РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
25 лютого 2025 року м. Рівне№460/285/25
Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Комшелюк Т.О., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Рівненській області про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинення певних дій,
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Рівненській області (далі - відповідач), в якому просить суд: визнати протиправним та скасувати п. 13 резолютивної частини Наказу ГУ ДСНС України у Рівненській області (по особовому складу) від 22.11.2024 № 444-НК/62 «Про накладення дисциплінарного стягнення». В обґрунтування заявленого позову зазначено, що висновок службового розслідування затверджений 11.11.2024, не лише не відповідає встановленим Інструкцією № 515 вимогам та змісту, а й не відображає фактичних обставини встановлених під час проведення службового розслідування обставин (часу, місця) і наслідків порушення службової дисципліни; вимог чинного законодавства, які було порушено позивачем, ступеня його провини та його ставлення до скоєного. В ході проведення службове розслідування не відбиралось пояснення від ОСОБА_1 та навіть не пропонувалось йому надати пояснення щодо обставин службового розслідування. Наказ ГУ ДСНС України у Рівненській області (по особовому складу) від 22.11.2024 № 444-НК/62, доведено до відома позивача 11.12.2024 тобто після спливу 19 днів з дня прийняття оскаржуваного наказу, а висновок службового розслідування наданий для ознайомлення 18.12.2024, тобто після спливу 37 днів після його затвердження та 26 днів з дня прийняття оскаржуваного наказу. За наведеного уважає наказ протиправним та просить позовну заяву задовольнити.
У відзиві на позовну заяву відповідач заявлений позов не визнав. Зазначив, що в ході службового розслідування за результатами цільової перевірки повністю доведений факт порушення позивачем службової дисципліни. Пояснення надані позивачем під час проведення перевірки, тому доводи останнього про те, що письмові пояснення не відбиралися не відповідають дійсності. Просить відмовити у задоволенні позову.
Позивач подав відповідь на відзив, в якій відхиляє доводи та посилання відзиву відповідача з підстав, наведених у змісті позову.
Відповідач подав заперечення на відповідь на відзив в яких підтримує аргументи, викладені у відзиві на позов.
Позовна заява надійшла до суду 09.01.2025.
Ухвалою суду від 10.01.2025 позов залишений без руху.
Ухвалою суду від 20.01.2025 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Розглянувши матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, судом встановлено наступне.
ОСОБА_1 перебуває на посаді начальника управління запобігання надзвичайним ситуаціям Головного Управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Рівненській області з 14.02.2017.
На виконання наказу ДСНС від 19.09.2024 № 970 «Про проведення цільової перевірки» у період з 23 по 27 вересня 2024 року робочою групою у складі: заступника начальника управління - начальника відділу розслідування пожеж та санкційної діяльності управління санаційної-аналітичної роботи Департаменту запобігання надзвичайним ситуаціям апарату ДСНС підполковника служби цивільного захисту ОСОБА_2 та головного інспектора відділу розслідування пожеж та санкційної діяльності управління санкційно-аналітичної роботи Департаменту запобігання надзвичайним ситуаціям апарату ДСНС старшого лейтенанта служби цивільного захисту ОСОБА_3 , проведено цільову перевірку службової діяльності Головного управління ДСНС України у Рівненській області з питань дотримання законодавства при застосуванні заходів реагування, оформленні матеріалів про адміністративні правопорушення, здійсненні досліджень обставин та причин виникнення пожеж, якості ведення обліково-реєстраційної звітності, про що складений акт цільової перевірки.
Згідно висновків акту цільової перевірки встановлено:
1. Систематичне порушення Інспекторським складом Головного управління вимог Кодексу цивільного захисту України, Кодексу України про адміністративні правопорушення, Кодексу адміністративного судочинства України, Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 р. № 1052, Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 грудня 2003 р. № 2030, Порядку спільних дій Національної поліції України, Державної служби України з надзвичайних ситуацій та Експертної служби Міністерства внутрішніх справ України під час проведення огляду місця пожежі, виявлення, припинення, попередження та розслідування кримінальних правопорушень та інших подій, пов`язаних з пожежами, затвердженого наказом МВС України від 24.07.2017 Nє 621, Інструкції з оформлення посадовими особами ДСНС матеріалів про адміністративні правопорушення, затвердженої наказом МВС України від 27.07.2016 № 725, Методики розрахунку витрат на гасіння пожежі затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ України від 31.01.2024 № 55, наказів ДСНС від 22.04.2024 № 468 «Про організацію перевірок заяв та повідомлень про пожежі», від 16.08.2017 № 445 «Про забезпечення ведення обліку пожеж та їх наслідків», від 03.06.2024 № 614 «Про затвердження керівних документів з організації роботи дослідно-випробувальних лабораторій територіальних органів ДСНС», від 23.06.2022 № 354 «Про затвердження Основних обов?язків державних інспекторів з нагляду (контролю) у сфері пожежної та техногенної безпеки», від 14.01.2022 № 36 «Про оперативне надання інформації щодо резонансних пожеж», від 19.03.2024 № 311 «Про деякі питання розрахунку витрат на гасіння пожежі», від 28.02.2024 № 201 «Про затвердження Основних вимог щодо заповнення картки обліку адміністративного правопорушення» та від 01.01.2021 № 1 «Про затвердження Типової інструкції з документування управлінської інформації в електронній формі та організації роботи з електронними документами в діловодстві, електронного міжвідомчого обміну в територіальних органах, на підприємствах, в установах та організаціях сфери управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій, затвердженої наказом ДСНС», які регламентують діяльність ДСНС, в тому числі, які були виявлені під час проведення попередніх перевірок ДСНС.
2. Неналежна організація роботи інспекторського складу районних управлінь в системі електронного документообігу «АСКОД» щодо формування електронної картки документу, її погодження та направлення сформованого документу належному адресату.
3. Відсутність належного контролю з боку керівництва Головного управління та районних управлінь за дотриманням вимог законодавства при оформленні матеріалів про адміністративні правопорушення, участі уповноважених посадових осіб ДСНС у розслідуванні причин виникнення пожеж, якості ведення обліково-реєстраційної звітності.
4. Низький рівень знань посадовими особами структурних підрозділів Головного управління нормативних документів, що регламентують діяльність інспекторського складу під час оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення, дотримання законності при провадженні у справах про адміністративні правопорушення, здійсненні досліджень обставин та причин виникнення пожеж, якості ведення обліково-реєстраційної звітності.
5. Неналежну організацію роботи Головного управління щодо виконання вимог статті 68 КЦЗУ в частині звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств та подальшого контролю за виконанням судових рішень.
Підпунктом 2) пункту 2 висновків акту цільової перевірки визначено «за фактами порушень службової дисципліни, неналежного виконання посадових обов`язків та вимог законодавства з питань діяльності органів і підрозділів цивільного захисту провести службове розслідування, винних осіб притягнути до дисциплінарної відповідальності».
Наказом ГУ ДСНС України у Рівненській області від 18.10.2024 № НС-218/62 призначено службове розслідування на виконання п. 2 акту цільової перевірки, призначено комісію.
На виконання цього наказу відповідачем було проведено службове розслідування, про що складений висновок за результатами проведення службового розслідування по факту виявлених порушень службової діяльності, зазначених в Акті цільової перевірки службової діяльності Головного управління ДСНС України у Рівненській області з питань дотримання законодавства при застосуванні заходів реагування, оформленні матеріалів про адміністративні правопорушення, здійсненні досліджень обставин та причин виникнення пожеж, що проводилася відповідно до наказу ДСНС України від 19.09.2024 № 970 "Про проведення цільової перевірки" у період з 23 по 27 вересня 2024 року робочою групою Департаменту запобігання надзвичайним ситуаціям ДСНС України, затверджений 11.11.2024.
Пунктом 1 висновку службового розслідування запропоновано начальнику управління запобігання надзвичайним ситуаціям ГУ ДСНС України у Рівненській області полковнику служби цивільного захисту ОСОБА_1 , за неналежний контроль за станом організації роботи щодо обліку пожеж та їх наслідків, а також здійснення проваджень у справах про адміністративні правопорушення оголосити зауваження та зменшити розмір премії за листопад 2024 року на 10 % від встановленого розміру у жовтні 2024 року.
Із вказаним висновком позивач ознайомлений під підпис 18.12.2024.
Доповідною запискою заступника начальника Головного управління із запобігання надзвичайним ситуаціям Головного управління ДСНС України у Рівненській області від 13.11.2024 № 1660-Д3/62 запропоновано, зокрема, за неналежний контроль за станом організації роботи щодо обліку пожеж та їх наслідків, а також здійснення проваджень у справах про адміністративні правопорушення на полковника служби цивільного захисту ОСОБА_1 , начальника управління запобігання надзвичайним ситуаціям Головного управління ДСНС України у Рівненській області накласти дисциплінарне стягнення у виді зауваження та зменшити розмір премії за листопад 2024 року на 10 % від встановленого розміру у жовтні 2024 року.
22.11.2024 ГУ ДСНС у Рівненській області на підставі доповідної записки полковника служби цивільного захисту Тараса Патія, заступника начальника Головного управління із запобігання надзвичайним ситуаціям Головного управління ДСНС України у Рівненській області від 13.11.2024 № 1660-Д3/62 та відповідно до статей 59, 68 Дисциплінарного статуту служби цивільного захисту, Положення про преміювання осіб рядового і начальницького складу Головного управління ДСНС України у Рівненській, затвердженого наказом Головного управління ДСНС України у Рівненській від 03.01.2024 № HC-5/62, винесений наказ № 444-НК/62 «Про накладення дисциплінарного стягнення».
Згідно п. 13 цього наказу, за неналежний контроль за станом організації роботи щодо обліку пожеж та їх наслідків, а також здійснення проваджень у справах про адміністративні правопорушення на полковника служби цивільного захисту ОСОБА_1 , начальника управління запобігання надзвичайним ситуаціям Головного управління ДСНС України у Рівненській області накладено дисциплінарне стягнення у виді зауваження та зменшений розмір премії за листопад 2024 року на 10 % від встановленого розміру у жовтні 2024 року.
Із вказаним наказом позивач ознайомлений під підпис 11.12.2024.
Вважаючи п. 13 спірного наказу протиправним, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Відповідно до частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Порядок проходження громадянами України служби цивільного захисту, їх права та обов`язки визначаються Кодексом цивільного захисту України від 02.10.2012 № 5403-VI (далі - КЦЗ).
Служба цивільного захисту - це державна служба особливого характеру, покликана забезпечувати пожежну охорону, захист населення і територій від негативного впливу надзвичайних ситуацій, запобігання і реагування на надзвичайні ситуації, ліквідацію їх наслідків у мирний час та в особливий період (ч. 1 ст. 101 Кодексу цивільного захисту України).
За змістом ч. 1 ст. 102 КЦЗУ на службу цивільного захисту приймаються на конкурсній та контрактній основі громадяни України з повною загальною середньою освітою, які відповідають кваліфікаційним вимогам і здатні за своїми особистими, діловими та моральними якостями, освітнім і професійним рівнем, станом здоров`я виконувати свій службовий обов`язок.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2013 року № 593 затверджено Порядок проходження служби цивільного захисту особами рядового і начальницького складу (далі - Положення № 593), яким визначено, що служба цивільного захисту є державною службою особливого характеру, яка забезпечує пожежну охорону, захист населення і територій від негативного впливу надзвичайних ситуацій, вживає заходів до запобігання і реагування на надзвичайні ситуації, ліквідації їх наслідків у мирний час та в особливий період.
Відповідно до п. 3 Положення, особами рядового і начальницького складу служби цивільного захисту (далі - особи рядового і начальницького складу) є громадяни, які у добровільному порядку прийняті на службу цивільного захисту за контрактом і яким присвоєно відповідно до цього Положення спеціальні звання.
Особи рядового і начальницького складу можуть бути заохочені або притягнуті до дисциплінарної відповідальності у порядку, передбаченому Дисциплінарним статутом служби цивільного захисту (п. 29 Положення).
Відповідно до п. 31 Положення особи рядового і начальницького складу зобов`язані: чесно і сумлінно додержуватися Присяги служби цивільного захисту, виконувати закони України; добросовісно і в повному обсязі виконувати покладені на них згідно із займаною посадою службові обов`язки; проходити службу цивільного захисту в тих органах і підрозділах цивільного захисту і в тих місцях, де це викликано інтересами служби; додержуватися норм професійної та службової етики; зупинити членство в політичних партіях, організаціях чи рухах на період проходження служби цивільного захисту; додержуватися вимог антикорупційного законодавства; додержуватися законодавства з питань забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, запобігання і протидії дискримінації, насильству за ознаками статі та сексуальним домаганням; берегти та підтримувати у належному стані передані їм у користування майно і техніку; постійно підвищувати рівень професійних знань, удосконалювати свою майстерність; виявляти повагу до колег по службі, дотримуватися правил внутрішнього розпорядку, носіння встановленої форми одягу, вітання та етикету; щороку проходити комплексний медичний огляд, за необхідності психофізіологічне обстеження і тестування, а в разі погіршення стану здоров`я, прийняття рішення про переміщення по службі в іншу місцевість або інших випадках, що потребують додаткового вивчення стану здоров`я, - проходити позачерговий медичний огляд; сприяти підтриманню порядку і дисципліни; звертатись із службових питань до свого безпосереднього керівника (начальника) і з його дозволу - до старшого прямого керівника (начальника), з особистих питань - до свого безпосереднього керівника (начальника), а у разі, коли він нездатний їх вирішити, - до старшого прямого керівника (начальника); доповідати своєму безпосередньому керівникові (начальникові) про події та обставини, що стосуються виконання службових обов`язків, а також про зроблені їм іншими керівниками (начальниками) зауваження; додержуватися вимог безпеки, вживати заходів до запобігання захворюванню, травматизму, підвищувати повсякденно фізичну загартованість і тренованість, утримуватися від шкідливих для здоров`я звичок; своєчасно подавати відомості про себе, що мають значення для проходження служби цивільного захисту (зміна місця проживання, здобуття освіти, притягнення до адміністративної та кримінальної відповідальності тощо); повідомляти безпосередньому керівникові (начальникові) про місце свого перебування під час відпустки та у разі відсутності на службі з інших поважних причин (перебування на лікарняному тощо); з гідністю і честю поводитися в позаслужбовий час.
Дисциплінарний статут служби цивільного захисту, затверджений Законом України від 05.03.2009 № 1068-V (далі -Дисциплінарний статут), визначає сутність службової дисципліни, права та обов`язки осіб рядового і начальницького складу органів та підрозділів цивільного захисту, в тому числі слухачів і курсантів навчальних закладів центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту (далі - особи рядового і начальницького складу), щодо її додержання, види заохочення та дисциплінарних стягнень і порядок їх застосування. Дія цього Статуту поширюється на всіх осіб рядового і начальницького складу, які повинні неухильно додержуватися його вимог.
За приписами пункту 1 розділу І Дисциплінарного статуту, службова дисципліна - бездоганне та неухильне виконання особами рядового і начальницького складу службових обов`язків, установлених Кодексом цивільного захисту України, цим Статутом, іншими нормативно-правовими актами та контрактом про проходження служби в органах і підрозділах цивільного захисту (далі - контракт).
Службова дисципліна ґрунтується на усвідомленні особами рядового і начальницького складу своїх службових обов`язків та вірності Присязі, що складається особами рядового і начальницького складу відповідно до закону (далі - Присяга) (п.2 розд.І Дисциплінарного статуту).
За змістом пункту 3 Дисциплінарного статуту службова дисципліна в органах і підрозділах цивільного захисту зобов`язує кожну особу рядового і начальницького складу під час проходження служби:
- виконувати вимоги Присяги, контракту, накази начальників, додержуватися цього Статуту та інших нормативно-правових актів;
- захищати життя, здоров`я, права та власність громадян, територію, інтереси суспільства і держави у разі виникнення надзвичайних ситуацій;
- бути чесним, сумлінним і дисциплінованим;
- стійко переносити всі труднощі та обмеження, пов`язані із службою, не шкодувати сил під час виконання поставлених завдань;
- постійно вдосконалювати професійну майстерність, підвищувати свій професійний рівень;
- додержуватися норм професійної та службової етики, не вчиняти дій, що можуть призвести до неналежного виконання службових обов`язків, бути вільним від впливу політичних партій і громадських організацій;
- поважати людську гідність і бути готовим у будь-який час надати допомогу людям;
- сприяти зміцненню службової дисципліни, виявляти повагу до начальників та старших за званням, бути ввічливим, додержуватися правил внутрішнього розпорядку, носіння встановленої форми одягу, вітання та етикету;
- зберігати державну таємницю та іншу охоронювану законом інформацію;
- берегти та підтримувати в належному стані передані їй у користування майно і техніку.
З огляду на положення п. 6 Дисциплінарного статуту порушення службової дисципліни є дисциплінарним правопорушенням.
За зразкове виконання службових обов`язків особи рядового і начальницького складу підлягають заохоченню, а за порушення службової дисципліни - несуть дисциплінарну відповідальність згідно із цим Статутом, а також цивільну, матеріальну, адміністративну, кримінальну відповідальність згідно із законом (п. 7 Дисциплінарного статуту).
Пунктом 8 Дисциплінарного статуту визначено, що порушення службової дисципліни - протиправне, винне (умисне чи необережне) діяння або бездіяльність особи рядового чи начальницького складу, спрямоване на недодержання вимог Присяги, зокрема на невиконання або неналежне виконання службових обов`язків, перевищення прав, порушення обмежень і заборон, установлених законодавством з питань проходження служби в органах і підрозділах цивільного захисту, чи вчинення інших дій, що ганьблять або дискредитують особу як представника служби цивільного захисту.
Статтями 24, 25 Дисциплінарного статуту передбачено, що начальник зобов`язаний підтримувати високий рівень службової дисципліни в органах і підрозділах цивільного захисту, вимагати від підлеглих її додержання, не залишати поза увагою жодного факту вчинення дисциплінарного правопорушення, у повному обсязі використовувати надані йому права, правильно застосовувати заходи дисциплінарного впливу. Начальник зобов`язаний бути прикладом у бездоганному виконанні вимог Присяги, наказів та розпоряджень, у дотриманні законності, службової дисципліни, професійної та службової етики, а також виховувати і підтримувати у підлеглих сумлінне ставлення до виконання службових обов`язків, виявлення честі та гідності, заохочувати ініціативність, самостійність і старанність на службі.
Згідно з абз.5 ст. 59 Дисциплінарного статуту до діянь, що є порушеннями службової дисципліни, також належать інші діяння, визнані порушеннями службової дисципліни законом та цим Статутом.
Згідно з п. 57 Дисциплінарного статуту дисциплінарні стягнення накладаються на осіб рядового і начальницького складу за порушення ними службової дисципліни.
Пунктом 68 Дисциплінарного статуту передбачено, що на осіб рядового і начальницького складу за порушення службової дисципліни можуть накладатися такі види дисциплінарних стягнень: 1) зауваження; 2) догана; 3) сувора догана; 4) попередження про неповну службову відповідність; 5) звільнення зі служби у зв`язку з систематичним невиконанням умов контракту чи через службову невідповідність.
Відповідно до п. 83 Дисциплінарного статуту прийняттю начальником рішення про накладення на підлеглого дисциплінарного стягнення за суттєвий грубий дисциплінарний проступок може передувати службове розслідування, яке призначається виданим наказом начальника з метою з`ясування всіх обставин, а також уточнення причин і умов, що призвели до вчинення дисциплінарного правопорушення, встановлення ступеня тяжкості правопорушення та розміру заподіяної шкоди. Грубим дисциплінарним проступком вважається факт грубого порушення службової дисципліни, а саме: вчинення інших дій чи бездіяльність, що полягає в порушенні службової дисципліни, невиконанні чи неналежному виконанні службових обов`язків, які підривають авторитет органів та підрозділів цивільного захисту, а також не сумісні з подальшим проходженням служби цивільного захисту.
Порядок проведення службових розслідувань щодо порушень службової дисципліни, у тому числі вчинення дій, за які передбачено адміністративну чи кримінальну відповідальність (далі - порушення службової дисципліни), скоєних особою (особами) рядового і начальницького складу служби цивільного захисту, у тому числі слухачами і курсантами навчальних закладів сфери управління ДСНС України (далі-особи рядового і начальницького складу), права й обов`язки посадових осіб при проведенні службового розслідування, оформлення його результатів та прийняття за ним рішення визначає Інструкція про порядок проведення службових розслідувань в органах і підрозділах цивільного захисту, затверджена наказом МВС України від 05.05.2015 № 515 (далі - Інструкція).
Згідно з пунктом 2 розділу І Інструкції метою проведення службового розслідування є встановлення: обставин (часу, місця) і наслідків порушення службової дисципліни; осіб, винних у вчиненні порушення службової дисципліни, та осіб, дії чи бездіяльність яких сприяли негативним наслідкам або створювали передумови для їх спричинення; наявності причинного зв`язку між порушенням службової дисципліни особи (осіб), щодо якої (яких) було призначено службове розслідування, та його наслідками; причин порушення службової дисципліни та умов, що йому сприяли; вимог чинного законодавства, які було порушено; ступеня провини кожної з осіб, причетних до порушення службової дисципліни, та мотивів протиправної поведінки особи (осіб) рядового чи начальницького складу, її (їх) ставлення до скоєного.
Підставами для призначення службового розслідування є інформація, викладена в рапортах, заявах, скаргах осіб рядового і начальницького складу, державних службовців та працівників ДСНС України, матеріалах перевірок (інформація, одержана за результатами заходів контролю), письмових зверненнях громадян, повідомленнях правоохоронних органів, органів державної влади і місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій та їхніх посадових осіб, об`єднань громадян, а також опубліковані засобами масової інформації інформативні дані про події, що потребують з`ясування обставин, за яких вони сталися (п. 2 розділу ІІ Інструкції).
Судом встановлено, що на виконання наказу ДСНС від 19.09.2024 № 970 «Про проведення цільової перевірки» у період з 23 по 27 вересня 2024 року робочою групою у складі: заступника начальника управління - начальника відділу розслідування пожеж та санкційної діяльності управління санаційної-аналітичної роботи Департаменту запобігання надзвичайним ситуаціям апарату ДСНС підполковника служби цивільного захисту ОСОБА_2 та головного інспектора відділу розслідування пожеж та санкційної діяльності управління санкційно-аналітичної роботи Департаменту запобігання надзвичайним ситуаціям апарату ДСНС старшого лейтенанта служби цивільного захисту Москаленко Олени Дмитрівни, проведено цільову перевірку службової діяльності Головного управління ДСНС України у Рівненській області з питань дотримання законодавства при застосуванні заходів реагування, оформленні матеріалів про адміністративні правопорушення, здійсненні досліджень обставин та причин виникнення пожеж, якості ведення обліково-реєстраційної звітності, про що складений акт цільової перевірки.
Згідно висновків акту цільової перевірки встановлено:
1. Систематичне порушення Інспекторським складом Головного управління вимог Кодексу цивільного захисту України, Кодексу України про адміністративні правопорушення, Кодексу адміністративного судочинства України, Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 р. № 1052, Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 грудня 2003 р. № 2030, Порядку спільних дій Національної поліції України, Державної служби України з надзвичайних ситуацій та Експертної служби Міністерства внутрішніх справ України під час проведення огляду місця пожежі, виявлення, припинення, попередження та розслідування кримінальних правопорушень та інших подій, пов`язаних з пожежами, затвердженого наказом МВС України від 24.07.2017 Nє 621, Інструкції з оформлення посадовими особами ДСНС матеріалів про адміністративні правопорушення, затвердженої наказом МВС України від 27.07.2016 № 725, Методики розрахунку витрат на гасіння пожежі затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ України від 31.01.2024 № 55, наказів ДСНС від 22.04.2024 № 468 «Про організацію перевірок заяв та повідомлень про пожежі», від 16.08.2017 № 445 «Про забезпечення ведення обліку пожеж та їх наслідків», від 03.06.2024 № 614 «Про затвердження керівних документів з організації роботи дослідно-випробувальних лабораторій територіальних органів ДСНС», від 23.06.2022 № 354 «Про затвердження Основних обов?язків державних інспекторів з нагляду (контролю) у сфері пожежної та техногенної безпеки», від 14.01.2022 № 36 «Про оперативне надання інформації щодо резонансних пожеж», від 19.03.2024 № 311 «Про деякі питання розрахунку витрат на гасіння пожежі», від 28.02.2024 № 201 «Про затвердження Основних вимог щодо заповнення картки обліку адміністративного правопорушення» та від 01.01.2021 № 1 «Про затвердження Типової інструкції з документування управлінської інформації в електронній формі та організації роботи з електронними документами в діловодстві, електронного міжвідомчого обміну в територіальних органах, на підприємствах, в установах та організаціях сфери управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій, затвердженої наказом ДСНС», які регламентують діяльність ДСНС, в тому числі, які були виявлені під час проведення попередніх перевірок ДСНС.
2. Неналежна організація роботи інспекторського складу районних управлінь в системі електронного документообігу «АСКОД» щодо формування електронної картки документу, її погодження та направлення сформованого документу належному адресату.
3. Відсутність належного контролю з боку керівництва Головного управління та районних управлінь за дотриманням вимог законодавства при оформленні матеріалів про адміністративні правопорушення, участі уповноважених посадових осіб ДСНС у розслідуванні причин виникнення пожеж, якості ведення обліково-реєстраційної звітності.
4. Низький рівень знань посадовими особами структурних підрозділів Головного управління нормативних документів, що регламентують діяльність інспекторського складу під час оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення, дотримання законності при провадженні у справах про адміністративні правопорушення, здійсненні досліджень обставин та причин виникнення пожеж, якості ведення обліково-реєстраційної звітності.
5. Неналежну організацію роботи Головного управління щодо виконання вимог статті 68 КЦЗУ в частині звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств та подальшого контролю за виконанням судових рішень.
Підпунктом 2) пункту 2 висновків акту цільової перевірки визначено «за фактами порушень службової дисципліни, неналежного виконання посадових обов`язків та вимог законодавства з питань діяльності органів і підрозділів цивільного захисту провести службове розслідування, винних осіб притягнути до дисциплінарної відповідальності».
Наказом ГУ ДСНС України у Рівненській області від 18.10.2024 № НС-218/62 призначено службове розслідування на виконання п. 2 акту цільової перевірки, призначено комісію.
На виконання цього наказу відповідачем було проведено службове розслідування, про що складений висновок за результатами проведення службового розслідування по факту виявлених порушень службової діяльності, зазначених в Акті цільової перевірки службової діяльності Головного управління ДСНС України у Рівненській області з питань дотримання законодавства при застосуванні заходів реагування, оформленні матеріалів про адміністративні правопорушення, здійсненні досліджень обставин та причин виникнення пожеж, що проводилася відповідно до наказу ДСНС України від 19.09.2024 № 970 "Про проведення цільової перевірки" у період з 23 по 27 вересня 2024 року робочою групою Департаменту запобігання надзвичайним ситуаціям ДСНС України, затверджений 11.11.2024.
Пунктом 1 висновку службового розслідування запропоновано начальнику управління запобігання надзвичайним ситуаціям ГУ ДСНС України у Рівненській області полковнику служби цивільного захисту ОСОБА_1 , за неналежний контроль за станом організації роботи щодо обліку пожеж та їх наслідків, а також здійснення проваджень у справах про адміністративні правопорушення оголосити зауваження та зменшити розмір премії за листопад 2024 року на 10 % від встановленого розміру у жовтні 2024 року.
Таким чином суд зазначає, що підставою для проведення службового розслідування став висновок цільової перевірки (інформація, одержана за результатами заходів контролю), що відповідає вимогам пункту 2 розділу ІІ Інструкції № 515.
В ході проведення службового розслідування були підтверджені порушення, які виявлені в ході цільової перевірки, відібрані пояснення працівників ГУ ДСНС України у Рівненській області про що зазначено у висновку цього службового розслідування, що свідчить про неналежний контроль за станом організації роботи щодо обліку пожеж та їх наслідків, а також здійснення проваджень у справах про адміністративні правопорушення зі сторони позивача, який обіймає посаду начальника управління запобігання надзвичайним ситуаціям Головного Управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Рівненській області.
Так, відповідно до п. 7.3 Положення про Управління запобігання надзвичайним ситуаціям Головного Управління ДСНС України у Рівненській області, затвердженого наказом ГУ ДСНС України у Рівненській області 05.01.2023 № 4, начальник Управління: здійснює керівництво Управлінням, несе персональну відповідальність за організацію та результати його діяльності; організовує та забезпечує виконання Управлінням Конституції та законів України, постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, актів Президента України та Кабінету Міністрів України, доручень Прем?єр-міністра України, наказів ДСНС України та Головного управління, доручень Голови ДСНС та його заступників, розпоряджень голови Рівненської обласної державної адміністрації; вносить начальнику Головного управління пропозиції щодо визначення пріоритетів роботи Управління і шляхів виконання покладених на нього завдань; організовує розроблення планів робіт Управління (квартальні), подає їх на затвердження заступнику начальника і оловного управління 1з запобігання надзвичайним ситуаціям, здійснює організацію та контроль за їх виконанням; забезпечує розробку положень про структурні та підпорядковані Управлінню підрозділи, розподіляє обов?язки між посадовими особами цих підрозділів; затверджує положення про структурні підрозділи Управління і посадові інструкції осіб начальницького складу структурних підрозділів Управління; надає оцінку роботи посадовим особам Управління та підпорядкованих йому підрозділів і державним інспекторам з нагляду (контролю) у сфері пожежної та техногенної безпеки; скликує в установленому порядку наради з питань, що належать до його компетенції; у межах своїх повноважень дає письмові та усні розпорядження, що є обов`язковими для виконання особами начальницького складу Управління; організовує та забезпечує ефективний державний нагляд і контроль за дотриманням вимог законів України, нормативно-правових актів у сфері пожежної та техногенної безпеки; у межах компетенції Управління видає розпорядчі документи з питань державного нагляду та організовує перевірку їх виконання; подає відповідно до чинного законодавства пропозиції щодо призначення, звільнення з посад та переміщення персоналу Управління, своєчасного заміщення вакантних посад, заохочення та накладення дисциплінарних стягнень, підготовки, перепідготовки та підвищення їх кваліфікації; забезпечує захист державної таємниці та збереження конфіденційної інформації у сфері діяльності Управління відповідно до чинного законодавства; погоджує пропозиції щодо призначення на посади керівників відділів Управління запобігання надзвичайним ситуаціям; забезпечує координацію діяльності структурних підрозділів Головного управління, на які покладено функції державного нагляду (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, за діяльністю аварійно-рятувальних служб; організовує та проводить заняття щодо вдосконалення фахової підготовки працівників підпорядкованих підрозділів; оформлює згідно з чинним законодавством за встановленими формами результати перевірок об`єктів; організовує оформлення звітних матеріалів про результати діяльності Управління та подає їх на підпис заступнику начальника Головного управління із запобігання надзвичайним ситуаціям; здійснює особисто й організовує проведення інспекторських та інших перевірок; організовує та здійснює відповідно до законодавства адміністративно-правову діяльність; організовує проведення аналізу дотримання законодавства при здійсненні заходів державного нагляду (контролю), у тому числі застосування санкцій, визначених законом, за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, особисто перевіряє обґрунтованість прийнятих рішень про застосування прав наданих органам державного нагляду контролю у сфері пожежної та техногенної безпеки і, у разі виявлення порушень при їх застосуванні, вживає заходів щодо усунення недоліків; відповідає за дотримання підлеглими дисципліни та законності; виконує інші завдання за дорученням начальника Головного управління та його заступників у межах компетенції.
Згідно із п. 7.4 цього ж Положення, начальник Управління несе відповідальність: за несвоєчасне, не належне та не якісне виконання покладених на Управління завдань та функцій; за правопорушення, скоєні в процесі здійснення своєї діяльності, - в межах, визначених чинним дисциплінарним, адміністративним, кримінальним та цивільним законодавством України; за завдання матеріальної шкоди - в межах, визначених чинним цивільним та спеціальним законодавством.
Із вказаним Положенням позивач ознайомлений під підпис 03.01.2023.
Судом також встановлено, що в ході проведення цільової перевірки позивачем надані письмові пояснення в яких останній зазначив, що із встановленими в ході проведення перевірки фактами порушення службової дисципліни з питання дотримання законодавства при застосуванні заходів реагування, оформленні матеріалів про адміністративні правопорушення, здійсненні досліджень обставин та причин виникнення пожеж, якості ведення обліково-реєстраційної звітності та в подальшому підтвердженими матеріалами службового розслідування згоден, що наявність виявлених порушень виникла й через його недостатній контроль за підлеглими йому начальниками відділів та секторів УЗНС. У цих же поясненнях позивач запевнює, що в подальшому зобов`язується посилити вимогливість та контроль за виконанням покладених обов`язків підлеглими керівниками та основним складом.
Отже, позивач визнав факт порушення ним службової дисципліни, яка полягає у неналежному контролі за станом організації роботи щодо обліку пожеж та їх наслідків, а також здійснення проваджень у справах про адміністративні правопорушення та погодився із встановленими порушеннями як вході проведення цільової перевірки, так і підтвердженими в ході проведення службового розслідування, про що власноруч надав письмові пояснення.
Зважаючи на викладене, доводи позивача про те, що ним не порушувалась службова дисципліна та не надавались письмові пояснення в ході проведення службового розслідування є безпідставними, не підтвердженими належними і допустимими доказами.
Варто також зазначити, що службове розслідування призначене наказом ГУ ДСНС України у Рівненській області від 18.10.2024 № НС-218/62, а висновок службового розслідування затверджений 11.11.2024, що відповідає строкам його проведення, визначеним ст. 84 Дисциплінарного статуту, змістом якого встановлено, що службове розслідування має бути завершено протягом одного місяця з дня його призначення начальником.
Спірний наказ № 444-НК/62 «Про накладення дисциплінарного стягнення» прийнятий відповідачем 22.11.2024, що також відповідає приписам ст. 86 Дисциплінарного статуту, згідно якого Дисциплінарне стягнення може бути накладено не пізніше ніж протягом 30 днів від дня, коли про правопорушення стало відомо начальнику, а у разі проведення за фактом вчинення правопорушення службового розслідування - від дня закінчення службового розслідування, не враховуючи періоду тимчасової непрацездатності або перебування у відпустці порушника дисципліни.
Щодо ознайомлення із вказаними документами, то судом встановлено, що із висновком службового розслідування та спірним наказом позивач ознайомлений під підпис 18.12.2024 та 11.12.2024, відповідно.
Твердження позивача про те, що невчасне ознайомлення із вказаними документами обмежило строк для оскарження, зокрема наказу, є необґрунтованими та спростовується тим, що по перше, строк для оскарження наказу в судовому порядку складає один місяць згідно КАС України (ч. 5 ст. 122). Наказ прийнятий 22.11.2024, а ознайомлений позивач 11.12.2024. Отже у позивача залишається достатньо часу для оскарження такого наказу до 22.12.2024. По друге, ухвалою суду від 20.01.2025 позивачу поновлений строк звернення до суду з даним позовом.
Щодо ознайомлення із висновком службового розслідування, то суд зауважує, що про проведення службового розслідування позивач достеменно знав, і це вбачається із його письмового пояснення, зміст якого наведений вище по тексту рішення. Отже позивач мав реальну можливість вчасно ознайомитися із висновками проведеного службового розслідування. При цьому, обов`язку ознайомлювати під підпис із висновком службового розслідування чинним законодавством на відповідача не покладено. Крім того, суд ще раз повторює, що ухвалою суду від 20.01.2025 позивачу поновлений строк звернення до суду з даним позовом. Тобто право позивача на оскарження спірного наказу відновлено судом.
З цих же підстав є неприйнятними посилання відповідача про пропущення позивачем строків звернення до суду, позаяк вони поновлені судом ухвалою суду.
Щодо решти доводів позивача, то суд зауважує, що ключовим питанням при наданні оцінки процедурним порушенням, допущеним під час прийняття суб`єктом владних повноважень рішення, є співвідношення двох базових принципів права: протиправні дії не тягнуть за собою правомірних наслідків і, на противагу йому, принцип формального порушення процедури не може мати наслідком скасування правильного по суті рішення.
Також, решта доводів та заперечень учасників справи, висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Згідно з усталеною практикою Європейського суду з прав людини, зокрема у рішенні у справі "Серявін та інші проти України" від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відображено принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 9 грудня 1994 року, серія A, № 303-A, п.29).
То ж, перевіряючи спірні накази та дії відповідача на відповідність вимогам частини другої ст. 2 КАС України, суд вважає, що відповідач діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, в зв`язку з чим відсутні підстави для визнання протиправними та скасування таких, а доводи позивача та представлені ним докази наразі не спростовують висновків суду.
Відповідно до частини 1 статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Відповідно до ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи вищевикладене, системно проаналізувавши норми законодавства, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд дійшов висновку, що у задоволенні позову слід відмовити повністю.
Правові підстави для відшкодування судових витрат у порядку ст. 139 КАС України відсутні.
Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
Позовну заяву ОСОБА_1 до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Рівненській області про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинення певних дій, залишити без задоволення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повний текст рішення складений 25 лютого 2025 року
Учасники справи:
Позивач - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_1 )
Відповідач - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Рівненській області (вул. Гетьмана Полуботка, буд. 37, м. Рівне, Рівненська обл., 33028, ЄДРПОУ/РНОКПП 38610634)
Суддя Т.О. Комшелюк
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.02.2025 |
Оприлюднено | 27.02.2025 |
Номер документу | 125408625 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Т.О. Комшелюк
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні