Рішення
від 18.02.2025 по справі 620/13762/24
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

18 лютого 2025 року Чернігів Справа № 620/13762/24

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючої судді Лукашової О.Б.,

за участю секретаря Костючок В.В.,

представника позивача Григор`єва О.М.,

представника відповідача Тимошенка О.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду за правилами загального позовного провадження справу за позовом Акціонерного товариства "Чернігівобленерго" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про визнання протиправним та скасування пункту 2 та абзацу 4 підпункту 1 пункту 4 постанови,

У С Т А Н О В И В:

Акціонерне товариство "Чернігівобленерго" (далі АТ "Чернігівобленерго", Позивач, Ліцензіат) звернулось до Чернігівського окружного адміністративного суду з позовом до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі НКРЕКП, Регулятор) про визнання протиправними та скасування пункту 2 та абзацу четвертого підпункту 1 пункту 4 постанови НКРЕКП від 21.08.2024 № 1495 «Про застосування санкцій до АТ "Чернігівобленерго" за порушення Ліцензійних умов з розподілу електричної енергії, недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, здійснення заходів державного регулювання та внесення змін до постанови НКРЕКП від 14 червня 2023 року №1060».

Мотивуючи позовні вимоги позивач зазначає, що НКРЕКП за результатами планової перевірки Ліцензіата встановлено порушення AT "Чернігівобленерго" пункту 2 постанови НКРЕКП від 21.12.2022 № 1814 «Про встановлення тарифів на послуги з розподілу електричної енергії AT "Чернігівобленерго" із застосуванням стимулюючого регулювання» та постановою №1495 від 21.08.2024, зокрема, накладено штраф за недотримання вимог пункту 2 постанови НКРЕКП від 21.12.2022 № 1814, а також доручено Департаменту із регулювання відносин у сфері енергетики: підготувати та винести на засідання НКРЕКП, що проводитиметься у формі відкритого слухання, проект рішення щодо встановлення (перегляду) тарифів на послуги з розподілу електричної енергії AT "Чернігівобленерго" із застосуванням стимулюючого регулювання на 2025 рік шляхом їх зміни в бік збільшення на загальну суму 36 461,65 тис. грн (без ПДВ), урахувавши: суму недоотриманого доходу від здійснення ліцензованої діяльності з розподілу електричної енергії у 2023 році у розмірі 59 403,32 тис. грн (без ПДВ); суму профіциту коштів щодо надходжень та витрат, пов`язаних з наданням послуг з приєднання AT "Чернігівобленерго" у 2023 році, у розмірі 648,01 тис. грн (без ПДВ); суму необґрунтованого перевищення максимального розміру заробітної плати, яка фінансується за рахунок тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, що перевищує десятикратний розмір середньої заробітної плати, урахованої у структурі тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, відповідно до постанови НКРЕКП від 21 грудня 2022 року №1814, у розмірі 22 293,66 тис. грн (без ПДВ).

Із постановою відповідача Ліцензіат не погоджується та вважає її такою, що прийнята без повного та всебічного дослідження доказів, є необґрунтованою та такою, що призвела до порушення прав та законних інтересів позивача, оскільки в ході перевірки Ліцензіатом були надані достатні доказі, що нараховані AT "Чернігівобленерго" 28 628 339,16 грн заробітної плати понад десятикратний розмір середньої заробітної плати, урахованої у структурі тарифів на послуги з розподілу електричної енергії не є витратами від розподілу електричної енергії, а є витратами саме від іншої діяльності, що повністю узгоджується та не суперечить пункту 2 постанови НКРЕКП від 21.12.2022 № 1814.

Від відповідача у встановлений судом строк надійшов відзив на позов, у якому НКРЕКП не погоджується із вимогами позивача, у їх задоволенні просить відмовити, оскільки плановою перевіркою було встановлено необґрунтоване перевищення AT "Чернігівобленерго" максимального розміру заробітної плати, яка фінансується за рахунок тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, що перевищує десятикратний розмір середньої заробітної плати, урахованої у структурі тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, відповідно до постанови НКРЕКП від 21 грудня 2022 року №1814. З метою повного та всебічного встановлення обставин, відповідачем проведено аналіз матеріалів, наданих АТ "Чернігівобленерго" листом від 25.06.2024 № 49/5879/01-14, на запит комісії з перевірки від 04.06.2024 № 61-53/24, зокрема, відомості нарахування заробітної плати, оборотно-сальдові відомості бухгалтерського обліку, податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (з додатками до нього), який був поданий АТ "Чернігівобленерго" до Державної податкової служби України, з накладанням електронного цифрового підпису за І - ІV квартали 2023 року, копії платіжних інструкцій АТ "Чернігівобленерго", які були проведені уповноваженим банком на виплату заробітної плати, у тому числі лікарняні за рахунок підприємства, відпускні та інші виплати з фонду оплати праці, на сплату податку на доходи фізичних осіб (ПДФО), на сплату ЄСВ та на сплату військового збору за 2023 рік у розрізі місяців, копії платіжних інструкцій АТ "Чернігівобленерго", які були проведені уповноваженим банком (Державною казначейською службою України) за 2023 рік (помісячно), відомості про структуру нарахування заробітної плати та утримання з неї, інформацію щодо 20 працівників (штатних, працюючих за контрактом, за договорами цивільно-правового характеру).

Відповідач також зазначає, що відповідно до положень наказу АТ "Чернігівобленерго" від 30.10.2019 №181/01-02 «Про організацію бухгалтерського обліку та облікової політики» витрати по інших видах підприємницької діяльності по наданню робіт і послуг на сторону відображаються на субрахунках: 9031000000 «Собівартість послуг, пов`яз. з основн. (ліценз.) діяльністю»; 9035100000 «Собівартість послуг по стандартному приєднанню»; 9035200000 «Собівартість послуг по нестандартному приєднанню»; 9490000000 «Собівартість послуг, не пов`язаних з основною діяльністю». Водночас, відповідно до даних бухгалтерського обліку Ліцензіата в системі SAP ERP відсутнє підтвердження витрат за рахунок іншої діяльності, а саме, на субрахунку 9490000000 «Собівартість послуг, не пов`язаних з основною діяльністю» не відображені витрати з перевищення заробітної плати в сумі 28 628 тис. грн, понесені за рахунок інших видів господарської діяльності, що підтверджується знімками екрану головної книги в системі SAP ERP, які були надані комісії з проведення перевірки під час планового заходу державного контролю.

Таким чином на переконання відповідача ліцензіат під час проведення планового заходу державного контролю не надало комісії з проведення перевірки підтвердження понесених витрат з перевищення заробітної плати у сумі 26 544,19 тис. грн за рахунок інших видів господарської діяльності, та які у подальшому були відображені Ліцензіатом в скоригованій формі звітності № 2-НКРЕКП розподіл електричної енергії (квартальна) «Звіт про фінансові результати та виконання структури тарифів за видами діяльності» за січень-грудень 2023 року.

Від представника позивача надійшла відповідь на відзив, у якому наголошує, що встановлення НКРЕКП нібито порушення АТ "Чернігівобленерго" пункту 2 постанови НКРЕКП від 21.12.2022 № 1814 здійснено в результаті перевищення повноважень, визначених Конституцією та законами України. Так, перелік питань для перевірки дотримання вимог законодавства та Ліцензійних умов наведений у додатку 10 до Порядку та містить безпосередньо питання щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства України та Ліцензійних умов та нормативне обґрунтування такого питання. Отже, установлена правова процедура здійснення НКРЕКП перевірки дотримання вимог законодавства та Ліцензійних умов є важливою гарантією недопущення зловживань з боку суб`єктів владних повноважень під час прийняття рішень та вчинення дій, які повинні забезпечувати, передусім, справедливе ставлення до особи, а також дотримання загального принципу юридичної визначеності, складовою якого є принцип легітимних очікувань. Недотримання правової процедури здійснення НКРЕКП перевірки дотримання вимог законодавства та Ліцензійних умов, зокрема, перевищення повноважень, визначених Конституцією та законами України, може привести до прийняття протиправних рішень. Так, під час проведення планової перевірки, комісією з перевірки порушень АТ "Чернігівобленерго" підпункту 14 пункту 2.2 Ліцензійних умов не встановлено. Натомість, комісія з перевірки дійшла висновку про нібито порушення АТ "Чернігівобленерго" пункту 2 постанови НКРЕКП від 21.12.2022 № 1814, перевірка дотримання ліцензіатом якого Переліком питань для перевірки дотримання вимог законодавства та Ліцензійних умов взагалі не передбачена. Наведене, на думку представника позивача, у черговий раз свідчить, що перевірка дотримання вимог пункту 2 постанови НКРЕКП від 21.12.2022 №1814 суперечить пунктам 3.7 та 7.1 Порядку та виходить за межі планової перевірки дотримання ліцензіатом вимог законодавства та Ліцензійних умов. Крім того, пунктом 2 постанови НКРЕКП від 21.08.2024 № 1495 на АТ "Чернігівобленерго" накладено штраф за недотримання саме вимог пункту 2 постанови НКРЕКП від 21.12.2022 № 1814. Враховуючи вказане, АТ "Чернігівобленерго" наголошує, що недотримання вимог пункту 2 постанови НКРЕКП від 21.12.2022 № 1814 не може вважатися порушенням Ліцензійних умов провадження відповідного виду господарської діяльності на ринку електричної енергії.

Ухвалою судді Чернігівського окружного адміністративного суду від 23.10.2024 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у даній справі, ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

Ухвалою суду від 12.11.2024 задоволено клопотання представника відповідача та вирішено розгляд справи проводити за правилами загального позовного провадження. Призначено підготовче судове засідання на 28 листопада 2024 року.

Ухвалою суду від 10.12.2024, постановленою без виходу суду до нарадчої кімнати, закрито підготовчий розгляд справи та призначено судове засідання для розгляду справи по суті.

В судовому засіданні представник позивача підтримав заявлені позовні вимоги та наполягав на їх задоволенні з підстав, наведених в позовній заяві, відповіді на відзив та додаткових поясненнях наданих під час розгляду справи.

Зокрема, представник позивача зазначив, що відображення господарських операцій у бухгалтерському та податковому обліку AT "Ченігівобленерго" здійснюється за допомогою Програмного комплексу «SAP ERP» (далі - ПК "SAP"). Господарська діяльність фінансується за рахунок джерел: від здійснення діяльності Товариством з надання послуг з розподілу електричної енергії; від здійснення пов`язаної та іншої діяльності Товариства та витрати на заробітну плату фінансується за рахунок вищевказаних джерел.

Витрати на заробітну плату працівників AT "Чернігівобленерго", яка фінансується за рахунок коштів, отриманих Товариством з тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, розповсюджуються обмеження, а саме: не перевищення десятикратного розміру середньої заробітної плати AT "Чернігівобленерго", урахованої у структурі тарифів на послуги з розподілу електричної енергії. Зокрема, такі обмеження були встановлені постановою НКРЕКП від 21.12.2022 №1814 "Про встановлення тарифів на послуги з розподілу електричної енергії AT "Чернігівобленерго" із застосуванням стимулюючого регулювання".

Водночас на витрати на заробітну плату працівників AT "Чернігівобленерго", яка фінансується за рахунок коштів, отриманих Товариством від іншої, пов`язаної діяльності Товариства, не розповсюджуються обмеження щодо не перевищення десятикратного розміру середньої заробітної плати Товариства, урахованої у структурі тарифів на послуги з розподілу електричної енергії.

НКРЕКП, приймаючи рішення щодо необґрунтованого перевищення AT "Чернігівобленерго" максимального розміру заробітної плати, яка фінансується за рахунок тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, що перевищує десятикратний розмір середньої заробітної плати, урахованої у структурі тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, керувалося даними форми 2-НКРЕКП Товариства, в якій витрати на заробітну плату були помилково віднесені на витрати на заробітну плату з надання послуг з розподілу електричної енергії, вказана помилка була виправлена під час здійснення перевірки.

В контексті наведеного, представник позивача повідомив, що за результатами діяльності Товариства за 2023 рік, AT "Чернігівобленерго" був отриманий дохід від іншої діяльності був достатнім для фінансування витрат для виплати заробітної плати працівникам у сумі перевищення десятикратного розміру середньої заробітної плати Товариства, урахованої у структурі тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, що підтверджується вищезазначеними доходами від іншої діяльності, тому і виплата заробітної плати у обсягу вказаного перевищення в 2023 році здійснювалась за рахунок цих доходів.

Представник відповідача в судовому засіданні щодо заявлених позовних вимог заперечив, просив в задоволені позову відмовити покликаючись на мотиви наведені у заявах по суті, а також в усних поясненнях наданих по суті заявлених позовних вимог. Зокрема представник відповідача зазначив, що за результатом проведеної планової перевірки АТ "Чернігівобленерго" складено Акт перевірки.

Так, окрім іншого, Актом перевірки встановлено порушення позивачем пункту 2 Постанови № 1814, яким зокрема встановлено, що максимальний розмір заробітної плати, яка фінансується за рахунок тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, не може перевищувати десятикратний розмір середньої заробітної плати, урахованої у структурі тарифів на послуги з розподілу електричної енергії.

Таких висновків Регулятор дійшов здійснивши аналіз матеріалів, наданих позивачем на запит комісії з перевірки та встановлено, що протягом січня - грудня 2023 року АТ "Чернігівобленерго" здійснило нарахування та виплату заробітної плати 43 працівникам Товариства у розмірі, який перевищував десятикратний розмір середньої заробітної плати, урахованої у структурі тарифів на послуги з розподілу електричної енергії АТ "Чернігівобленерго" постановою НКРЕКП від 21.12.2022 № 1814, на загальну суму 37 356,25 тис. грн. При цьому перевищення розміру нарахованої заробітної плати по зазначеним 43 працівникам понад десятикратний розмір середньої заробітної плати, урахованої у структурі тарифів на послуги з розподілу електричної енергії АТ "Чернігівобленерго", склало 26 544,19 тис. грн.

НКРЕКП здійснило перерахунок перевищення десятикратного розміру середньої заробітної плати, урахованої у структурі тарифів, в цілому за календарний рік та в підсумку встановило, що загальна сума перевищення десятикратного розміру середньої заробітної плати, урахованої у структурі тарифів в цілому за календарний рік по 2 працівникам складає 22 293,66 тис. грн.

Відповідач підтвердив, що під час перевірки позивач подав виправлений звіт форми 2-НКРЕКП, яким зменшив розміру заробітної плати, яка фінансується за рахунок тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, на суму 28 628 тис. грн, але на субрахунку 949000000 «Собівартість послуг, не пов`язаних з основною діяльністю» не відображені вказані витрати з перевищення заробітної плати, а тому позивач не довід, що вказані витрати з перевищення здійсненні саме з інших видів діяльності.

Також під час судового розгляду відповідач наполягав, що позивач неналежно веде бухгалтерський облік, а саме, не веде окремо облік заробітної плати, яка фінансується за рахунок тарифів на послуги з розподілу електричної енергії та за рахунок інших видів діяльності.

Суд, заслухавши пояснення представників сторін, вивчивши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.

Відповідно до ліцензії на право провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії (постанова НКРЕКП від 13.11.2018 № 1434), AT "Чернігівобленерго" з 01.01.2019 здійснює господарську діяльність з розподілу електричної енергії. (а.с.19-21 т.1)

Згідно із Планом здійснення заходів державного контролю суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, на 2024 рік, затвердженого постановою НКРЕКП від 22.11.2023 № 2202 та постанови НКРЕКП від 03.07.2024 № 1267 «Про збільшення строку проведення планової перевірки АТ "Чернігівобленерго", на підставі посвідчень на проведення планової перевірки від 20.06.2024 № 287, від 01.07.2024 № 320 та від 19.07.2024 № 7, НКРЕКП у період з 25.06.2024 по 24.07.2024 здійснено планову перевірку дотримання АТ "Чернігівобленерго" вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП від 27 грудня 2017 року № 1470 (далі Ліцензійні умови з розподілу електричної енергії), за період діяльності з 01 січня 2023 року по 31 грудня 2023 року, за результатами якої складено Акт планової перевірки від 24 липня 2024 року № 284 (далі Акт) (а.с.25-28, 56-250 т.1, 1-232 т.2 ).

АТ "Чернігівобленерго" листом від 31.07.2024 № 107.01/7059/01-14 надало до НКРЕКП письмові пояснення до Акта, у яких зазначило заперечення щодо встановлених порушень, зокрема і щодо порушення пункту 2 постанови НКРЕКП від 21.12.2022 № 1814 (а.с. 233-246 т.2).

21.08.2024 на засіданні НКРЕКП, за результатами розгляду Акта прийнято постанову НКРЕКП № 1495 «Про застосування санкцій до АТ "Чернігівобленерго" за порушення Ліцензійних умов з розподілу електричної енергії, недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, здійснення заходів державного регулювання та внесення змін до постанови НКРЕКП від 14 червня 2023 року №1060» (а.с.1-12 т.3 ).

Так, пунктом 2 постанови НКРЕКП від 21.08.2024 № 1495 на AT "Чернігівобленерго" накладено штраф у розмірі 104 431,00 грн за недотримання вимог пункту 2 постанови НКРЕКП від 21.12.2022 № 1814.

Пунктом 4 постанови НКРЕКП від 21.08.2024 № 1495 доручено Департаменту із регулювання відносин у сфері енергетики, у межах здійснення заходів державного регулювання, відповідно до пунктів 1, 13 частини першої та пункту 1 частини другої статті 17 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг»:

1) підготувати та винести на засідання НКРЕКП, що проводитиметься у формі відкритого слухання, проект рішення щодо встановлення (перегляду) тарифів на послуги з розподілу електричної енергії AT "Чернігівобленерго" із застосуванням стимулюючого регулювання на 2025 рік шляхом їх зміни в бік збільшення на загальну суму 36461,65 тис. грн (без ПДВ), урахувавши:

суму недоотриманого доходу від здійснення ліцензованої діяльності з розподілу електричної енергії у 2023 році у розмірі 59403,32 тис. грн (без ПДВ);

суму профіциту коштів щодо надходжень та витрат, пов`язаних з наданням послуг з приєднання AT "Чернігівобленерго" у 2023 році, у розмірі 648,01 тис. грн (без ПДВ);

суму необґрунтованого перевищення максимального розміру заробітної плати, яка фінансується за рахунок тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, що перевищує десятикратний розмір середньої заробітної плати, урахованої у структурі тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, відповідно до постанови НКРЕКП від 21 грудня 2022 року N1814, у розмірі 22 293,66 тис. грн (без ПДВ).

Вважаючи пункт 2 та абзац четвертий підпункту 1 пункту 4 постанови НКРЕКП від 21.08.2024 № 1495 протиправними та такими, що підлягають скасуванню, AT "Чернігівобленерго" звернулось до суду з цим позовом за захистом своїх прав та інтересів.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.

Відповідно до частини першої статті 1 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" від 22.09.2016 № 1540-VIII (далі - Закон № 1540-VIII) Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - Регулятор), є постійно діючим центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, який утворюється Кабінетом Міністрів України.

Особливості спеціального статусу Регулятора обумовлюються його завданнями і повноваженнями та визначаються цим Законом, іншими актами законодавства і полягають, зокрема, в особливостях організації та порядку діяльності Регулятора, в особливому порядку призначення членів Регулятора та припинення ними повноважень, у спеціальних процесуальних засадах діяльності Регулятора та гарантії незалежності в прийнятті ним рішень у межах повноважень, визначених законом, встановленні умов оплати праці членів та працівників Регулятора.

Регулятор є колегіальним органом, що здійснює державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг.

Пунктом 1 частини першої статті 2 Закону № 1540-VIII передбачено, що Регулятор здійснює державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг, зокрема: у сфері енергетики: діяльності з виробництва, передачі, розподілу, розподілу малими системами розподілу, постачання електричної енергії, зберігання енергії, агрегації.

Регулятор здійснює державне регулювання з метою досягнення балансу інтересів споживачів, суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, і держави, забезпечення енергетичної безпеки, європейської інтеграції ринків електричної енергії та природного газу України (частина 1 статті 3 Закону № 1540-VIII).

Згідно із частиною другою статті 3 Закону № 1540-VIII Регулятор здійснює державне регулювання шляхом: 1) нормативно-правового регулювання у випадках, коли відповідні повноваження надані Регулятору законом; 2) ліцензування діяльності у сферах енергетики та комунальних послуг; 3) формування цінової і тарифної політики у сферах енергетики та комунальних послуг та реалізації відповідної політики у випадках, коли такі повноваження надані Регулятору законом; 4) державного контролю та застосування заходів впливу; 5) використання інших засобів, передбачених законом.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 17 Закону № 1540-VIII для ефективного виконання завдань державного регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг Регулятор приймає обов`язкові до виконання рішення з питань, що належать до його компетенції.

Відповідно до пункту 11 частини першої статті 17 Закону про НКРЕКП для ефективного виконання завдань державного регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг Регулятор, зокрема, контролює додержання ліцензіатами законодавства у відповідній сфері регулювання і ліцензійних умов провадження господарської діяльності та вживає заходів до запобігання порушенням ліцензійних умов.

Відповідно до пунктів 11, 12 частини першої статті 17 Закону № 1540-VIII для ефективного виконання завдань державного регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг Регулятор: контролює додержання ліцензіатами законодавства у відповідній сфері регулювання і ліцензійних умов провадження господарської діяльності та вживає заходів до запобігання порушенням ліцензійних умов; розглядає справи про порушення ліцензійних умов, а також справи про адміністративні правопорушення і за результатами розгляду приймає рішення про застосування санкцій, накладення адміністративних стягнень у випадках, передбачених законом, приймає у межах своєї компетенції рішення про направлення до відповідних державних органів матеріалів про виявлені факти порушення законодавства.

Так, за приписами частин першої - п`ятої статті 19 Закону № 1540-VIII Регулятор здійснює державний контроль за дотриманням суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов шляхом проведення планових та позапланових виїзних, а також невиїзних перевірок відповідно до затверджених ним порядків контролю.

Перевірка проводиться на підставі рішення Регулятора.

Для проведення перевірки створюється комісія з перевірки, що складається не менш як із трьох представників центрального апарату та/або територіальних органів Регулятора.

Під час здійснення державного контролю Регулятор має право, зокрема: 1) вимагати від суб`єкта, щодо якого здійснюється перевірка, усунення виявлених порушень вимог цього Закону та законів, що регулюють діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, та/або ліцензійних умов; 5) приймати обов`язкові до виконання суб`єктом господарювання, щодо якого здійснюється перевірка, рішення про усунення виявлених порушень; 6) накладати штрафні санкції та вживати заходів, передбачених законом; 7) за результатами перевірки або моніторингу приймати рішення про встановлення (зміну) тарифів на товари (послуги) суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, та внесення змін до відповідних інвестиційних програм.

За результатами перевірки складається акт у двох примірниках, який підписується членами комісії з перевірки.

Один примірник акта про результати перевірки передається суб`єкту господарювання, діяльність якого перевірялася, або уповноваженій ним особі.

У разі відмови суб`єкта господарювання або уповноваженої ним особи прийняти акт про результати перевірки такий акт надсилається суб`єкту господарювання рекомендованим листом протягом п`яти робочих днів з дня підписання акта членами комісії з перевірки.

Суб`єкт господарювання, діяльність якого перевірялася, має право надати письмові пояснення та обґрунтування щодо проведеної перевірки та/або виявлених порушень у строк до п`яти робочих днів з дня отримання акта про результати перевірки.

У разі виявлення порушень акт про результати перевірки вноситься на засідання Регулятора, за результатами якого Регулятор приймає рішення про застосування до суб`єкта господарювання, що провадить діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, санкції, передбаченої цим Законом.

Акт про результати перевірки разом із поясненнями та обґрунтуванням суб`єкта господарювання, діяльність якого перевірялася, підлягає оприлюдненню на офіційному веб-сайті Регулятора до розгляду акта на засіданні Регулятора.

Частиною 6 статті 19 Закону № 1540-VIII передбачено, що планові перевірки суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, проводяться не частіше одного разу на рік відповідно до річних планів, які затверджуються Регулятором до 1 грудня року, що передує плановому, та оприлюднюються на його офіційному веб-сайті.

Планова виїзна перевірка проводиться за умови письмового повідомлення суб`єкта господарювання про проведення планового заходу не пізніш як за 10 днів до дня його початку.

Строк проведення планової виїзної перевірки не може перевищувати 15 робочих днів, а щодо суб`єктів малого підприємництва - п`яти робочих днів.

У разі великих обсягів перевірки за рішенням Регулятора строк проведення планової виїзної перевірки може бути збільшений до 20 робочих днів, а для суб`єктів малого підприємництва - до семи робочих днів з внесенням відповідних змін до посвідчення на проведення перевірки.

При цьому, у разі виявлення порушень законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг Регулятор у 30-денний строк з дня складення акта перевірки розглядає питання відповідальності суб`єкта господарювання, його посадових осіб на своєму засіданні та приймає рішення про застосування до суб`єкта господарювання санкцій та/або застосування адміністративного стягнення до посадової особи такого суб`єкта господарювання. При застосуванні санкцій Регулятор має дотримуватися принципів пропорційності порушення і покарання та ефективності санкцій, які мають стримуючий вплив (частина третя статті 22 Закону № 1540-VIII).

НКРЕКП при здійсненні контролю за дотриманням законодавства та ліцензійних умов (крім порушень щодо зловживань на оптовому енергетичному ринку) ліцензіатами, суб`єктами, що належать до особливої групи споживачів, шляхом проведення планових та позапланових виїзних, а також невиїзних перевірок застосовує Порядк контролю за дотриманням ліцензіатами, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов, затвердженому постановою НКРЕКП від 14.06.2018 № 428 (далі Порядок № 428).

Відповідно до пункту 10.1 Порядку № 428 у разі виявлення порушень законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг та/або ліцензійних умов НКРЕКП розглядає на засіданні, що проводиться у формі відкритого слухання, питання відповідальності ліцензіата та приймає рішення про застосування до нього санкцій.

Рішення НКРЕКП про усунення порушень, виявлених під час здійснення перевірок, оформлюється розпорядженням, копія якого вручається особисто уповноваженій особі ліцензіата (з відміткою про вручення на примірнику, який залишається в НКРЕКП) або надсилається ліцензіату рекомендованим листом із повідомленням про вручення поштового відправлення не пізніше п`яти робочих днів з дня прийняття.

Також, згідно з частинами четвертою, п`ятою та дев`ятою статті 14 Закону № 1540-VIII Регулятор на своїх засіданнях, зокрема, розглядає та приймає рішення з питань, що належать до його компетенції.

Рішення Регулятора оформлюються постановами, крім рішень щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення контролю, які оформлюються розпорядженнями. Рішення Регулятора є обов`язковими до виконання суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг.

Таким чином, НКРЕКП є органом, уповноваженим здійснювати державний контроль за дотриманням суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов шляхом проведення планових та позапланових перевірок; у разі виявлення порушень у діях таких суб`єктів, застосовувати до них за результатом проведених перевірок санкції.

Пунктом першим частини третьої статті 46 Закону України «Про ринок електричної енергії» визначено, що оператор системи розподілу зобов`язаний, серед іншого, дотримуватися ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії та інших нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії.

Згідно з пунктом 3.7 Порядку №428 планові перевірки проводяться відповідно до переліків питань, наведених у додатках 4-29 до цього Порядку, які є складовими акта, складеного за результатами проведення перевірки дотримання ліцензіатом вимог законодавства та ліцензійних умов у відповідних сферах.

Відповідно до абзацу другого пункту 7.1 Порядку № 428, в акті планової перевірки відображається інформація за результатами перевірки питань, визначених переліками питань для відповідних сфер енергетики та комунальних послуг (додатки 4-22), а в разі виявлення порушення - його детальний опис з посиланням на відповідну норму законодавства та/або ліцензійних умов.

У Посвідченні НКРЕКП від 19.07.2024 № 7 на проведення планової перевірки, виданому відповідно до рішення НКРЕКП від 22.11.2023 № 2202 зазначено, що перевірка буде здійснюватися відповідно до переліку питань, встановлених додатком 10 до Порядку.

Зазначений перелік питань містить безпосередньо питання щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства України та Ліцензійних умов та нормативне обґрунтування такого питання.

У додатку 10 до Порядку № 428 наведений Перелік питань для перевірки дотримання вимог законодавства та ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії, зокрема пунктом 3.25 передбачена перевірка дотримання Ліцензіатом визначених напрямів та обсягів використання коштів за статтями витрат відповідно до встановленої рішенням НКРЕКП структури тарифу на розподіл електричної енергії на підставі пункт 1 частини третьої статті 46 ЗУ № 2019-VIII; підпункт 11 пункту 2.3 ЛУ № 932; підпункт 14 пункту 2.2 ЛУ № 1470

Згідно з підпунктом 14 пункту 2.2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії, затвердженими постановою НКРЕКП від 27.12.2017 № 1470 (надалі - Ліцензійні умови), при провадженні ліцензованої діяльності ліцензіат повинен дотримуватися організаційних вимог, зокрема, дотримуватися визначених напрямків та обсягів використання коштів за статтями витрат відповідно до встановленої рішенням НКРЕКП структури тарифу на розподіл електричної енергії.

Згідно з пунктом 2 постанови НКРЕКП від 21.12.2022 № 1814 максимальний розмір заробітної плати, яка фінансується за рахунок тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, не може перевищувати десятикратний розмір середньої заробітної плати, урахованої у структурі тарифів на послуги з розподілу електричної енергії.

В структурі тарифів на послуги з розподілу електричної енергії на 2023 рік, яка є додатком до постанови НКРЕКП від 21.12.2022 № 1814, для AT "Чернігівобленерго" врахований середній розмір заробітної плати на рівні 17 162,00 грн.

Отже суд відхиляє доводи позивача, що додатком 10 до Порядку № 428 не передбачено проведення перевірку дотримання пункт 2 постанови НКРЕКП від 21.12.2022 № 1814.

Вказівка в пункті 2 оскаржуваної постанови від 21.08.2024 №1495 порушення пункту 2 постанови НКРЕКП від 21.12.2022 № 1814, а не на порушення підпункту 14 пункту 2.2 Ліцензійних умов не є підставою для скасування постанови від 21.08.2024 № 1495, не суперечить вищенаведеним нормам.

Постановою НКРЕКП від 28.02.2019 № 282 «Про затвердження форм звітності НКРЕКП для учасників ринку електричної енергії та інструкцій щодо їх заповнення» (надалі - постанова НКРЕКП від 28.02.2019 № 282) затверджені відповідні форми звітності та інструкції по їх заповненню, серед яких:

-Форма звітності № 2-НКРЕКП-розподіл електричної енергії (квартальна) «Звіт про фінансові результати та виконання структури тарифів за видами діяльності» (надалі - Форма звітності № 2-НКРЕКП) та

-Інструкція щодо заповнення форми звітності № 2-НКРЕКП-розподіл електричної енергії (квартальна) «Звіт про фінансові результати та виконання структури тарифів за видами діяльності» (надалі - Інструкція).

Пунктом 2.2 Інструкції визначено, що Форма звітності № 2-НКРЕКП складається станом на останнє число звітного періоду наростаючим підсумком з початку звітного року і подається до НКРЕКП за І квартал, І півріччя, 9 місяців не пізніше 30 числа місяця, наступного за звітним періодом, за рік - до 01 березня року, наступного за звітним.

Згідно з пунктом 2.7 Інструкції, ліцензіат забезпечує достовірність інформації, зазначеної ним у формі звітності № 2-НКРЕКП.

Відповідно пункту 2.8 Інструкції, ліцензіат подає звітність за встановленою формою. Не допускається внесення змін ліцензіатом до шаблону форми звітності № 2- НКРЕКП-розподіл електричної енергії (квартальна).

Зокрема, пунктом 3.2 Інструкції передбачено, що

1) у графі 1 "Розподіл електричної енергії, у діючих тарифах" розраховуються та зазначаються дані, що стосуються діяльності з розподілу електричної енергії, які передбачені затвердженою НКРЕКП структурою тарифів, відповідно за I квартал як 1/4, за II - як 1/2, за III - як 3/4 від річного значення, що затверджене структурою тарифів. У разі перегляду тарифів ліцензіатів у середині року необхідно враховувати кількість місяців дії відповідної структури тарифів;

2) у графі 2 "Розподіл електричної енергії, фактично" зазначаються фактичні дані, що стосуються діяльності з розподілу електричної енергії за відповідний період.

Підпунктом 12 пункту 3.3 Інструкції передбачено, що у розділі I "Загальна інформація" (рядки 005-210) зазначаються показники витрат, доходів, фінансових результатів та інші показники діяльності ліцензіата за звітний період у розрізі діяльності з розподілу електричної енергії та інших видів діяльності ліцензіата, а саме: зазначення у рядку 060 «Витрати на оплату праці» сукупних витрат на заробітну плату з розподілом за видами господарської діяльності.

Підпунктом 2 пункту 3.4 Інструкції передбачено, що у розділі II наводиться інформація щодо регуляторного обліку, зокрема інформація щодо операційних контрольованих та неконтрольованих витрат, інформація щодо регуляторної амортизації, інвестицій та інші показники, а саме: у рядку 216 "витрати на оплату праці" зазначаються сукупні витрати на заробітну плату.

Позивач листом від 29.02.2024 № 49/2277/01-14 надіслав до відповідача звітності форм № 2-НКРЕКПЄ, в якій відображені фінансові результати та виконання структури тарифів за видами діяльності. (а.с. 31-34 т.1)

Таким чином, AT "Чернігівобленерго" в період діяльності щодо якого здійснювалась перевірка, надало НКРЕКП обов`язкові для подання форми звітності, в тому числі і форму звітності № 2-НКРЕКП, в якій відображені фінансові результати та виконання структури тарифів за видами діяльності.

Так, при нарахуванні заробітної плати за січень 2023 року, сума, що перевищує десятикратний розмір середньої заробітної, урахованої у структурі тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, склала 3 856 206,09 грн, яка не відноситься до витрат з розподілу електричної енергії та віднесена до витрат з іншої діяльності, що підтверджується довідкою щодо розподілу витрат по заробітній платі між видами діяльності AT "Чернігівобленерго" за січень 2023 року. (а.с. 35 т.1)

При нарахуванні заробітної плати за лютий 2023 року, сума, що перевищує десятикратний розмір середньої заробітної, урахованої у структурі тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, склала 1 863 354,04 грн, яка не відноситься до витрат з розподілу електричної енергії та віднесена до витрат з іншої діяльності, що підтверджується довідкою щодо розподілу витрат по заробітній платі між видами діяльності AT "Чернігівобленерго" за лютий 2023 року. (а.с. 36 т.1)

При нарахуванні заробітної плати за березень 2023 року, сума, що перевищує десятикратний розмір середньої заробітної, урахованої у структурі тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, склала 5 842 054,97 грн, яка не відноситься до витрат з розподілу електричної енергії та віднесена до витрат з іншої діяльності, що підтверджується довідкою щодо розподілу витрат по заробітній платі між видами діяльності AT "Чернігівобленерго" за березень 2023 року. (а.с. 37 т.1)

При нарахуванні заробітної плати за квітень 2023 року, сума, що перевищує десятикратний розмір середньої заробітної, урахованої у структурі тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, склала 1 863 354,04 грн, яка не відноситься до витрат з розподілу електричної енергії та віднесена до витрат з іншої діяльності, що підтверджується довідкою щодо розподілу витрат по заробітній платі між видами діяльності AT "Чернігівобленерго" за квітень 2023 року. (а.с. 38 т.1)

При нарахуванні заробітної плати за травень 2023 року, сума, що перевищує десятикратний розмір середньої заробітної, урахованої у структурі тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, склала 1 919 304,96 грн, яка не відноситься до витрат з розподілу електричної енергії та віднесена до витрат з іншої діяльності, що підтверджується довідкою щодо розподілу витрат по заробітній платі між видами діяльності AT "Чернігівобленерго" за травень 2023 року. (а.с. 39 т.1)

При нарахуванні заробітної плати за червень 2023 року, сума, що перевищує десятикратний розмір середньої заробітної, урахованої у структурі тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, склала 1 911 552,54 грн, яка не відноситься до витрат з розподілу електричної енергії та віднесена до витрат з іншої діяльності, що підтверджується довідкою щодо розподілу витрат по заробітній платі між видами діяльності AT "Чернігівобленерго" за червень 2023 року. (а.с. 40 т.1)

При нарахуванні заробітної плати за липень 2023 року, сума, що перевищує десятикратний розмір середньої заробітної, урахованої у структурі тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, склала 1 882 943,98 грн, яка не відноситься до витрат з розподілу електричної енергії та віднесена до витрат з іншої діяльності, що підтверджується довідкою щодо розподілу витрат по заробітній платі між видами діяльності AT "Чернігівобленерго" за липень 2023 року. (а.с. 41 т.1)

При нарахуванні заробітної плати за серпень 2023 року, сума, що перевищує десятикратний розмір середньої заробітної, урахованої у структурі тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, склала 1 933 371,19 грн, яка не відноситься до витрат з розподілу електричної енергії та віднесена до витрат з іншої діяльності, що підтверджується довідкою щодо розподілу витрат по заробітній платі між видами діяльності AT "Чернігівобленерго" за серпень 2023 року. (а.с. 42 т.1)

При нарахуванні заробітної плати за вересень 2023 року, сума, що перевищує десятикратний розмір середньої заробітної, урахованої у структурі тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, склала 1 863 354,04 грн, яка не відноситься до витрат з розподілу електричної енергії та віднесена до витрат з іншої діяльності, що підтверджується довідкою щодо розподілу витрат по заробітній платі між видами діяльності AT "Чернігівобленерго" за вересень 2023 року. (а.с. 43 т.1)

При нарахуванні заробітної плати за жовтень 2023 року, сума, що перевищує десятикратний розмір середньої заробітної, урахованої у структурі тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, склала 1 863 354,04 грн, яка не відноситься до витрат з розподілу електричної енергії та віднесена до витрат з іншої діяльності, що підтверджується довідкою щодо розподілу витрат по заробітній платі між видами діяльності AT "Чернігівобленерго" за жовтень 2023 року. (а.с. 44 т.1)

При нарахуванні заробітної плати за листопад 2023 року, сума, що перевищує десятикратний розмір середньої заробітної, урахованої у структурі тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, склала 1 942 322,94 грн, яка не відноситься до витрат з розподілу електричної енергії та віднесена до витрат з іншої діяльності, що підтверджується довідкою, щодо розподілу витрат по заробітній платі між видами діяльності AT "Чернігівобленерго" за листопад 2023 року. (а.с. 45 т.1)

При нарахуванні заробітної плати за грудень 2023 року, сума, що перевищує десятикратний розмір середньої заробітної, урахованої у структурі тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, склала 1 887 166,33 грн, яка не відноситься до витрат з розподілу електричної енергії та віднесена до витрат з іншої діяльності, що підтверджується довідкою щодо розподілу витрат по заробітній платі між видами діяльності AT "Чернігівобленерго" за грудень 2023 року. (а.с. 46 т.1)

Зважаючи на вказане вище, AT "Чернігівобленерго" за 2023 рік було нараховано 28 628 339,16 грн заробітної плати понад десятикратний розмір середньої заробітної плати, урахованої у структурі тарифів на послуги з розподілу електричної енергії.

Водночас, пунктом 2.12 Інструкції передбачено що, у разі зміни даних, які були внесені до звіту вже після його подання до НКРЕКП, ліцензіат зобов`язаний надати до НКРЕКП виправлений звіт в електронному вигляді з накладенням кваліфікованого електронного підпису керівника (власника) (або іншої уповноваженої особи) ліцензіата та/або кваліфікованої електронної печатки ліцензіата з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги», а також супровідний лист із зазначенням причини внесення змін».

У зв`язку зі зміною даних та необхідністю уточнення розподілу витрат між видами діяльності, AT "Чернігівобленерго", на виконання вимог пункту 2.12 Інструкції, листом від 12.07.2024 № 49/6536/01-14 надано до НКРЕКП скориговану форму звітності № 2- НКРЕКП з накладенням кваліфікованого електронного підпису керівника ліцензіата (а.с. 48-55 т.1).

Так, надана AT "Чернігівобленерго" листом від 12.07.2024 № 49/6536/01-14 скоригована форма звітності № 2-НКРЕКП відображає наступні зміни:

-у рядку 060 «Витрати на оплату праці» в колонці 5 «Інша діяльність» скориговано в бік збільшення на 28 628 тис. грн витрати на оплату праці.

-у рядку 216 «Витрати на оплату праці» колонки 2 «розподіл електричної енергії (фактично)» скориговано в бік зменшення на 28 628 тис. грн витрати на оплату праці.

Отже, під час перевірки НКРЕКП АТ "Чернігівобленерго" було виправлено помилку, що підтверджується довідками та уточненим звітом 2 НКРЕКП.

У розрізі отриманих від представника позивача пояснень суд враховує, що обраний спосіб усунення виявленої помилки шляхом складання довідок узгоджується з порядком усунення допущених помилок, що наведений в Методичних рекомендацій по застосуванню регістрів бухгалтерського обліку, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 29.12.2000 за № 356.

Згідно з пунктом 2.10 Інструкції, усі показники форми звітності № 2-НКРЕКП-розподіл електричної енергії (квартальна) мають ґрунтуватися на достовірних даних первинного (бухгалтерського) обліку, що забезпечує можливість порівняння і контролю даних.

Також, відповідно до підпункту 3 пункту 2.4 Ліцензійних умов, при провадженні ліцензованої діяльності ліцензіат повинен дотримуватися спеціальних вимог, зокрема, вести окремо облік витрат та доходів господарської діяльності з розподілу електричної енергії та інших видів господарської діяльності, у тому числі під час виконання спеціальних обов`язків для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку електричної енергії.

При цьому, частиною другою статті 12-1 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996-XIV визначено, що підприємства, що становлять суспільний інтерес, публічні акціонерні товариства, суб`єкти господарювання, які здійснюють діяльність у видобувних галузях, материнські підприємства груп, у складі яких є підприємства, що становлять суспільний інтерес, материнські підприємства великої групи, які не належать до категорії великих підприємств, а також підприємства, які провадять господарську діяльність за видами, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України, складають фінансову звітність та консолідовану фінансову звітність за міжнародними стандартами.

Так, з огляду на акт перевірки, НКРЕКП встановлено, що AT "Чернігівобленерго" використовує бухгалтерську програму «SAP ERP», забезпечує ведення окремою бухгалтерського обліку по кожному з видів діяльності та автоматизований розподіл загальновиробничих, адміністративних та загальногосподарських витрат по кожній із статей з врахуванням положень Постанови НКРЕКП від 05.10.2018 № 1175.

Відповідач в акті перевірки констатує, що в Товаристві забезпечується дотримання вимог щодо ведення окремого обліку витрат та доходів від здійснення діяльності з розподілу електричної енергії та інших видів господарської діяльності; також дотримується подання, згідно з чиним законодавством, надання фінансових звітів з ліцензованої діяльності окремо від обліків та звітів з інших видів діяльності.

Для узагальнення інформації про витрати позивач використовує рахунки класу 9 «Витрати діяльності»: 91 «Загальновиробничі витрати», 92 «Адміністративні витрати», 94 «Інші операційні витрати».

Вибірковою перевіркою оборотних відомостей по рахунках класу 7 та класу 9 встановлено, що позивачем ведеться окремий облік витрат та доходів по наданню послуг з розподілу електричної енергії окремо від інших видів господарської діяльності.

Фінансова звітність складається за міжнародними стандартами фінансової звітності (МСФЗ) та міжнародними стандартами бухгалтерського обліку (МСБО).

Аналіз плану рахунків та наданих під час перевірки оборотно-сальдових відомостей засвідчив, що Ліцензіат веде бухгалтерський облік та готує фінансову звітність з ліцензованого виду діяльності окремо від обліку та звітності з інших видів діяльності.

Враховуючи вказані вище висновки, що містить акт перевірки суд зазначає, що контролюючий орган підтвердив здійснення AT «ЧЕРНІГІВОБЛДЕНЕРГО» бухгалтерського обліку та складення ним фінансової звітності відповідно до положень чинного законодавства України, в тому числі підпункту 3 пункту 2.4 Ліцензійних умов, та вимог Міжнародних стандартів фінансової звітності.

Як встановлено судом, відповідно до розділу 1 Додатку 2 до наказу AT "Чернігівобленерго" від 30.10.2019 № 181/01-02 «Про організацію бухгалтерського обліку та облікової політики» основною діяльністю AT "Чернігівобленерго" є розподіл (передача) електричної енергії місцевими (локальними) електромережами, а також інші види діяльності, передбачені Статутом.

Згідно з розділом 13 Додатку 2 до наказу AT "Чернігівобленерго" від 30.10.2019 № 181/01-02 «Про організацію бухгалтерського обліку та облікової політики»:

-Витрати накопичуються в бухгалтерському обліку на відповідних субрахунках по видах витрат (рахунки 8*) в системі SAP ERP.

-Для узагальнення інформації про витрати, пов`язані з ліцензованою діяльністю з розподілу електричної енергії за регульованим тарифом використовується субрахунок 2321000000 «Виробничі витрати на розподіл ел. енергії». Накопичені витрати закриваються на дебет субрахунку 9011200000 «Собівартість розподілу електроенергії».

-Витрати інших допоміжних виробництв відображаються на субрахунку . 2350000000 «Витрати на виготовлення готової продукції». Витрати, зібрані на цьому субрахунку, закриваються у дебет відповідних рахунків, призначених для обліку витрат на виготовлення матеріальних активів.

-Витрати на ремонтні роботи некапітального характеру (ремонт основних засобів) відображаються на субрахунку 2360000000 «Ремонт власних об`єктів ОФ».

-Витрати на ремонтні роботи орендованих основних засобів відображаються на субрахунку 2370000000 «Ремонт орендованих об`єктів ОФ».

-Для обліку виробничих накладних витрат на організацію виробництва, управління дільницями, підрозділами використовується рахунок 9112000000 «Загальновиробничі витрати на розподіл ел. енергії».

-Витрати по інших видах підприємницької діяльності по наданню робіт і послуг на сторону відображаються на субрахунках: 9031000000 «Собівартість послуг, пов`яз. з основи. (ліценз.)діяльністю»; 9035100000 «Собівартість послуг по стандартному приєднанню»; 9035200000 «Собівартість послуг по нестандартному приєднанню»; 9490000000 «Собівартість послуг, не пов`яз. з основи, діяльністю».

-Для відображення витрат, пов`язаних з управлінням та обслуговуванням Товариства, здійснюваних апаратом управління, використовується субрахунок 9200000000 «Адміністративні витрати».

-Для відображення інших витрат операційної діяльності використовуються відповідні рахунки робочого плану рахунків (відповідно Додатку 3 до даного наказу).

Слід зауважити, що чинне законодавство України, яке регулює ведення бухгалтерського обліку та формування звітності НКРЕКП не передбачає відокремлення із нарахованої заробітної плати суми заробітної плати, нарахованої понад десятикратний розмір середньої заробітної плати, урахованої в структурі тарифів на послуги з розподілу електричної енергії та відображення її окремо на субрахунку, в тому числі і на субрахунку 9490000000 «Собівартість послуг, не пов`яз. з основи, діяльністю».

При цьому, слід враховувати, що відповідно до облікової політики AT "Чернігівобленерго", зокрема, всі аванси отримані від замовників послуг відображаються по рахунку 6810000000 «Розрахунки за авансами одержаними».

Так, в Головній книзі за період з 01.01.2023 по 31.12.2023 по рахунку 6810000000 «Розрахунки за авансами одержаними» сума коштів від інших видів діяльності за 2023 рік склала 116 505,5 тис. грн.

Крім того, відображення в обліку надання послуг, виконання робіт та реалізації ТМЦ здійснюється по рахункам: 3610100000 «Розрахунки з покупцями ТМЦ», 3610200000 «Розрахунки з покупцями послуг», 3610300000 «Розрахунки з покупцями по оренді».

Інші доходи згідно облікової політики AT "Чернігівобленерго" відображені на бухгалтерських рахунках 7032000000 «Доходи посл.лиценз.діял.», 7011000077 «Доходи актив.е/е» (перерахунок за минулі роки), 71* «Інші операційні доходи».

При цьому, загальна сума інших доходів по даним рахункам склала 85 542 тис.грн. (за мінусом доходу по рахунку 7160100077 «Дохід від перерахунку резерву сумнівного боргу (розподіл, реактив)», який відображений в розподілі електричної енергії рядок 155 кол. 2 «Інші операційні доходи»).

Вказане зафіксоване відповідачем в акті перевірки.

На переконання суду, наведене вище підтверджує достатність коштів для віднесення витрат на оплату заробітної плати, розмір якої перевищує десятикратний розмір середньої заробітної плати, урахованої у структурі тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, до витрат від іншої діяльності та, як наслідок, висновок комісії з перевірки, що витрати з перевищення заробітної плати у сумі 26 544,19 тис. тисгрн, понесені AT "Чернігівобленерго" за рахунок діяльності з розподілу електричної енергії спростовується наведеним вище, а отже, є необґрунтованим та безпідставним.

Водночас суд відхиляє доводи відповідача, що позивач не довів, що витрати на оплату заробітної плати, розмір якої перевищує десятикратний розмір середньої заробітної плати, урахованої у структурі тарифів здійснено за рахунок інших видів діяльності, оскільки відповідно до статті 77 КАС України саме на суб`єкта владних повноважень покладено обов`язок доведення правомірності прийнятого рішення.

В контексті наведеного, суд звертає увагу, що представник відповідача в судовому засіданні підтвердив, що Регулятору до перевірки надавались всі документи, які запитувались.

Отже, викладене вище дає підстави для висновку, що пункт 2 постанови НКРЕКП від 21.08.2024 № 1495 є протиправним та має бути скасованим.

Щодо вимоги позивача про визнання протиправним та скасування абзацу четвертого підпункту 1 пункту 4 постанови НКРЕКП від 21.08.2024 № 1495, суд зазначає таке.

Відповідач у відзиві посилається на те, що відповідний пункт резолютивної частини постанови містить рекомендації, які стосуються винятково підрозділу НКРЕКП, а саме Департаменту із регулювання відносин у сфері енергетики НКРЕКП і не породжує жодних безпосередніх наслідків для позивача.

Абзацом четвертим підпункту 1 пункту 4 постанови НКРЕКП від 21.08.2024 № 1495 доручено Департаменту із регулювання відносин у сфері енергетики, у межах здійснення заходів державного регулювання підготувати та винести на засідання НКРЕКП, що проводитиметься у формі відкритого слухання, проєкт рішення щодо встановлення (перегляду) тарифів на послуги з розподілу електричної енергії АТ "Чернігівобленерго" із застосуванням стимулюючого регулювання на 2025 рік шляхом їх зміни в бік збільшення на загальну суму 36461,65 тис. грн (без ПДВ), урахувавши, зокрема:

- суму необґрунтованого перевищення максимального розміру заробітної плати, яка фінансується за рахунок тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, що перевищує десятикратний розмір середньої заробітної плати, урахованої у структурі тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, відповідно до постанови НКРЕКП від 21 грудня 2022 року N 1814, у розмірі 22 293,66 тис. грн (без ПДВ).

Отже, пункт 4 резолютивної частини постанови НКРЕКП від 21.08.2024 № 1495 містить доручення, які стосуються винятково структурного підрозділу НКРЕКП, а саме Департаменту із регулювання відносин у сфері енергетики НКРЕКП і не породжує жодних безпосередніх правових наслідків для позивача.

Доручення підготувати проєкт рішення, ще не є остаточним рішенням щодо встановлення (перегляду) тарифів та передбачає майбутнє обговорення та голосування за проєкт на засіданні НКРЕКП з урахуванням всіх обставин, що склалися, а тому абзац четвертий підпункту 1 пункту 4 резолютивної частини спірної постанови за своєю природою є організаційно-розпорядчим актом внутрішнього-спрямованого змісту, не є індивідуальним актом, а тому жодних прав, свобод, інтересів позивача не порушує, не передбачає для нього жодних обов`язків і обмежень. Відтак, у цій частині відсутні підстави для задоволення позову.

Зазначений висновок узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, викладеною у постановах від 24 листопада 2021 року у справі №320/5797/19, від 20 квітня 2022 року у справі № 640/21345/18 та від 21.03.2023 №640/17821/21 та з огляду на приписи ч.5 ст.242 КАС України, такі висновки є обов`язковими для врахування судом.

Відповідно до частин першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Статтею 90 КАС встановлено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, дійшов висновку, що позов АТ "Чернігівобленерго" підлягає частковому задоволенню.

Відповідно до частин 1, 3 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

При зверненні з даним позовом до суду позивачем сплачено 6056,00 грн судового збору згідно з платіжною інструкцією №3464319 від 15.10.2024 (а.с. 18, том 1), а відтак, враховуючи часткове задоволення позову, на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг підлягає відшкодуванню 3 028,00 грн судового збору.

Керуючись статтями 72-74, 77, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

Керуючись статтями 72-74, 77, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов Акціонерного товариства "Чернігівобленерго" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про визнання протиправним та скасування пункту 2 та абзацу 4 підпункту 1 пункту 4 постанови задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати пункт 2 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 21.08.2024 № 1495 «Про застосування санкцій до АТ "Чернігівобленерго" за порушення Ліцензійних умов з розподілу електричної енергії, недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, здійснення заходів державного регулювання та внесення змін до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14 червня 2023 року №1060».

В іншій частині позову відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг на користь Акціонерного товариства "Чернігівобленерго" судові витрати в сумі 3 028,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Позивач: Акціонерне товариство "Чернігівобленерго" (вул. Гонча, 40, м. Чернігів,14000, код ЄДРПОУ 22815333).

Відповідач: Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (вул. Сім`ї Бродських, 19, м. Київ,03057, код ЄДРПОУ 39369133).

Повне судове рішення складено 24.02.2025.

Суддя Олена ЛУКАШОВА

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.02.2025
Оприлюднено26.02.2025
Номер документу125374478
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо реалізації спеціальних владних управлінських функцій в окремих галузях економіки, у тому числі у сфері електроенергетики (крім ядерної енергетики); енергозбереження, альтернативних джерел енергії, комбінованого виробництва електричної і теплової енергії

Судовий реєстр по справі —620/13762/24

Рішення від 18.02.2025

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Олена ЛУКАШОВА

Рішення від 18.02.2025

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Олена ЛУКАШОВА

Ухвала від 12.11.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Олена ЛУКАШОВА

Ухвала від 23.10.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Олена ЛУКАШОВА

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні