Рішення
від 25.02.2025 по справі 320/45230/24
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

25 лютого 2025 року справа №320/45230/24

Суддя Київського окружного адміністративного суду Лапій С.М., розглянувши в м. Києві у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «АБЗ-1» до Державної екологічної інспекції України та Київської міської військової адміністрації, за участі третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Державної екологічної інспекції Столичного округу, про визнання протиправними та скасування припису та розпорядження,

в с т а н о в и в:

До Київського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю «АБЗ-1» з позовом, в якому просить:

визнати протиправним та скасувати припис Державної екологічної інспекції України про зупинення дії дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами від 02.08.2024 №3823/2.4/5-24;

визнати протиправним та скасувати розпорядження Київської міської військової адміністрації від 30.08.2024 №986 про зупинення дії дозволу №8038600000-10309 на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 29.10.2024 відкрито провадження в адміністративній справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 25.02.2025 відмовлено Громадській організації «Київ для людей» в задоволенні клопотання про залучення до участі у справі в якості третьої особи на стороні відповідача.

Позовні вимоги обґрунтовані протиправністю прийняття оскаржуваних рішень.

Відповідачами подано до суду відзиви на позовну заяву відповідно до яких проти задоволення позовних вимог заперечують повністю.

Третя особа письмових пояснень щодо заявлених позовних вимог до суду не надала.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом, Товариство з обмеженою відповідальністю «АБЗ-1» з 2017 року здійснює господарську діяльність, пов`язану із виробництвом асфальтобетонних сумішей.

Позивачу 09.10.2019 Управлінням екології та природних ресурсів Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) видало Дозвіл №8038600000-10309 на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами терміном дії - 10 років, з 09.10.2019 по 09.10.2029.

У період з 19.07.2024 по 26.07.2024 Державною екологічною інспекцією Столичного округу проведено захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, за результатами якого складено Акт від 26.07.2024 № 2-22/114 (надалі по тексту - Акт від 26.07.2024).

Під час перевірки порушення позивачем вимог законодавства, а саме:

виявлено джерела утворення забруднюючих речовин в атмосферне повітря, які не включені до дозволу на викиди № 8038600000-10309, серед яких: - ємність для зберігання дизельного палива об`ємом 50 м3 з дихальним клапаном; - лабораторні шафи для визначення якості продукції, обладнані витяжними зонтами з трубою (організоване джерело); - 1 ємність для зберігання бітуму об`ємом 50 м3; - скидний люк, обладнаний на закритому конвеєрі подачі готової дорожньо-бітумної суміші в бункер готової продукції, через який здійснюється скидання некондиційної продукції та залишків сировини на початку та закінченні процесу виготовлення асфальто-бетонної суміші;

не подано документи для взяття на державний облік об`єкта, який справляє або може справити шкідливий вплив на здоров`я людей і стан атмосферного повітря;

не подано Державну статистичну звітність за встановленою формою 2-ТП (повітря) (річна) за 2021, 2022 та 2023 роки;

суб`єктом господарювання не виконуються Правила технічної експлуатації установок очистки газу, а саме: - не здійснюється перевірка на відповідність фактичних параметрів роботи ГОУ проектним показникам, інструментально-лабораторні, вимірювання ефективності роботи газоочисних установок; - не призначено відповідальних осіб за технічний стан, обслуговування і безпечну експлуатацію установок очистки газу, належне розташування та обладнання місць відбору проб та вимірювання параметрів газопилового потоку, ведення журналу обліку робочого часу установок очистки газу; - не проводиться технічне навчання і перевірка знань з правил, технічної експлуатації установок очистки газу інженерно-технічного персоналу не менше одного разу на три роки, обслуговуючого персоналу, залученого до експлуатації установок очистки газу, не менше одного разу на рік; - не розроблено інструкцію з експлуатації установок очистки газу відповідно до умов їх роботи на кожну установку очистки газу; - не розроблено паспорт на установку очистки газу; - не складаються Акти перевірок технічного стану установки очистки газу на джерелі викиду (утворення);

виявлено перевищення величини масової витрати оксиду вуглецю, встановленої у дозволі № 8038600000-10309. Допущено порушення пункту 2.1.1. умов, які встановлюються в дозволі від 09.10.2019 № 8038600000-10309, відповідно до якого ні для одного з вказаних дозволених видів викидів в атмосферу не повинні перевищувати граничнодопустимі рівні викидів, наведені в розділі 3 додатку до Дозволу. Виявлено, що газоочисна установка попереднього очищення газів - Скруббер Вентурі на джерелі викидів №13 не встановлена.

Відповідно до статті 202 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» та Положення про Державну екологічну інспекцію Столичного округу затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 01.06.2021 № 253 на підставі Акту від 26.07.2024 з метою усунення порушень природоохоронного законодавства, виявлених під час перевірки, проведеної у період з 19.07.2024 - 26.07.2024, Державною екологічною інспекцію Столичного округу складено припис від 26.07.2024, яким позивача зобов`язано:

отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами що розташовані за адресою: м. Київ, вул. 9 Травня, 49, на всі стаціонарні джерела викидів забруднюючих речовин, з урахуванням обладнання, що не включено до Дозволу на викиди № 8038600000-10309, серед яких: - ємність для зберігання дизельного палива об`ємом 50 м3 з дихальним клапаном; - лабораторні шафи для визначення якості продукції, обладнані витяжними зонтами з трубою (організоване джерело);-1 ємність для зберігання бітуму об`ємом 50 м3; - скидний люк, обладнаний на закритому конвеєрі подачі готової дорожньо-бітумної суміші в бункер готової продукції, через який здійснюється скидання некондиційної продукції та залишків сировини на початку та закінченні процесу виготовлення асфальто-бетонної суміші (термін виконання до 26.12.2024);

подати документи для взяття на державний облік об`єкта, який справляє або може справити шкідливий вплив на здоров`я людей і стан атмосферного повітря (термін виконання 26.09.2024);

подати Державну статистичну звітність за встановленою формою 2-ТП (повітря) (річна) (термін виконання до 20.01.2025);

виконати вимоги Правил технічної експлуатації установок очистки газу, а саме: - здійснити перевірку на відповідність фактичних параметрів роботи ГОУ проектним показникам, інструментально-лабораторні, вимірювання ефективності роботи газоочисних установок; - призначити відповідальних осіб за технічний стан, обслуговування і безпечну експлуатацію установок очистки газу, належне розташування та обладнання місць відбору проб та вимірювання параметрів газопилового потоку, ведення журналу обліку робочого часу установок очистки газу; - провести технічне навчання і перевірку знань з правил, технічної експлуатації установок очистки газу інженерно-технічного персоналу не менше одного разу на три роки, обслуговуючого персоналу, залученого до експлуатації установок очистки газу, не менше одного разу на рік; - розробити інструкцію з експлуатації установок очистки газу відповідно до умов їх роботи на кожну установку очистки газу; - розробити паспорт на установку очистки газу; - скласти Акти перевірок технічного стану установки очистки газу на джерелі викиду (утворення) (термін виконання до 26.09.2024);

привести викиди забруднюючих речовин, а саме: оксид вуглецю на джерелі викидів №13 - труба, сушильно-змішувальний барабан, у відповідність до дозволених обсягів викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, встановлених дозволом на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами № 8038600000-10309 від 09.10.2019. За результатами усунення перевищень направити на адресу Державної екологічної інспекції Столичного округу протокол інструментально - лабораторних вимірювань вмісту забруднюючих речовин на джерелі викидів №13 - труба, сушильно-змішувальний барабан (термін виконання до 26.09.2024);

обладнати джерело викиду №13 газоочисною установкою попереднього очищення газів - Скруббер Вентурі (термін виконання до 26.09.2024).

Контроль за виконанням припису покладено на Державну екологічну інспекцію Столичного округу.

Крім того, в приписі від 26.07.2024 зазначено, що він підлягає обов`язковому виконанню у встановлені терміни. Суб`єкту господарювання необхідно направити інформацію про виконання припису не пізніше 3 днів після закінчення встановленого терміну виконання кожного пункту припису до Державної екологічної інспекції Столичного округу з наданням копій підтверджуючих документів щодо його виконання.

Разом з тим, як зазначає позивач, він 18.09.2024 засобами поштового зв`язку отримав лист від Департаменту захисту довкілля та адаптації до зміни клімату від 02.09.2024 №077-5022, яким позивача поінформовано, що дія дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами № 8038600000-10309 від 09.10.2019 зупиняється через десять робочих днів з дня прийняття рішення про зупинення дії дозволу на викиди. До вказаного листа також долучено розпорядження Київської міської військової адміністрації від 30.08.2024 № 986 про зупинення дії дозволу № 8038600000-10309 на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, виданого ТОВ «АБЗ-1».

Так, Державною екологічною інспекцією України на підставі звернень фізичних осіб ОСОБА_1 від 10.04.2024, ОСОБА_2 від 12.04.2024 та ОСОБА_3 від 15.04.2024 про порушення, що спричинило шкоду їхнім правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, наказу Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України від 09.05.2024 № 497, погодження Держекоінспекції від 23.05.2024 №2.4/64ПГ на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) Інспекцією у період 19.07-26.07.2024, 02.08.2024 винесено припис про зупинення дії дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами №3823/2.4/5-24, яким за недотримання умов, які встановлені в Дозволі № 8038600000-10309, відповідачем приписано Виконавчому органу Київської міської ради (КМДА) розглянути питання щодо зупинення дії Дозволу № 8038600000-10309.

Київською міською військовою адміністрацією на підставі припису від 02.08.2024 №3823/2.4/5-24 30.08.2024 прийнято розпорядження №986 «Про зупинення дії дозволу №8038600000-10309 на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, виданого товариству з обмеженою відповідальністю «АБЗ-1», яким зупинено дію дозволу №8038600000-10309.

Позивач, вважаючи оскаржувані рішення протиправними, звернувся до суду за захистом своїх прав.

Надаючи правову оцінку обставинам, що склалися між сторонами, суд зазначає наступне.

Згідно статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05 квітня 2007 року №877-V (далі по тексту - Закон №877-V).

Відповідно до абзацу другого статті 1 Закону №877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Згідно із абз. 4 ч. 4 ст. 4 Закону №877-V виключно законами встановлюються повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності.

Абзацом 1 ч. 5 ст. 4 Закону №877-V передбачено, що виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Згідно ч. 1 ст. 11 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» від 16.10.1992 року № 2707-ХІІ (далі по тексу - Закон № 2707-ХІІ) для забезпечення екологічної безпеки, створення сприятливого середовища життєдіяльності, запобігання шкідливому впливу атмосферного повітря на здоров`я людей та навколишнє природне середовище здійснюється регулювання викидів найбільш поширених і небезпечних забруднюючих речовин, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Частиною 5 ст. 11 Закону № 2707-ХІІ визначено, що викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Як встановлено ст. 12 Закону № 2707-ХІІ, господарська чи інші види діяльності, пов`язані з порушенням умов і вимог до викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів на його стан, передбачених дозволами, може бути обмежена, тимчасово заборонена (зупинена) або припинена відповідно до законодавства.

Відповідно до абзацу першого п. 1 Розділу І Положення про територіальні та міжрегіональні територіальні органи Держекоінспекції, затвердженого наказом Міністерства енергетики та захисту довкілля України від 07 квітня 2020 року № 230 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 16 квітня 2020 року за №350/34633 (далі по тексту - Положення № 230), Державна екологічна інспекція відповідної області (далі - Інспекція) є територіальним органом Держекоінспекції та їй підпорядковується.

Згідно із пп. 4 п. 2 розділу II Положення № 230 інспекція здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами нерезидентами вимог законодавства про охорону атмосферного повітря.

Згідно ч. 6 ст. 7 Закону №877-V за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.

Відповідно до ч. 7 ст. 7 Закону №877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Відповідно до ч. 8 ст. 7 Закону №877-V припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.

Як зазначалось вище, 26.07.2024 позивач отримав від Державної екологічної інспекції Столичного округу припис, який підлягає обов`язковому виконанню у встановлені терміни (термін виконання п. 1 припису від 26.07.2024 - 26.12.2024; термін виконання пп. 2,4,5,6 припису від 26.07.2024 - 26.09.2024; термін виконання п. 3 припису від 26.07.2024 - 20.01.2025).,

Відповідно до припису від 26.07.2024 строки виконання приписів на момент винесення оскаржуваного припису від 02.08.2024 не настали, проте, більшість із зазначених зауважень перебувають в процесі усунення позивачем, що підтверджується, зокрема, листом Департаменту з питань управління відходами, екологічної безпеки та переходу до кругової економіки від 04.03.2024 № 212.2.2-ВИХ/761-20 (п. 2 припису від 26.07.2024).

Крім того, позивач подав Декларацію від 06.09.2024 №085906/24 про провадження господарської діяльності, яка у період воєнного стану дає право на провадження господарської діяльності без отримання дозвільних документів (документів дозвільного характеру, ліцензій або інших результатів надання публічних послуг) у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України № 314 «Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану» (далі по тексу - Постанова №314).

Тобто, позивач зауважує, що Товариство здійснює господарську діяльність на підставі декларації про провадження господарської діяльності, що відповідає вимогам чинного законодавства, а тому відсутність необхідного дозволу, визначеного в приписі від 26.07.2024 не може бути підставою для прийняття розпорядження Київської міської військової адміністрації від 30.08.2024 № 986 про зупинення дії дозволу № 8038600000-10309 на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, виданого ТОВ «АБЗ-1».

Так, Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №64/2022 введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року; зобов`язано Кабінет Міністрів України невідкладно: 1) ввести в дію план запровадження та забезпечення заходів правового режиму воєнного стану в Україні; 2) забезпечити фінансування та вжити в межах повноважень інших заходів, пов`язаних із запровадженням правового режиму воєнного стану на території України.

Відповідно до статті 12-1 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» від 12.05.2015 № 389-VIII Кабінет Міністрів України в разі введення воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях: розробляє та вводить в дію План запровадження та забезпечення заходів правового режиму воєнного стану в окремих місцевостях України з урахуванням загроз та особливостей конкретної ситуації, яка склалася; організовує та здійснює керівництво центральними та іншими органами виконавчої влади в умовах воєнного стану.

Аналізуючи наведені нормативно-правові акти, слід дійти висновку, що введення воєнного стану є подією екстраординарною, що впливає на правовий порядок в Україні та зобов`язує Кабінет Міністрів України діяти невідкладно, доцільно та розумно.

Наявність воєнного стану активізує спеціальні норми законодавства України, які за правилами подолання колізій є пріоритетними над загальними нормами, що забезпечують правопорядок у позавоєнний час.

При цьому головною умовою правотворчої діяльності органів державної влади, в тому числі Кабінету Міністрів України, під час дії воєнного стану, є дотримання положень Конституції України, в яких визначаються основні повноваження таких органів.

Відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», 18.03.2022 Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 314 «Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану», згідно п. 1 ч. 1 якої визначено, що у період воєнного стану право на провадження господарської діяльності може набуватися суб`єктами господарювання на підставі безоплатного подання до органів ліцензування, дозвільних органів та суб`єктів надання публічних (електронних публічних) послуг декларації про провадження господарської діяльності (далі - декларація), що містить відомості згідно з додатком 1, без отримання дозвільних документів (документів дозвільного характеру, ліцензій або інших результатів надання публічних послуг), крім видів господарської діяльності за переліком згідно з додатком 2.

Органи ліцензування, дозвільні органи та суб`єкти надання публічних (електронних публічних) послуг на своїх офіційних веб-сайтах розміщують переліки поданих декларацій. У переліку поданих декларацій наводиться інформація про суб`єкта господарювання (для юридичної особи організаційно-правова форма, повне і скорочене найменування (за наявності), для фізичної особи - підприємця - прізвище, власне ім`я, по батькові (за наявності); вид господарської діяльності/частина виду господарської діяльності, який провадиться на підставі поданої декларації; місце провадження діяльності (якщо провадження діяльності обмежується територією відповідної адміністративно-територіальної одиниці).

Згідно з пунктом 2 частини 1 Постанови № 314 декларація може бути подана за вибором суб`єкта господарювання незалежно від задекларованого (зареєстрованого) місцезнаходження (місця проживання), місця провадження господарської діяльності або місцезнаходження відповідного об`єкта:

в електронній формі - через Єдиний державний веб-портал електронних послуг, зокрема засобами мобільного додатку Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (далі - Портал Дія) (у разі подання декларації фізичною особою - підприємцем);

у паперовій формі - через центр надання адміністративних послуг з подальшою передачею органам ліцензування, дозвільним органам та суб`єктам надання публічних (електронних публічних) послуг засобами Порталу Дія. Після внесення інформації до Порталу Дія декларація повертається заявнику.

У разі коли декларації мають бути подані до органів ліцензування, дозвільних органів та суб`єктів надання публічних (електронних публічних) послуг, якими є місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, військові адміністрації, територіальні органи центральних органів виконавчої влади, державні та комунальні підприємства, такі декларації спрямовуються зазначеним органам та підприємствам засобами Порталу Дія через: центральні органи виконавчої влади, що забезпечують реалізацію державної політики у відповідній сфері (якщо декларація подається до територіального органу такого центрального органу виконавчої влади або державного підприємства, що належить до сфери його управління);

обласні державні адміністрації, Київську міську державну адміністрацію або обласні військові адміністрації (якщо декларація подається до місцевого органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування, військової адміністрації, комунального підприємства, що знаходяться або діють в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці);

Відповідно до пункту 3 частини 1 зазначеної Постанови № 314 суб`єкти господарювання, які набули право на провадження господарської діяльності на підставі декларації, у разі відсутності відповідних дозвільних документів (документи дозвільного характеру, ліцензії та/або інші результати надання публічних послуг), невідкладно, але не пізніше трьох місяців після припинення чи скасування воєнного стану звертаються до відповідних органів ліцензування, дозвільних органів та суб`єктів надання публічних (електронних публічних) послуг і отримують відповідні дозвільні документи в порядку, строки та на умовах, передбачених законодавством, без зупинення (припинення) їх діяльності.

На період воєнного стану зупиняється перебіг строків звернення за отриманням публічних послуг, визначених законодавством. З дня припинення чи скасування воєнного стану перебіг зазначених строків продовжується з урахуванням часу, що минув до їх зупинення (п. 4 частини 1 Постанови № 314).

Тобто в контексті наведеного варто вказати про існування колізії у законодавстві, чинному на момент виникнення спірних правовідносин, коли один нормативно-правовий акт передбачав обов`язкове отримання дозвільного документа на провадження певного виду господарської діяльності, а інший звільняв від такого обов`язку на період дії воєнного стану, вказуючи про достатність подання відповідної декларації.

Разом з цим, введення воєнного стану активізує спеціальні норми законодавства України, які за правилами подолання колізій є пріоритетними над загальними нормами, що забезпечують правопорядок у позавоєнний час.

Вказана правова позиція також викладена в постанові Сьомого апеляційного адміністративного суду від 30.01.2024 у справі №120/10575/23.

У свою чергу, Постанова № 314 передбачає, зокрема, і право позивача на набуття права на провадження господарської діяльності на підставі безоплатного подання до органів ліцензування, дозвільних органів та суб`єктів надання публічних (електронних публічних) послуг декларації про провадження господарської діяльності (далі - декларація), що містить відомості згідно з додатком 1, без отримання дозвільних документів (документів дозвільного характеру, ліцензій або інших результатів надання публічних послуг).

Як зазначалось вище, в жовтні 2019 року позивачу видано Дозвіл № 8038600000-10309 на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами. Термін дії дозволу - 10 років, з 09.10.2019 по 09.10.2029.

Також позивач подав Декларацію від 06.09.2024 №085906/24 про провадження господарської діяльності з дозвільними документами, а саме:

погодження видачі дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами об`єкт якого належить до другої та третьої групи;

дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.

З огляду на наведені положення, зокрема, Постанови № 314, в контексті встановлених обставин справи позивач скористався преференцією, наданою нормативно-правовим актом КМУ від 18.03.2022 № 314, зокрема, щодо набуття права на провадження господарської діяльності на підставі безоплатного подання до органів ліцензування, дозвільних органів та суб`єктів надання публічних (електронних публічних) послуг декларації про провадження господарської діяльності від 06.09.2024, що містить відомості згідно з додатком 1, без отримання дозвільних документів .

Тобто, позивач, вчиняючи відповідні дії з метою законодавчого засвідчення права на провадження господарської діяльності (подання декларації про провадження господарської діяльності № 085906/24), фактично усунув порушення щодо отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря (п. 1 припису від 26.07.2024) відповідно до Закону № 2707-ХІІ.

Щодо інших порушень позивач стверджує, що вони перебувають у стані усунення, терміни їх виконання станом на день подачі цієї позовної заяви (30.09.2024) не настав.

Отже, вчиняючи відповідні дії з метою законодавчого засвідчення права на набуття/провадження господарської діяльності, позивач діяв цілком добросовісно та був переконаний, що запроваджена власне самою державою спрощена процедура на набуття та провадження певних видів господарської діяльності у період дії воєнного стану на території України не призведе до можливості трактування норм законодавства на власний розсуд і не стане підставою для застосування відповідних штрафних санкцій у майбутньому.

Як зазначалось вище, 18.09.2024 позивач отримав розпорядження Київської міської воєнної адміністрації від 30.08.2024 № 986 про зупинення дії дозволу № 8038600000-10309 на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, виданого ТОВ «АБЗ-1», яке фактично прийняте на підставі Припису ДЕІУ.

З копії припису від 02.08.2024 №3823/2.4/5-24 вбачається, що Державна екологічна інспекція України на підставі звернень фізичних осіб ОСОБА_1 від 10.04.2024, ОСОБА_2 від 12.04.2024 та ОСОБА_3 від 15.04.2024 про порушення, що спричинило шкоду їхнім правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, наказу Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України від 09.05.2024 № 497, погодження Держекоінспекції від 23.05.2024 №2.4/64ПГ на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) Інспекцією у період з 19.07-26.07.2024, приписано Виконавчому органу Київської міської ради (КМДА) розглянути питання щодо зупинення дії Дозволу № 8038600000-10309.

Однак, листом від 13.08.2024 №22 Товариство повідомило ДЕІ України про відсутність зауважень відповідно до припису від 26.07.2024, надавши копію наказу ТОВ «АБЗ-1» від 26.07.2024 №26/07/24-001 «Щодо призупинення виробництва асфальтобетонних сумішей», яким призупинено виробництво асфальтобетонних сумішей з використанням мобільного асфальтобетонного заводу ASTEC Portable 5 Double Barrel Plant до повного виконання припису Державної екологічної інспекції Столичного округу від 26.07.2024.

Таким чином, суд приходить до переконання, що у Державної екологічної інспекції України були відсутні підстави для винесення припису Виконавчому органу Київської міської ради (КМДА) про зупинення дії дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами від 02.08.2024 №3823/2.4/5-24, а тому позовні вимоги в частині визнання протиправним та скасування припису Державної екологічної інспекції України про зупинення дії дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами від 02.08.2024 №3823/2.4/5-24 є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Також задоволеними мають бути і позовні вимоги про визнання протиправним та скасування розпорядження Київської міської військової адміністрації від 30.08.2024 №986 про зупинення дії дозволу №8038600000-10309 на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, оскільки розпорядження видано на підставі припису від 02.08.2024 №3823/2.4/5-24, яке судом визнається протиправним та підлягає скасованню.

У той же час, суд відхиляє доводи ДЕІ України, що оскаржуваний припис від 02.08.2024 не є рішенням суб`єкта владних повноважень у розмінні КАС України, яке зумовлює виникнення будь-яких прав і обов`язків для суб`єкта господарювання, щодо якого здійснювався захід державного контролю у сфері охорони навколишнього природного середовища, оскільки вказаний припис порушує права позивача на здійснення ним господарської діяльності на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.

Відповідно до ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з частиною другою другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Всупереч наведеним вимогам відповідачі як суб`єкти владних повноважень не надали суду достатніх беззаперечних доказів на обґрунтування обставин, на яких ґрунтуються їх заперечення, і не довели правомірності своїх рішень, а тому вони підлягають скасуванню.

Виходячи з викладеного, заявлені позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до ч. 1 ст. 143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Згідно з ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

До позовної заяви позивачем додано докази сплати судового збору у сумі 6056,00грн. (платіжна інструкція №8107 від 19.09.2024).

Оскільки суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог, відшкодуванню позивачу з Державного бюджету України за рахунок бюджетних асигнувань Державної екологічної інспекції України підлягає судовий збір у розмірі 3028,00грн. та за рахунок бюджетних асигнувань Київської міської військової адміністрації підлягає судовий збір у розмірі 3028,00грн.

Керуючись ст. ст. 241-246, 255, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, Київський окружний адміністративний суд, -

в и р і ш и в :

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати припис Державної екологічної інспекції України про зупинення дії дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами від 02.08.2024 №3823/2.4/5-24.

Визнати протиправним та скасувати розпорядження Київської міської військової адміністрації від 30.08.2024 №986 про зупинення дії дозволу №8038600000-10309 на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «АБЗ-1» сплачений судовий збір у розмірі 3028 (три тисячі двадцять вісім) грн. 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Державної екологічної інспекції України.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «АБЗ-1» сплачений судовий збір у розмірі 3028 (три тисячі двадцять вісім) грн. 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Київської міської військової адміністрації.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Лапій С.М.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.02.2025
Оприлюднено27.02.2025
Номер документу125406970
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо забезпечення екологічної безпеки, у тому числі при використанні природних ресурсів; екологічної безпеки поводження з відходами

Судовий реєстр по справі —320/45230/24

Рішення від 25.02.2025

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лапій С.М.

Ухвала від 25.02.2025

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лапій С.М.

Ухвала від 29.10.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лапій С.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні