ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
УХВАЛА
26.02.2025 м. ДніпроСправа № 904/260/25
За позовом Криворізької східної окружної прокуратури, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг; в інтересах держави в особі:
позивача: Дніпропетровської обласної військової адміністрації - обласної державної адміністрації, м. Дніпро
до Апостолівської міської ради, Дніпропетровська область, м. Апостолове
третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Державне спеціалізоване господарське підприємство «Ліси України», м. Київ, в особі Філії «Східний лісовий офіс» державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України», м. Дніпро
про скасування державної реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку 1220383300:07:003:0006 та державної реєстрації вказаної земельної ділянки
Суддя Бєлік В.Г.
Секретар судового засідання Голігорова Т.І.
Представники:
від прокуратури: Мовчан Д.О., прокурор відділу;
від позивача: не з`явився;
від відповідача: не з`явився;
від третьої особи: не з`явився.
ВСТАНОВИВ:
Криворізька східна окружна прокуратура в інтересах держави в особі Дніпропетровської обласної військової адміністрації (далі - позивач) через систему "Електронний суд" звернулася до Господарського суду Дніпропетровської області з позовною заявою до Апостолівської міської ради (далі - відповідач), у якій просить:
1. Поновити строк позовної давності на звернення до суду з даним позовом.
2. Залучити до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Державне спеціалізоване господарське підприємство «Ліси України» (код ЄДРПОУ 44768034) в особі Філії «Східний лісовий офіс» Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» (код ЄДРПОУ 45632138).
3. Скасувати державну реєстрацію права комунальної власності на земельну ділянку площею 20 га, кадастровий номер 1220383300:07:003:0006, проведену на підставі рішення державного реєстратора виконавчого комітету Апостолівської міської ради Коваль С.А. 24.06.2021, індексний номер рішення 58936515 (номер відомостей про речове право 42671834, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2393560912203).
4. Скасувати державну реєстрацію земельної ділянки площею 20 га, кадастровий номер 1220383300:07:003:0006, у Державному земельному кадастрі.
5. Стягнути з відповідача у справі на користь Дніпропетровської обласної прокуратури (реквізити отримувача: 49044, м. Дніпро, пр-т Дмитра Яворницького, 38, МФО 820172, р/р UA228201720343160001000000291 в ДКСУ в м. Київ код за ЄДРПОУ 02909938, код класифікації видатків бюджету - 2800) понесені судові витрати.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 27.01.2025 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; вирішено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження; призначено підготовче засідання на 20.02.2025 об 11:00 год.; залучено до участі у справі в якості третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Державне спеціалізоване господарське підприємство «Ліси України» (01601, Київська область, м. Київ, вул. Шота Руставелі, буд. 9а, код ЄДРПОУ 44768034) в особі Філії «Східний лісовий офіс» державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України» (49000, Дніпропетровська область, м. Дніпро, вул. Космічна, буд. 35, код ЄДРПОУ 45632138).
13.02.2025 до суду через систему "електронний суд" від позивача надійшло клопотання про залучення до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні Позивача - Департамент екології та природних ресурсів Дніпропетровської обласної державної адміністрації.
Клопотання обґрунтоване тим, що предметом спору у даному провадженні є усунення перешкод державі в особі Дніпропетровської обласної державної адміністрації - Дніпропетровської обласної військової адміністрації у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою лісогосподарського призначення.
Позивач зазначає, що, враховуючи специфіку організації та діяльності обласних державних адміністрацій, питання користування та розпорядження земельною ділянкою лісогосподарського призначення потребує відповідного залучення структурного підрозділу відповідального за напрям регулювання земельних відносин.
Відповідно до Положення про Департамент екології та природних ресурсів Дніпропетровської обласної державної адміністрації у новій редакції, затвердженого розпорядженням голови облдержадміністрації від 20.07.2022 № Р-143/0/3-22 (далі Положення № Р-143/0/3-22 від 20.07.2022), а саме пункту 4, основним завданням департаменту є, зокрема, забезпечення реалізації державної політики, здійснення управління та регулювання у сфері земельних відносин.
Позивач вказує, що забезпечення реалізації державної політики, здійснення управління та регулювання у сфері земельних відносин у структурі облдержадміністрації покладено на департамент екології та природних ресурсів Дніпропетровської обласної державної адміністрації.
Відповідно до пункту 21 Положення № Р-143/0/3-22 від 20.07.2022 департамент екології та природних ресурсів облдержадміністрації утворений як юридична особа публічного права, має самостійний баланс, рахунки в органах Державної казначейської служби України, печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, власні бланки.
Відповідно до пункту 5 Положення № Р-143/0/3-22 від 20.07.2022 департамент екології та природних ресурсів облдержадміністрації відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, реалізує державну політику у сфері земельних відносин у межах своїх повноважень (підпункт 9).
Пункт 6 Положення № Р-143/0/3-22 від 20.07.2022 визначає, що департамент екології та природних ресурсів облдержадміністрації відповідно до передбачених законодавством галузевих повноважень підготовлює, оформлює та розробляє проекти розпоряджень голови облдержадміністрації з питань розпорядження земельними та лісовими ресурсами, у тому числі щодо надання в користування, припинення права користування земельними ділянками, які знаходяться в державній власності, розпорядження якими належить до повноважень облдержадміністрації (підпункт 8); забезпечує виконання повноважень облдержадміністрації у сфері використання та охорони земель та природних ресурсів (підпункт 32).
Позивач вважає, що, враховуючи зміст позовних вимог, рішення у справі № 904/260/25 може напряму вплинути на права та обов`язки департаменту екології та природних ресурсів облдержадміністрації, адже саме департамент забезпечує виконання повноважень облдержадміністрації у сфері використання та охорони земель і природних ресурсів, які знаходяться в державній власності, розпорядження якими належить до повноважень облдержадміністрації.
Таким чином, позивач вважає, що результати розгляду даної позовної заяви можуть вплинути на права та обов`язки Департаменту екології та природних ресурсів Дніпропетровської обласної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 38752461).
19.02.2025 до суду через систему "Електронний суд" від третьої особи надійшли письмові пояснення щодо позову, в яких вона просила суд позовні вимоги задовольнити у повному обсязі, а також розгляд справи здійснювати без участі її представника.
25.02.2025 до суду через систему "Електронний суд" від відповідача надійшла заява про проведення засідання без його участі, проти задоволення позовних вимог не заперечив.
25.02.2025 від позивача через систему "Електронний суд" надійшла заява, в якій він підтримав клопотання про залучення третьої особи та просив судове засідання провести без його участі.
У призначене підготовче судове засідання 26.02.2025 представники позивача, відповідача та третьої особи не з`явилися.
26.02.2025 в судовому засіданні прокурор підтримав позовні вимоги, надав усні пояснення, проти задоволення клопотання позивача про залучення третьої особи заперечив.
Розглянувши клопотання позивача про залучення в якості третьої особи, яка не заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору, на стороні позивача Департаменту екології та природних ресурсів Дніпропетровської обласної державної адміністрації, суд зазначає таке.
Як встановлено статтею 50 Господарського процесуального кодексу України треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, можуть вступити у справу на стороні позивача або відповідача до закінчення підготовчого провадження у справі або до початку першого судового засідання, якщо справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження, у разі коли рішення у справі може вплинути на їхні права або обов`язки щодо однієї із сторін. Їх може бути залучено до участі у справі також за заявою учасників справи.
Про залучення третіх осіб до участі у справі суд постановляє ухвалу, в якій зазначає, на які права чи обов`язки такої особи та яким чином може вплинути рішення суду у справі.
Треті особи, які не заявляють самостійних вимог, мають процесуальні права та обов`язки, встановлені статтею 42 цього Кодексу.
Таким чином, суд вважає за необхідне задовольнити клопотання позивача та залучити до участі у справі в якості третьої особи-2, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Департамент екології та природних ресурсів Дніпропетровської обласної державної адміністрації.
Відповідно до частин 1-3 статті 216 Господарського процесуального кодексу України, суд відкладає розгляд справи у випадках, встановлених частиною другою статті 202 цього Кодексу. Якщо спір, розгляд якого по суті розпочато, не може бути вирішено в даному судовому засіданні, судом може бути оголошено перерву в межах встановлених цим Кодексом строків розгляду справи, тривалість якої визначається відповідно до обставин, що її викликали, з наступною вказівкою про це в рішенні або ухвалі. Про відкладення розгляду справи або перерву в судовому засіданні, місце, дату і час нового судового засідання або продовження судового засідання суд повідомляє під розписку учасників справи, свідків, експертів, спеціалістів, перекладачів, які були присутніми в судовому засіданні. Учасники справи, свідки, експерти, спеціалісти, перекладачі, які не прибули або яких суд вперше залучає до участі в судовому процесі, повідомляються про судове засідання ухвалами.
Разом з тим згідно з приписами статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.
Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожній фізичній або юридичній особі гарантується право на розгляд судом упродовж розумного строку цивільної, кримінальної, адміністративної або господарської справи, а також справи про адміністративне правопорушення, в якій вона є стороною.
Європейський суд з прав людини щодо критеріїв оцінки розумності строку розгляду справи визначився, що строк розгляду має формувати суд, який розглядає справу. Саме суддя має визначати тривалість вирішення спору, спираючись на здійснену ним оцінку розумності строку розгляду в кожній конкретній справі, враховуючи її складність, поведінку учасників процесу, можливість надання доказів тощо.
Поняття розумного строку не має чіткого визначення, проте розумним слід уважати строк, який необхідний для вирішення справи відповідно до вимог матеріального та процесуального законів.
При цьому, Європейський суд з прав людини зазначає, що розумність тривалості провадження повинна визначатися з огляду на обставини справи та з урахуванням таких критеріїв: складність справи, поведінка заявника та відповідних органів влади, а також ступінь важливості предмета спору для заявника (рішення Європейського Суду з прав людини у справах Савенкова проти України від 02.05.2013 року, Папазова та інші проти України від 15.03.2012 року).
Європейський суд щодо тлумачення положення розумний строк в рішенні у справі "Броуган (Brogan) та інші проти Сполученого Королівства" роз`яснив, що строк, який можна визначити розумним, не може бути однаковим для всіх справ, і було б неприродно встановлювати один строк в конкретному цифровому виразі для усіх випадків. Таким чином, у кожній справі виникає проблема оцінки розумності строку, яка залежить від певних обставин.
У відповідності до частини 3 статті 177 Господарського процесуального кодексу України, підготовче провадження має бути проведене протягом шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі. У виняткових випадках для належної підготовки справи для розгляду по суті цей строк може бути продовжений не більше ніж на тридцять днів за клопотанням однієї із сторін або з ініціативи суду.
Також судом враховано, що завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави.
Відповідно до частини 2 статті 2 Господарського процесуального кодексу України, суд та учасники судового процесу зобов`язані керуватися завданням господарського судочинства, яке превалює над будь-якими іншими міркуваннями в судовому процесі.
За змістом ч.2 ст.232 Господарського процесуального кодексу України процедурні питання, пов`язані з рухом справи в суді першої інстанції, клопотання та заяви осіб, які беруть участь у справі, питання про відкладення розгляду справи, оголошення перерви, вирішуються судом шляхом постановлення ухвал.
Враховуючи необхідність забезпечення участі сторін у судовому засіданні, та їх право на належний захист своїх прав в суді першої інстанції, та приймаючи до уваги неявку у судове засідання представника відповідача, залучення третіх осіб, а також з огляду на положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини, суд вважає за необхідне в підготовчому судовому оголосити перерву з метою повного, об`єктивного та всебічного розгляду справи та належної підготовки справи для розгляду по суті.
На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 50, 176, 177, 182, 183, 185, 202, 216, 232 - 234 Господарського процесуального кодексу України, суд -
УХВАЛИВ:
1. Клопотання позивача Дніпропетровської обласної державної адміністрації про залучення в якості третьої особи-2, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Департаменту екології та природних ресурсів Дніпропетровської обласної державної адміністрації задовольнити.
2. Залучити до участі у справі в якості третьої особи-2, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Департамент екології та природних ресурсів Дніпропетровської обласної державної адміністрації (вул. Лабораторна, буд. 69, м. Дніпро, 49000, код ЄДРПОУ 38752461).
3. Оголосити перерву в підготовчому судовому засіданні до 26.03.2025 о 11:00 год.
4. Засідання відбудеться в приміщенні господарського суду Дніпропетровської області в залі судових засідань (кабінет) № 3-401 (4 поверх) за адресою: м. Дніпро, вул. Володимира Винниченка, 1.
5. Запропонувати учасникам справи подати до суду:
прокуратурі/позивачу та відповідачу:
- направити на адресу третьої особи-2 копії документів наданих сторонами до матеріалів справи (позовну заяву, відзив, відповідь на відзив, заперечення на відповідь на відзив), докази направлення на адресу третьої особи надати суду);
прокуратурі/позивачу:
- протягом 10 днів з дня одержання відзиву на позовну заяву надати відповідь на відзив на позовну заяву за правилами, встановленими частинами третьою шостою статті 165 Господарського процесуального кодексу України (копію відповіді на відзив направити на адресу відповідача, докази надсилання надати до суду);
відповідачу:
- протягом 10 днів з дня одержання відповіді на відзив надати заперечення щодо наведених позивачем у відповіді на відзив пояснень за правилами, встановленими частинами третьою шостою статті 165 Господарського процесуального кодексу України (копію заперечень направити на адресу прокуратури/позивача, докази надсилання надати до суду);
третій особі-2:
- письмові пояснення по суті справи (копію пояснень направити на адресу прокуратури/позивача та відповідача, докази надсилання надати до суду);
сторонам:
- оригінали документів, що додані до позовної заяви та відзиву надати для огляду в судове засідання;
- належним чином засвідчені копії документів на підтвердження процесуальних повноважень їх представників відповідно до вимог, передбачених статтею 60 Господарського процесуального кодексу України (оригінали надати для огляду в судове засідання);
6. Звернути увагу учасників справи, що заяви, клопотання і заперечення при розгляді справи судом подаються за правилами, встановленими статями 169, 170 Господарського процесуального кодексу України.
7. Попередити учасників справи про те, що відповідно до статті 135 Господарського процесуального кодексу України за ухилення від вчинення дій, покладених судом на учасника судового процесу, суд може постановити ухвалу про стягнення в дохід державного бюджету з відповідної особи штрафу у сумі від одного до десяти розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Ухвала набирає законної сили з моменту її прийняття та не підлягає оскарженню окремо від рішення суду.
Суддя В.Г. Бєлік
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 26.02.2025 |
Оприлюднено | 27.02.2025 |
Номер документу | 125425617 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Бєлік Вікторія Геннадіївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Бєлік Вікторія Геннадіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні