ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 лютого 2025 р.Справа № 440/5759/24Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Спаскіна О.А.,
Суддів: Любчич Л.В. , Присяжнюк О.В. ,
за участю секретаря судового засідання Труфанової К.М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Полтавській області на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 20.11.2024, головуючий суддя І інстанції: Н.Ю. Алєксєєва, вул. Пушкарівська, 9/26, м. Полтава, 36039, повний текст складено 25.11.24 року по справі № 440/5759/24
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ОІЛ СХІД РІТЕЙЛ"
до Головного управління ДПС у Полтавській області
про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,
ВСТАНОВИВ:
Позивач Товариство з обмеженою відповідальністю "ОІЛ СХІД РІТЕЙЛ" звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Полтавській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Полтавській області (далі ГУ ДПС у Полтавській області, відповідач) від 07.02.2024 №00017450705 про застосування штрафних (фінансових) санкцій в сумі 787537,10 грн та податкового повідомлення-рішення ГУ ДП С у Полтавській області від 07.02.2024 №00017440705 про застосування штрафних (фінансових) санкцій в сумі 2040,00 грн.
В обґрунтування позовних вимог ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ОІЛ СХІД РІТЕЙЛ» (далі ТОВ «ОІЛ СХІД РІТЕЙЛ», позивач) вказало про безпідставність висновку відповідача про порушення ТОВ «ОІЛ СХІД РІТЕЙЛ» положень пункту 12 статті 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.1995 №265/95-ВР (далі Закон №265/95) в частині незабезпечення ведення обліку товарних запасів ТОВ «ОІЛ СХІД РІТЕЙЛ» за місцем реалізації (АЗС, Одеська область, м. Одеса, вул. Головатого отамана, 151), адже Наказом Міністерства палива та енергетики України, Міністерства економіки України, Міністерства транспорту та зв`язку України, Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 20.05.2008 №281/171/578/155 затверджена Інструкція про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, яка встановлює єдиний порядок організації та виконання робіт, пов`язаних з прийманням, транспортуванням, зберіганням, відпуском та обліком товарної нафти і нафтопродуктів.
Вимоги цієї Інструкції є обов`язковими для всіх суб`єктів господарювання (підприємств, установ, організацій та фізичних осіб - підприємців), що займаються хоча б одним з таких видів економічної діяльності, як закупівля, транспортування, зберігання і реалізація нафти і нафтопродуктів на території України.
Разом з тим, Інструкція №281/171/578/155, встановлюючи обов`язок суб`єкта господарювання вести передбачені нею форми обліку нафтопродуктів, регулює оперативний контроль підприємства за обігом нафтопродуктів. В акті перевірки не зазначено, а в ході проведення перевірки не встановлено про відсутність чи недоліки в оформленні передбачених Інструкцією документів (журналів обліку, змінних звітів), що виключає застосування до суб`єкта господарювання штрафних санкцій, передбачених статтею 20 Закону України «Про застосування РРО у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг».
Також в ході проведення перевірки не досліджувалось і не встановлено порушень ведення бухгалтерського за Законом України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» та податкового обліку ТОВ «ОІЛ СХІД РІТЕЙЛ», а навпаки підтверджене використання за місцем реалізації - АЗС, Одеська область, м. Одеса, вул. Головатого отамана, 151 опломбованого, зареєстрованого у встановленому законодавством порядку реєстратора розрахункових операцій, переведеного у фіскальний режим.
Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 20.11.2024 року адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ОІЛ СХІД РІТЕЙЛ" до Головного управління ДПС у Полтавській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень задоволено.
Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Полтавській області від 07.02.2024 №00017450705.
Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Полтавській області від 07.02.2024 №00017440705.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ОІЛ СХІД РІТЕЙЛ" судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 11843,65 грн. (одинадцять тисяч вісімсот сорок три гривні шістдесят п`ять копійок).
Відповідач, не погодившись з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати вказане рішення та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги відповідач посилається на порушення судом першої інстанції при прийнятті рішення норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного, на його думку, вирішення спору судом першої інстанції.
Так в апеляційній скарзі скаржник посилається на те, що відповідно до наказу Головного управління ДПС в Одеській області від 22.12.2023 № 10926-п та направлень на проведення перевірки від 26.12.2023 № 21740, № 21739 працівниками ГУ ДПС в Одеській області в період з 27.12.2023 по 04.01.2024 проведено фактичну перевірку АЗС з магазином ТОВ «ОІЛ СХІД РІТЕЙЛ», код ЄДРПОУ 44763172 за адресою м. Одеса, вул. Отамана Головатого, 151.
За результатами фактичної перевірки складено акт перевірки від 04.01,2024 № 344/16/15/РРО/44763172 та встановлені порушення п. 11, 12 ст. 3 Закону України „Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг від 06.07.1995 №265/95-ВР із змінами і доповненнями (далі - Закон №265/95-ВР), та пп. 16.1.12, п. 16.1, ст. 16, п. 85.2, ст. 85 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI (далі ПКУ) зокрема: - встановлено проведення розрахункових операцій через РРО № 3001083992 без використання режиму програмування: не забезпечено програмування обліку кількості підакцизних товарів (чек від 27.12.2023); - встановлено порушення порядку ведення обліку товаро-матеріальних цінностей за місцем реалізації м. Одеса, вул. Отамана Головатого, 151 у встановленому порядку на загальну суму 782 437,10 грн (бензин А-95 3743 л за ціною 41,98 грн/л, бензин А-95 - 1278 л за ціною 48,98 грн/л, паливо дизельне ДП 3 Євро5 ВО 6914 л за ціною 47,98 грн/л та газ нафтовий скраплений 7835 л за ціною 29,48 грн/л); - не надання посадовим (службовим) особам контролюючого органу у повному обсязі всіх документів, що належать або пов`язані з предметом перевірки.
Встановлені в ході перевірки порушення були відображені в акті фактичної перевірки (від 04.01.2024 № 344/16/15/РРО/44763172). За результатами розгляду матеріалів перевірки, відповідно до норм ст. 20 Закону №265/95-ВР, та п. 121.1 ст. 121 ПКУ до платника податків застосовано штрафні фінансові санкції, а саме: 782437,10 грн. - 100% за неведення у порядку встановленому законодавством, обліку товарних запасів, здійснення продажу лише тих товарів, що відображені в такому обліку за перевіряємий період (податкове повідомлення рішення від 07.02.2024 № 00017450705). Крім того, застосовано 2040 грн. - за ненадання посадовим особам контролюючого органу у повному обсязі всіх документів, що пов`язані з предметом перевірки (податкове повідомлення рішення від 07.02.2024 № 00017440705).
Вказує, що пунктом 12 статті 3 Закону № 265/95-ВР визначено, що суб`єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для виконання платіжної операції зобов`язані вести в порядку, встановленому законодавством, облік товарних запасів, здійснювати продаж лише тих товарів, що відображені в такому обліку. Порядок та форма обліку товарних запасів для фізичних осіб - підприємців, у тому числі платників єдиного податку, встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. При цьому суб`єкт господарювання зобов`язаний надати контролюючим органам на початок проведення перевірки документи (у паперовій або електронній формі), що підтверджують облік та походження товарних запасів (зокрема, але не виключно, документи щодо інвентаризації товарних запасів, документи про отримання товарів від інших суб`єктів господарювання та/або документи на внутрішнє переміщення товарів), які на момент перевірки знаходяться у місці продажу (господарському об`єкті). Згідно ст. 20 Закону № 265/95-ВР до суб`єктів господарювання, що здійснюють реалізацію товарів, які не обліковані у встановленому порядку, та/або не надали під час проведення перевірки документи, які підтверджують облік товарів, що знаходяться у місці продажу (господарському об`єкті), за рішенням контролюючих органів застосовується фінансова санкція у розмірі вартості таких товарів, які не обліковані у встановленому порядку, за цінами реалізації, але не менше десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Такі вимоги не поширюються на фізичних осіб - підприємців, які є платниками єдиного податку та не зареєстровані платниками податку на додану вартість (крім тих, які здійснюють діяльність з реалізації технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, а також лікарських засобів та виробів медичного призначення, ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння).
Апелянт стверджує, що ненадання під час проведення перевірки документів, які підтверджують облік товарів, що знаходяться у місці продажу визначено самостійною підставою для застосування штрафної санкції. При цьому, зазначеним Законом було уведено обов`язок суб`єктів господарювання надавати контролюючим органам на початок проведення перевірки документи, що підтверджують облік та походження товарних запасів. Зміни до Закону № 265/95-ВР передбачають розширене коло обов`язків суб`єкта господарювання та збільшену кількість підстав, за яких може бути накладено відповідальність.
Позивач скористався своїм правом та надав до Другого апеляційного адміністративного суду відзив на апеляційну скаргу відповідача, в якому зазначає, що відповідачем ніяким чином не обґрунтовується в чому полягає неправильне застосування норм матеріального права в даних правовідносинах.
Відповідачем ні в ході розгляду справи, ні в апеляційній скарзі не заперечується факт надання документів, що підтверджують походження та облік товарних запасів на АЗС. Доказів на підтвердження обставин щодо начебто ненадання документів апеляційна скарга не містить.
Фактично доводи апеляційної скарги зводяться до цитування Акта фактичної перевірки. При цьому, жодних доказів на підтвердження висновків Акта фактичної перевірки апеляційна скарга не містить. Як не містить жодного посилання і на матеріали фактичної перевірки, в тому числі додатки до Акта фактичної перевірки. Апеляційною скаргою не наведено аргументів та мотивів щодо невідповідності вимогам законодавства документам, наданим ТОВ «ОІЛ СХІД РІТЕЙЛ» як в ході фактичної перевірки так і при розгляді справи судом. Апеляційна скарга за своїм змістом є формальною та такою, що не спростовує висновки суду першої інстанції.
Відповідно до ч. 4 ст. 229 КАС України, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши доводи апеляційної скарги, рішення суду першої інстанції, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено у суді апеляційної інстанції, що ТОВ «ОІЛ СХІД РІТЕЙЛ» зареєстроване в ЄДРПОУ 15.07.2022 номер запису 1002241020000100742 за ідентифікаційним кодом юридичної особи - 44763172. З 18.07.2022 перебуває на обліку в якості платника податків. Основним видом економічної діяльності є: 47.30 роздрібна торгівля пальним /а.с.76-78/.
Господарська діяльність ТОВ «ОІЛ СХІД РІТЕЙЛ» здійснюється на автозаправних станціях, зокрема на АЗС, що знаходиться за адресою: Одеська область, м. Одеса, вулиця Головатого отамана, будинок 151.
ГУ ДПС в Одеській області 27.12.2023, відповідно до підпунктів 19-1.1.4, 19-1.1.18 пункту 19-1.1 статті 19-1, статті 20, підпункту 75.1.3 пункту 75.1 статті 75, підпункту 80.2.2 пункту 80.2 статті 80, підпункту 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України, у зв`язку з наявною податковою інформацією, отриманою в рамках проведеного аналізу, а саме згідно бази даних СОД РРО у грудні 2023 при реалізації пального, відсутня у відповідній графі почекових даних РРО/ПРРО інформація про код УКТЗЕД, на підставі наказу ГУ ДПС в Одеській області від 22.12.2023 №10926-п /а.с.109/ та направлень від 26.12.2023 №21739, №21740 /а.с.109 зворот/ з метою здійснення контрою щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) в період з 15.07.2022 по дату закінчення фактичної перевірки, проведена фактична перевірка ТОВ «ОІЛ СХІД РІТЕЙЛ», тривалістю 10 днів, за місцем фактичного провадження діяльності за адресою: Одеська область, м. Одеса, вулиця Головатого отамана, будинок 151.
Результати перевірки оформлені актом від 04.01.2024 №344/15/16/РРО/44763172, згідно висновку якого встановлено порушення: пунктів 11, 12 статті 3 Закону №265/95 не забезпечено програмування обліку кількості підакцизних товарів та не забезпечено ведення обліку, в порядку встановленому законодавством, обліку товарно-матеріальних запасів за місцем їх реалізації та здійснення продажу лише тих товарів, що відображені в такому обліку /а.с.14-17/.
На підставі акту перевірки від 04.01.2024 №344/15/16/РРО/44763172 ГУ ДПС у Полтавській області прийняті податкові повідомлення-рішення від 07.02.2024 №00017450705 про застосування штрафних (фінансових) санкцій в сумі 787537,10 грн та від 07.02.2024 №00017440705 про застосування штрафних (фінансових) санкцій в сумі 2040,00 грн /а.с.64-67/.
ТОВ «ОІЛ СХІД РІТЕЙЛ» із податковими повідомленнями-рішеннями від 07.02.2024 №00017450705, №00017440705 не погодилось, звернулось до суду із позовом про їх оскарження.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції дійшов висновку про безпідставність твердження відповідача про неведення ТОВ «ОІЛ СХІД РІТЕЙЛ» обліку товарно-матеріальних цінностей в місці їх реалізації та про ненадання в ході проведення перевірки документів, пов`язаних з виконанням податкового обов`язку позивача тож відповідно, податкові повідомлення-рішення ГУ ДПС у Полтавській області від 07.02.2024 №00017450705 про застосування штрафних (фінансових) санкцій в сумі 787537,10 грн та від 07.02.2024 №00017440705 про застосування штрафних (фінансових) санкцій в сумі 2040,00 грн є безпідставними, протиправними та такими, що підлягають скасуванню.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про задоволення позову з наступних підстав.
Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Спеціальним законом з питань оподаткування, який установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплату пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків і визначає заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу є ПК України.
Контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, за пунктами 19-1.1.4, 19-1.1.8 пункту 19-1.1 статті 19-1 ПК України, здійснюють контроль за встановленими законом строками проведення розрахунків в іноземній валюті, за додержанням порядку приймання готівки для виконання платіжних операцій (крім приймання готівки банками), за дотриманням суб`єктами господарювання установлених законодавством обов`язкових вимог щодо забезпечення можливості розрахунків за товари (послуги) з використанням електронних платіжних засобів, порядку проведення готівкових розрахунків за товари (послуги), проведення розрахункових операцій, а також за наявністю ліцензій на провадження видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню відповідно до закону, наявністю торгових патентів; забезпечують достовірність та повноту обліку платників податків та платників єдиного внеску, об`єктів оподаткування та об`єктів, пов`язаних з оподаткуванням.
Контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення (підпункт 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 ПК України).
Пунктом 75.1 статті 75 ПК України визначено, що контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Фактичною, відповідно до положень пп. 75.1.3 п. 75.1 ст.75 ПК України, вважається перевірка, що здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об`єктів права власності такого платника. Така перевірка здійснюється контролюючим органом щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).
Порядок проведення фактичної перевірки визначає стаття 80 ПК України.
Згідно з пунктом 80.1 статті 80 ПК України фактична перевірка здійснюється без попередження платника податків (особи).
Відповідно до підпункту 80.2.2 пункту 80.2 статті 80 ПК України фактична перевірка може проводитися на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, оформленого наказом, копія якого вручається платнику податків або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції під розписку до початку проведення такої перевірки, та за наявності хоча б однієї з таких підстав: у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації від державних органів або органів місцевого самоврядування, яка свідчить про можливі порушення платником податків законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи, зокрема, щодо здійснення платниками податків розрахункових операцій, у тому числі із забезпеченням можливості проведення розрахунків за товари (послуги) з використанням електронних платіжних засобів, ведення касових операцій, наявності патентів, ліцензій та інших документів, контроль за наявністю яких покладено на контролюючі органи, виробництва та обігу підакцизних товарів.
Пунктом 80.5 статті 80 ПК України встановлено, що допуск посадових осіб контролюючих органів до проведення фактичної перевірки здійснюється згідно зі статтею 81 цього Кодексу.
Під час проведення перевірок, відповідно до п.81.3 ст.81 ПК України, посадові (службові) особи органів державної служби повинні діяти у межах повноважень, визначених ПК України.
Положеннями підпункту 16.1.12 пункту 16.1 статті 16 ПК України визначено, платник податків зобов`язаний забезпечувати збереження документів, пов`язаних з виконанням податкового обов`язку, протягом строків, установлених цим Кодексом.
У пункті 86.1 статті 86 ПК України зазначено, що результати перевірок (крім камеральних та електронних перевірок) оформлюються у формі акта або довідки, які підписуються посадовими особами контролюючого органу та платниками податків або їх законними представниками (у разі наявності). У разі встановлення під час перевірки порушень складається акт. Якщо такі порушення відсутні, складається довідка.
Також пунктом 86.8 статті 86 Податкового кодексу України встановлено, що податкове повідомлення-рішення приймається керівником контролюючого органу (його заступником) протягом десяти робочих днів з дня, наступного за днем вручення платнику податків акта перевірки у порядку, передбаченому статтею 58 цього Кодексу, для надсилання (вручення) податкових повідомлень-рішень (за результатами фактичної перевірки з дня реєстрації (надходження) акта такої перевірки до контролюючого органу за основним місцем обліку платника податків), а за наявності заперечень посадових осіб платника податків до акта перевірки приймається з урахуванням висновку про результати розгляду заперечень до акта перевірки протягом трьох робочих днів, наступних за днем розгляду заперечень і надання (надсилання) письмової відповіді платнику податків.
Правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій та програмних реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг визначає Закон України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР (далі - Закон № 265/95-ВР).
Дія цього закону поширюється на усіх суб`єктів господарювання, їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) суб`єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі.
Положеннями пунктів 11, 12 статті 3 Закону №265/95 визначено, суб`єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для виконання платіжної операції зобов`язані: проводити розрахункові операції через реєстратори розрахункових операцій та/або через програмні реєстратори розрахункових операцій для підакцизних товарів з використанням режиму програмування із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД, найменування товарів, цін товарів та обліку їх кількості, а також із зазначенням цифрового значення штрихового коду марки акцизного податку (серія та номер) при роздрібній торгівлі алкогольними напоями; вести в порядку, встановленому законодавством, облік товарних запасів, здійснювати продаж лише тих товарів, що відображені в такому обліку. Порядок та форма обліку товарних запасів для фізичних осіб - підприємців, у тому числі платників єдиного податку, встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. При цьому суб`єкт господарювання зобов`язаний надати контролюючим органам на початок проведення перевірки документи (у паперовій або електронній формі), що підтверджують облік та походження товарних запасів (зокрема, але не виключно, документи щодо інвентаризації товарних запасів, документи про отримання товарів від інших суб`єктів господарювання та/або документи на внутрішнє переміщення товарів), які на момент перевірки знаходяться у місці продажу (господарському об`єкті).
Відповідно до ст. 20 Закону № 265/95-ВР до суб`єктів господарювання, що здійснюють реалізацію товарів, які не обліковані у встановленому порядку, та/або не надали під час проведення перевірки документи, які підтверджують облік товарів, що знаходяться у місці продажу (господарському об`єкті), за рішенням контролюючих органів застосовується фінансова санкція у розмірі вартості таких товарів, які не обліковані у встановленому порядку, за цінами реалізації, але не менше десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
З аналізу наведеної норми вбачається, що відповідальність суб`єктів господарювання передбачена не тільки за реалізацію не облікованих товарів, а і за ненадання документів, які підтверджують облік товарів.
Тобто, ненадання під час проведення перевірки документів, які підтверджують облік товарів, що знаходяться у місці продажу, визначено самостійною підставою для застосування штрафної санкції.
При цьому зазначеним Законом уведено обов`язок суб`єктів господарювання надавати контролюючим органам на початок проведення перевірки документи, що підтверджують облік та походження товарних запасів.
Аналогічні висновки містять постанови Верховного Суду від 11 січня 2024 року у справі №420/12275/22, від 27 серпня 2024 року у справі № 300/2879/22.
Наказом Міністерства палива та енергетики України, Міністерства економіки України, Міністерства транспорту та зв`язку України, Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 20.05.2008 №281/171/578/155 затверджено Інструкцію про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, яка встановлює єдиний порядок організації та виконання робіт, пов`язаних з прийманням, транспортуванням, зберіганням, відпуском та обліком товарної нафти і нафтопродуктів (далі - Інструкція Інструкція № 281/171/578/155).
Вимоги цієї Інструкції є обов`язковими для всіх суб`єктів господарювання (підприємств, установ, організацій та фізичних осіб - підприємців), що займаються хоча б одним з таких видів економічної діяльності, як закупівля, транспортування, зберігання і реалізація нафти і нафтопродуктів на території України (далі - підприємства).
Відповідно до підпунктів 10.2.1, 10.2.10 пункту 10.2 Інструкції №281 приймання нафтопродуктів, що надійшли автомобільним транспортом від постачальників, здійснюється працівниками АЗС за марками та видами (дизельне паливо залежно від масової частки сірки) за даними ТТН у разі наявності паспорта якості та копії сертифіката відповідності. На підставі ТТН та акта приймання (у разі його наявності) оператор АЗС має оприбуткувати прийнятий нафтопродукт за марками та видами (дизельне паливо залежно від масової частки сірки), тобто зробити необхідні записи в журналі обліку надходження нафтопродуктів на АЗС за формою №13-НП. Дані про оприбутковані нафтопродукти заносяться до змінного звіту АЗС за формою №17-НП.
Відповідно до підпункту 10.3.1.3 пункту 10.3 Інструкції №281 облік реалізації нафтопродуктів ведеться через зареєстрований, опломбований у встановленому порядку та переведений до фіскального режиму роботи РРО з роздрукуванням відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових ,і операцій кожною АЗС, яка здійснює розрахунки із споживачами готівкою. Відпуск нафтопродуктів за готівку відображається у Змінному звіті АЗС за формою №17-НП.
Відповідно до пп. 10.4.1 п. 10.4 розділу 10 Інструкції № 281/171/578/155 на АЗС здійснюється оперативне кількісне контролювання, результати якого використовуються для ведення обліку, звіряння кількості отриманих і відпущених нафтопродуктів. Кількісний облік нафтопродуктів на АЗС здійснюється за формою змінного звіту АЗС № 17- НП. Під час приймання-передавання зміни оператори АЗС: визначають залишки нафтопродуктів на кінець зміни з урахуванням залишків на початок зміни (цей залишок переноситься з графи обліковий залишок попередньої зміни), надходження нафтопродуктів за зміну, які підтверджено відповідними документами, та кількості відпущених за зміну нафтопродуктів за сумарними показниками лічильників усіх ПРК, ОРК (обліковий залишок); вимірюють загальний рівень нафтопродуктів і рівень підтоварної води в кожному резервуарі та за результатами вимірювань визначають об`єм нафтопродуктів (фактичний залишок); роздруковують на РРО фіскальний звітний чек і визначають обсяг виконаних розрахункових операцій, що заносяться до фіскальної пам`яті; передають залишок готівки; перевіряють наявність та фіксацію у місцях, передбачених експлуатаційним документом, свинцевих пломб з відбитком повірочного тавра та відповідність відбитку цих тавр у формулярах на ПРК, ОРК.
У разі встановлення розбіжності фактичної і облікової кількості нафтопродуктів у резервуарі в границях відносної похибки методу вимірювання маси згідно з ГОСТ 26976 зміна передається і приймається за обліковим залишком нафтопродукту. Перевищення фактичного залишку на кінець зміни над обліковим залишком на кінець зміни понад допустиме граничне відхилення фіксується у змінному звіті. У разі перевищення розбіжності фактичної і облікової кількості нафтопродуктів у резервуарі понад зазначених норм керівництво повинно вжити заходів щодо проведення позачергової інвентаризації. До встановлення обставин перевищення фактичного залишку на кінець зміни над обліковим залишком на кінець зміни понад допустиме граничне відхилення обліковий залишок не корегується.
Після завершення зміни оператором АЗС складається змінний звіт АЗС за формою №17-НП у двох примірниках, з яких один з доданими ТТН здається до бухгалтерської служби, а другий - залишається на АЗС (підпункт 10.4.3).
Фактичні залишки нафтопродуктів на АЗС мають відповідати обліковим залишкам надходження нафтопродуктів за певний проміжок часу, що підтверджені відповідними документами (ТТН), змінного звіту АЗС за формою №17-НП, за вирахуванням кількості відпущених нафтопродуктів за сумарними показниками лічильників паливно-роздавальних колонок. Обсяг реалізації нафтопродуктів, що фіксується лічильником сумарного обліку паливно-роздавальних колонок за певний проміжок часу, має збігатися з обсягом реалізації, відображеним у звітних документах касових апаратів за всіма формами оплати за цей самий проміжок часу.
На підставі товарно-транспортних накладних та акта приймання (у разі його наявності) оператор АЗС має оприбуткувати прийнятий нафтопродукт за марками та видами (дизельне паливо залежно від масової частки сірки), тобто зробити необхідні записи в журналі обліку надходження нафтопродуктів на АЗС за формою № 13-НП. Дані про оприбутковані нафтопродукти заносяться до змінного звіту АЗС за формою № 17-НП.
Згідно з підпунктом 10.3.1.3 пункту 10.3 Інструкції №281 облік реалізації нафтопродуктів ведеться через зареєстрований, опломбований у встановленому порядку та переведений до фіскального режиму роботи РРО з роздрукуванням відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій кожною АЗС, яка здійснює розрахунки із споживачами готівкою. Відпуск нафтопродуктів за готівку відображається у змінному звіті АЗС за формою № 17-НП.
Пунктом 16.1 Інструкції №281 передбачено, що матеріально відповідальні особи АЗС ведуть облік руху нафтопродуктів за марками і видами (для дизельного палива в залежності від масової частки сірки) нафтопродуктів у змінному звіті за формою № 17- НП, який складається у двох примірниках.
Перший примірник разом з первинними документами здається до бухгалтерської служби, а другий - залишається у матеріально відповідальної особи.
Відповідно до пункту 16.2 Інструкції №281 бухгалтерські служби підприємств перевіряють та приймають змінні звіти з доданими до них первинними документами (ТТН, талони, відомості встановленої форми, супровідні відомості за інкасацією готівки та інші), перевіряють правильність перенесення показників лічильників ПРК, ОРК з попередньої зміни, звіти про обсяг реалізації і форми оплати за РРО, визначення фактичних залишків нафтопродуктів у резервуарах АЗС за результатами вимірювання, відображених у формі № 17-НП, та надходження готівки. Зроблені під час перевірки змінних звітів виправлення засвідчуються підписами операторів АЗС, керівника АЗС та головного бухгалтера або за його дорученням іншим працівником бухгалтерської служби підприємства.
Підставою для проведення фактичної перевірки в Наказі №10926-п від 22.12.2023, із посиланням на положення підпункту 80.2.2 пункту 80.2 статті 80 ПК України, визначено наявність податкової інформації, отриманої в рамках проведеного аналізу, а саме: згідно бази даних СОД РРО у грудні 2023 року при реалізації пального, відсутня у відповідній графі почекових даних РРО/ПРРО інформація про код УКТ ЗЕД.
В зв`язку з чим вирішено провести фактичну перевірку з метою здійснення контролю щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору.
Як встановлено матеріалами справи, ТОВ «ОІЛ СХІД РІТЕЙЛ» допустило представників ГУ ДПС у Одеській області до проведення перевірки.
В наказі про проведення перевірки зазначені дата видачі, найменування контролюючого органу, найменування та реквізити суб`єкта, адреса об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (фактична перевірка), підстави для проведення перевірки, визначені ПКУ, дата початку і тривалість перевірки, період діяльності, який буде перевірятися.
Судовим розглядом встановлено, що ТОВ «ОІЛ СХІД РІТЕЙЛ» 27.12.2023 року на АЗС за адресою: Одеська область, м. Одеса, вул. Отамана Головатого, 151 надійшло пальне, а саме: Бензин автомобільний А-95-Євро5-Е0 в кількості 3743 літрів; Бензин автомобільний А-95-Євро5-Е0 в кількості 1278 літрів; Паливо дизельне ДП-3-Євро5-В0 в кількості 6914 літрів; Газ скраплений в кількості 7835 літрів.
Контролюючим органом зроблено висновок про порушення обліку вказаного пального, що надійшло саме 27.12.2023 на загальну суму 782 437,10 грн: бензин А-95 біо 3743 л за ціною 41,98 грн, бензин А-95 1278 л за цінною 48,98 грн, паливо дизельне ДП-3-Євро5-В0 6914 л за ціною 47,98 грн, газ нафтовий скраплений 7835 л за ціною 29,48 грн.
ТOB «ОІЛ СХІД РІТЕЙЛ» за вимогами Інструкції №281 та Інструкції №332 обліковані товарно-матеріальні цінності, в тому числі пальне, що надійшли на господарську одиницю: Одеська область, м. Одеса, вул. Отамана Головатого, 151 забезпечується ведення журналів та форм, а саме: при надходженні нафтопродуктів та ГВС на АЗС, на підставі товарно-транспортних накладних, акта приймання-передачі, паспорта якості чи сертифіката відповідності (пункт 10.2.1 Інструкції №281) здійснюються необхідні записи в журналах про їх надходження, а інформація про рух нафтопродуктів зносяться до форми 17-НПта 14-ГС.
Облік реалізації нафтопродуктів ТOB «ОІЛ СХІД РІТЕЙЛ» ведеться через зареєстрований, опломбований у встановленому порядку та переведений до фіскального режиму роботи РРО з роздрукуванням відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій кожною АЗС, яка здійснює розрахунки із споживачами готівкою. Відпуск нафтопродуктів за готівку відображається у змінному звіті АЗС за формою № 17-НП.
Позивач наполягає на обставинах надання в ході проведення перевірки товарно-транспортних накладних, що підтверджують надходження вищезазначеного пального на АЗС, на підставі яких у відповідності до вимог Інструкції №281 та Інструкції №332 зроблені відповідні записи в журнали обліку надходження нафтопродуктів та газу скрапленого, і змінні звіти за формою №17-НП та №14-ГС зі зробленими в них відповідними записами про оприбуткування пального при його надходженні та облік його руху при його реалізації, копії яких також надавались в рамках фактичної перевірки.
Інформація про вид та кількість пального, що надійшло 27.12.2023, у відповідності до вимог Інструкції №281 та Інструкції №332, внесена до РРО, що підтверджується Х-звітом за 27.12.2023.
Слід зауважити, що в акті фактичної перевірки не встановлено розбіжностей в кількості пального при здійсненні зняття фактичних залишків та згідно облікових даних АЗС. Посилання на виявлення надлишків та/або нестачі пального при знятті фактичних залишків у порівнянні з обліковими даними АЗС в акті фактичної перевірки також не міститься.
Колегія суддів враховує, що судом першої інстанції досліджене питання наявності в ТOB «ОІЛ СХІД РІТЕЙЛ» всіх первинних бухгалтерських документів, оформлених за реалізації господарських операцій по придбанню пального, що надійшло саме 27.12.2023 на АЗС за адресою: Одеська область, м. Одеса, вул. Отамана Головатого, 151, на загальну суму 782 437,10 грн: бензин А-95 біо 3743 л за ціною 41,98 грн, бензин А-95 1278 л за цінною 48,98 грн, паливо дизельне ДП-3-Євро5-В0 6914 л за ціною 47,98 грн, газ нафтовий скраплений 7835 л за ціною 29,48 грн.
Отримання ТОВ «ОІЛ СХІД РІТЕЙЛ» нафтопродуктів оформлене договорами від 05.10.2023 №582/01/23, від01.11.2023 №011123-4, видатковими накладними, товарно-транспортними накладними, відображене в бухгалтерському та податковому обліку позивача.
Натомість, ГУ ДПС у Полтавській області стверджує про неведення ТОВ «ОІЛ СХІД РІТЕЙЛ» в порядку, встановленому законодавством, обліку товарних запасів, які на момент перевірки знаходяться у місці продажу (господарському об`єкті), чим порушені вимоги пункту 12 статті 3 Закону №265/95.
Однак, колегія суддів зазначає, що ні в акті перевірки від 04.01.2024 №344/16/15/РРО/44763172, ні в ході розгляду справи, відповідачем не вказано відсутність яких саме документів необхідних для належного обліку товарно-матеріальних цінностей - нафтопродуктів на АЗС встановлено ГУ ДПС у Одеській області, не вказано які саме документи не були надані в ході проведення перевірки чи на запит контролюючого органу, чи які саме були відсутні в позивача.
Отже, відповідачем не наведено про встановлення на АЗС позивача товарно-матеріальних цінностей, облік яких не здійснений ТОВ «ОІЛ СХІД РІТЕЙЛ» у встановленому законодавством порядку.
Таким чином, колегія суддів поділяє висновок суду першої інстанції про безпідставність твердження відповідача про неведення ТОВ «ОІЛ СХІД РІТЕЙЛ» обліку товарно-матеріальних цінностей в місці їх реалізації та про ненадання в ході проведення перевірки документів, пов`язаних з виконанням податкового обов`язку позивача.
Відтак, враховуючи викладене, дослідивши матеріали справи, аналізуючи наведені норми права, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що податкові повідомлення-рішення ГУ ДПС у Полтавській області від 07.02.2024 №00017450705 про застосування штрафних (фінансових) санкцій в сумі 787537,10 грн та від 07.02.2024 №00017440705 про застосування штрафних (фінансових) санкцій в сумі 2040,00 грн є безпідставними, протиправними та такими, що підлягають скасуванню.
Колегія суддів також враховує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів апелянта), сформовану у справі Серявін та інші проти України (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (RuizTorijav. Spain) № 303-A, пункт 29).
Також згідно з п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про необхідність визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Полтавській області від 07.02.2024 №00017450705 та від 07.02.2024 №00017440705.
Суд першої інстанції належним чином оцінив надані докази і на підставі встановленого, обґрунтовано задовольнив адміністративний позов.
Відповідно до ч. 1 ст. 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Колегія суддів вважає, що рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 20.11.2024 року по справі № 440/5759/24 відповідає вимогам ст. 242 КАС України, а тому відсутні підстави для його скасування та задоволення апеляційних вимог відповідача.
Згідно ч. 1 ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
На підставі викладеного, колегія суддів, погоджуючись з висновками суду першої інстанції, вважає, що суд дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення фактичних обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин сторін норми матеріального та процесуального права.
Доводи апеляційної скарги, з наведених вище підстав, висновків суду не спростовують.
Керуючись ст. ст. 242, 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Полтавській області залишити без задоволення.
Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 20.11.2024 по справі № 440/5759/24 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Головуючий суддя О.А. СпаскінСудді Л.В. Любчич О.В. Присяжнюк Повний текст постанови складено 25.02.2025 року
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.02.2025 |
Оприлюднено | 27.02.2025 |
Номер документу | 125418864 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо грошового обігу та розрахунків, з них |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Спаскін О.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні