ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29607, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1, e-mail: inbox@km.arbitr.gov.ua, тел.(0382)71-81-84
УХВАЛА
"18" лютого 2025 р. Справа № 924/569/24
Господарський суд Хмельницької області у складі головуючого судді Грамчука І.В., розглянувши матеріали справи
за позовом Заступника керівника Летичівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах Хмельницької обласної військової адміністрації, м. Хмельницький
до - Меджибізької селищної ради смт. Меджибіж, Хмельницького району, Хмельницької області
- Комунального підприємства "Спеціалізоване лісогосподарське підприємство "Меджибіж ліс" Меджибізької селищної ради
про - скасування у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та реєстрі прав власності на нерухоме майно право комунальної власності Меджибізької селищної ради на земельну ділянку лісогосподарського призначення з кадастровим номером 6823080800:04:001:0002, площею 8,3727 га
- визнання недійсним рішення Меджибізької селищної ради від 14.09.2023 № 57-49/2023 в частині передачі Комунальному підприємству "Спеціалізоване лісогосподарське підприємство "Меджибіж ліс" Меджибізької селищної ради в постійне користування земельної ділянки лісогосподарського призначення з кадастровим номером 6823080800:04:001:0002, площею 8,3727 га, розташованої за межами населеного пункту с.Волосівці
- скасування у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та реєстрі прав власності на нерухоме майно право постійного користування Комунального підприємства "Спеціалізоване лісогосподарське підприємство "Меджибіж ліс" Меджибізької селищної ради на земельну ділянку лісогосподарського призначення з кадастровим номером 6823080800:04:001:0002, площею 8,3727 га
- зобов`язання Меджибізьку селищну раду (код ЄДРПОУ 04404556) повернути на користь держави в особі Хмельницької обласної військової адміністрації (код ЄДРПОУ 22985083) земельну ділянку лісогосподарського призначення з кадастровим номером 6823080800:04:001:0002, площею 8,3727 га.
- зобов`язання Комунального підприємства "Спеціалізоване лісогосподарське підприємство "Меджибіж ліс" Меджибізької селищної ради (код ЄДРПОУ 45286830) повернути на користь держави в особі Хмельницької обласної військової адміністрації (код ЄДРПОУ 22985083) земельну ділянку лісогосподарського призначення з кадастровим номером 6823080800:04:001:0002, площею 8,3727 га
Представники сторін :
від позивача: не викликався
від відповідача 1: не викликався
від відповідача 2: не викликався
від прокуратури: не викликався
встановив: заступник керівника Летичівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах Хмельницької обласної військової адміністрації, м. Хмельницький звернувся до суду з позовом до Меджибізької селищної ради смт. Меджибіж, Хмельницького району, Хмельницької області, та комунального підприємства "Спеціалізоване лісогосподарське підприємство "Меджибіж ліс" Меджибізької селищної ради.
Відповідно до Указу Президента України №64/2022 від 24.02.2022 в Україні було введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 строком на 30 діб, який неодноразово продовжувався указами Президента України від 14.03.2022 №133/2022, від 18.04.2022 №259/2022, від 17.05.2022 №341/2022, від 12.08.2022 №573/2022, від 06.02.2023 №58/2023, від 01.05.2023 №254/2023, від 26.07.2023 №451/2023, від 06.11.2023 №734/23, від 05.02.2024 №49/2024, від 06.05.2024 №271/2024, № 469/2024 від 23.07.2024, №4024-IX від 29.10.2024, №740/2024 від 28.10.2024. Зокрема, Указом Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 28.10.2024 №740/2024 строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 08 лютого 2025 року строком на 90 діб.
Ухвалою суду від 21.10.2024 закрито підготовче провадження у справі №924/569/24. Призначено справу №924/569/24 до судового розгляду по суті у загальному позовному провадженні.
Меджибізька селищна рада подала клопотання (вх.№05-08/83/25 від 07.01.2025; №05-08/84/25 від 08.01.2025; №05-08/320/25 від 29.01.2025) про поновлення строку для подання доказів та їх приєднання до матеріалів справи, а саме копії Державного акта на право колективної власності на землю серія ХМ №5 від 05.09.1995 р., - копію рішення Летичівської районної ради Хмельницької області від 20.09.2018 №14-24/2018, - копія рішення Меджибізької селищної ради від 05.01.2021 №3-5/2021, - копія листа ТОВ «Геолабс» від 10.01.2025 № 02-20/39/1, копія листа ТОВ "Геолабс" з схемою розташування земельної ділянки із кадастровим номером 6823080800:04:001:0002, - копія виписки з ЄДРЮО, ФОП та ГФ від 26.01.2025, - копія кваліфікаційного сертифіката інженера-землевпорядника та витяг №31586 від 27.01.2025 з Державного реєстру сертифікованих інженер-землевпорядників, - копія кваліфікаційного сертифіката інженера-геодезиста та витяг №31588 від 27.01.2025 з Державного реєстру сертифікованих інженер-геодезистів.
Судом враховується, що норми статей 42, 46 Господарського процесуального кодексу України зобов`язують сторони добросовісно користуватись належними їм процесуальними правами.
Дослідивши матеріали справи та заслухавши представників сторін, судом встановлено та враховано таке.
Статтею 177 Господарського процесуального кодексу України, визначено завдання та строк підготовчого провадження.
Згідно з частиною 1 статті 177 Господарського процесуального кодексу України, завданням підготовчого провадження є: 1) остаточне визначення предмета спору та характеру спірних правовідносин, позовних вимог та складу учасників судового процесу; 2) з`ясування заперечень проти позовних вимог; 3) визначення обставин справи, які підлягають встановленню, та зібрання відповідних доказів; 6) вчинення інших дій з метою забезпечення правильного, своєчасного і безперешкодного розгляду справи по суті.
Судом звернуто увагу, що згідно зі змістом постанови Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 16.12.2021 у справі №910/7103/21 зроблено висновок, що "відповідно до практики Верховного Суду, яку колегія суддів враховує на підставі ч.4 ст.236 Господарського процесуального кодексу України, суди першої інстанції за наявності певних обставин можуть прийняти рішення про повернення до стадії підготовчого провадження після його закриття для вчинення тих чи інших процесуальних дій, які можуть бути реалізовані лише на стадії підготовчого провадження. Разом з тим такі обставини мають бути вагомими, оскільки можливість повернення до стадії підготовчого провадження з будь-яких підстав нівелює саме значення стадій господарського процесу: як підготовчого провадження, так і стадії розгляду справи по суті".
В постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Третьої судової палати Касаційного цивільного суду від 12.01.2022 у справі №234/11607/20 (провадження №61-15126св21), зроблено висновок, що: "при застосуванні процесуальних норм належить уникати як надмірного формалізму, так і надмірної гнучкості, які можуть призвести до скасування процесуальних вимог, встановлених законом. Надмірний формалізм у трактуванні процесуального законодавства визнається неправомірним обмеженням права на доступ до суду як елемента права на справедливий суд згідно зі ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод".
Враховуючи те, що нормами Господарського процесуального кодексу України, передбачене визначення доказів для правильного вирішення справи та залучення необхідних доказів до матеріалів справи лише на стадії підготовчого провадження, зважаючи на необхідність встановлення фактичних обставин, приймаючи до уваги про те, що документи відповідача на які посилається останній, з`ясувались та виникли на стадії розгляду справи по суті, обставини (необхідність зупинення провадження у справі) виникли на стадії розгляду справи по суті, зважаючи на зміст та характер спірних правовідносин у даній справі, з метою повного та всебічного розгляду даної справи, господарський суд дійшов висновку про наявність підстав для повернення до стадії підготовчого провадження.
Крім того, суд вважає за можливе відповідно до ч. 2 ст. 119 ГПК України продовжити відповідачу строк для подання доказів.
Хмельницька обласна прокуратура у запереченнях (вх.№05-22/1149/25 від 10.02.2025) звертає увагу на те, що підстави для призначення у справі судової земельно-технічної експертизи відсутні.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про судову експертизу" судова експертиза - це дослідження експертом на основі спеціальних знань матеріальних об`єктів, явищ і процесів, які містять інформацію про обставини справи, що перебуває у провадженні, зокрема, суду.
Відповідно до ст. 12 Закону України "Про судову експертизу" судовий експерт зобов`язаний провести повне дослідження і дати обґрунтований та об`єктивний письмовий висновок.
Статтею 99 Господарського процесуального кодексу України визначено, що суд за клопотанням учасника справи або з власної ініціативи призначає експертизу у справі за сукупності таких умов: 1) для з`ясування обставин, що мають значення для справи, необхідні спеціальні знання у сфері іншій, ніж право, без яких встановити відповідні обставини неможливо; 2) жодною стороною не наданий висновок експерта з цих самих питань або висновки експертів, надані сторонами, викликають обґрунтовані сумніви щодо їх правильності, або за клопотанням учасника справи, мотивованим неможливістю надати експертний висновок у строки, встановлені для подання доказів, з причин, визнаних судом поважними, зокрема через неможливість отримання необхідних для проведення експертизи матеріалів.
При призначенні експертизи судом експерт або експертна установа обирається сторонами за взаємною згодою, а якщо такої згоди не досягнуто у встановлений судом строк, експерта чи експертну установу визначає суд. З урахуванням обставин справи, суд має право визначити експерта чи експертну установу самостійно. У разі необхідності може бути призначено декілька експертів для підготовки одного висновку (комісійна або комплексна експертиза). Питання, з яких має бути проведена експертиза, що призначається судом, визначаються судом. Учасники справи мають право запропонувати суду питання, роз`яснення яких, на їхню думку, потребує висновку експерта. У разі відхилення або зміни питань, запропонованих учасниками справи, суд зобов`язаний мотивувати таке відхилення або зміну. Питання, які ставляться експерту, і його висновок з них не можуть виходити за межі спеціальних знань експерта. Призначений судом експерт невідкладно повинен повідомити суд про неможливість проведення ним експертизи через відсутність у нього необхідних знань або без залучення інших експертів.
Результати експертизи щодо відповідності категорії земель (земельної ділянки з кадастровим номером 6823080800:04:001:0002, площею 8,3727 га, розташованої за межами населеного пункту с. Волосівці зареєстрованою Меджибізькою селищною радою 11.09.2023р. в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно), нормам законодавства матимуть значення щодо виникнення у сторін відповідних прав та обов`язків.
Відповідно до Науково-методичних рекомендацій з питань підготовки та призначення судових експертиз та експертних досліджень, затверджених наказом МЮ України від 08.10.1998 року № 53/5, основними видами експертизи є, зокрема, земельно-технічна експертиза та експертиза з питань землеустрою.
У відповідності до п. 6.1. розділу ІІ Науково-методичних рекомендацій з питань підготовки та призначення судових експертиз та експертних досліджень, затверджених наказом МЮ України від 08.10.1998 року № 53/5, основними завданнями земельно-технічної експертизи є: визначення фактичного землекористування земельними ділянками, а саме фізичних характеристик земельних ділянок (конфігурації, площі, промірів тощо); визначення відповідності фактичного розташування будівель, споруд та інших об`єктів відносно меж земельних ділянок їх розташуванню у відповідній технічній документації; визначення відповідності фактичного землекористування в частині порушення меж та накладання земельних ділянок відповідно до правовстановлювальних документів та документації із землеустрою на ці земельні ділянки; визначення можливості розподілу (порядку користування) земельними ділянками, розробка варіантів їх розподілу (порядку користування); визначення можливих варіантів підходу та проїзду до земельних ділянок, встановлення земельного сервітуту.
Згідно пп. 6.1.1 розділу ІІ Науково-методичних рекомендацій з питань підготовки та призначення судових експертиз та експертних досліджень орієнтовний перелік вирішуваних питань земельно-технічної експертизи: який фактичний порядок користування земельною ділянкою? Яка конфігурація, проміри та площа земельної ділянки, що перебуває у користуванні співвласника (співвласників)? Чи відповідає фактичне розташування будівель, споруд та інших об`єктів відносно меж земельних ділянок технічній документації? Чи є порушення меж (або накладання) земельних ділянок відповідно до правовстановлювальних документів та документації із землеустрою на ці земельні ділянки? Чи є технічна можливість відповідно до вимог нормативно-правових актів розділити земельну ділянку (встановити порядок її користування) відповідно до часток співвласників (зазначити частки)? Які варіанти розподілу земельної ділянки (порядку її користування) можливі відповідно до часток співвласників (зазначити частки) та вимог нормативно-правових актів? Які варіанти технічно можливі для влаштування проїзду (проходу) на земельну ділянку? Чи є технічна можливість встановлення земельного сервітуту на ділянці? Якщо так, то надати варіанти встановлення земельного сервітуту.
Зазначені питання земельно-технічної експертизи вирішуються за наявності відповідної правовстановлювальної та технічної документації, зокрема результатів виконання топографо-геодезичних робіт, які проводяться відповідними фахівцями з використанням відповідного обладнання та бази даних (п. 6.1.2. розділу ІІ Науково-методичних рекомендацій з питань підготовки та призначення судових експертиз та експертних досліджень).
Крім того, згідно п.п. 7.1.-7.3. розділу ІІ Науково-методичних рекомендацій з питань підготовки та призначення судових експертиз та експертних досліджень основними завданнями експертизи з питань землеустрою є: визначення відповідності розробленої документації із землеустрою та її затвердження вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування; визначення відповідності зміни цільового призначення земельних ділянок та її затвердження вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування; визначення відповідності фактичного землекористування правовстановлювальним документам, документації із землеустрою на земельні ділянки та нормативно-правовим актам; визначення відповідності виконаної нормативної грошової оцінки земель вимогам нормативно-правових актів. Орієнтовний перелік вирішуваних питань: Чи відповідають розроблена документація із землеустрою на земельну ділянку та її затвердження вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування? Якщо не відповідають, то в чому полягають невідповідності? Чи змінено та затверджено цільове призначення земельної ділянки відповідно до вимог земельного законодавства та інших нормативних документів з питань землеустрою та землекористування? Якщо ні, то в чому полягають невідповідності? Чи відповідає фактичне землекористування правовстановлювальним документам, документації із землеустрою на земельні ділянки та нормативно-правовим актам? Чи відповідає виконана нормативна грошова оцінка земель вимогам нормативно-правових актів?
Для вирішення питань експертизи з питань землеустрою експерту необхідно надати оригінали або завірені якісні копії відповідної правовстановлювальної документації та документації із землеустрою на земельні ділянки.
Тобто, саме в межах вказаних експертиз можливо встановити відповідність розробленої документації із землеустрою щодо інвентаризації земельних ділянок лісового фонду, земельних ділянок під полезахисними лісовими смугами, земель, зайнятих зеленими насадженнями, які не віднесені до категорії лісів на території Меджибізької селищної ради, сформовані з цільовим призначенням - для ведення лісового господарства, пов`язаних з ним послуг 09.01, загальною площею 1045,7036 га, в тому числі щодо земельної ділянки, розташованої за межами с. Волосівці, з кадастровим номером 6823080800:04:001:0002, площею 8,3727 га вимогам (нормам) земельного законодавства.
Відповідно до постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 23.03.2013р. "Про судове рішення", рішення з господарського спору повинно прийматись у цілковитій відповідності з нормами матеріального і процесуального права та фактичними обставинами справи, з достовірністю встановленими господарським судом, тобто з`ясованими шляхом дослідження та оцінки судом належних і допустимих доказів у конкретній справі. Рішення господарського суду має ґрунтуватись на повному з`ясуванні такого: - чи мали місце обставини, на які посилаються особи, що беруть участь у процесі, та якими доказами вони підтверджуються; - чи не виявлено у процесі розгляду справи інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин; - яка правова кваліфікація відносин сторін, виходячи з фактів, установлених у процесі розгляду справи, та яка правова норма підлягає застосуванню для вирішення спору.
В свою чергу, статтею 98 Господарського процесуального кодексу України закріплено, що висновок експерта - це докладний опис проведених експертом досліджень, зроблені у результаті них висновки та обґрунтовані відповіді на питання, поставлені експертові, складений у порядку, визначеному законодавством. Предметом висновку експерта може бути дослідження обставин, які входять до предмета доказування та встановлення яких потребує наявних у експерта спеціальних знань. Предметом висновку експерта не можуть бути питання права. Висновок експерта може бути наданий на замовлення учасника справи або на підставі ухвали суду про призначення експертизи. Висновок експерта викладається у письмовій формі і приєднується до справи. Суд має право за заявою учасників справи або з власної ініціативи викликати експерта для надання усних пояснень щодо його висновку. У висновку експерта повинно бути зазначено: коли, де, ким (прізвище, ім`я, по батькові, освіта, спеціальність, а також, за наявності, свідоцтво про присвоєння кваліфікації судового експерта, стаж експертної роботи, науковий ступінь, вчене звання, посада експерта), на якій підставі була проведена експертиза, хто був присутній при проведенні експертизи, питання, що були поставлені експертові, які матеріали експерт використав. Інші вимоги до висновку експерта можуть бути встановлені законодавством. У висновку експерта має бути зазначено, що він попереджений (обізнаний) про відповідальність за завідомо неправдивий висновок, а у випадку призначення експертизи судом, також про відповідальність за відмову без поважних причин від виконання покладених на нього обов`язків. Якщо експерт під час підготовки висновку встановить обставини, що мають значення для справи, з приводу яких йому не були поставлені питання, він має право включити до висновку свої міркування про ці обставини.
Європейський суд з прав людини зауважив, що компетенцією національних судів є вирішення того, чи необхідно звертатися за зовнішньою порадою (див. рішення Суду у справі Савенкова проти України, no. 4469/07, від 02.05.2013).
Дослідивши матеріали справи, виходячи з необхідності для всебічного, повного, об`єктивного розгляду судового спору та встановлення факту категорії земельної ділянки, розташованої за межами с. Волосівці, з кадастровим номером 6823080800:04:001:0002, площею 8,3727 га, яка належать на праві комунальної власності Меджибізькій селищній раді, тобто для з`ясування обставин, що мають значення для справи, суд дійшов висновку, що для вирішення даного питання потрібні спеціальні знання, тому належить призначити судову земельно-технічну експертизу.
За приписами ст. 7 Закону України "Про судову експертизу", судово-експертну діяльність у кримінальному провадженні здійснюють державні спеціалізовані установи, а в інших випадках - також судові експерти, які не є працівниками зазначених установ, та інші фахівці (експерти) з відповідних галузей знань у порядку та на умовах, визначених цим Законом. До державних спеціалізованих установ належать: науково-дослідні установи судових експертиз Міністерства юстиції України; науково-дослідні установи судових експертиз, судово-медичні та судово-психіатричні установи Міністерства охорони здоров`я України; експертні служби Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства оборони України, Служби безпеки України та Державної прикордонної служби України. Виключно державними спеціалізованими установами здійснюється судово-експертна діяльність, пов`язана з проведенням криміналістичних, судово-медичних і судово-психіатричних експертиз.
З зазначеного, проведення вказаної судової експертизи слід доручити Хмельницькому відділенню Київського науково-дослідного інституту судових експертиз.
За змістом п. 23 постанови № 4 від 23.03.2012р. Пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики призначення судової експертизи" витрати, пов`язані з проведенням судової експертизи, під час судового розгляду має нести заінтересована сторона, а у разі призначення господарським судом судової експертизи з власної ініціативи - сторона, визначена в ухвалі господарського суду про призначення судової експертизи. Тому, в зазначеній ухвалі суд вправі зобов`язати відповідну сторону перерахувати, в тому числі шляхом здійснення попередньої оплати, суму витрат на проведення експертизи на рахунок експертної установи.
Наразі, за висновками суду, саме відповідач 2 Комунальне підприємство "Спеціалізоване лісогосподарське підприємство "Меджибіж ліс" Меджибізької селищної ради, є заінтересованою особою, яка має нести витрати, пов`язані з проведенням комплексної судової експертизи.
Пункт 2 ч. 1 ст. 228 ГПК України надає право суду за заявою учасника справи, а також з власної ініціативи зупинити провадження у справі у випадках, зокрема, призначення судом експертизи.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про необхідність призначення у справі судової земельно-технічної експертизи, та зупинення провадження у справі № 924/569/24.
Керуючись ст.ст. 99, 119,228, 234 Господарського процесуального кодексу України, суд -
У Х В А Л И В:
Розгляд справи № 924/569/24 повернути на стадію підготовчого провадження.
Призначити у справі № 924/569/24 судову земельно-технічну експертизу, проведення якої доручити Хмельницькому відділенню Київського науково-дослідного інституту судових експертиз, що знаходиться за адресою: м. Хмельницький, вул. Володимирська, буд. 109.
На розгляд судової земельно-технічної експертизи поставити наступні питання:
1) до якої категорії земель відноситься земельна ділянка з кадастровим номером 6823080800:04:001:0002, площею 8,3727 га?
Витрати по оплаті проведення судової експертизи покласти на відповідача 2 - Комунальне підприємство "Спеціалізоване лісогосподарське підприємство "Меджибіж ліс" Меджибізької селищної ради.
Зупинити провадження у справі № 924/569/24 на час проведення судової експертизи.
Попередити експерта про кримінальну відповідальність за дачу завідомо неправдивого висновку та за відмову без поважних причин від виконання покладених на нього обов`язків, відповідно до статей 384, 385 Кримінального кодексу України.
Зобов`язати сторін надати експерту необхідні документи для проведення експертизи.
Ухвалу та матеріали справи надіслати до Хмельницького відділення Київського науково-дослідного інституту судових експертиз.
Ухвала оголошена та набрала законної сили 18.02.2025. Ухвалу може бути оскаржено в порядку та строки встановлені ст. ст. 255 - 257 ГПК України.
Повний текст ухвали складено 24.02.2025р.
Суддя І.В. Грамчук
Віддруков. прим.:
1 - до справи;
2 - прокуратурі Хмельницької області (zvern@khmel.gp.gov.ua),
3 - Летичіській окружній прокуратурі (let_oprok@khmel.gp.gov.ua)
4 - Хмельницькій обласній військовій адміністрації (regadm@adm-km.gov.ua) в ел. кабінет в системі "ЕС"
5 - Меджибіжській селищній раді (medgibig.sr@gmail.com), в ел. кабінет в системі "ЕС"
6 - Комунальному підприємству "Спеціалізоване лісогосподарське підприємство "Меджибіж ліс" Меджибізької селищної ради (вул. Довжанська, 21-А, с.Требухівці, Хмельницький район, Хмельницька область, 31532) - реком. з повідомл. про вруч.
7 - Хмельницькому відділенню Київського науково-дослідного інституту судових експертиз, що знаходиться за адресою: м. Хмельницький, вул. Володимирська, буд. 109. реком. з повідомл.
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 18.02.2025 |
Оприлюднено | 26.02.2025 |
Номер документу | 125391632 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Грамчук І.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні