КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
про залишення позовної заяви без руху
24 лютого 2025 року справа № 320/2804/25
Суддя Київського окружного адміністративного суду Кушнова А.О., розглянувши позовну заяву ОСОБА_1 до Кабінету Міністрів України про визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акту, зобов`язання вчинити певні дії,
в с т а н о в и в:
16.08.2024 до Київського окружного адміністративного суду через підсистему "Електронний суд" звернувся ОСОБА_1 з позовом до Кабінету Міністрів України, в якому просить суд:
- визнати протиправною та нечинною Постанову Кабінету Міністрів України №560 від « 16» травня 2024 року «Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період» в частині словосполучення «документи про отримання компенсації (допомоги, надбавки) на догляд або акт про встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду) (додаток 8), у якому зазначаються відомості про відсутність інших осіб, які могли б здійснювати такий догляд» графи "Документи, що підтверджують право на відстрочку" підпункту 13 пункту 1 додатка 5 Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період»;
- зобов`язати Кабінет Міністрів України привести Постанову Кабінету Міністрів України № 560 від « 16» травня 2024 року «Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період» у відповідність до Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» із врахуванням висновків суду по даній справі.
Автоматизований розподіл судової справи між суддями відбувся 17.02.2025, згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначено склад суду: головуючий суддя Кушнова А.О.
Відповідно до частини першої статті 171 Кодексу адміністративного судочинства України суддя після одержання позовної заяви з`ясовує, зокрема, чи: відповідає позовна заява вимогам, встановленим статтями 160, 161, 172 цього Кодексу; позов подано у строк, установлений законом (якщо позов подано з пропущенням встановленого законом строку звернення до суду, то чи достатньо підстав для визнання причин пропуску строку звернення до суду поважними); немає інших підстав для залишення позовної заяви без руху, повернення позовної заяви або відмови у відкритті провадження в адміністративній справі, встановлених цим Кодексом.
Наданий адміністративний позов не відповідає вимогам статей 160, 161 Кодексу адміністративного судочинства України з огляду на таке.
Згідно з пунктом 4 частини 5 статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України в позовній заяві зазначаються зміст позовних вимог і виклад обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги, а в разі подання позову до декількох відповідачів - зміст позовних вимог щодо кожного з відповідачів.
Відповідно до пункту 9 частини 5 статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України в позовній заяві зазначаються у справах щодо оскарження рішень, дій та бездіяльності суб`єкта владних повноважень - обґрунтування порушення оскаржуваними рішеннями, діями чи бездіяльністю прав, свобод, інтересів позивача.
Відповідно до частини 4 статті 161 Кодексу адміністративного судочинства позивач зобов`язаний додати до позовної заяви всі наявні в нього докази, що підтверджують обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги (якщо подаються письмові чи електронні докази - позивач може додати до позовної заяви копії відповідних доказів).
У прохальній частині позовної заяви позивач просить суд визнати протиправною та нечинною Постанову Кабінету Міністрів України від 16.05.2024 №560 «Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період» в частині словосполучення «документи про отримання компенсації (допомоги, надбавки) на догляд або акт про встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду) (додаток 8), у якому зазначаються відомості про відсутність інших осіб, які могли б здійснювати такий догляд» графи "Документи, що підтверджують право на відстрочку" підпункту 13 пункту 1 додатка 5 Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період»; зобов`язати Кабінет Міністрів України привести Постанову Кабінету Міністрів України від 16.05.2024 №560 «Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період» у відповідність до Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» із врахуванням висновків суду по даній справі.
В обґрунтування вказаної вимоги у позовній заяві позивач зазначає, що Порядок містить норму про подання всіма військовозобов`язаними, які звертаються за відстрочкою за п. 13, документа про отримання компенсації (допомоги, надбавки) на догляд або акт про встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду) (додаток 8), у якому зазначаються відомості про відсутність інших осіб, які могли б здійснювати такий догляд.
Втім, оскільки у випадку наявності одного із своїх батьків з інвалідністю I чи II групи або одного з батьків дружини (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю I чи II групи, за умови відсутності інших осіб, які не є військовозобов`язаними та відповідно до закону зобов`язані їх утримувати (крім випадків, якщо такі особи самі є особами з інвалідністю, потребують постійного догляду, перебувають під арештом (крім домашнього арешту), відбувають покарання у вигляді обмеження чи позбавлення волі) Законодавець не ставив таку умову для відстрочки, як здійснення догляду військовозобов`язаним, то і вимога про документальне підтвердження здійснення догляду є протиправною. На думку позивача, це означає, що Кабінет Міністрів України своєю Постановою звузив перелік тих, хто має право на відстрочку, зокрема по п. 13 ч. 1 ст. 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», встановивши додаткову умову - за умови здійснення військовозобов`язаним догляду за одним з батьків чи батьків дружини з числа осіб з інвалідністю І чи ІІ групи.
Суд зазначає, що оскаржувана норма - словосполучення «документи про отримання компенсації (допомоги, надбавки) на догляд або акт про встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду) (додаток 8), у якому зазначаються відомості про відсутність інших осіб, які могли б здійснювати такий догляд» графи "Документи, що підтверджують право на відстрочку" підпункту 13 пункту 1 додатка 5 Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період» діяла в редакції постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до порядків, затверджених постановами Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2022 р. № 1487 і від 16 травня 2024 р. № 560" №675 від 07.06.2024, яка була чинною з 13.06.2024.
Проте відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16.08.2024 №930 "Про внесення змін до Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період" у додатку 5 у пункті 1 у графі "Документи, що підтверджують право на відстрочку" у підпункті 13 графу викладено в такій редакції:
"для батьків військовозобов`язаного з числа осіб з інвалідністю I чи II групи або батьків дружини (чоловіка) військовозобов`язаного з числа осіб з інвалідністю I чи II групи - один із таких документів, що підтверджує інвалідність: довідка до акта огляду медико-соціальною експертною комісією за формою, затвердженою МОЗ, або посвідчення, яке підтверджує відповідний статус, або пенсійне посвідчення чи посвідчення, що підтверджує призначення соціальної допомоги відповідно до Законів України "Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю", "Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю", в яких зазначено групу та причину інвалідності, або довідка для отримання пільг особами з інвалідністю, які не мають права на пенсію чи соціальну допомогу, за формою, затвердженою Мінсоцполітики; заява за формою згідно з додатком 15 (у разі потреби) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові (за наявності) особи, яку вона обирає для здійснення свого утримання;
для військовозобов`язаного, який має одного із своїх батьків з інвалідністю I чи II групи, - документи, що підтверджують родинні зв`язки (свідоцтво про народження);
для військовозобов`язаного, який має одного з батьків дружини (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю I чи II групи, - документи, що підтверджують родинні зв`язки (свідоцтво про народження дружини (чоловіка) та свідоцтво про шлюб);
для військовозобов`язаного, який має одного із своїх батьків з інвалідністю I чи II групи або одного з батьків дружини (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю I чи II групи, - один із таких документів, що підтверджує неможливість інших осіб, які не є військовозобов`язаними та зобов`язані за законом утримувати одного із своїх батьків з інвалідністю I чи II групи або одного з батьків дружини (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю I чи II групи: довідка до акта огляду медико-соціальною експертною комісією за формою, затвердженою МОЗ, або висновок лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров`я про потребу в постійному догляді за формою, затвердженою МОЗ, або документ, що підтверджує перебування під арештом (крім домашнього арешту), або відбування покарання у вигляді обмеження чи позбавлення волі"
Вказана постанова Кабінету Міністрів України від 16.08.2024 №930 набрала чинності 21.08.2024.
Позовна заява подана 16.08.2024 до Київського окружного адміністративного суду через підсистему "Електронний суд", тобто в день видання Кабінетом Міністрів України постанови від 16.08.2024 №930, якою у додатку 5 у пункті 1 у графі "Документи, що підтверджують право на відстрочку" у підпункті 13 графу викладено в іншій редакції, зокрема змінена редакція постанови №560 від 16.05.2024 не містить словосполучення «документи про отримання компенсації (допомоги, надбавки) на догляд або акт про встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду) (додаток 8), у якому зазначаються відомості про відсутність інших осіб, які могли б здійснювати такий догляд», з яким не згодний позивач.
Враховуючи викладене, оскаржувана норма діяла в період часу з 13.06.2024 по 20.08.2024 і була змінена постановою Кабінету Міністрів України від 16.08.2024 №930, у зв`язку з чим позовні вимоги підлягають уточненню шляхом чіткого зазначення щодо дії оскаржуваної норми, зокрема у редакції постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до порядків, затверджених постановами Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2022 р. № 1487 і від 16 травня 2024 р. № 560" №675 від 07.06.2024, яка була чинною з 13.06.2024, а також уточнення вимоги зобов`язального характеру з урахуванням прийняття постанови Кабінету Міністрів України від 16.08.2024 №930, з метою чітко окреслити предмет судового розгляду.
У зв`язку з цим, позивачу у порядку усунення недоліків позовної заяви необхідно надати уточнену позовну заяву, в якій уточнити позовні вимоги з урахуванням вказаних судом зауважень.
Згідно з частинами першою, другою статті 169 Кодексу адміністративного судочинства України суддя, встановивши, що позовну заяву подано без додержання вимог, встановлених статтями 160, 161 цього Кодексу, протягом п`яти днів з дня подання позовної заяви постановляє ухвалу про залишення позовної заяви без руху.
В ухвалі про залишення позовної заяви без руху зазначаються недоліки позовної заяви, спосіб і строк їх усунення, який не може перевищувати десяти днів з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху.
Керуючись статтями 160, 161, 169, 171, 243, 248 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
у х в а л и в:
1. Позовну заяву залишити без руху.
2. Протягом десяти днів з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху позивачу необхідно усунути недоліки позовної заяви, а саме:
- надати уточнену позовну заяву, в якій уточнити позовні вимоги з урахуванням вказаних судом зауважень, а саме шляхом чіткого зазначення щодо дії оскаржуваної норми, зокрема у редакції постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до порядків, затверджених постановами Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2022 р. № 1487 і від 16 травня 2024 р. № 560" №675 від 07.06.2024, яка була чинною з 13.06.2024, а також уточнення вимоги зобов`язального характеру з урахуванням прийняття постанови Кабінету Міністрів України від 16.08.2024 №930.
3. Роз`яснити позивачеві, що якщо недоліки позовної заяви, яку залишено без руху, не будуть усунуті у встановлений судом строк, позовна заява буде повернута відповідно до пункту 1 частини 4 статті 169 Кодексу адміністративного судочинства України.
4. Копію ухвали надіслати позивачу, зокрема, шляхом направлення тексту ухвали електронною поштою, факсимільним повідомленням (факсом, телефаксом), телефонограмою.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею та не підлягає оскарженню. Заперечення на ухвалу можуть бути включені до апеляційної скарги на рішення суду.
Суддя Кушнова А.О.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.02.2025 |
Оприлюднено | 27.02.2025 |
Номер документу | 125406894 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Кушнова А.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні