Справа № 420/27503/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 лютого 2025 року м. Одеса
Суддя Одеського окружного адміністративного суду Токмілова Л.М., розглянувши в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 , в якій позивач просить суд:
- визнати протиправною бездіяльність Військової частини НОМЕР_1 щодо ненаправлення на розгляд уповноваженої комісії довідки за формою згідно з додатком 6 відповідно до Постанови КМУ від 20 серпня 2014 року № 413 для надання ОСОБА_1 статусу учасника бойових дій;
- зобов`язати Військову частину НОМЕР_1 подати на розгляд уповноваженої комісії довідку за формою згідно з додатком 6 відповідно до Постанови КМУ від 20 серпня 2014 р. № 413 для надання ОСОБА_1 статусу учасника бойових дій;
- визнати протиправною відмову Військової частини НОМЕР_1 видати Довідку про безпосередню участь ОСОБА_1 у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України за формою згідно з додатком 6 відповідно до Постанови КМУ від 20 серпня 2014 р. № 413;
- зобов`язати Військову частину НОМЕР_1 видати ОСОБА_1 довідку за формою згідно з додатком 6 відповідно до Постанови КМУ від 20 серпня 2014 р. № 413.
Ухвалою суду від 04.09.2024 відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами. Зобов`язано відповідача разом із відзивом подати документи, що підтверджують участь позивача у бойових діях.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивач з 13.03.2023 по 11.05.2023 знаходився в розпорядженні Повітряного командування « ІНФОРМАЦІЯ_1 » з метою виконання бойових завдань в районах введення бойових дій, а саме в АДРЕСА_1 , у зв`язку з чим набув право на отримання статусу учасника бойових дій, що підтверджується витягами з журналів бойових дій в/ч НОМЕР_2 , в/ч НОМЕР_3 та в/ НОМЕР_4 . Оскільки Відповідач не направив вчасно на розгляд комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, довідку за формою згідно з додатком 6 відповідно до Постанови КМУ від 20 серпня 2014 року № 413, яка є підставою для надання позивачу статусу учасника бойових дій, Представником Позивача 05.08.2024 було направлено заяву до військової частини НОМЕР_5 з метою отримання документів. Згідно відповіді військової частини НОМЕР_5 від 05.08.2024 військова частина НОМЕР_5 (батальйон) не являється самостійною військовою частиною, а є віддаленим структурним підрозділом військової частини НОМЕР_1 (бригада), тому у подальшому просили вести листування з зазначених питань з військовою частиною НОМЕР_1 ». Також 05.08.2024, представником позивача було направлено заяву до військової частини НОМЕР_2 до якої військовослужбовець був відряджений, з метою отримання документів. Згідно відповіді військової частини НОМЕР_1 від 13.08.2024 № 1044/303/1/1881 відмовлено у наданні відповідних довідок, у зв`язку з тим, що в ході вивчення матеріалів, які є в наявності у військовій частині НОМЕР_1 та її структурних підрозділах не підтверджується виконання військовослужбовцем особисто чи у складі військової частини (підрозділу) бойових (службових) завдань, вогневого ураження противника у складі підрозділу (засобу) протиповітряної оборони, відбиття збройного нападу (вогневого ураження противника) на об`єкти, що охороняються, звільнення таких об`єктів у разі їх захоплення або насильного заволодіння зброєю, бойовою та іншою технікою, проведення розвідувальних заходів, зокрема які отримали травми (поранення, контузії, каліцтва). У відповідності до наказів Головнокомандувача Збройних Сил України населений пункт де перебував (виконував завдання) військовослужбовець не належить до визначених районів ведення воєнних (бойових) дій.
16.10.2024 до Одеського окружного адміністративного суду надійшов відзив, в якому відповідач не погоджується з викладеними у позовній заяві підставами та зазначає, що опрацьовуючи матеріали на колишнього військовослужбовця встановлено, що вони не відповідають вимогам відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 року №413 (зі змінами), наказу Міністерства оборони України від 10.11.2022 №369 (зі змінами), окремого доручення командувача Повітряних Сил Збройних Сил України №199/пз від 11.01.2023 та телеграмного розпорядження заступника командувача Повітряних Сил Збройних Сил України від 19.08.2023 №350/104/4741/бг для надання статусу учасника бойових дій та видачі посвідчення учасника бойових дій. Так, пунктом 21 Порядку визначено, що статус УБД надається особам, які брали безпосередню участь у Заходах за умови виконання ним особисто або у складі військової частини (органу, підрозділу), установи та закладу бойових (службових) завдань, проведення розвідувальних заходів, зокрема які отримали травми (поранення, контузії, каліцтва).
В ході вивчення матеріалів, які є в наявності у військовій частині НОМЕР_1 та військової частини НОМЕР_5 не підтверджується виконання військовослужбовцем особисто чи у складі військової частини (підрозділу) бойових (службових) завдань, вогневого ураження противника у складі підрозділу (засобу) протиповітряної оборони, відбиття збройного нападу (вогневого ураження противника) на об`єкти, що охороняються, звільнення таких об`єктів у разі їх захоплення або насильного заволодіння зброєю, бойовою та іншою технікою, проведення розвідувальних заходів, зокрема які отримали травми (поранення, контузії, каліцтва).
Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд зазначає наступне.
ОСОБА_1 проходить військову службу у Військовій частині НОМЕР_5 , яка підпорядкована Військовій частині НОМЕР_1 .
Позивач знаходився в розпорядженні Повітряного командування « ІНФОРМАЦІЯ_1 » з метою виконання бойових завдань в районах введення бойових дій, а саме з 13.03.2023 по 11.05.2023 перебуваючи в АДРЕСА_1 .
Відповідно до Витягу із наказу командира військової частини НОМЕР_3 від 14.03.2023 №64 солдат ОСОБА_1 прибув у відрядження до військової частини НОМЕР_2 для виконання завдань в оперативному підпорядкуванні 13 березня 2023 року.
У Витязі з журналу бойових дій 3 окремого радіолокаційного взводу військової частини НОМЕР_5 інв. 1601/8/19 дск від 14.03.2023 зазначено, що відповідно до вимог наказу командира НОМЕР_6 радіотехнічної бригади від 14.03.2023 № 64, особовий склад 3 окремого радіолокаційного взводу військової частини НОМЕР_5 прибув до визначеного пункту дислокації, розгорнулись і приступили до виконання бойових завдань у районах ведення бойових дій з виявлення повітряних цілей противника, викриття ознак підготовки повітряного противника до нападу.
У Витязі з журналу бойових дій військової частини НОМЕР_2 р/з № 7т від 01.01.2023 зазначено завдання військ та стисле висвітлення ходу бойових дій з 13.03.2023 по 11.05.2023.
У Витязі з журналу бойових дій військової частини НОМЕР_3 ЖОЖ № 45т -2023 зазначено завдання військ та стисле висвітлення ходу бойових дій з 05.04.2023 по 26.04.2023.
05.08.2024 року представником Позивача було направлено заяву до військової частини НОМЕР_2 до якої військовослужбовець був відряджений, з метою отримання документів, а саме:
- отримання довідки командира військової частини про безпосередню участь ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, форма якої затверджена Постановою Кабміну № 413 (додаток 6);
- отримання наявних витягів (копій) бойових донесень, витягів (копій) з журналів бойових дій (оперативних завдань, ведення оперативної обстановки), витягів (копій) з вахтових журналів, копій польових листів, копій матеріалів спеціальних (службових) розслідувань за фактами отримання поранень, контузій, каліцтв щодо ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 ,
- отримання наявних копій рапортів командирів підрозділів (груп) про виконання військовослужбовцем ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , бойових (службових) завдань (знищення, захват техніки або живої сили противника);
- отримання наявних витягів з наказів про прибуття (вибуття) військовослужбовця ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , до (з) районів виконання бойових (службових) завдань;
- отримання наявних копій документів про направлення військовослужбовця ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , у відрядження до (з) районів виконання бойових (службових) завдань.
13.08.2024 року військовою частиною НОМЕР_1 надано відповідь №1044/303/1/1881:
«…В ході вивчення матеріалів, які є в наявності у військовій частині НОМЕР_1 та її структурних підрозділах не підтверджується виконання військовослужбовцем особисто чи у складі військової частини (підрозділу) бойових (службових) завдань, вогневого ураження противника у складі підрозділу (засобу) протиповітряної оборони, відбиття збройного нападу (вогневого ураження противника) на об?єкти, що охороняються, звільнення таких об?єктів у разі їх захоплення або насильного заволодіння зброєю, бойовою та іншою технікою, проведення розвідувальних заходів, зокрема які отримали травми (поранення, контузії, каліцтва)…
У відповідності до наказів Головнокомандувача Збройних Сил України населений пункт де перебував (виконував завдання) військовослужбовець не належить до визначених районів ведення воєнних (бойових) дій.
В результаті вивчення матеріалів не підтверджується виконання військовослужбовцем бойових завдань поза районами ведення воєнних (бойових) дій:
- з вогневого ураження противника у складі підрозділу (засобу) протиповітряної оборони;
- з відбиття збройного нападу (вогневого ураження противника) на об`єкти, що охороняються, звільнення таких об`єктів у разі їх захоплення або насильного заволодіння зброєю, бойовою та іншою технікою…».
Вважаючи таку відмову протиправною, Позивач вирішив звернутись до суду.
Вирішуючи даний публічно-правовий спір, суд виходить з наступного.
Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 65 Конституції України встановлено, що захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов`язком громадян України. Громадяни відбувають військову службу відповідно до закону.
Надаючи правову оцінку правовідносинам що виникли між сторонами та вирішуючи спір по суті, суд зазначає, що на виконання частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини 1 статті 2 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» № 2232-ХІІ від 25.03.1992 (далі - Закон № 2232-ХІІ) військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України (за винятком випадків, визначених законом), іноземців та осіб без громадянства, пов`язаній із обороною України, її незалежності та територіальної цілісності. Час проходження військової служби зараховується громадянам України до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби.
Частиною 6 вказаної статті Закону передбачено види військової служби, до яких, зокрема, віднесено й військову службу за призовом під час мобілізації на особливий період; військова служба за контрактом осіб рядового складу; військова служба за контрактом осіб офіцерського складу; військова служба за призовом осіб офіцерського складу.
Основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей визначено Законом України від 20.12.1991 № 2011-XII «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», який також встановлює єдину систему їх соціального та правового захисту, гарантує військовослужбовцям та членам їх сімей в економічній, соціальній, політичній сферах сприятливі умови для реалізації їх конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни та регулює відносини у цій галузі.
Відповідно до статті 1-2 цього Закону, військовослужбовці користуються усіма правами і свободами людини та громадянина, гарантіями цих прав і свобод, закріпленими в Конституції України та законах України, з урахуванням особливостей, встановлених цим та іншими законами.
У зв`язку з особливим характером військової служби, яка пов`язана із захистом Вітчизни, військовослужбовцям надаються визначені законом пільги, гарантії та компенсації.
Згідно із статтею 5 Закону України від 22 жовтня 1993 року № 3551-XII «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» (далі - Закон №3551-XII) учасниками бойових дій є особи, які брали участь у виконанні бойових завдань по захисту Батьківщини у складі військових підрозділів, з`єднань, об`єднань всіх видів і родів військ Збройних Сил діючої армії (флоту), у партизанських загонах і підпіллі та інших формуваннях як у воєнний, так і у мирний час.
Відповідно до статті 6 Закону №3551-XII до учасників бойових дій належать, зокрема військовослужбовці (резервісти, військовозобов`язані), які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України.
Відповідно до підпункту 19 частини першої статті 6 Закону №3551-XII учасниками бойових дій визнаються військовослужбовці (резервісти, військовозобов`язані, добровольці Сил територіальної оборони) Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, розвідувальних органів України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, військовослужбовці військових прокуратур, особи рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, державну політику у сфері державної митної справи, поліцейські, особи рядового, начальницького складу, військовослужбовці Міністерства внутрішніх справ України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Державної служби України з надзвичайних ситуацій, Державної пенітенціарної служби України, особи рядового і начальницького складу Державного бюро розслідувань, особи начальницького складу Національного антикорупційного бюро України, особи, які входили до складу добровольчого формування територіальної громади, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України.
Особи, зазначені в абзаці першому цього пункту, або їх представники мають право відповідно до Закону України "Про особливості надання публічних (електронних публічних) послуг" подати заяву про надання статусу учасника бойових дій, у тому числі засобами Реєстру та/або Державного вебпорталу електронних публічних послуг у сфері національної безпеки і оборони, та/або Єдиного державного веб-порталу електронних послуг, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, до комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, повноваження якої визначаються законодавством.
У такій заяві зазначаються відомості про безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції, здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення та перебування безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, а також додаються копії відповідних документів, засвідчені підписом суб`єкта звернення (за наявності).
Якщо особа, яка подає заяву про надання статусу учасника бойових дій, не володіє такими відомостями (документами), комісія з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій витребовує такі відомості (документи) за запитом в уповноваженого органу або особи в рамках міжвідомчої взаємодії суб`єктів владних повноважень, але не пізніше ніж через п`ять календарних днів від дати надходження такої заяви. Уповноважений орган або особа зобов`язані надати запитувані відомості (документи) або обґрунтувати причину відмови у наданні не пізніше ніж через 15 календарних днів від дати надходження такого запиту.
Не пізніше ніж через 10 календарних днів після отримання відомостей (документів) комісія з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій приймає рішення про надання (відмову у наданні) статусу учасника бойових дій.
Особливості набуття статусу учасника бойових дій під час дії воєнного стану визначені статтею 6-1 Закону №3551-XII.
Так, згідно із цією статтею під час дії воєнного стану військовослужбовці (резервісти, військовозобов`язані, добровольці Сил територіальної оборони) Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, розвідувальних органів України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, військовослужбовці військових прокуратур, особи рядового і начальницького складу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, державну політику у сфері державної митної справи, поліцейські, особи рядового і начальницького складу Міністерства внутрішніх справ України, Державної служби України з надзвичайних ситуацій, Державної пенітенціарної служби України, військовослужбовці Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, особи, які входили до складу добровольчого формування територіальної громади, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України під час дії воєнного стану, виконуючи бойові завдання безпосередньо в районах ведення бойових дій, незалежно від тривалості виконання таких завдань, або брали безпосередню участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, набувають статусу учасника бойових дій на підставі довідки або відомостей про безпосередню участь особи у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України (далі - Довідка про безпосередню участь у бойових діях) у формі та в порядку, встановлених Кабінетом Міністрів України.
Порядок надання та позбавлення статусу учасника бойових дій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення чи у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 № 413 (далі -Порядок № 413).
Згідно пункту 2-1 Порядку № 413 статус учасника бойових дій надається особам, зазначеним в абзаці другому пункту 2 цього Порядку, які брали безпосередню участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, за умови виконання ними особисто або у складі військової частини (органу, підрозділу), установи та закладу бойових (службових) завдань, проведення розвідувальних заходів, зокрема які отримали травми (поранення, контузії, каліцтва).
Пункт 4 Порядку № 413 визначає перелік документів, які є підставою для надання особі статусу УБД, які приймали безпосередню участь у Заходах, зокрема, довідка за формою згідно з додатком 6 про безпосередню участь особи у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військової агресією російської федерації проти України, яка викладена в новій редакції та затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 22 серпня 2023 року № 887.
За змістом форми довідки (додаток 6 до Порядку № 413), остання видається на підставі та із зазначенням документів, які підтверджують безпосередню участь особи у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, - бойових донесень, журналів бойових дій (оперативних завдань, ведення оперативної обстановки), вахтових журналів, польотних листів, книг служби, наказів про залучення до таких заходів, відомостей про виконання розвідувальних заходів, або довідка про обставини травми (поранення, контузії, каліцтва).
Таким чином, довідка видається на підставі наявного переліку документів, який підтверджує безпосередню участь особи у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України.
Суд врахував, що у матеріалах справи наявні докази безпосередньої участі позивача у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, зокрема, надані витяги з журналів бойових дій 3 окремого радіолокаційного взводу військової частини НОМЕР_5 інв. 1601/8/19 дск від 14.03.2023, військової частини НОМЕР_2 р/з № 7т від 01.01.2023, військової частини НОМЕР_3 ЖОЖ № 45т -2023.
При цьому, відповідач зазначає, що в ході вивчення матеріалів, які є в наявності у військовій частині НОМЕР_1 та військової частини НОМЕР_5 не підтверджується виконання військовослужбовцем особисто чи у складі військової частини (підрозділу) бойових (службових) завдань, які б підтверджували участь позивача у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів.
Слід зазначити, що безпосередньою участю військовослужбовця у бойових діях або заходах є виконання військовослужбовцем у складі діючих угрупувань військ (сил) Сил оборони держави та у визначених відповідним рішення Головнокомандувача Збройних Сил України районах ведення бойових дій завдань та участь військовослужбовця у заходах, перелік яких визначений пунктом 1 Доручення від 23.06.2022 №912/з/29 та пунктом 1 Доручення від 06.03.2023 №5178/з.
При цьому, безпосередня участь військовослужбовця у бойових діях або заходах повинна бути підтверджена відповідними документами, перелік яких визначений абзацами 4-6 пункту 3 Доручення від 23.06.2022 №912/з/29 та абзацами 2-4 пункту 1 та пунктом 4 Доручення від 06.03.2023 №5178/з, на підставі яких керівником органу військового управління видається довідка про дні безпосередньої участі військовослужбовця у бойових діях або заходах.
Абзацами 1 та 2 пункту 3 Доручення від 23.06.2022 №912/з/29 передбачено, що райони ведення бойових дій визначати відповідними рішеннями (наказами, директивами, розпорядженнями) Головнокомандувача Збройних Сил України, а склад діючих угруповань військ (сил) Сил оборони держави - відповідними рішеннями (наказами, директивами, розпорядженнями) Головнокомандувача Збройних Сил України або начальника Генерального штабу Збройних Сил України.
Окремо, відповідними рішеннями (наказами, директивами, розпорядженнями) Головнокомандувача Збройних Сил України визначати інші райони ведення бойових дій (у т.ч. повітряного простору), в яких також здійснювалися заходи з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії з визначенням конкретного місця та часу їх проведення.
Абзацом 1 пункту 4 Доручення від 06.03.2023 №5178/з передбачено, що Генеральному штабу ЗСУ щомісячно до 5 числа встановленим порядком доводити до військ, Департаменту внутрішнього аудиту та Департаменту соціального забезпечення Міністерства оборони України - райони ведення бойових дій.
Відтак, наказами Головнокомандувача Збройних Сил України від 01.07.2022 №184, 01.08.2022 №212, 01.09.2022 року №237; від 01.10.2022 року №262; від 01.11.2022 року №282; від 02.12.2022 року № 311; від 02.01.2023 року № 1; від 02.02.2023 року № 26; від 01.03.2023 року №52; від 01.04.2023 року №89; від 01.05.2023 року №111; від 01.06.2023 року №147; від 01.07.2023 року №183; від 01.08.2023 року №210; від 01.09.2023 року №247; від 01.10.2023 року №273; від 01.11.2023 року №301; від 01.12.2023 року №341 визначені райони ведення воєнних (бойових) дій (на період спірних правовідносин).
Відповідно до наказів від 01.04.2023 №89; від 01.05.2023 №111; від 01.06.2023 №147, район Часовоярської міської територіальної громади, в якому перебував ОСОБА_1 (Донецька область, Бахмутський район, м. Часів Яр) входив до визначеного переліку областей, у яких військовослужбовці беруть безпосередню участь у воєнних (бойових) діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони.
Підставою для надання особі статусу учасника бойових дій є Довідка про безпосередню участь особи у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, форма якої затверджена додатком 6 до Порядку (Постанови КМУ №413).
Постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 № 413 затверджений Порядок надання та позбавлення статусу учасника бойових дій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення чи у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України (далі - Порядок №413 у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Згідно з пунктом 4 Порядку №413, підставою для надання особам статусу учасника бойових дій є такі документи про безпосереднє залучення до виконання завдань антитерористичної операції чи здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях в районах її проведення, заходів, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України:
для осіб, які брали участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, - довідка за формою згідно з додатком 6.
Суд зазначає, що Додаток 6 до Порядку № 413 це Довідка про безпосередню участь особи у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України.
Відповідно до пункту 5 Порядку №413, рішення про надання та позбавлення статусу учасника бойових дій приймається, зокрема, комісіями з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, утвореними в Міноборони, МВС, Мін`юсті, Національній поліції, Національній гвардії, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, Адміністрації Держприкордонслужби, Адміністрації Держспецтрансслужби, Офісі Генерального прокурора, Управлінні державної охорони, Адміністрації Держспецзв`язку, ДСНС, ДФС (далі - комісії), - стосовно осіб, зазначених в абзацах другому і третьому пункту 2 цього Порядку.
Комісії вивчають документи, у разі потреби заслуховують пояснення осіб, стосовно яких вони подані, свідків та в місячний строк із дня надходження документів приймають рішення щодо надання статусу учасника бойових дій. За відсутності підстав комісії повертають їх до військових частин (органів, підрозділів), підприємств, установ та організацій з метою подальшого доопрацювання.
Отже, саме на комісії покладено обов`язок з вивчення документів та прийняття рішення щодо надання статусу учасника бойових дій.
Наказом Міністерства оборони України від 10.11.2022 №369 затверджено Положення про комісії Міністерства оборони України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, учасниками війни та вирішення спірних питань щодо зарахування окремих періодів служби до вислуги років та Інструкції про порядок видачі в Міністерстві оборони України посвідчень учасника бойових дій, нагрудних знаків «Ветеран війни - учасник бойових дій» та листів талонів на право одержання ветеранами війни проїзних квитків з 50-відсотковою знижкою їх вартості (далі Положення).
Відповідно до пункту 1 Положення Комісії утворюються у Генеральному штабі Збройних Сил України, Адміністрації Державної спеціальної служби транспорту (далі - Адміністрація ДССТ), військових частинах А0515, А3771, А0987, А1155, А5725, А5833, НОМЕР_7 , НОМЕР_8 , НОМЕР_9 , НОМЕР_10 , НОМЕР_11 , командуваннях видів Збройних Сил України, оперативних командуваннях « ІНФОРМАЦІЯ_3 », «Південь», «Схід» та «Захід» - з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій (далі - Комісії).
Пунктом 14 Положення встановлено, що Комісії зобов`язані приймати до розгляду заяви осіб, клопотання командира (начальника) військової частини (органу, підрозділу) або іншого керівника підприємства, установи та організації про визнання їх учасниками бойових дій, учасниками війни відповідно до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».
Згідно з підпунктом 9 пункту 15 Положення Комісії приймають рішення про визнання осіб учасниками бойових дій на підставі таких документів: для осіб, які брали участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, перебуваючи безпосередньо в районах їх проведення не менше ніж 30 календарних днів, у тому числі за сукупністю днів перебування в районах їх проведення
Командир (начальник) військової частини (органу, підрозділу), за підпорядкованістю, подає на розгляд відповідної комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій наступні документи на підлеглих військовослужбовців:
1) довідку про безпосередню участь особи у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України;
2) в обов`язковому порядку не менш як один з таких документів:
витяги (копії) бойових донесень;
витяги (копії) з журналів бойових дій (оперативних завдань, ведення оперативної обстановки);
витяги (копії) з вахтових журналів;
копії польотних листів;
копії матеріалів спеціальних (службових) розслідувань за фактами отримання поранень, контузій, каліцтв;
3) також можуть додаватись інші документи, які містять докази та підтверджують факт виконання особою особисто або у складі військової частини (органу, підрозділу), установи та закладу бойових (службових) завдань, серед них:
копії рапортів командирів підрозділів (груп), екіпажів кораблів (катерів, суден забезпечення, літаків, вертольотів) про виконання бойових (службових) завдань (знищення, захват техніки або живої сили противника);
витяги з наказів Генерального штабу Збройних Сил України, командирів (начальників) органів військового управління, військових частин (органів, підрозділів), установ та закладів, Командувача об`єднаних сил, командувачів угруповань військ, командирів оперативно-тактичних угрупувань про прибуття (вибуття) до (з) районів виконання бойових (службових) завдань;
витяги з наказів (по стройовій частині) командирів (начальників) органів військового управління, військових частин (органів, підрозділів), установ та закладів угрупувань про прибуття (вибуття) до (з) районів виконання бойових (службових) завдань;
документи про направлення у відрядження до (з) районів виконання бойових (службових) завдань та інші;
4) для осіб, які перебували в полоні або в заручниках матеріали спеціальних (службових) розслідувань за фактом потрапляння в полон або в заручники;
5) згода на збір та обробку персональних даних;
6) дві кольорові фотокартки розміром 3x4 см на матовому папері, зображення обличчя має займати 65-70 % фотокартки.
У той же час, згідно з пунктом 8 Порядку №413 у разі неподання командиром (начальником) військової частини (органу, підрозділу) або іншим керівником підприємства, установи та організації до комісії документів, необхідних для надання статусу учасника бойових дій, особи, зазначені в абзацах другому і третьому пункту 2 цього Порядку, можуть самостійно звернутися до відповідної комісії.
При цьому, судом встановлено, що довідка про безпосередню участь особи у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України була безпідставно ненадана позивачу з огляду на наявні в матеріалах справи докази.
Також, суд бере до уваги, що Військовою частиною НОМЕР_1 не надано до суду докази на спростування того, що у вищевказаних журналах містяться недостовірні відомості щодо ведення бойових дій 3 окремим радіолокаційним взводом військової частини НОМЕР_5 за період з 13.03.2023 по 11.05.2023.
З урахуванням зазначеного, оскільки Позивач перебував у АДРЕСА_1 , в якому військовослужбовці беруть безпосередню участь у воєнних (бойових) діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, а також підтверджені журналами бойових дій факти виконання бойових завдань, суд вважає за необхідне визнати протиправною відмову військової частини НОМЕР_1 та зобов`язати відповідача видати позивачу довідку про безпосередню участь особи у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, за формою згідно з додатком 6 постанови Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 №413 «Про затвердження Порядку надання та позбавлення статусу учасника бойових дій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення чи у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської федерації проти України», тому позов у цій частині позовних вимог підлягає до задоволення.
При цьому, суд зауважує, що відповідача, зазначаючи щодо відсутності у позивача підстав для надання йому статусу учасника бойових дій та видачі йому посвідчення учасника бойових дій на підставі тих матеріалів військовослужбовця, які є у наявності відповідача, останній перебирає на себе функції комісій з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, утвореними в Міноборони, МВС, Мін`юсті, Національній поліції, Національній гвардії, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, Адміністрації Держприкордонслужби, Адміністрації Держспецтрансслужби, Офісі Генерального прокурора, Управлінні державної охорони, Адміністрації Держспецзв`язку, ДСНС, ДФС, стосовно осіб, зазначених в абзацах другому і третьому пункту 2 Порядку від 20 серпня 2014 року № 413 «Про затвердження Порядку надання та позбавлення статусу учасника бойових дій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення чи у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України».
Щодо позовних вимог про визнання протиправною бездіяльності військової частини НОМЕР_1 та зобов`язання подати на розгляд уповноваженої комісії довідку за формою згідно з додатком 6 відповідно до Постанови КМУ від 20 серпня 2014 р. № 413 для надання ОСОБА_1 статусу учасника бойових дій, суд зазначає наступне.
Як було зазначено судом, командир (начальник) військової частини (органу, підрозділу), за підпорядкованістю, подає на розгляд відповідної комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій наступні документи на підлеглих військовослужбовців, зокрема довідку про безпосередню участь особи у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України.
Суд звертає увагу, що право на захист - це суб`єктивне право певної особи, тобто вид і міра її можливої (дозволеної) поведінки із захисту своїх прав. Воно випливає з конституційного положення: Права і свободи людини і громадянина захищаються судом (стаття 55 Конституції України).
Отже, кожна особа має право на захист свого права у разі його порушення, невизнання чи оспорювання у сфері цивільних, господарських, публічно-правових відносин та за наявності неврегульованих питань.
Порушення права означає необґрунтовану заборону на його реалізацію або встановлення перешкод у його реалізації, або значне обмеження можливостей його реалізації тощо.
Відповідно до частини першої статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Із системного аналізу вказаних норм випливає, що суд захищає лише порушені, невизнані або оспорювані права, свободи та інтереси учасників адміністративних правовідносин, а не можливість їх порушення в майбутньому.
Суд враховує, що військовою частиною НОМЕР_1 ще не видано позивачу довідку про безпосередню участь особи у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, за формою згідно з додатком 6 постанови Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 №413, а відтак відсутні докази того, що після видачі відповідної довідки військова частина НОМЕР_1 не направить на розгляд уповноваженої комісії довідку за формою згідно з додатком 6 відповідно до Постанови КМУ від 20 серпня 2014 року № 413 для надання ОСОБА_1 статусу учасника бойових дій.
За наведеного, такі вимоги є передчасними. В той же час судовому захисту підлягають лише порушені права та інтереси.
Враховуючи вищевикладене, адміністративний позов ОСОБА_1 підлягає частковому задоволенню.
Згідно частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
За правилами частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до статті 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Статтею 242 КАС України визначено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Позивач звільнений від сплати судового збору на підставі пункту 16 частини 1 статті 5 Закону України від 08.07.2011 №3674-VI «Про судовий збір», у зв`язку з чим підстави для стягнення з відповідача на користь позивача судових витрат зі сплати судового збору відсутні.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 9, 12, 139, 242-246, 255, 262, 263, 295, 297 КАС України, суд,-
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_1 (адреса: АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_12 ) до Військової частини НОМЕР_1 (адреса: АДРЕСА_3 ; код ЄДРПОУ НОМЕР_13 ) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Визнати протиправною відмову Військової частини НОМЕР_1 видати довідку про безпосередню участь ОСОБА_1 у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України за формою згідно з додатком 6 Постанови Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 413.
Зобов`язати Військову частину НОМЕР_1 видати ОСОБА_1 довідку про його безпосередню участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України за формою згідно з додатком 6 Постанови Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 413.
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені статтею 255 КАС України.
Рішення може бути оскаржено в порядку та строки встановлені статтями 293, 295 КАС України.
СуддяТокмілова Л.М.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.02.2025 |
Оприлюднено | 27.02.2025 |
Номер документу | 125408339 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Токмілова Л.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні