Рішення
від 13.01.2025 по справі 367/1093/22
ІРПІНСЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 367/1093/22

Провадження №2/367/693/2025

РІШЕННЯ

Іменем України

13січня2025року Ірпінський міський суд Київської області в складі:

головуючого судді Кухленка Д.С.,

при секретарі Шаповал О.О.,

за участі:

позивача ОСОБА_1 ,

представника відповідача Поліщука А.Р.,

розглянувши усудовому засіданнів містіІрпінь цивільнусправу запозовом ОСОБА_1 доУніверситетудержавноїфіскальної службиУкраїнипро визнання звільнення з роботи незаконним, скасування наказу про звільнення, поновлення на роботі та стягнення середньої заробітної плати за час вимушеного прогулу, -

в с т а н о в и в :

До Ірпінського міського суду Київської області надійшла позовна заява ОСОБА_1 доУніверситету державноїфіскальноїслужбиУкраїни про визнання звільнення з роботи незаконним, скасування наказу про звільнення, поновлення на роботі та стягнення середньої заробітної плати за час вимушеного прогулу.

На обґрунтування вимог позивач зазначає, що з 15.03.2016 працював в Університеті фіскальної служби України, зокрема:15.03.2016 прийнятий на посаду проректора з навчальної та виховної роботи (згідно наказу №44-к від 14.03.2016).

01.06.2016 переведений на посаду проректора з навчальної та методичної роботи (згідно наказу №203-к від 31.05.2016);

01.06.2016 переведений на посаду першого проректора з навчально - методичної та виховної робота (згідно наказу №254-к від 10.05.2017);

01.06.2016 переведений на посаду директора Науково-дослідного інституту фіскальної політики Університету державної фіскальної служби України (згідно наказу №254 - к від 05.05.2021).

Згідно з витягу з наказу Університету державної фіскальної служби України № 25-K від 24.12.2021 наказано ОСОБА_1 , директора Науково- дослідного інституту фіскальної політики 31.12.2021 звільнити з займаної посади у звязку з закінченням строку трудового договору (п.2 ст. 36 КЗпП України).

Згідно з витягом з наказу Університету державної фіскальної служби України №825-к від 24.12.2021, ОСОБА_1 , директора Науково-дослідного інституту фіскальної політики, звільнено з займаної посади 31.12.2021 у зв`язку з закінченням строку трудового договору (п. 2 ст. 36 КЗпП України).

Наказом Університету державної фіскальної служби України №78-к від 25.01.2022 «Про внесення змін до наказу від 24.12.2021 №825-к» внесено зміни до графи 26 наказу від 24.12.2021, де дата «31.12.2021» замінена на «11.01.2022».

17.01.2022, позивач ознайомлено з наказом Університету державної фіскальної служби України №825-к від 24.12.2021 та видано трудову книжку. Також мене ознайомили з наказом №78-к від 25.01.2022 «Про внесення змін до наказу від 24.12.2021 №825-к» та внесено відповідні зміни до трудової книжки.

28.01.2022 р. Розрахунок при звільненні проведено шляхом перерахування коштів на рахунок позивача.

Своє звільнення з посади директора Науково-дослідного інституту фіскальної політики вважаю незаконним, оскільки не укладався строковий трудовий договір, а також порушено процедуру звільнення, що підтверджується наступними обставинами.

Згідно з наказом Університету державної фіскальної служби України №254-к від 05.05.2021, ОСОБА_1 переведено на посаду директора Науково-дослідного інституту фіскальної політики на контрактних умовах. Однак у цьому наказі не вказано строк дії контракту, дата його укладення не зазначена.

У своїй заяві про переведення на посаду директора я висловив лише згоду на переведення, але не на укладення контракту на певний строк. Будь-який строк дії контракту зі мною не погоджувався. Я не був ознайомлений із текстом контракту та не підписував жодного строкового трудового договору.

Про строковий характер трудових відносин я дізнався лише після ознайомлення з витягом з наказу про моє звільнення. Працював на посаді першого проректора з навчально-методичної та виховної роботи згідно з наказом №254-к від 10.05.2017 без укладення строкового трудового договору чи контракту. Переведення на посаду директора я вважав безстроковим.

Ключовим моментом при укладенні строкового трудового договору є узгодження сторонами строку дії. Однак роботодавець жодним чином не погоджував строк зайняття посади директора, тому у спірних правовідносинах відсутнє моє волевиявлення на укладення строкового трудового договору.

Позивач не був ознайомлений із змістом контракту та не підписував його, був позбавлений можливості внести свої зауваження чи оскаржити умови контракту, зокрема в частині строку. У зв`язку з неповідомленням про строковий характер трудових відносин не мав можливості завчасно подати письмову заяву про бажання продовжити трудові відносини чи укласти новий строковий трудовий договір.

Аналіз наказів Університету державної фіскальної служби України №254-к від 05.05.2021 та №825-к від 24.12.2021 свідчить, що фактично 05.05.2021 відбулася зміна безстрокових трудових відносин на строкові в односторонньому порядку з ініціативи відповідача. Умови строку зі мною не узгоджувалися.

Факт відсутності укладеного контракту підтверджується суперечністю в наказах. У наказі №254-к від 05.05.2021 зазначено, що переведено на контрактних умовах, але без дати укладення контракту. У наказі №825-к від 24.12.2021 вказується, що звільнено у зв`язку з закінченням строку трудового договору. Ця суперечність свідчить про те, що фактично такого документа не існує, а відповідач безпідставно стверджує про наявність строкових трудових відносин.

Згідно з ч. 1 ст. 21 КЗпП України, трудовий договір є угодою між працівником і власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом чи фізичною особою. За цією угодою працівник зобов`язується виконувати визначену роботу, а власник або уповноважений орган зобов`язується виплачувати працівникові заробітну плату та забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, відповідно до законодавства про працю, колективним договором та угодою сторін.

Відповідно до ч. 3 ст. 21 КЗпП України, особливою формою трудового договору є контракт, в якому строк дії, права, обов`язки та відповідальність сторін (включаючи матеріальне забезпечення та організацію праці), а також умови розірвання договору, у тому числі дострокового, можуть встановлюватися угодою сторін. Сфера застосування контракту визначається законами України.

Згідно з нормами ст. 23 КЗпП України, трудовий договір може бути:

1. безстроковим, укладеним на невизначений строк;

2. строковим, встановленим за погодженням сторін;

3. укладеним на час виконання певної роботи.

Строковий трудовий договір укладається у випадках, коли трудові відносини не можуть бути встановлені на невизначений строк з урахуванням характеру роботи, терміну її виконання, інтересів працівника та в інших випадках, передбачених законодавчими актами.

Згідно з п. 3 ч. 1 ст. 24 КЗпП України, трудовий договір укладається, як правило, в письмовій формі. Додержання письмової форми є обов`язковим при укладенні контракту.

Таким чином, звільнення позивача згідно з оспорюваним наказом №825-к від 24.12.2021 у зв`язку із закінченням строку трудового договору відповідно до п. 2 ст. 36 КЗпП України є незаконним.

Позивачем в позовній заяві, також зазначається, що, як на підставу звільнення, відповідач у наказі № 825-к від 24.12.2021 посилається на наказ УДФСУ від 31.05.2021 №304-к. Однак із вказаним наказом я не ознайомлений та зміст зазначеного наказу невідомий.

Не ознайомлення позивача із усіма документами, що стосуються звільнення ставить мене у невизначене становище та не дає можливості повною мірою надати свої пояснення в частині підстави звільнення.

Оскільки позивачу не було відомо про строковий характер трудових відносин, я з 22.12.2021 (момент виходу на роботу після хвороби) до 17.01.2022 (момент ознайомлення з наказом про звільнення) фактично продовжував працювати та виконувати свої обов`язки на посаді директора Науково-дослідного інституту фіскальної політики Державної фіскальної служби України, зокрема:

з 11.01.2022 по 17.01.2022 на виконання листа Міністерства фінансів України вх. №14/01-02 від 11.01.2022 організував підготовку Науково-дослідного інституту фіскальної політики Університету державної фіскальної служби України до звітування про виконані у 2021 році наукові теми;

-з 11.01.2022 по 17.01.2022 готував заявки н виконання ННТР у 2023 році (термін подання до 01.02.2022);

-11.01.2022 з метою ознайомлення зробив розсипку листа Міністерства фінансів України на електронні адреси керівників ННТР;

12.012022отримав запрошення від начальника юридичного відділу ДПУ Шакірової А.Ю. запрошення на засідання комісії з реорганізації Університету державної фіскальної служби України;

12.01.2022 о 16 год.58 хв. отримав електронного листа - запрошення та проект протоколу Комісії з реорганізації у якому зазначалось: «Шевчук О.А. - директор НДІФПУДФСУ»;

12.012022, як членом комісії, було підписано протоколи центральної інвентаризаційної комісії;

-з 12.01.2022 по 17.01.2022 мною було підписано обхідні листи звільнених працівників ;

13.01.2022о 11год. 00 хв. провів нараду з керівниками ННТР та вченим секретарем;

14.01.2022о 10 год. 30 хв. приймав участь у роботі комісії з реорганізації Університету державної фіскальної служби України у Міністерстві фінансів України за адресою: м. Київ, вул. Межигірська, 11;

14.01.202317.01.2022лектронною поштою отримав від секретаря комісії Міністерства фінансів України Синявського В.В. запрошення на засідання комісії;

17.01.2022о 14 год. 00 хв. приймав участь у звітуванні керівників перед приймальною комісією Міністерства фінансів України.

Згідно з п. 2 ч. 1 ст. 36 КЗпП України, підставою для припинення трудового договору є закінчення строку (пункти 2 і 3 статті 23), крім випадків, коли трудові відносини фактично тривають і жодна зі сторін не вимагає їх припинення.

З вищевикладеного випливає, що з 11.01.2022 по 17.02.2022 трудові відносини між мною та відповідачем тривали, відповідач без поважних причин, усвідомлюючи продовження фактичних трудових відносин, не надав мені копію наказу про звільнення. На підставі вищезазначеного вважаю наказ Університету державної фіскальної служби України №825-к від 24.12.2021 в частині мого звільнення та наказ Університету державної фіскальної служби України №78-к від 25.01.2022 «Про внесення змін до наказу від 24.12.2021 №825-к» протиправними, а своє звільнення незаконним.

З метою захисту свого порушеного права на працю змушений звернутися з цим позовом до суду.

Згідно з ч. 1 ст. 43 Конституції України, кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Відповідно до ч. 6 ст. 43 Конституції України, громадянам гарантується захист від незаконного звільнення.

Згідно з ч. 1 ст. 235 КЗпП України, у разі звільнення без законної підстави або незаконного переведення на іншу роботу, у тому числі у зв`язку з повідомленням про порушення вимог Закону України "Про запобігання корупції" іншою особою, працівник має бути поновлений на попередній роботі органом, який розглядає трудовий спір.

Відповідно до ч. 2 ст. 235 КЗпП України, при винесенні рішення про поновлення на роботі орган, який розглядає трудовий спір, одночасно приймає рішення про виплату працівникові середнього заробітку за час вимушеного прогулу або різниці в заробітку за час виконання нижче оплачуваної роботи.

Згідно з абзацом 3 п. 2 Порядку обчислення середньої заробітної плати, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.02.1995 №100 (далі - Порядок), у всіх випадках збереження середньої заробітної плати середньомісячна заробітна плата обчислюється виходячи з виплат за останні 2 календарні місяці роботи, що передують події, з якою пов`язана відповідна виплата.

Згідно з довідкою про доходи №67 від 27.01.2022, нарахована заробітна плата за останні два місяці роботи складає: листопад 2021 - 43 212,11 грн; грудень 2021 - 136 230,80 грн. Кількість робочих днів: у листопаді 2021 - 22, у грудні 2021 - 22.

Розмір середньоденної заробітної плати становить 4 078,25 грн (179 442,91 грн / 44 робочих дні).

Орієнтовна сума судових витрат, які я поніс і очікую понести у зв`язку з розглядом справи, становить 20 000 грн. Докази понесених мною судових витрат буде подано суду у строки, встановлені ч. 8 ст. 141 ЦПК України.

Ухвалою Ірпінського міського суду Київської області від 30 травня 2022 року провадження по справі було відкрито, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін. Запропоновано відповідачу подати відзив на позовну заяву, позивачу роз`яснено право подати відповідь на відзив, та відповідачам право на подання заперечень на відповідь на відзив.

У відповідності до частини 8 статті 279 ЦПК України при розгляді справи у порядку спрощеного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, а у випадку розгляду справи з повідомленням (викликом) учасників справи - також заслуховує їх усні пояснення та показання свідків. Судові дебати не проводяться.

Положеннями статті 174 ЦПК України закріплено, що при розгляді справи судом у порядку позовного провадження учасники справи викладають письмово свої вимоги, заперечення, аргументи, пояснення та міркування щодо предмета спору виключно у заявах по суті справи, визначених цим Кодексом.

21.06.2022до судувід відповідача надійшоввідзив напозовну заяву в якомузазначено,що позовну заяву вважає безпідставною та такою що не підлягає задоволенню з наступних підстав. Між Позивачем та Відповідачем існували трудові відносини. Наказом Університету за № 254-к від 05.05.2021 Відповідача було допущено на посаду директора Науково-дослідного інституту фіскальної політики (далі - НДІ ФП) Університету державної фіскальної служби України на контрактних умовах строком з 05.05.2021 до 31.12.2021. Оплата праці здійснювалася згідно з наявним загальним фондом оплати праці. Дану вакантну посаду було заміщено без проведення конкурсу на законних підставах. Строк трудових відносин був вказаний у заяві про прийняття на роботу та контракті, зазначеному в наказі №254 від 05.05.2021 як підстава призначення. Заяву про прийняття на роботу як доказ надати неможливо у зв`язку із знищенням, що підтверджено Актом про пожежу від 08.06.2022.

Відповідно до частини 5 статті 6 Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність», прийняття на роботу наукових працівників здійснюється на конкурсних засадах, крім випадків, передбачених законодавством України.

Водночас, відповідно до абзацу 9 пункту 4 Примірного положення про порядок проведення конкурсу на заміщення вакантних посад державної наукової установи, затвердженого постановою КМУ від 23.05.2018, конкурс не проводиться у разі заміщення вакантних наукових посад на умовах трудового договору, укладеного відповідно до пунктів 2 і 3 частини першої статті 23 Кодексу законів про працю України, або контракту на строк до 6 місяців: керівниками та авторами проекту переможця відповідного конкурсу на виконання фундаментальних та/або прикладних наукових досліджень, наукових (науково-технічних) робіт та/або науково-технічних (експериментальних) розробок за рахунок коштів державного бюджету або інших джерел фінансування, не заборонених законодавством, на період виконання досліджень і розробок, передбачених проектом, в установленому порядку.

Відповідно до ч. 1 ст. 31 Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність», основними посадами наукових працівників наукових установ (їхніх філій, інших відокремлених підрозділів), наукових підрозділів юридичних осіб державної та інших форм власності є: керівник (президент, генеральний директор, генеральний конструктор, директор, начальник).

НДІ ФП є суб`єктом наукової діяльності, спрямованої на одержання нових знань у сфері формування, реалізації державної фінансової політики та її окремих напрямів, пошуку шляхів їхнього впровадження; науково-експертного забезпечення діяльності Державної фіскальної служби України; проведення фундаментальних і прикладних, експертних досліджень, інших видів робіт на договірних засадах для юридичних установ, організацій, підприємств.

У своїй діяльності НДІ ФП керується наказом Міністерства фінансів України від 24.12.2020 року за № 811 «Про затвердження Порядку організації наукових досліджень та науково-технічних розробок у Міністерстві фінансів України, центральних органах виконавчої влади, діяльність яких спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів України, установах, організаціях, що належать до сфери управління Міністерства фінансів України».

Даним нормативно - правовим актом регулюється механізм здійснення наукової і науково-технічної діяльності у Міністерстві фінансів України, центральних органах виконавчої влади, діяльність яких спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів, установах, організаціях, що належать до сфери управління Міністерства фінансів України. Даний порядок чітко вказує на порядок та умови виконання робіт, оскільки регулює повноваження суб`єктів наукової та науково - технічної діяльності, порядок здійснення наукових досліджень та науково- технічних розробок (далі за текстом - ННТР).

Доказом того,що данітрудовий договірукладався начас виконанняпевної роботиє те,що Порядкомчітко регламентується,що роботивиконуються відповіднодо заявкина виконанняННТР (Додаток№1до Порядка),виконання робітпередбачає наявністьТехнічного завданняна ТНТР (додаток №2 до Положення), ННТР передбачають наявність :шторисної вартості ННТР (Додаток № 4 до Порядку), роботи виймаються відповідно до Акту здавання - приймання HTTP.

Міністерство фінансів України, як головний розпорядник бюджетних коштів за КВК 350 «Міністерство фінансів і охорони», направило для врахування в роботі копію тематичного плану науково-технічних робіт на 2021 рік (Додаток 4), що стосується одного календарного року.

Таким чином, виходячи з вищевказаного, беззаперечним є той факт, що трудові відносини були укладені на час виконання конкретних завдань у 2021 році.

Доказом строковості трудових відносин є те, що планування здійснюється виключно в рамках річного плану, який чітко поділений на звітні періоди, а заявки на виконання науково-дослідних та дослідно-конструкторських робіт подаються в межах бюджетного року.

Окрім того, фінансування НДІ ФП відбувається за окремою бюджетною програмою (КПКВК 3501530 наукова і науково-технічна діяльність у сфері фінансової політики) відповідно до паспорта бюджетної програми (який затверджений наказом Міністерства фінансів України від 01.10.2021 № 99), тому є вичерпний перелік напрямів використання бюджетних коштів, зокрема проведення прикладних наукових досліджень та науково-технічних (експериментальних) розробок.

Таким чином, фінансування НДІ ФП відбувається лише з конкретною ціллю, та на конкретні ННТР. Тобто НДІ ФП має цільове фінансування, яке залежить від наявності затверджених в установленому порядку ННТР, тому працівники НДІ ФП, які є науковими працівниками, працюють на строкових умовах, оскільки ННТР мають чітко визначені строки виконання відповідно до поставлених Замовником (Мінфін) завдань.

Таким чином, призначення на посаду директора Науково-дослідного інституту фіскальної політики є таким трудовим договором , що укладається на час виконання певної роботи (пункт 3 частини першої статті 23 Кодексу законів про працю України)* оскільки перед працівником стоїть чіткий перелік завдань (робіт), які він повинен виконати у визначений строк. Більше того, цей строк чітко обумовлений, виділеним державою фінансуванням в розрізі щомісячної оплати праці. Після закінчення фонду оплати, що виділена під фінансування строк трудових відносин автоматично припиняється, працівник за цей строк повинен виконати обумовлену роботу.

Строк трудового договору, якщо він не визначається часом виконання певної роботи, може визначатися згідно з правилами ст. 2411КЗпП.

Позивачу достеменно було відомо про строковість його трудових відносин, що обумовлено чітко визначеним фінансуванням, оскільки це чітко передбачено законодавством. Більше того, підставою наказу за № 254 від 05.05.2021 року окрім заяви Позивача є Контракт. Позивач в супереч норм чинного законодавства свідомо ухилявся від підписання контракту, не зважаючи на те, що контракт був йому надісланий на електронну пошту 24.05.2021 року, Позивач його не підписав та не надав жодних зауважень до його умов. Як доказ надсилаємо скріншот з робочої пошти відділу кадрів.

Підтвердженням того, що Позивач обізнаний про строковість трудових відносин до 31.12.2021 року свідчать наступні докази:

1.24.05.2021 року на робочу пошту Позивачу повторно було надіслано контракт для ознайомлення та підпису.

2.Відповідно до наказу Міністерства фінансів України від 12.10.2021 за № 549 року «Про утворення приймальних комісій замовників наукових досліджень та науково-технічних розробок у 2021 році було утворено приймальні комісії замовників наукових досліджень та науково-технічних розробок у 2021 році серед переліку яких була тема ННТР, по якому Позивач входив до авторського колективу.

3.Відповідно до Наказу Університету Державної фіскальної служби України від 11.11.2021 року за № 1596 «Про затвердження авторських колективів з виконання ННТР НДІ фіскальної політики» Позивач входить до складу авторських колективів, більше того, контроль за виконанням покладено на нього. Тема, над якою Позивач працює: «Шляхи підвищення ефективності контролю за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів в Україні».

4.11.11.2021 року Позивач затверджує Перелік питань, які виносяться на розгляд Вченої ради інституту. Основним питанням є: Про схвалення остаточних (проміжних)звітів про виконання ННТР за бюджетною програмою 3501530 «Наукова і науково- технічна діяльність у сфері фінансової політики».

5.30.12.2021 року Позивач звернувся до лікаря, в результаті чого був відкритий лікарняний листок в КНП «Центр Первинної Медико-санітарної допомоги №2» Дарницького району м. Києва. Про факт хвороби та причини не виходу на роботу Позивач не повідомив Відповідачу.

6.31.12.2021 року було здійснено повний розрахунок з Позивачем, включаючи компенсацію за відпустку, що підтверджується Розрахунковим листом за січень.

Сумнівів щодо обізнаності Позивача про строк виконання своїх обов`язків, а також переліку робіт, які він повинен був виконати немає, оскільки ці умови передбаченні бюджетною програмою 3501530.

Відповідно до ст. 23 КЗпП, допускається укладення строкового трудового договору на період виконання певної роботи.

Умови виконання роботи Позивача чітко регламентуються нормативно-правовими актами, які взагалі не дозволяють укладати трудовий договір на невизначений строк, так як роботи є специфічними і наукового характеру з цільовим фінансуванням.

Відповідно до пункту 2 частини першої статті 36 КЗпП України підставами припинення трудового договору є закінчення строку трудового договору (пункти 2. З статті 23). У нормі права передбачено підставу припинення трудового договору, що укладався на певний строк. А саме: у тих випадках, коли трудовий договір укладався до настання певного факту, такий договір вважається укладеним на певний строк. Тому настання обумовленого факту (виконання робіт та закінчення фінансування під ці роботи) є підставою для припинення трудового договору у зв`язку із закінченням строку.

Звільнення у зв`язку із завершенням дії контракту, по суті не є розірванням трудового контракту, а є припиненням контракту у зв`язку із закінченням строку його дії.

Стосовно того факту, що Позивач після закінчення хвороби, в період з 11.01. 2022 року ніби то продовжував виконувати свої обов`язки, то це Позивач не надав жодного належного доказу про те, що він виконував будь - які посадові обов`язки. Окрім того, той факт, що він після звільнення користувався службовою поштою вказує на факт зловживання Позивачем та неправомірний доступ до конфіденційної інформації. Оскільки жодних листів на особисту пошту він не отримував, а виключно на службову електронну пошту. Інформація та ящик є власністю Відповідача, а тому такий вхід до електронної скриньки є протиправним та не законним. Будь- яке спілкування з колишніми колегами не є виконанням службовими обов`язками. На підтвердження сказаного вище надаємо Табель робочого часу НДІ ФП, де чітко видно, що усі працівники звільненні та табелювання не проводиться, так як ніхто не виконує жодних робіт.

У Постанові Верховного Суду від 30.10.2019 у справі № 310/2284/17 (провадження № 61-3146св18) зазначено: оскільки позивач звільнений у зв`язку із закінченням строкового трудового договору, відповідно до вимог законодавства, відсутні підстави для його поновлення. Порушення прав позивача, а саме звільнення його в день перебування на лікарняному, може бути усунено судом шляхом зміни дати звільнення, тобто визначення дати припинення трудових відносин у перший день після закінчення періоду непрацездатності за наявності підстав для звільнення.

З огляду на викладене, Верховний Суд дійшов висновку про необхідність виправлення допущеного відповідачами порушення вимог частини третьої статті 40 КЗпП України, шляхом зміни дати звільнення позивача.

Отже, очевидно, що у зв`язку з тим, що Позивач не повідомив про втрату працездатності 30.12.2021, Наказ Університету державної фіскальної служби України від 24.12.2021 № 825-к є законним. Крім того, оскільки виникла необхідність компенсувати платежі за втрату працездатності відповідно до листків непрацездатності Позивача № 2235677-2004304470-1 та № 2235677-2004408269-1, наказ від 25.01.2022 № 78-к також є законним, оскільки лише змінив дати звільнення.

Згідно зі статтею 235 КЗпП України підставою для поновлення працівника на роботі є його звільнення без законних підстав. Тому поновлено на роботі може бути лише працівника, якого звільнено незаконно, з порушенням процедури звільнення чи за межами підстав, передбачених законом чи договором, або за відсутності підстав для звільнення.

У разі якщо працівника звільнено обґрунтовано, з додержанням процедури звільнення, підстав для поновлення працівника на роботі немає. Окрім того, будь -яке поновлення на роботі не є можливим, оскільки фінансування під цей проект закінчене та теми робіт закриті. Зважаючи на вищевикладене, керуючись, ст. 178 ЦПК України, пункти 2, 3 статті 23, ст. 24, 2 частини першої статті 36, ст. 2411і КЗпП України, Закон України «Про наукову і науково-технічну діяльність», Примірного положення про порядок проведення конкурсу на заміщення вакантних посад державної наукової установи, яке затверджене постановою КМУ від 23 травня 2018 року, наказ Міністерства фінансів України від 24.12.2020 року за № 811 «Про затвердження Порядку організації наукових досліджень та науково-технічних розробок у Міністерстві фінансів України, центральних органах виконавчої влади, діяльність яких спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів України, установах, організаціях, що належать до сфери управління Міністерства фінансів України.

Допитаний в судовому засіданні свідок ОСОБА_2 , повідомив, що контракт укладається на рік, повноваження встановлюються на рік, надіслала електронний варіант контракту позивачу на підпис, було викликано на зустріч, було запропоновано підписати контракт, позивач його не підписав, зазначила, що підставляв відділ кадрів, не могли надати контракт, не могли заставити підписати, пропонували підписати контракт через два тижні після звільнення.

Суд, дослідивши докази, вивчивши документи та матеріали, всебічно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються вимоги заяви, та об`єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи, дійшов такого висновку.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 ЦПК України завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.

Згідно із ч. 1 ст. 5 ЦПК України, здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.

Відповідно до ч. 1, 2, 3, 4 ст. 10 ЦПК України суд при розгляді справи керується принципом верховенства права. Суд розглядає справи відповідно до Конституції України, законів України, міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України. Суд застосовує інші правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що встановлені Конституцією та законами України. Суд застосовує при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і протоколи до неї, згоду на обов`язковість яких надано Верховною Радою України, та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.

Суд встановив, що наказом Університету № 254-к від 05.05.2021 Відповідача було прийнято на посаду директора Науково-дослідного інституту фіскальної політики Університету державної фіскальної служби України на контрактних умовах з 05.05.2021 до 31.12.2021. Оплата праці здійснювалася згідно з загальним фондом оплати праці. Вакантну посаду було заміщено без конкурсу на законних підставах. Строк трудових відносин зазначено в заяві про прийняття на роботу та контракті, вказаному в наказі № 254 від 05.05.2021 як підстава призначення. Заяву про прийняття на роботу надати неможливо через її знищення, що підтверджено Актом про пожежу від 08.06.2022.

Відповідно до ч. 5 ст. 6 Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність», прийняття на роботу наукових працівників здійснюється на конкурсних засадах, крім випадків, передбачених законодавством. Згідно з абз. 9 п. 4 Примірного положення про порядок проведення конкурсу на заміщення вакантних посад державної наукової установи, затвердженого постановою КМУ від 23.05.2018, конкурс не проводиться у разі заміщення вакантних наукових посад на умовах трудового договору або контракту на строк до 6 місяців: керівниками та авторами проекту переможця відповідного конкурсу на виконання наукових досліджень за рахунок коштів державного бюджету або інших джерел фінансування, не заборонених законодавством.

Відповідно до ч. 1 ст. 31 Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність», основними посадами наукових працівників є: керівник (президент, генеральний директор, генеральний конструктор, директор, начальник).

НДІ ФП є суб`єктом наукової діяльності, спрямованої на одержання нових знань у сфері формування, реалізації державної фінансової політики та її окремих напрямів, пошуку шляхів їхнього впровадження; науково-експертного забезпечення діяльності Державної фіскальної служби України; проведення фундаментальних і прикладних, експертних досліджень, інших видів робіт на договірних засадах для юридичних установ, організацій, підприємств.

У своїй діяльності НДІ ФП керується наказом Міністерства фінансів України від 24.12.2020 року за № 811 «Про затвердження Порядку організації наукових досліджень та науково-технічних розробок у Міністерстві фінансів України, центральних органах виконавчої влади, діяльність яких спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів України, установах, організаціях, що належать до сфери управління Міністерства фінансів України».

Даним нормативно - правовим актом регулюється механізм здійснення наукової і науково-технічної діяльності у Міністерстві фінансів України, центральних органах виконавчої влади, діяльність яких спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів, установах, організаціях, що належать до сфери управління Міністерства фінансів України. Даний порядок чітко вказує на порядок та умови виконання робіт, оскільки регулює повноваження суб`єктів наукової та науково - технічної діяльності, порядок здійснення наукових досліджень та науково- технічних розробок (далі за текстом - ННТР).

Доказом того, що дані трудовий договір укладався на час виконання певної роботи є те, що Порядком чітко регламентується, що роботи виконуються відповідно до заявки на виконання ННТР (Додаток №1 до Порядка), виконання робіт передбачає наявність Технічного завдання на ТНТР (додаток №2 до Положення), ННТР передбачають наявність кошторисної вартості ННТР (Додаток № 4 до Порядку), роботи виймаються відповідно до Акту здавання - приймання HTTP.

Міністерство фінансів України, як головний розпорядник бюджетних коштів за КВК 350 «Міністерство фінансів і охорони», направило для врахування в роботі копію тематичного плану науково-технічних робіт на 2021 рік (Додаток 4), що стосується одного календарного року.

Таким чином, виходячи з вищевказаного, беззаперечним є той факт, що трудові відносини були укладені на час виконання конкретних завдань у 2021 році.

Доказом строковості трудових відносин є те, що планування здійснюється виключно в межах річного плану, поділеного на звітні періоди, а заявки на виконання науково-дослідних та дослідно-конструкторських робіт подаються в межах бюджетного року.

Як зазначено в наданих документах представником відповідача, фінансування НДІ ФП відбувається за окремою бюджетною програмою (КПКВК 3501530 наукова і науково-технічна діяльність у сфері фінансової політики) відповідно до паспорта бюджетної програми (який затверджений наказом Міністерства фінансів України від 01.10.2021 № 99), тому є вичерпний перелік напрямів використання бюджетних коштів, зокрема проведення прикладних наукових досліджень та науково-технічних (експериментальних) розробок.

Таким чином, фінансування НДІ ФП відбувається лише з конкретною ціллю, та на конкретні ННТР. Тобто НДІ ФП має цільове фінансування, яке залежить від наявності затверджених в установленому порядку ННТР, тому працівники НДІ ФП, які є науковими працівниками, працюють на строкових умовах, оскільки ННТР мають чітко визначені строки виконання відповідно до поставлених Замовником (Мінфін) завдань.

Таким чином, призначення на посаду директора Науково-дослідного інституту фіскальної політики є таким трудовим договором , що укладається на час виконання певної роботи (пункт 3 частини першої статті 23 Кодексу законів про працю України)* оскільки перед працівником стоїть чіткий перелік завдань (робіт), які він повинен виконати у визначений строк. Більше того, цей строк чітко обумовлений, виділеним державою фінансуванням в розрізі щомісячної оплати праці. Після закінчення фонду оплати, що виділена під фінансування строк трудових відносин автоматично припиняється, працівник за цей строк повинен виконати обумовлену роботу. Строк трудового договору, якщо він не визначається часом виконання певної роботи, може визначатися згідно з правилами ст. 2411КЗпП.

Як вбачається, з матеріалів справи, позивачу було відомо про строковість його трудових відносин, що обумовлено чітко визначеним фінансуванням, оскільки це чітко передбачено законодавством. Підставою наказу за № 254 від 05.05.2021 року окрім заяви Позивача є Контракт. Позивач в супереч норм чинного законодавства ухилявся від підписання контракту, не зважаючи на те, що контракт був йому надісланий на електронну пошту 24.05.2021 року, Позивач його не підписав та не надав жодних зауважень до його умов. Як доказ надсилаємо скріншот з робочої пошти відділу кадрів.Позивач під час написання заяви про переведення отримав екземпляр Контракту, затвердженого відповідно до Наказу Університету державної фіскальної служби України від 28.08.2020 року № 477-4. Позивач намісці непідписав контракт,а зазначив, що йому потрібен час до кінця дня. Звертаю увагу суду, що в трудовій книжці зроблено запис за номером 36: «Переведений на посаду директора науково-дослідного інституту фіскальної політики Університету державної фіскальної служби України на контрактних умовах». Окрім того, в наказі про призначення, який надав позивач, підставами вказані заява та контракт. Ці письмові докази вказують на беззаперечні факти того, що позивач отримав контракт на підписання.

Позивач ухилявся від підписання контракту, тому начальник відділу кадрів була змушена надіслати контракт на його робочу електронну пошту. Однак позивач продовжував ухилятися від підписання. Посада є строковою відповідно до завдання на виконання робіт та фінансування, а саме для написання наукових досліджень та науково-технічних розробок, згідно з положенням про порядок проведення конкурсу на заміщення вакантних посад державної наукової установи, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України №404 від 23.05.2018.

Водночас, жодних заперечень щодо тексту контракту позивач не надавав, а за типом мовчазної згоди продовжував працювати у співавторстві над затвердженою темою: «Шляхи підвищення ефективності контролю за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів в Україні».

Трудовий договір укладається у випадках, коли трудові відносини не можуть бути встановлені на визначений строк з урахуванням характеру наступної роботи, умов її виконання або інтересів працівника, а також в інших випадках, передбачених законодавством (частина 2 статті 23 Кодексу законів про працю України).

Твердження позивача та надані докази про те, що він продовжував свої трудові відносини в період з 11.01.2022 по 21.01.2022, спростовуються наданими документами.

Записка позивача була подана неуповноваженій особі Університету державної фіскальної служби України, до якого позивач звертався. Дана записка була подана до в.о. ректора Державного податкового університету, де позивач дійсно працював, але на посаді професора кафедри державного фінансового контролю та аналізу. На підтвердження цього, в листі Державного податкового університету від 29.11.2021 року зазначено, що позивач займає посаду директора НДІ ФП.

Відповідно до пункту 2 частини першої статті 36 КЗпП України підставами припинення трудового договору є закінчення строку трудового договору (пункти 2. З статті 23). У нормі права передбачено підставу припинення трудового договору, що укладався на певний строк. А саме: у тих випадках, коли трудовий договір укладався до настання певного факту, такий договір вважається укладеним на певний строк. Тому настання обумовленого факту (виконання робіт та закінчення фінансування під ці роботи) є підставою для припинення трудового договору у зв`язку із закінченням строку.

Згідно зі статтею 235 КЗпП України підставою для поновлення працівника на роботі є його звільнення без законних підстав. Тому поновлено на роботі може бути лише працівника, якого звільнено незаконно, з порушенням процедури звільнення чи за межами підстав, передбачених законом чи договором, або за відсутності підстав для звільнення.

У разі якщо працівника звільнено обґрунтовано, з додержанням процедури звільнення, підстав для поновлення працівника на роботі немає, поновлення на роботі не є можливим, оскільки фінансування під цей проект закінчене та теми робіт закриті. Зважаючи на вищевикладене, керуючись, ст. 178 ЦПК України, пункти 2, 3 статті 23, ст. 24, 2 частини першої статті 36, ст. 2411і КЗпП України, Закон України «Про наукову і науково-технічну діяльність», Примірного положення про порядок проведення конкурсу на заміщення вакантних посад державної наукової установи, яке затверджене постановою КМУ від 23 травня 2018 року, наказ Міністерства фінансів України від 24.12.2020 року за № 811 «Про затвердження Порядку організації наукових досліджень та науково-технічних розробок у Міністерстві фінансів України, центральних органах виконавчої влади, діяльність яких спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів України, установах, організаціях, що належать до сфери управління Міністерства фінансів України.

З оглядуна вищевикладене судвідмовляє взадоволенні позову ОСОБА_1 доУніверситету державноїфіскальноїслужбиУкраїни про визнання звільнення з роботи незаконним, скасування наказу про звільнення, поновлення на роботі та стягнення середньої заробітної плати за час вимушеного прогулу.

Враховуючи наведене вище та керуючись п.2 ч.1 ст.258, абз.1 ч.6 ст.259, ст.263-265, ч.6 ст.268 ЦПК України, суд,-

в и р і ш и в:

В задоволенніпозову ОСОБА_1 до Університетудержавноїфіскальної службиУкраїнипро визнання звільнення з роботи незаконним, скасування наказу про звільнення, поновлення на роботі та стягнення середньої заробітної плати за час вимушеного прогулу відмовити.

Повний текст рішення буде складено, в межах строків, визначених ч. 6 ст. 259 ЦПК України.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Київського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

З текстом рішення можна ознайомитись в Єдиному державному реєстрі судових рішень за посиланням http://reyestr.court.gov.ua

Суддя: Д.С. Кухленко

СудІрпінський міський суд Київської області
Дата ухвалення рішення13.01.2025
Оприлюднено27.02.2025
Номер документу125421817
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них про поновлення на роботі, з них

Судовий реєстр по справі —367/1093/22

Рішення від 13.01.2025

Цивільне

Ірпінський міський суд Київської області

Кухленко Д. С.

Ухвала від 05.04.2023

Цивільне

Ірпінський міський суд Київської області

Кухленко Д. С.

Рішення від 13.01.2025

Цивільне

Ірпінський міський суд Київської області

Кухленко Д. С.

Ухвала від 31.05.2024

Цивільне

Ірпінський міський суд Київської області

Кухленко Д. С.

Ухвала від 21.07.2023

Цивільне

Ірпінський міський суд Київської області

Кухленко Д. С.

Ухвала від 07.03.2023

Цивільне

Ірпінський міський суд Київської області

Кухленко Д. С.

Ухвала від 15.02.2023

Цивільне

Ірпінський міський суд Київської області

Кухленко Д. С.

Ухвала від 23.01.2023

Цивільне

Ірпінський міський суд Київської області

Кухленко Д. С.

Ухвала від 29.11.2022

Цивільне

Ірпінський міський суд Київської області

Кухленко Д. С.

Ухвала від 27.09.2022

Цивільне

Ірпінський міський суд Київської області

Кухленко Д. С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні