Рішення
від 17.02.2025 по справі 400/11638/24
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 лютого 2025 р. № 400/11638/24 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд у складі судді Гордієнко Т.О., за участю секретаря судового засідання Ополинського О.В., позивача ОСОБА_1 , пр. третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Бенерт Е.О. розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовомОСОБА_1 , АДРЕСА_1 ,

до відповідачаВиконавчого комітету Миколаївської міської ради, вул. Адміральська, 20,м. Миколаїв,54001,

треті особиДепартамент праці та соціального захисту населення Миколаївської міської ради, вул. Мала Морська, 19,м. Миколаїв,54001,

провизнання протиправним та скасування рішення від 23.10.2024 №1789,ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з позовом до виконавчого комітету Миколаївської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення виконавчого комітету

Миколаївської міської ради №1789 від 23.10.2024р. «Про затвердження Порядку здійснення контролю за наданням соціальних послуг фізичним особам, які надають соціальні послуги на професійній основі» зі змінами внесеними відповідно до рішення виконавчого комітету Миколаївської міської ради від 13.11.2024р. № 1891 в частині абзаців одинадцятого та дев`ятнадцятого Порядку. Позивач обґрунтовує позовні вимоги тим, що рішення виконавчого комітету має всі ознаки незаконного - видано особами не в межах їх повноважень, за змістом суперечить чинному законодавству, пов`язане з порушенням конституційних прав та свобод позивача, як людини та громадянина, а саме - надання медичних документів, чеків з магазинів, чеків з аптек - це розкриття особистої конфіденційної інформації, розкриття медичної таємниці про хвороби, ліки які приймає позивач. Факт звернення людини до лікувального закладу за медичною допомогою є медичною таємницею. Відповідач бажає отримувати інформацію про витрати позивача, до яких він не має ніякого відношення, оскільки він їх не фінансує за рахунок бюджетних коштів. Право на медичну таємницю закріплене в Основах законодавства України про охорону здоров`я (статті 39 (ч. 2, 5), 39-1, 40, 43 (ч. 1)). Окремі аспекти визначені у Сімейному кодексі України (стаття 30), Цивільному кодексі України (статті 285 (ч. 2, 4),286), Кримінальному кодексом України (статті 132, 145), Законах «Про інформацію» (стаття 21 (ч. 2) До конфіденційної інформації про фізичну особу належать, зокрема: сімейний стан, стан здоров`я. Відповідно до частини другої статті 11 Закону України «Про інформацію» не допускаються збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди. Пряме порушення ст. 32, 34 Конституції України. Відповідно до Рішення Конституційний Суд України № 2-рп/2012 від 20.01.2012р. Офіційне тлумачення положення ст. 32, 34 Конституції України - збирання, зберігання, використання та поширення державою, органами місцевого самоврядування, юридичними або фізичними особами конфіденційної інформації про особу без її згоди є втручанням в її особисте та сімейне життя, яке допускається винятково у визначених законом випадках і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини. Збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди державою, органами місцевого самоврядування, юридичними або фізичними особами є втручанням в її особисте та сімейне життя. Також спірне рішення порушує вимоги типового договору, затвердженого Постановою КМ №1040 від 06.10.2021р. Вимоги відображенні у Порядку, затвердженому Рішенням виконкому Миколаївської міської ради суперечать вимогам та ніяким чином не передбачені у Постанові КМ №1040 від 06.10.2021р. «Деякі питання призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі».

Ухвалою від 13.12.2024 року відкрито провадження у справі .

Представник позивача надав заяву про уточнення позовних вимог, в якій просив суд розглядати справу з наступними позовними вимогами: визнати протиправними і скасувати рішення виконавчого комітету Миколаївської міської ради №1789 від 23.10.2024р. «Про затвердження Порядку здійснення контролю за наданням соціальних послуг фізичним особам, які надають соціальні послуги на професійній основі» зі змінами внесеними відповідно до рішення виконавчого комітету Миколаївської міської ради від 13.11.2024р. № 1891 в частині абзаців дев`ятого, одинадцятого, тринадцятого, п`ятнадцятого, шістнадцятого, дев`ятнадцятого та двадцять другого Порядку, а також абзаци п`ятий та сьомий Додатку до Рішення №1789 «Акт контролю за наданням соцпослуг».

Ухвалою від 13.01.2025 суд прийняв до розгляду заяву про уточнення позовних вимог.

Відповідач відзив суду не надав. Ухвала суду від 13.12.2024 про відкриття провадження у справі надсилалась відповідачу через е-суд та була ним отримана 13.12.2024.

Суд зазначає, що відповідно до ч. 6 ст. 162 КАС України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Ч. 4 ст. 159 КАС України встановлено, що неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову

Третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача надала суду відзив, який по суті є поясненнями по справі, оскільки відзив подається тільки відповідачем по справі, в якому зазначено, що позов не визнає, оскільки відповідно до п.23 Постанови Кабінету Міністрів України від 6 жовтня 2021 № 1040 «Деякі питання призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі» уповноважені органи, що призначають та виплачують компенсацію, здійснюють контроль за наданням соціальних послуг фізичними особами, які надають соціальні послуги з догляду на професійній основі. Порядок здійснення контролю за наданням соціальних послуг фізичними особами, які надають соціальні послуги з догляду на професійній основі, визначається уповноваженими органами. Відповідно до рішення виконавчого комітету Миколаївської міської ради від 03.10.2022 №524 «Про затвердження Порядку подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі в м. Миколаєві» (зі змінами від 25.10.2023 №1035) визначено, що « 4.4. Управління здійснює контроль за наданням соціальних послуг фізичними особами, які надають соціальні послуги з догляду на професійній основі, методами обдзвону, відвідування, опитування сусідів, а також шляхом перевірки даних щодо отримувачів державної допомоги, пільг тощо, наявних в інформаційних системах не рідше 1 разу на квартал» та Постанови Кабінету Міністрів України від 6 жовтня 2021 № 1040 «Деякі питання призначення і виплати компенсації фізичним особам які надають соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі» та договору № 257. Виключною компетенцією структурного підрозділу відповідної ради (у спірному випадку Департаменту праці та соціального захисту населення Миколаївської міської ради) є контроль за наданням соціальних послуг фізичними особами, які надають соціальні послуги. Отже, департамент має право самостійно визначати порядок здійснення контролю за наданням соціальних послуг фізичними особами, які надають соціальні послуги з догляду на професійній основі. Дане право закріплене на законодавчому рівні.

У відповіді на відзив позивач зазначив, що право «на визначення порядку здійснення контролю» відповідно до тлумачення зі словника української мови термін «ПОРЯДОК» визначається як спосіб виконання чого-небудь, метод здійснення, черговість чого - небудь. Порядок - це правила контролю в межах законодавства. Тобто ВК ММР сам вирішує з якою періодичністю, яким складом, якій підрозділ буде здійснювати контроль. А що конкретно можливо робити - це виключно право законодавця. Відповідно до чинних норм законодавства неможливо порушувати медичні, фінансові, соціальні права отримувача соцпослуг. В спірному рішенні «Порядку здійснення контролю за наданням соціальних послуг фізичним особам, які надають соціальні послуги» перераховані документи є особистою власністю позивача (отримувача послуг). Надавач послуг, виконуючи свої обов`язки із допомоги та супроводу не отримує будь яких прав на користування, зберігання, чи передачу стороннім особам особистих чеків з покупок за власні кошти позивача в магазинах, аптеках. Також не набуває права користування чи володіння на медичні документи, амбулаторні карти, виписки лікарів позивача. Тобто, вказані докази соцпослуг не належать надавачу соцпослуг.

У поясненнях на змінені позовні вимоги третя особа зазначила, що з метою недопущення недоцільного використання коштів бюджету Миколаївської міської територіальної громади, уповноважений орган має право відповідно до Договору

запитувати у фізичної особи інформацію щодо надання послуг, перевіряти умови надання послуг отримувачу, а також відповідність заходів, визначених пунктом 2 цього договору, перевіряти інформацію щодо фізичної особи, яка може вплинути на виплату компенсації, здійснювати контроль за обсягом та якістю наданих послуг. Участь лікаря є необхідною для контролю, підтвердження фактичного надання послуг та забезпечення відповідності їхньої якості до потреб отримувача соціальної допомоги. Комісія має перевіряти факт спільного проживання надавача соціальних послуг із особою, яка їх отримує. Хоча законодавство не передбачає обов`язкове спільне проживання, договір чітко визначає місце надання послуг це адреса надавача соціальних послуг ( ОСОБА_2 ), де фактично проживає отримувач послуг ( ОСОБА_1 ). Тому комісія має перевірити, чи справді послуги надаються за вказаною адресою та чи проживають там обидві особи.Ні чек з магазину, ні перевірка факту спільного проживання, ні вимога підтвердження надання соціальних послуг не порушують ст. 28 Конституції України, оскільки не містять приниження гідності особи, факт перевірки умов проживання та надання соціальних послуг є звичайною процедурою контролю, а не способом приниження людини, законодавство передбачає механізми перевірки, щоб забезпечити законність і відповідність наданих послуг. Не є катуванням або нелюдським поводженням

Заслухав пояснення позивача, представника третьої особи, свідків, дослідив докази, суд дійшов висновку:

Позивач є особою з інвалідністю загального захворювання 1-А групи, що підтверджується довідкою МСЕК 10ААБ №529728 безстроковою. Згідно довідки потребує постійної сторонньої допомоги та отримує соціальні послуги з догляду на професійній основі відповідно до тристороннього договору № 257 від 31.08.2023р., укладеного на підставі типового договору, форма якого затверджена Постановою КМУ №1040 від 06.10.2021р. між надавачем соцпослуг ОСОБА_2 , отримувачем соцпослуг - позивачем, та Департаментом праці та соціального захисту населення Миколаївської міської ради.

23.10.2024 виконком Миколаївської міської ради прийняв рішення № 1789 «Про затвердження Порядку здійснення контролю за наданням соціальних послуг фізичними особами, які надають соціальні послуги з догляду на професійній основі», яким затверджено Порядок здійснення контролю за наданням соціальних послуг фізичними особами, які надають соціальні послуги з догляду на професійній основі.

Даний Порядок розроблено відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 06.10.2021 № 1040 «Деякі питання призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі» (зі змінами) та визначає методи здійснення контролю за наданням соціальних послуг фізичними особами, які надають соціальні послуги з догляду на професійній основі.

Контроль за наданням соціальних послуг фізичними особами, які надають соціальні послуги з догляду на професійній основі здійснюється районними управліннями соціальних виплат і компенсацій департаменту праці та соціального захисту населення Миколаївської міської ради (далі - районні управління) не рідше 1 разу на пів року.

Контроль може здійснюється методами обдзвону, відвідування, опитування сусідів, а також шляхом перевірки даних щодо отримувачів державної допомоги, пільг та іншими не забороненими законодавством методами.

Районні управління мають право:

запитувати у фізичної особи інформацію щодо надання послуг;

перевіряти умови надання послуг отримувачу, а також відповідність заходів, визначених пунктом 2 договору про надання соціальних послуг з догляду на професійній основі;

перевіряти інформацію щодо фізичної особи, яка може вплинути на виплату компенсації;

здійснювати контроль за обсягом та якістю наданих послуг;

Після подання надавачем соціальних послуг з догляду на професійній основі щомісячно акта про надані соціальні послуги з догляду на професійній основі для прийняття рішення про виплату компенсації районні управління мають право:

-робити запити на інформацію необхідну для призначення та виплати компенсації до підприємств, установ і організацій;

запитувати у фізичної особи, що надає соціальні послуги з догляду на професійній основі документи/відомості, що можуть підтвердити надання соціальних послуг з догляду;

відвідувати фізичних осіб, які надають соціальні послуги з догляду на

професійній основі, та осіб яким надаються соціальні послуги з догляду на професійній основі.

За потреби контроль може здійснюватися шляхом виїзду на місце надання соціальних послуг представників районних управлінь, представників міського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг), із представниками закладів охорони здоров`я (за необхідністю) в присутності надавачів соціальних послуг із залученням особи, яка потребує надання соціальних послуг, та/або її законного представника.

Відвідування здійснюється не менше як трьома членами Комісії. Склад Комісії затверджується наказом директора департаменту.

За результатами відвідування складається Акт контролю за наданням соціальних послуг фізичними особами, які надають соціальні послуги з догляду на професійній основі (далі - Акт), де фіксується:

-факт спільного проживання надавача соціальних послуг із особою, яка потребує надання соціальних послуг;

-періодичність надання соціальних послуг;

-якість надання соціальних послуг;

підтверджуючі документи наданих послуг (чек з магазину, аптеки, медичні документи та інше);

-рекомендації щодо припинення/продовження виплати компенсації або розірвання/зміни умов та кількості надання послуг/продовження дії договору згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 06.10.2021 № 1040 (зі змінами).

Акт складається в одному екземплярі та підшивається в особову справу фізичної особи, яка надає соціальні послуги.

Якщо фізичною особою, яка надає соціальні послуги з догляду на професійній основі, приховано чи подано недостовірні документи/відомості або не подано документи/відомості, що можуть підтвердити надання соціальних послуг з догляду, та/або районними управліннями отримано інформацію про обставини, що вплинули на прийняття рішення про виплату компенсації, уповноважений орган має право зменшити.

Додатком до Порядку визначена форма акта, яка складається за наслідками контролю за наданням соціальних послуг фізичними особами, які надають соціальні послуги з догляду на професійній основі

Рішенням виконавчого комітету ММР від 13.11.2024 №1891 «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету Миколаївської міської ради від 23.10.2024 «Про затвердження порядку здійснення контролю за наданням соціальних послуг фізичними особами, які надають соціальні послуги на професійній основі»: п.1 абзац 2 в абзаці дев`ятнадцятому Порядку, додатку до Порядку слова «підтверджуючі документи наданих послуг (чек з магазину, аптеки, медичні документи та інше)» були замінені словами «документи, що підтверджують обсяг наданих соціальних послуг з догляду на професійній основі відповідно до Акта про надані соціальні послуги з догляду на професійній основі».

Позивач просить визнати протиправним спірне рішення частково, а саме:

-абзац 9 Після подання надавачем соціальних послуг з догляду на професійній основі щомісячно акта про надані соціальні послуги з догляду на професійній основі для прийняття рішення про виплату компенсації районні управління мають право:

-абзац 11 запитувати у фізичної особи, що надає соціальні послуги з догляду на професійній основі документи/відомості, що можуть підтвердити надання соціальних послуг з догляду -абзац 13 За потреби контроль може здійснюватися шляхом виїзду на місце надання соціальних послуг представників районних управлінь, представників міського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг), із представниками закладів охорони здоров`я (за необхідністю) в присутності надавачів соціальних послуг із залученням особи, яка потребує надання соціальних послуг, та/ або її законного представника.

-абзац 15 За результатами відвідування складається Акт контролю за наданням соціальних послуг фізичними особами, які надають соціальні послуги з догляду на професійній основі (далі - Акт), де фіксується: абзац 16 - факт спільного проживання надавача соціальних послуг із особою, яка потребує надання соціальних послуг;

-абзац 19 - підтверджуючі документи наданих послуг (чек з магазину, аптеки, медичні документи та інше);

-абзац 22 Якщо фізичною особою, яка надає соціальні послуги з догляду на професійній основі, приховано чи подано недостовірні документи/відомості або не подано документи/відомості, що можуть підтвердити надання соціальних послуг з догляду, та/або районними управліннями отримано інформацію про обставини, що вплинули на прийняття рішення про виплату компенсації, уповноважений орган має право зменшити розмір виплати відповідно до фактично наданих послуг.

Також абзаци п`ятий та сьомий Додатку до Рішення №1789 «Акт контролю за наданням соцпослуг», у якому зазначено:

абзац 5 «Особа, якій надаються соціальні послуги: проживає/не проживає разом із фізичною особою, яка надає соціальні послуги (необхідне підкреслити)»

абзац 7 «Підтверджуючі документи наданих послуг (чек з магазину, аптеки, медичні документи та інше)»

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Закон України від 21 травня 1997 року N 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування» .

Відповідно до підпункту 1 пункту «а» частини першої статті 34 Закону 280/97-ВР Повноваження у сфері соціального захисту населення. До відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать:

а) власні (самоврядні) повноваження:

1) встановлення за рахунок власних коштів і благодійних надходжень додаткових до встановлених законодавством гарантій щодо соціального захисту населення;

Частинами шостою, десятою статті 59 Закону N 280/97-ВР виконавчий комітет сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради в межах своїх повноважень приймає рішення.

Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Відповідно до ст.13 Закону України «Про соціальні послуги» надавачі соціальних послуг провадять свою діяльність відповідно до законодавства про соціальні послуги, на підставі установчих та інших документів, якими визначено перелік соціальних послуг та категорії осіб, яким надаються такі послуги, за умови забезпечення їх відповідності критеріям діяльності надавачів соціальних послуг, встановленим Кабінетом Міністрів України.

Оплата праці працівників надавачів соціальних послуг має забезпечувати належні матеріально-побутові умови для ефективної діяльності працівників, підвищувати престижність професії, сприяти підвищенню кваліфікації працівників.

Фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності, виплачується компенсація за догляд.

Розмір компенсації за догляд фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі, визначається з розрахунку 70 відсотків мінімальної заробітної плати у погодинному розмірі за одну годину догляду за однією особою, але не більше 360 годин на місяць.

Компенсація за догляд фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі, виплачується фізичним особам - надавачам соціальних послуг, які не перебувають у трудових відносинах, не є фізичними особами - підприємцями, не провадять незалежної професійної діяльності (наукової, літературної, артистичної, художньої, освітньої або викладацької, а також медичної, юридичної практики, у тому числі адвокатської, нотаріальної діяльності тощо), не перебувають на обліку як безробітні.

Компенсація за догляд фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі, виплачується відповідно до тристороннього договору про надання соціальних послуг з догляду, що укладається у письмовій формі між фізичною особою - надавачем соціальних послуг з догляду, отримувачем соціальних послуг з догляду або його законним представником та структурним підрозділом з питань соціального захисту населення районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій, виконавчих органів міської ради міст обласного значення, рад об`єднаних територіальних громад.

Однією з істотних умов такого договору є кількість годин надання соціальних послуг з догляду на місяць.

Порядок подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації за догляд затверджує Кабінет Міністрів України.

Постановою КМУ від 6 жовтня 2021 р. № 1040 затверджено «Деякі питання призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі», якою затверджено Порядок подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі. Цей Порядок встановлює механізм призначення і виплати компенсації за догляд (далі - компенсація), що призначається фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі, пройшла підготовку та перепідготовку з основ догляду (далі - фізична особа, яка надає соціальні послуги з догляду на професійній основі) особам, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися:

П.13. Компенсація фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на професійній основі, призначається на строк надання соціальних послуг з догляду на професійній основі, визначений у договорі, і виплачується із дати укладення договору.

Виплата компенсації здійснюється щомісяця на підставі поданого фізичною особою, яка надає соціальні послуги з догляду на професійній основі, акта про надані соціальні послуги з догляду на професійній основі (далі - акт) за формою згідно з додатком 5.

Акт складається фізичною особою, яка надає соціальні послуги з догляду на професійній основі у двох примірниках і підписується фізичною особою, яка надає соціальні послуги з догляду на професійній основі, та особою або законним представником особи, яка потребує надання соціальних послуг з догляду на професійній основі. Один примірник акта залишається у особи або законного представника особи, яка потребує надання соціальних послуг з догляду на професійній основі, другий - зберігається у фізичної особи, яка надає соціальні послуги з догляду на професійній основі.

14. Фізична особа, яка надає соціальні послуги з догляду на професійній основі, до 5 числа місяця, наступного за місяцем, в якому надано соціальні послуги з догляду на професійній основі, подає в письмовій (електронній) формі чи в будь-який інший зручний спосіб (зокрема шляхом надсилання сканованих копій) уповноваженому органу акт.

Уповноважений орган відповідно до поданого фізичною особою, яка надає соціальні послуги з догляду на професійній основі, акта проводить розрахунок компенсації та приймає рішення про її виплату.

У разі неподання в установлений строк або подання неналежно оформленого акта виплата компенсації припиняється.

17. Якщо фізичною особою, яка надає соціальні послуги з догляду на професійній основі, приховано чи подано недостовірні документи/відомості або уповноваженим органом отримано інформацію про обставини, що вплинули на прийняття рішення про призначення компенсації та визначення її розміру, що призвело до надмірних виплат коштів, уповноважений орган:

визначає обсяг надміру виплачених коштів компенсації та встановлює строки їх повернення;

надсилає на поштову або електронну адресу фізичної особи, яка надає соціальні послуги на професійній основі, повідомлення про обсяг надміру виплачених коштів та строки їх повернення.

У разі неможливості добровільного повернення надміру виплачених коштів компенсації такі суми стягуються в судовому порядку.

Позивач до відповіді на відзив надав суду лист від 03.01.2025 Національної соціальної сервісної служби України, в якому зазначено, що оцінка якості надання соціальних послуг здійснюється відповідно до Порядку проведення моніторингу надання та оцінки якості соціальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2020 № 449, (далі - Порядок № 449).

Згідно з пунктом 18 Порядку № 449 оцінка якості соціальних послуг проводиться шляхом вжиття комплексу заходів, спрямованих на встановлення рівня відповідності наданих соціальних послуг затвердженим державним стандартам соціальних послуг.

Оцінка якості соціальних послуг може здійснюватися такими методами як опитування отримувачів соціальних послуг або їх законних представників; спостереження за процесом надання соціальних послуг; бесіди / співбесіди з надавачами соціальних послуг; вивчення документації надавача соціальних послуг, іншої документації, у тому числі звернень отримувачів соціальних послуг.

Опитування отримувачів соціальних послуг проводиться за допомогою засобів зв`язку, інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно- телекомунікаційних систем або під час особистого прийому в приміщенні органу соціального захисту населення, безпосередньо за місцем проживання / перебування особи за її попередньою згодою, а також шляхом розсилання на адресу електронної пошти анкети з питаннями щодо якості наданих соціальних послуг.

З урахуванням наведеного, збір фізичною особою, яка надає соціальні послуги, та надання уповноваженому органу додаткової, до зазначеної в Акті про надані соціальні послуги з догляду на професійній основі, інформації у вигляді, зокрема, чеків з магазину, аптеки та іншого, можливо у разі, якщо потреби отримувача соціальної послуги незадоволені в повній мірі відповідно до Договору, а також якщо він не задоволений якістю соціальних послуг чи є необхідність у підтвердженні факту надання послуг.

В судовому засіданні позивач зазначив, що з прийняттям спірного рішення відповідача на нього покладаються додаткові обов`язки щодо збирання чеків з магазину, аптеки та документів з медичних установ, які є його власністю та в яких міститься конфіденційна інформація, що порушує його права. Для того, щоб фізична особа, яка надає соціальні послуги з догляду на професійній основі отримував компенсацію за надані послуги він повинен надати документи/відомості, що можуть підтвердити надання соціальних послуг.

Допитаний в якості свідка в судовому засіданні ОСОБА_2 , який є надавачем соціальних послуг позивачу, суду пояснив, що єдиним документом, який він повинен надавати управлінню на підтвердження надання соціальних послуг позивачу є акт, затвердженої постановою КМУ №1040 форми. Але з прийняттям спірного рішення він для отримання компенсації повинен при проведенні перевірки, яка проводиться 1 раз в півроку, надати чеки за 6 місяців, які є власністю позивача, який не надає згоду на їх надання.

Допитана в якості свідка ОСОБА_3 працівник третьої особи, яка 24.10.2024 проводила перевірку надання соціальних послуг ОСОБА_2 , в судовому засіданні пояснила, що на виконання вимог Національної соціальної сервісної служби України, вони вийшли для здійснення контролю на перевірку надання послуг ОСОБА_2 та повідомили його про рішення виконкому від 23.10.2024, що необхідно збирати чеки та документи, що підтверджують надання ним послуг. При здійсненні перевірки не вимагали чеків, але в акті зазначили, що вони не були надані, а також підтвердили факт надання соціальної послуги позивачу. Ненадання цих чеків під час цієї перевірки не вплинуло на отримання ОСОБА_2 компенсації за надані послуги.

В судовому засіданні представник третьої особи суду пояснила, що право управління запитувати у фізичної особи, що надає соціальні послуги з догляду на професійній основі документи/відомості, що можуть підтвердити надання соціальних послуг з догляду виникає при проведенні контролю 1 раз у 6 місяців.

Але суд зазначає, що у спірному рішенні зазначено, що це право у працівників управління виникає після подання надавачем соціальних послуг з догляду на професійній основі щомісячно акта про надані соціальні послуги з догляду на професійній основі, тобто щомісячно управління має право вимагати від фізичної особи документи/відомості, що можуть підтвердити надання соціальних послуг з догляду.

Додатком 4 до постанови КМУ №1040 затверджена форма договору про надання соціальних послуг з догляду на професійній основі, яким передбачено права та обов`язки сторін:

11. Фізична особа має право на:

отримання компенсації в межах суми, встановленої цим договором;

12. Фізична особа зобов`язується:

надавати до 5 числа місяця, наступного за місяцем, в якому надано послуги, уповноваженому органу акт у


формі;

(письмовій/електронній)

повідомляти уповноваженому органу про надання послуг, їх обсяг, отримання компенсації поза межами адміністративно-територіальної одиниці/територіальної громади місцезнаходження уповноваженого органу (для організації контролю уповноваженим органом);

15. Уповноважений орган має право:

запитувати у фізичної особи інформацію щодо надання послуг;

перевіряти умови надання послуг отримувачу, а також відповідність заходів, визначених пунктом 2 цього договору;

перевіряти інформацію щодо фізичної особи, яка може вплинути на виплату компенсації;

здійснювати контроль за обсягом та якістю наданих послуг;

достроково розірвати цей договір у разі невиконання зобов`язань фізичною особою, повідомивши їй про це не пізніше ніж за


робочих дні (днів) до дати розірвання цього договору.

16. Уповноважений орган зобов`язаний:

своєчасно та у повному обсязі виплачувати фізичній особі компенсацію в розмірі та на умовах, визначених цим договором та відповідно до акта;

надавати на запити фізичної особи та отримувача/законного представника інформацію щодо порядку надання послуг;

повідомляти фізичній особі про недостовірність відомостей, зазначених в отриманих від неї документах, не пізніше ніж через п`ять робочих днів з дати їх отримання.

Отже відповідно до вимог договору п.15. Уповноважений орган має право:

запитувати у фізичної особи інформацію щодо надання послуг; а п.12. Фізична особа зобов`язується: надавати до 5 числа місяця, наступного за місяцем, в якому надано послуги, уповноваженому органу акт ; повідомляти уповноваженому органу про надання послуг, їх обсяг, отримання компенсації поза межами адміністративно-територіальної одиниці/територіальної громади місцезнаходження уповноваженого органу (для організації контролю уповноваженим органом.

Але спірним рішенням відповідач розширив коло повноважень уповноваженого органу щодо права запитувати у фізичної особи, що надає соціальні послуги з догляду на професійній основі документи/відомості, що можуть підтвердити надання соціальних послуг з догляду.

У преамбулі спірного рішення зазначено, що даний Порядок розроблено відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 06.10.2021 № 1040 «Деякі питання призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі» та визначає методи здійснення контролю за наданням соціальних послуг фізичними особами, які надають соціальні послуги з догляду на професійній основі.

Пунктом 23 постанови КМУ №1040 визначено, що Уповноважені органи, що призначають та виплачують компенсацію, здійснюють контроль за наданням соціальних послуг фізичними особами, які надають соціальні послуги з догляду на професійній основі.

Порядок здійснення контролю за наданням соціальних послуг фізичними особами, які надають соціальні послуги з догляду на професійній основі, визначається уповноваженими органами.

Отже, постановою КМУ надано лише право визначення порядку здійснення контролю за наданням соціальних послуг фізичними особами, які надають соціальні послуги з догляду на професійній основі.

Суд погоджується з доводами позивача, що під "порядком" розуміється, що Уповноважені органи мають право на встановлення певної послідовності, черговості, способу виконання, здійснення контролю.

Але, до повноважень відповідача не входить зміна умов та встановлення додаткових вимог, за наявністю яких, управління надає компенсацію надавачу соціальних послуг.

Суд погоджується з доводами третьої особи, що запитувана інформація щодо чеків з магазину чи аптеки не містить конференційну інформацію щодо позивача, але спірними пунктами рішення виконком на позивача покладає додатковий тягар збирати, зберігати чеки, зберігати інформацію щодо надання йому медичних послуг, що порушує його звичайним ритм життя та ці вимоги не передбачені ні законами, ні постановою КМУ№1040 на виконання якої прийнято спірне рішення.

Також відповідно до ч.2 ст.11 Закону України « Про інформацію» інформація про фізичну особу (персональні дані) - відомості чи сукупність відомостей про фізичну особу, яка ідентифікована або може бути конкретно ідентифікована.

Не допускаються збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та захисту прав людини. До конфіденційної інформації про фізичну особу належать, зокрема, дані про її національність, освіту, сімейний стан, релігійні переконання, стан здоров`я, а також адреса, дата і місце народження.

Отже медичні документи позивача можуть містити конфіденційну інформацію про стан здоров`я.

Посилання третьої особи на те, що ОСОБА_1 неодноразово був проінформований письмово що «Інформація, яку він надає, може бути зашифрована в тій частині де, на його думку, містяться конфіденційні дані або інформація, яку він не хотів би розголошувати» не приймається судом до уваги, оскільки ця вимога не узгоджується з жодною нормою права.

З прийняттям спірного рішення на позивача, як на особу, яка потребує догляду, покладаються додаткові вимоги відповідачем для того, щоб надавач соціальних послуг мав можливість отримувати компенсацію за надані позивачу послуги, тому суд вважає за необхідне визнати протиправними та саме нечинними , а не скасувати , як просить позивач, оскільки відповідно до ч.9 ст.264 КАС України суд може визнати нормативно-правовий акт протиправним (незаконним чи таким, що не відповідає правовому акту вищої юридичної сили) та нечинним повністю або в окремій його частині: абзац 9 (запитувати у фізичної особи, що надає соціальні послуги з догляду на професійній основі документи/відомості, що можуть підтвердити надання соціальних послуг з догляду); абзац 19 у редакції рішення виконавчого комітету Миколаївської міської ради від 13.11.2024 № 1891 (підтверджуючі документи наданих послуг, абзац 7 додатку до Порядку здійснення контролю за наданням соціальних послуг фізичними особами, які надають соціальні послуги з догляду на професійній основі, затверджений рішенням виконавчого комітету Миколаївської міської ради від 23.10.2024 року № 1789 (підтверджуючі документи наданих послуг (чек з магазину, аптеки, медичні документи та інше), оскільки ці всі пункти стосуються права уповноваженої особи вимагати, що кореспондує обов`язку фізичної особи, що надає соціальні послуги, надати документи, які не є його власністю та не знаходяться у нього в користуванні.

Також суд зазначає, що визнання протиправним абзац 19 у редакції рішення виконавчого комітету Миколаївської міської ради від 13.11.2024 № 1891 (підтверджуючі документи наданих послуг (документи, що підтверджують обсяг наданих соціальних послуг з догляду на професійній основі відповідно до Акта про надані соціальні послуги з догляду на професійній основі) не означає, що буде чинна попередня редакція абз. 19 спірного рішення в редакції рішення від 23.10.2024 (підтверджуючі документи наданих послуг (чек з магазину, аптеки, медичні документи та інше). Це означає, що спірне рішення не буде містити абз. 19 про необхідність надання підтверджуючих документів.

Абзац 15 спірного рішення містить вимогу, що в акті контролю зазначається про факт спільного проживання надавача соціальних послуг із особою, яка потребує надання соціальних послуг. А у Додатку до порядку, яким затверджена форма акта необхідно зазначити- Особа, якій надаються соціальні послуги: проживає/не проживає разом із фізичною особою, яка надає соціальні послуги

Але відповідно до ст. 13 Закону України « Про соціальні послуги» розмір компенсації за догляд фізичним особам, визначається з розрахунку 70 відсотків мінімальної заробітної плати у погодинному розмірі за одну годину догляду за однією особою, але не більше 360 годин на місяць, що складає 12години на добу.

Відповідно до ч.3 ст.16 Закону України « Про соціальні послуги» соціальні послуги залежно від місця надання поділяються на послуги, що надаються:

1) за місцем проживання/перебування отримувача соціальних послуг (вдома);

2) у приміщенні надавача соціальних послуг:

стаціонарно - в умовах цілодобового перебування (проживання) отримувача соціальної послуги із забезпеченням харчуванням та умовами для проживання;

напівстаціонарно - протягом визначеного часу доби з умовами для нічного або денного перебування;

3) за місцем перебування отримувача соціальних послуг поза межами місця проживання та приміщення надавача соціальних послуг, у тому числі на вулиці.

Отже, виходячи з норми закону може фіксуватись тільки адреса місце надання соціальної послуги.

3-я особа не зазначила, що може підтвердити або спростувати наявність цієї інформації в акті контролю, тому наявність цього речення в спірному рішенні не відповідає вимогам ст.13 закону України «Про соціальні послуги» та не визначає мету такої інформації.

Таким чином, спірне рішення, а саме абзац 15 (факт спільного проживання надавача соціальних послуг із особою, яка потребує надання соціальних послуг); абзац 5 додатку до Порядку здійснення контролю за наданням соціальних послуг фізичними особами, які надають соціальні послуги з догляду на професійній основі, затверджений рішенням виконавчого комітету Миколаївської міської ради від 23.10.2024 року № 1789 (Особа, якій надаються соціальні послуги: проживає/не проживає разом із фізичною особою, яка надає соціальні послуги) необхідно визнати протиправними та нечинними.

Позивач просить скасувати абз.22 спірного рішення такого змісту: «Якщо фізичною особою, яка надає соціальні послуги з догляду на професійній основі, приховано чи подано недостовірні документи/відомості або не подано документи/відомості, що можуть підтвердити надання соціальних послуг з догляду, та/або районними управліннями отримано інформацію про обставини, що вплинули на прийняття рішення про виплату компенсації, уповноважений орган має право зменшити розмір виплати відповідно до фактично наданих послуг.»

Але цей пункт за виключенням словосполучення "не подано документи/відомості, що можуть підтвердити надання соціальних послуг з догляду" повністю відтворює п.17 Постанови КМУ №1040, тому цей пункт належить визнати частково нечинним в частині словосполучення "не подано документи/відомості, що можуть підтвердити надання соціальних послуг з догляду", в іншій частині він визнанню протиправним не підлягає.

Позивач просить визнати протиправним абзац 13, в якому зазначено «За потреби контроль може здійснюватися шляхом виїзду на місце надання соціальних послуг представників районних управлінь, представників міського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг), із представниками закладів охорони здоров`я (за необхідністю) в присутності надавачів соціальних послуг із залученням особи, яка потребує надання соціальних послуг, та/або її законного представника».

В судовому засіданні позивач суду пояснив, що цей пункт оскаржує в частині словосполучення , що контроль може здійснюватися «із представниками закладів охорони здоров`я (за необхідністю)». Рішенням виконкому надано право УСВіК залучати до контролю за наданням соцпослуг представників закладів охорони здоров`я без будь якої згоди отримувача соцпослуг - позивача, його сімейного лікаря та лікарів з диспансерів де він знаходиться на диспансерному обліку.

В судовому засіданні представник третьої особи суду пояснив, що участь лікаря є необхідною для контролю, підтвердження фактичного надання послуг та забезпечення відповідності їхньої якості до потреб отримувача соціальної допомоги.

Свідок ОСОБА_3 в судовому засіданні суду пояснила, що 24.10.2024 вони здійснювали контроль без участі лікаря.

Оскільки в цьому спірному абзаці залучення працівника закладу охорони здоров`я викладено не в імперативній формі, а «за потреби», то суд не вбачає підстав для визнання цього абзацу спірного рішення протиправним.

Також позивач просить визнати протиправним та скасувати абзац « Після подання надавачем соціальних послуг з догляду на професійній основі щомісячно акта про надані соціальні послуги з догляду на професійній основі для прийняття рішення про виплату компенсації районні управління мають право», але в цьому пункті зазначено, що управління наділено певними правами, які передбачені відповідно до вимог Закону України « Про соціальні послуги», постанови КМУ 1040 та вимог тристороннього договору, тому позовні вимоги в цій частині задоволенню не підлягають.

Таким чином, позов належить задовольнити частково.

Судові витрати по справі відсутні.

Керуючись ст. 2, 19, 139, 241 - 246, 264-265 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Виконавчого комітету Миколаївської міської ради (вул. Адміральська, 20, м. Миколаїв, 54001, ідентифікаційний код 04056612) задовольнити частково.

2. Визнати протиправним та нечинним Порядок здійснення контролю за наданням соціальних послуг фізичними особами, які надають соціальні послуги з догляду на професійній основі, затверджений рішенням виконавчого комітету Миколаївської міської ради від 23.10.2024 року № 1789 в частині:

- абзац 9 (запитувати у фізичної особи, що надає соціальні послуги з догляду на професійній основі документи/відомості, що можуть підтвердити надання соціальних послуг з догляду);

- абзац 15 (факт спільного проживання надавача соціальних послуг із особою, яка потребує надання соціальних послуг);

- абзац 19 у редакції рішення виконавчого комітету Миколаївської міської ради від 13.11.2024 № 1891 (підтверджуючі документи наданих послуг (документи, що підтверджують обсяг наданих соціальних послуг з догляду на професійній основі відповідно до Акта про надані соціальні послуги з догляду на професійній основі);

- абзац 22 в частині словосполучення "не подано документи/відомості, що можуть підтвердити надання соціальних послуг з догляду";

- абзац 5 додатку до Порядку здійснення контролю за наданням соціальних послуг фізичними особами, які надають соціальні послуги з догляду на професійній основі, затверджений рішенням виконавчого комітету Миколаївської міської ради від 23.10.2024 року № 1789 (Особа, якій надаються соціальні послуги: проживає/не проживає разом із фізичною особою, яка надає соціальні послуги);

- абзац 7 додатку до Порядку здійснення контролю за наданням соціальних послуг фізичними особами, які надають соціальні послуги з догляду на професійній основі, затверджений рішенням виконавчого комітету Миколаївської міської ради від 23.10.2024 року № 1789 (підтверджуючі документи наданих послуг (чек з магазину, аптеки, медичні документи та інше).

3. В решті позову відмовити.

4. Зобов`язати виконавчий комітет Миколаївської міської ради невідкладно опублікувати резолютивну частину рішення у виданні, в якому його було офіційно оприлюдено, після набрання рішенням законної сили.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Строк на апеляційне оскарження рішення суду 30 днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження 30 днів з дня складання повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається в порядку та строки, визначені ст.ст. 295-297 КАС України.

Суддя Т. О. Гордієнко

Рішення складено в повному обсязі

та підписано суддею 26.02.2025

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.02.2025
Оприлюднено28.02.2025
Номер документу125442086
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб з інвалідністю

Судовий реєстр по справі —400/11638/24

Рішення від 17.02.2025

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Гордієнко Т. О.

Рішення від 17.02.2025

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Гордієнко Т. О.

Ухвала від 03.02.2025

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Гордієнко Т. О.

Ухвала від 03.02.2025

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Гордієнко Т. О.

Ухвала від 03.02.2025

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Гордієнко Т. О.

Ухвала від 03.02.2025

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Гордієнко Т. О.

Ухвала від 20.01.2025

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Гордієнко Т. О.

Ухвала від 13.01.2025

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Гордієнко Т. О.

Ухвала від 13.12.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Гордієнко Т. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні