БОРЗНЯНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
16400, м. Борзна, Чернігівської обл., вул. Незалежності, буд. 4 тел.: 0 (4653) 21-202
Справа №730/173/25
Провадження № 3/730/113/2025
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"26" лютого 2025 р. м. Борзна
Суддя Борзнянського районного суду Чернігівської області РіхтерВ.В., розглянувши матеріали про адміністративне правопорушення, які надійшли від ВП № 3 (м. Борзна) Ніжинського РУП ГУНП в Чернігівській області, про притягнення до адміністративної відповідальності
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка проживає за адресою: АДРЕСА_1 ,
за ч. 1ст.156 КУпАП,
ВСТАНОВИВ:
Згідно протоколу № 494197 від 17.11.2022 року «06 лютого 2025 року об 11-10 год у АДРЕСА_2 , в магазині « ІНФОРМАЦІЯ_2 » ОСОБА_1 , будучи продавцем вказаного магазину, здійснювала торгівлю тютюновими виробами, а саме продала 1 пачку сигарет ТМ «Rothmans» вартістю 75 грн. за 1 пачку без марок акцизного податку, чим порушила вимоги абз. 3 ч. 4 ст. 11 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального», а також п. 226.5 ст. 226 Податкового кодексу України, тобто вчинила правопорушення, передбачене ч. 1 ст. 156 КУпАП.
Згідност. 1 КУпАП, завданням Кодексу України про адміністративні правопорушенняє охорона прав і свобод громадян, власності, конституційного ладу України, прав і законних інтересів підприємств, установ і організацій, встановленого правопорядку, зміцнення законності, запобігання правопорушенням, виховання громадян у дусі точного і неухильного додержанняКонституціїі законів України, поваги до прав, честі і гідності інших громадян, до правил співжиття, сумлінного виконання своїх обов`язків, відповідальності перед суспільством.
Застосування уповноваженими на те органами і посадовими особами заходів адміністративного впливу провадиться в межах їх компетенції, у точній відповідності з законом (абз. 3ст. 7 КУпАП).
Відповідно до ст. 280 КУпАП, орган (посадова особа) при розгляді справи про адміністративне правопорушення зобов`язаний з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують і обтяжують відповідальність, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Статтею 251 КУпАП визначено фактичні дані, на основі яких, у визначеному законом порядку, орган (посадова особа) встановлює наявність чи відсутність адміністративного правопорушення.
Відповідно до ст. 251 КУпАП обов`язок щодо збирання доказів покладається на осіб, уповноважених на складання протоколів про адміністративні правопорушення, визначених статтею 255 цього Кодексу.
Частиною 1 статті 156 КУпАП передбачено адміністративну відповідальність за роздрібну або оптову торгівлю алкогольними напоями чи тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, без марок акцизного податку чи з підробленими марками цього податку.
Диспозиція цієї норми закону є бланкетною і лише описує безпосередньо саме правопорушення, але для повного визначення ознак цього правопорушення відсилає до інших галузей права, тобто відсилає до інших норм права чи підзаконних нормативно-правових актів, які передбачають конкретний Порядок обігу (серед іншого і правила торгівлі) тютюнових виробів. Зокрема, така норма має загальний і конкретизований зміст. Загальний зміст бланкетної диспозиції передається словесно-документною формою відповідної статті КУпАП і в обов`язковому порядку включає положення інших нормативно-правових актів. Із загальним змістом бланкетної диспозиції пов`язане визначення діяння як правопорушення певного виду та встановлення за нього адміністративної відповідальності, а конкретизований зміст цієї диспозиції передбачає певну деталізацію відповідних положень інших нормативно-правових актів, що наповнює адміністративно-правову норму більш конкретним змістом.
Об`єктом вказаного правопорушення є суспільні відносини у сфері торгівлі алкогольними та тютюновими виробами, а також у сфері охорони здоров`я населення. Зазначені відносини регулюються законами України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів», «Про акцизний збір на алкогольні напої та тютюнові вироби», «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення», постановою Кабінету Міністрів України «Про запровадження марок акцизного збору нового зразка з голографічними захисними елементами для маркування алкогольних напоїв та тютюнових виробів» від 23.04.2003 №567та іншими нормативно-правовими актами.
Об`єктивна сторона правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 156 КУпАП, полягає у здійсненні роздрібної або оптової, зокрема, імпорт або експорт, торгівлі спиртом етиловим, коньячним або плодовим або роздрібної торгівлі алкогольними напоями чи тютюновими виробами без марок акцизного збору чи з підробленими марками цього збору.
Торгівля зазначеними виробами може бути оптовою або роздрібною. При цьому, оптова торгівля, це діяльність з придбання і відповідному перетворенню товарів для наступної їх реалізації підприємствам роздрібної торгівлі, іншим суб`єктам підприємницької діяльності, а роздрібна торгівля, це діяльність з продажу товарів безпосередньо громадянам та іншим кінцевим споживачам для їх особистого некомерційного використання незалежно від форми розрахунків, зокрема на розлив у ресторанах, кафе, барах, інших підприємствах громадського харчування. Торгівля передбачає собою процес обміну товарами та грошима. Однак, у матеріалах справи відсутні будь які докази здійснення факту обміну товарами та грошима, отримання грошей від продажу тютюнових виробів, тобто виручки, яка відповідно до санкції ч. 1 ст. 156 КУпАП повинна бути конфіскованою у разі визнання особи винною у вчиненні зазначеного адміністративного правопорушення, разом із з предметом торгівлі.
Дія Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» розповсюджується виключно на суб`єктів господарювання, тобто, суб`єктом даного правопорушення можуть бути працівники торгівлі, громадського харчування та громадяни, які займаються підприємницькою діяльністю в цих галузях.
Разом з тим, як убачається, до протоколу про адміністративне правопорушення не долученого доказів того, що ОСОБА_1 самостійно здійснює підприємницьку діяльність.
Навпаки, як убачається з протоколу про адміністративне правопорушення та письмових пояснень ОСОБА_1 , остання є лише продавцем у магазині, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 (магазин Сітанок), який належть ПП «Шедевр» (ЄДРПОУ 31914198), ліцензія на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами видана суб`єкту господарюванняПП «Шедевр», місце здійснення торгівлі - м. Борзна, вул. Садова, 3, магазин.
Отже, вчинення діяння за ознаками ч. 1 ст. 156 КУпАП особою, яка не є суб`єктом господарювання, виключає притягнення такої особи до адміністративної відповідальності.
Аналогічні висновки викладені у постанові Хмельницького апеляційного суду від 06.06.2024 року у справі №682/535/24.
За торгівлю алкогольними напоями або тютюновими виробами з рук, тобто торгівлю виробами, що передбачені у ч. 1 ст. 156 КУпАП суб`єктами, які відповідно до вимог законодавства не мають права на здійснення такої торгівлі, передбачена відповідальність ч. 3 ст. 156 КУпАП. При цьому, не має значення наявність та дійсність акцизних марок тощо.
У даному випадку встановлено, що продаж сигарет без марок акцизного відбувся безпосередньо у магазині, а не з рук, що відповідає диспозиції ч. 1 ст. 156 КУпАП, в частині місця здійснення продажу товару, однак не правильно визначено суб`єкта, щодо якого мав складатися протокол - суб`єкта господарювання (керівника).
Відповідно до ст. 284 КУпАП по справі про адміністративне правопорушення, орган (посадова особа) виносить одну з таких постанов: 1) про накладення адміністративного стягнення; 2) про застосування заходів впливу, передбачених статтею 24-1 цього Кодексу; 3) про закриття справи.
Згідно п. 1 ст. 247 КУпАП, провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю за умови відсутності події і складу адміністративного правопорушення.
Також, у справі необхідно вирішити долю речових доказів.
З матеріалів справи убачається, що ОСОБА_1 добровільно видала 8 пачок цигарок без акцизних марок «Rothmans».
Після повернення справи з дооформлення, до справи було долучено розписку, про те, що ОСОБА_2 зобов`язується зберігати 8 пачок цигарок без акцизних марок «Rothmans» у своєму магазині за адресою: м. Борзна, вул. Г. Барвінок, 11.
Відповідно дост. 265 КУпАП,речі і документи, що є знаряддям або безпосереднім об`єктом правопорушення, виявлені під час затримання, особистого огляду або огляду речей, вилучаються посадовими особами. Вилучені речі і документи зберігаються до розгляду справи про адміністративне правопорушення у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України за погодженням із Державною судовою адміністрацією України, а після розгляду справи, залежно від результатів її розгляду, їх у встановленому порядку конфіскують, або повертають володільцеві, або знищують, а при оплатному вилучені речейреалізують.
Відповідно до ст. 15 «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів», роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) або тютюновими виробами може здійснюватися суб`єктами господарювання всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій.
Згідно із п. 7 ч. 1 ст. 7 Закону України «Про ліцензування певних видів господарської діяльності» ліцензуванню підлягає, зокрема такий види господарської діяльності, як виробництво і торгівля спиртом етиловим, коньячним і плодовим, алкогольними напоями та тютюновими виробами, яка ліцензується відповідно до Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів».
Відповідно до Закону України «Про акцизний збір на алкогольні напої та тютюнові вироби» означені види виробів маркуються марками акцизного збору - спеціальними знаками, наявність яких підтверджує сплату акцизного збору, легальність ввезення та реалізації на території України цих виробів. Марки акцизного збору виготовляються, зберігаються та продаються відповідно до Положення про виробництво, зберігання, продаж марок акцизного збору, маркування алкогольних напоїв та тютюнових виробів, затвердженого Кабінетом Міністрів України. Кожна марка акцизного збору на тютюнові вироби повинна мати окремий номер. Не підлягають маркуванню марками акцизного збору алкогольні напої та тютюнові вироби, які поставляються для реалізації магазинами безмитної торгівлі.
Як встановлено судом, тютюнові вироби, які стали предметом торгівлі, є товаром, який вилучений з обігу, оскільки не маркований марками акцизного збору, а тому поверненню не підлягає та підлягає конфіскації.
Таким чином, вилучені у ОСОБА_1 тютюнові вироби - 8 пачок цигарок без акцизних марок «Rothmans» підлягають відповідно до ст. 29 КУпАП конфіскації.
На підставі Розпорядження Кабінету Міністрів України «Про передачу майна для потреб Збройних сил» від 26.02.2022 №186-р, конфісковане майно підлягає передачі для потреб Збройних Сил.
Що стосується однієї пачки цигарок (яку було продано) та виручки за неї у розмірі 75 грн, яка відповіднодо санкціїч.1ст.156КУпАП повиннабути конфіскованою,то судпозбавлений можливостівирішити їхдолю,через порушенняпрацівниками поліціїчинного законодавствав частиніоформлення матеріалівпро адміністративніправопорушення,а саме:не збережено1пачкуцигарок без акцизних марок «Rothmans» та виручки за неї, у зв`язку з чим на вказане суд має відреагувати окремою постановою.
Враховуючи, що зазначені у даній постанові факти можуть свідчити про торгівлю тютюновими виробами на території суб`єкта господарювання із порушенням встановленого законом порядку вважаю за необхідне про вказане повідомити ГУ ДПС у Чернігівській області.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст, 7, 247, 251, 280 КУпАП, суд,
ПОСТАНОВИВ:
Провадження в справі про адміністративне правопорушення щодо ОСОБА_1 , про притягнення її до адміністративної відповідальності - закрити у зв`язку з відсутністю в її діях складу адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 156 КУпАП.
Вилучені у відповідності до протоколу про адміністративне правопорушення ВАВ № 049277 у ОСОБА_1 тютюнові вироби - 8 пачок цигарок без акцизних марок «Rothmans», які зберігаються у відповідності до розписки у магазині за адресою: АДРЕСА_3 , - конфіскувати.
Конфісковане майно передати для потреб Збройних Сил України.
Копію постанови направити ГУ ДПС у Чернігівській області для відома.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку її оскарження.
На постанову може бути подана апеляційна скарга до Чернігівського апеляційного суду через Борзнянський районний суд протягом 10 днів з дня винесення постанови.
Строк пред`явлення до виконання три місяці.
Суддя Ріхтер В.В.
Суд | Борзнянський районний суд Чернігівської області |
Дата ухвалення рішення | 26.02.2025 |
Оприлюднено | 27.02.2025 |
Номер документу | 125417947 |
Судочинство | Адмінправопорушення |
Категорія | Адміністративні правопорушення в галузі торгівлі, громадського харчування, сфері послуг, в галузі фінансів і підприємницькій діяльності Порушення правил торгівлі пивом, алкогольними, слабоалкогольними напоями, тютюновими виробами, електронними сигаретами та рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, пристроями для споживання тютюнових виробів без їх згоряння |
Адмінправопорушення
Борзнянський районний суд Чернігівської області
Ріхтер В. В.
Адмінправопорушення
Борзнянський районний суд Чернігівської області
Ріхтер В. В.
Адмінправопорушення
Борзнянський районний суд Чернігівської області
Ріхтер В. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні