ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12.02.2025м. ДніпроСправа № 904/4087/24за позовом Солонянської селищної ради, Дніпропетровська область, Дніпровський район, сел. Солоне
до відповідача-1: Селянського (фермерського) господарства "Замок", Дніпропетровська область, Дніпровський район, с. Широке
відповідача-2: Селянського (фермерського) господарства "Магнат 88", Запорізька область, Пологівський район, м. Пологи
Третя особа-1, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача-1: приватний нотаріус Дніпровського міського нотаріального округу Джурук Наталя Володимирівна, м. Дніпро
Третя особа-2, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача-1: ОСОБА_1 , с. Широке Дніпровського району Дніпропетровської області
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача-2: ОСОБА_2 , м. Запоріжжя
про скасування державної реєстрації права власності, скасування державної реєстрації іншого речового права
Суддя Крижний О.М.
Секретар судового засідання Кузьменко В.О.
Представники:
Від позивача: Лисенко С.В., витяг з ЄДР, представник
Від відповідача-1: не з`явився
Від відповідача-2: Стасік А.І., ордер серія АР №1201274 від 10.10.2024, адвокат
Від третіх осіб: не з`явилися
СУТЬ СПОРУ:
Солонянська селищна рада звернулася до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Селянського (фермерського) господарства "Замок" та Селянського (фермерського) господарства "Магнат 88", у якому просить:
- скасувати державну реєстрацію права власності щодо об`єкта нерухомого майна: земельної ділянки площею 5,3 га з кадастровим номером 1225088400:02:001:0100, реєстраційний номер об`єкта 2553492112250, номер відомостей про речове право 46098234, дата державної реєстрації - 10 січня 2022 року, реєстрація здійснена приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Джурук Н.В., підстава внесення запису - рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер 62778705 від 10 січня 2022 року;
- скасувати державну реєстрацію іншого речового права (права оренди земельної ділянки), номер запису про інше речове право 46098324, дата державної реєстрації - 10 січня 2022 року щодо земельної ділянки площею 5,3 га з кадастровим номером 1225088400:02:001:0100, реєстраційний номер об`єкта 2553492112250, реєстрація здійснена приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Джурук Н.В., підстава внесення запису - рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер 62778705 від 10 січня 2022 року;
- скасувати державну реєстрацію права власності щодо об`єкта нерухомого майна: земельної ділянки площею 10,135 га з кадастровим номером 1225088400:02:001:0104, реєстраційний номер об`єкта - 2553508112250, номер відомостей про речове право 46098548, дата державної реєстрації - 10 січня 2022 року, реєстрація здійснена приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Джурук Н.В., підстава внесення запису - рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер 62779070 від 10 січня 2022 року;
- скасувати державну реєстрацію іншого речового права (права оренди земельної ділянки), номер запису про інше речове право 46098596, дата державної реєстрації - 10 січня 2022 року щодо земельної ділянки площею 10,135 га з кадастровим номером 1225088400:02:001:0104, реєстраційний номер об`єкта 2553508112250, реєстрація здійснена приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Джурук Н.В., підстава внесення запису - рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер 62779070 від 10 січня 2022 року;
- скасувати державну реєстрацію права власності щодо об`єкта нерухомого майна: земельної ділянки площею 28,4967 га з кадастровим номером - 1225088400:02:001:0105, реєстраційний номер об`єкта 2553475812250, номер відомостей про речове право 46097869, дата державної реєстрації - 10 січня 2022 року, реєстрація здійснена приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Джурук Н.В., підстава внесення запису - рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер 62778270 від 10 січня 2022 року;
- скасувати державну реєстрацію іншого речового права (права оренди земельної ділянки), номер запису про інше речове право 46098009, дата державної реєстрації - 10 січня 2022 року щодо земельної ділянки площею 28,4967 га з кадастровим номером 1225088400:02:001:0105, реєстраційний номер об`єкта 2553475812250, реєстрація здійснена приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Джурук Н.В., підстава внесення запису - рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер 62778270 від 10 січня 2022 року.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ОСОБА_3 отримав у постійне користування землю загальною площею 45,7 га для ведення особистого селянського фермерського господарства на території Широчанської сільської ради Дніпропетровської області, що підтверджується Державним актом на право постійного користування землею № ДН 0000357 від 26.05.1993 ОСОБА_3 , як засновником, створено і зареєстроване Селянське (фермерське) господарство "Замок". ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_3 помер.
Проте позивачем встановлено, що після смерті ОСОБА_3 його спадкоємицею - ОСОБА_1 (дружина) було встановлено, що ОСОБА_3 01.11.2021 укладено три договори оренди землі б/н із Селянським (фермерським) господарством "Магнат 88", за якими ОСОБА_3 передав С(Ф)Г "Магнат 88" в оренду земельні ділянки з кадастровими номерами № 1225088400:02:001:0105, № 1225088400:02:001:0104, № 1225088400:02:001:0100 строком на 25 (двадцять п`ять) років для ведення фермерського господарства, розташовані на території Широчанської сільської ради Солонянського району Дніпропетровської області. Позивач зазначає, що Державний акт на право постійного користування землею № ДН 0000357 від 26.05.1993 не є тим документом, який надавав право користувачу земельної ділянки ( ОСОБА_3 ) надавати третім особам (в тому числі С(Ф)Г "Магнат 88".
Позивач вважає, що укладення ОСОБА_3 з С(Ф)Г "Магнат 88" оспорюваних договорів оренди землі б/н від 01.11.2021 призводить до порушення інтересів Солонянської селищної об`єднаної територіальної громади Солонянського району Дніпропетровської області в особі Солонянської селищної ради щодо володіння, розпорядження та користування земельними ділянками сільськогосподарського призначення комунальної власності, що виявилося у розпорядженні земельними ділянками з порушенням встановленої законом процедури. Таким чином, при реєстрації права власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 1225088400:02:001:0105, 1225088400:02:001:0104, 1225088400:02:001:0100, про що у Державному реєстрі речових прав вчинено записи про реєстрацію їх за формою власності як приватні за номерами записів про право власності: 46067869, 46098548, 46098234, порушене земельне законодавство та інтереси територіальної громади.
Крім того, позивачем подано заяву про забезпечення позову, у якій просить заборонити Селянському (фермерському) господарству "Замок" (ідентифікаційний код 20259102), Селянському (фермерському) господарству "Магнат 88" (ідентифікаційний код 42035292) та будь яким особам, у тому числі суб`єктам державної реєстрації прав (державним реєстраторам, приватним та державним нотаріусам) вчиняти будь-які дії, пов`язані з державною реєстрацією речових прав щодо об`єктів нерухомого майна:
- земельної ділянки площею 5,3 га з кадастровим номером 1225088400:02:001:0100, реєстраційний номер об`єкта 2553492112250, номер відомостей про речове право 46098234;
- земельної ділянки площею 10,135 га з кадастровим номером 1225088400:02:001:0104, реєстраційний номер об`єкта 2553508112250, номер відомостей про речове право 46098548;
- земельної ділянки площею 28,4967 га з кадастровим номером 1225088400:02:001:0105, реєстраційний номер об`єкта 2553475812250, номер відомостей про речове право 46097869.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської від 01.10.2024 заяву Солонянської селищної ради про забезпечення позову задоволено частково: заборонено Селянському (фермерському) господарству "Замок", Селянському (фермерському) господарству "Магнат 88" та будь яким особам, у тому числі суб`єктам державної реєстрації прав (державним реєстраторам, приватним та державним нотаріусам) вчиняти будь-які дії, пов`язані з державною реєстрацією речових прав на підставі заяв Селянського (фермерського) господарства "Замок" та/або Селянського (фермерського) господарства "Магнат 88", або на підставі документів (правочинів, актів приймання-передачі, заяв, листів тощо), що складені за участю або походять від зазначених фермерських господарств щодо наступних об`єктів нерухомого майна:
- земельної ділянки площею 5,3 га з кадастровим номером 1225088400:02:001:0100, реєстраційний номер об`єкта 2553492112250, номер відомостей про речове право 46098234;
- земельної ділянки площею 10,135 га з кадастровим номером 1225088400:02:001:0104, реєстраційний номер об`єкта 2553508112250, номер відомостей про речове право 46098548;
- земельної ділянки площею 28,4967 га з кадастровим номером 1225088400:02:001:0105, реєстраційний номер об`єкта 2553475812250, номер відомостей про речове право 46097869.
У задоволенні решти вимог заяви відмовлено.
Відповідач-1 проти задоволення позову не заперечує, просить заявлені позивачем позовні вимоги задовольнити. Також відповідач-1 просить розглядати справи без участі представника.
Відповідач-2 проти задоволення позову заперечує, зазначає, що питання начебто допущених порушень при передачі ОСОБА_3 . Селянському (фермерському) господарству "Магнат 88" земельних ділянок в оренду, так само як і правомірність здійснення державної реєстрації права оренди за відповідними договорами оренди, було предметом розгляду Центральної колегії Міністерства юстиції України з розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єктів державної реєстрації, територіальних органів міністерства юстиції. Проте, висновком Центральної колегії Міністерства юстиції України з розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єктів державної реєстрації, територіальних органів міністерства юстиції від 27.10.2022 року було рекомендовано відмовити у задоволенні скарги ОСОБА_1 від 18.04.2022, оскільки рішення від 10.01.2022 №№ 62778270, 62778705, 62779070, прийняті приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Джурук Наталією Володимирівною, відповідають законодавству у сфері державної реєстрації прав.
Таким чином, відповідач-2 вважає, що державна реєстрація права оренди спірних земельних ділянок була здійснена на підставі та з додержанням чинного законодавства, про що вже було прийнято рішення Міністерством юстиції України. Відповідач-2 звертає увагу суду на той факт, що центральною Колегією Міністерства юстиції України було встановлено, що право власності на земельні ділянки зареєстровано за ОСОБА_3 . Відповідач-2 стверджує, що спірні земельні ділянки належали Замковому Ю.А. на праві власності і відповідним чином були передані в оренду, а право оренди було зареєстровано у встановленому законом порядку.
Від третьої особи-1, приватного нотаріусу Дніпровського міського нотаріального округу Джурук Наталі Володимирівни, надійшли пояснення у яких зазначає, що перед здійсненням реєстрації належним чином перевірила документи, подані для державної реєстрації прав на відповідність вимогам, встановленим чинним законодавством, а також перевірила повноваження особи, яка подала документи для державної реєстрації прав. Третя особа просить розглядати справу без її участі та прийняти рішення відповідно до приписів закону.
Від третьої особи-2, ОСОБА_1 , надійшли пояснення, у яких вважає, що померлий ОСОБА_3 не мав права передавати в оренду землю, яку надано в постійне користування. До того вказує що зазначені договори оренди були посвідчені приватним нотаріусом після смерті ОСОБА_3 , а тому вважає такі договори недійсними. При цьому також приватним нотаріусом здійснено реєстрацію права власності на спірні земельні ділянки за ОСОБА_3 , в той час, як єдиним власником спірних земельних ділянок є Солонянська селищна рада. Третя особа-2 вважає, що створені в ДРРП записи щодо земельних ділянок не відповідають дійсності.
Державним реєстратором виконавчого комітету Солонянської селищної ради на виконання ухвали суду від 26.11.2024 надані докази.
Від третьої особи-3, ОСОБА_2 , надійшли пояснення, у яких зазначає, що наприкінці жовтня 2021 року передав по два примірники договорів оренди земельних ділянок, які є предметом спору в межах цієї справи, на підпис ОСОБА_3 . Вказує, що передача примірників договорів відбулася на території складських приміщень, які він орендує у ОСОБА_4 (батька ОСОБА_3 ). В подальшому підписані примірники договорів були передані ОСОБА_3 ОСОБА_2 . Третя особа зазначає, що вказані обставини неодноразово були озвучені на прохання працівників поліції Солонянського районного відділу УМВС України у Дніпропетровській області. Також зауважує, що реєстрація договорів оренди земельних ділянок була здійснена ОСОБА_2 після новорічних свят у перший робочий день державних реєстраторів у 2022 році у місті Дніпро.
Від ОСОБА_1 надійшли пояснення на пояснення ОСОБА_2 , у яких зазначає незгоду з його твердженнями та вважає їх такими, що не відповідають дійсності. ОСОБА_1 зазначає, що була дружиною покійного ОСОБА_3 , який останній час свого життя хворів, а тому поступово передавав ведення справ стосовно Селянського (фермерського) господарства "Замок" дружині та доньці. Вказує, що фактично вона знала про всі події, які відбувалися у господарській діяльності Селянського (фермерського) господарства "Замок" та зазначає, що всі первинні правовстановлюючі документи Селянського (фермерського) господарства "Замок" перебували у неї. Проте, щодо укладення договорів оренди землі з Селянським (фермерським) господарством "Магнат 88" їй не було відомо і Замкова Л.О. вважає незаконним здійснення державної реєстрації права на спірні земельні ділянки без відповідного державного акту на землю. Замкова Л.О. вбачає грубі порушення чинного законодавства нотаріусом, яка здійснила державну реєстрацію права власності за ОСОБА_3 , а також державної реєстрації права оренди за відпоівдачем-2.
Під час розгляду справи судом досліджені письмові докази, що містяться в матеріалах справи.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 23.09.2024 відкрито провадження у справі, ухвалено розглядати справу за правилами загального позовного провадження.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 11.12.2024 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.
У судовому засіданні 12.02.2025 проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
З урахуванням режиму воєнного стану та повітряних тривог у суді встановлено особливий режим роботи й запроваджено відповідні організаційні заходи. Справу розглянуто у розумні строки, враховуючи вищевказані обставини та факти, а також беручи до уваги необхідність надання сторонам та третім особам часу для реалізації своїх прав.
Заслухавши пояснення учасників судового процесу, дослідивши матеріали справи, господарський суд, -
ВСТАНОВИВ:
Предметом доказування у даній справі є встановлення обставин вчинення державної реєстрації права власності та іншого речового права (права оренди) щодо спірних земельних ділянок, правомірність чи незаконність такої реєстрації.
Розпорядженням Представника Президента України Солонянського району Дніпропетровської області №102 від 18.02.1993 "Про надання земель громадянам для ведення фермерських господарств" ОСОБА_3 надана у постійне користування для ведення селянського (фермерського) господарства земельна ділянка в розмірі 45,9 га на території Широчанської сільської ради Дніпропетровської області.
На підставі розпорядження Представника Президента України Солонянського району Дніпропетровської області № 102 від 18.02.1993 Замковому Ю.А. виданий Державний акт на право постійного користування землею ДН № 0000357 від 26.05.1993, згідно з яким Замковому Ю.А. надана у постійне користування земельна ділянка площею 45,7 га, розташована на території Широчанської сільської ради в межах згідно з планом, для ведення селянського (фермерського) господарства. Державний акт видано 26.05.1993 та зареєстровано в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 163.
У 1993 році ОСОБА_3 , як засновником, створено і зареєстроване Селянське (фермерське) господарство "Замок", що підтверджується Свідоцтвом № 20259102 від 18.02.1993 про державну реєстрацію суб`єкта підприємницької діяльності, виданим Солонянською районною радою народних депутатів.
20.02.1998 проведено державну реєстрацію Селянського (фермерського) господарства "Замок", ідентифікаційний код юридичної особи 20259102, місцезнаходження: 52445, Дніпропетровська область, Солонянський район, с. Широке, вул. Кірова, 71, керівник Замковий Юрій Анатолійович.
На теперішній час земельна ділянка, яка надавалася для ведення селянського (фермерського) господарства ОСОБА_3 складається із трьох частин (земельних ділянок), яким були присвоєні кадастрові номери: 1225088400:02:001:0105 земельна ділянка площею 28,4967 га, 1225088400:02:001:0104 земельна ділянка площею 10,1350 га, 1225088400:02:001:0100 земельна ділянка площею 5,3000 га.
ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_3 помер.
Як зазначає позивач, після смерті ОСОБА_3 його спадкоємицею ОСОБА_1 (дружина) було встановлено, що ОСОБА_3 - 01.11.2021 укладено три договори оренди землі б/н із Селянським (фермерським) господарством "Магнат 88", за якими ОСОБА_3 передав С(Ф)Г "Магнат 88" в оренду земельні ділянки з кадастровими номерами №1225088400:02:001:0105, №1225088400:02:001:0104, №1225088400:02:001:0100 строком на 25 (двадцять п`ять) років для ведення фермерського господарства, розташовані на території Широчанської сільської ради Солонянськогго району Дніпропетровської області.
10.01.2022 ( тобто після смерті ОСОБА_3 ) зазначені договори оренди землі б/н від 01.11.2021 посвідчені приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Джурук Н.В. та зареєстровані в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (номери записів про інше речове право: 46098009, 46098324 та 46098596).
З наявних в матеріалах справи письмових доказів вбачається, що приватний нотаріус Дніпропетровського міського нотаріального округу Джурук Н.В. щодо кожної із земельних ділянок з кадастровими номерами №1225088400:02:001:0105, №1225088400:02:001:0104, №1225088400:02:001:0100 вносила відповідне рішення, яким здійснювала державну реєстрацію прав та їх обтяжень, а саме відкривала новий розділ щодо нерухомого майна (земельної ділянки), оскільки ці земельні ділянки раніше не були зареєстровані в Державному реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, а також реєструвала обтяження на земельну ділянку у вигляді договору оренди землі, зокрема:
- стосовно земельної ділянки з кадастровим №1225088400:02:001:0105 прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 62778270 від 10.01.2022 р. 12:01:23, про реєстрацію права власності за ОСОБА_3 , про що у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав власності 10.01.2022 вчинено запис за номером 46097869 (Витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав власності індексний номер 294009665). Також 10.01.2022 11:19:05 зареєстровано інше речове право (право оренди земельної ділянки) за С(Ф)Г "Магнат 88" на підставі договору оренди землі б/н від 01.11.2021, про що в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права вчинено запис за номером 46098009 (Витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права індексний номер 294009907).
- стосовно земельної ділянки з кадастровим №1225088400:02:001:0100 прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 62778705 від 10.01.2022 р. 12:18:07, про реєстрацію права власності за ОСОБА_3 , про що у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав власності 10.01.2022 вчинено запис за номером 46098234 (Витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав власності індексний номер 294012466). Також 10.01.2022 р. 11:28:51 зареєстровано інше речове право (право оренди земельної ділянки) за С(Ф)Г "Магнат 88" на підставі договору оренди землі б/н від 01.11.2021, про що в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права вчинено запис за номером 460983249 (Витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права індексний номер 294012552).
- стосовно земельної ділянки з кадастровим №1225088400:02:001:0104 прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 62779070 від 10.01.2022 12:33:28, про реєстрацію права власності за Замковим Ю.А., про що у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав власності 10.01.2022 вчинено запис за номером 46098548 (Витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав власності індексний номер 294015005). Також 10.01.2022 11:34:43 зареєстровано інше речове право (право оренди земельної ділянки) за С(Ф)Г "Магнат 88" на підставі договору оренди землі б/н від 01.11.2021, про що в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права вчинено запис за номером 46098596. (Витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права індексний номер 294014869).
Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 31.01.2018 р. № 60-р "Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад" та наказу Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області №4-3760/15-18-СГ від 27.09.2018 "Про передачу земельних ділянко державної власності у комунальну власність" (з урахуванням змін, внесених наказом №41689/15-19-СГ від 16.01.2019) Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області передано Солонянській селищній об`єднаній територіальній громаді (Солонянській селищній раді) Солонянського району Дніпропетровської області у комунальну власність за актом приймання-передачі земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 2986,6157 га, які розташовані на території Солонянської селищної об`єднаної територіальної громади Солонянського району Дніпропетровської області за межами населеного пункту.
До складу переданих Солонянській селищній об`єднаній територіальній громаді Солонянського району Дніпропетровської області земель увійшли, в тому числі, земельні ділянки з кадастровими номерами №1225088400:02:001:0105, №1225088400:02:001:0104, №1225088400:02:001:0100.
Рішенням Солонянської селищної ради №12-33/VII від 30.10.2018 прийнято у комунальну власність Солонянської селищної ради в межах території Солонянської селищної ради з державної власності земельні ділянки сільськогосподарського призначення.
Матеріали справи не містять письмових доказів здійснення державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки з кадастровими номерами №1225088400:02:001:0105, №1225088400:02:001:0104, №1225088400:02:001:0100 за Солонянською селищною об`єднаною територіальною громадою Солонянського району Дніпропетровської області особі Солонянської селищної ради.
Позивач зазначає, що при реєстрації права власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 1225088400:02:001:0105, 1225088400:02:001:0104, 1225088400:02:001:0100 за ОСОБА_3 , про що у Державному реєстрі речових прав вчинено записи про реєстрацію їх за формою власності як приватні за номерами записів про право власності: 46067869, 46098548, 46098234, порушене земельне законодавства та інтереси територіальної громади.
Також позивач вказує, що Замковий Ю.А. не мав права передавати в оренду отримані ним на праві постійного користування земельні ділянки, оскільки такі ділянки надані для створення та розвитку С(Ф)Г "Замок", та відповідно належать С(Ф)Г "Замок" та відповідно Замковий Ю.А. не міг ними розпоряджатися.
Позивач зазначає, що всупереч приписам статей 92, 95, 124 Земельного кодексу України за відсутності повноважень на розпорядження спірними земельними ділянками постійний користувач - ОСОБА_3 фактично передав земельні ділянки С(Ф)Г "Магнат 88", не маючи права розпоряджатися ними, оскільки земельні ділянки перебувають у комунальній власності Солонянської селищної ради.
Позивач вказує, що у зв`язку із проведеною державною реєстрацією права власності за ОСОБА_3 та державною реєстрацією іншого речового права (права оренди за С(Ф)Г "Магнат 88") він не може реалізувати своє право на реєстрацію права комунальної власності на земельні ділянки.
Позивач просить:
- скасувати державну реєстрацію права власності щодо об`єкта нерухомого майна: земельної ділянки площею 5,3 га з кадастровим номером 1225088400:02:001:0100, реєстраційний номер об`єкта 2553492112250, номер відомостей про речове право 46098234, дата державної реєстрації - 10 січня 2022 року, реєстрація здійснена приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Джурук Н.В., підстава внесення запису - рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер 62778705 від 10 січня 2022 року;
- скасувати державну реєстрацію іншого речового права (права оренди земельної ділянки), номер запису про інше речове право 46098324, дата державної реєстрації - 10 січня 2022 року щодо земельної ділянки площею 5,3 га з кадастровим номером 1225088400:02:001:0100, реєстраційний номер об`єкта 2553492112250, реєстрація здійснена приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Джурук Н.В., підстава внесення запису - рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер 62778705 від 10 січня 2022 року;
- скасувати державну реєстрацію права власності щодо об`єкта нерухомого майна: земельної ділянки площею 10,135 га з кадастровим номером 1225088400:02:001:0104, реєстраційний номер об`єкта - 2553508112250, номер відомостей про речове право 46098548, дата державної реєстрації - 10 січня 2022 року, реєстрація здійснена приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Джурук Н.В., підстава внесення запису - рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер 62779070 від 10 січня 2022 року;
- скасувати державну реєстрацію іншого речового права (права оренди земельної ділянки), номер запису про інше речове право 46098596, дата державної реєстрації - 10 січня 2022 року щодо земельної ділянки площею 10,135 га з кадастровим номером 1225088400:02:001:0104, реєстраційний номер об`єкта 2553508112250, реєстрація здійснена приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Джурук Н.В., підстава внесення запису - рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер 62779070 від 10 січня 2022 року;
- скасувати державну реєстрацію права власності щодо об`єкта нерухомого майна: земельної ділянки площею 28,4967 га з кадастровим номером - 1225088400:02:001:0105, реєстраційний номер об`єкта 2553475812250, номер відомостей про речове право 46097869, дата державної реєстрації - 10 січня 2022 року, реєстрація здійснена приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Джурук Н.В., підстава внесення запису - рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер 62778270 від 10 січня 2022 року;
- скасувати державну реєстрацію іншого речового права (права оренди земельної ділянки), номер запису про інше речове право 46098009, дата державної реєстрації - 10 січня 2022 року щодо земельної ділянки площею 28,4967 га з кадастровим номером 1225088400:02:001:0105, реєстраційний номер об`єкта 2553475812250, реєстрація здійснена приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Джурук Н.В., підстава внесення запису - рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер 62778270 від 10 січня 2022 року.
На підтвердження своїх позовних вимог позивач, зокрема, надав наступні докази(копії):
- виписку з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Солонянської селищної ради;
- виписку з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань виконавчого комітету Солонянської селищної ради;
- рішення Господарського суду Запорізької області від 11.10.2023 у справі №908/728/23;
- постанова Центрального апеляційного господарського суду від 19.06.2024 у справі №908/728/23;
- наказ Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 27.09.2018 №4-3760/15-01 "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність";
- наказ Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 01.07.2019 №4-1689/15-19-01 "Про внесення змін до наказу Головного управління від 27.09.2018 №4-3760-15-18-СГ";
- акт приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної власності у комунальну власність від 27.09.2018 з додатком;
- рішення Солонянскої селищної ради від 30.10.2018 №12-33/VII "Про прийняття у комунальну власність Солонянської селищної ради з державної власності земельних ділянок сільськогосподарського призначення з додатком";
- інформаційні довідки №385308579 від 03.07.2024, №385308752 від 03.07.2024, №385304537 від 03.07.2024;
- лист виконавчого комітету Солонянської селищної ради №02-21-1298/0/2-24 від 05.07.2024 голові С(Ф)Г "Замок";
- лист С(Ф)Г "Замок" щодо надання копій документів виконавчому комітету Солонянської селищної ради з додатком;
- лист виконавчого комітету Солонянської селищної ради №02-21-1299/0/2-24 від 05.07.2024 до відділу №1 управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області;
- лист управління забезпечення реалізації державної політики у сфері земельних відносин Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 05.08.2024 №18-4-0.110, 1-2714/299-0.11,1;
- державний акт на право постійного користування землею ДН№0000357 від 26.05.1993;
- витяг з книги №2 записів державних актів на право користування/володіння землею Солонянського району Дніпропетровської області;
- технічний звіт на встановлення в натурі меж земельної ділянки для ведення селянського / фермерського / господарства Замковому Ю.А. в Солонянському районі Дніпропетровської області;
- відомості (витяг) з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань щодо Селянського (фермерського) господарства "Замок";
- відомості (витяг) з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань щодо Селянського (фермерського) господарства "Магнат 88".
Відповідач-1 проти задоволення позову не заперечує, просить заявлені позивачем позовні вимоги задовольнити. Також відповідач-1 просить розглядати справи без участі представника.
Відповідач-2 проти задоволення позову заперечує, зазначає, що питання начебто допущених порушень при передачі ОСОБА_3 . Селянському (фермерському) господарству "Магнат 88" земельних ділянок в оренду, так само як і правомірність здійснення державної реєстрації права оренди за відповідними договорами оренди, було предметом розгляду Центральної колегії Міністерства юстиції України з розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єктів державної реєстрації, територіальних органів міністерства юстиції. Проте, висновком Центральної колегії Міністерства юстиції України з розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єктів державної реєстрації, територіальних органів міністерства юстиції від 27.10.2022 року було рекомендовано відмовити у задоволенні скарги ОСОБА_1 від 18.04.2022, оскільки рішення від 10.01.2022 №№62778270, 62778705, 62779070, прийняті приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Джурук Наталією Володимирівною, відповідають законодавству у сфері державної реєстрації прав. Таким чином, відповідач-2 вважає, що державна реєстрація права оренди спірних земельних ділянок була здійснена на підставі та з додержанням чинного законодавства, про що вже було прийнято рішення Міністерством юстиції України. Відповідач-2 звертає увагу суду на той факт, що центральною Колегією Міністерства юстиції України було встановлено, що право власності на земельні ділянки зареєстровано за Замковим Ю.А. Відповідач-2 стверджує, що спірні земельні ділянки належали Замковому Ю.А. на праві власності і відповідним чином були передані в оренду, а право оренди було зареєстровано у встановленому законом порядку.
На підтвердження своїх заперечень відповідач-2, зокрема, надав такі докази (копії):
- наказ Міністерства юстиції України "Про відмову у задоволенні скарги з додатком";
- інформаційні довідки №401029052 від 25.10.2024, №401029062 від 25.10.2024, №401029078 від 25.10.2024.
Вказане і стало причиною виникнення спору.
Заслухавши пояснення учасників судового процесу, дослідивши матеріали справи господарський суд зазначає наступне.
За приписами статей 15, 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права в разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону (ч.1,2 ст. 319 Цивільного кодексу України).
Право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні (ч.1 ст. 321 Цивільного кодексу України).
Власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном. (ст.391 Цивільного кодексу України).
Згідно зі статтею 13 Конституції України земля та її надра є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Кожний громадянин має право користуватися природними об`єктами права власності народу відповідно до закону. Власність зобов`язує. Власність не повинна використовуватися на шкоду людині і суспільству. Держава забезпечує захист прав усіх суб`єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб`єкти права власності рівні перед законом.
У статті 14 Конституції України вказано, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Відповідно до статті 41 Конституції України кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю. Право власності є непорушним.
Частиною 1 статті 2 Земельного кодексу України визначено, що земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею.
Згідно з ч. 1 ст. 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Таким чином земля, як природний ресурс має особливий статус та її використання у господарській діяльності врегульовано у першу чергу нормами земельного законодавства.
Суд звертає увагу, що на час надання ОСОБА_3 права постійного користування спірною земельною ділянкою діяв Земельний кодекс Української РСР від 18 грудня 1990 року, який у відповідній редакції передбачав таке регулювання відносин щодо права постійного користування земельною ділянкою:
Постійним визнавалося землекористування без заздалегідь установленого строку (частина друга статті 7 зазначеного кодексу (далі - у редакції, чинній на час надання спірної земельної ділянки засновникові)). Право постійного користування землею посвідчували державні акти. їх видавали та реєстрували сільські, селищні, міські, районні Ради народних депутатів (частина перша статті 23 Земельного кодексу Української РСР від 18 грудня 1990 року).
Громадянам України, які виявили бажання вести селянське (фермерське) господарство, земельні ділянки передавалися у власність або надавалися в користування, в тому числі на умовах оренди, включаючи присадибний наділ (частина перша статті 50 вказаного кодексу). Землю у постійне користування надавали Ради народних депутатів, зокрема і для ведення громадянами України селянського (фермерського) господарства (пункт 1 частини п`ятої статті 7 Земельного кодексу Української РСР від 18 грудня 1990 року).
Громадяни, які виявили бажання вести селянське (фермерське) господарство (включаючи й тих, хто переїздив з іншої місцевості), для одержання земельної ділянки у власність або користування подавали до сільської, селищної, міської, районної Ради народних депутатів за місцем розташування земельної ділянки заяву, яку підписував голова створюваного селянського (фермерського) господарства. У заяві зазначали: бажані розмір і місце розташування ділянки, кількість членів селянського (фермерського) господарства, повідомляли про їх досвід роботи в сільському господарстві та наявність кваліфікації або спеціальної підготовки. Можливими були також інші обґрунтування щодо виділення земельної ділянки (частини перша та друга статті 51 Земельного кодексу Української РСР від 18 грудня 1990 року).
Право користування земельною ділянкою чи її частиною припинялося, зокрема, у разі припинення діяльності селянського (фермерського) господарства (пункт 3 частини першої статті 27 Земельного кодексу Української РСР від 18 грудня 1990 року).
На час заснування Селянського (фермерського) господарства "Замок" відносини, пов`язані зі створенням і діяльністю селянських (фермерських) господарств, регулював Закон України "Про селянське (фермерське) господарство" в редакції Закону № 2009-ХІІ, приписи якого були спеціальними до відповідних приписів інших Законів України, зокрема і до Земельного кодексу Української РСР від 18 грудня 1990 року.
Селянське (фермерське) господарство було формою підприємництва громадян України, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією. Інтереси селянського (фермерського) господарства перед підприємствами, установами та організаціями, окремими громадянами представляв голова господарства. На його ім`я видавався Державний акт на право приватної власності на землю або Державний акт на право постійного користування землею; з головою селянського (фермерського) господарства укладався договір на тимчасове користування землею, в тому числі на умовах оренди, складалися інші документи відповідно до законодавства України (частини перша, четверта та п`ята статті 2 Закону № 2009-ХІІ).
Земельні ділянки громадянам України для ведення селянського (фермерського) господарства передавалися у приватну власність і надавалися в користування, в тому числі на умовах оренди. У постійне користування земля надавалася громадянам для ведення селянського (фермерського) господарства із земель, що перебували у державній власності. У тимчасове користування земельні ділянки надавалися, зокрема, із земель запасу, а також могли надаватися із земель лісового та водного фондів (частина друга статті 4 Закону № 2009-ХІІ).
Громадяни, які виявили бажання вести селянське (фермерське) господарство (включаючи тих, хто переїздить з іншої місцевості), для одержання земельної ділянки у власність або користування, в тому числі в оренду, подавали до районної, міської, в адміністративному підпорядкуванні якої є район, Ради народних депутатів за місцем розташування земельної ділянки заяву, підписану головою створюваного селянського (фермерського) господарства. У заяві зазначали: бажані розмір і місце розташування ділянки, кількість членів селянського (фермерського) господарства, документально підтверджували їх досвід роботи в сільському господарстві та наявність кваліфікації або спеціальної підготовки, обґрунтування щодо розмірів земельної ділянки і перспектив діяльності селянського (фермерського) господарства (частина перша статті 5 Закону № 2009- XII).
Після одержання Державного акта на право приватної власності на землю, Державного акта на право постійного користування землею або укладення договору на тимчасове користування землею, в тому числі на умовах оренди, селянське (фермерське) господарство підлягало у 30-денний строк державній реєстрації у Раді народних депутатів, що передала у власність чи надала у користування земельну ділянку. Після відведення земельної ділянки в натурі (на місцевості) й одержання Державного акта на право приватної власності на землю, Державного акта на право постійного користування або укладання договору на тимчасове користування землею, в тому числі на умовах оренди, та державної реєстрації селянське (фермерське) господарство набувало статусу юридичної особи, одержувало печатку з його найменуванням і адресою, відкривало розрахунковий та інші рахунки в установах банку, вступало у відносини з підприємствами, установами та організаціями, визнавалося державними органами та органами місцевого самоврядування як самостійний товаровиробник при плануванні економічного і соціального розвитку регіону (частини перша та друга статті 9 Закону № 2009-ХІІ).
Діяльність селянського (фермерського) господарства припиняється у разі припинення права власності на землю, права користування земельною ділянкою у випадках, передбачених статтями 27 і 28 Земельного кодексу України (пункт 2 частини першої статті 29 Закону № 2009-ХІІ).
За змістом наведених приписів на час створення Селянського (фермерського) господарства "Замок" можливість реалізації права на створення селянського (фермерського) господарства була підпорядкована фактичному одержанню громадянином, зокрема, права постійного користування земельною ділянкою для ведення такого господарства. Наявність у засновника визначеного законом права на земельну ділянку була однією з умов державної реєстрації селянського (фермерського) господарства як юридичної особи. Більше того, право користування земельною ділянкою мало припинятися з припиненням діяльності селянського (фермерського) господарства (пункт 3 частини першої статті 27 Земельного кодексу Української РСР від 18 грудня 1990 року), а припинення права користування земельною ділянкою мало наслідком припинення діяльності цього господарства (пункт 2 частини першої статті 29 Закону № 2009-ХІІ).
Враховуючи законодавчі обмеження у використанні земельної ділянки інакше, ніж за її цільовим призначенням (пункт 1 частини першої статті 40 Земельного кодексу Української РСР від 18 грудня 1990 року), а також юридичні наслідки п використання не за цільовим призначенням (пункт 7 частини першої статті 27, частина друга статті 29, частина перша статті 88 Земельного кодексу Української РСР від 18 грудня 1990 року), надана громадянину у встановленому порядку для ведення селянського (фермерського) господарства земельна ділянка за її правовим режимом була та є такою, яку слід використовувати виключно для здійснення підприємницької діяльності, а не для задоволення особистих потреб цього громадянина.
Передбачені законом особливості надання фізичній особі земельної ділянки для ведення селянського (фермерського) господарства підтверджують те, що таку ділянку можна було безоплатно отримати лише для створення відповідного господарства, після чого її використання можливе було тільки для ведення селянського (фермерського) господарства, тобто для вироблення, переробки та реалізації товарної сільськогосподарської продукції (частина перша статті 2 Закону № 2009-ХІІ). Таку діяльність здійснює саме селянське (фермерське) господарство, а не його засновник. Іншими словами, після набуття засновником селянського (фермерського) господарства права постійного користування земельною ділянкою для ведення такого господарства та проведення державної реєстрації останнього постійним користувачем зазначеної ділянки стає селянське (фермерське) господарство (цей висновок не стосується права довічного успадковуваного володіння земельною ділянкою, наданою для ведення такого господарства; оскільки таке право є успадковуваним, тобто передається у спадщину, то воно залишається у володінні фізичної особи і після створення селянського (фермерського) господарства, про що Велика Палата Верховного Суду вказала у постанові від 20 листопада 2019 року у справі № 368/54/17).
З моменту створення селянського (фермерського) господарства відбувається фактична заміна постійного землекористувача, і обов`язки фізичної особи-засновника, якому надана земельна ділянка у користування переходять до селянського (фермерського) господарства з дня його державної реєстрації.
Вказане узгоджується з висновками Великої Палати Верховного Суду, сформульованими у постанові від 10 квітня 2019 року і ухвалі від 13 листопада 2019 року у справі № 275/82/18, а також у постанові від 01 квітня 2020 року у справі №320/5724/17 щодо належності права на продовження договірних відносин з користування земельною ділянкою для ведення фермерського господарства саме такому господарству, а не його засновникові.
01 січня 2002 року набрав чинності Земельний кодекс України від 25 жовтня 2001 року, згідно з частиною першою статті 92 якого право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Вичерпний перелік осіб, які могли набувати земельні ділянки у постійне користування, був визначений у частині другій статті 92 Земельного кодексу України від 25 жовтня 2001 року. Фермерські господарства та фізичні особи до вказаного переліку не належали. Але у пункті 6 розділу X "Перехідні положення" зазначеного кодексу було передбачено, що громадянина юридичні особи, які вже мали у постійному користуванні земельні ділянки, не могли мати їх на такому праві та повинні були у визначений строк переоформити право власності або право оренди на них відповідно до встановленого порядку. При переоформленні права постійного користування земельними ділянками, наданими для ведення селянських (фермерських) господарств, у довгострокову оренду її строк мав визначатися відповідно до закону.
22 вересня 2005 року Конституційний Суд України ухвалив рішення № 5-рп/2005, згідно з яким визнав неконституційним пункт 6 розділу X "Перехідні положення" Земельного кодексу України від 25 жовтня 2001 року щодо обов`язку переоформити право постійного користування земельною ділянкою на право власності або на право оренди. Конституційний Суд України вказав, що немає підстав визнавати неконституційною статтю 92 Земельного кодексу України від 25 жовтня 2001 року, оскільки використання у ній терміну "набувають" (який означає "ставати власником чого-небудь, здобувати що-небудь") вказує на те, що ця стаття не обмежує і не скасовує чинне право постійного користування земельними ділянками, набуте в установлених законодавством випадках станом на 1 січня 2002 року до його переоформлення (абзац 11 пункту 5.3 мотивувальної частини вказаного рішення).
Власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпорядження своїм майном (ст. 391 Цивільного кодексу України).
Власник земельної ділянки комунальної форми власності може вимагати усунення порушення його права власності на цю ділянку, зокрема, оспорюючи рішення державного реєстратора про державну реєстрацію, та вимагаючи повернути таку ділянку.
Такі висновки, відповідають правовій позиції, викладеній у постанові Великої Палати Верховного Суду від 12.06.2019 у справі № 487/10128/14-ц 19.
Згідно із п. 1 ч. 1 ст. 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 10 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державним реєстратором є громадянин України, який має вищу освіту за спеціальністю правознавство відповідає кваліфікаційним вимогам, встановленим Міністерством юстиції України, та перебуває у трудових відносинах з суб`єктом державної реєстрації прав.
За змістом ст. 6 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" суб`єкти державної реєстрації прав це виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська, Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації; акредитовані суб`єкти; державні реєстратори прав на нерухоме майно.
Частиною 1 ст. 11 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" передбачено, що державний реєстратор самостійно приймає рішення за результатом розгляду заяв про державну реєстрацію прав та їх обтяжень.
Відповідно до ч. 1 ст. 37 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" Рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єкта державної реєстрації прав, а також дії, пов`язані з автоматичною державною реєстрацією прав, можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції України, його територіальних органів або до суду.
При цьому, відповідно до усталеної практики належним відповідачем у справах про скасування державної реєстрації права має бути саме особа, за якою зареєстроване право власності на спірне майно (аналогічні правові висновки викладені у постановах Великої Палати Верховного Суду від 01.04.2020 у справі №520/13067/17, Верховного Суду у складі колегії судді Першої палати Касаційного цивільного суду від 17.02.2021 у справі №320/9049/18, Верховного Суду у складі колегії суддів Третьої судової палати Касаційного господарського цивільного суду від 12.04.2021 у справі №557/94/19).
Так, у постанові від 19.12.2022 у справі № 359/3951/17 Верховний Суд надав правову оцінку належності відповідача у спорі про скасування рішення, запису щодо державної реєстрації речового права на нерухоме майно чи обтяження такого права за іншою особою у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Верховний Суд, зокрема, зауважив, що державна реєстрація прав проводиться державним реєстратором не з власної ініціативи, а на підставі відповідної заяви, поданої зацікавленою особою. Відносини у сфері державної реєстрації речового права виникають між суб`єктом звернення за такою послугою та суб`єктом, уповноваженим здійснювати відповідні реєстраційні дії. Належним відповідачем у справах за позовом про скасування рішення, запису щодо державної реєстрації права чи обтяження має бути особа, право чи обтяження якої зареєстровано.
Крім того, Верховний Суд у постанові від 13.01.2021 у справі №753/905/18 (провадження № 61-12528св19), від 10.03.2021 у справі №127/2209/18 (провадження № 61-17711св20), від 17.03.2021 у справі № 201/8844/18 (провадження № 61-13663св20) дійшов висновку, що належним відповідачем у справі про визнання недійсним та скасування рішення реєстратора на нерухоме майно має бути саме особа, за якою зареєстроване право власності на об`єкт нерухомості. Пред`явлення позову до неналежного відповідача є самостійною підставою для відмови в задоволенні позову.
Позивач у позовній заяві зазначає, що ним пред`явлено позов про скасування державної реєстрації права власності до користувача земельної ділянки - Селянського (фермерського) господарства "Замок" - у зв`язку з тим, що особа, за якою зареєстроване права власності, ОСОБА_3 , помер.
Суд звертає увагу на необґрунтованість такого визначення відповідача у справі, оскільки чинне законодавство та судова практика чітко визначає хто повинен бути відповідачем у випадку смерті фізичної особи, а саме спадкоємці, правонаступники. Суд критично оцінює пояснення сторін щодо наявності постанови приватного нотаріуса Дніпропетровського районного нотаріального округу Супруненко А.М. про відмову у вчиненні нотаріальної дії - видачі Замковій Л.О. свідоцтва про право на спадщину за законом на земельні ділянки, оскільки така нотаріальна дія може бути оскаржена. При цьому таке рішення до матеріалів справи не надано, як і іншої інформації щодо кола спадкоємців тощо. Також законодавством чітко визначено алгоритм дій органу місцевого самоврядування у випадку неприйняття спадщини тощо.
Також суд звертає увагу, що до речових прав на нерухоме майно відноситься право власності та права, похідні від права власності, зокрема право користування.
Позивач вимогу про скасування державної реєстрації права власності пред`являє до користувача, тобто до володільця речових прав іншого рівня, що не відповідає самій концепції речових прав на майно.
Відповідно до частини 1 статті 14 Господарського процесуального кодексу України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Згідно з частиною 1 статті 41 Господарського процесуального кодексу України у справах позовного провадження учасниками справи є сторони та треті особи.
Статтею 45 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що сторонами в судовому процесі позивачами і відповідачами можуть бути особи, зазначені у статті 4 цього Кодексу. Позивачами є особи, які подали позов або в інтересах яких подано позов про захист порушеного, невизнаного чи оспорюваного права або охоронюваного законом інтересу. Відповідачами є особи, яким пред`явлено позовну вимогу.
Виходячи з наведеного, визначення відповідачів, предмета та підстав позову є правом позивача. Натомість установлення належності відповідачів й обґрунтованості позову обов`язком суду, який він виконує під час розгляду справи. Встановивши, що позов пред`явлений до неналежного відповідача та відсутні визначені процесуальним законом підстави для заміни неналежного відповідача належним, суд відмовляє у позові до такого відповідача (див. аналогічні висновки Великої Палати Верховного Суду, викладені, зокрема, у постановах від 17 квітня 2018 року у справі №523/9076/16-ц (пункт 41), від 20 червня 2018 року у справі №308/3162/15-ц (пункт 49), від 21 листопада 2018 року у справі №127/93/17-ц (пункт 50), від 12 грудня 2018 року у справі №570/3439/16-ц (пункти 37, 54), від 12 грудня 2018 року у справі №372/51/16-ц(пункт 31.4), від 30 січня 2019 року у справі №552/6381/17 (пункт 38), від 13 березня 2019 року у справі №757/39920/15-ц (пункт 31), від 27 березня 2019 року у справі №520/17304/15-ц (пункт 63)).
Пред`явлення позову до неналежного відповідача не є підставою для відмови у відкритті чи для закриття провадження у справі. За результатами розгляду справи суд відмовляє у позові до неналежного відповідача та приймає рішення щодо суті заявлених до належного відповідача (постанови Великої Палати Верховного Суду від 17 квітня 2018 року у справі № 523/9076/16-ц, від 12 грудня 2018 року у справі № 372/51/16-ц, від 30 січня 2019 року у справі № 552/6381/17, Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 24.06.2021 у справі №904/1039/20).
Позовні вимоги до Селянського (фермерського) господарства "Магнат 88" про скасування державної реєстрації права оренди у позовній заяві сформульовані як похідні. У судових засіданнях, зокрема 22.01.2025 та 12.02.2025, представник позивача також зазначив про похідний характер цих вимог. Відповідно, похідні вимоги також задоволенню не підлягають.
Таким чином, позов не підлягає задоволенню у повному обсязі.
Європейський суд з прав людини у рішенні від 10.02.2010 у справі "Серявін та інші проти України" зауважив, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення. З урахуванням розглядуваних відносин, інші аргументи сторін по справі стосуються викладених та проаналізованих у рішенні обставин та доводів сторін, не змінюють сутність правовідносин та їх оцінку, надану судом, і, відповідно, не потребують окремої оцінки. І з урахуванням відмови у задоволенні основної позовної вимоги у зв`язку з неналежністю відповідача, що є самостійною підставою для відмови у задоволенні позовних вимог, інші підстави позову не потребують окремої оцінки.
Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на позивача.
Згідно з ч.9 ст. 145 Господарського процесуального кодексу України у випадку залишення позову без розгляду, закриття провадження у справі або у випадку ухвалення рішення щодо повної відмови у задоволенні позову, суд у відповідному судовому рішенні зазначає про скасування заходів забезпечення позову.
Керуючись ст.ст. 2, 46, 73, 74, 76, 77-79, 86, 91, 129, 231, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позову Солонянської селищної ради про скасування державної реєстрації права власності, скасування державної реєстрації іншого речового права - відмовити.
Судові витрати понесені Солонянською селищною радою покласти на Солонянську селищну раду.
Скасувати заходи забезпечення позову вжиті ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 01.10.2024.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Центрального апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 24.02.2025
Суддя О.М. Крижний
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 12.02.2025 |
Оприлюднено | 25.02.2025 |
Номер документу | 125354180 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Крижний Олександр Миколайович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Крижний Олександр Миколайович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Крижний Олександр Миколайович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Крижний Олександр Миколайович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Крижний Олександр Миколайович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Крижний Олександр Миколайович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Крижний Олександр Миколайович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Крижний Олександр Миколайович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Крижний Олександр Миколайович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Крижний Олександр Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні