Справа №601/698/25
Провадження № 2-о/601/35/2025
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
26 лютого 2025 року Кременецький районний суд Тернопільської області
в складі головуючого судді Коротича І.А.,
за участю секретаря судового засідання Бончик А.П.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Кременець цивільну справу за заявою ОСОБА_1 , де заінтересована особа: Кременецький відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Кременецькому районі Тернопільської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України,-
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся всуд іззаявою провстановлення фактусмерті ОСОБА_2 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_1 у містіЄнакієве Донецької області, на тимчасово окупованій території.
Заява обґрунтована тим, що заявник разом із своє покійною матір`ю ОСОБА_2 з травня 2017 року проживали в АДРЕСА_1 . В кінці грудня 2021 року, ще до повномасштабного вторгнення росії на території України, мати заявника ОСОБА_2 , поїхала в м.Єнакієве Донецької області відвідати свою доньку (рідну сестру заявника) ОСОБА_3 , де деякий час мала допомогти останній у догляді за дітьми ОСОБА_4 та ОСОБА_5 .
Місто Єнакієве Донецької області фактично ж було окуповане російською федерацією ще в 2014 році в ході проведення антитерористичної операції. У зв`язку з початком активних бойових дій та в силу свого віку, після початку війни мати заявника не змогла виїхати на підконтрольну територію України та залишалася проживати у своєї доньки ОСОБА_6 в надії, що війна довго не буде тривати і вона зможе повернутися додому.
Однак в кінці липня 2024 року, сестра заявника в телефонному режимі повідомила останньому, що їхня мати ОСОБА_2 померла ще ІНФОРМАЦІЯ_1 і у зв`язку з активними бойовими діями вона не мала можливості повідомити заявника вчасно про смерть матері, а заявник в свою чергу не зміг поїхати на непідконтрольну територію України і здійснити поховання матері. Враховуючи те, що м.Єнакієве є окупованим, заявник та його сестра не мали змоги отримати належний медичний документ, який може бути прийнято відділом державної реєстрації актів цивільного стану для здійснення реєстрації смерті. В свою чергу сестрою заявника ОСОБА_3 було отримано свідоцтво про смерть їхньої матері, яке було видане органом, що створений на тимчасово окупованій території у порядку, не передбаченому законами України, а відтак воно є недійсним та не створює жодних правових наслідків.
Крім цього, лише в середині лютого 2025 року сестра заявника змогла передати копію свідоцтва про смерть матері заявника, на підставі якого заявник в усному порядку звернувся до заінтересованої особи, з метою оформлення свідоцтва про смерть, однак в усному порядку йому було відмовлено, так як не надано відповідного медичного документу встановленого зразка, який може бути прийнято відділом ДРАЦС для здійснення реєстрації смерті, відповідно до статті 17 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану».
У зв?язку з відмовою в оформленні свідоцтва про смерть матері органами ДРАЦС у заявника виникла необхідність у встановленні факту смерті його матері ОСОБА_2 . Встановлення факту смерті ОСОБА_2 необхідне заявнику для державної реєстрації смерті померлої особи, проведеної державним органом України та відповідно реалізації права на спадщину, у зв`язку з чим заявник вимушений звернутися до суду.
Заявник ОСОБА_1 та його представник адвокат Медвідь І.М. в судове засідання не з`явилися, надіславши на адресу заяву про слухання справи у їх відсутності, заявлені вимоги підтримав, посилаючись на обставини, викладені в заяві, просив їх задовольнити.
Представник заінтересованої особи в судове засідання не з`явився, будучи належним чином повідомлений про день та час розгляду справи.
Відповідно до статей 315, 317 ЦПК України, суд розглядає справи про встановлення факту смерті особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту смерті.
Особливості провадження у справах про встановлення факту смерті на тимчасово окупованій території України визначені статтею 317 ЦПК України.
Заява про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, може бути подана родичами померлого або їхнім представником до суду за межами такої території.
Відповідно до п. 8 ч. 1 ст. 315 ЦПК України передбачено, що суд розглядає справи про встановлення факту смерті особи в певний час, у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту смерті.
Вимогами частини 1 статті 17 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» передбачено, що державна реєстрація смерті проводиться органом державної реєстрації актів цивільного стану на підставі: 1) документа встановленої форми про смерть, виданого закладом охорони здоров`я або судово-медичною установою; 2) рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час або про оголошення її померлою.
Відповідно до п.п. 1 п. 5 Правил державної реєстрації актів цивільного стану в Україні, затверджених Наказом Міністерства юстиції України від 18.10.2000 № 52/5 передбачено, що підставою для державної реєстрації смерті є: 1) лікарське свідоцтво про смерть, форма якого затверджена наказом Міністерства охорони здоров`я України від 08.08.2006 № 545, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 25.10.2006 за № 1150/13024; 2) фельдшерська довідка про смерть (форма № 106-1/о), форма якої затверджена наказом Міністерства охорони здоров`я України від 08.08.2006 № 545, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 25.10.2006 за № 1150/13024; 3) лікарське свідоцтво про перинатальну смерть; 4) рішення суду про оголошення особи померлою; 5) рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час; 6) повідомлення державного архіву або органів Служби безпеки України у разі реєстрації смерті осіб, репресованих за рішенням несудових та судових органів; 7) повідомлення установи виконання покарань або слідчого ізолятора, надіслане разом з лікарським свідоцтвом про смерть.
Судом встановлено, що 19 липня 2024 року видано повторне свідоцтво про смерть, за змістом якого ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , померла ІНФОРМАЦІЯ_1 в містіЄнакієве Донецької області.
Згідно свідоцтва про народження серії НОМЕР_1 , ОСОБА_1 народився ІНФОРМАЦІЯ_3 в селі Башківці Тилявської сільської ради, Шумського району Тернопільської області. Його батьками зазначені ОСОБА_7 та ОСОБА_2 .
Згідно Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року № 309, Зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23 грудня 2022 року за № 1668/39004, до тимчасово окупованих Російською Федерацією території України належить територія, де знаходиться місто ЄнакієвеДонецької області з 24 лютого 2022 року.
Таким чином, зазначене територія, а саме: містоЄнакієве Донецької області, на цей час тимчасово не перебуває під контролем державної влади України.
Враховуючи викладене, до даних правовідносин підлягають застосуванню положення ст. 317 ЦПК України та Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України».
Згідно п. п. 1, 2, 3 ст. 9 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» державні органи та органи місцевого самоврядування, утворені відповідно до Конституції та законів України, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території діють лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому законом. Будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими частиною другою цієї статті, є недійсним і не створює правових наслідків.
Тимчасово окупована територія України є невід`ємною частиною території України, на яку поширюється дія Конституції та законів України. Правовий режим тимчасово окупованої території передбачає особливий порядок забезпечення прав і свобод громадян України, які проживають на тимчасово окупованій території (ст. 1 ч. 2 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України»).
В силу вимог ч.6 ст.5 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», примусове автоматичне набуття громадянами України, які проживають на тимчасово окупованій території, громадянства Російської Федерації не визнається Україною та не є підставою для втрати громадянства України.
Згідно з вимогами ч. 1 ст. 17 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» підставою для про ведення державної реєстрації смерті є рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час.
Згідно п. 13, 18 Постанови Пленуму Верховного суду України № 5 від 31 березня 1995 року «Про судову практику в справах про встановлення фактів, що мають юридичне значення», а саме: суд встановлює факт смерті особи за умови підтвердження доказами, що ця подія мала місце у певний час та за певних обставин. Рішення суду про встановлення факту, що має юридичне значення, не змінює собою документів, що видають зазначені органи, а є лише підставою для їх одержання.
Будь-які докази, які свідчать про протилежне, у суду відсутні. Іншого способу захистити свої права заявник не має.
Відповідно до ст. 317 ЦПК України заява про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній такою відповідно до законодавства, може бути подана батьками або одним з них, їхніми представниками, членами сім`ї, опікуном, піклувальником, особою, яка утримує та виховує дитину або іншими законними представниками дитини до будь-якого місцевого суду України, що здійснює правосуддя, незалежно від місця проживання (перебування) заявника.
Справи про встановлення факту народження або смерті особи на території на якій введено воєнний чи надзвичайний стан, або на тимчасово окупованій території України, визначеній такою відповідно до законодавства, розглядаються невідкладно з дня надходження відповідної заяви до суду.
Отже, враховуючи, що для проведення державної реєстрації смерті на території України є об`єктивні перешкоди, з метою захисту прав і свобод громадянина України, суд вважає, що заявлені вимоги слід задовольнити, встановивши факт смерті ОСОБА_2 у містіЄнакієве Донецької області, яка настала ІНФОРМАЦІЯ_1 .
Відповідно до правил статті 317, пункту 8 частини першої статті 430 ЦПК України, рішення суду про встановлення факту смерті допустити до негайного виконання.
На підставі викладеного, керуючись статтями 12, 81, 315, 317, 354, 355 ЦПК України, на підставі Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану»,Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», суд,-
УХВАЛИВ:
Заяву задоволити.
Встановити факт смерті ОСОБА_2 , що народилася ІНФОРМАЦІЯ_4 у селі Башківці, Шумського району Тернопільської області, Україна, громадянки України, зареєстрованої за адресою: АДРЕСА_1 , та яка померла ІНФОРМАЦІЯ_1 на тимчасово окупованій території у містіЄнакієве Донецької області, Україна.
Рішення підлягає до негайного виконання.
Копію судового рішення невідкладно надіслати до Кременецького відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Кременецькому районі Тернопільської області Південно-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Івано-Франківськ) для державної реєстрації смерті особи.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Тернопільського апеляційного суду шляхом подачі через суд першої інстанції, у 30-денний строк з дня проголошення рішення, апеляційної скарги. Особи, які брали участь у справі, але не були присутні у судовому засіданні під час проголошення судового рішення, можуть подати апеляційну скаргу протягом тридцяти днів з дня отримання копії цього рішення.
Учасники справи:
Заявник: ОСОБА_1 , АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 .
Заінтересована особа: Кременецький відділдержавної реєстраціїактів цивільногостану уКременецькому районіТернопільської областіПівденно-Західногоміжрегіонального управлінняМіністерства юстиції(м.Івано-Франківськ),юридична адреса: вулицяКозубського,4, містоКременець Тернопільської області, кодЄДРПОУ:21161552.
Головуючий:
Суд | Кременецький районний суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 26.02.2025 |
Оприлюднено | 28.02.2025 |
Номер документу | 125453264 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: на тимчасово окупованій території України |
Цивільне
Кременецький районний суд Тернопільської області
Коротич І. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні