Вирок
від 27.02.2025 по справі 715/357/25
ГЛИБОЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 715/357/25

Провадження № 1-кп/715/102/25

В ИР ОК

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

27.02.2025 селище Глибока

Глибоцький районний суд Чернівецької області

у складі: головуючого судді ОСОБА_1

секретар судового засідання ОСОБА_2

за участю прокурора ОСОБА_3

захисника ОСОБА_4

за участі представника ДП «Ліси України» ОСОБА_5

розглянувши в підготовчому судовому засіданні в залі суду кримінальне провадження № 42024260000000175 від 31.10.2024 по обвинуваченню ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця та жителя АДРЕСА_1 , громадянина України, українця по національності, одруженого, який станом на час вчинення інкримінованого кримінального правопорушення перебував на посаді майстра лісу Тереблечанського лісництва Філії «Чернівецьке лісове господарство» Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України», одруженого, маючого на утриманні двох неповнолітніх дітей, з вищою освітою, раніше не судимого, у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.4 ст. 191 КК України,-

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_6 , будучи працівником державної лісової охорони, яка має статус правоохоронного органу, відповідно до наказу Директора Філії «Чернівецьке лісове господарство» ДП «Ліси України» від 29.08.2023 № 205-К «Про переведення ОСОБА_6 » з 30.08.2023 до сьогодні обіймає посаду майстра лісу Тереблечанського лісництва Філії «Чернівецьке лісове господарство» ДП «Ліси України», тобто згідно вимог Положення про державну лісову охорону, лісову охорону інших постійних лісокористувачів та власників лісів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.09.2009 № 976, ст. 89 Лісового кодексу України, ст. 2 Закону України «Про державний захист працівників суду і правоохоронних органів», ст. 18 та п. 1 примітки до ст. 364 КК України, являється службовою особою зазначеного правоохоронного органу, яка постійно обіймає посаду, пов`язану з виконанням організаційно-розпорядчих та адміністративно-господарських функцій.

У зв`язку із обійманням вищевказаної посади ОСОБА_6 зобов`язаний знати, неухильно додержуватися та керуватися, в тому числі під час виконання службових обов`язків, Конституцією України, міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, Законами України, поміж іншого Законом України «Про охорону навколишнього природного середовища», кодексами України, в тому числі Лісовим Кодексом України, указами, розпорядженнями та іншими актами Президента України, актами Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України, Положенням про державну лісову охорону, лісову охорону інших постійних лісокористувачів та власників лісів, власними функціональними обов`язками (посадовою інструкцією) та іншими нормативно-правовими актами, що регламентують діяльність державної лісової охорони.

Зокрема, відповідно до вимог ст. 19 Конституції України, правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Положеннями ст. 68 Конституції України визначено, що кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей. Незнання законів не звільняє від юридичної відповідальності.

Вимогами ст. 7 Лісового кодексу України передбачено, що ліси, які знаходяться в межах території України, є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника на ліси здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України. Ліси можуть перебувати в державній, комунальній та приватній власності. Суб`єктами права власності на ліси є держава, територіальні громади, громадяни та юридичні особи.

За змістом ст. 86 Лісового кодексу України, організація охорони і захисту лісів передбачає здійснення комплексу заходів, спрямованих на збереження лісів від пожеж, незаконних рубок, пошкодження, ослаблення та іншого шкідливого впливу, захист від шкідників і хвороб.

Власники лісів і постійні лісокористувачі зобов`язані розробляти та проводити в установлений строк комплекс протипожежних та інших заходів, спрямованих на збереження, охорону та захист лісів. Перелік протипожежних та інших заходів, вимоги щодо складання планів цих заходів визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері лісового господарства, органами місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.

Захист лісів від шкідників і хвороб забезпечується шляхом систематичного спостереження за станом лісів, своєчасного виявлення осередків шкідників і хвороб лісу, здійснення профілактики виникнення таких осередків, їх локалізації і ліквідації.

Охорона і захист лісів може здійснюватись із застосуванням авіації. Зона авіаційної охорони і захисту лісів визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері лісового господарства з урахуванням замовлень власників лісів і постійних лісокористувачів.

Забезпечення охорони і захисту лісів покладається на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового господарства та органи місцевого самоврядування, власників лісів і постійних лісокористувачів відповідно до цього Кодексу.

Відповідно до вимог ст. 89 Лісового кодексу України, охорону і захист лісів на території України здійснюють: державна лісова охорона, яка діє у складі центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового господарства, органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань лісового господарства та підприємств, установ і організацій, що належать до сфери їх управління; лісова охорона інших постійних лісокористувачів і власників лісів. Державна лісова охорона має статус правоохоронного органу. Порядок діяльності державної лісової охорони та лісової охорони визначається положенням, що затверджується Кабінетом Міністрів України.

Основними завданнями державної лісової охорони, згідно ст. 90 Лісового кодексу України, являється: здійснення державного контролю за додержанням лісового законодавства; забезпечення охорони лісів від пожеж, незаконних рубок, захист від шкідників і хвороб, пошкодження внаслідок антропогенного та іншого шкідливого впливу.

У ст. 91 Лісового кодексу України визначено, що посадові особи державної лісової охорони мають право: 1) безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку ліси, що перебувають у власності чи користуванні громадян і юридичних осіб; 2) перевіряти у встановленому порядку в громадян і юридичних осіб наявність дозволів та інших документів на використання лісових ресурсів і користування лісами; 3) складати протоколи та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, про правопорушення у сфері охорони, захисту, використання та відтворення лісів; 4) зупиняти транспортні засоби та проводити огляд речей, транспортних засобів, знарядь, добутої в лісі продукції та інших предметів; 5) у разі неможливості встановлення особи правопорушника лісового законодавства на місці вчинення правопорушення доставляти його до органів Національної поліції або в органи місцевого самоврядування для складення протоколу про адміністративне правопорушення; 6) у разі порушення лісового законодавства вилучати в установленому законом порядку у громадян і юридичних осіб документи, добуті лісові ресурси, знаряддя їх добування, а також транспортні засоби, що були знаряддям правопорушення, та вирішувати питання про їх подальшу належність і використання; 7) проводити у випадках, встановлених законом, фотографування, звукозапис, кіно- і відеозйомку як допоміжний засіб для запобігання порушенням у сфері охорони, захисту, використання та відтворення лісів; 8) викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для одержання від них усних або письмових пояснень у зв`язку з порушенням ними лісового законодавства; 9) безперешкодно відвідувати територію і приміщення підприємств, установ та організацій, які здійснюють добування, зберігання або перероблення продуктів лісу, з метою здійснення нагляду за законністю використання лісових ресурсів; 10) визначати за затвердженими таксами і методиками розмір збитків, завданих лісовому господарству; 11) анульовувати дозволи або інші документи на право використання лісових ресурсів у випадках порушення лісового законодавства; 12) приймати рішення про обмеження або заборону господарської та іншої діяльності; 13) направляти у відповідні державні органи матеріали про притягнення осіб до дисциплінарної, адміністративної і кримінальної відповідальності, позови до суду; 14) подавати позови до суду про відшкодування втрат лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно або тимчасово зайнятих лісових ділянок, строк користування якими закінчився; 15) давати обов`язкові для виконання приписи з питань, що належать до їх повноважень. Посадові особи державної лісової охорони можуть мати й інші повноваження відповідно до закону. Посадові особи державної лісової охорони забезпечуються форменим одягом. Посадові особи державної лісової охорони мають право на зберігання, носіння і застосування спеціальних засобів та зброї в порядку, встановленому законодавством, та використовувати спеціальні транспортні засоби з кольорографічним забарвленням і написом з емблемою.

Положенням про державну лісову охорону, лісову охорону інших постійних лісокористувачів та власників лісів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 16.09.2009 № 976, передбачено, що:

- державна лісова охорона діє у складі Держлісагентства, Республіканського комітету Автономної Республіки Крим з питань лісового і мисливського господарства, обласних управлінь лісового та мисливського господарства і підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Держлісагентства. Держлісоохорона має статус правоохоронного органу. Лісова охорона інших постійних лісокористувачів та власників лісів діє у складі підприємств, установ, організацій, які не належать до сфери управління Держлісагентства, та у постійному користуванні або власності яких перебувають ліси;

- метою діяльності держлісоохорони, лісової охорони інших постійних лісокористувачів та власників лісів є здійснення правових, лісоохоронних та інших заходів, спрямованих на збереження, розширене відтворення, невиснажливе використання лісових ресурсів та об`єктів тваринного світу;

- основними завданнями держлісоохорони є: здійснення державного контролю за додержанням вимог лісового та мисливського законодавства; забезпечення охорони лісів від пожеж, незаконних рубок, шкідників і хвороб, пошкодження внаслідок антропогенного та іншого шкідливого впливу; запобігання злочинам і адміністративним правопорушенням у сфері лісового та мисливського господарства, а також використання лісових ресурсів і мисливських тварин; організація та координація заходів з охорони державного мисливського фонду;

- посадові особи держлісоохорони, лісової охорони інших постійних лісокористувачів та власників лісів відповідно до покладених на неї завдань мають право: безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку ліси, що перебувають у власності чи користуванні громадян і юридичних осіб; перевіряти в установленому порядку в громадян і юридичних осіб наявність дозволів та інших документів на використання лісових ресурсів і користування лісами та на право полювання і використання ресурсів державного мисливського фонду; проводити перевірки додержання лісокористувачами, власниками лісів та користувачами мисливських угідь вимог нормативно-правових актів і нормативних документів з питань ведення лісового господарства та у галузі мисливського господарства та полювання; складати протоколи та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, правопорушення у сфері охорони, захисту, використання та відтворення лісів, а також у галузі мисливського господарства та полювання; зупиняти на території лісового фонду транспортні засоби та проводити огляд транспортних засобів, знарядь, добутих деревини та інших продуктів лісу, а також зупиняти на території мисливських угідь транспортні (плавучі) засоби та проводити їх огляд та огляд знарядь полювання, добутої продукції; зберігати, носити і застосовувати спеціальні засоби та зброю в порядку, встановленому законодавством, і використовувати спеціальні транспортні засоби з кольорографічним забарвленням, написом та емблемою; доставляти особу, яка порушила лісове законодавство або законодавство у галузі мисливського господарства та полювання, до органів Національної поліції або в органи місцевого самоврядування у разі неможливості встановлення його особи на місці вчинення правопорушення для складення протоколу про адміністративне правопорушення; вилучати в установленому законом порядку у громадян і юридичних осіб, які порушили лісове законодавство або законодавство у галузі мисливського господарства та полювання, документи на право використання лісових ресурсів та на право полювання, добуті деревину та інші продукти лісу, незаконно добуті мисливські тварини і продукцію, що з них вироблена, та знаряддя правопорушень; надсилати у відповідні державні органи матеріали про притягнення осіб, які порушили лісове законодавство або законодавство у галузі мисливського господарства та полювання, до дисциплінарної, адміністративної і кримінальної відповідальності; проводити у випадках, встановлених законом, фотографування, звукозапис, кіно- і відеозйомку як допоміжний засіб для запобігання порушенням у сфері охорони, захисту, використання та відтворення лісів, а також у галузі мисливського господарства та полювання; викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для одержання від них усних або письмових пояснень у зв`язку з порушенням ними лісового законодавства або законодавства у галузі мисливського господарства та полювання; безперешкодно відвідувати територію і приміщення юридичних осіб, які провадять діяльність, пов`язану з добуванням, зберіганням або переробленням деревини та інших продуктів лісу, з метою здійснення нагляду за законністю їх використання; визначати за затвердженими таксами і методиками розмір збитків, завданих лісовому або мисливському господарству, та шкоди, заподіяної лісу внаслідок порушення законодавства у галузі мисливського господарства та полювання; анульовувати дозволи або інші документи на право використання лісових ресурсів у разі порушення лісового законодавства, а також використання ресурсів державного мисливського фонду в разі порушення законодавства у галузі мисливського господарства та полювання; приймати рішення про обмеження або заборону господарської та іншої діяльності; подавати позови до суду про відшкодування втрат лісогосподарського виробництва або збитків, завданих внаслідок порушення законодавства у галузі мисливського господарства та полювання, а також повернення самовільно або тимчасово зайнятих лісових ділянок, мисливських угідь, строк користування якими закінчився; вносити пропозиції відповідним органам виконавчої влади щодо заборони відвідування лісів населенням і в`їзду до них транспортних засобів та заборони полювання у період високої пожежної небезпеки; видавати обов`язкові для виконання приписи з питань, що належать до їх повноважень.

Згідно із вимогами ст. ст. 3, 22 Закону України «Про запобігання корупції», посадовим та службовим особам державних органів забороняється використовувати свої службові повноваження або своє становище та пов`язані з цим можливості з метою одержання неправомірної вигоди для себе чи інших осіб, у тому числі використовувати будь-яке державне чи комунальне майно або кошти в приватних інтересах.

Посадовою інструкцією майстра лісу № 07-26/03, затвердженою 20.01.2023 Директором Філії «Чернівецьке лісове господарство» ДП «Ліси України», поміж іншого передбачено, що майстер лісу: 1.4) працює на умовах ненормованого робочого часу; 2.1) здійснює згідно з чинним законодавством і нормативними актами, які регулюють виробничо господарську діяльність підприємства, керівництво працівниками на лісокультурних, лісомеліоративних, лісозахисних, протипожежних та інших лісогосподарських роботах, вирощуванні лісового садивного матеріалу та заготівлі лісового насіння на закріпленій за ним дільниці; здійснює контроль за правильністю лісокористування, охоронною і захистом лісу на закріплених лісогосподарських дільницях; 2.2) забезпечує виконання у встановлені строки завдань з обсягів робіт на рубках формування та оздоровлення лісів (рубки догляду, санітарні, лісовідновні, переформування, пов`язані з реконструкцією, ландшафтні); забезпечує виконання природоохоронних заходів, підвищення продуктивності праці. Зниження трудомісткості робіт (послуг, продукції) на основі повного і раціонального використанні лісогосподарських машин і знарядь, сировини і матеріалів; забезпечує впровадження технічно обґрунтованих норм праці і нормованих завдань, витрати матеріалів, стежить за своєчасним наданням працюючим пільг за умови праці, правильним і ефективним застосуванням систем і форм оплати праці і преміювання; 2.3) організовує роботу і контролює виконання іншими робітниками своїх обов`язків; організовує підготовку виробництва на дільниці, забезпечує розстановку бригад і робітників у бригадах; 2.4) перевіряє якість робіт (продукції); перевіряє додержання лісозаготівельниками та іншими лісокористувачами правил пожежної безпеки в лісах, правил рубання лісу, сінокосіння, випасу худоби та інших видів користування лісом; 2.5) проводить ревізії обходів і довіреного робітникам майна, а також роз`яснювальну роботу серед населення з питань збереження і збільшення лісових ресурсів; 2.6) вживає заходи щодо усунення виявлених порушень і порушень прави полювання, профілактики та ліквідації лісових пожеж з одночасним повідомлення про це лісничого; вживає заходи щодо забезпечення виконання робітниками норм виробітку здійснює формування бригад, встановлює і своєчасно доводить до бригад і окремих працівників виробничі завдання; 2.7) дає вказівки робітникам щодо усунення порушень лісового законодавства, встановленого порядку ведення лісового господарства і лісокористування; 2.8) стежить за санітарним станом лісу і перевіряє повідомлення про появу і поширення шкідників і хвороб лісу; 2.9) бере участь у відведенні й таксації лісосік, оглядає місця рубань, заготівлі лісоматеріалів, лісонасадження, відведені під підсочування; 2.10) виконує інші завдання, передбачені Положенням про державну лісову охорону; 2.11) виконує вимоги, передбачені Тимчасовою інструкцію з електронного обліку продукції лісозаготівель, лісопиляння і деревообробки на підприємствах Державного агентства лісових ресурсів України, затверджена Наказом Дсржлісагентства №202 від 27.06.2012; 2.11) веде облік обсягу та якості виконаних робіт; 2.12) впроваджує сучасні методи підвищення продуктивності, бере участь в організації атестації та раціоналізації робочих місць; 2.13) аналізує результат виробничої діяльності, забезпечує своєчасне і правильне оформлення первинних, документів з обліку робочого часу, виробітку, заробітної плати, простоїв; 2.14) сприяє впровадженню новітніх вітчизняних та світових досягнень сучасної науки у галузі, розвитку творчої ініціативи, виконанню особистих виробничих завдань, впровадженню раціоналізаторських пропозицій і винаходів; 2.15) проводить виробничий інструктаж робітників, вживає заходів для забезпечення виконання правил і норм охорони праці, виробничої санітарії, технічної експлуатації машин, механізмів, знарядь; 2.16) вносить пропозиції і бере участь у присвоєнні кваліфікаційних розрядів робітникам дільниці, організації роботи з підвищення кваліфікації та професійної майстерності робітників і бригадирів, навчання їх суміжним професіям; 2.17) проводить електронний облік деревини; майстер лісу має право: 3.1) брати участь у розробленні заходів щодо створення сприятливих умов праці, підвищення культури виробництва; 3.2) вимагати та отримувати від робітників необхідну інформацію; 3.3) давати робітникам вказівки з питань виробництва; 3.4) вносити пропозиції лісничому про притягнення до матеріальної та дисциплінарної відповідальності робітників за результатами перевірок; 3.5) на охорону життя і здоров`я у процесі трудової діяльності, на належні, безпечні здорові умови праці; майстер лісу несе відповідальність: 4.1) за неналежне виконання або невиконання своїх посадових обов`язків, що передбачені цією посадовою інструкцією, - в межах, визначених чинним законодавством України про працю; 4.2) за правопорушення, скоєні в процесі здійснення своєї діяльності, - в межах, визначених чинним адміністративним, кримінальним та цивільним законодавством України; 4.3) за завдання матеріальної шкоди - в межах, визначених чинним цивільним законодавством та законодавством про працю України.

Водночас, встановлено, що ОСОБА_6 , обіймаючи посаду майстра лісу Тереблечанського лісництва Філії «Чернівецьке лісове господарство» ДП «Ліси України», будучи наділеним згідно цієї посади значним обсягом спеціальних повноважень, діючи умисно, усвідомлюючи суспільно небезпечний характер своїх дій, їх негативні наслідки та бажаючи настання таких наслідків, з особистих злочинних мотивів і мети, зловживаючи своїм службовим становищем, в порушення вимог Конституції та й іншого законодавства України, про яке останній достовірно був обізнаний, свідомо скоїв кримінальне правопорушення проти власності, що виразилося в розтраті чужого майна, тобто майна Філії «Чернівецьке лісове господарство» ДП «Ліси України», на користь третіх осіб, при наступних обставинах.

Так, відповідно до наказу Директора Філії «Чернівецьке лісове господарство» ДП «Ліси України» від 29.08.2023 № 205-К «Про переведення ОСОБА_6 », останнього з 30.08.2023 переведено з посади старшого майстра лісу Тереблечанського лісництва Філії «Чернівецьке лісове господарство» ДП «Ліси України» на посаду майстра лісу Тереблечанського лісництва, яку він обіймає до цього часу, будучи зобов`язаним здійснювати свою службову діяльність у відповідності до посадової інструкції майстра лісу № 07-26/03, затвердженої 20.01.2023 Директором Філії «Чернівецьке лісове господарство» ДП «Ліси України», з якою ОСОБА_6 ознайомився 04.02.2023, а також згідно вимог інших нормативно-правових актів, що регламентують діяльність державної лісової охорони.

При цьому, 20.08.2023, керуючись вимогами Кодексу законів про працю України, між Директором Філії «Чернівецьке лісове господарство» ДП «Ліси України» ОСОБА_7 , який діяв на підставі Положення про Філію, затвердженим наказом ДП «Ліси України» від 16.12.2022 № 110 та Довіреності, виданої Генеральним Директором підприємства, з однієї сторони, та майстром лісу Тереблечанського лісництва Філії «Чернівецьке лісове господарство» ДП «Ліси України» ОСОБА_6 з другої сторони, укладено письмовий договір про повну матеріальну відповідальність, згідно із яким останній прийняв на себе повну матеріальну відповідальність як за всі передані йому в установленому порядку під розписку матеріальні цінності відповідно до інвентаризаційного опису на день підписання цього договору, так і за всі ті, що будуть надходити йому під звіт протягом всього терміну дії цього договору, строком дії якого визначено момент припинення трудових відносин з ОСОБА_6 .

В подальшому, відповідно до Акту передачі обходу від 03.09.2024, складеного за участі комісії у складі: лісничого Тереблечанського лісництва Філії «Чернівецьке лісове господарство» ДП «Ліси України» ОСОБА_8 , помічника лісничого Тереблечанського лісництва Філії «Чернівецьке лісове господарство» ДП «Ліси України» ОСОБА_9 , майстра лісу Тереблечанського лісництва Філії «Чернівецьке лісове господарство» ДП «Ліси України» ОСОБА_10 та майстра лісу Тереблечанського лісництва Філії «Чернівецьке лісове господарство» ДП «Ліси України» ОСОБА_6 , що затверджений Директором Філії «Чернівецьке лісове господарство» ДП «Ліси України» ОСОБА_11 , майстер лісу ОСОБА_10 цього ж дня (03.09.2024) передав, а майстер лісу ОСОБА_6 прийняв квартали № № 2, 3, 5, 39, 40, 41, 42, 43, загальною їх площею 367,9 га., що розташовані на території Тереблечанського лісництва Філії «Чернівецьке лісове господарство» ДП «Ліси України».

Після чого, відповідно до наказу Директора Філії «Чернівецьке лісове господарство» ДП «Ліси України» від 05.09.2024 № 339/25.14 «Про закріплення лісових кварталів за працівниками державної лісової охорони лісництв», за майстром лісу Тереблечанського лісництва Філії «Чернівецьке лісове господарство» ДП «Ліси України» ОСОБА_6 також закріплено квартали № № 2, 3, 5, 39, 40, 41, 42, 43, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 34, 62, що аналогічно розташовані на території Тереблечанського лісництва Філії «Чернівецьке лісове господарство» ДП «Ліси України».

У зв`язку із чим, майстру лісу Тереблечанського лісництва Філії «Чернівецьке лісове господарство» ДП «Ліси України» ОСОБА_6 , як службовій особі правоохоронного органу, що обіймає постійно посаду, службові обов`язки, в тому числі безпосередньо щодо охорони такого ввіреного майна.

Проте, майстер лісу Тереблечанського лісництва Філії «Чернівецьке лісове господарство» ДП «Ліси України» ОСОБА_6 , в період часу з 30.06.2024 до 19.07.2024, діючи умисно, усвідомлюючи суспільно небезпечний характер своїх дій, їх негативні наслідки та бажаючи настання таких наслідків, з особистих злочинних мотивів і мети, зловживаючи своїм службовим становищем, будучи матеріально-відповідальною особою за ввірене йому майно, шляхом незаконного безоплатного відчуження (передачі), розтратив на користь невстановлених третіх осіб ввірену йому лісопродукцію Тереблечанського лісництва Філії «Чернівецьке лісове господарство» ДП «Ліси України», отриману внаслідок законної рубки дерев на території кварталу № 22, що був за ним закріплений (знаходився під його охоронною), загальним її об`ємом 174,831 м3, тобто розтратив на користь невстановлених третіх осіб 75 м3 дров`яної деревини 1 групи НП (породи Бук) та 12,727 м3 ділової деревини (породи бук), що зберігалась на території кварталу № 22 виділ 1 (франко-трелі / верхньому складі), а також 87,104 м3 дров`яної деревини 1 групи НП (породи Дуб, Бук, Ясен) та дров`яної деревини 2 групи НП (породи Вільха, Сосна), що зберігалась на території кварталу № 22 (франко-проміжному складі).

У такий спосіб, шляхом вчинення майстром лісу Тереблечанського лісництва Філії «Чернівецьке лісове господарство» ДП «Ліси України» ОСОБА_6 вищеописаних протиправних дій, що полягали в розтраті ним майна Філії «Чернівецьке лісове господарство» ДП «Ліси України», останній завдав вказаній Філій майнової шкоди на загальну суму 237 899 грн. 04 коп., яку він 18.07.2024 добровільно і повністю відшкодував, шляхом внесення коштів на рахунок Філії «Чернівецьке лісове господарство» ДП «Ліси України».

Таким чином, ОСОБА_6 обвинувачується у тому, що він своїми умисними діями, які виразилися в розтраті чужого майна шляхом зловживання службовою особою своїм службовим становищем, вчиненому в умовах воєнного стану, вчинив кримінальне правопорушення, передбачене ч. 4 ст. 191 КК України.

26 лютого 2025 року між прокурором Спеціалізованої екологічної прокуратури Чернівецької обласної прокуратури ОСОБА_3 та ОСОБА_6 , за участю адвоката ОСОБА_4 , було укладено угоду про визнання винуватості.

Прокурор в судовому засіданні вважає, що при укладенні угоди про визнання винуватості дотримані вимоги та правила КПК України та КК України, просив угоду про визнання винуватості затвердити і призначити обвинуваченому узгоджене в угоді покарання.

Обвинувачений ОСОБА_6 визнав себе винуватим у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ст.191 ч.4 КК України, в обсязі підозри, дав згоду на застосування узгодженого виду та розміру покарання у разі затвердження угоди та заявив, що здатний реально виконати взяті на себе відповідно до угоди зобов`язання. Просив угоду про визнання винуватості затвердити та призначити узгоджене покарання.

Захисник в судовому засіданні не заперечував проти затвердження угоди, пояснивши, що при її укладенні були дотримані всі права обвинуваченого та відсутність тиску під час її укладання. Розглядаючи питання про затвердження угоди про визнання винуватості, суд виходить з наступного.

Згідно п.1 ч.3 ст.314 КПК України, при прийнятті рішення у підготовчому судовому засіданні суд має право, зокрема, затвердити угоду.

Відповідно до ст.468 КПК України у кримінальному провадженні може бути укладена угода між прокурором та підозрюваним чи обвинуваченим про визнання винуватості.

Згідно ст.469 КПК України, угода про визнання винуватості між прокурором та підозрюваним чи обвинуваченим може бути укладена у провадженні щодо кримінальних проступків, злочинів невеликої чи середньої тяжкості, тяжких злочинів, внаслідок яких шкода завдана лише державним чи суспільним інтересам.

Суд, заслухавши доводи сторін кримінального провадження, зокрема, прокурора, обвинуваченого та захисника, а також представника ДП «Ліси України» переконався, що укладення сторонами угоди про визнання винуватості є добровільним, з наданих суду матеріалів кримінального провадження, суд з`ясував, що скарги обвинувачений ОСОБА_6 під час кримінального провадження не подавав.

За умовами даної угоди ОСОБА_6 обвинувачується у вчиненні злочину, передбаченого ч.4 ст. 191 КК України.

ОСОБА_6 під час досудового розслідування повністю визнав свою винуватість у вчиненні інкримінованого йому злочину та зобов`язався беззастережно визнати обвинувачення у судовому провадженні.

Крім того, сторони погодилися з призначенням ОСОБА_6 покарання за вчинення злочину, передбаченого ч.4 ст.191 КК України. Основне покарання у виді позбавлення волі з випробуванням, без застосування додаткового покарання згідно положень ч. 2 ст. 69 КК України у виді позбавлення права обіймати певні посади та займатись певною діяльністю, зокрема:

ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , визнати винуватим у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 191 КК України, і призначити йому із застосуванням ч. 2 ст. 69 КК України узгоджене сторонами покарання у виді 5 (п`яти) років позбавлення волі без позбавлення права обіймати посади на Державних підприємствах лісового та мисливського господарства України, які пов`язані з виконанням організаційно-розпорядчих та адміністративно-господарських функцій.

На підставі ст. 75 КК України звільнити ОСОБА_6 від відбування призначеного основного покарання у виді позбавлення волі з випробуванням, якщо він протягом іспитового строку, встановленого судом, не вчинить нового кримінального правопорушення..

При погодженні призначення покарання враховувалось те, що ОСОБА_6 щиро розкаявся у вчиненому злочині, позитивно характеризується, раніше не судимий, активно сприяв розкриттю кримінального правопорушення, добровільно відшкодував завданий збиток, наявність двох неповнолітніх дітей на утриманні.

ОСОБА_6 зрозумілі наслідки укладення вказаної угоди, а також підстави та порядок оскарження вироку, яким буде затверджено угоду.

У підготовчому судовому засіданні прокурор ОСОБА_3 , обвинувачений ОСОБА_6 та його захисник ОСОБА_4 , підтримали угоду про визнання винуватості від 26 лютого 2025 року та просили суд її затвердити.

Також ОСОБА_6 стверджував, що повністю розуміє свої права та характер обвинувачення за ч.4 ст.191 КК України, щодо якого він визнає себе повністю винуватим, вид покарання та інші заходи, які будуть застосовані до нього у разі затвердження угоди, а також наслідки укладення та затвердження угоди про визнання винуватості, передбачені ст.473 КПК України, які йому роз`яснені судом.

Крім цього, обвинувачений ОСОБА_6 вказував на те, що угода про визнання винуватості укладена між ним та прокурором добровільно, без застосування будь-якого насильства, примусу, погроз та не є наслідком обіцянок чи дії будь-яких інших обставин, ніж ті, що передбачені в угоді.

Заслухавши думку учасників процесу з приводу затвердження угоди, дослідивши матеріали кримінального провадження, переконавшись у добровільності укладення угоди з боку обвинуваченого ОСОБА_6 , перевіривши угоду на відповідність вимогам ст. ст. 472-473 КПК України та нормам КК України, суд вважає, що угоду слід затвердити.

Так, згідно п.1 ч.3 ст.314 КПК України, при прийнятті рішення у підготовчому судовому засіданні суд має право, зокрема, затвердити угоду. Відповідно до вимог п.2 ст. 468 КПК України у кримінальному провадженні може бути укладена угода між прокурором та підозрюваним чи обвинуваченим про визнання винуватості.

При цьому, як передбачено ч.4 ст. 469 КПК України угода про визнання винуватості між прокурором та підозрюваним чи обвинуваченим може бути укладена у провадженні щодо кримінальних проступків, злочинів невеликої чи середньої тяжкості, тяжких злочинів, внаслідок яких шкода завдана лише державним чи суспільним інтересам.

Як було встановлено судом, ОСОБА_6 обвинувачується у вчиненні злочину, передбаченого ч.4 ст. 191 КК України, а саме що він своїми умисними діями, які виразилися в розтраті чужого майна шляхом зловживання службовою особою своїм службовим становищем, вчиненому в умовах воєнного стану. Враховуючи норму ст.12 КК України, злочин, передбачений ч.4 ст.191 КК України відноситься до категорії тяжких злочинів.

Судом з`ясовано, що обвинувачений цілком розуміє права визначені п.1 ч.4 ст.474 КПК України, наслідки укладення та затвердження даної угоди, передбачені ч.2 ст. 473 КПК України, характер обвинувачення, вид покарання, а також інші заходи, які будуть застосовані до нього у разі затвердження угоди судом.

Суд переконався, що укладення угоди сторонами є добровільним, тобто не є наслідком застосування насильства, примусу, погроз або наслідком обіцянок чи дій будь-яких інших обставин, ніж ті, що передбачені в угоді.

Також судом встановлено, що умови даної угоди відповідають вимогам Кримінального процесуального Кодексу України та Кримінального Кодексу України.

Умови угоди про визнання винуватості відповідають інтересам суспільства і не порушують права, свободи чи інтереси сторін або інших осіб.

При призначенні покарання обвинуваченому ОСОБА_6 , суд враховує умови угоди про визнання винуватості, укладеної 26 лютого 2025 року і узгоджену сторонами міру покарання за ст.191 ч.4 КК України у виді позбавлення волі із застосуванням ст.69 КК України строком на 5 років без додаткової міри покарання у виді позбавлення права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю та із застосуванням ст.75 КК України.

Отже, міра покарання у виді позбавлення волі строком на 5 років, яка узгоджена сторонами угоди, з рахуванням тяжкості вчиненого злочину, особи винного, наявності обставин, які пом`якшують порання та відсутності обтяжуючих є достатньою для виправлення та перевиховання обвинуваченого та відповідає загальним засадам призначення покарання.

В той же час, сукупність вище наведених обставин, а також усвідомлення ОСОБА_6 , наслідків вчиненого злочину, піддавання його негативній оцінці, на переконання суду, свідчить про бажання стати на шлях виправлення, що в свою чергу, істотно знижує ступінь суспільної небезпеки ОСОБА_6 , у зв`язку з чим суд приходить до висновку, про можливість звільнення ОСОБА_6 від відбування покарання з випробуванням на підставі ст.75КК України з покладенням обов`язків, передбачених ст.76 КК України.

Таким чином, за наслідками розгляду угоди в судовому засіданні під час підготовчого судового провадження, суд, перевіривши відповідність угоди вимогам кримінального процесуального закону, врахувавши доводи сторін кримінального провадження, приходить до висновку про наявність правових підстав для прийняття рішення про затвердження угоди про визнання винуватості між прокурором та обвинуваченим і призначення останньому узгодженої сторонами міри покарання за вчинення злочину, передбаченого ст.ст.191 ч.4, 75, 76КК України та ухвалення обвинувального вироку.

Виходячи з викладеного, суд дійшов висновку про можливість затвердження угоди про визнання винуватості обвинуваченим і призначення обвинуваченому узгодженої сторонами міри покарання.

Шкода відшкодована, витрат на залучення експертів немає, цивільний позов не заявлявся, речові докази по справі відсутні.

Заходи забезпечення кримінального провадження, в тому числі запобіжні заходи щодо обвинуваченого не застосовувалися.

Керуючись ст.ст.314,376,468-470,475 КПК України, суд,-

У Х В А Л И В :

Затвердити угоду укладену 26 лютого 2025 року між прокурором Спеціалізованої екологічної прокуратури Чернівецької обласної прокуратури ОСОБА_3 та ОСОБА_6 , за участю адвоката ОСОБА_4 про визнання винуватості.

ОСОБА_6 визнати винним в скоєнні кримінального правопорушення, передбаченого ст.191 ч.4 КК України та призначити покарання із застосуванням ст.69 КК України у виді позбавлення волі строком на 5 (п`ять) років без додаткової міри покарання у виді позбавлення права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю.

На підставі ст. 75 КК України ОСОБА_6 звільнити від відбування призначеного покарання, якщо він протягом трирічного іспитового строку не вчинить нового кримінального правопорушення і виконає покладені на нього обов`язки.

Відповідно до ст. 76 КК України покласти на ОСОБА_6 обов`язки: повідомляти уповноважений орган з питань пробації про зміну місця проживання, роботи або навчання; періодично з`являтися для реєстрації до уповноваженого органу з питань пробації; не виїжджати за межі України без погодження з уповноваженим органом з питань пробації.

Роз`яснити ОСОБА_6 , що у разі невиконання угоди про визнання винуватості відповідно до ст.476 КПК України прокурор має право упродовж строків давності притягнення до кримінальної відповідальності звернутися до суду з клопотанням про скасування вироку та судового розгляду кримінального провадження в загальному порядку.

Роз`яснити ОСОБА_6 , що умисне невиконання угоди є підставою для притягнення його до відповідальності, встановленої законом відповідно до ст.389-1 КК України.

Обмеження права оскарження даного вироку обвинуваченим визначені п.1 ч.1 ст.473 КПК України.

На вирок може бути подано апеляцію до Чернівецького апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення з підстав, передбачених ч.4 ст.394 КПК України, зокрема: обвинуваченим з підстав: призначення судом покарання, суворішого, ніж узгоджене сторонами угоди; ухвалення вироку без його згоди на призначення покарання; невиконання судом вимог, встановлених частинами четвертою, шостою, сьомою статті 474 цього Кодексу, в тому числі не роз`яснення йому наслідків укладення угоди; прокурором виключно з підстав: призначення судом покарання, менш суворого, ніж узгоджене сторонами угоди; затвердження судом угоди у кримінальному провадженні, в якому згідно з частиною четвертою статті 469 цього Кодексу угода не може бути укладена.

Обмеження права оскарження даного вироку визначені ч.2 ст.473 КПК України.

Суддя:

СудГлибоцький районний суд Чернівецької області
Дата ухвалення рішення27.02.2025
Оприлюднено28.02.2025
Номер документу125463970
СудочинствоКримінальне
КатегоріяЗлочини проти власності Привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем

Судовий реєстр по справі —715/357/25

Вирок від 27.02.2025

Кримінальне

Глибоцький районний суд Чернівецької області

Цуренко В. А.

Ухвала від 10.02.2025

Кримінальне

Глибоцький районний суд Чернівецької області

Цуренко В. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні