.2024 (на постачання 11.06.2024) (т. 1, а.с. 139);
- від 13.06.2024 (на постачання 17.06.2024) (т. 1, а.с. 142).
Позивач стверджує, що вказані замовлення відповідачем не було виконано на загальну суму 139 562 грн. 80 коп., внаслідок чого позивачем на адресу відповідача було скеровано претензії щодо неналежного виконання зобов`язання від 07.06.2024 №02.19.01-09/937, від 11.06.2024 №02.19.01-09/968 від 17.06.2024 №02.19.01-09/998 (т. 1, а.с. 156-157, 160-161, 162-163, 174-178, 183-185).
Крім того, позивачем на адресу відповідача було скеровано лист від 17.06.2024 №02.19.01-09/1003 "Про дострокове розірвання Договору №38ВТ від 31.05.2024" з посиланням на пункт 8.2.8 Договору №38ВТ, а також на те, що відповідачем неодноразово не виконуються замовлення на поставку товару (т. 1, а.с. 168-169, 174-176).
В подальшому уповноваженою особою позивача у зв`язку з тим, що відповідачем було порушено умови Договору №38ВТ, а саме не виконано замовлення на постачання товарів від 06.06.2024 та від 13.06.2024 було прийнято рішення щодо дострокового розірвання Договору №38ВТ та оприлюднення інформації в електронній системі закупівель, що підтверджується протоколом уповноваженої особи від 28.06.2024 №171 (т. 1, а.с. 65).
Зі звіту про виконання договору про закупівлю UA-2024-03-13-012954-а вбачається, що причиною розірвання Договору №38ВТ є те, що постачальником ТОВ "Смарт Маркет КР" було порушено умови Договору №38ВТ від 31.05.2024, а саме не виконано замовлення на постачання товарів від 06.06.2024 та 13.06.2024 (т. 1, а.с. 66-67).
В матеріалах справи міститься копія листа позивача від 04.07.2024 №01.19.01-09/1113 до Управління Державної казначейської служби України у м. Кривому Розі Дніпропетровської області "Про зняття бюджетних зобов`язань" з проханням зняти бюджетні зобов`язання по Договору від 31.05.2024 №38ВТ у зв`язку з достроковим розірвання договором в односторонньому порядку відповідно до пункту 8.2.8 Договору та протоколу №171 від 28.06.2024 (т. 1, а.с. 68).
Закупівля №2
- ідентифікатор закупівлі: UA-2024-03-13-012976-а;
- предмет закупівлі: полуниця свіжа, малина свіжа, вишня свіжа, черешня, груша, слива, персик, яблука ранні, алича, виноград, абрикос;
- код за Єдиним закупівельним словником: ДК 021:2015:03220000-9: Овочі, фрукти та горіхи;
- очікувана вартість закупівлі: 2 315 145 грн. 78 коп. (т. 1, а.с. 70-71).
Відповідно до протоколу від 24.05.2024 №169 щодо прийняття рішення уповноваженою особою переможцем відкритих торгів визначено відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю "Смарт Маркет КР" (т. 1, а.с. 72).
За результатами проведення відкритих торгів між позивачем - Відділом освіти виконкому Саксаганської районної у місті ради, як замовником, та відповідачем - Товариством з обмеженою відповідальністю "Смарт Маркет КР", як постачальником, укладено договір від 31.05.2024 №39ВТ про закупівлю товару (надалі - Договір №39ВТ, т. 1, а.с. 73-93, 97-100).
Відповідно до пункту 1.1 Договору №39ВТ, враховуючи наявну потребу замовника в закупівлі, відповідно до Наказу Президента України від 24.02.2022 №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", листа Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 №2024/02.0-7.1, постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 "Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування" та на умовах цього договору постачальник зобов`язується поставити замовнику товар на підставі замовлення останнього та у відповідності до специфікації, які є невід`ємною частиною договору (Додаток №1), а замовник зобов`язується прийняти поставлений постачальником товар та оплатити його вартість у порядку і на умовах, що погоджені сторонами у цьому договорі.
Відповідно до пункту 1.2 Договору №39ВТ найменування предмету закупівлі: "Полуниця свіжа, малина свіжа, вишня свіжа, черешня, груша, слива, персик, яблука ранні, алича, виноград, абрикос", код ДК 021:2015:03220000-9: Овочі, фрукти та горіхи.
Пунктом 1.4 Договору №39ВТ визначено, що кількість, асортимент та строки постачання товару визначаються представником замовника заявкою відповідно до Специфікації.
Заявка подається представником замовника у будь-якому зручному для сторін форматі, у тому числі електронною поштою на електронну адресу постачальника - smartmarketkr@gmail.com (пункт 1.5 Договору №39ВТ).
Відповідно до пункту 1.6 Договору №39ВТ строки поставки: до 31.12.2024, відповідно до замовлень, обов`язково з 7:00 год. - 11:00 год.
Обсяги закупівлі товару можуть бути зменшені залежно від реального фінансування видатків замовника (пункт 1.7 Договору №39ВТ).
Пунктом 1.8 Договору №39ВТ визначено, що зобов`язання постачальника щодо поставки вважається виконаним, після того, як він передав належної якості товар, у кількості визначеній у заявці на конкретну дату, представнику замовника в місці поставки. Момент передачі товару визначається днем підписання накладної в місці поставки відповідно до умов цього договору.
Перехід права власності на товар від постачальника до замовника здійснюється після підписання накладної (пункт 1.9 Договору №39ВТ).
Згідно з пунктом 1.10 Договору №39ВТ додаткова поставка товару, у випадку невиконання заявки у повному обсязі, не звільняє постачальника від сплати штрафних санкцій, передбачених цим договором.
Відповідно до пункту 3.1 Договору №39ВТ (в редакції додаткової угоди від 31.05.2024 №1) загальна ціна цього договору становить 542 520 грн. 00 коп. без ПДВ, що включає в себе сплату усіх податків і зборів, обов`язкових платежів, що сплачуються або мають бути сплачені згідно з чинним законодавством України, а також витрати на транспортування, страхування, навантаження, розвантаження, сплату митних тарифів та інші витрати, пов`язані з постачанням товару (т. 1, а.с. 97).
Пунктом 5.1 Договору №39ВТ визначено, що товар постачається до комори закладів освіти, зазначених у заявці згідно з Дислокацією, яка є невід`ємною частиною договору (Додаток № 2), згідно з положеннями договору, встановленими нормами відвантаження у тарі та упаковці, яка забезпечує збереження товару під час транспортування, вантажно-розвантажувальних робіт і зберігання в межах термінів, установлених діючими стандартами, тощо.
Постачальник здійснює постачання товару відповідно до специфікації на підставі заявки, яка передається постачальнику засобами електронної пошти, факсимільним зв`язком, телефонограмою або іншими засобами зв`язку (пункт 5.2 Договору №39ВТ).
Відповідно до пункту 5.3 Договору №39ВТ поставка товару здійснюється за замовленням замовника, представника замовника, в обумовлений час, а саме: обов`язково з 7:00 год. - 11:00 год. щодня (з понеділка по п`ятницю), за власні кошти постачальника, у відповідній кількості, якості, асортименті, визначеній заявці.
Згідно з пунктом 5.8 Договору №39ВТ місце поставки товару визначає представник замовника в заявці. Поставка товару здійснюється до комори кожного із закладів освіти, зазначених у Дислокації.
Приймання товару відповідно до Специфікації за кількістю та якістю здійснюється представником замовника відповідно до чинного законодавства у присутності уповноваженого представника постачальника (пункт 6.1 Договору №39ВТ).
Розрахунки за фактично поставлений товар проводяться замовником після надання постачальником до централізованої бухгалтерії замовника зведеної накладної та рахунку на оплату товару з реєстром накладних в розрізі закладів освіти, зазначених у Дислокації (пункт 7.1 Договору №39ВТ).
Зазначені у пункті 7.1 договору документи надаються до централізованої бухгалтерії замовника не пізніше 2 (двох) робочих днів з дати прийняття товару. Без вищезазначених документів або відсутності в них встановленої інформації, оплата за поставлений товар не здійснюється (пункт 7.2 Договору №39ВТ).
Відповідно до пункту 7.3 Договору №39ВТ розрахунки за поставлений товар здійснюються відповідно до Бюджетного кодексу України після отримання товару на умовах відстрочки платежу до 30-ти банківських днів. У разі затримки бюджетного фінансування розрахунок за поставлений товар здійснюється протягом 5-ти банківських днів з дня отримання бюджетного призначення на фінансування закупівлі на свій реєстраційний рахунок.
Усі розрахунки проводяться у безготівковому вигляді. Оплата здійснюється в національній
валюті України за цінами, визначеними у цьому договорі (пункт 7.4 Договору №39ВТ).
Пунктом 7.7 Договору №39ВТ визначено, що загальна ціна договору складається із сум поставленого постачальником та прийнятого замовником товару на умовах цього договору (за винятком повернутого), зазначених у накладних, які підписані уповноваженими представниками сторін.
Остаточна оплата вартості товарів, визначених в договорі, здійснюється на підставі актів звіряння взаємних розрахунків, підписаних сторонами договору (пункт 7.8 Договору №39ВТ).
Відповідно до пункту 7.10 Договору №39ВТ розрахунки за отриманий товар здійснюються з урахуванням положень Постанови КМУ від 09.06.2021 №590 "Про затвердження Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану".
Затримка платежів при умові відсутності коштів на рахунку замовника, згідно з бюджетною класифікацією, у разі затримки фінансування з Державного бюджету України чи місцевого бюджету не може розцінюватись як несплата і не може бути підставою для нарахування штрафних санкцій, інфляційних витрат та притягнення замовника до відповідальності відповідно до чинного законодавства (пункт 7.11 Договору №39ВТ).
Підпунктом 8.2.8 Договору №39ВТ визначено, що замовник має право достроково, в односторонньому порядку розірвати договір у разі невиконання зобов`язань постачальником, повідомивши його про це за 10 (десять) календарних днів до дати розірвання договору, а саме:
- поставка товару неналежної якості; - ненадання документального підтвердження якості та безпеки товару; - порушення терміну та/або графіків поставки товару; - виконання замовлень не у повному обсязі; - будь-яка відмова від проведення досліджень на поставлену продукцію та ненадання протоколу дослідження; - відмова від підписання додаткові угоди до договору щодо зменшення ціни на товар, якщо ціна за одиницю товару, зазначена в специфікації, є вищою, ніж середня ціна на товар за даними органу державної статистики у Дніпропетровській області. При цьому юридичні зобов`язання знімаються без оформлення додаткової угоди з письмовим повідомленням Головного Управління Державної казначейської служби України у Дніпропетровській області та постачальника.
Відповідно до підпункту 8.3.1 Договору №39ВТ постачальник зобов`язаний забезпечити постачання товару згідно зі специфікацією із неухильним дотриманням заявок у строки, встановлені договором.
Підпунктом 9.3.3 Договору №39ВТ визначено, що при порушенні умов цього договору щодо кількості та несвоєчасної поставки товару згідно з заявкою, в тому числі якщо прострочення поставки товару стало наслідком відмови замовника прийняти поставку товару в порядку, що передбачений цим договором постачальник сплачує замовнику штраф у розмірі 20% вартості недопоставленого або несвоєчасно поставленого товару. За прострочення терміну поставки понад 15 днів з постачальника додатково стягується штраф у розмірі 3 % вартості договору.
Згідно з пунктом 11.6 Договору №39ВТ договір може бути розірваний в односторонньому порядку замовником. При цьому, замовник зобов`язаний направити відповідне письмове повідомлення виконавцю. Договір вважається розірваним на 5 день з дня отримання виконавцем відповідного повідомлення від замовника.
Даний договір набирає чинності з моменту його підписання сторонами і діє до 31.12.2024, але в будь-якому випадку до повного виконання сторонами своїх зобов`язань за даним договором (пункт 15.1 Договору №39ВТ).
Також сторонами було підписано специфікацію (Додаток №1 до Договору №39ВТ) та Дислокацію закладів (Додаток №2 до Договору №39ВТ) (т. 1, а.с. 88-93).
Як вбачається, на виконання умов Договору №39ВТ позивачем у період з 06.06.2024 по 13.06.2024 включно було сформовано замовлення на постачання продуктів харчування в асортименті, що підтверджується наданими позивачем копіями відповідних замовлень, а саме:
- від 06.06.2024 (на постачання 11.06.2024) (т. 1, а.с. 140);
- від 13.06.2024 (на постачання 17.06.2024) (т. 1, а.с. 143).
Позивач стверджує, що вказані замовлення відповідачем не було виконано на загальну суму 34 271 грн. 00 коп., внаслідок чого позивачем на адресу відповідача було скеровано претензії щодо неналежного виконання зобов`язання від 11.06.2024 №02.19.01-09/970, від 17.06.2024 №02.19.01-09/100 (т. 1, а.с. 164-165, 168-169, 174-178, 181-185).
Крім того, позивачем на адресу відповідача було скеровано лист від 17.06.2024 №02.19.01-09/1001 "Про дострокове розірвання Договору №39ВТ від 31.05.2024" з посиланням на пункт 8.2.8 Договору №39ВТ, а також на те, що відповідачем неодноразово не виконуються замовлення на поставку товару (т. 1, а.с. 170-171, 174-176).
В подальшому уповноваженою особою позивача у зв`язку з тим, що відповідачем було порушено умови Договору №39ВТ, а саме не виконано замовлення на постачання товарів від 06.06.2024 та від 13.06.2024 було прийнято рішення щодо дострокового розірвання Договору №39ВТ та оприлюднення інформації в електронній системі закупівель, що підтверджується протоколом уповноваженої особи від 28.06.2024 №172 (т. 1, а.с. 101).
Зі звіту про виконання договору про закупівлю UA-2024-03-13-012976-а вбачається, що причиною розірвання Договору №39ВТ є те, що постачальником ТОВ "Смарт Маркет КР" було порушено умови Договору №39ВТ від 31.05.2024, а саме - не виконано замовлення на постачання товарів від 06.06.2024 та 13.06.2024 (т. 1, а.с. 102-103).
В матеріалах справи міститься копія листа позивача від 04.07.2024 №01.19.01-09/1114 до Управління Державної казначейської служби України у м. Кривому Розі Дніпропетровської області "Про зняття бюджетних зобов`язань" з проханням зняти бюджетні зобов`язання по Договору №39ВТ від 31.05.2024 у зв`язку з достроковим розірвання договором в односторонньому порядку відповідно до пункту 8.2.8 Договору та протоколу №172 від 28.06.2024 (т. 1, а.с. 104).
Закупівля №3
- ідентифікатор закупівлі: UA-2024-03-13-008801-а;
- предмет закупівлі: картопля молода;
- код за Єдиним закупівельним словником: ДК 021:2015:03210000-6: Зернові культури та картопля;
- очікувана вартість закупівлі: 1 145 000 грн. 00 коп. (т. 1, а.с. 106).
Відповідно до протоколу від 22.05.2024 №166 щодо прийняття рішення уповноваженою особою переможцем відкритих торгів визначено відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю "Смарт Маркет КР" (т. 1, а.с. 107).
За результатами проведення відкритих торгів між позивачем - Відділом освіти виконкому Саксаганської районної у місті ради, як замовником, та відповідачем - Товариством з обмеженою відповідальністю "Смарт Маркет КР", як постачальником, укладено договір від 31.05.2024 №40ВТ про закупівлю товару (надалі - Договір №40ВТ, т. 1, а.с. 108-126, 129-133).
Відповідно до пункту 1.1 Договору №40ВТ, враховуючи наявну потребу замовника в закупівлі, відповідно до Наказу Президента України від 24.02.2022 №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", листа Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 №2024/02.0-7.1, постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 "Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування" та на умовах цього договору постачальник зобов`язується поставити замовнику товар на підставі замовлення останнього та у відповідності до специфікації, які є невід`ємною частиною договору (Додаток №1), а замовник зобов`язується прийняти поставлений постачальником товар та оплатити його вартість у порядку і на умовах, що погоджені сторонами у цьому договорі.
Відповідно до пункту 1.2 Договору №40ВТ найменування предмету закупівлі - "Картопля молода", код ДК 021:2015:03210000-6: Зернові культури та картопля.
Пунктом 1.4 Договору №40ВТ визначено, що кількість, асортимент та строки постачання товару визначаються представником замовника заявкою відповідно до Специфікації.
Заявка подається представником замовника у будь-якому зручному для сторін форматі, у тому числі електронною поштою на електронну адресу постачальника - smartmarketkr@gmail.com (пункт 1.5 Договору №40ВТ).
Відповідно до пункту 1.6 Договору №40ВТ строки поставки до 31.12.2024, відповідно до замовлень, обов`язково з 7:00 год. - 11:00 год.
Обсяги закупівлі товару можуть бути зменшені залежно від реального фінансування видатків замовника (пункт 1.7 Договору №40ВТ).
Пунктом 1.8 Договору №40ВТ визначено, що зобов`язання постачальника щодо поставки вважається виконаним, після того, як він передав належної якості товар, у кількості визначеній у заявці на конкретну дату, представнику замовника в місці поставки. Момент передачі товару визначається днем підписання накладної в місці поставки відповідно до умов цього договору.
Перехід права власності на товар від постачальника до замовника здійснюється після підписання накладної (пункт 1.9 Договору №40ВТ).
Згідно з пунктом 1.10 Договору №40ВТ додаткова поставка товару, у випадку невиконання заявки у повному обсязі, не звільняє постачальника від сплати штрафних санкцій, передбачених цим договором.
Відповідно до пункту 3.1 Договору №40ВТ (в редакції додаткової угоди від 03.06.2024 №2) загальна ціна цього договору становить 340 890 грн. 00 коп. без ПДВ, що включає в себе сплату усіх податків і зборів, обов`язкових платежів, що сплачуються або мають бути сплачені згідно з чинним законодавством України, а також витрати на транспортування, страхування, навантаження, розвантаження, сплату митних тарифів та інші витрати, пов`язані з постачанням товару (т. 1, а.с. 130).
Пунктом 5.1 Договору №40ВТ визначено, що товар постачається до комори закладів освіти, зазначених у заявці згідно з Дислокацією, яка є невід`ємною частиною договору (Додаток № 2), згідно з положеннями договору, встановленими нормами відвантаження у тарі та упаковці, яка забезпечує збереження товару під час транспортування, вантажно-розвантажувальних робіт і зберігання в межах термінів, установлених діючими стандартами, тощо.
Постачальник здійснює постачання товару відповідно до специфікації на підставі заявки, яка передається постачальнику засобами електронної пошти, факсимільним зв`язком, телефонограмою або іншими засобами зв`язку (пункт 5.2 Договору №40ВТ).
Відповідно до пункту 5.3 Договору №40ВТ поставка товару здійснюється за замовленням замовника, представника замовника, в обумовлений час, а саме: обов`язково з 7:00 год. - 11:00 год. щодня (з понеділка по п`ятницю), за власні кошти постачальника, у відповідній кількості, якості, асортименті, визначеній заявці.
Згідно з пунктом 5.8 Договору №40ВТ місце поставки товару визначає представник замовника в заявці. Поставка товару здійснюється до комори кожного із закладів освіти, зазначених у Дислокації.
Приймання товару відповідно до Специфікації за кількістю та якістю здійснюється представником замовника відповідно до чинного законодавства у присутності уповноваженого представника постачальника (пункт 6.1 Договору №40ВТ).
Розрахунки за фактично поставлений товар проводяться замовником після надання постачальником до централізованої бухгалтерії замовника зведеної накладної та рахунку на оплату товару з реєстром накладних в розрізі закладів освіти, зазначених у Дислокації (пункт 7.1 Договору №40ВТ).
Зазначені у пункті 7.1 договору документи надаються до централізованої бухгалтерії замовника не пізніше 2 (двох) робочих днів з дати прийняття товару. Без вищезазначених документів або відсутності в них встановленої інформації, оплата за поставлений товар не здійснюється (пункт 7.2 Договору №40ВТ).
Відповідно до пункту 7.3 Договору №40ВТ розрахунки за поставлений товар здійснюються відповідно до Бюджетного кодексу України після отримання товару на умовах відстрочки платежу до 30-ти банківських днів. У разі затримки бюджетного фінансування розрахунок за поставлений товар здійснюється протягом 5-ти банківських днів з дня отримання бюджетного призначення на фінансування закупівлі на свій реєстраційний рахунок.
Усі розрахунки проводяться у безготівковому вигляді. Оплата здійснюється в національній
валюті України за цінами, визначеними у цьому договорі (пункт 7.4 Договору №40ВТ).
Пунктом 7.7 Договору №39ВТ визначено, що загальна ціна договору складається із сум поставленого постачальником та прийнятого замовником товару на умовах цього договору (за винятком повернутого), зазначених у накладних, які підписані уповноваженими представниками сторін.
Остаточна оплата вартості товарів, визначених в договорі, здійснюється на підставі актів звіряння взаємних розрахунків, підписаних сторонами договору (пункт 7.8 Договору №40ВТ).
Відповідно до пункту 7.10 Договору №40ВТ розрахунки за отриманий товар здійснюються з урахуванням положень Постанови КМУ від 09.06.2021 №590 "Про затвердження Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану".
Затримка платежів при умові відсутності коштів на рахунку замовника, згідно з бюджетною класифікацією, у разі затримки фінансування з Державного бюджету України чи місцевого бюджету не може розцінюватись як несплата і не може бути підставою для нарахування штрафних санкцій, інфляційних витрат та притягнення замовника до відповідальності відповідно до чинного законодавства (пункт 7.11 Договору №40ВТ).
Підпунктом 8.2.8 Договору №40ВТ визначено, що замовник має право достроково, в односторонньому порядку розірвати договір у разі невиконання зобов`язань постачальником, повідомивши його про це за 10 (десять) календарних днів до дати розірвання договору, а саме:
- поставка товару неналежної якості; - ненадання документального підтвердження якості та безпеки товару; - порушення терміну та/або графіків поставки товару; - виконання замовлень не у повному обсязі; - будь-яка відмова від проведення досліджень на поставлену продукцію та ненадання протоколу дослідження; - відмова від підписання додаткові угоди до договору щодо зменшення ціни на товар, якщо ціна за одиницю товару, зазначена в специфікації, є вищою, ніж середня ціна на товар за даними органу державної статистики у Дніпропетровській області. При цьому юридичні зобов`язання знімаються без оформлення додаткової угоди з письмовим повідомленням Головного Управління Державної казначейської служби України у Дніпропетровській області та постачальника.
Відповідно до підпункту 8.3.1 Договору №40ВТ постачальник зобов`язаний забезпечити постачання товару згідно зі специфікацією із неухильним дотриманням заявок у строки, встановлені договором.
Підпунктом 9.3.3 Договору №40ВТ визначено, що при порушенні умов цього договору щодо кількості та несвоєчасної поставки товару згідно з заявкою, в тому числі якщо прострочення поставки товару стало наслідком відмови замовника прийняти поставку товару в порядку, що передбачений цим договором постачальник сплачує замовнику штраф у розмірі 20 % вартості недопоставленого або несвоєчасно поставленого товару. За прострочення терміну поставки понад 15 днів з постачальника додатково стягується штраф у розмірі 3 % вартості договору.
Згідно з пунктом 11.6 Договору №40ВТ договір може бути розірваний в односторонньому порядку замовником. При цьому, замовник зобов`язаний направити відповідне письмове повідомлення виконавцю. Договір вважається розірваним на 5 день з дня отримання виконавцем відповідного повідомлення від замовника.
Даний договір набирає чинності з моменту його підписання сторонами і діє до 31.12.2024, але в будь-якому випадку до повного виконання сторонами своїх зобов`язань за даним договором (пункт 15.1 Договору №40ВТ).
Також сторонами було підписано специфікацію (Додаток №1 до Договору №40ВТ) та Дислокацію закладів (Додаток №2 до Договору №40ВТ) (т. 1, а.с. 123-126).
Як вбачається, на виконання умов Договору №40ВТ позивачем у період з 31.05.2024 по 13.06.2024 включно було сформовано замовлення на постачання продуктів харчування в асортименті, що підтверджується наданими позивачем копіями відповідних замовлень, а саме:
- від 31.05.2024 (на постачання 03.06.2024) (т. 1, а.с. 137);
- від 06.06.2024 (на постачання 11.06.2024) (т. 1, а.с. 139);
- від 13.06.2024 (на постачання 17.06.2024) (т. 1, а.с. 142).
Позивач стверджує, що вказані замовлення відповідачем не було виконано на загальну суму 62 227 грн. 92 коп., внаслідок чого позивачем на адресу відповідача було скеровано претензії щодо неналежного виконання зобов`язання від 07.06.2024 №02.19.01-09/938, від 11.06.2024 №02.19.01-09/969 та від 17.06.2024 №02.19.01-09/999 (т. 1, а.с. 158-161, 166-167, 174-176, 179-180, 183-185).
Крім того, позивачем на адресу відповідача було скеровано лист від 17.06.2024 №02.19.01-09/1002 "Про дострокове розірвання Договору №40ВТ від 31.05.2024" з посиланням на пункт 8.2.8 Договору №40ВТ, а також на те, що відповідачем неодноразово не виконуються замовлення на поставку товару (т. 1, а.с. 172-176).
В подальшому уповноваженою особою позивача у зв`язку з тим, що відповідачем було порушено умови Договору №40ВТ, а саме не виконано замовлення на постачання товарів від 06.06.2024 та від 13.06.2024 було прийнято рішення щодо дострокового розірвання Договору №40ВТ та оприлюднення інформації в електронній системі закупівель, що підтверджується протоколом уповноваженої особи від 28.06.2024 №170 (т. 1, а.с. 134).
Зі звіту про виконання договору про закупівлю UA-2024-03-13-008801-а вбачається, що причиною розірвання Договору №40ВТ є те, що постачальником ТОВ "Смарт Маркет КР" було порушено умови Договору №40ВТ від 31.05.2024, а саме - не виконано замовлення на постачання товарів від 06.06.2024 та 13.06.2024 (т. 1, а.с. 135).
В матеріалах справи міститься копія листа позивача від 04.07.2024 №01.19.01-09/1115 до Управління Державної казначейської служби України у м. Кривому Розі Дніпропетровської області "Про зняття бюджетних зобов`язань" з проханням зняти бюджетні зобов`язання по Договору №40ВТ від 31.05.2024 у зв`язку з достроковим розірвання договором в односторонньому порядку відповідно до пункту 8.2.8 Договору та протоколу №170 від 28.06.2024 (т. 1, а.с. 135).
Також в матеріалах справи містяться копії:
- доповідних (т. 1, а.с. 146-155);
- видаткових накладних (т. 1, а.с.186-250, т. 2, а.с. 1-56).
Позивач стверджує, що відповідачем не виконано замовлення за Договорами про закупівлю товару від 31.05.2024 №38ВТ, від 31.05.2024 №39ВТ та від 31.05.2024 №40 ВТ, що стало причиною розірвання вказаних Договорів позивачем в односторонньому порядку та нарахування штрафних санкцій в розмірі 47 432 грн. 34, що складає 27 912 грн. 56 коп. - штрафних санкцій за неналежне виконання Договору про закупівлю товару від 31.05.2024 №38ВТ, 7 074 грн. 20 коп. - штрафних санкцій за неналежне виконання Договору про закупівлю товару від 31.05.2024 №39ВТ та 12 445 грн. 58 коп. - штрафних санкцій за неналежне виконання Договору про закупівлю товару від 31.05.2024 №40 ВТ; що в подальшому і стало причиною виникнення спору та звернення позивача з позовом до суду.
ОЦІНКА АРГУМЕНТІВ СТОРІН, ВИСНОВКИ СУДУ
Щодо правовідносин сторін
Відповідно до статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки; підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема є договори та інші правочини.
Відповідно до частини 1 статті 509 Цивільного кодексу України, зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.
Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади визначаються Законом України "Про публічні закупівлі".
Договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
Як зазначалося вище, між сторонами було укладено три договори про закупівлі товару від 31.05.2024 №№38ВТ, 39ВТ та 40ВТ.
Згідно із частиною першою статті 628, статтею 629 Цивільного кодексу України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства. Договір є обов`язковим для виконання сторонами.
За приписами статті 655 Цивільного кодексу України за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов`язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов`язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.
Відповідно до частини 1 статті 173 Господарського кодексу України господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.
Частиною 1 статті 175 Господарського кодексу України встановлено, що майново- господарськими визнаються цивільно-правові зобов`язання, що виникають між учасниками господарських відносин при здійсненні господарської діяльності, в силу яких зобов`язана сторона повинна вчинити певну господарську дію на користь другої сторони або утриматися від певної дії, а управнена сторона має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку. Майнові зобов`язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Частинами 1-3 статті 193 Господарського кодексу України передбачено, що суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу. Порушення зобов`язань є підставою для застосування господарських санкцій, передбачених цим Кодексом, іншими законами або договором.
Частиною 1 статті 530 Цивільного кодексу України визначено, що якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Відповідно до умов Договорів про закупівлю товару (пункти 5.2, 5.3, 5.8) постачальник здійснює постачання товару відповідно до специфікації на підставі заявки, яка передається постачальнику засобами електронної пошти, факсимільним зв`язком, телефонограмою або іншими засобами зв`язку поставка товару здійснюється за замовленням замовника, представника замовника, в обумовлений час, а саме - обов`язково з 7:00 год. - 11:00 год. щодня (з понеділка по п`ятницю), за власні кошти постачальника, у відповідній кількості, якості, асортименті, визначеній заявці. Місце поставки товару визначає представник замовника в заявці. Поставка товару здійснюється до комори кожного із закладів освіти, зазначених у Дислокації.
На виконання умов Договору №38ВТ позивачем у період з 31.05.2024 по 13.06.2024 включно було сформовано замовлення на постачання продуктів харчування в асортименті, що підтверджується наданими позивачем копіями відповідних замовлень, а саме:
1) від 31.05.2024 (на постачання 03.06.2024) (т. 1, а.с. 137) на поставку, зокрема:
- помідори свіжі в кількості 76,5 кг за ціною 60 грн. 00 коп./кг; на загальну суму 4 590 грн. 00 коп.;
- морква молода в кількості 294 кг за ціною 30 грн. 00 коп./кг; на загальну суму 8 820 грн. 00 коп.;
- буряк молодий в кількості 164 кг за ціною 30 грн. 00 коп./кг; на загальну суму 4 920 грн. 00 коп.
На загальну суму: 18 330 грн. 00 коп.
2) від 06.06.2024 (на постачання 11.06.2024) (т. 1, а.с. 139) на поставку, зокрема:
- помідори свіжі в кількості 120,5кг за ціною 60 грн. 00 коп./кг; на загальну суму 7 230 грн. 00 коп.;
- огірки свіжі в кількості 147,8 кг за ціною 60 грн. 00 коп./кг; на загальну суму 8 868 грн. 00 коп.;
- кабачки свіжі в кількості 80,6 кг за ціною 30 грн. 00 коп./кг; на загальну суму 2 418 грн. 00 коп.;
- капуста молода в кількості 310 кг за ціною 45 грн. 00 коп./кг; на загальну суму 13 950 грн. 00 коп.;
- морква молода в кількості 623 кг за ціною 30 грн. 00 коп./кг; на загальну суму 18 690 грн. 00 коп.;
- буряк молодий в кількості 360 кг за ціною 30 грн. 00 коп./кг; на загальну суму 10 800 грн. 00 коп.;
- цибуля рання в кількості 288 кг за ціною 30 грн. 00 коп./кг; на загальну суму 8 640 грн. 00 коп.;
- цибуля зелена в кількості 0,350 кг за ціною 150 грн. 00 коп./кг; на загальну суму 52 грн. 50 коп.
На загальну суму: 70 648 грн. 50 коп.
3) від 13.06.2024 (на постачання 17.06.2024) (т. 1, а.с. 142) на поставку, зокрема:
- помідори свіжі в кількості 123 кг за ціною 60 грн. 00 коп./кг; на загальну суму 7 380 грн. 00 коп.;
- огірки свіжі в кількості 144 кг за ціною 60 грн. 00 коп./кг; на загальну суму 8 640 грн. 00 коп.;
- кабачки свіжі в кількості 104,7 кг за ціною 30 грн. 00 коп./кг; на загальну суму 3 141 грн. 00 коп.;
- капуста молода в кількості 227 кг за ціною 45 грн. 00 коп./кг; на загальну суму 10 215 грн. 00 коп.;
- морква молода в кількості 473 кг за ціною 30 грн. 00 коп./кг; на загальну суму 14 190 грн. 00 коп.;
- буряк молодий в кількості 242 кг за ціною 30 грн. 00 коп./кг; на загальну суму 7 260 грн. 00 коп.;
- цибуля рання в кількості 168 кг за ціною 30 грн. 00 коп./кг; на загальну суму 5 040 грн. 00 коп.;
- цибуля зелена в кількості 5,3 кг за ціною 150 грн. 00 коп./кг; на загальну суму 795 грн. 00 коп.;
- редис в кількості 1 кг за ціною 75 грн. 00 коп./кг; на загальну суму 75 грн. 00 коп.
На загальну суму: 56 736 грн. 00 коп.
На виконання умов Договору №39ВТ позивачем у період з 06.06.2024 по 13.06.2024 включно було сформовано замовлення на постачання продуктів харчування в асортименті, що підтверджується наданими позивачем копіями відповідних замовлень, а саме:
1) від 06.06.2024 (на постачання 11.06.2024) (т. 1, а.с. 140) на поставку, зокрема:
- полуниця свіжа в кількості 66,5 кг за ціною 88 грн. 00 коп./кг; на загальну суму 5 852 грн. 00 коп.;
- черешня в кількості 84 кг за ціною 110 грн. 00 коп./кг; на загальну суму 9 240 грн. 00 коп.;
На загальну суму 15 092 грн. 00 коп.
2) від 13.06.2024 (на постачання 17.06.2024) (т. 1, а.с. 143), зокрема:
- полуниця свіжа в кількості 28 кг за ціною 88 грн. 00 коп./кг; на загальну суму 2 464 грн. 00 коп.;
- черешня в кількості 40 кг за ціною 110 грн. 00 коп./кг; на загальну суму 4 400 грн. 00 коп.;
- вишня свіжа в кількості 109,5 кг за ціною 110 грн. 00 коп./кг; на загальну суму 12 045 грн. 00 коп.;
- абрикос в кількості 63 кг за ціною 44 грн. 00 коп./кг; на загальну суму 2 772 грн. 00 коп.
На загальну суму 21 681 грн. 00 коп.
На виконання умов Договору №40ВТ позивачем у період з 31.05.2024 по 13.06.2024 включно було сформовано замовлення на постачання продуктів харчування в асортименті, що підтверджується наданими позивачем копіями відповідних замовлень, а саме:
1) від 31.05.2024 (на постачання 03.06.2024) (т. 1, а.с. 137) на поставку:
- картопля молода в кількості 360 кг за ціною 30 грн. 99 коп./кг; на загальну суму 11 156 грн. 40 коп.;
2) від 06.06.2024 (на постачання 11.06.2024) (т. 1, а.с. 139):
- картопля молода в кількості 900 кг за ціною 30 грн. 99 коп./кг; на загальну суму 27 891 грн. 00 коп.;
3) від 13.06.2024 (на постачання 17.06.2024) (т. 1, а.с. 142);
- картопля молода в кількості 748 кг за ціною 30 грн. 99 коп./кг; на загальну суму 23 180 грн. 52 коп.;
Згідно зі статтею 202 Господарського кодексу України та статтею 598 Цивільного кодексу України зобов`язання припиняються виконанням, проведеним належним чином.
Статтями 525 та 526 Цивільного кодексу України передбачено, що одностороння відмова вiд зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом; зобов`язання має виконуватися належним чином вiдповiдно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства.
Позивач стверджує, що вказані вище замовлення відповідачем не виконано, у зв`язку з чим позивачем на підставі підпункту 8.2.8 Договорів №№38ВТ, 39ВТ, 40ВТ достроково, в односторонньому порядку розірвано вказані Договори.
Листи про дострокове розірвання кожного з Договорів було скеровано на адресу відповідача 19.06.2024 (т. 1, а.с. 168-173), що підтверджується описом вкладення у цінний лист, копія якого міститься в матеріалах справи (т. 1, а.с. 174).
Також в матеріалах справи містяться копії накладної АТ "Укрпошта" №5006906834398 (т. 1, а.с. 175), фіскального чеку (т. 1, а.с. 175) та рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення, з якого вбачається, що поштове відправлення №5006906834398 було вручено представнику відповідача 06.07.2024, що підтверджується підписом (т. 1, а.с. 176).
Відповідно до частини 1 статті 546 Цивільного кодексу України виконання зобов`язання може забезпечуватися, у тому числі неустойкою.
Згідно із частинами 1, 3 статті 549 Цивільного кодексу України неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання; штрафом є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми невиконаного або неналежно виконаного зобов`язання.
Предметом неустойки може бути грошова сума, рухоме і нерухоме майно; якщо предметом неустойки є грошова сума, її розмір встановлюється договором або актом цивільного законодавства (частини 1, 2 статті 551 Цивільного кодексу України).
Відповідно до пункту 9.3.3 Договорів №№38ВТ, 39ВТ та 40ВТ при порушенні умов цього договору щодо кількості та несвоєчасної поставки товару згідно з заявкою, в тому числі якщо прострочення поставки товару стало наслідком відмови замовника прийняти поставку товару в порядку, що передбачений цим договором постачальник сплачує замовнику штраф у розмірі 20 % вартості недопоставленого або несвоєчасно поставленого товару. За прострочення терміну поставки понад 15 днів з постачальника додатково стягується штраф у розмірі 3 % вартості договору.
Як вбачається, позивачем у зв`язку з невиконанням відповідачем зазначених вище замовлень нараховано штраф у розмірі 20% вартості недопоставленого або несвоєчасно поставленого товару на загальну суму 47 432 грн. 34 коп., а саме:
1) за Договором від 31.05.2024 №38ВТ про закупівлю товару в загальному розмірі 27 912 грн. 56 коп., зокрема:
- за не виконання замовлення від 31.05.2024 (на загальну суму 18 330 грн. 00 коп.) - 3 666 грн. 00 коп.;
- за невиконання замовлення від 06.06.2024 (на загальну суму 70 648 грн. 50 коп.) - 14 129 грн. 70 коп.
- за невиконання замовлення від 13.06.2024 (на загальну суму 50 584 грн. 30 коп.) - 10 116 грн. 86 коп.
Дослідивши матеріали справи та перевіривши розрахунки суд вважає за необхідне зазначити таке.
Як вбачається, позивачем нараховано штраф, зокрема, за невиконання відповідачем замовлення від 31.05.2024, проте, судом встановлено, що у протоколі від 28.06.2024 №171 щодо прийняття рішення уповноваженою особою (т. 1, а.с. 65) позивач зазначає, що відповідачем було порушено умови Договору від 31.05.2024 №38ВТ, а саме - не виконано замовлення на постачання товарів від 06.06.2024 та від 13.06.2024, у зв`язку з чим необхідно прийняти рішення про дострокове розірвання договору.
Крім того, в опублікованому позивачем звіті про виконання договору про закупівлю UA-2024-03-13-012954-а (т. 1, а.с. 66-67) причинами розірвання Договору від 31.05.2024 №38ВТ зазначено порушення відповідачем умов Договору, а саме - не виконано замовлення на постачання товарів від 06.06.2024 та від 13.06.2024.
Отже, з наведеного вбачається, що відповідачем не було виконано замовлення на постачання від 06.06.2024 та від 31.06.2024.
Доказів іншого відповідачем не надано, матеріали справи не містять.
Доказів не виконання відповідачем замовлення на постачання від 31.05.2024 позивачем не надано, матеріали справи не містять.
Також при перевірці розрахунків судом встановлено, що у розрахунку штрафу за невиконання відповідачем замовлення від 13.06.2024 позивачем помилково зазначено ціну капусти молодої в розмірі 17 грн. 90 коп./кг, тоді як відповідно до вказаного замовлення ціна капусти молодої складає 45 грн. 00 коп./кг.
Тому, відповідно, позивачем невірно визначено вартість недопоставленої капусти молодої, а також розмір штрафу (20% від вказаної вартості).
Так, вартість непоставленої капусти молодої відповідно до замовлення складає 10 215 грн. 00 коп. (227 кг х 45,00), розмір штрафу складає 2 043 грн. 00 коп. (10 215,00 х 20%).
Проте, судом враховано, що позивачем за даною позицією заявлено до стягнення штраф в розмірі 812 грн. 66 коп.
Враховуючи викладене, розмір штрафу, який підлягає стягненню з відповідача на користь позивача за невиконання умов Договору від 31.05.2024 №38ВТ складає 24 246 грн. 56 коп. (14 129,70 + 10 116,86).
2) за Договором від 31.05.2024 №39ВТ про закупівлю товару в загальному розмірі 7 074 грн. 20 коп., зокрема:
- за невиконання замовлення від 06.06.2024 (на загальну суму 13 992 грн. 00 коп.) - 3 018 грн. 40 коп.;
- за невиконання замовлення від 13.06.2024 (на загальну суму 20 279 грн. 00 коп.) - 4 055 грн. 80 коп.
Дослідивши матеріали справи та перевіривши розрахунки суд вважає за необхідне зазначити таке.
Як вбачається, у протоколі від 28.06.2024 №172 щодо прийняття рішення уповноваженою особою (т. 1, а.с. 101) позивач зазначає, що відповідачем було порушено умови Договору від 31.05.2024 №39ВТ, а саме - не виконано замовлення на постачання товарів від 06.06.2024 та від 13.06.2024, у зв`язку з чим необхідно прийняти рішення про дострокове розірвання договору.
Крім того, в опублікованому позивачем звіті про виконання договору про закупівлю UA-2024-03-13-012976-а (т. 1, а.с. 102-103) причинами розірвання Договору від 31.05.2024 №39ВТ зазначено порушення відповідачем умов Договору, а саме - не виконано замовлення на постачання товарів від 06.06.2024 та від 13.06.2024.
Отже, з наведеного вбачається, що відповідачем не було виконано замовлення на постачання від 06.06.2024 та від 31.06.2024.
Доказів іншого відповідачем не надано, матеріали справи не містять.
Також при перевірці розрахунків судом встановлено, що у розрахунку штрафу за невиконання відповідачем замовлення від 06.06.2024 позивачем невірно зазначено загальну вартість непоставленого товару. Так зазначено - 13 992 грн. 00 коп., тоді як загальна вартість складає 15 092 грн. 00 коп. (5 852,00 + 9240,00). При цьому, розмір штрафу за вказаним замовленням позивачем розраховано вірно (15 092,00 х 20%) = 3 018 грн. 40 коп.
Крім того, у розрахунку штрафу за невиконання відповідачем замовлення від 13.06.2024 позивачем невірно визначено вартість недопоставленої черешні, а також розмір штрафу (20% від вказаної вартості).
Так, вартість непоставленої черешні відповідно до замовлення складає 4 400 грн. 00 коп. (40 кг х 110,00), розмір штрафу складає 880 грн. 00 коп. (4 400,00 х 20%).
Проте, судом враховано, що позивачем за даною позицією заявлено до стягнення штраф в розмірі 599 грн. 60 коп.
Враховуючи викладене, розмір штрафу, який підлягає стягненню з відповідача на користь позивача за невиконання умов Договору від 31.05.2024 №39ВТ складає 7 074 грн. 20 коп. (3 018,40 + 4 055,80).
3) за Договором від 31.05.2024 №40ВТ про закупівлю товару в загальному розмірі 12 445 грн. 58 коп., зокрема:
- за невиконання замовлення від 31.05.2024 (на загальну суму 11 156 грн. 40 коп.) - 2 231 грн. 28 коп.;
- за невиконання замовлення від 06.06.2024 (на загальну суму 27 891 грн. 00 коп.) - 5 578 грн. 20 коп.
- за невиконання замовлення від 13.06.2024 (на загальну суму 23 180 грн. 52 коп.) - 4 636 грн. 10 коп.
Дослідивши матеріали справи та перевіривши розрахунки суд вважає за необхідне зазначити таке.
Як вбачається, позивачем нараховано штраф, зокрема, за невиконання відповідачем замовлення від 31.05.2024, проте, судом встановлено, що у протоколі від 28.06.2024 №170 щодо прийняття рішення уповноваженою особою (т. 1, а.с. 134) позивач зазначає, що відповідачем було порушено умови Договору від 31.05.2024 №40ВТ, а саме - не виконано замовлення на постачання товарів від 06.06.2024 та від 13.06.2024, у зв`язку з чим необхідно прийняти рішення про дострокове розірвання договору.
Крім того, в опублікованому позивачем звіті про виконання договору про закупівлю UA-2024-03-13-008801-а (т. 1, а.с. 135) причинами розірвання Договору від 31.05.2024 №40ВТ зазначено порушення відповідачем умов Договору, а саме - не виконано замовлення на постачання товарів від 06.06.2024 та від 13.06.2024.
Отже, з наведеного вбачається, що відповідачем не було виконано замовлення на постачання від 06.06.2024 та від 31.06.2024.
Доказів іншого відповідачем не надано, матеріали справи не містять.
При цьому, доказів не виконання відповідачем замовлення на постачання від 31.05.2024 позивачем не надано, матеріали справи не містять.
Враховуючи викладене, розмір штрафу, який підлягає стягненню з відповідача на користь позивача за невиконання умов Договору від 31.05.2024 №40ВТ складає 10 214 грн. 30 коп. (5 578,20 + 4 636,10).
На час розгляду справи доказів сплати нарахованого штрафу відповідачем не надано, матеріали справи не містять. Контрозрахунку відповідачем також не надано.
Відповідно до частини 1 статті 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
За приписами частини 1 статті 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Статтею 76 Господарського процесуального кодексу України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до частини 1 статті 77 Господарського процесуального кодексу України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
За приписами частини 1 статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
З урахуванням викладеного позовні вимоги підлягають частковому задоволенню, а саме стягненню з відповідача на користь позивача підлягає штраф в загальному розмірі 41 535 грн. 06 коп., що складає 24 246 грн. 56 коп. - штрафу за невиконання умов Договору від 31.05.2024 №38ВТ, 7 074 грн. 20 коп. - штрафу, за невиконання умов Договору від 31.05.2024 №39ВТ та 10 214 грн. 30 коп. - штрафу за невиконання умов Договору від 31.05.2024 №40ВТ.
СУДОВІ ВИТРАТИ
Щодо судового збору
Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Отже, стягненню з відповідача на користь позивача підлягає 2 651 грн. 53 коп. - витрат на сплату судового збору.
Керуючись пунктом 19.1 Розділу ХІ Перехідних положень, статтями 123, 129, 232, 236, 237, 238, 240, 241, 252 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов Відділу освіти виконкому Саксаганської районної у місті ради (50071, м. Кривий Ріг Дніпропетровської обл., вул. Володимира Великого, буд. 32; ідентифікаційний код 02124781) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Смарт Маркет КР" (50005, м. Кривий Ріг Дніпропетровської обл., вул. Криворіжсталі, буд. 3, оф. 1; ідентифікаційний код 45196061) про стягнення 47 432 грн. 34 коп. - задовольнити частково.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Смарт Маркет КР" (50005, м. Кривий Ріг Дніпропетровської обл., вул. Криворіжсталі, буд. 3, оф. 1; ідентифікаційний код 45196061) на користь Відділу освіти виконкому Саксаганської районної у місті ради (50071, м. Кривий Ріг Дніпропетровської обл., вул. Володимира Великого, буд. 32; ідентифікаційний код 02124781) 41 535 (сорок одна тисяча п`ятсот тридцять п`ять) грн. 06 коп. - штрафу та 2 651 (дві тисячі шістсот п`ятдесят одна) грн. 53 коп. - витрат на сплату судового збору.
В решті позовних вимог - відмовити.
Видати наказ.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення суду може бути оскаржене протягом двадцяти днів з дня підписання рішення шляхом подання апеляційної скарги до Центрального апеляційного господарського суду.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Т.В. Загинайко
Дата підписання рішення,
оформленого відповідно до статті 238 ГПК України,
24.02.2025
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 17.02.2025 |
Оприлюднено | 26.02.2025 |
Номер документу | 125354179 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають з правочинів щодо акцій, часток, паїв, інших корпоративних прав в юридичній особі купівлі-продажу, з них поставки товарів, робіт, послуг, з них |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Загинайко Тетяна Володимирівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Загинайко Тетяна Володимирівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Загинайко Тетяна Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні