ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 лютого 2025 рокуЛьвівСправа № 260/5721/24 пров. № А/857/31987/24
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого-судді Курильця А.Р.,
суддів Мікули О.І., Пліша М.А.,
з участю секретаря Березюка Д.О.,
представника позивача Маренич М.І.,
представника відповідача Дору Н.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 29 жовтня 2024 року у справі № 260/5721/24 за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України в Закарпатській області про визнання відмови протиправною,-
суддя в 1-й інстанції Скраль Т.В.,
час ухвалення рішення 29.10.2024 року, 17:03 год.,
місце ухвалення рішення м.Ужгород,
дата складання повного тексту рішення 04.11.2024 року,
в с т а н о в и в :
ОСОБА_1 звернувся в суд з позовом до Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України в Закарпатській області про визнання відмови протиправною.
Рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 29 жовтня 2024 року в задоволенні позову відмовлено.
Не погоджуючись з таким рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, неповне з`ясування обставин справи та невідповідність висновків суду фактичним обставинам справи, просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти постанову про задоволення позову повністю, оскільки право на отримання відпустки без збереження заробітної плати для догляду за дитиною вважається реалізованим з моменту надання відповідної заяви роботодавцеві з підтвердженням хвороби дитини медичним
висновком. Позивач реалізував своє право на отримання вказаного виду відпустки 20.06.2024 (24.06.2024), а рішення про визначення Відповідача, як об`єкта критичної інфраструктури мало місце 28 червня 2024 року, тобто після виникнення спірних правовідносин, тому, що застосування обмежень, визначених ч.2 ст.12 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» є
неправомірним. Інших обмежень, зокрема стосовно ст.25 Закону України «Про відпустки», ст.179 КзПП України відносно Позивача на момент подання рапорту законодавство не містило. Контракт, укладений на з позивачем на 3 роки набув чинності з 25.06.2021, відповідно закінчується 25.06.2024. Враховуючи те, що право на відпустку Позивач реалізував 20.06.2024 (24.06.2024), в межах дії контракту, позовна вимога про продовження строку його дії не може вважатись передчасною і бути залежною від укладення нового контракту.
Представник позивача в судовому засіданні апеляційну скаргу підтримала, просить рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 29 жовтня 2024 року скасувати та прийняти постанову, якою позов задовольнити.
Представник відповідача в судовому засіданні, апеляційну скаргу позивача заперечила, просить рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 29 жовтня 2024 року залишити без змін.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення учасників справи, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги в їх сукупності, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення з таких підстав.
Судом встановлено, що 25 червня 2021 року між ДСНС, в особі начальника Головного управління ДСНС України у Закарпатській області полковником служби цивільного захисту Гудаком Романом Васильовичем та ОСОБА_1 укладено контракт про проходження служби цивільного захисту № 313/2021 на 3 роки, (а.с. 49-50).
02 квітня 2024 року ОСОБА_1 звернувся з рапортом до начальника Головного управління ДСНС України у Закарпатській області, в якому просить відповідно до пунктів 41, 48 Положення про порядок проходження служби цивільного захисту особами рядового і начальницького складу продовжити службу з укладенням нового контракту про проходження служби цивільного захисту строком на 3 роки, (а.с. 145).
Рапорт залишено без реалізації на підставі листа від 20 травня 2024 року № 52.2 01-488/52.2 06, ( а.с.44).
За листом №52.2.01-547/52.2.06 від 05.06.2024 року ОСОБА_3 повідомляє начальника Головного управління ДСНС України в Закарпатській області, за яким просить розглянути матеріали щодо звільнення зі служби цивільного захисту за п.176 підпунктом 1 (у зв`язку із закінченням контракту) сержанта служби цивільного захисту ОСОБА_1 пожежного-рятувальника 8 державної пожежно-рятувальної частини (смт. Великий Березний) 1 державного пожежно-рятувального загону Головного управління ДСНС України в Закарпатській області. Лист 1 ДПРЗ ГУ ДСНС України в Закарпатській області від 05.06.2024 року №52.2 01-546/52.2 06 просить залишити без реалізації, ( а.с.45).
06 червня 2024 року Головне управління ДСНС України у Закарпатській області листом № 52.2 01-548/52.2 06 повідомило ОСОБА_1 , що 24 червня 2024 року у нього припиняється дія контракту про проходження служби цивільного захисту. Відповідно до пункту 176 підпункту 1 Положення про порядок проходження служби цивільного захисту особами рядового і начальницького складу, його буде звільнено з цивільного захисту, (а.с. 45, зворот).
Лист надіслано засобами поштового зв`язку ОСОБА_1 , однак такий повернувся з відміткою «за закінченням терміну зберігання», (а.с. 46).
20 червня 2024 року, засобами поштового зв`язку, ОСОБА_1 звернувся з рапортом до начальника Головного управління ДСНС України у Закарпатській області, в якому просить надати йому відпустку по догляду за його дитиною ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 до досягнення нею п`ятирічного віку, з 21 червня 2024 року по 22 березня 2025 року. Одночасно, просить продовжити строк дії контракту, укладеного з ним на відповідний строк, (а.с. 6-12). До вказаного рапорту додатками є: копія свідоцтва про народження дитини, Довідка № 22 від 20.06.2024 року форми 080-1/о, довідка №263/01-28 від 19.06.2024 року. В описі про вкладення до цінного листа вказано також лист про відмову від отримання рапорту, (а.с.10-11).
11 липня 2024 року Головне управління ДСНС України у Закарпатській області листом № 52 02-4124/52 37 повідомило ОСОБА_1 , що відповідно до Положення про порядок проходження служби цивільного захисту особами рядового і начальницького складу проходите службу цивільного захисту за контрактом. Питання щодо надання відпустки може бути розглянуто після укладання нового контракту про проходження служби цивільного захисту у зв`язку з тим, що строк дії попереднього контракту закінчився 24.06.2024 року, (а.с. 17).
Відповідно до частини п`ятої та сьомої статті 179 Кодексу законів про працю України підприємства, установи та організації за рахунок власних коштів можуть надавати одному з батьків дитини частково оплачувану відпустку та відпустку без збереження заробітної плати для догляду за дитиною більшої тривалості. У разі, якщо дитина потребує домашнього догляду, одному з батьків дитини в обов`язковому порядку надається відпустка без збереження заробітної плати тривалістю, визначеною у медичному висновку, але не більш як до досягнення дитиною шестирічного віку.
Відповідно до пункт 3 частини першої статті 25 Закону України «Про відпустки» відпустка без збереження заробітної плати за бажанням працівника надається в обов`язковому порядку: матері або іншим особам, зазначеним у частині третій статті 18 та частині першій статті 19 цього Закону, в разі якщо дитина потребує домашнього догляду, - тривалістю, визначеною в медичному висновку, але не більш як до досягнення дитиною шестирічного віку, а в разі якщо дитина хвора на цукровий діабет I типу (інсулінозалежний) або якщо дитина, якій не встановлено інвалідність, хвора на тяжке перинатальне ураження нервової системи, тяжку вроджену ваду розвитку, рідкісне орфанне захворювання, онкологічне, онкогематологічне захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкий психічний розлад, гостре або хронічне захворювання нирок IV ступеня, - не більш як до досягнення дитиною шістнадцятирічного віку, а якщо дитині встановлено категорію "дитина з інвалідністю підгрупи А" або дитина, якій не встановлено інвалідність, отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги - до досягнення дитиною вісімнадцятирічного віку.
Перелік тяжких захворювань, розладів, травм, станів тощо, що дає право працівнику на отримання відпустки без збереження заробітної плати на дитину, якій не встановлена інвалідність, затверджується Кабінетом Міністрів України.
Позивач посилається на те, що відповідно до підпункту 8 пункту 137 Положення про порядок проходження служби цивільного захисту особами рядового і начальницького складу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2013 №593 та підпункту 8 пункту 1 статті 129 Кодексу Цивільного захисту України має право на відпустку без збереження грошового забезпечення по догляду за дитиною до досягнення нею 5 (п`ятирічного віку).
Відповідно до підпункту 8 пункту 137 Положення про порядок проходження служби цивільного захисту особами рядового і начальницького складу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2013 №593 особи рядового і начальницького складу мають право на відпустку без збереження грошового забезпечення а в разі, коли дитина потребує домашнього догляду, - тривалістю, визначеною в медичному висновку, але не більш як до досягнення дитиною шестирічного віку, а в разі, коли дитина хвора на цукровий діабет I типу (інсулінозалежний) або дитина, якій не встановлено інвалідність, хвора на тяжке перинатальне ураження нервової системи, тяжку вроджену ваду розвитку, рідкісне (орфанне) захворювання, онкологічне, онкогематологічне захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкий психічний розлад, гостре або хронічне захворювання нирок IV ступеня, - до досягнення дитиною шістнадцятирічного віку, а в разі, коли дитині встановлено категорію "дитина з інвалідністю підгрупи А" або дитина, якій не встановлено інвалідність, отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги, - до досягнення дитиною вісімнадцятирічного віку.
Відповідно до підпункту 8 пункту 1 статті 129 Кодексу Цивільного захисту України ( далі по тексту - КЦЗ України) особи рядового і начальницького складу служби цивільного захисту мають право на відпустку без збереження грошового забезпечення в разі, якщо дитина потребує домашнього догляду, - тривалістю, визначеною в медичному висновку, але не більш як до досягнення дитиною шестирічного віку, а в разі якщо дитина хвора на цукровий діабет I типу (інсулінозалежний) або якщо дитина, якій не встановлено інвалідність, хвора на тяжке перинатальне ураження нервової системи, тяжку вроджену ваду розвитку, рідкісне орфанне захворювання, онкологічне, онкогематологічне захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкий психічний розлад, гостре або хронічне захворювання нирок IV ступеня, - до досягнення дитиною шістнадцятирічного віку, а якщо дитині встановлено категорію "дитина з інвалідністю підгрупи А" або дитина, якій не встановлено інвалідність, отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги, - до досягнення дитиною вісімнадцятирічного віку.
Відповідно до довідки № 22 про потребу дитини (дитини - інваліда) у домашньому догляді, ОСОБА_5 потребує домашнього догляду з 20 червня 2024 року до 22 березня 2025 року, (а.с. 8).
20 червня 2024 року, засобами поштового зв`язку, ОСОБА_1 звернувся з рапортом до начальника Головного управління ДСНС України у Закарпатській області, в якому просить надати йому відпустку по догляду за його дитиною ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 до досягнення нею п`ятирічного віку, з 21 червня 2024 року по 22 березня 2025 року. Одночасно, просить продовжити строк дії контракту, укладеного з ним на відповідний строк, (а.с. 6-12).
Однак, 15 березня 2022 року прийнято Закон України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» набрав чинності 24 березня 2022 року, який визначає особливості проходження державної служби, служби в органах місцевого самоврядування, особливості трудових відносин працівників усіх підприємств, установ, організацій в Україні незалежно від форми власності, виду діяльності і галузевої належності, представництв іноземних суб`єктів господарської діяльності в Україні, а також осіб, які працюють за трудовим договором, укладеним з фізичними особами (далі - працівники), у період дії воєнного стану, введеного відповідно до Закону України «Про правовий режим воєнного стану».
Відповідно до пункту 2 цього Закону на період дії воєнного стану вводяться обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина передбачених статтями 43, 44 Конституції України.
У період дії воєнного стану не застосовуються норми законодавства про працю, законів України "Про державну службу", "Про службу в органах місцевого самоврядування", інших законодавчих актів, що регулюють діяльність державних службовців, посадових осіб місцевого самоврядування у частині відносин, врегульованих цим Законом.
Відповідно до статті 12 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» у період дії воєнного стану надання працівнику щорічної основної відпустки за рішенням роботодавця може бути обмежено тривалістю 24 календарні дні за поточний робочий рік.
Якщо тривалість щорічної основної відпустки працівника становить більше 24 календарних днів, надання не використаних у період дії воєнного стану днів такої відпустки переноситься на період після припинення або скасування воєнного стану. За рішенням роботодавця невикористані дні такої відпустки можуть надаватися без збереження заробітної плати.
У період дії воєнного стану надання працівнику будь-якого виду відпустки (крім відпустки у зв`язку з вагітністю та пологами, відпустки для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку та відпустки у зв`язку з усиновленням дитини) понад щорічну основну відпустку, передбачену абзацом першим цієї частини, за рішенням роботодавця може здійснюватися без збереження заробітної плати. Надання невикористаних днів такої відпустки переноситься на період після припинення або скасування воєнного стану. За рішенням роботодавця невикористані дні такої відпустки можуть надаватися без збереження заробітної плати.
У період дії воєнного стану роботодавець може відмовити працівнику у наданні невикористаних днів щорічної відпустки. Норми частини сьомої статті 79, частини п`ятої статті 80 Кодексу законів про працю України та частини п`ятої статті 11, частини другої статті 12 Закону України «Про відпустки» у період дії воєнного стану не застосовуються.
У разі звільнення працівника у період дії воєнного стану йому виплачується грошова компенсація відповідно до статті 24 Закону України «Про відпустки».
У період дії воєнного стану роботодавець може відмовити працівнику у наданні будь-якого виду відпусток (крім відпустки у зв`язку вагітністю та пологами та відпустки для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку), якщо такий працівник залучений до виконання робіт на об`єктах критичної інфраструктури, робіт з виробництва товарів оборонного призначення або до виконання мобілізаційного завдання (замовлення).
Протягом періоду дії воєнного стану роботодавець на прохання працівника може надавати йому відпустку без збереження заробітної плати без обмеження строку, встановленого частиною першою статті 26 Закону України «Про відпустки», без зарахування часу перебування у такій відпустці до стажу роботи, що дає право на щорічну основну відпустку, передбаченого пунктом 4 частини першої статті 9 Закону України «Про відпустки».
ОСОБА_1 перебуває на службі цивільного захисту на посаді пожежного рятувальника 1 ДПЗ 8 ДПРЧ Головного управління ДСНС України у Закарпатській області.
27 червня 2024 року відповідно до протоколу засідання комісії щодо визнання підрозділів ДСНС критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період визнано 1 ДПРЗ ГУ ДСНС України у Закарпатській області таким, що відповідає критеріям визначеним у наказі ДСНС від 21 лютого 2023 року № 152 та пункту 2 Критеріїв та Порядок, за яким здійснюється визначення підприємств, установ та організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, а також критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період, затвердженого постановою КМУ від 27 січня 2023 року № 76, (а.с. 68-70).
28 червня 2024 року відповідно до наказу (з основної діяльності) Державної служби України з надзвичайних ситуацій №НС-686 «Про визначення підприємств, установ і організацій такими, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період» затверджено протокольні рішення комісії щодо визнання підрозділів ДСНС критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення на особливий період від 27 червня 2024 року, (а.с. 66-67).
Пунктом 13 статті 1 Закону України «Про критичну інфраструктуру» визначено, що об`єкти критичної інфраструктури - об`єкти інфраструктури, системи, їх частини та їх сукупність, які є важливими для економіки, національної безпеки та оборони, порушення функціонування яких може завдати шкоди життєво важливим національним інтересам.
Враховуючи наведене, Головне управління ДСНС у Закарпатській області може відмовити ОСОБА_1 у наданні будь-якого виду відпусток (крім відпустки у зв`язку вагітністю та пологами та відпустки для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку) у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану та залученням ОСОБА_1 до робіт на об`єктах критичної інфраструктури, відповідно до статті 12 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», а відтак дана позовна вимога не підлягає задоволенню.
Крім того, суд вважає необхідним відмітити, що у випадку коли одночасно постає питання про необхідність продовження контракту та на надання відпустки по догляду за дитиною до шести років, першочерговим є продовження контракту. Якщо контракт завершився, юридично трудові відносини зупиняються, і право на відпустку не може бути реалізовано без чинного трудового договору.
Отже спочатку необхідно продовжити контракт, щоб забезпечити збереження трудових відносин, а вже після цього працівник може скористатися відпусткою для догляду за дитиною на умовах, передбачених законодавством.
Порядок проходження служби цивільного захисту регламентується нормами 23 глави Кодексу цивільного захисту України.
Так, відповідно до положень частини першої статті 101 КЦЗ України служба цивільного захисту - це державна служба особливого характеру, покликана забезпечувати пожежну охорону, захист населення і територій від негативного впливу надзвичайних ситуацій, запобігання і реагування на надзвичайні ситуації, ліквідацію їх наслідків у мирний час та в особливий період.
Згідно з частиною п`ятою статті 99 КЦЗ України трудові відносини працівників, а також відносини, що виникають у зв`язку із вступом на державну службу, в органах та підрозділах цивільного захисту регулюються законодавством про працю, державну службу та укладеними трудовими договорами (контрактами).
Порядок проходження громадянами України служби цивільного захисту визначається цим Кодексом та положенням про порядок проходження служби цивільного захисту особами рядового і начальницького складу, що затверджується Кабінетом Міністрів України (частина друга статті 101 КЦЗ України).
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 103 КЦЗ України про проходження служби цивільного захисту може бути укладено контракт про проходження служби цивільного захисту - з особою, яка призначається на посаду рядового або начальницького складу служби цивільного захисту.
Згідно з частиною третьою статті 21 КЗпП України особливою формою трудового договору є контракт, в якому строк його дії, права, обов`язки і відповідальність сторін (в тому числі матеріальна), умови матеріального забезпечення та організації праці працівника, умови розірвання договору, в тому числі дострокового, можуть встановлюватися угодою сторін. Сфера застосування контракту визначається законами України.
Положення про порядок проходження служби цивільного захисту особами рядового і начальницького складу затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2013 року № 593 (далі - Положення № 593).
Пунктом 11 Положення № 593 передбачено, що служба цивільного захисту закінчується у разі звільнення особи рядового чи начальницького складу із служби цивільного захисту, загибелі (смерті), визнання її судом безвісно відсутньою або оголошення померлою.
Відповідно до пунктів 45 Положення № 593 контракт про проходження служби цивільного захисту - це письмова угода, що укладається на добровільній основі між громадянином та державою, від імені якої виступає ДСНС, для встановлення правових відносин між сторонами під час проходження такої служби.
Для проходження служби цивільного захисту може бути укладений контракти про проходження служби цивільного захисту - з особою, яка призначається на посаду рядового або начальницького складу в порядку, встановленому цим Положенням (підпункт 1 пункту 46 Положення № 593).
Контракт укладається про проходження служби цивільного захисту - на строк: від одного до п`яти років - з особами, які приймаються на службу за контрактом на посади, що заміщуються особами рядового і начальницького складу, або проходять службу цивільного захисту; три роки - з випускниками закладу вищої освіти із специфічними умовами навчання, який належить до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, або його відокремленого структурного підрозділу (підпункт 1 пункту 47 Положення № 593).
Згідно з пунктом 48 Положення № 593 контракт може бути продовжено після закінчення строку дії попереднього контракту на строк, визначений у пункті 47 цього Положення.
Відповідно до приписів пункту 54 Положення № 593 контракт про проходження служби цивільного захисту, укладений з громадянами, прийнятими на службу, а також з особами, які прибули до ДСНС для подальшого проходження служби з інших державних органів, набирає чинності з дня прийняття їх на службу цивільного захисту з одночасним зарахуванням до кадрів ДСНС, присвоєнням спеціальних звань (присвоєнням спеціальних звань у порядку переатестування) та призначенням на посади, про що оголошується у наказі по особовому складу.
Пунктом 55 Положення № 593 встановлено, що новий контракт про проходження служби укладається між посадовою особою, якій надано право на підписання контракту, та особою рядового і начальницького складу не пізніше, ніж за два тижні до закінчення строку дії чинного контракту.
Про укладення нового контракту оголошується у наказі по особовому складу не пізніше наступного дня після закінчення строку дії попереднього контракту, після чого він набирає чинності.
Згідно з пунктом 56 Положення № 593 днем припинення строку дії контракту вважається, серед іншого, день закінчення строку дії контракту.
Відповідно до підпункту 1 пункту 176 Положення № 593 контракт про проходження служби цивільного захисту припиняється (розривається), а особи рядового і начальницького складу звільняються із служби цивільного захисту, у зв`язку із закінченням строку контракту, про що особи рядового і начальницького складу попереджаються за два тижні.
Нормами пункту 122 Положення № 593 передбачено, що з метою визначення рівня професійної підготовки, ділових та моральних якостей, відповідності займаним посадам проводиться атестування осіб рядового і начальницького складу.
Порядок проведення атестування осіб рядового і начальницького складу визначається МВС (пункт 128 Положення № 593).
Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 10.09.2014 № 929 затверджено Порядок проведення атестування осіб рядового і начальницького складу в органах і підрозділах цивільного захисту (далі - Порядок № 929).
Згідно з пунктом 3 розділу І Порядку № 929 головним завданням атестування є оцінка ділових, професійних та особистих якостей осіб рядового і начальницького складу, їх освітньо-кваліфікаційного рівня, фізичної підготовки, визначення відповідності займаним посадам, стимулювання їх творчої активності та відповідальності, зміцнення дисципліни, визначення перспектив їх службової кар`єри.
При цьому, відповідно до підпункту 2 пункту 5 Розділу I Порядку № 929, атестування осіб рядового і начальницького складу проводиться у разі закінчення строку контракту про проходження служби цивільного захисту - не пізніше ніж за два тижні до закінчення строку дії чинного контракту - незалежно від строку попереднього атестування.
Законодавчими нормами регламентована обов`язковість проведення атестації осіб рядового і начальницького складу органів цивільного захисту у разі закінчення строку контракту.
Отже, продовження дії контракту з пожежником-рятувальником це процес, який здійснюється для продовження трудових відносин між працівниками та відповідним державним органом, де він працює. Однак, для продовження контракту визначені певні етапи продовження контракту, що включає оцінку роботи рятувальника, подачу заяви на продовження контракту, проходження медичних оглядів, перевірка фізичної та психологічної готовності, оформлення та підписання контракту.
Всі ці правила створені, щоб підтримати високий рівень підготовки і захисту прав пожежників, а також забезпечити надійність і стабільність рятувальних служб.
Таким чином, вирішення питання укладення з особою контракту на проходження служби в органах цивільного захисту відноситься до дискреційних повноважень відповідача, оскільки укладенню контракту повинна передувати певна законодавчо встановлена процедура, в тому числі проведення атестації.
Судом встановлено, що 02 квітня 2024 року ОСОБА_1 звернувся з рапортом до начальника Головного управління ДСНС України у Закарпатській області, в якому відповідно до пунктів 41, 48 Положення про порядок проходження служби цивільного захисту особами рядового і начальницького складу, просить продовжити службу цивільного захисту строком на 3 роки, (а.с. 145).
Рапорт залишено без реалізації на підставі листа від 20 травня 2024 року № 52.2 01-488/52.2 06.
06 червня 2024 року Головне управління ДСНС України у Закарпатській області листом № 52.2 01-548/52.2 06 повідомило ОСОБА_1 , що 24 червня 2024 року у нього припиняється дія контракту про проходження служби цивільного захисту. Відповідно до пункту 176 підпункту 1 Положення про порядок проходження служби цивільного захисту особами рядового і начальницького складу, його буде звільнено з цивільного захисту, (а.с. 45, зворот).
Лист надіслано засобами поштового зв`язку ОСОБА_1 , однак такий повернувся з відміткою «за закінченням терміну зберігання», (а.с. 46).
20 червня 2024 року, засобами поштового зв`язку, ОСОБА_1 звернувся з рапортом до начальника Головного управління ДСНС України у Закарпатській області, в якому просить надати йому відпустку по догляду за його дитиною ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 до досягнення нею п`ятирічного віку, з 21 червня 2024 року по 22 березня 2025 року. Одночасно, просить продовжити строк дії контракту, укладеного з ним на відповідний строк, (а.с. 6-12).
Укладення контракту є волевиявленням двох сторін, саме по собі направлення позивачем рапорту за два місяці до закінчення дії контракту не свідчить про продовження дії контракту, оскільки позивач із 31 березня 2024 року по теперішній час перебуває у відпустках по тимчасовій втраті працездатності, що обмежує реалізацію прав як позивача так і відповідача по справі.
Згідно частини третьої статті 21 КЗпП України контракт є особливою формою трудового договору, в якому строк його дії, права, обов`язки і відповідальність сторін (в тому числі матеріальна), умови матеріального забезпечення і організації праці працівника, умови розірвання договору, в тому числі дострокового, можуть встановлюватися угодою сторін. Сфера застосування контракту визначається законами України. Положення про порядок проходження служби цивільного захисту особами рядового і начальницького складу затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2013 року № 593 (далі - Положення № 593) (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин). Для проходження служби цивільного захисту можуть бути укладені такі контракти: про проходження служби цивільного захисту - з особою, яка призначається на посаду рядового і начальницького складу служби цивільного захисту в порядку, встановленому цим Положенням (підпункт 1 пункту 46 Положення № 593). Контракт укладається, зокрема, про проходження служби цивільного захисту на строк від одного до п`яти років - з особами, які приймаються на службу за контрактом на посади, що заміщуються особами рядового і начальницького складу, або проходять службу цивільного захисту (підпункт 1 пункту 7 Положення № 593). Згідно пункту 48 Положення № 593 контракт може бути продовжено після закінчення строку дії попереднього контракту на строк, визначений у пункті 47 цього Положення.
Відповідно до приписів пункту 54 Положення № 593 контракт про проходження служби цивільного захисту, укладений з громадянами, прийнятими на службу, а також з особами, які прибули до ДСНС для подальшого проходження служби з інших державних органів, набирає чинності з дня прийняття їх на службу цивільного захисту з одночасним зарахуванням до кадрів ДСНС, присвоєнням спеціальних звань (присвоєнням спеціальних звань у порядку переатестування) та призначенням на посади, про що оголошується у наказі по особовому складу.
Пунктом 55 Положення № 593 встановлено, що новий контракт про проходження служби укладається між посадовою особою, якій надано право на підписання контракту, та особою рядового і начальницького складу не пізніше, ніж за два тижні до закінчення строку дії чинного контракту. Про укладення нового контракту оголошується у наказі по особовому складу не пізніше наступного дня після закінчення строку дії попереднього контракту, після чого він набирає чинності.
Згідно пункту 56 Положення № 593 днем припинення строку дії контракту вважається, серед іншого, день закінчення строку дії контракту.
Додатково, колегія суддів зазначає, що 17.04.2024 р. Головним управлінням ДСНС України у Закарпатській області отримано рапорт пожежного-рятувальника 8ДПРЧ (смт.Великий Березний) 1 ДПРЗ Головного управління ДСНС України у Закарпатській області сержанта служби цивільного захисту ОСОБА_1 від 02.04.2024 р. про те, що він просить продовжити службу з укладанням нового контракту про проходження служби цивільного захисту строком на 3 (три) роки. Відповідно до листа начальника 1 ДПРЗ ГУ ДСНС України у Закарпатській області від 17.04.2024 №52.2 01-339/52.2 06 ініційовано розгляд матеріалів щодо укладання нового контракту про проходження служби цивільного захисту з Позивачем - сержантом служби цивільного захисту пожежним-рятувальником 8 ДПРЧ (смт. В. Березний) 1 ДПРЗ ГУ ДСНС України у Закарпатській області.
02.05.2024 р. начальником 1 ДПРЗ ГУ ДСНС України у Закарпатській області (вих. №52.201-440/52.2 06) було направлено лист начальнику НОМЕР_1 прикордонного загону ДПС України щодо надання інформації про подію, яка сталася 25.04.2024 р. за участю сержанта служби цивільного захисту ОСОБА_1 з метою вирішення питання щодо подальшого проходження ним служби в ДСНС України. 10.05.2024 року 1 ДПРЗ ГУ ДСНС України у Закарпатській області було отримано повідомлення від НОМЕР_1 прикордонного загону Державної прикордонної служби України (лист від 07.05.2024 року №02.1/5484-24 стосовно Позивача, якого затримано на підставі статті 263 КУпАП та притягнуто до кримінальної відповідальності за ч. 3 ст. 332 Кримінального кодексу України, про яке було повідомлено Ужгородське районне відділення поліції Ужгородського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Закарпатській області та Територіальне управління Державного бюро розслідувань у місті Львові.
20 травня 2024 року начальником 1 ДПРЗ Головного управління ДСНС України у Закарпатській на ім`я начальника Головного управління ДСНС України у Закарпатській області надіслано лист про відкликання подання про продовження контракту з Позивачем (лист від 17.04.2024 №52.2 01-339/52.2 06) у зв`язку з отриманням повідомлення від НОМЕР_1 прикордонного загону Державної прикордонної служби України (лист від 07.05.2024 року №02.1/5484-24 стосовно Позивача, якого затримано на підставі статті 263 КУпАП та притягнуто до кримінальної відповідальності за ч. 3 ст. 332 Кримінального кодексу України. 05 червня 2024 року начальником 1 ДПРЗ ГУ ДСНС України у Закарпатській області на ім`я начальника Головного управління ДСНС України у Закарпатській області Романа Гудака подано лист (вих.№52.2 01-547/52.2 06) про розгляд матеріалів щодо звільнення зі служби цивільного захисту сержанта служби цивільного захисту ОСОБА_1 на підставі підпункту 1 пункту 176 (у зв`язку із закінченням строку дії контракту). Начальником 1 ДПРЗ ГУ ДСНС України у Закарпатській області від 06.06.2024 року №52.2 01-548/52.2 06 проінформовано Позивача про припинення дії контракту про проходження служби цивільного захисту 24 червня 2024 року та буде звільнено зі служби цивільного захисту відповідно до підпункту 1 пункту 176 Положення про порядок проходження служби цивільного захисту особами рядового і начальницького складу. Однак позивач відмовився від його отримання і лист було повернуто до 1 ДПРЗ ГУ ДСНС України у Закарпатській області без належного вручення адресату.
У відповідності до наказу Головного управління ДСНС України у Закарпатській області №507-НК/52 від 04.12.2024 «Про кадрові питання» ОСОБА_1 звільнено зі служби за пунктом 176 підпунктом 1 (у зв`язку із закінченням строку контракту).
Колегія суддів зазначає, що юридично трудові відносини зупинені через закінчення дії контракту та через тимчасову непрацездатність внаслідок захворювання або травми позивача, і право на відпустку не може бути реалізовано без чинного трудового договору або ж, особливої форми трудового договору -контракту.
Крім того, посилання позивача на пункт 50 Положення № 593 є безпідставним, оскільки дані вимоги стосуються осіб, які перебувають у таких відпустках. В даній справі позивач в день закінчення контракту подав заяву про право на відпустку по догляду за дитиною.
Решта доводів та заперечень учасників справи, висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Згідно з усталеною практикою Європейського суду з прав людини, зокрема у рішенні у справі "Серявін та інші проти України" від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відображено принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).
Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає скаргу без задоволення, а рішення суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
З огляду на викладене колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції правильно встановив фактичні обставини справи та надав їм належну правову оцінку, доводами апеляційної скарги висновки, викладені в судовому рішенні не спростовуються і підстав для його скасування немає.
Враховуючи вищевикладене, апеляційну скаргу ОСОБА_1 слід залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
Керуючись ст.ст.308,315,316,321,322,325,328,329 КАС України, суд, -
п о с т а н о в и в :
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 29 жовтня 2024 року у справі № 260/5721/24 - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного суду лише з підстав, визначених ст. 328 КАС України, протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя А. Р. Курилець судді О. І. Мікула М. А. Пліш Повне судове рішення складено 26 лютого 2025 року.
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.02.2025 |
Оприлюднено | 28.02.2025 |
Номер документу | 125446838 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні