ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 лютого 2025 рокуЛьвівСправа № 500/1496/24 пров. № А/857/20055/24
Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
судді-доповідача:Гінди О.М.,
суддів:Матковської З.М., Ніколіна В.В.,
розглянувши в письмовому провадженні апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 02 липня 2024 року (головуючий суддя: Подлісна І.М., місце ухвалення - м. Тернопіль) у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Тернопільській області про визнання дій протиправними щодо відмови у підготовці та наданні оновленої довідки про розмір грошового забезпечення, зобов`язання вчинити певні дії, -
встановив:
ОСОБА_1 , 15.03.2024 звернувся до суду з позовом, в якому просив:
- визнати протиправними дії Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області щодо складення довідки від 06.10.2023 № 557 про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01.01.2023 із зазначенням у ній премії 20 відсотків;
- зобов`язати Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області оновлену довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 , за відповідною посадою станом на 01 січня 2023 року у відповідності до вимог статей 43 та 63 Закону України від 09 квітня 1992 року № 2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», з врахуванням положень постанови Кабінету міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», щодо визначення посадового окладу і окладу за військовим званням шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01 січня 2023 року, на відповідний тарифний коефіцієнт, та обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премій, зокрема з урахуванням премії у середньому розмірі, що фактично виплачено за місяць у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію, відповідно до абзацу 5 п. 5 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45, у редакції чинній до внесення змін постановою Кабінету Міністрів України «Про перерахунок пенсій особам, які звільненні з військової служби та деяким іншим категоріям осіб» від 21.02.2018 № 103, для здійснення обчислення та перерахунку основного розміру пенсії з 01.02.2023.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач отримує пенсію, яка призначена йому відповідно до Закону № 2262-ХІІ. Вважає, що у зв`язку зі скасуванням пункту 6 постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 103 «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб» (далі - Постанова № 103) та відновленням попередньої редакції пункту 4 Постанови № 704, з 29.01.2020 уповноважені органи зобов`язані видавати нові довідки про розмір грошового забезпечення, в яких для розрахункової величини грошового забезпечення має застосовуватися розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб встановлений на 1 січня відповідного календарного року та направляти такі довідки до територіального органу Пенсійного фонду України для перерахунку пенсії.
Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 02 липня 2024 року позов задоволено.
Визнано протиправними дії Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Тернопільській області у підготовці та наданні до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 , виходячи із розрахункової величини прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2023 для проведення перерахунку основного розміру його пенсії з 01.02.2023 відповідно.
Зобов`язано Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Тернопільській області підготувати на надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 , виходячи із розрахункової величини прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2023, відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 № 2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», статті 9 Закону України від 20.12.1991 № 2011-XII «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», із визначенням посадового окладу і окладу за військовим званням шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2023, на відповідний тарифний коефіцієнт, та з обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії для обчислення та перерахунку його пенсії.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Тернопільській області на користь ОСОБА_2 судовий збір у сумі 1211 грн 20 коп.
Із цим рішенням суду першої інстанції не погодився позивач та оскаржив в апеляційному порядку. Вважає його таким, що прийняте з порушенням норм матеріального права, а тому просить скасувати та ухвалити нову постанову, якою позовні вимоги задовольнити в повному обсязі
Обґрунтовуючи апеляційні вимоги покликається на аналогічні підстави викладені в позовній заяві.
Крім цього, зазначає, що суд першої інстанції зробив висновки викладені у резолютивній частині рішення суду, які не відповідають обставинам справи, вказане рішення суду вважає таким, що не відповідає нормам матеріальною права та ухвалене з порушенням норм процесуального права, також суд неповно з`ясував обставини, що мають значення для справи, що привело до не правильного вирішення справи, оскільки спір у цій справі виник, як і зазначалось у позовній заяві, через незгоду позивача з діями відповідача щодо визначення у довідці від 06.10.2023 № 557, виданій на виконання рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 15 вересня 2023 року по справі № 500/3728/23 про розмір грошового забезпечення позивача станом на 01.01.2023, відсоткового зазначення премії у розмірі 20%.
Згідно п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України, суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
Враховуючи те, що апеляційна скарга подана на рішення суду першої інстанції, ухвалене в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, суд апеляційної інстанції вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з таких мотивів.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що розміри надбавки за особливості проходження служби та премії у відповідності до положень абзацу п`ятого пункту 5 Порядку № 45 у редакції, чинній до внесення змін постановою № 103, мали бути визначені у довідці про розмір грошового забезпечення позивача станом на 01 січня 2023 року у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою, з якої його було звільнено на пенсію, тобто премія - 151% посадового окладу.
Судом апеляційної інстанції встановлено, що позивач перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Тернопільській області та отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону № 2262-ХІІ.
Згідно з перерахунком пенсії за пенсійною справою № 1904004376 - МНС від 01.03.2024, пенсія позивачу призначена за вислугу років (27 років вислуги) в розмірі 70 відсотків від розміру грошового забезпечення позивача, основний розмір пенсії становив: з 01 травня 2018 року - 5775,03 гривень, з 01.03.2024 року 11916,87 гривень.
У зв`язку із наявними змінами в грошовому забезпеченні особового складу Державної служби України з надзвичайних ситуацій, 20 червня 2023 року позивач звернувся із заявою до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області (в подальшому Відповідач) про підготовку та направлення до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області оновленої довідки про розмір грошового забезпечення за відповідною посадою виходячи із розрахункової величини - прожиткового мінімуму для працездатних осіб встановлених законом на 01.01.2023 року у відповідності до вимог ст. 43 і 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 9 квітня 1992 року № 2262-ХІІ та з урахуванням положень постанови № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення надбавки, доплати, підвищення) та премії для проведення з 01.02.2023 відповідного перерахунку основного розміру пенсії позивача.
Відповідачем було відмовлено у виготовленні вищевказаної довідки та рекомендовано звернутися за захистом своїх прав до суду.
Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 15.09.2023 у справі № 500/3728/23 визнано протиправною бездіяльність Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Тернопільській області щодо відмови ОСОБА_1 у підготовці та наданні до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області довідки про розмір грошового забезпечення, виходячи із розрахункової величини прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2023 для проведення перерахунку основного розміру його пенсії з 01.02.2023.
Зобов`язано Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Тернопільській області підготувати на надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 , виходячи із розрахункової величини прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2023, відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 № 2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», з обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії для перерахунку основного розміру пенсії із 01.02.2023.
На виконання рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 15 вересня 2023 року по справі № 500/3728/23 Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Тернопільській області виготовило та направило до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільський області оновлену довідку за вих. № 557 від 06.10.2023 року про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01 січня 2023 року виходячи із розрахункової величини прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2023.
Згідно довідки за вих. № 557 від 06.10.2023 розмір грошового забезпечення станом на 01 січня 2023 року за посадою, начальник відділення 25 державного-пожежно-рятувального поста 12 державної пожежно-рятувальної частини Управління ДСНС України у Тернопільській області, яку я обіймав на день звільнення зі служби становить: посадовий оклад - 6441,00 грн, оклад за військовим (спеціальним) званням капітан - 1932,00 грн, надбавка за вислугу років (50 відсотків) - 4186,50 грн, надбавка за службу в умовах режимних обмежень (00 відсотків) - 0,00 грн, надбавка за особливості проходження служби (50 відсотків) - 6279,75 грн, надбавка за кваліфікацію (00 відсотків) - 0,00 грн, преміювання (20 відсотків) - 1288,20 грн. Усього 20127,45 грн.
Позивач не погодився з виданою довідкою, оскільки на посаді, з якої він звільнився на пенсію, виплачувався значно більший розмір премії, чим той який був зазначений у довідці на його ім`я.
ОСОБА_1 звернувся із запитом на інформацію щодо кількості посад в підпорядкованих підрозділах Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Тернопільській області, які є відповідними за посадою, яку він обіймав на день звільнення зі служби цивільного захисту і про розмір премії кожного на такій посаді за січень 2023 року, цей запит був зареєстрований відповідачем 27 лютого 2024 року.
Позивач 04.03.2024 отримав відповідь за вих. № 64 001-1241/64 15 від 04.03.2024, згідно якої, за посадою, яку він обіймав на день звільнення зі служби цивільного захисту, розмір премії кожного на такій посаді за січень 2023 року становив 151% кожному, що не відповідає відсотковому значенню премії вказаній у довідці ОСОБА_1 для перерахунку пенсії (20%).
Позивач, вважаючи такі дії відповідача протиправними, звернувся до суду із цим позовом.
З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити наступне.
Згідно ч. 2 ст. 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» № 2011-XII від 20 грудня 1991 до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.
Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону (ч.3 ст. 9 Закону № 2011-ХІІ).
Спеціальним законом, який регулює правовідносини у сфері пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, є, зокрема, Закон України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» № 2262-ХІІ від 09 квітня 1992.
Відповідно до ч. 3 ст. 43 Закону № 2262-XII пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до частин першої, четвертої статті 63 Закону № 2262-ХІІ перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.
Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.
Постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45 затверджений Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».
Оскільки, зміни, внесені постановою Кабінету Міністрів України № 103, зокрема до додатку до п. 5 Порядку № 45, визнані судом протиправними та нечинними, з 05.03.2019 - дня набрання законної сили рішенням у справі № 826/3858/18 діє редакція п. 5 до Порядку № 45, яка діяла до зазначених змін.
Відповідно до п. 5 Порядку № 45 для перерахунку пенсій грошове забезпечення враховується у розмірі, встановленому за відповідною посадою (посадами), в межах визначеної законодавством максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з урахуванням таких його видів, зокрема:
посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України або керівником державного органу у межах його повноважень на момент виникнення права на перерахунок за відповідною посадою та військовим (спеціальним) званням;
надбавки за знання та використання в роботі іноземної мови, почесне звання «заслужений» чи «народний», службу в умовах режимних обмежень, спортивні звання, доплата за науковий ступінь кандидата або доктора наук та вчене звання - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України на момент виникнення права на перерахунок, якщо вони були фактично встановлені особі;
щомісячні надбавки, доплати та підвищення, конкретні розміри яких за відповідними посадами (категоріями) установлені Кабінетом Міністрів України - у зазначених розмірах на момент виникнення права на перерахунок;
інші щомісячні надбавки, доплати (крім доплати, розмір якої визначається як різниця між розміром грошового забезпечення до і після запровадження нових умов його виплати), підвищення та щомісячна премія - у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію.
Додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, скасовані чи такі, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами), крім зазначених у абзаці шостому цього пункту, для перерахунку пенсії не враховуються.
Згідно п. 6 Порядку № 45 відповідною вважається посада, яка за класифікаційними характеристиками, зокрема назвою, розміром посадового окладу, функціональністю та організаційним рівнем підрозділу у структурі органу (організації, установи, військової частини тощо) прирівнюється до посади, з якої особа була звільнена.
Розмір грошового забезпечення військовослужбовців, зокрема, визначається постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» (далі як і раніше Постанова №704), п.3 якої установлено, що виплату грошового забезпечення військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу здійснювати в порядку, що затверджується Міністерством оборони, Міністерством внутрішніх справ, Міністерством фінансів, Міністерством інфраструктури, Міністерством юстиції, Службою безпеки, Управлінням державної охорони, розвідувальними органами, Адміністрацією Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації (далі - державні органи).
Відповідно до п. 5 Постанови № 704 надано право керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання установлювати:
надбавку за особливості проходження служби військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби) та особам рядового і начальницького складу в розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за військовим (спеціальним) званням та надбавки за вислугу років.
Порядок та умови виплати такої надбавки визначати керівникам державних органів залежно від якості, складності, обсягу та важливості виконуваних обов`язків за посадою;
здійснювати преміювання військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби у межах фонду преміювання, утвореного в розмірі не менш як 10 відсотків (для військовослужбовців розвідувальних органів - не менш як 30 відсотків) посадових окладів та економії фонду грошового забезпечення.
Порядок, умови та розміри виплати грошового забезпечення особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту (далі - особи рядового і начальницького складу), а також порядок виплат одноразової грошової допомоги при звільненні осіб рядового і начальницького складу визначені Наказу Міністерства внутрішніх справ України №623 від 20.07.2018 року «Про затвердження Інструкції про виплату грошового забезпечення та одноразової грошової допомоги при звільненні особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту» (далі - Наказ 623).
Відповідно до пункту 2 розділу І Наказу № 623, грошове забезпечення осіб рядового і начальницького складу визначається залежно від посади, спеціального звання, тривалості та умов служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання.
У пункті 3 розділу 1 Наказу 623 встановлено, що грошове забезпечення осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за спеціальним званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення
Згідно із положеннями пунктів 1-2 розділу 5 Наказу № 623 Особам рядового і начальницького складу виплачується надбавка за особливості проходження служби в розмірі до 50 відсотків посадового окладу, окладу за спеціальним званням з урахуванням надбавки за вислугу років. Особам рядового і начальницького складу залежно від складності, важливості, інтенсивності та умов служби розмір надбавки за особливості проходження служби, установлений відповідно до пункту 1 цього розділу, може збільшуватися до 100 відсотків посадового окладу, окладу за спеціальним званням з урахуванням надбавки за вислугу років.
Розділом 16 Наказу № 623 визначено, що Керівники органів управління (підрозділів) мають право в межах фонду преміювання та економії грошового забезпечення здійснювати преміювання осіб рядового і начальницького складу відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби. Преміювання осіб рядового і начальницького складу здійснюється в межах фонду преміювання, утвореного в розмірі, визначеному наказом ДСНС на відповідний рік, але не менше 10 відсотків фонду посадових окладів. Преміювання осіб рядового і начальницького складу органів управління (підрозділів) здійснюється відповідно до положення про преміювання, розробленого органом управління (підрозділу) з метою визначення порядку матеріального заохочення осіб рядового і начальницького складу органів управління (підрозділів), з урахуванням специфіки та особливостей виконання покладених на них службових обов`язків, своєчасності і точності виконання рішень державних органів та розпоряджень і вказівок керівників органів управління (підрозділів).
З огляду на наведене, за наказом ДСНС на відповідний рік встановлюються надбавка за особливості проходження служби та визначається обсяг преміювання.
На виконання вказаних повноважень, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», Міністерства внутрішніх справ України № 623 від 20.07.2018 року «Про затвердження Інструкції про виплату грошового забезпечення та одноразової грошової допомоги при звільненні особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту» та з метою впорядкування окремих питань грошового забезпечення осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту видано ДСНС № НС-35 від 13.01.2023 року «Про окремі питання грошового забезпечення осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту у 2023 році».
Зокрема, згідно з додатком до Наказу № НС -35, особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту за тарифними розрядами 20 і вище розмір премії складає до 170 відсотків посадового окладу.
Виходячи з наведених норм в їх сукупності, враховуючи, що конкретний розмір премії за відповідними посадами (категоріями) Кабінетом Міністрів України не установлений, суд апеляційної інстанції вважає, що розмір премії для перерахунку пенсії враховуються у середньому розмірі, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію.
При цьому саме керівником органу управління (підрозділу) встановлюється розмір щомісячної премії, виходячи з наявного фонду грошового забезпечення, передбаченого в кошторисі, який своєю чергою, є підставою для визначення спірних виплат позивачу.
Аналогічна правова позиція викладена у рішенні Верховного Суду від 05.03.2024 у зразковій справі № 380/19324/23, яке залишене без змін постановою Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2024, в межах якої розглянуто питання стосовно розміру премії, які зазначаються у довідках про грошове забезпечення військовослужбовців, які видаються особам, пенсію яким призначено відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».
Суд апеляційної інстанції зазначає, що розглядувана справа судом апеляційної інстанції є типовою справою по відношенню до вказаної вище зразкової справи № 380/19324/23.
Відповідно до ч. 3 ст. 291 КАС України при ухваленні рішення у типовій справі, яка відповідає ознакам, викладеним у рішенні Верховного Суду за результатами розгляду зразкової справи, суд має враховувати правові висновки Верховного Суду, викладені у рішенні за результатами розгляду зразкової справи.
Так, за результатом розгляду справи № 380/19324/23 як зразкової, Верховний Суд дійшов висновку, що надбавка за особливості проходження служби та премія у довідках про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2020, 01.01.2021, 01.01.2022, які видаються особам, пенсію яким призначено відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» на виконання рішення суду, у справах щодо визначення розміру посадового окладу та окладу за військове звання, які обчислені шляхом множення відповідних коефіцієнтів, зазначених у Постанові № 704, на розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, зазначаються у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію.
Судом апеляційної інстанції встановлено, що розмір премії за відповідною посадою, яку обіймав позивач на день звільнення зі служби цивільного захисту за січень 2023 складала 151 відсоток (а. с. 39-41).
Разом з тим, суд апеляційної інстанції звертає увагу, що на виконання рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 15 вересня 2023 року по справі № 500/3728/23, Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Тернопільській області виготовило та направило до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільський області оновлену довідку за вих. № 557 від 06.10.2023 про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01 січня 2023 року виходячи із розрахункової величини прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2023, зазначивши розмір премії - 20 відсотків.
Отже, за встановлених обставин, у контексті наведених вимог законодавства, яким врегульовані спірні правовідносини та враховуючи висновки викладені Верховним Судом у зразковій справі № 380/19324/23, суд апеляційної інстанції вважає, що розміри премії у відповідності до положень абз. 5 п. 5 Порядку № 45 у редакції, чинній до внесення змін Постановою № 103, мали бути визначені у довідці про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2023 у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою, з якої позивача було звільнено на пенсію, тобто 151 відсоток.
Суд апеляційної інстанції звертає увагу, що суд першої інстанції при вирішенні справи у мотивувальній частині рішення дійшов висновку, що розмір премії у відповідності до положень абзацу п`ятого пункту 5 Порядку № 45 у редакції, чинній до внесення змін постановою № 103, мали бути визначені у довідці про розмір грошового забезпечення позивача станом на 01 січня 2023 року у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою, з якої його було звільнено на пенсію, тобто премія - 151% посадового окладу.
Разом з тим, суд апеляційної інстанції зауважує, що у резолютивній частині суд першої інстанції лише констатував факт протиправних дій Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Тернопільській області у підготовці та наданні до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 , виходячи із розрахункової величини прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2023 для проведення перерахунку основного розміру його пенсії з 01.02.2023 відповідно та лише зобов`язав відповідача підготувати на надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 , виходячи із розрахункової величини прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2023, відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 № 2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», статті 9 Закону України від 20.12.1991 № 2011-XII «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», із визначенням посадового окладу і окладу за військовим званням шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2023, на відповідний тарифний коефіцієнт, та з обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії для обчислення та перерахунку його пенсії.
Тобто, суд першої інстанції при формуванні резолютивної частини свого рішення, по суті залишив поза увагою основні вимоги позивача про визнання протиправними дій Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області щодо складення довідки від 06.10.2023 № 557 про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01.01.2023 із зазначенням у ній премії 20 відсотків та зобов`язання видачі довідки із зазначенням у ній премії у середньому розмірі, що фактично виплачено за місяць у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію, зокрема 151 відсоток.
Враховуючи вищенаведене, суд апеляційної інстанції вважає, що для захисту порушених прав позивача необхідно визнати протиправними дії Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області щодо зменшення ОСОБА_1 в довідці від 06.10.2023 № 557 станом на 01 січня 2023 року про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії, на виконання рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 15 вересня 2023 року по справі № 500/3728/23, розміру премії з 151% до 20% та зобов`язати відповідача скласти та подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області оновлену довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 за відповідною посадою станом на 01 січня 2023 року в якій, на підставі статей 43 та 63 Закону України від 09 квітня 1992 року № 2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», положень постанови Кабінету міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», вказати розмір премії - 151% посадового окладу.
З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що суд першої інстанції задовольняючи позов, допустив невідповідність своїх висновків обставинам справи та неправильно застосував норми матеріального та процесуального права, що відповідно до приписів ст. 317 КАС України є підставою для скасування судового рішення та прийняття нової постанови.
Згідно ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат (ч. 6 ст. 139 КАС України).
Отже, враховуючи вимоги ст. 139 КАС України, судовий збір за подання позову та апеляційної скарги необхідно стягнути за рахунок бюджетних Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Тернопільській області на користь позивача в сумі 2664,64 грн.
Керуючись ст. ст. 311, 317, 321, 322, 325, 328, КАС України, суд
постановив:
апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити.
Рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 02 липня 2024 року у справі № 500/1496/24 скасувати та прийняти нову постанову, якою позов задовольнити.
Визнати протиправними дії Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області щодо зменшення ОСОБА_1 в довідці від 06.10.2023 № 557 станом на 01 січня 2023 року про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії, на виконання рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 15 вересня 2023 року по справі № 500/3728/23, розміру премії з 151% до 20%.
Зобов`язати Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області скласти та подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області оновлену довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії ОСОБА_1 за відповідною посадою станом на 01 січня 2023 року в якій, на підставі статей 43 та 63 Закону України від 09 квітня 1992 року № 2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», положень постанови Кабінету міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», вказати розмір премії - 151% посадового окладу.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області (код ЄДРПОУ - 38535547) на користь ОСОБА_1 (РНОКПП - НОМЕР_1 ) судовий збір за подання адміністративного позову та апеляційної скарги у розмірі 2664 грн 64 коп (дві тисячі шістсот шістдесят чотири гривні шістдесят чотири копійки).
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України.
Головуючий суддя О. М. Гінда судді З. М. Матковська В. В. Ніколін
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.02.2025 |
Оприлюднено | 27.02.2025 |
Номер документу | 125413731 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гінда Оксана Миколаївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні